Home Blog Page 132

Jaap Smit voor één dag hoofdredacteur bij RTV Rijnmond

0
JAAP SMIT
DEN HAAG - Drs. J. (Jaap) Smit is Commissaris van de Koning in Zuid-Holland. Fotograaf Dirk Hol

Commissaris van de Koning Jaap Smit neemt dinsdag 19 maart voor een dag het stokje over van RTV Rijnmond-hoofdredacteur Ib Haarsma. De hoogste bestuurder van de provincie Zuid-Holland kiest als hoofdredacteur voor een dag onderwerpen voor radio, televisie en internet die in zijn ogen belangrijk en actueel zijn. De Provinciale Statenverkiezingen van 20 maart zijn de directe aanleiding voor het hoofdredacteurschap, maar ook de andere interesses van de Commissaris komen aan bod.

Jaap Smit heeft een sterke band met het Nederlandse leger. Hij was eind jaren tachtig vier jaar lang legerpredikant bij de Koninklijke Landmacht in het Duitse Seedorf. Sinds juli 2018 is hij ook voorzitter van Nationaal Comité Veteranendag. De dag begint daarom bij de mariniers van de Van Ghentkazerne in Rotterdam, waar een verslaggever het ochtendappel meemaakt, iets wat bij de mariniers overigens baksgewijs heet. 

Verder besteden we op verzoek van onze tijdelijke hoofdredacteur aandacht aan initiatieven van de provincie voor een schonere binnenvaart. En we gaan met Jaap Smit naar Rotterdam-Zuid waar voor de Provinciale Statenverkiezingen voor blinden en slechtzienden een toegankelijk stemlokaal wordt ingericht. 

Rijnmond NU
Jaap Smit is te gast in het radioprogramma Rijnmond Nu, van 16:00 tot 19:00 uur. Presentator Herman Vriend praat met hem onder meer over de provincie, zijn band met het leger en zijn muzikale voorkeur. Zo wordt de halve finale van het Prinses Christina Concours in april gehouden in het provinciehuis in Den Haag. In de studio zal één van de jonge deelnemers aan deze muziekwedstrijd laten horen waarom hij door de voorrondes is gekomen. 
Tussen 18:00 en 19:00 uur is hoogleraar Jan Rotmans van de Erasmus Universiteit te gast in de studio. Met hem praten we over klimaat, duurzaamheid en de energie transitie. Wat Jaap Smit aanspreekt is de uitspraak van Rotmans we leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk”.

Over Jaap Smit
CDA politicus Jaap Smit werd 62 jaar geleden geboren in het Gelderse Doornspijk. Hij studeerde theologie aan de Rijksuniversiteit Leiden. Hij werkte een aantal jaar als predikant in diverse gemeenten en als legerpredikant. Van 2010 tot 2014 was hij voorzitter van vakbond CNV. Jaap Smit is sinds 1 januari 2014 Commissaris van de Koning in Zuid-Holland. 

Actie: Cybersecurity Escape Room

1
Actie Cybersecurity Escape Room

Mobiele Cybersecurity Escape Room

Zoek je een effectieve én leuke manier om de medewerkers binnen je organisatie bewust te maken van de risico’s en gevaren van cybercrime? Met de Cybersecurity Escape Room van De Gezonde Digitale Organisatie combineer je werk en plezier en biedt daarmee een complete cybersecurity ervaring voor alle medewerkers. Deze cybersecurity training is uitermate geschikt voor iedere organisatie om een eerste stap te maken naar een veiligere werkomgeving.

Actie maart

Deze maand maken we het extra aantrekkelijk om de mobiele Cybersecurity Escape Room in te zetten. Reserveer nu en ontvang € 250,- korting op het dagtarief!

In het kort

De Escape Room truck is per dag te huur en kan geplaatst worden op iedere gewenste locatie (in overleg), bijvoorbeeld bij jouw organisatie voor de deur of op een evenement.

