Home Blog Page 125

Makkelijk slachtoffer of 100% security proof?

0
Makkelijk slachtoffer of 100% security proof?

Zijn jouw medewerkers een makkelijk slachtoffer voor cybercriminelen of is je organisatie volledig security proof? Een Security Awareness Diagnose van De Gezonde Digitale Organisatie (DGDO) geeft je een betrouwbaar en actueel beeld over hoe je ervoor staat.

Security Awareness Diagnose

De security awareness diagnose test het huidige gedrag van je medewerkers. De medewerker kan zijn gedrag niet verbloemen door sociaal wenselijk antwoorden te geven. De resultaten zijn als een spiegel voor medewerkers en organisatie. Het geeft verder inzicht in tekortkomingen in bedrijfsmatige processen en procedures, waardoor je de mogelijkheid krijgt deze te verbeteren.

Ook het ontbreken van eventuele technische oplossingen komen hiermee naar boven. Alle bevindingen worden in een rapportage verwerkt met conclusies en aanvullend advies op gebied van mens, organisatie en techniek.

Wat levert een Security Awareness Diagnose je op?

  • Inzicht in het daadwerkelijke gedrag van medewerkers;
  • Inzicht in de huidige weerbaarheid van medewerkers tegen cyberincidenten;
  • Inzicht in de werking van maatregelen die betrekking hebben op de menselijke factor;
  • Resultaten werken als spiegel voor medewerkers, waardoor een open houding ontstaat voor mogelijk training, advies en verbeteringen;
  • Bevindingen in de rapportage bieden de mogelijkheid om processen en procedures verder te optimaliseren.

 

Diagnose actie

Profiteer t/m 31 juli 2019 van het speciale diagnose actietarief: voor € 995,- (excl. btw) voert DGDO een complete Security Awareness Diagnose uit voor je organisatie.

De diagnose bestaat o.a. uit:

  • Een phishing simulatie;
  • Een online assessment;
  • Een rapportage met risicobeoordeling.

 

Meer informatie?

Wil je meer weten over de diagnose actie of over security awareness in het algemeen? Bezoek de DGDO website of bel nu direct naar 088-633 1070.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van De Gezonde Digitale Organisatie (DGDO)

5 argumenten voor het uitbesteden van je IT-beheer

0
Uitbesteden IT beheer

Natuurlijk wil je iedere dag kunnen vertrouwen op je IT-omgeving. Zelf je laptop beheren lukt misschien nog wel, maar het in eigen beheer houden van een compleet netwerk kan een fikse kluif zijn. Tegenwoordig kun je het gehele beheer gewoon uitbesteden. En dat biedt nogal wat voordeel.

Een 5-tal pluspunten van het uitbesteden van je zakelijke IT-beheer.

Hoge beschikbaarheid

Je IT moet gewoon altijd functioneel zijn, zonder gedoe en concessies. Door dit uit te besteden aan Promisys profiteer je van een hoge mate van beschikbaarheid. Beheer en onderhoud wordt achter de schermen op zeer professionele wijze uitgevoerd. Je hoeft je daar dus zelf niet meer mee bezig te houden. Ondertussen profiteren je medewerkers van een IT-omgeving die gewoon doet wat ervan wordt verwacht. Daardoor blijft de productiviteit en continuïteit van je organisatie van een hoog niveau.

Altijd sterk beveiligd

Sterke beveiliging van je zakelijke data is tegenwoordig een must. Het inregelen ervan kan wat lastiger zijn. Want hoe weet je of je data echt goed is beveiligd? Zijn er kwetsbaarheden in je IT waar je misschien niet aan hebt gedacht? En hoe zit het met het bijhouden van de beveiliging? Uitbesteding lost deze vraagstukken snel voor je op. Hierbij is je IT-omgeving gewoon altijd professioneel beveiligd.

Altijd de laatste updates

Updates van je lokale software- en cloudoplossingen waarborgen zaken als functionaliteit en veiligheid. Alles zelf periodiek moeten updaten is vaak een hoop gedoe. Door dit uit te besteden aan Promisys heb je hier zelf geen omkijken meer naar. Je beschikt namelijk altijd over de laatste updates, waardoor je nooit achter de feiten aanloopt.

