Home Blog Page 114

Bedrijfsleven, onderwijs en overheid sluiten akkoord voor verbeteren arbeidsmarkt Zuid-Holland

14
Ondertekening Human Capital Akkoord

Rotterdam, 24 juni 2019 – Zuid-Holland kampt met de grootste arbeidstekorten van Nederland. Op 24 juni tekenden 66 partijen uit bedrijfsleven, onderwijs en overheid daarom het Human Capital Akkoord Zuid-Holland. Samen committeren deze partijen zich aan harde doelstellingen omtrent (om)scholing van personeel, het aan het werk helpen van niet-werkenden en het aantrekken van internationaal talent. Met het Human Capital Akkoord wil Zuid-Holland nationaal en internationaal concurrerend worden dankzij een arbeidsmarkt die het talent van werkenden optimaal benut.

Human Capital Akkoord staat voor een wendbare arbeidsmarkt

“Werkgevers hebben moeite met het vinden van goed personeel, werknemers hebben moeite met het vinden van een geschikte baan,” zegt Marja van Bijsterveldt, voorzitter van de taskforce Human Capital vanuit de Economic Board Zuid-Holland. “Die mismatch is niet een probleem van de werkgever of van de werknemer, dat is een probleem van ons allemaal. Het is belangrijk dat de Zuid-Hollandse arbeidsmarkt wendbaarder wordt. We willen koploper zijn in het Leven Lang Ontwikkelen. Die ambities zetten we nu om in daden.”

Op 24 juni werd het Human Capital Akkoord Zuid-Holland ondertekend door 66 partijen uit bedrijfsleven, onderwijs en overheid. De provincie Zuid-Holland heeft voor de uitvoering van de Human Capital Agenda in het eerste jaar € 1 mln. beschikbaar gesteld. De agenda loopt in ieder geval tot 2024 en de regio heeft zich voor die horizon een aantal concrete doelen gesteld. Zo gaat de regio 40.000 werknemers in staat stellen zich te ontwikkelen, 55.000 werknemers de overstap laten maken naar een andere sector en 20.000 deeltijdwerkers die meer willen werken, aan werk helpen.

Bekijk hier het Human Capital Akkoord:
https://issuu.com/innovationquarter/docs/human_capital_akkoord_zuid-holland

Van de financiële dienstverlening naar de glastuinbouw

De doelstellingen in het akkoord worden gerealiseerd via projecten, waarvan de eerste drie inmiddels zijn gestart, vertelt projectleider Ferrie Förster. “In het SMITZH lang leven ontwikkelen-project worden 2000 werknemers uit de hightechsector bijgeschoold, in onder andere het Expertisecentrum Precisietechnologie, met de nieuwste technieken en nieuwste machines. In het Van Werk Naar Werk-project in samenwerking met de Greenport West-Holland worden 1500 werknemers onder andere in het World Horti Center om- of bijgeschoold voor een baan in de glastuinbouw. Het IT-kavel project laat 5000 werknemers in vernieuwende, kortdurende IT-opleidingen om- of bijscholen voor een IT-baan in Zuid-Holland.”

Het Human Capital Akkoord staat voor een nieuwe trend op de arbeidsmarkt: het creëren van een leercultuur, zowel bij werkgevers als werknemers. In de arbeidsmarkt van morgen gaan we ons een leven lang ontwikkelen.

Akkoord breed gedragen in de regio

Het Human Capital Akkoord wordt breed gedragen in de regio Zuid-Holland. Dat blijkt niet in de laatste plaats uit de grote en diverse groep partners die zich middels aan de doelstellingen hebben verbonden. 66 partijen hebben op 24 juni het akkoord ondertekend. Onder hen is zowel het bedrijfsleven ruim vertegenwoordigd (onder vele anderen Unilever, KPN en Siemens), als onderwijsinstellingen (alle Zuid-Hollandse mbo’s, hbo’s, universiteiten en medisch centra), als overheden (de provincie Zuid-Holland en alle grote gemeenten).