  • Op locatie naar wens;
  • Maximaal 80 personen per dag;
  • Serieus en plezier in één;
  • Inclusief begeleiding door een cybersecurity specialist;
  • Te implementeren tussen de werkzaamheden door;
  • Goed voor de teambuilding.

Voorstel op maat ontvangen?

Heb je interesse of vragen over het inzetten van de Cybersecurity Escape Room voor jouw organisatie of evenement? En wil je profiteren van de kortingsactie? Vul het contactformulier in op de website dan nemen wij contact met je op voor een voorstel op maat. Je kunt ook direct bellen naar DGDO, tel. 088-633 1070.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van De Gezonde Digitale Organisatie (DGDO)

Drechtsteden gaan voor nieuwe energie

0
Drechtsteden gaan voor nieuwe energie

Gemeente Sliedrecht bereidt zich voor op een toekomst zonder aardgas. We gaan over op schonere, duurzamere warmtebronnen om te koken en onze huizen te verwarmen. Dit moet vóór het jaar 2050 klaar zijn. De afgelopen maanden heeft de gemeente samen met de andere gemeenten in de Drechtsteden, de woningcorporaties, netbeheerder Stedin en warmtebedrijf HVC een eerste schets  gemaakt voor de overstap naar aardgasvrij. Hierin staat welke alternatieven voor aardgas per wijk in de Drechtsteden het meest voor de hand liggen.

Deze eerste schets, de zogeheten Transitievisie Warmte versie 1.0., is een onderzoeksbeeld en nog geen definitief beeld. Het is bedoeld om inwoners, gebouweigenaren en bedrijven die nu al van het aardgas af willen, alvast inzicht te geven in mogelijke alternatieven. Daarnaast vormt het een basis voor de gesprekken die de gemeenten met de bewoners gaan voeren over de verduurzaming van hun wijk.

Wat zijn de alternatieven voor aardgas?
De Transitievisie Warmte versie 1.0 laat zien dat voor veel wijken in de Drechtsteden een aansluiting op een warmtenet op dit moment de meest kansrijke en goedkope oplossing is. Waar een warmtenet niet mogelijk is, is een elektrische warmtepomp een alternatief. Er zijn ook allerlei ontwikkelingen gaande op het gebied van groen gas en waterstof. Deze alternatieven zullen in de toekomst voor een beperkt deel worden ingezet in de gebouwde omgeving. 

Wanneer wordt gemeente Sliedrecht aardgasvrij?
Wanneer wijken aardgasvrij worden, is voor veel wijken nog niet bekend. Wel is er in de Transitievisie Warmte versie 1.0 een indeling gemaakt in wijken waar voorbereidingen voor 2030 starten en wijken waar de voorbereidingen na 2030 starten. In de Drechtsteden zijn de wijken Crabbehof (Dordrecht) en Sliedrecht-Oost de eerste bestaande woonwijken waar gemeenten, woningcorporaties, HVC en Stedin samen beginnen met de voorbereidingen voor aardgasvrij. Voor de zomervakantie organiseert de gemeente een of meerdere informatiebijeenkomsten over aardgasvrij wonen. 

Wat kunt u nu al doen?
Heeft u plannen om uw keuken te verbouwen? Kies dan voor koken op inductie. Bent u van plan om uw huis te verbouwen? Neem dan gelijk ook isolatie mee. Door uw huis goed te isoleren gaat het warmtegebruik omlaag, bespaart u energie én kosten. Ook kunt u zonnepanelen op uw dak leggen en uw eigen energie opwekken. Zo kunt u alvast beginnen met de voorbereidingen voor aardgasvrij. Kijk op www.regionaalenergieloket.nl welke maatregelen voor uw huis mogelijk zijn. 
 
Vaststelling gemeenteraad
Het college van burgemeester en wethouders zal binnenkort de Transitievisie Warmte versie 1.0 aan de gemeenteraad sturen. Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om de Transitievisie vast te stellen. 

