Zaterdag 21 maart 2020 komt het grootste kraanschip, dat half afzinkbaar is, naar Rotterdam. Het schip dat medio juli 2019 door Heerema in de vaart is genomen zal morgen in het Calandkanaal arriveren. Het schip, dat gedoopt is onder de naam Sleipnir komt na eerdere projecten in Israël en Brazilië nu vanuit Trinidad naar de Rotterdamse haven.
De Sleipnir is maar liefst 220 meter lang, 102 meter breed en biedt plaats aan 400 werknemers. Hij heeft een gewicht van 119.000 ton. De Sleipnir is een ware krachtpatser. In september vann het afgelopen jaar heeft hij al hijsrecords voor kraanschepen gebroken met een lift van 15.300 ton. Het schip heeft twee kranen aan boord, die elk 10.000 ton kunnen tillen. Dit maakt het schip geschikt voor de allergrootste offshore-klussen, zoals het bouwen van windturbines op zee, het ontmantelen van oude platforms en voor het bouwen van de belangrijkste offshore-constructies. Via twee grote gestroomlijnde drijvers kan het schip relatief snel, gemiddeld twintig kilometer per uur, varen met een relatief laag brandstofverbruik. Ook bijzonder aan de Sleipnir is dat het een ‘dual fuel’-aandrijving heeft en daardoor volledig op lng kan varen.
Heerema ontwerpt, bouwt, installeert en vervoert offshore-faciliteiten voor de olie- en gasindustrie.
Heerema investeert in duurzaamheid. Meest recentelijk was het testen van alternatieve brandstoffen op Thialf, eveneens een half afzinkbaar kraanschip, met een hefvermogen van 14.200 ton. Daarnaast werkt Heerema samen met het Havenbedrijf Rotterdam en Eneco aan walstroom voor zijn ligplaats aan het Calandkanaal. Middels het inzetten van de Sleipnir, werkt Heerema aan het zo schoon mogelijk opruimen van verouderde boorplatforms.