“Dit akkoord is hard nodig,” zegt gedeputeerde Adri Bom-Lemstra van de provincie Zuid-Holland. “De knelpunten op de arbeidsmarkt kosten de regio veel geld. Via de afspraken in dit akkoord behouden en ontwikkelen we talent voor de regio, zorgen we voor economische groei en werken we aan de concurrentiekracht van bedrijven in de regio. Zo geven we een impuls aan de Zuid-Hollandse economie.”

Knelpunten arbeidsmarkt kosten Zuid-Holland € 6 miljard

De Economic Board Zuid-Holland (EBZ) en de provincie Zuid-Holland presenteerden eind 2018 de resultaten van een grootschalig arbeidsmarktonderzoek door Birch Consultants. Daaruit bleek dat de knelpunten op de Zuid-Hollandse arbeidsmarkt de regio zo’n € 6 miljard kosten. 1 op de 5 bedrijven kan momenteel onvoldoende gekwalificeerd personeel vinden. Tegelijkertijd is er een groot onbenut arbeidspotentieel: 27.000 mensen zouden (meer) kunnen gaan werken, vergeleken met het Nederlandse gemiddelde. De regio kan op een extra groei van 3,7 % rekenen als ze de knelpunten op de arbeidsmarkt aanpakt.

Het Human Capital Akkoord is een initiatief van de Economic Board Zuid-Holland. In de board voeren alle bestuurlijke boegbeelden uit de regio (bedrijfsleven, onderwijs en overheid) het structurele gesprek met elkaar. De nijpende tekorten op de arbeidsmarkt zijn al langer onderwerp van gesprek. Naar aanleiding van het arbeidsmarktrapport stelde de EBZ eind 2018 een taskforce Human Capital in onder leiding van oud-minister van Onderwijs, en inmiddels burgemeester van Delft, Marja van Bijsterveldt. Het Human Capital Akkoord werd op 24 juni ondertekend tijdens het jaarevenement van InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland, in de Van Nellefabriek in Rotterdam.

Bekijk hier de youtube film over het Human Capital Akkoord:
https://youtu.be/HTGQ2aa31No

Unieke uitvoering Hyundai Kona Fashion!

1
Hyundai Kona Fashion

LEVERBAAR: UNIEKE UITVOERING HYUNDAI KONA FASHION!

Wij hebben een speciale actie: lease een unieke Hyundai KONA Electric vanaf €625 p.m.! Vanwege de lage bijtelling (slechts 4% bijtelling!) is de KONA een zeer aantrekkelijke auto voor zakelijke rijders! Een zero emissie-auto (wegenbelastingvrij) met een rijbereik van 449 km (volgens WLTP) op een volle batterij. Een unieke uitvoering en verkrijgbaar in 3 kleuren.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6546998428965064704

Havenbedrijf Rotterdam wil verder met vier jonge bedrijven

0
Port XL intentieverklaringen

Tijdens de finale van de 4e editie van het jaarlijkse innovatieprogramma PortXL tekende Havenbedrijf Rotterdam vier intentieverklaringen met jonge bedrijven waarvan wordt verwacht dat zij de haven duurzamer, efficiënter of slimmer kunnen maken. Het gaat om Richtlijn Geodesie, Flower Turbines, Ladar Ltd en Planys Tech. Het bedrijf Eco Wave Power kreeg een zogenoemde ‘letter of support’.

PortXL is een drie maanden durende acceleratieprogramma waarin jonge bedrijven door intensieve coaching van mentoren en experts uit het bedrijfsleven, hun initiatief verder kunnen ontwikkelen. De producten van deze veelbelovende starters variëren van de inzet van compacte windturbines tot de ontwikkeling van slimme sensoren in kademuren. Het afgelopen seizoen namen zestien startups deel aan het innovatieprogramma.

Bedrijven achter de intentieverklaringen

Met Richtlijn Geodesie wil het Havenbedrijf onderzoeken of er – samen met de Gemeente Rotterdam- een pilot gedaan kan worden met slimme sensoren in kademuren. Met Flower Turbines wordt gekeken naar duurzame decentrale energieopwekking in havenprojecten. Deze windturbines zijn door hun kleine afmeting makkelijk inpasbaar.

