Home Blog Page 108

Nieuw record aantal snelgroeiende bedrijven

1
© Hollandse Hoogte / Lex van Lieshout
© Hollandse Hoogte / Lex van Lieshout

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8.500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven.

Een bedrijf is een snelle groeier als het aantal werknemers drie jaar op rij gemiddeld met minimaal 10 procent per jaar toeneemt. Daarnaast moeten de bedrijven aan het begin van de groeiperiode minimaal 10 werknemers hebben.

Na 2014 steeg het aantal snelgroeiende bedrijven in het Nederlandse bedrijfsleven elk jaar: in de periode 2014-2018 met 85 procent van 5 520 tot 10 200.

Procentueel is de toename van snelle groeiers onder bedrijven van verschillende grootte vergelijkbaar. In 2018 waren er 84 procent meer snelgroeiende bedrijven met 10 tot 50 werkzame personen dan in 2014. Bij de bedrijven met 50 tot 250 werkzame personen was dit 92 procent en bij de grootste bedrijven met 250 of meer werkzame personen 96 procent. In absolute aantallen is de groei echter duidelijk het grootst bij de kleinste bedrijven aangezien deze groep met afstand de meeste bedrijven bevat.

Bij maximaal een vijfde van de bedrijven was de groei (mede) te danken aan overnames. Het aantal bedrijven waarbij overnames mogelijk een rol speelden bij de groei was in 2018 verdubbeld ten opzichte van 2014.

Aankomst Black Marlin met 18 casco’s

1
Black Marlin

Maandag 12 augustus arriveert de Black Marlin in de Rotterdamse haven. Dit semi-afzinkbaar schip heeft 18 binnenvaartcasco’s aan boord en een kraanschip voor Damen. De 18 casco’s zijn gebouwd in China en bestemd voor Concordia Damen uit Werkendam.

De Black Marlin arriveert in het binnenmeer van Rotterdam/Maasvlakte. Woensdag 14 augustus gaat Boskalis de Black Marlin afzinken op de palen 90-91. Daarna wordt het ponton met de 18 casco’s naar de Waalhaven versleept. Het lossen van de casco’s begint op 20 augustus en gaat zeven werkdagen in beslag nemen. Bonn en Mees zal de casco’s lossen met behulp van hun drie drijvende bokken.

created by dji camera

Werknemers in 2018 gemiddeld 65 jaar bij pensionering

1
Mensen in bespreking

De gemiddelde pensioenleeftijd van werknemers is in 2018 verder gestegen naar 65 jaar, bijna 5 maanden hoger dan in 2017. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Van het begin van deze eeuw tot en met 2006 lag de gemiddelde pensioenleeftijd van werknemers rond 61 jaar. Deze steeg vanaf 2007 onder invloed van regelgeving en wetswijzigingen om werknemers te stimuleren om langer door te werken. Het aandeel werknemers die voor hun 65e verjaardag met pensioen gaan is sindsdien sterk gedaald.

Ook het feit dat de AOW-leeftijd vanaf 1 januari 2013 geleidelijk is verhoogd, speelt een rol. In 2018 kregen personen vanaf 66 jaar een AOW-uitkering. 

Meer werknemers van 55 jaar of ouder

Het aantal personen van 55 jaar of ouder met loon als voornaamste inkomensbron is tussen 2006 en 2018 bijna verdubbeld, mede door maatregelen om vervroegd pensioen te ontmoedigen, de hogere AOW-leeftijd, de toegenomen arbeidsparticipatie van vrouwen en de vergrijzende bevolking. In 2018 waren er bijna vier keer zoveel werknemers van 60 tot 65 jaar als in 2006. Het aantal werknemers van 65 jaar of ouder nam sterk toe van 9 duizend in 2006 naar 81 duizend in 2018.

Met pensioen voor 65e verjaardag neemt sterk af

Het aandeel werknemers die voor hun 65e verjaardag met pensioen gingen, daalde van 88 procent in 2006 naar 34 procent in 2018. In 2006 was ruim een kwart 59 jaar of jonger, in 2018 was dat aandeel afgenomen tot minder dan 5 procent. Het aandeel werknemers die 65 jaar of ouder zijn op het moment van pensionering is toegenomen. Een ruime meerderheid (58 procent) van de werknemers die in 2018 met pensioen gingen was 65 of 66 jaar, terwijl dat in 2006 nog 10 procent was. Het aandeel 66-jarigen onder de werknemers die met pensioen gingen nam in 2018 toe tot 38 procent in verband met de verhoging van de AOW-leeftijd naar 66 jaar.

