Home Blog Page 117

Vivienne de Leeuw nieuwe CFO van Havenbedrijf Rotterdam

1
Vivienne de Leeuw

Per 1 juli 2019 is Vivienne de Leeuw (1975) door de aandeelhouders benoemd tot nieuwe Chief Financial Officer van Havenbedrijf Rotterdam N.V. en lid van de Algemene Directie. De Leeuw volgt daarmee Paul Smits op, die na acht jaar afscheid heeft genomen als CFO van het Havenbedrijf.

Miriam Maes, voorzitter van de Raad van Commissarissen (RvC): “Wij zijn erg blij met de benoeming van Vivienne de Leeuw. Ze koppelt haar diepgaande financiële expertise aan relevante bestuurlijke ervaring in de commercieel zakelijke dienstverlening. Bovendien kent zij de wereld van de infrastructuur. Daardoor zal zij als lid van de Algemene Directie een significante bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van het havenbedrijf in tijden van digitalisering en energietransitie.’’

Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam ziet uit naar de samenwerking met de nieuwe CFO: “Vivienne is een welkome aanvulling op ons directieteam. Met haar sterke financiële achtergrond, haar brede ervaring met disruptieve processen en focus op verdere professionalisering van de financiële kolom en werkprocessen zal zij zeker waarde toevoegen aan het Havenbedrijf. We verheugen ons op haar komst.”

Vivienne de Leeuw: “Ik zie een cruciale rol voor het Havenbedrijf Rotterdam in de energietransitie en digitalisering, waar ik graag mijn steentje aan bijdraag. In een sterk veranderende omgeving, kijk ik er naar uit de brug te slaan tussen de organisatie, haar strategie en de stakeholders en verdere professionalisering van de financiële processen te realiseren. De trots die het bedrijf uitstraalt is bijna tastbaar, dat is prachtig om te zien.”

Vivienne de Leeuw was hiervoor onder meer CFO bij RTL Nederland en CFO bij KPN Consumer Residential. Zij begon haar financiële carrière in 1999 en bekleedde onder andere leidinggevende functies op het terrein van Corporate Finance en Investor Relations bij Arthur Andersen/Deloitte en Unibail-Rodamco. Tijdens haar carrière heeft Vivienne ruime ervaring opgedaan als strategisch bestuurder op thema’s als data intelligence, procesoptimalisatie en transitie naar nieuwe verdienmodellen.

Werkgevers Drechtsteden en lokale overheid presenteren initiatief Waterstof-vulstations bij Ministerie

2176
waterstofauto

Nederland staat volgens de akkoorden van Parijs voor de opgave om in 2050 de CO2 uitstoot met 80 tot 95% te verminderen. Uiteindelijk moeten we naar een klimaatneutraal energie- en grondstoffensysteem. Alle mogelijke opties zullen uit de kast moeten worden gehaald om de gestelde doelen in alle sectoren te bereiken. Daarbij biedt waterstof belangrijke oplossingen.

Werkgevers in de Drechtsteden hebben het voortouw genomen om binnen een tijdsbestek van drie jaar, vijf a zes waterstof-vulstations te realiseren in de Dordtse regio. Dit initiatief is ontstaan aan een van de innovatietafels van Werkgevers Drechtsteden. Leden van de WD zijn samen aan de slag gegaan en hebben ook andere partijen, zoals onder meer lokale overheden, weten te enthousiasmeren om aan te haken. Het motto bij Werkgevers Drechtsteden was, de richting die we op moeten is onontkoombaar maar biedt ook kansen. Aan de andere kant heb je het al snel over een investering van 1,3 tot 1,5 miljoen euro voor een enkelvoudig waterstof-vulstation voor personenauto’s. Dat hoest je niet zomaar even op. Volgens een van de initiatiefnemers van de WD is het project dan ook groter dan jezelf, dat kun je niet in je eentje doen. WD-voorzitter Jacob Klink vertelde desgevraagd dat ze met dit initiatief willen doorpakken. We hebben dan ook tegen elkaar gezegd dat als een bedrijf, organisatie of gemeente niet meteen wilde aanhaken we dan door gingen naar de volgende.