Ladar Ltd ontwikkelt sensoren op basis van laser. Deze sensoren worden ingezet om meer inzicht te krijgen in de bewegingen van de recreatievaart. Bij deze pilot is productvergelijking het doel.

Met Planys Tech wordt een pilot gestart waarbij de wanddikte van stalen damwanden wordt gemeten met een op afstand bestuurbaar voertuig. De pilot richt zich met name op locaties die voor duikers veiligheidsissues opleveren. Eco Wave Power is een innovatieve ontwikkelaar van geavanceerde drijvers die golven omzetten in energie. Het Havenbedrijf geeft dit initiatief een letter of support en volgt met interesse de technologische ontwikkelingen van deze kansrijke doorgroeier.

Richtlijn Geodesie

Richtlijn Geodesie verzamelt nauwkeurige geo informatie. Het product DefoCube omvat een goedkoop gps-controlesysteem dat zeer nauwkeurige inzichten biedt in realtime civieltechnische activa.

Flower Turbines

Flower windturbines zijn door hun kleine formaat 3-6 meter makkelijk inpasbaar, hebben een relatief hoge efficiency, zijn stil en door het relatief gesloten oppervlak zijn ze vogelvriendelijk. Het Havenbedrijf wil hiermee een impuls geven aan het gebruik en opwekken van duurzame energie.

Planys Tech

Planys Tech is een deep-tech startup die innovatieve oplossingen heeft voor inspectie en onderhoud van onderwateractiva voor verschillende sectoren, zoals havens, scheepvaart, olie en gas, procesindustrie, elektriciteit, ontzilting, dammen en bruggen.

Eco Wave Power

De golfomzetters van Eco Wave Power zijn uniek gevormde drijvers die door op- en neergaande beweging energie halen uit het golfvermogen.

Ladar Ltd

Ladar Ltd ontwikkelt op laser gebaseerde sensortechnologie voor toepassingen in de offshore en maritieme industrie zoals autonome scheepvaart. Verzamelde data kan worden gebruikt voor controle en onderhoud van infrastructuur, van platforms en schepen en surveillance in gebieden.

Over het PortXL-traject

PortXL is in 2015 opgericht door het Havenbedrijf Rotterdam samen met partners Van Oord, Vopak, Boskalis EY, Uniper, Rabobank, Rotterdam Port Fund, InnovationQuarter en Erasmus Centre for Entrepreneurship. Het is het enige havengerelateerde startup programma ter wereld dat inmiddels naast Rotterdam ook in Singapore, Antwerpen en Italië wordt georganiseerd.

PortXL scout wereldwijd naar start-ups en scale-ups in de sectoren Transport & Logistiek, Energie, Chemie & Raffinage en Maritiem. Na de selectiedagen hebben zestien geselecteerde start-ups en scale-ups de afgelopen drie maanden hard gewerkt om hun innovaties naar het volgende niveau te tillen. Zij zijn daarbij intensief gecoacht door mentoren, partners en experts vanuit het PortXL netwerk.

Uitbreiding vrachtbundeling binnenvaart in North West Central Corridor

0
Infographic North West central corridor duurzamer transport

De inland terminals CTU in Lelystad, HOV Harlingen en Westerman Multimodal Logistics in Hasselt zijn in juni toegetreden tot de North West Central Corridor, het in februari 2019 opgerichte samenwerkingsverband van deepsea terminals, inlands terminals en binnenvaart rederijen op de binnenvaartroute Amsterdam-Utrecht-Rotterdam.

Het aantal binnenlandse terminals dat is aangesloten op de North West Central Corridor is in drie maanden tijd uitgegroeid van vijf naar acht terminals, waardoor er nu een totaal verschepingsvolume van 6.500 TEU per week bereikt wordt. Hierdoor komt er op jaarbasis circa 100.000 TEU extra bij de 250.000 TEU die inmiddels via deze handelsroute verscheept worden. Vrachtvolume afkomstig uit Harlingen, Hasselt en Lelystad wordt in Amsterdam overgeslagen op de binnenvaartschepen van de North West Central Corridor.