Pensioenleeftijd werknemers in alle bedrijfstakken boven de 64 jaar

De verschillen in pensioenleeftijd van werknemers tussen de bedrijfstakken waren in 2018 minder groot dan in 2006. In 2018 was het verschil tussen de bedrijfstak met de hoogste pensioenleeftijd en de laagste pensioenleeftijd 2 jaar. In 2006 was dat nog 4 jaar. 
In 2006 waren werknemers in de energievoorziening, bij waterbedrijven/afvalbeheer en bij de overheid bij pensionering gemiddeld jonger dan 60 jaar. In 2018 was de gemiddelde pensioenleeftijd in deze bedrijfstakken evenals in alle andere bedrijfstakken opgelopen tot boven de 64 jaar.

In 2018 gingen werknemers in de zorg, energie, overheid en onderwijs gemiddeld het jongst met pensioen: rond 64 jaar en 6 maanden. In de bedrijfstak overige dienstverlening en agrarische sector was de pensioenleeftijd gemiddeld het hoogst.

Pensioenleeftijd laagopgeleiden hoger

De gemiddelde pensioenleeftijd van werknemers met een laag opleidingsniveau was in 2018 65 jaar en 6 maanden. Werknemers met een hoog opleidingsniveau gingen gemiddeld op een leeftijd van 64 jaar en 10 maanden met pensioen en middelbaar opgeleiden met 64 jaar en 11 maanden. Hoog opgeleide werknemers gingen dus gemiddeld 8 maanden jonger met pensioen dan laag opgeleide werknemers. Vanaf 2011 gingen laag opgeleide werknemers op latere leeftijd met pensioen dan middelbaar en hoog opgeleide werknemers.

‘Gratis’ verkregen Code 95 vanaf 1 april 2020 ongeldig

1
'Gratis' verkregen Code 95 vanaf 1 april 2020 ongeldig

Op 1 april 2020 wordt de ‘gratis’ verkregen Code 95 van oudere chauffeurs ingetrokken. Zij krijgen dan pas weer een geldige Code 95 als ze nascholing hebben gevolgd. TLN heeft echter geregeld dat deze chauffeurs meer eerder gevolgde nascholing mogen meetellen.

​​In Nederland hoefden chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 nooit de nascholing te volgen, die voor alle andere chauffeurs verplicht was om de benodigde Code 95 op hun rijbewijs bij te kunnen laten schrijven. De Europese Commissie vindt dit in strijd met de regels. Eerder al zorgde de Commissie ervoor dat de oudere chauffeurs vanaf 1 juni 2015 al niet meer een verlenging van hun Code 95-vermelding kregen zonder nascholing te volgen. Nu moet Nederland onder druk van de Commissie dus alle ‘gratis’ verkregen Code 95-vermeldingen intrekken.

Rijbewijs inwisselen

Na 1 april 2020 krijgen chauffeurs alleen nog een geldige Code 95 op hun rijbewijs als ze een ‘verklaring van nascholing’ (VvN) van de RDW hebben ontvangen. Die verklaring geeft de RDW af nadat de chauffeur 5 keer 7 uur training heeft gevolgd. Chauffeurs die dit betreft moeten wel hun rijbewijs inwisselen.

Dat kan zonder medische keuring, omdat er niets aan het rijbewijs zelf verandert, maar alleen de code 95-vermelding wordt gewijzigd. Die wordt er af gehaald of de einddatum wordt aangepast op basis van de verklaring van nascholing. Alle chauffeurs die hiermee te maken krijgen, ontvangen in de loop van de maand augustus een brief vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met daarin alle informatie die nodig is. 

Regeling voor getroffen chauffeurs

Normaal gesproken mogen chauffeurs voor verlenging van hun Code 95 alleen nascholing meetellen die ze hebben gevolgd tot vijf jaar voordat hun Code 95 verloopt. Als dat bijvoorbeeld in 2023 is, mag die chauffeur alle nascholing die hij of zij volgde vanaf 2018 meetellen.