Energieakkoord Drechtsteden
De overstap van aardgas naar nieuwe, schone energie in de Drechtsteden, maakt onderdeel uit van het Energieakkoord Drechtsteden. Dit is een overeenkomst van ruim dertig organisaties uit de regio. Samen zetten zij zich in om de Drechtsteden in 2050 energieneutraal te maken. De komende jaren ligt het accent vooral op het verduurzamen van woningen en gebouwen. 

Het Energieakkoord Drechtsteden bevat ook afspraken over het duurzaam opwekken van energie, het afbouwen van het gebruik van diesel en benzine en het leveren van een substantiële bijdrage aan de sociaaleconomische groeiambities van de regio, zoals meer werkgelegenheid, betere bereikbaarheid en meer en betere huizen.

Veelgestelde vragen
Met deze schets zetten we de eerste stap naar een aardgasvrij Sliedrecht. We begrijpen dat dit onderwerp vragen bij u oproept. Bijvoorbeeld: wat kost het om mijn huis aardgasvrij te maken?, hoe kan ik mijn huis beter isoleren?, etc.  Klik hier voor de lijst met vragen en antwoorden over wonen zonder aardgas in de Drechtsteden. 

Binnenvaartdagen Zwijndrecht 24 en 25 mei 2019

0
Binnenvaartdagen Zwijndrecht

Zwijndrecht – In mei worden de Binnenvaartdagen voor de eerste keer georganiseerd. Dit nieuwe, tweedaagse evenement is openbaar. Educatie en voorlichting gaan er hand in hand met entertainment en livemuziek. Drie lokale ondernemers hebben hiervoor het initiatief genomen: Jan van Laar, Piet de Bruin en Rutger Hoogerwerf. Zij tekenen ook voor de organisatie. Piet de Bruin: ‘Ik liep al jaren rond met de gedachte binnenvaartdagen te willen organiseren. Grondslag voor dit idee is het Baggerfestival Sliedrecht. Hier staat de baggersector centraal, maar tegelijkertijd is het een groot publieksevenement. Dat kunnen we toch ook voor de Binnenvaart organiseren?’ In overleg met de gemeente is besloten er een jaarlijks evenement van te maken.

Op oneven jaren, zoals dit jaar, wordt er stevig uitgepakt. U bent van harte welkom op 24 en 25 mei tijdens de Binnenvaartdagen in Zwijndrecht.

Export groeit bijna 3 procent in januari

0
Export groeit bijna 3 procent in januari

Het volume van de goederenexport was in januari 2,7 procent groter dan in januari 2018, meldt het CBS. Een maand eerder kromp de uitvoer. In januari 2019 groeide vooral de export van aardolieproducten en machines. Daarentegen kromp de export van elektrotechnische apparatuur. Het volume van de import was in januari 3,8 procent groter dan een jaar eerder.

De groei van de import en de export wordt gedrukt door een bedrijf dat vanaf oktober 2018 een deel van zijn activiteiten heeft verplaatst naar een ander land. 

Volgens de CBS Exportradar zijn de omstandigheden voor de export in maart 2019 iets gunstiger dan in januari.

Omstandigheden voor export in maart wat gunstiger dan in januari

Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de export in de exportradar. De condities worden in sterke mate bepaald door de ontwikkelingen op de belangrijkste afzetmarkten voor Nederlandse export en door de ontwikkeling van de Nederlandse concurrentiepositie. De indicatoren in de radar hangen goed samen met de export, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een hogere groei van de export.

Volgens de CBS Exportradar zijn de omstandigheden voor de export in maart wat gunstiger dan in januari. Dat komt vooral doordat de jaar-op-jaarontwikkeling van de wisselkoersen verbeterde. Ook de krimp op jaarbasis van de Duitse industriële productie was kleiner.De export van goederen maakt ongeveer drie kwart uit van de totale export. Over de export van diensten rapporteert het CBS niet maandelijks. Informatie over de totale export publiceert het CBS op kwartaal- en jaarbasis. De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.