Bundeling van lading, vaste bezoekafspraken met grotere vrachtvolumes (150 à 200 containers per bezoek) en vaste punt-punt verbindingen tussen inland terminals en deepsea terminals leiden tot een betrouwbaarder binnenvaartproduct dankzij minder vertraging bij de afhandeling aan de terminals. Sinds de start in februari bereikten de schepen van North West Central Corridor een betrouwbaarheid van meer dan 95%. Met de toetreding van HOV Harlingen tot de corridor is een dieselelektrisch binnenvaartschip in de pool van corridorschepen opgenomen. Dit schip heeft circa een kwart minder CO2-uitstoot dan moderne binnenvaartschepen met conventionele aandrijving.

Het North West Central Corridor initiatief wordt ondersteund door de vijf deepsea containerterminals in Rotterdam (APMT I & II, RWG, ECT Delta en ECT Euromax), Port of Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam en het duurzaam logistiek programma Lean & Green Europe. De North West Central Corridor is qua opzet vergelijkbaar met de West-Brabant Corridor(Tilburg-Oosterhout-Moerdijk-Rotterdam) waarbij inmiddels positieve resultaten zijn geboekt met vrachtbundeling, vaste bezoekafspraken en punt-punt verbindingen.

“Dankzij toetreding tot deze corridor verwachten wij onze performance significant te kunnen verbeteren, waardoor onze klanten krijgen waar ze recht op hebben: een betrouwbaar, betaalbaar, CO2 besparend transport alternatief”, zegt Tim van der Roest, General Manager Barge & Terminal bij Westerman Multimodal Logistics.

De Havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam zijn verheugd met de uitbreiding van dit initiatief. “Een prachtige ontwikkeling die de meerwaarde van samenwerking aantoont”, licht Rob Smit, manager Achterland van Port of Amsterdam toe. “Door capaciteit, kennis en lading te bundelen maken de partijen echt een verschil wat resulteert in een beter logistiek product dat ook het vervoer over water aantrekkelijker maakt”, aldus Smit.

Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam: “De North West Central Corridor sluit goed aan bij de programma-aanpak goederenvervoercorridors, waarin het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, provincies, havenbedrijven, de Topsector Logistiek en het bedrijfsleven samen werken aan zogenoemde ‘Topcorridors’.

MEPD: Op een waardige manier afscheid nemen van de oudere medewerkers?

0
MUP Afb filmpje

Dat kan met MUP: Een arbeidsovereenkomst Met Uitgestelde Prestatieplicht

Ontslag is zwaar. Helemaal wanneer medewerkers bijna de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt. Wij kunnen hier een gunstige uitkomst bieden. Medewerkers, die ontslag krijgen en binnen afzienbare tijd met (vroeg)pensioen gaan, kunnen (onder bepaalde voorwaarden) een arbeidsovereenkomst Met Uitgestelde Prestatieplicht aangaan (MUP).

Het MUP-traject geeft hen zekerheid tot aan het pensioen. Het kan ook een prima oplossing zijn voor individuele situaties. Stichting MEPD is aangesloten bij het pensioenfonds PME en hanteert de CAO Metalektro. Na het ontslag komt de ex-medewerker in dienst bij MEPD. Hij ontvangt een vast inkomen en bouwt verder aan volledige pensioenrechten. De hoogte van het inkomen is afhankelijk van verschillende factoren.

De voordelen van MUP

  • MEPD zorgt voor een dienstverband tot aan de overeengekomen ingangsdatum van het (vroeg)pensioen.
  • Tijdens deze periode krijgt de medewerker individuele begeleiding bij alle zaken rondom ontslag en bijvoorbeeld UWV/WW.
  • De medewerker ontvangt via MEPD een overeengekomen inkomen bestaande uit een WW-uitkering en aanvulling hierop.
  • De medewerker behoudt zijn pensioenopbouw op basis van zijn volledige ‘oude’ salaris en valt onder de CAO Metalektro.
  • Werkgevers hebben hierdoor de mogelijkheid om medewerkers een sociale regeling aan te bieden met inkomenszekerheid en voortzetting pensioenopbouw bij PME.