Nu heeft TLN met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgesproken dat de chauffeurs wiens Code 95 nu wordt ingetrokken, al hun gevolgde nascholing vanaf 1 april 2015 mogen meetellen. Zo is de kans groter dat zij die verklaring van nascholing krijgen zonder dat ze nu nog extra nascholing moeten volgen.

CBR gaat het TLN voorstel uitvoeren, maar het is allemaal nog niet in hun systemen verwerkt. Totdat er een technische oplossing is gevonden, kunnen TLN-leden deze specifieke aanvragen doen bij TLN.

APM Teminals wil meer treinen naar Venlo

1
Rail at euromax apmt Maasvlakte hr
Nederland, Rotterdam, 2014. Bij de Euromax en de ECT containerterminal worden containers per spoor aan en afgevoerd. Overslag op treinwagons. Rail. Betuwespoorlijn Foto; Freek van Arkel / Hollandse Hoogte

APM Terminals is van plan om de frequentie van de railgoederendienst tussen Rotterdam en Venlo, een belangrijk logistiek knooppunt aan de Nederlands-Duitse grens, te verhogen van 5 naar 14 ritten per week.

Roy de Haan, hoofd commercieel management van Maasvlakte II: ‘De terminal is uitgerust met een volautomatische 500 meter lange ligplaats voor binnenvaartschepen, die een betrouwbare en efficiënte verbinding tussen Rotterdam en Venlo biedt. Venlo wordt beschouwd als een ideale binnenlandse locatie voor het bedienen van de distributiecentra van grote retailers.’

‘Met transporttijden tussen de zes en zeven dagen per binnenvaartschip is de nieuwe nachttreindienst zeer aantrekkelijk voor klanten in sectoren als fast fashion, waar snelheid naar de markt een essentieel concurrentievoordeel is’, aldus de Haan.

De railservice startte eind 2018 als pilot met drie spoordiensten per week. Vanaf afgelopen juli is deze uitgebreid naar 8 met de ambitie de spoorlijn verder te laten groeien tot 14 ritten per week.

‘APM Terminals heeft als spoorwegexploitant ook directe invloed op de nabije terminals (Maasvlakte II en Cabooter Berick), waardoor APM Terminals in staat is om spoedcontainers met voorrang te laden en lossen. De directe point-to-point service biedt ook meer betrouwbaarheid, omdat er geen terminalstops zijn die mogelijke vertragingen kunnen veroorzaken’ , legt de Haan uit.

‘Elk spoorvertrek heeft een capaciteit van 96 TEU, die ongeveer 48 vrachtwagens op de weg vervangt. De spoorlijn rijdt op elektriciteit uit hernieuwbare bronnen, wat een duidelijk milieuvoordeel voor de klant oplevert’, voegt hij eraan toe.

Zoektocht naar 50 vitaalste bedrijven van Nederland gestart

0
Zoektocht naar 50 vitaalste bedrijven van Nederland gestart
Foto: Pixabay

Welke 50 bedrijven zijn de Vitaalste van Nederland? Voor de zevende keer gaat olympisch zwemkampioen Pieter van den Hoogenband op zoek naar bedrijven die het meest investeren in de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers. Want vitale bedrijven zijn succesvollere ondernemingen en presteren op lange termijn beter. De lijst van de 50 vitaalste bedrijven van Nederland wordt in november gepresenteerd.

Het Vitaalste Bedrijf van Nederland is een initiatief van zorgverzekeraar ONVZ en MKB-Nederland, in samenwerking met Lifeguard en Intermediair.

Meer verantwoordelijk

Vitale medewerkers zijn productiever, energieker, minder vaak ziek en voelen zich meer verantwoordelijk voor hun gezondheid en inzetbaarheid. Vitale bedrijven hebben dus niet alleen medewerkers die lekker in hun vel zitten, maar zijn ook van groot belang voor de Nederlandse economie.

Vooropstellen van doelen

Olympisch zwemkampioen Pieter van den Hoogenband zet zich al jaren in om gezondheid op de werkvloer te verbeteren. Vorig jaar riep hij Lightweight Containers uit Den Helder uit tot Het Vitaalste Bedrijf van Nederland. Volgens de jury blinkt het verpakkingsbedrijf uit in het vooropstellen van doelen, teams en processen, in plaats van hiërarchische structuren. Zo doet elke medewerker een test die inzicht geeft in zijn of haar rol, persoonlijkheid en positie binnen het team. Daarnaast is er bijvoorbeeld een moderne fitnessruimte waar medewerkers gratis gebruik van maken en heeft het bedrijf een antirookbeleid.