GBM works test vibro-drillen van monopiles op Maasvlakte

0
GBM works test vibro-drillen van monopiles op Maasvlakte

De bouw van offshore windparken is belangrijk om de energieproductie te verduurzamen. Op de Maasvlakte doet GBM Works samen met partners dit voorjaar een pilot met een nieuwe methode om de monopiles waarop windturbines staan duurzaam en kostenefficiënt te installeren.

GBM Works, opgericht door Ben Arntz als een spin-off van de TU Delft, ontwikkelde de vibro-drill-methode, waarbij de fundatiepalen voor windturbines (monopiles) door middel van trilelementen aan de onderkant van de paal in de zeebodem worden gebracht. In tegenstelling tot heien wordt de kracht dus niet van bovenaf in de paal gebracht, maar gebruikt men het gewicht van de paal zelf om hem te installeren. GBM Works heeft voor de methode een patent aangevraagd.

Maasvlakte als testlocatie

Eerste kleinschalige proeven met de methode vonden in 2017 op de Maasvlakte plaats. Tijdens de daaropvolgende proeven werd steeds meer en steeds groter equipment ingezet. Eind 2018 trilde GBM Works een plaat van 16 ton de bodem in. “De Maasvlakte is voor ons een interessante testlocatie omdat de zandbodem dezelfde is als de zeebodem”, aldus civiel ingenieur Govert Meijer, die GBM Works coacht. SIF, Van Oord, TU Delft, Deltares en Havenbedrijf Rotterdam zijn als industrie- en kennispartners aangehaakt om de verdere ontwikkeling van de vibro-drill-methode te faciliteren en pilots financieel te ondersteunen.

Geluidsarm, goedkoper, sneller

Het vibro-drillen van monopiles is zowel economisch als ecologisch interessant, vertelt Joris van Rossem, Test and Logistics Engineer bij GBM Works: “Het hameren van een monopile maakt veel geluid, wat schadelijk is voor het ecosysteem. Onze methode is geluidsarm, waardoor we geen dure geluidswerende schermen om de monopile heen te hoeven te plaatsen. We krijgen de paal ook sneller de grond in dan met de klassieke hamermethoden. Omdat de trillingselementen bij de installatie al op de pile bevestigd zitten kan er sneller gewerkt worden en zijn we minder afhankelijk van weersomstandigheden. Trillen aan de onderkant veroorzaakt bovendien minder fatigue damage: schade door materiaalmoeheid. Hierdoor kunnen de monopiles in de toekomst wellicht lichter worden uitgevoerd.” Door al deze voordelen kunnen naar verwachting miljoenen euro’s worden bespaard bij het aanbrengen van de fundatie voor windturbines, wat uiteindelijk weer leidt tot een lagere kostprijs voor windenergie.

Pilot op het water

In mei/juni 2019 gaat GBM Works samen met partners een vierde pilot op de Maasvlakte doen. In plaats van een plaat wordt voor het eerst een echte, relatief kleine monopile de grond ingetrild. Niet op het land, zoals tijdens de eerdere proeven, maar in de zeebodem. De partners zoeken momenteel de meest geschikte locatie voor de pilot. Meijer: “We onderzoeken de mogelijkheid om de pilot vanaf een offshore-platform op vlakke zeebodem te doen.” Van Rossem: “We willen vier weken lang penetratietests uitvoeren. Hierbij gaan we de betrouwbaarheid en de snelheid van onze methode verder testen. Ook gaan we opnieuw het geluid meten en kijken hoe stevig de palen staan en wat hun draagkracht is.