MUP – Altijd maatwerk

Een MUP-regeling is altijd maatwerk. Het zoeken naar de balans tussen de belangen van werkgever en medewerker. MEPD begeleidt en ondersteunt je hierbij graag. Vragen hierover of wil je in contact komen? Vraag Victor!

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Mariel Ganzeboom van MEPD

Busan Port Authority launching customer Distripark Maasvlakte West

0
Signing warehous busan port authority distripark maasvlakte

19 juni hebben de Busan Port Authority en het Havenbedrijf Rotterdam een contract getekend voor de uitgifte van een terrein van vijf hectare op het Distripark Maasvlakte West. Daarmee is het Zuid-Koreaanse havenbedrijf de launching customer voor het bedrijfsterrein. Van de zeven resterende kavels zijn er echter al wel zes gereserveerd.

De Busan Port Authority ontwikkelt op het Distripark Maasvlakte West een duurzaam warehouse van 30.000 vierkante meter, waar meerdere, voornamelijk Koreaanse, dienstverleners gebruik van kunnen maken. “Voor ons is de Rotterdamse haven de perfecte locatie om een warehouse te exploiteren”, aldus Ki-chan Nam, CEO Busan Port Authority. “Dankzij de optimale deepsea haveninfrastructuur en multimodale connecties met andere landen, is Rotterdam dé ‘connected’ haven in Europa en daardoor de beste locatie voor Koreaanse logistieke ondernemingen om zaken te doen in Europa.” Het warehouse zal in de loop van 2021 in gebruik worden genomen.

“We werken al lang en op vele vlakken samen met Busan Port Authority”, aldus Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam. “We zijn er trots op dat zij nu, als eerste partij, een eigen warehouse op ons nieuwe distributiepark zullen realiseren. Bovendien sluiten hun duurzame ambities naadloos aan bij onze doelstellingen.” Het ligt in de lijn der verwachting dat het warehouse een BREEAM-NL Outstanding-certificaat zal ontvangen.

Multimodaal ontsloten

De grote interesse in het gebied is volgens Maarten de Wijs, Business Manager Distribution and Warehousing van het Havenbedrijf Rotterdam, verklaarbaar. “Het is de enig beschikbare ‘greenfield’ locatie in de Rotterdamse haven. Het terrein bevindt zich op steenworp afstand van hoogfrequente deepsea-, shortsea-, binnenvaart- en spoorverbindingen. Ook ligt het Distripark heel gunstig ten opzichte van de A15, de truckparking Maasvlakte Plaza, het bestaande Distripark Maasvlakte en de goederenspoorlijn tussen de Maasvlakte en het Europese achterland.”

Grootschalige distributie

Het laatste nog niet gereserveerde kavel van het Distripark Maasvlakte West is uitgeefbaar in stukken van diverse afmetingen. Dit, tezamen met dat er geen beperkingen aan de bouwhoogte zijn opgelegd, maakt het zeer geschikt voor de ontwikkeling van grootschalige distributie. De Wijs: “Ik zie met name goede mogelijkheden voor chemie, koelvriesopslag en de distributie van hoogwaardige goederen.”

Opening jubileumtentoonstelling over 100 jaar Spido

0
havenrondvaart

Op maandag 17 juni werd in het Maritiem Museum Rotterdam het startsein gegeven voor de jubileumtentoonstelling ‘Venster op de Haven’. Bezoekers maken in de expositie kennis met rederij Spido dat 100 jaar bestaat. Dit Rotterdamse fenomeen, dat ooit is begonnen als pendeldienst voor zeelieden, biedt zijn passagiers al een eeuw een blik op de steeds veranderende haven van Rotterdam. De expositie is te bezoeken vanaf dinsdag 18 juni 2019 t/m met september 2020.

Kleurrijke personages
In de tentoonstelling kijken bezoekers letterlijk door vensters naar de steeds veranderende haven van Rotterdam. Ze reizen van de twintiger jaren naar de periode van de wederopbouw en via de ‘hippe’ jaren ’60 naar de toekomst. Bezoekers ontdekken verhalen aan de hand van historische en moderne filmbeelden en unieke objecten uit de collecties van het Maritiem Museum en Spido. Ze ontmoeten kleurrijke personages zoals kapitein Ferwerda die al 45 jaar voor Spido vaart en Selma Droogleever die, net als haar moeder en grootmoeder, duizenden passagiers met haar camera vastlegde op de loopplank naar het schip. Voor de een zal de tentoonstelling een feest van herkenning zijn, voor de ander een kijkje achter de schermen van een Rotterdams icoon dat zijn koers de afgelopen eeuw steeds weer heeft aangepast aan nieuwe omstandigheden en veranderde behoeften van de passagiers. 