Net Vitality Score

Bedrijven, van mkb’er tot multinational, kunnen zich aanmelden op vitaalstebedrijf.nl. Medewerkers van deelnemende bedrijven vullen een organisatie energiescan in, die leidt tot een score; de zogenoemde Net Vitality Score (NVS)™ van Lifeguard.

Met behulp van deze NVS komt de Top 50 Vitaalste Bedrijven van Nederland tot stand. Het is uiteindelijk aan de jury om een winnaar te kiezen: Het Vitaalste Bedrijf van Nederland 2019. De jury bestaat naast Van den Hoogenband onder meer uit universiteitshoogleraar Gezondheid en Maatschappij Louise Gunning en hoogleraar Psychologie Wilmar Schaufeli.

Top 50

“Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid zijn ongelooflijk belangrijk”, stelt Van den Hoogenband. “Niet alleen voor sporters, maar juist ook voor bedrijven. Want ondernemingen waar oog is voor het welbevinden van medewerkers, zijn succesvoller. Dat gaat verder dan gratis fruit en een sportabonnement. Het gaat bijvoorbeeld ook om een goede werk-privébalans, omgaan met stress en om het stimuleren van mobiliteit op de arbeidsmarkt. Met de Top 50 Vitaalste Bedrijven zetten we organisaties die vooroplopen in het zonnetje, zodat zij een voorbeeld kunnen zijn voor anderen.”

Eind november de nummer één bekend

Eind november is de top 50 bekend en zal de nummer één uiteraard extra in het zonnetje worden gezet. Alle 50 toppers mogen daarna een jaar lang het keurmerk ‘Vitaal Bedrijf 2019’ dragen. Een uitstekende motivatie voor werkgevers en hr-managers in Nederland om met vitaliteit aan de slag te gaan in hun onderneming, van mkb tot multinational.

Over Het Vitaalste Bedrijf van Nederland

De zoektocht naar Het Vitaalste Bedrijf van Nederland is een initiatief van zorgverzekeraar ONVZ en MKB-Nederland, in samenwerking met Lifeguard en Intermediair en wordt mede mogelijk gemaakt door Vitaliteitsnetwerk Nederland, Federatie voor Gezondheid en Zorg van de Zaak Netwerk. De prijs wordt voor het zevende achtereenvolgende jaar uitgereikt. Werknemers die lekkerder in hun vel zitten, presteren beter en zijn langer inzetbaar. Vitale bedrijven zijn dus van groot belang voor de economie van Nederland. MKB-Nederland, ONVZ en Lifeguard stimuleren ondernemers daarom te investeren in de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers.

Hoe de omgang met de elektrische Jaguar I-PACE nog makkelijker kan

2
Hoe de omgang met de elektrische Jaguar I-PACE nog makkelijker kan
Jaguar I-PACE

Beesd, 31 juli 2019 – Rijden met en opladen van de volledig elektrische Jaguar I-PACE is gemakkelijker dan ooit dankzij drie nieuwe features: een online calculator voor de actieradius, een vast tarief voor gebruik van openbare laadvoorzieningen en de Go I-PACE app.

De nieuwe online actieradiuscalculator geeft de berijder van de Jaguar I-PACE meer inzicht in welke mate bepaalde factoren effect hebben op de actieradius, zoals de wielmaat, de temperatuur en bepaalde voorzieningen in de auto. Jaguars nieuwe public charging app  geldt voor meer dan 110.000 openbare laadpunten in heel Europa1. De I-PACE-rijder kan kiezen voor een maandelijkse nota van de laadkosten door gebruik van een Pay As You Go-constructie (PAYG) of voor een vast abonnementstarief.

De Go I-PACE app voor iPhone en Android2 monitort het gebruik van de huidige auto van de potentiële I-PACE-berijder en laat hem begrijpen hoe de Jaguar I-PACE ook in zijn leven zou passen. De Go I-PACE app calculeert (mogelijke) kostenbesparingen door per trip te meten hoeveel energie uit de batterij zou zijn verbruikt en het aantal keren dat opladen nodig is voor het afleggen van de totale afstand. Dat monitoren en berekenen gebeurt op basis van de locatievoorzieningenfunctie op een smartphone. De app is natuurlijk ook door bestaande I-PACE-berijders te gebruiken.