Start realisatie eerste Waterstof-vulstation eind dit jaar in Dordrecht

Het heeft ertoe geleid dat er een convenant is afgesloten met diverse partijen in de regio en eind van dit jaar, of begin volgend jaar, de aanvang zal plaatsvinden voor de realisatie van het eerste waterstof-vulstation in de regio. Het is de bedoeling dat deze, ter hoogte van de Peugeot garage en Van der Wees, komt bij Van Twist aan de Laan der Verenigde Naties in Dordrecht. De doelstelling is dat deze in de loop van volgend jaar operationeel is. 

Presentatie initiatief bij Ministerie Infrastructuur en Milieu

Maandag 27 mei presenteerde een afvaardiging van Werkgevers Drechtsteden, de Economic Development Board Drechtsteden en wethouders Jacqueline van Dongen (Zwijndrecht) en André Flach (Hendrik-Ido-Ambacht) het plan op het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Hier werd het plan positief en enthousiast ontvangen. De vertegenwoordiger namens het Ministerie complimenteerde de initiatiefnemers en zegde toe om langs te komen in de Drechtsteden en om met elkaar in contact te blijven.

Ook andere vervoersmodaliteiten

Dit initiatief moet wat de WD betreft niet beperkt blijven tot tankstations voor personen auto’s, maar ook andere vervoersmodaliteiten moeten hiervoor benut gaan worden.

Na afloop van de bijeenkomst op het Ministerie gingen de aanwezige leden, wethouders en afgevaardigde namens de Economic Development Board, samen met de vertegenwoordigers van het Ministerie bij een op waterstof rijdende auto van Amega op de foto.     

Hein van der Loo geïnstalleerd als burgemeester van Zwijndrecht

1
Hein van der Loo

Woensdagavond 5 juni 2019 is tijdens de buitengewone raadsvergadering Hein van der Loo (48) geïnstalleerd als de nieuwe burgemeester van de gemeente Zwijndrecht. In een overvolle zaal van Spektakel Zwijndrecht legde Van der Loo de eed af aan de commissaris van de Koning van Zuid-Holland, Jaap Smit. Vervolgens droeg oud-burgemeester Robert Strijk de ambtsketen over aan Van der Loo.

Tijdens de plechtigheid werd Van der Loo toegesproken door de commissaris van de Koning van Zuid-Holland, Jaap Smit, oud-burgemeester en voorzitter van de gemeenteraad, Robert Strijk, plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad, Chris Moorman, voorzitter van de vertrouwenscommissie, Evert Jan van de Mheen en voorzitter van de Drechtraad en burgemeester van Dordrecht, Wouter Kolff. Van der Loo volgt in Zwijndrecht de heer Strijk op, die woensdagmiddag 5 juni als lid van het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie Utrecht benoemd werd.

Samen en dichtbij

In zijn toespraak bedankte Van der Loo voor het vertrouwen dat de gemeenteraad in hem heeft. Zwijndrecht gaat hem leren kennen als een bestuurder van ‘samen’ en ‘dichtbij’ in het algemeen belang van Zwijndrecht. Van der Loo: “Samen staat voor sterk, anders, mensgericht, eerlijk en nodig. Anno nu is samen de enige manier om problemen aan te pakken en plannen waar te maken. Samen als college en raad, met inwoners, bedrijven, woningcorporaties, verenigingen, samen met u. Eén plus één is drie. Dáár geloof ik in. Dichtbij is wat u ziet, wat u hoort, wat u voelt. De buitenruimte, de leefbaarheid, de kwaliteit van zorg en voorzieningen.”

Na afloop was er een receptie, waar de aanwezigen de nieuwe burgemeester van Zwijndrecht konden ontmoeten en feliciteren. Van der Loo kijkt er naar uit om de inwoners en ondernemers van Zwijndrecht en Heerjansdam te ontmoeten en de gemeente te leren kennen. Inwoners en ondernemers kunnen hem bij hen thuis, op het werk of op de vereniging uitnodigen. Onder het genot van een broodje hoort de burgemeester graag meer over alles wat Zwijndrecht te bieden heeft. Donderdag 6 juni heeft Van der Loo in de vorm van een wijkdiner een eerste informele, kennismaking met inwoners uit de verschillende wijken van de gemeente Zwijndrecht.