Heldere maandelijkse kosten

Het uitbesteden van je IT is ook kostentechnisch interessant. Je hoeft namelijk niet meer te investeren in eigen kennis, die vaak kostbaar is. In plaats daarvan profiteer je van heldere maandelijkse kosten conform een duidelijke beheer- en supportovereenkomst. Hierin zijn alle periodieke beheertaken inbegrepen. Enorm handig natuurlijk, en je ervaart meteen een hoop administratief gemak.

Gunstigere lifecycle

Er komt een moment dat je je IT moet vervangen. Je oplossingen zijn verouderd, defect of passen niet meer bij je bedrijfsvoering. Maar wanneer komt dat moment precies? Hoe anticipeer je hierop? En zijn er misschien nieuwe mogelijkheden die je IT efficiënter inrichten?

Met Promisys ontvang je ook op dit gebied het juiste advies op maat, op het moment dat je dit ook echt nodig hebt. Zo sluit je IT altijd aan bij je zakelijke behoeften en blijven je kosten en rendement perfect in balans.

Meer weten over IT-beheer en support?

Wil je meer weten over de mogelijkheden die Promisys biedt voor het beheer en support van je IT-omgeving? Maak dan een afspraak met één van onze adviseurs. We komen graag langs voor een kennismaking. Bezoek onze website of bel direct naar 088-643 2100.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van Promisys IT

Visser & Visser bestaat 30 jaar

0
Visser en Visser bestaat 30 jaar

Op 1 april 1989 startten Ger en Steef Visser samen het accountantskantoor Visser & Visser in Rotterdam. Na drie maanden verhuisde het kantoor naar Barendrecht en in de jaren erna volgden meerdere vestingen. In 2014 stapten de medewerkers van Van Noord Accountants over naar Visser & Visser en ontstond daarmee de tiende vestiging van het accountantskantoor. Inmiddels zijn we 30 jaar, 12 vestigingen en 300 medewerkers verder, Visser & Visser blijft groeien!

Op 4 april 2019 vierde vestiging Gorinchem open huis in het nieuwe pand aan de Einsteinstraat in Gorinchem. Vanuit dit nieuwe kantoor zet Visser & Visser het full service concept voort. Het stimuleren van ondernemerschap en vakmanschap zit Visser & Visser in de genen. Gorinchem neemt dan ook actief deel aan het Gorinchemse bedrijfsleven en is lid van verschillende ondernemersverenigingen. Vestigingsleider Marcel Fierens is bestuurslid bij de IKG en Regio Ondernemers Merwede van Woord en Daad.

In het nieuwe pand huisvest ook Arpentus, gelieerd aan Visser & Visser, om ondernemers te ondersteunen bij de verkoop en aankoop van een onderneming. Vestiging Gorinchem is daarnaast actief voor ondernemers in de zorg en zorginstellingen en heeft daarvoor een Branchegroep Zorg, opgezet door Harro de Haan. Deze snelgroeiende en succesvolle Branchegroep staat met een multidisciplinair team klaar om medische klanten verspreid over het hele land verder te helpen.

Dit jaar werd Visser & Visser uitgeroepen tot Beste Werkgever in de financiële sector, een mooie manier om het 31e jaar in te gaan. Professioneel, innovatief, menselijk, behulpzaam, oplossingsgericht en gemotiveerd: de zes kernwaarden die Visser & Visser typeren. Met deze waarden zet Visser & Visser zich al 30 jaar in voor ondernemers en doet dat ook in de toekomst. Full service met oprechte aandacht!

DistriPark, hèt nieuwe logistiek bedrijventerrein langs A16

0
Dordtse kilgebied 550 resized

Ruimte voor bijzondere ondernemers


Nederland is binnenkort een groot, duurzaam, logistiek bedrijventerrein rijker. Het is al duidelijk zichtbaar, langs de A16 bij Dordrecht wordt hard gewerkt aan de aanleg van 67 hectare logistiek terrein. De nieuwe naam -DistriPark Dordrecht- is donderdag 18 april door regioportefeuillehouder Economie Maarten Burggraaf samen met ondernemersverenigingen Werkgevers Drechtsteden en de Dordrechtse Ondernemersvereniging bekend gemaakt.
 