Rob McKay, Head of e-Mobility bij Jaguar Land Rover: “By using these digital tools, existing and potential customers are able to see with great accuracy how an I-PACE could fit into life and gain a real insight into how the range of the vehicle is affected by different features. Add to this the simple-tariff charge across Europe, and it has never been simpler to own and run the Jaguar I-PACE.”

Op basis van de data die nu al door Jaguars Go I-PACE app zijn verzameld over geheel Europa blijkt dat 85 % van de I-PACE-rijders kan volstaan met maximaal twee keer volledig opladen per week en voor 54 % is zelfs eens in de zeven dagen laden voldoende.

Meer dan 35.000 ritten zijn inmiddels vastgelegd met deze smartphone app en daaruit blijkt dat een gemiddelde I-PACE-berijder per week maximaal 348 kilometer aflegt, met een gemiddelde ritlengte van zo’n 13,5 kilometer. Met de Alfen AC Wallbox (7 kW) is de batterij thuis in 10 uur tijd naar 80 % op te laden; met het Ecotap DC15 DC-laadpunt – tegen meerprijs – met een laadvermogen van maximaal 15 kW daalt de laadtijd naar 6 uur. Eigenaren van een I-PACE kunnen bovendien de starttijd voor het laden thuis instellen om voordeel te hebben van het lagere elektriciteitstarief in daluren.

Joanna Hewitt, Digital Innovations, Jaguar Land Rover: “The Go I-PACE app was designed to demonstrate how EV ownership can benefit drivers, particularly in understanding journey impact on range and how often they would need to plug in. Looking at the data we have had so far it is clear to see that not only is I-PACE ownership cost-effective, it is extremely convenient too.”

De Jaguar I-PACE is verder voorzien van een serie intelligente systemen die bijdragen aan het optimaliseren van de actieradius met een volle batterij. Zoals het zogenoemde pre-conditioning system dat automatisch de temperatuur van de batterij verhoogt of verlaagt als de laadkabel is ingeplugd. Daardoor is de range voor vertrek maximaal.

De Jaguar I-PACE is leverbaar vanaf € 81.900,-; de I-PACE Business Edition voor zakelijk rijders is er voor € 73.900,-. Financial Lease vanaf € 599,- per maand, bijtelling vanaf € 299,- per maand.

1 Beschikbaar in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, België, Luxemburg, Italië, Spanje, Kroatië, Denemarken, Finland, IJsland, Letland, Polen, Portugal, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Slovenië, Macedonië en Albanië. 2 De Go I-PACE app is beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, België, Duitsland, Spanje, Portugal, Italië, Nederland, Zweden en Noorwegen.

Strategische samenwerking Proton Ventures en Duiker Combustion Engineers

0
Strategische samenwerking Proton Ventures en Duiker Combustion Engineers

Per 25 juli zijn Proton Ventures BV en Duiker Combustion Engineers B.V. een strategische samenwerking met elkaar aangegaan. De bedrijven gaan samenwerken voor o.a. de wereldwijde realisatie van mini-ammoniak plants in combinatie met de Stoichiometry Controlled Oxidation (S.C.O.) technologie ontwikkeld door Duiker Combustion Engineers. De S.C.O. technologie zet ammoniak om in hoge temperatuur warmte.

Proton Ventures realiseert wereldwijd kleinschalige ammoniak plants voor de conversie van wind- en zonne-energie naar ammoniak. De technologie van Duiker CE verbrandt ammoniakrijke stromen in een oven/fornuis configuratie met een zeer lage NOx-vorming en zonder COuitstoot. Met de S.C.O. technologie wordt het mogelijk de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen en wordt de uitstoot van CO2 nihil en die van NOx aanzienlijk gereduceerd, doordat de ammoniak bevattende brandstof op een gecontroleerde wijze wordt geoxideerd.

Hans Vrijenhoef, CEO Proton Ventures: “Wij willen samenwerken met partners om de keten van het toepassen van ammoniak als energie-oplossing rond te krijgen. Hierbij horen ook stroom- en warmtegeneratie en oplossingen voor energie opslag. De S.C.O. technologie die Duiker CE biedt, opent nieuwe mogelijkheden voor het toepassen van lokale ammonia productie van kleine tot grote schaal waarbij te denken is aan conversie van power plants naar schonere brandstoffen met behoud van de bestaande installaties. Een combinatie van onze expertises leidt tot deze unieke samenwerking.”