Zij-instromer

Van der Loo is een zogenoemde zij-instromer in het openbaar bestuur. Hij heeft 22 jaar in het bedrijfsleven (voornamelijk de internationale bankwereld) gewerkt. De geboren Brabander heeft tussen 1995 en 2017 diverse leidinggevende functies gehad bij Rabobank en ABN AMRO. Daarna was hij zelfstandig adviseur en interim manager. Van der Loo is getrouwd en heeft vier kinderen.

Havenbedrijf Rotterdam en DeltaPort versterken samenwerking in Noordrijn-Westfalen

0
Deltaport Emile Hoogsteden Andreas Stolte

De grootste Europese zeehaven en havengroep DeltaPort Niederrheinhäfen streven naar een versterkte samenwerking. Het doel is om met behulp van digitalisering het achterland van Noordrijn-Westfalen nog beter te kunnen ontsluiten en op het gebied van transport en logistiek een reductie van CO2 te bewerkstelligen doordat afvalwarmte op een ideale manier wordt gebruikt. Hiertoe hebben beide partijen vandaag in München een intentieverklaring ondertekend.

Met de stadshaven Wesel, de Rhein-Lippe-Haven Wesel, de haven van Voerde-Emmelsum alsmede de havens van Emmerich en Rheinberg-Orsoy staan er in totaal vijf havens met drie modaliteiten ter beschikking om in het met vele files geplaagde Noordrijn-Westfalen duurzaam de overstap mogelijk te maken van vrachtauto’s naar de ecologisch belangrijke verkeersdragers binnenscheepvaart en treinverkeer.

DeltaPort is voor Rotterdam de ideale partner om de regio’s van het Roergebied, het Münsterland, Oost-Westfalen-Lippe en het zuidelijke Westfalen nog efficiënter te kunnen bereiken. De DeltaPort-groep met haar mogelijkheden en nadruk op het gebied van agrarische bulkgoederen, projectlogistiek en containerlogistiek biedt uitstekende voorwaarden om de leveranciersketen naar de genoemde regio’s te optimaliseren.

De samenwerking van de beide havens richt zich op drie strategische punten:

  1. Koellogistiek
    Beide havens maken een sterke groei door op het gebied van de koellogistiek. Gezamenlijk onderzoeken de beide partijen hoe deze goederenstromen nog betrouwbaarder, efficiënter en duurzamer kunnen worden ondersteund en vervoerd.
  2. Digitalisering
    Het proces van digitalisering in de logistiek dient versneld te worden. Efficiëntere processen in het vervoer, bij de overslag, het magazijnbeheer en inbedrijfstelling evenals meer transparantie voor de klanten staan centraal bij de gezamenlijke ontwikkelingen.
    De structurele digitale uitwisseling van informatie (bijv. door Rotterdamse producten zoals Boxinsider en mobiele OCR) tussen de beide havens wordt verder uitgebreid. Met meer transparantie en een hogere betrouwbaarheid kan het intermodale verkeer verder worden uitgebouwd, wat bijdraagt aan een betere bereikbaarheid van DeltaPort en Rotterdam.
  3. Duurzaamheid
    Er wordt ook aandacht besteed aan het ecologisch duurzaam ontwikkelen van de afzonderlijke stappen binnen complexe logistieke oplossingen. Rotterdam heeft op dit punt ervaring bij de overstap naar een op de lange termijn emissievrije haven en DeltaPort zorgt met innovatieve technologische projecten voor meer voordeel voor de klant.

Hierbij wordt de nadruk gelegd op het duurzaamheidsproject ”EcoPort 813“, dat in de toekomst het aanwezige afvalwarmtepotentieel van de aluminiumfabriek in de haven van Emmelsum ter grootte van 136 GWh zal gebruiken om temperatuurgeleide logistieke gebouwen van CO2-neutrale energie te voorzien. 27.000 ton CO2 kan op die manier in het kader van de energievoorziening van de te vestigen koelinstallaties worden bespaard. Naast het gebruik van afvalwarmte voor logistieke centra in de haven, zal ook de duurzaamheid voor transportoplossingen (bijv. op het water) nader worden onderzocht.

