Partnernieuws

Innovatietafel Personenvervoer over Water

657
Deal Drecht Cities

Op 30 oktober vond de eerste innovatietafel over innovatief personenvervoer over water plaats. Onder de vlag van de Economic Development Board en op uitnodiging van Werkgevers Drechtsteden en regio Drechtsteden gingen partijen met elkaar in gesprek. Er werd gesproken over het huidige waterbus- en watertaxi systeem en hoe we dat kunnen uitbouwen.

Urgentie

De Waterbus tussen Rotterdam en Drechtsteden heeft zich de afgelopen jaren bewezen. Ze voorziet in een behoefte van reizigers en de klantwaardering is hoog. De provincie wil graag voortbouwen op het succes van deze dienst. Personenvervoer over water is een belangrijke vorm van openbaar vervoer in een drukke en waterrijke provincie als Zuid-Holland. Daarom is de provincie op dit moment bezig met de nieuwe aanbesteding van 2022 tot 2032. Ondertussen wordt de urgentie voor vervoer over water alsmaar hoger. Fileproblematiek op de A15, A16 en N3 stapelt zich op. Moeten we scherper kijken naar alternatieve en duurzame manieren van mobiliteit? En wat doen we met de enorme kansen die op het water liggen in de Drechtsteden?

Doel van de innovatietafel

In aanloop naar de innovatietafel hebben regio Drechtsteden en de Economic Development Board een onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek laat de technische haalbaarheid en de slagingskans van een netwerk van watertaxi’s en innovatieve schepen zien. Het doel van de innovatietafel is te bouwen aan een netwerk met aanbieders om bedrijven en inwoners optimaal te faciliteren. Daarnaast kan het een alternatief bieden voor parkeer- en bereikbaarheidsproblemen op bedrijventerreinen.

Met de betrokkenheid van Waterbus, Imbarcazione Barone, Edorado en SeaBubbles zijn we al aardig onderweg. We varen steeds duurzamer, elektrisch en ontwikkelen draagvleugeltechniek. Er zijn al 150.000 scheepsbewegingen per jaar rondom het Drierivierenpunt in de Drechtsteden. Maar er is nog veel meer ruimte op dat water. Bovendien zijn de schepen niet alleen functioneel. Het doet ook wat met de uitstraling van het gebied als Maritieme topregio.

Deelnemers en tijdspad

Om goed in beeld te krijgen waar de behoefte ligt, zijn tijdens het haalbaarheidsonderzoek veel bedrijven gesproken. We willen klein beginnen met maatwerk en specifieke pilotroutes. Ook partijen die het netwerk versterken of mogelijk maken nemen deel aan de innovatietafel. Bij de eerste tafel waren meer dan 30 belanghebbenden. Denk aan Damen Shipyards, Royal IHC, Oceanco, Gebroeders De Koning, Agro Delta Groep, Stroomlijn, platform Samen Bereikbaar, bestuurders Piet Vat en Maarten Burggraaf, Rijkswaterstaat, Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid, ParkTrust en het Zuid-Hollands Investeringsplatform.

Het in beeld brengen van de collectieve vraag is de grootste uitdaging. Vervolgens wordt daar het aanbod tegenover gezet. Het doorbreken van dit kip-ei verhaal is precies waar de innovatietafels voor bedoeld zijn. De innovatietafels zorgen ervoor dat we doelgericht en effectief samenwerken. Betrokken partijen komen vanuit hun belang halen én brengen. Dit moet ertoe leiden dat in 2020 nog meer schepen varen op het water van de Drechtsteden. We gaan voor concrete plannen en een gezamenlijke business case.