Nieuwe markt aanboren

Ook Duiker CE boort met deze samenwerking een nieuwe markt aan. Momenteel opereert Duiker CE voornamelijk in de (petro)chemische industrie, waar de S.C.O. technologie zich inmiddels technisch en commercieel heeft bewezen. Albert Lanser, Business Development Director Duiker CE: “Deze samenwerking biedt ons de mogelijkheid om onze S.C.O. technologie wereldwijd op de kaart te zetten bij een totaal ander klantsegment dan die Duiker CE nu bedient. Bovendien is deze S.C.O. technologie i.c.m. een “groene” ammoniak productie unit in staat een daadwerkelijke bijdrage aan het klimaat te leveren doordat ammoniak bij verbranding geen CO2 uitstoot. Zo heeft de samenwerking met Proton Ventures een versterkend effect op de business propositie. Immers, we kunnen de klant nu een totaal concept aanbieden voor een verduurzaming van zijn/haar warmtevraag of productieproces.”

Over Proton Ventures

Proton Ventures is een engineering bedrijf gespecialiseerd in ammoniak gerelateerde technologie en producten. Proton heeft veel ervaring in het bouwen en ontwerpen van zowel drukopslag als gekoelde opslag van ammoniak en small- scale ammonia plants. Daarnaast is Proton Ventures gespecialiseerd in opslagconcepten voor chemische en vloeibare energie dragers als onderdeel van de energietransitie naast meststoffen voor de agri-industrie. Meer informatie op protonventures.com.

Over Duiker Combustion Engineers

Duiker Combustions Engineers is gespecialiseerd in het ontwikkelen, ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden van verbrandingssystemen voor vloeibare en gasvormige brandstofprocessen voor olieraffinage, chemische en aardgas verwerkende industrieën. Dankzij ruim 45 jaar ervaring en de hoog gekwalificeerde engineers heeft Duiker CE wereldwijd een gerenommeerde naam opgebouwd met verbrandings- & procesinstallaties met een uitstekende performance en is marktleider in het ontwerpen en leveren van procesbranders voor installaties die zwavel terugwinnen uit H2S (SRU’s). Meer informatie op duiker.com.

Word jij De Nieuwe Held 2019?

0
mensen met award

VNO-NCW Rotterdam & Regio Rijnmond en stichting Rotterdamse Ondernemersprijs bundelen hun krachten en gaan een samenwerking aan.

De Nieuwe Heldenprijs, afgelopen 4 jaar door VNO-NCW Rotterdam georganiseerd, wordt ondergebracht bij de stichting Rotterdamse Ondernemersprijs die de gelijknamige ondernemersprijs organiseert. VNO-NCW Rotterdam treedt als partner toe tot de Rotterdamse Ondernemersprijs en neemt daarnaast zitting in de jury van de Nieuwe Heldenprijs.

Op maandag 18 november bent u van harte welkom om de bekendmaking van de winnaars van beide prijzen bij te wonen. De uitreiking vindt plaats in Poppodium Annabel en aanmelden kan hier.

Wilt u niet alleen de uitreiking bijwonen, maar wilt u deelnemen aan de ondernemersprijzen? Dat kan! Hieronder lichten we de twee prijzen nog even toe. Let op: aanmelden kan tot 23 augustus. 

De Nieuwe Heldenprijs

De jury zoekt Nieuwe Helden. Ondernemers die innoveren en daarmee een positieve impact hebben op een maatschappelijk relevant thema. Bijvoorbeeld op inclusief, circulair of duurzaam vlak. Heeft u een geweldig project, product of dienst en maakt u de samenleving een beetje beter? Neem dan deel aan de Nieuwe Heldenprijs. Meer informatie: klik hier

Rotterdamse Ondernemersprijs

Deze prijs vertelt het verhaal van goed ondernemerschap. Het verhaal achter de ondernemer, over gemaakte keuzes, getoond lef en behaalde resultaten. Omdat dat verhaal anderen inspireert en omdat goed ondernemerschap gevierd mag worden. Bent u die grensverleggende ondernemer die de jury zoekt? Neem dan deel! Meer informatie: klik hier.

Waarom deelnemen?