Voor beide partners vormen dergelijke projecten de toekomst bij de duurzame ontwikkeling van hun havens en de hiermee samenhangende logistieke ketens. Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam, en directeur Andreas Stolte van DeltaPort bezegelden de intentieverklaring met een handdruk en benadrukten het belang van deze stap voor alle betrokkenen. ”We zien in Rotterdam niet alleen de grootste Europese zeehaven maar veeleer een van de leidende drijvende krachten achter de innovatie van de havenlogistiek“, zegt Stolte. ”Wij zijn er ook van overtuigd dat we met deze samenwerking gezamenlijk een belangrijke bijdrage leveren aan de duurzame ontwikkeling van logistieke ketens en daarmee ook zorgen voor de ontlasting van ons milieu.“

Tien concrete punten moeten innovatiebeleid veel sterker maken

0
Innovatiebrief

Nederland staat er goed voor als innovatieland, maar er is nog altijd veel ruimte voor verbetering. Dat schrijven MKB-Nederland en VNO-NCW woensdag aan de Vaste Commissie voor Economische Zaken en Klimaat. De organisaties hebben daarom een innovatieplan gemaakt met daarin tien concrete aanbevelingen, zodat Nederland ook een sterk innovatieland blijft. Investeren in artifical intelligence, investeren in start- en scale-ups, en de overheid en meer focus op valorisatie zijn een aantal van die punten.

Innovatie

Recente dalingen in ranglijsten van WEF en IMD laten zien dat Nederland niet achterover kan gaan leunen, schrijven de organisaties. Zo wordt er nog altijd te weinig en te versnipperd geïnvesteerd in R&D. Ook vermarkt Nederland kennis nog onvoldoende. De rol van de overheid als launching customer is daarbij onderbelicht. Een ander belangrijk punt is het toekomstbestendig maken van de WBSO. Tot slot dreigt er een afstand tussen innovatieve koplopers en het meer technologie volgend mkb (‘kennisverspreiding’) wat op langere termijn economische groei kan remmen.

Technische mensen

Ook willen de organisaties erop wijzen dat innovatie uiteindelijk valt of staat bij de beschikbaarheid van de juiste (technische) mensen. Aandacht hiervoor is en blijft van cruciaal belang voor onze innovatiekracht, aldus MKB-Nederland en VNO-NCW .

Personeel en financiering grootste uitdaging groei mkb

1
MkB pic

Een kwart van het Nederlands mkb ligt wakker van de financiële situatie van hun onderneming. Dat blijkt uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel (KVK) aan de vooravond van de Global Entrepreneurship Summit (GES2019), de grote internationale ondernemerstop die deze week plaatsvindt in het World Forum in Den Haag.

De conclusie is met name van toepassing op het ‘klein mkb’, daarmee worden bedrijven bedoeld variërend van 2 tot 50 personen. Uit het onderzoek blijkt ook dat voor 45% van de mkb’ers het vinden van goed gekwalificeerd personeel momenteel een ander groot punt van zorg is voor ondernemers die willen groeien.

Investeren

De resultaten laten zien dat het mkb aantrekkelijker is voor financiers als het op een duurzame manier met de toekomst van het bedrijf bezig is. Een punt dat ook hoog staat op de agenda van GES2019. Voor het eerst zijn honderden investeerders aanwezig, variërend van giganten als het Amerikaanse Blackrock en het Nederlandse APG tot familiefondsen en venture capital bedrijven.

Samenleving verbeteren

Voor het mkb staan de financiële waarde van het eigen bedrijf en de waarde voor de klant voorop. Respectievelijk 57% en 39% van de ondernemers geven aan dit het belangrijkst te vinden. De bijdrage die ondernemen kan opleveren aan verbeteringen van de samenleving heeft veel minder aandacht, zo valt uit het onderzoek af te leiden. Slechts 4% van de ondernemers geeft aan dat dit hun belangrijkste drijfveer is. GES2019 is erop gericht om dat laatste aspect meer nadruk te geven, door te laten zien dat meer business hand-in-hand kan gaan met maatschappelijke vooruitgang op tal van gebieden. Op de top ligt de focus op de sectoren water, agri-food, gezondheid, energie en connectiviteit.

