Partnernieuws

Matrans Groep start campagne ‘Werken in de Rotterdamse Haven’

1612
Def voorkeur klant met held

Geschikt en gemotiveerd personeel vinden is in de huidige tijd voor veel organisaties een uitdaging. De Matrans Groep besloot over de bedrijfsgrenzen heen te kijken en de krachten te bundelen in hun zoektocht naar nieuwe medewerkers. Dit resulteerde in de gezamenlijke campagne ‘Werken in de Rotterdamse Haven’ met daaraan ge- koppeld een speciale website: een vacature platform. Hun eigen medewerkers, de Helden uit de Haven, spelen hierin letterlijk een hoofdrol.

HR Manager Matrans Mendy Houthuizen en collega HR Supervisor Shelley de Vos bespreken de laatste details rondom de lancering van het nieuwe vacatureplatform met Wijnand de Vries, Art-Director van WebNL creative studios. De energie spat er vanaf. Hoe kwamen ze tot deze actie? Shelley: “Net als andere organisaties hebben we te maken met een stukje vergrijzing en de uitdaging om nieuwe aanwas te genereren. We merkten dat er, vooral bij jongeren, veel onwetendheid is over wat werken in de haven inhoudt. Daar wilden we iets aan doen.” Na inventarisatie besloten de bedrijven uit de Matrans Groep hun krachten te bundelen tot een gezamenlijk initiatief. Mendy: “We wilden laten zien dat we als groep echt iets te bieden hebben. We zijn met name actief binnen de container services en bieden een diversiteit aan werkzaamheden. Daarnaast was het natuurlijk ook een praktische keus. Waarom meerdere keren het wiel uitvinden als het ook samen kan en je dan meer mogelijkheden hebt?”

Carrière in de haven

“We hebben een creatieve partner gezocht die ons kon helpen bij het realiseren van onze doelen. Dat werd WebNL creative studios. Samen zijn we gaan brainstormen en kwamen tot de conclusie dat als we mensen willen interesseren om werk in de haven te zoeken, we de haven dichterbij de mensen moeten brengen. Het is nu vooral iets abstracts; iedereen heeft er wel een voorstelling bij maar weet niet hoe het er precies aan toegaat. We laten ze zien wat het werk inhoudt, welke functies we hebben en welke opleidingsmogelijkheden er zijn. Mendy vult aan: “Het werk in de haven kan best pittig zijn, 24/7 in alle weersomstandigheden, maar er staan veel positieve dingen tegen- over zoals hechte teams, goede verdiensten en flexibele werktijden. Daarbij investeren we graag in onze mensen. Zij zijn tenslotte onze belangrijkste factor’’. Je kunt bij de Matrans Groep mét en zonder papieren aan de slag. Wij bieden medewerkers de kans om certificaten te behalen of te starten met een leerwerktraject aan het scheepvaart en transport college (STC) te Rotterdam. Uiteraard wordt bij de selectie gekeken naar de motivatie van een kandidaat. Enthousiasme, de wil om te leren en een echte aanpakkers mentaliteit zijn van belang voor de juiste match. Met het behalen van de juiste pa- pieren biedt Matrans een eerste stap van een carrière in de Rotterdamse Haven.

“Onze helden geven de haven letterlijk een gezicht”

Eerlijke verhalen door eigen mensen

Het idee ontstond om de haven letterlijk een gezicht te geven. Wijnand licht toe: “Het werken in de haven heeft iets magisch. Het is buiten, het is rauw en groots. We kwamen op het idee van een vacatureplatform. We presente- ren de vacatures in combinatie met korte video’s die per functie precies laten zien wat het werk inhoudt. Ooit van de functie van sjorder gehoord? Nu dus wel en houdt in dat je verantwoordelijk bent voor het los- en vastmaken van ladingen aan boord van een schip.” De kracht van de campagne zit in de eerlijke verhalen die door echte medewerkers worden verteld: de Helden uit de Haven. Wijnand vervolgt: “Het zijn verhalen zonder poeha, what you see is what you get. De site bestaat uit weinig tekst en veel en krachtig beeldmateriaal, die de sfeer van werken in die immens grote haven weergeeft.” Shelley vult aan: “De site is heel laagdrempelig opgezet en doet een direct een appèl op de bezoekers: word ook een Havenheld. Een leuk detail is dat de site typisch Rotterdams taalgebruik bevat en ook de voice-over een lekker Rotterdams accent heeft.”

Lancering

Middels een offline en online campagne wordt het nieuwe platform onder de aandacht van het publiek gebracht. Mendy: “Begin september is het platform gelanceerd. Door het onafhankelijke karakter van het platform, is het voor andere partijen wellicht interessant om in de toekomst aan te haken en een samenwerking aan te gaan.

Door onze deelname aan de Wereldhavendagen hebben we een grote doelgroep bereikt die wij kennis hebben laten maken met de werkzaamheden en onze helden. We hebben hier veel positieve reacties op gekregen. Inmiddels is onze online campagne gestart om via social media nieuwe helden te vinden. We zijn trots op wat we hebben neergezet. De eerste sollicitaties zijn binnen dus dat belooft veel goeds,” besluit Shelley.

werkeninderotterdamsehaven.nl

De Matrans Groep is al decennia lang dé Rotterdamse specialist in Container Services zoals opslag, reparatie, cleaning en het los- en vastmaken van ladingen aan boord van zeeschepen.