Deelnemen aan een ondernemersprijs doet iets met uw héle bedrijf; het brengt company pride en aantrekkingskracht. Hans Scheffer, mede-oprichter Helloprint (winnaar ROP 2018) herkent dat maar al te goed: “De ondernemersprijs is een prachtige kapstok voor zowel ons internationale, als ons Rotterdamse team, om nog gemotiveerder aan de slag te gaan. Ook in het aantrekken van talent naar ons bedrijf is de ROP een mooie uiting om de professionaliteit van onze onderneming te laten zien. Geweldig om deze prijs te winnen in de stad waar je van houdt. Op naar verdere groei!”

Maar ondernemers uit de regio Rotterdam staan toch bekend om hun bescheidenheid en nuchterheid?! Harald Swinkels, oprichter NLE (winnaar ROP 2014) zegt daarover: “De huidige tijd vraagt van een ondernemer dat je aan je klanten, medewerkers en handelspartners vertelt wat je doet, waarom je dat doet en ook hoe goed je dat doet. Zodat al deze partijen écht betrokken raken bij je onderneming. Dat draagt bij aan je succes en is niet onbescheiden, het getuigt van slim ondernemerschap.”

Einde uitfasering pensioen in eigen beheer nadert

0
kantoor met bomen

Op 1 april 2017 is de Wet uitfasering pensioen in eigen beheer in werking getreden. Hierdoor is het sinds 1 juli 2017 niet meer mogelijk om pensioen in eigen beheer op te bouwen. Het opgebouwde pensioen in eigen beheer kan tot 31 december 2019 fiscaal gunstig worden afgewikkeld. Indien u dit nog wenst te doen, dient u tijdig actie te ondernemen.

Mogelijkheden

De Wet uitfasering pensioen in eigen beheer biedt de volgende mogelijkheden met betrekking tot het pensioen in eigen beheer:

  1. Handhaven
  2. Afkoop
  3. Omzetting in een oudedagsverplichting (ODV)

Mogelijkheid 1: handhaven

Bij deze optie hoeft u niets te doen. De pensioenaanspraak wordt niet verder opgebouwd, maar enkel jaarlijks geïndexeerd.

Mogelijkheid 2: afkoop

Bij deze mogelijkheid wordt de waarde volgens de fiscale balans van de pensioenvoorziening aan u uitbetaald. De waarde volgens de fiscale balans van de pensioenvoorziening geniet u als loon, waarover u loonbelasting verschuldigd bent. In 2019 wordt 80,5% van de waarde volgens de fiscale balans van de voorziening als loon in aanmerking genomen. De afkoop van het pensioen is mogelijk tot 31 december 2019.

Mogelijkheid 3: oudedagsverplichting

De waarde volgens de fiscale balans van de pensioenvoorziening wordt omgezet in een ODV. De ODV kent andere regels dan het pensioen in eigen beheer:

  • De ODV wordt jaarlijks opgerent met de marktrente.
  • De ODV gaat uiterlijk in op de AOW-gerechtigde leeftijd en keert uit in twintig jaren.
  • De ODV mag ook maximaal vijf jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd ingaan. In dat geval wordt de uitkeringsperiode van 20 jaar verlengd met het aantal maanden tot de AOW-gerechtigde leeftijd.
  • Ook als het ouderdomspensioen al is ingegaan, kan dit worden omgezet in een oudedagsverplichting. Dan wordt de uitkeringsperiode van 20 jaar verkort met het aantal jaren dat u ouder bent dan de AOW-gerechtigde leeftijd.
  • Een ODV die nog niet is ingegaan, mag op ieder moment worden omgezet in een lijfrente bij een levensverzekeringsmaatschappij.
  • Na overlijden moet de oudedagsverplichting worden uitgekeerd aan de erfgenamen.

De omzetting in een ODV is mogelijk tot 31 december 2019.

Voor meer informatie over de afwikkeling van het pensioen in eigen beheer verwijzen wij naar onze brochure.

Tot slot

De uitfasering van het pensioen in eigen beheer is complexe materie. 31 december 2019 is de laatste dag dat u kunt beslissen wat u met uw pensioen in eigen beheer wilt doen. Deze datum komt snel dichterbij. Wilt u weten wat voor u de meest gunstige optie is? Neem dan gerust contact met ons op.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Arnold Vredenbregt van Baker Tilly