GES

GES2019 wordt georganiseerd door Nederland samen met de Verenigde Staten. De summit vindt van 3 tot en met 5 juni plaats in het World Forum in Den Haag. Tijdens GES2019 komen 2.000 toonaangevende bedrijven, investeerders, scale-up ondernemers en wetenschappers samen. Doel is het bevorderen van internationaal ondernemerschap dat innovatief en kansrijk is, en gelijktijdig een bijdrage levert aan de oplossing van concrete internationale maatschappelijke vraagstukken. Naast ondernemers en investeerders zijn onder meer Ivanka Trump, premier Rutte en koningin Máxima aanwezig.

Innovatie mkb

KVK is partner van GES2019 en levert een bijdrage via onder meer de KVK Business Challenge, een open innovatieprogramma dat de innovatiekracht van het mkb koppelt aan uitdagingen van grote bedrijven als Shell, UPS en Philips. Daarnaast is er een workshop over de perfecte pitch voor investeerders door nlgroeit en komt er een speciale editie van het webinar ‘Starting a business in the Netherlands’ op business.gov.nl.

Gemeenten willen meer duidelijkheid over randvoorwaarden Klimaatakkoord

0
Duurzame energie

De gemeenten Zwijndrecht en Delft hebben, mede namens de Drechtsteden en tientallen andere gemeenten, aandacht gevraagd voor de onzekerheden die voor gemeenten nog samenhangen met de uitvoering van het klimaatakkoord. De motie die zij hiertoe indienden, is op de algemene ledenvergadering van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) volledig overgenomen door het bestuur.

Om het klimaatakkoord uit te kunnen voeren, vragen de gemeenten aandacht voor de benodigde regelgevende instrumenten, het beschikbaar stellen van voldoende financiële middelen én voor een heldere verantwoordelijkheidsverdeling.

Cruciale rol

Gemeenten spelen een cruciale rol bij de uitvoering van het Nederlandse Klimaatakkoord. Ze staan bijvoorbeeld aan de lat om 1,5 miljoen woningen aardgasvrij te maken vóór 2030. Gemeenten willen voortvarend met deze opgave aan de slag, maar constateren dat er nog te veel onzekerheid is over de kosten en de betaalbaarheid voor de bewoners, bedrijven en maatschappelijke partijen. Met het oog hierop stellen zij dat de randvoorwaarden om deze opgave uit te voeren nog onvoldoende op orde zijn.

Vervolg op klimaatakkoord van Parijs

Het klimaatakkoord van Parijs is een afspraak tussen bijna alle landen van de wereld om klimaatverandering tegen te gaan. Ook Nederland heeft het akkoord ondertekend. Daarom werkt de regering nu met allerlei partijen aan een Nederlands klimaatakkoord.

Energiestrategie Drechtsteden

De regio Drechtsteden is een van de 30 energieregio’s in Nederland die uiterlijk een halfjaar na de oplevering van het Klimaatakkoord, een regionale energiestrategie moeten opstellen.

Aanhoudende groei containeroverslag en digitalisering versterken positie haven Rotterdam

0
Cosco shipping Port of Rotterdam

De containeroverslag in Rotterdam blijft groeien. Na een recordjaar in 2018en een recordkwartaal in 2019, was april van dit jaar de beste maand ooit voor de haven van Rotterdam. In april 2019 werden 13,6 miljoen ton containervracht overgeslagen. Het oude maandrecord dateert van augustus 2018 (13,2 miljoen ton). Gemeten in TEU, de standaardmaat van containers, was april 2019 de op één na beste maand ooit met 1,3 miljoen TEU, slechts een fractie minder dan de recordmaand augustus 2018.