“Op DistriPark Dordrecht bieden we ruimte aan logistieke bedrijven met een duurzaam karakter, die voor zo’n 2.000 nieuwe banen gaan zorgen”, zegt Maarten Burggraaf. In 2021 is DistriPark Dordrecht, met kavels van 1,5 tot 7 hectare, volop operationeel.” De acquisitie is gestart en we merken dat er ruime interesse is”, aldus Maarten Burggraaaf. “En is snelheid echt gewenst, dan kunnen de eerste bedrijven al over een jaar starten met de bouw langs de westkant. Zij zijn van harte welkom in Dordrecht!”

Goede bereikbaarheid over weg en water

Het bedrijventerrein krijgt een eigen op- en afrit op de A16. De ligging direct aan de A16 en op het knooppunt van de Dordtse Zeehaven, de havens van Antwerpen, Rotterdam en Terminal Alblasserdam, garandeert een goede bereikbaarheid en snelle ontsluiting over weg en water.

100% energieneutraal ondernemen

DistriPark Dordrecht gaat een stap verder als het om duurzaamheid gaat. Het bedrijventerrein wordt all-electric en is aardgasvrij. Daarmee is 100% energieneutraal ondernemen realistisch. Daarnaast komt er op het terrein een waterstof-facility point, staan er vier windturbines en een zonnepark. 

www.distriparkdordrecht.nl

Noordzeeakkoord belangrijk voor havens

0
Noordzeeakkoord belangrijk voor havens

Foto: Siebe Swart

Havenbedrijf Rotterdam vindt het van groot belang dat er in het Noordzeeoverleg de komende zes maanden gewerkt wordt aan een akkoord voor de Noordzee. In dit overleg wordt onderzocht waar op de Noordzee de opgaven rond voedsel, energie en natuur samen kunnen gaan en waar keuzes gemaakt moeten worden.

De minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is initiatiefnemer van dit overleg. Vandaag sluit de consultatie, waarna op 8 mei een verdiepende bijeenkomst wordt gehouden met de insprekers.

“De Noordzee is niet alleen onze voortuin, maar een wezenlijk bestanddeel van de Rotterdamse haven en van alle Nederlandse Zeehavens. Voor Rotterdam begint die 57 kilometer buiten de kust bij de entree van de Eurogeul. Een vlotte en veilige scheepvaartafwikkeling staat of valt bij de ruimte die er op de Noordzee bestaat voor de scheepvaart. Ook voor de energietransitie van de havens is de Noordzee van groot belang. Recent onderzoek van de Erasmus Universiteit wees uit dat Nederland 6,2 procent van het nationale inkomen dankt aan de Rotterdamse haven”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf Rotterdam en voorzitter van de brancheorganisatie Zeehavens.

Het Noordzeeoverleg moet leiden tot een Noordzeeakkoord met stevig eigenaarschap bij de meest betrokken maatschappelijke partijen. Daarmee legt het een krachtige basis voor de Strategische Agenda 2030 die op de planning staat voor dit najaar. Dit vormt de opmaat naar het besluitvormingsproces naar het Nationale Programma Noordzee 2022-2027 (opvolger van de huidige Beleidsnota Noordzee 2016-2021) die daarna van start zal gaan.

Aan het Noordzeeoverleg neemt de brancheorganisatie Zeehavens samen met de betrokken ministeries en andere stakeholders deel. Voor de havens is het van belang dat een aantal havenbelangen hierbij geborgd blijven. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het behoud van voldoende ruimte voor veilige en vlotte zeescheepvaart op zee (in ruimte maar ook in tijdige planvorming). Voor de energietransitie van de Rotterdamse haven biedt de Noordzee een belangrijk potentieel voor duurzame energie en voldoende ruimte voor CO2-opslag als tijdelijk instrument in de groei naar een volledige duurzame energievoorziening. Andere belangen zijn onder meer het zoveel als mogelijk bundelen van kabels en leidingen vanwege efficiënt ruimtegebruik; het beperken van vervuiling en hinder in internationaal verband. Waarbij maatregelen voor de scheepvaart lopen via de International Maritime Organization.

Ruim budget voor innovatie mkb Drechtsteden

0
Ruim budget voor innovatie mkb Drechtsteden

Innovatief idee? Het MKB-katalysatorfonds biedt subsidie en steun!

Innovatie is de drijvende kracht achter de maakindustrie in de Drechtsteden. Alle zeven gemeenten onderschrijven het belang om de innovatiekracht van het regionale mkb te ondersteunen. Om deze reden hebben de Drechtsteden de looptijd van het MKB-katalysatorfonds verlengd tot en met 2019. Nu is het budget voor dit jaar aangevuld tot € 145.000.