Aanpak regeldruk werpt vruchten af, maar is nog niet klaar

0
header ondernemers scherp toezicht op inning auteursrechten aan cocoost

De gezamenlijke aanpak van MKB-Nederland met het kabinet en ondernemers om regeldruk aan te pakken begint zijn vruchten af te werpen. De eerste instrumenten, zoals een MKB-Toets op nieuw beleid, zijn opgebouwd.

Het kabinet houdt bij regelgeving en beleidsuitvoering steeds beter rekening met kleinere ondernemers en ziet het mkb vaker als norm. Maar, zo waarschuwt de ondernemersorganisatie, we zijn er nog niet. Zaak is dat er nu doorgepakt wordt.

Merkbaar minder tijd en kosten

Ondernemers moeten zo min mogelijk hinder ondervinden van regels en bureaucratie van de overheid, of dat nu op landelijk of lokaal niveau is. Ze moeten in de dagelijkse praktijk merkbaar minder tijd en kosten kwijt zijn aan het voldoen aan regelgeving, vindt MKB-Nederland. Als ondernemers beter met bestaande of nieuwe regelgeving of beleid uit de voeten kunnen, vergroot dat het draagvlak ervoor.

Inmiddels zijn een aantal instrumenten in gang gebracht, zoals de MKB-Toets, de Maatwerkaanpak, de ‘life-events’ en de Strategische commissie betere regelgeving. In de voortgangsrapportage van het programma ’Merkbaar betere regelgeving en dienstverlening 2018-2021’ geef het kabinet een eerste stand van zaken.
 

Nieuwe inzichten bij beleidsmakers

In het kader van de Maatwerkaanpak worden 12 regeldrukknelpunten aangepakt. De Commissie betere regelgeving onder leiding van oud-MKB-Nederland voorzitter Michaël van Straalen heeft inmiddels een eerste advies uitgebracht op de risico-inventarisatie en evaluatie en er volgen er meer. De MKB-Toets leidt tot nieuwe inzichten bij beleidsmakers omdat ondernemers echt vooraf in het traject kunnen meedenken over nieuwe maatregelen.

Nu de instrumenten om regeldruk te voorkomen of te tackelen zijn opgebouwd moet ze ook hun werk gaan doen. MKB-Nederland wil daarom dat Rijksbreed, dus bij alle departementen, de MKB-Toets actief toegepast gaat worden.

Uitgelezen kans om lokale economie te versterken

MKB-Nederland is ook blij dat veel gemeentebesturen hebben gereageerd op de oproep om ook lokaal een MKB-Toets te introduceren. Dit is een uitgelezen kans om de lokale economie te versterken en de samenwerking met het bedrijfsleven te verbeteren. Dat draagt weer bij aan een beter functionerende lokale economie. Er zouden daarom nog veel meer gemeenten moeten meedoen.

Gezien de vele trajecten die lopen is het een goede zaak dat het kabinet de resultaten van de aanpak van regeldruk op één plek inzichtelijk wil maken voor ondernemers. Dit Dashboard moet in het najaar gereed zijn. Ondernemers kunnen zo inzien waar in de bedrijfsvoering verlichting is gebracht of belastende regelgeving is voorkomen.

Boskalis aangesteld als berger voor beide getroffen tankers in de Golf van Oman

0
logo boskalis

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) is aangesteld als de berger voor beide tankers die gisterochtend in de Golf van Oman bij een vermoedelijke aanslag zijn getroffen. De verzekeraars van beide schepen hebben Boskalis-dochter SMIT Salvage kort na de incidenten aangesteld om de schepen en hun lading te bergen.