Rotterdam kan verdere groei accommoderen

Mede dankzij een uitstekende diepgang is Rotterdam uitgegroeid tot de grootste containerhaven van Europa. Havenbedrijf Rotterdam kan verdere wasdom in deze groeimarkt uitstekend accommoderen, omdat:
• er voldoende beschikbare capaciteit is op de deepsea terminals;
• de haven beschikt over goede achterlandverbindingen via binnenvaart, weg en spoor;
• we fors investeren in verbetering van de fysieke infrastructuur, zoals de Container Exchange Route waardoor onderlinge uitwisselbaarheid van containers tussen de terminals sneller en kostenefficiënter gaat;
• Havenbedrijf Rotterdam toonaangevend is in digitale infrastructuur met logistieke oplossingen, zoals Pronto, Navigate, Nextlogic, OnTrack, Box Insider en Deliver. Geen enkele haven heeft een zo complete digitale toolbox als die van Rotterdam.

Digitale transformatie selling point tijdens TLM 2019

Havenbedrijf Rotterdam neemt van 4 tot 7 juni deel aan vakbeurs Transport & Logistic München 2019. Digitale transformatie van haven en logistiek zal daar een belangrijk ‘selling point’ zijn voor Havenbedrijf Rotterdam. We willen een wereldwijd netwerk van smart connected ports creëren. Dit verhoogt de efficiency in global trade lanes, verlaagt de kosten en reduceert de CO2-uitstoot.

Speciale attractie: Container 42

‘Container 42’ is een metafoor voor deze digitale transformatie en is daarom dit jaar een speciale attractie op Transport & Logistic München. ‘Container 42’ is de hyperintelligente container die zijn twee jaar durende dataverzamelreis om de wereld op 24 mei is gestart in Rotterdam, met München als eerste tussenstop. De met sensoren en communicatie technologie uitgeruste container meet tijdens de reis vibratie, helling, positie, geluid, luchtvervuiling, vochtigheid en temperatuur. De container is ook uitgerust met zonnepanelen om te zien hoeveel energie een container op een containerschip, een trein of een truck kan oogsten tijdens de reis.

Viering 50 jaar World Trade Center in Rotterdam

0
Viering 50 jaar World Trade Center Associations in Rotterdam

World Trade Center Rotterdam bereidt ondernemers voor op ‘de Nieuwe Wereldorde’

27 Mei werd in World Trade Center Rotterdam het 50-jarig bestaan van de World Trade Centers Association gevierd. Tijdens de feestelijke bijeenkomst stonden de veranderingen van internationale betrekkingen en de internationale markt centraal. Zo was er een bijzondere ontmoeting met prof. dr. Rob de Wijk, auteur van het nieuwe boek De nieuwe wereldorde (hoe China sluipenderwijs de macht overneemt)  en een interactief forum onder leiding van Wilbert Lek, manager International Trade & Investment Rotterdam Partners. Rotterdam behoort, samen met New York, New Orleans, Tokyo, Antwerpen, Londen en Amsterdam, tot de zogenaamde Founding Members die deze associatie in 1969 oprichtten. Inmiddels bestaat de WTCA uit 328 leden in meer dan 90 landen. 

De rol van China als leverancier van onderdelen voor strategische 5G telecommunicatie, haar aanwezigheid in Europese havens en de invloed van de nastreefde Zijde Route: het zijn allemaal onderwerpen waar het bedrijfsleven en de politiek in metropoolregio Rotterdam-Den Haag in toenemende mate mee te maken krijgt.

Managing Director van World Trade Center Rotterdam, Eveline Steenbergen: “Wij nemen als World Trade Center Rotterdam graag de rol van verbinder op ons. Dankzij de WTCA kunnen wij ondernemers op internationaal niveau met elkaar in contact brengen. Ook kunnen wij actief de vinger aan de pols houden op het gebied van actualiteiten en veranderingen met betrekking tot internationale handel. Deze kennis willen we zoveel mogelijk met onze huurders en partners delen. Met het internationaal kennisprogramma van vandaag, hopen wij dat de aanwezige ondernemers genoeg handvatten hebben gekregen om hun internationale ambities te realiseren of internationale handelspositie te versterken.’