Dat is goed nieuws voor ondernemers met innovatieve ideeën voor de (maritieme) maakindustrie. Zij kunnen een beroep doen op het fonds voor o.a. een kennisvoucher, een haalbaarheidsonderzoek of prototyping. Zo ontwikkelde 10XL met subsidie van het MKB-Katalysatorfonds een hybride 3D-printer. Marine Innovators bedacht het Sitting Up System, een innovatief installatieconcept voor windmolens op zee. Het fonds is laagdrempelig, biedt toegang tot faciliteiten en netwerken en is verbonden aan de Duurzaamheidsfabriek. Het MKB-katalysatorfonds nodigt innovatieve ondernemers van harte uit om zich aan te melden voor een subsidieaanvraag. Dit kan via de www.mkbkatalysatorfondsdrechtsteden.nl.

Ondersteuning eerste fase innovatie

Voor ondernemers is financiering in de eerste fase van innovatieontwikkeling vaak een knelpunt. Juist in deze fase biedt het MKB-katalysatorfonds Drechtsteden subsidie en steun aan ondernemers bij de concretisering van hun ideeën. Het fonds heeft sinds de start in 2016 zijn waarde bewezen met de financiering van 20 regionale innovaties en draagt daarmee aan de groei van bedrijven en de werkgelegenheid in deze regio.

Looptijd tot 1 januari 2020

Gemiddeld is vanuit het MKB-katalysatorfonds in de periode 2016-2018 per jaar € 145.000 aan subsidie verstrekt. Met de verhoging van het subsidiebudget kan het fonds tot het einde van de looptijd op 1 januari 2020 op volle sterkte blijven functioneren en de innovatiekracht van de (maritieme) maakindustrie ondersteunen. Op dit moment wordt gewerkt aan een vervolg van het fonds voor de periode hierna.

Meer informatie

Meer informatie over de subsidiemogelijkheden, werkwijze van het fonds en reeds toegekende subsidieaanvragen is te vinden op de website van het fonds: www.mkbkatalysatorfondsdrechtsteden.nl.
Of bekijk het filmpje waarin ondernemers vertellen wat het fonds voor hen heeft betekend.

Informatie

Judith Punt

Communicatieadviseu

MKB-katalysatorfonds

(078) 770 24 73

(06) 5149 1404

ji.punt@drechtsteden.nl

Hein van der Loo voorgedragen als burgemeester van Zwijndrecht

0
Gemeente Zwijndrecht logo

De gemeenteraad van Zwijndrecht heeft vanavond Hein van der Loo (48) voorgedragen als nieuwe burgemeester van Zwijndrecht.

Boegbeeld

De vertrouwenscommissie van de gemeenteraad omschrijft de heer Van der Loo als een evenwichtige, recht-door-zee bestuurder en een dienende leider. Een boegbeeld binnen en buiten de gemeente Zwijndrecht. Hij is sociaal zeer vaardig, wendbaar en signaalgevoelig. Daarnaast kan hij goed schakelen tussen diverse partijen en belangen. De vertrouwenscommissie ziet in de heer Van der Loo de verbinder, die partijen samenbrengt en gezamenlijke resultaten nastreeft.

De gemeenteraad denkt dat de heer Van der Loo als burgemeester de frisse stuurman is, die Zwijndrecht zoekt. Zijn bestuurlijke ervaring in de financiële sector zal hem daarbij zeker helpen. Kenmerkend voor de heer Van der Loo is zijn brede maatschappelijke betrokkenheid in bestuurlijke en toezichthoudende functies, onder meer bij Diergaarde Blijdorp, het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard en het Watersnoodmuseum. Als zogenaamde zij-instromer laat hij flexibiliteit zien en een goed aanpassingsvermogen, waardoor de gemeenteraad er alle vertrouwen in heeft dat hij het ambt van burgemeester uitstekend zal invullen.

Bedrijfsleven

De heer Van der Loo heeft 22 jaar in het bedrijfsleven (voornamelijk de internationale bankwereld) gewerkt. De geboren Brabander heeft tussen 1995 en 2017 diverse leidinggevende functies bekleed bij Rabobank en ABN AMRO. Op dit moment is hij zelfstandig adviseur en interim manager. De heer Van der Loo is getrouwd en heeft vier kinderen. Hij is lid van het CDA en woont in Rotterdam.