De Front Altair met aan boord een lading nafta verkeert nog in een zorgelijke toestand. De bemanning heeft het schip veilig kunnen verlaten en de brand was gistermiddag geblust. De bergingsoperatie wordt ter plekke uitgevoerd door een ingevlogen bergingsteam met specialistisch materieel.

De Kokuka Courageous met aan boord een lading methanol verkeert inmiddels in een stabiele toestand. Ook hier heeft de bemanning het schip veilig kunnen verlaten en is het schip gestabiliseerd. Gistermiddag is met succes een sleepverbinding tot stand gebracht waarna de bemanning weer aan boord kon. Het schip wordt momenteel naar een haven in de Golfregio gesleept.

De bergingsoperaties worden in nauw overleg uitgevoerd met de relevante lokale autoriteiten, waaronder het Marine Emergency Mutual Aid Centre (MEMAC).

MKB-katalysatorfonds steunt innovatieproject duurzame baggerrobot

0
MKB Katalysatorfonds steunt innovatieproject duurzame baggerrobot

Het bedrijf Aqitec Water Systems uit Dordrecht heeft een bijdrage ontvangen uit het MKB-katalysatorfonds Drechtsteden. Het bedrijf gebruikt deze cofinanciering om een haalbaarheidsonderzoek te doen naar de vraag waar de meeste kansen liggen voor baggerrobots en welk product of dienst met de baggerrobot het best aansluit bij de behoefte.

Vanuit de gedachte ‘ontwikkelen is samenwerken’ heeft het bedrijf zich gevestigd in een van de maakhallen van de Duurzaamheidsfabriek, waar directe lijnen zijn naar andere startups, bedrijven en het onderwijs.

Slim baggeren met minimale belasting voor de natuur

Baggeren is noodzakelijk om wateren bevaarbaar te houden en om veilige afvoer van water te garanderen. Baggerwerkzaamheden worden normaalgesproken periodiek uitgevoerd, dit terwijl sedimentatie een continu proces is. Aqitec ontwikkelt daarom een innovatieve baggeroplossing gebaseerd op elektrische slibrobots die op de waterbodem rijden, het slib opzuigen en door een drijvende leiding naar de kade verpersen. Deze baggermethode is minder invasief en de natuur wordt minimaal belast. De robots kunnen continu worden ingezet of zijn bijvoorbeeld snel inzetbaar om blokkades in watergangen weg te halen.

Pionieren en samenwerken

Aqitec Water Systems is een spinoff van het productontwikkelbedrijf Aqitec van Laura Dinkla, Idtz Wieling en Ivo Wieling. “We pionieren met elektrische baggerrobots om meren, vaarten en havens op diepte te houden. De komende jaren willen we proefprojecten doen en de techniek verder verfijnen en we zoeken samenwerking met aannemers om een dienst op te zetten. De Drechtsteden zijn toonaangevend in de maritieme sector en de baggerindustrie. Een mooie plek om ons baggersysteem te ontwikkelen, zeker in de Duurzaamheidsfabriek waar kennisinstituten, onderwijs en innovatoren samenkomen. Het is mooi om daar onderdeel van te zijn. De maakhal geeft ons daarbij de ruimte voor onderzoek, ontwerp, prototypebouw en testen.”

Duurzaamheidsimpuls regionale maritieme maakindustrie

Wethouder Maarten Burggraaf is trots dat Aqitec zich heeft aangesloten bij het innovatienetwerk in de regio: “Dit soort innovatief ondernemerschap is enorm waardevol voor de regionale economie. Bovendien biedt Aqitec Water Systems hiermee een duurzame technische oplossing. Ik heb er alle vertrouwen in dat de waterbeheerders robotica omarmen en dat de maakindustrie in de regio straks rechtstreeks zal profiteren van deze innovatie.”

MKB-katalysatorfonds Drechtsteden

Het MKB-katalysatorfonds Drechtsteden biedt cofinanciering, ontsluit relevante netwerken en biedt faciliteiten aan. Bedrijven met innovatieve ideeën in de (maritieme) maakindustrie kunnen een beroep doen op dit fonds. Voor meer informatie kijk op: www.mkbkatalysatorfondsdrechtsteden.nl