“De ontwikkeling van offshore windparken is een belangrijke schakel in de energietransitie” — Twan Romeijn, business analist, Havenbedrijf Rotterdam

Gebieds- en sectorversterkend

“De ontwikkeling van offshore windparken is een belangrijke schakel in de energietransitie”, aldus Twan Romeijn, business analist bij het Havenbedrijf Rotterdam. “Als Havenbedrijf investeren we volop in de offshore-industrie. Op de Maasvlakte realiseren we activiteiten voor offshore, waarbij bedrijven uit de offshore kunnen samenwerken en hun activiteiten kunnen ontplooien. In dit kader stellen we op deze locatie ook terreinen ter beschikking aan innovatieve start-ups om proeven te doen. Daarbij borgen we uiteraard de continuïteit en veiligheid van andere activiteiten in de omgeving. De ontwikkeling van GBM Works is veelbelovend, wat ook blijkt uit het feit dat diverse industriepartners zijn aangehaakt. Deze brede samenwerking is gebieds- en industrieversterkend.”

GBM Works streeft ernaar om de vibro-drill-methode vanaf 2021 op de markt te brengen.


In gesprek bij restaurant Joelia

0
In gesprek bij restaurant Joelia

Vandaag waren wij voor onze nieuwe rubriek bij restaurant Joelia in Rotterdam. Hier werd door twee vakkundige gesprekspartners gesproken over het topic CO2. In combinatie met een 4-gangen lunch ontstond er een mooi gesprek. ” Wordt vervolgd”; zoals de heren zeiden. “Nog even geduld” benoemden wij.  “5 april lanceren wij het Port of BUSINESS magazine! Daarin kunt u alles lezen over het thema Industrie en ook dit artikel over CO2”. 

Bent u ook benieuwd naar dit magazine? Meld u dan aan voor de bladpresentatie. 

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Jurgen Klapwijk van Port of BUSINESS

Kiellegging Futuro MK1 voor duurzame watertaxi

0
Kiellegging Futuro MK1 voor duurzame watertaxi

DORDRECHT | De kiel van de Futuro MK1, een innovatieve watertaxi, werd vrijdag 8 maart gelegd in de Maakhal van de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. Wethouder Jacqueline van Dongen, in de gemeente Zwijndrecht portefeuillehouder Duurzaamheid en Energietransitie, verrichte de symbolische handeling namens het Drechtstedenbestuur.

De kiellegging van de Futuro MK1 stond in het teken van duurzaam. ‘Want duurzaam staat voor ons niet alleen voor het ondernemen in een circulaire economie, maar ook voor langdurige relaties met partners’, aldus Serio en Elio Barone van Imbercazione Barone, de onderneming die het personenvervoer over water blijvend wil verbeteren.

Regionale partners

Ook werd het team van partners rondom Futuro gepresenteerd. Het ontwikkelen van een innovatieve watertaxi is voor Barone alleen mogelijk in samenwerking met regionale partners. De bouw van Futuro wordt begeleid door Cees-Willem Koorneef, manager van het Binnenvaart Centre of Excellence: ‘Ondernemers als Barone kunnen ideeën omzetten in echte innovaties door kennisdelen en samenwerken met andere ondernemers. Dit stimuleren we voor ondernemers op het water en in de binnenvaart.’ Futuro biedt Imbarcazione Barone de kans verder te professionaliseren. Als rondvaartboot vaart zij volledig elektrisch. Voor het fijnmazig vervoer over water is zij inzetbaar als watertaxi met gebruik van fossielvrije, circulaire en synthetische brandstof. Hiermee reduceert Imbarcazione Barone haar CO2-uitstoot met gegarandeerd 89% ten opzichte van fossiele brandstof.  Komend jaar wordt Futuro gebouwd in de Maakhal van de Duurzaamheidsfabriek, samen met studenten. Tot de Futuro af is zal Imbarcazione Barone komend seizoen al meer rondvaarten kunnen aanbieden door de inzet van een derde boot: de Talamod.  

De duurzame en circulaire economie: daar kan je goed geld mee verdienen

0
De duurzame en circulaire economie: daar kan je goed geld mee verdienen

Traditionele businessmodellen gebaseerd op veel winst maken zijn verleden tijd. De jonge ondernemers van vandaag en de toekomst vinden andere zaken net zo belangrijk als goed geld verdienen. Dat is de conclusie van Hans Bossert, lector Finance & Accountancy bij Hogeschool Inholland, die op dinsdag 19 maart zijn lectorale rede houdt. Hierin bespreekt hij hoe het circulair denken mensen stimuleert en bewust maakt van de kansen die dit biedt. Samen met het bedrijfsleven onderzoekt Bossert nieuwe businessmodellen en de financiële gevolgen die daarmee samenhangen. “Hoe je iets doet wordt steeds belangrijker dan wat je ermee verdient,” aldus Bossert.