Voordracht door de minister

Met de voordracht van Hein van der Loo door de gemeenteraad is de procedure tot benoeming van de nieuwe burgemeester nog niet afgerond. Op grond van de aanbeveling van de gemeenteraad doet de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een voordracht, waarna bij Koninklijk Besluit tot benoeming wordt besloten. Het streven is om de nieuwe burgemeester op woensdag 5 juni 2019 te installeren.

Op dit moment is Robert Strijk tijdelijk burgemeester van Zwijndrecht. Hij volgde Dominic Schrijer op, die op 1 februari 2019 voorzitter bij Koninklijke BLN-Schuttevaer werd.

Gemeenten en Glasvezel buitenaf tekenen afsprakendocument voor aanleg glasvezel in het buitengebied van Voorne-Putten

0
Gemeenten en Glasvezel buitenaf tekenen afsprakendocument

De wethouders van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard, Westvoorne en Karl-Heinz van der Made, directeur Glasvezel buitenaf, hebben vandaag het afsprakendocument voor de aanleg van glasvezel in het buitengebied ondertekend. In dit document worden afspraken gemaakt over het (gezamenlijk) toezicht tijdens de aanleg, de ligging van de glasvezel, de leges en degeneratiekosten en de garantie. De supersnelle glasvezelverbinding komt nu heel erg dichtbij voor de bewoners uit het buitengebied!

Karl-Heinz van der Made, directeur Glasvezel buitenaf: “Wij zijn blij dat we vandaag een belangrijke stap hebben gezet om het buitengebied van Voorne-Putten van glasvezel te voorzien. Op dit moment heeft 20% zich aangemeld en dat is in deze fase een mooi percentage. Als op 20 mei blijkt dat 50% van de bedrijven en huishoudens een abonnement heeft afgesloten, dan gaan we ook daadwerkelijk glasvezel aanleggen”.

Edwin Noordermeer, wnd. voorzitter Werkgevers Voorne-Putten: “De vraag naar snel internet onder bewoners en ondernemers op Voorne-Putten is groot. Glasvezel is een belangrijke voorziening voor de toekomst, de leefbaarheid en de positie van de regionale economie. Het ondertekenen van het document is een mooie stap in het traject om heel Voorne-Putten te voorzien van glasvezel.”

Leon Soeterboek, wethouder gemeente Nissewaard, namens de vier gemeenten: ”We leven in een wereld waarin snel internet steeds belangrijker wordt. Zeker voor bedrijven, maar ook voor onze inwoners. We hebben nu de kans om voor de toekomst de digitale ontsluiting van het buitengebied goed te regelen. Hiervoor is noodzakelijk dat 50% van de mensen meedoet en ik hoop echt dat we dat gaan halen”.

Aanmelden tot 20 mei
De glasvezelcampagne op Voorne-Putten loopt nog ruim 4 weken. Inwoners kunnen zich aanmelden door bij één van de vijf deelnemende dienstaanbieders een abonnement af te sluiten. De aanbieders zijn Caiway, CBizz, Delta, Fiber en Helden van Nu. Inwoners die hulp nodig hebben bij het maken van een keuze kunnen zich wenden tot de dienstaanbieders, ambassadeurs of een lokale verkoper in de buurt.

Meer informatie

Meer informatie is beschikbaar op de website glasvezelbuitenaf.nl

Maandag 29 april start reconstructie Verbindingsweg

0
start reconstructie Verbindingsweg

BAM infra start maandag 29 april met de reconstructie van de Verbindingsweg. Fietsers krijgen tijdens de werkzaamheden te maken met een omleidingsroute. Vanochtend hebben enkele bestuurders van de GRNR samen met aannemer BAM infra flyers uitgedeeld aan fietsers om hen hierover te informeren.

Volgens planning is de reconstructie medio november klaar. Auto- en vrachtverkeer kan tijdens de werkzaamheden gewoon gebruik blijven maken van de Verbindingsweg.

App

Bam infra heeft de app ‘BAM infra projecten’ ontwikkeld waarmee de aannemer iedereen die deze app op zijn smartphone downloadt, op de hoogte houdt van actuele informatie, planning en omleidingsroutes. Daarnaast brengt de GRNR een digitale nieuwsbrief uit waarop belangstellenden zich kunnen abonneren via de website www.nieuwreijerwaard.eu.