Over World Trade Center Rotterdam

World Trade Center Rotterdam, gesitueerd in het bruisend stadscentrum van Rotterdam, is sinds 2015 in eigendom van Bouwinvest en beschikt over een totaal vloeroppervlak van 76.000 m². Het voormalige Beursgebouw is een Rijksmonument, lid van de World Trade Centers Association en biedt huisvesting aan meer dan 250 huurders. Naast de huurmogelijkheid van state of the art kantoorruimte, staat het gebouw bekend om het hoge voorzieningenniveau: zoals een congrescenter, het WTC Rotterdam Business Center (flexibele werkomgeving), Business Services, parkeergarages, Business Club, shops, diverse horeca en een Art Gallery. Binnenkort wordt daar nog een hotel en een citygym aan toegevoegd. Er wordt intensief samengewerkt met diverse partners op het gebied van internationaal zakendoen en binnen het internationale netwerk van World Trade Centers. Meer informatie: www.wtcrotterdam.com.

Rotterdam in de race voor titel ‘Schoonste Winkelgebied van Nederland’

0
Start Winkelgebied Verkiezing 2019

Gemeente Rotterdam is in de race voor de titel Schoonste Winkelgebied van Nederland, een initiatief van Stichting Nederland Schoon. Met 5 winkelgebieden doet Rotterdam mee aan de Schoonste Winkelgebied Verkiezing. NederlandSchoon trekt de komende maanden door het land voor een uitgebreid onderzoek, waarbij het winkelend publiek wordt gevraagd hoe schoon zij hun winkelgebied vinden. De observatieteams meten ook de schoonheid van elk gebied. In oktober wordt de winnaar bekendgemaakt.  

Helene van Zutphendirecteur NederlandSchoon voegt hieraan toe: “Als jouw favoriete winkelstraat en -gebied schoon is, wordt winkelen nog fijner en kom je er graag terug. Hoe leuk is het als jouw vertrouwde winkelgebied straks de schoonste van het land is? Van een schone winkelstraat plukt niet alleen het winkelend publiek de vruchten. De ondernemers die zich inzetten voor dit doel werken intensief samen en hebben daardoor meer contact met elkaar. Dit werkt verbindend en draagt bij aan het saamhorigheidsgevoel en de schoonbeleving van ondernemers én winkelend publiek. Deze inzet wordt met de Schoonste Winkelgebied Verkiezing extra beloond.” 

Winkelen in jouw gemeente

Gemeente Rotterdam doet mee met de volgende gebieden:

·       Binnenstad Rotterdam

·       Rotterdam Zuidplein

·       Rotterdam Oude Noorden

·       Bergse Dorpsstraat

·       Centrum Hoogvliet 

Zo werd Maastricht winnaar

Schoon houdt schoon. Bij de winnaar van de vorige editie, Winkelcentrum Glacisweg uit Maastricht, werken de winkeliers, ondernemers en de gemeente intensief samen om het winkelgebied schoon te houden. Daarnaast ervaren de bezoekers het winkelen als bijzonder prettig doordat er in het winkelcentrum zeer weinig zwerfafval is. Het enthousiasmeert bezoekers om het ook schoon te houden. 

Online Scorebord Schone Winkelgebieden

Om het belang van schoon zichtbaar te maken geeft NederlandSchoon elk jaar handvatten aan de deelnemers. Daarbij helpt het interactieve Scorebord Schone Winkelgebieden via nederlandschoon.nl waar de resultaten worden gedeeld van het afgelopen jaar. Je kan in één oogopslag zien hoe een winkelgebied scoort ten opzichte van andere winkelgebieden en gemeenten, welke thema’s het goed doen en welke thema’s extra aandacht verdienen.

Over NederlandSchoon

Een Nederland vrij van zwerfafval is belangrijk voor mens, dier en milieu. NederlandSchoon werkt daarom al 25 jaar intensief samen met bedrijven, burgers, maatschappelijke instanties en overheid om zwerfafval aan te pakken en ervoor te zorgen dat een schone omgeving de norm wordt en blijft. Door middel van onderzoeken, samenwerkingen, het delen van kennis en het geven van advies, wordt niet alleen meer bewustwording, maar ook gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel gecreëerd. Een voorbeeld van deze aanpak is Supporter van Schoon, een landelijk initiatief dat mensen verenigt en activeert om zo een grotere vuist tegen zwerfafval te maken. Voor meer informatie zie: nederlandschoon.nl of supportervanschoon.nl.