De reconstructie van de Verbindingsweg is nodig voor een vlotte doorstroming van het verkeer en het openbaar vervoer. Bam infra verlegt en verbreedt de weg en legt kruisingen aan met nieuwe wegen (zoals de Laurierweg). Ook komen er  drie ruime groenstroken waar nieuwe bomen in worden geplant.

Internationale deskundigen buigen zich over Rotterdam als toeristische bestemming

0
Rotterdam Partners logo

Speciale toerisme-editie van de International Advisory Board in mei

Zeven internationale experts en deskundigen op het gebied van reizen, toerisme en stedelijke ontwikkeling komen van 13 t/m 15 mei naar Rotterdam om de stad te adviseren over de toekomst van toerisme. De deskundigen maken deel uit van een speciale toerisme-editie van de International Advisory Board Rotterdam (IABx), georganiseerd door Rotterdam Partners. Hun advies dient als belangrijke input voor de nieuwe toeristische visie van wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur en Toerisme).

Travel & Tourism is wereldwijd een van de snelst groeiende economische sectoren. Rotterdam heeft nog volop ruimte om te profiteren van het aantrekkende toerisme. De stad heeft bovendien de kans om slimme keuzes te maken over de waarde van toerisme voor Rotterdam in de toekomst. Dit was voor Rotterdam Partners aanleiding om een IAB over toerisme te organiseren. De leden van de IABx buigen zich vanuit hun verschillende disciplines en blikvelden over het vraagstuk op welke manier toerisme in Rotterdam het beste op een duurzame manier kan bijdragen aan de lokale economische ontwikkeling. En hoe toerisme kan bijdragen aan andere belangrijke aspecten zoals levendigheid, leefbaarheid en het DNA van de stad.

De IABx toerisme bestaat uit de volgende leden:

  • Larry Beasley (tevens voorzitter van deze IAB-editie): Voormalig directeur stedelijke ontwikkeling van Vancouver, Canada. Beasley was eerder lid van de IAB in 2011, 2013 en 2015.
  • Anna Pollock: Founder van ‘Conscious Travel’. Adviseert toerismeorganisaties over de hele wereld. Was eerder te zien in de Tegenlicht-documentaire ‘Reizen is het nieuwe roken’.
  • Martin Boisen: Deense sociaal geograaf, vooral bekend vanwege zijn werk op het gebied van placemaking en city branding.
  • Peter Jordan: ‘Head of insights’ van Toposophy, gespecialiseerd in het vertalen van wereldwijde travel trends naar lokale betekenis.
  • Miek de Roeck: Directeur van Visit Antwerp en voorzitter van de ‘City Marketing Knowledge Group’ van European Cities Marketing (ECM).
  • Claudio Milano: Antropoloog en docent aan de Ostelea School of Tourism in Barcelona. Heeft een groot aantal publicaties op zijn naam staan over ‘overtoerisme’ en hoe daarmee om te gaan.
  • Jeremy Smith: Consultant en schrijver op het gebied van toerisme en duurzaamheid. Tijdens het driedaagse werkbezoek spreken zij met het stadsbestuur en diverse betrokkenen uit de stad op het gebied van toerisme en stedelijke ontwikkeling. Daarnaast bezoeken zij een groot aantal toeristische locaties en gebieden die uniek zijn voor Rotterdam. Tijdens een publieksbijeenkomst op woensdagmiddag 15 mei presenteren zij vervolgens hun bevindingen en overhandigen zij hun aanbevelingen aan wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur en Toerisme). Voorafgaand aan deze internationale bijeenkomst, heeft Rotterdam Partners een aantal sessies gehouden met diverse betrokkenen uit de stad, zoals ondernemers (van groot tot klein) in de toeristische sector, touroperators, vervoerders en nationale experts. Allemaal geven zij aan dat Rotterdam nog veel potentie heeft om te groeien, maar dat keuzes en beleid nodig zijn om deze groei zo te laten verlopen dat de typisch Rotterdamse identiteit en leefbaarheid van de stad blijven behouden. De uitkomsten van deze sessies worden gebundeld in een adviesdocument dat dient als vertrekpunt voor de IABx-leden.