“Circulaire economie, duurzaam ondernemen… de wereld om ons heen verandert. En sneller dan je denkt.” In zijn lectorale rede gaat Bossert in op duurzaam rendement en circulair verdienen in een nieuwe economie. “De AirBnB’s en Ubers schieten als paddenstoelen uit de grond. Waar je vroeger een spijkerbroek kocht, betaal je nu voor het gebruik en geef je de broek na afloop weer terug. Een prachtig voorbeeld van de circulaire gedachte, van hoe je duurzaam met producten om kunt gaan. Maar het dwingt je ook om op een andere manier na te denken, traditionele denkwijzen los te laten”, aldus Bossert. “Het eigenaarschap verandert, net als de verdienmodellen en de kostprijs om maar een paar dingen te noemen. Hoe je iets doet wordt steeds belangrijker dan wat je ermee verdient. En dat heeft financiële gevolgen. Want hoe overtuig je de bank van een lening als daar weinig winst tegenover staat? Op welke manier ken je dan wel waarde toe aan je onderneming?”

Cirkel weer rond

Bossert grijpt zijn lectorale rede aan om het circulair denken te stimuleren en mensen bewust te maken van de kansen die dit biedt. Ook in zijn manier van werken is hij circulair bezig. “Ik kijk vanuit onderzoek naar de praktijk. Het doel van mijn onderzoek is om verbinding te leggen met het bedrijfsleven en samen met ondernemers op zoek te gaan naar nieuwe businessmodellen. Wat we hieruit leren, wil ik weer teruggeven aan het onderwijs. Dan is de cirkel weer rond.”

Over Hans Bossert

Prof. Dr. Hans Bossert is sinds april 2018 lector van de onderzoekslijn Finance & Accountancy en daarmee onderdeel van het Business Research Centre. Hij doet praktijkgericht onderzoek naar hoe mensen en organisaties omgaan met veranderingen in een wereld waarin de begrippen duurzaam en circulair steeds meer de overhand krijgen.

Bossert richt zich met praktijkgericht onderzoek op de circulaire economie. Op nieuwe kansen en mogelijkheden die je dwingen tot andere manieren van financieren, samenwerking en eigenaarschap. Hij wil het circulaire denken stimuleren en zoekt naar kansen die het biedt om ze te delen met het bedrijfsleven en het onderwijs.

De lectorale rede van Hans Bossert vindt plaats op dinsdag 19 maart van 14.30 tot 17.30 uur bij Hogeschool Inholland in Rotterdam. 

Boskalis verwerft contract voor kanaalverbreding Port Adelaide in Australië

0
Boskalis verwerft contract voor kanaalverbreding Port Adelaide in Australie

Papendrecht, 13 maart 2019 – Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft een contract verworven voor het verbreden van het Outer Harbor toegangskanaal naar Port Adelaide in Australië. Het project is gegund door haveneigenaar en -exploitant Flinders Ports. De totale waarde van het contract bedraagt circa EUR 40 miljoen.

Boskalis is aangesteld om het toegangskanaal te verbreden van 130 meter naar 170 meter en om de draaikom te vergroten. Hierdoor kunnen de grotere en efficiëntere Post-Panamax-containerschepen, die het wereldwijde vervoer van containervracht steeds meer overheersen, worden ontvangen. Door de uitbreiding van het kanaal zullen ook grotere cruiseschepen kunnen afmeren, waardoor het toerisme zal worden bevorderd.

Er zal naar schatting 1,5 miljoen kubieke meter voornamelijk zand en klei worden verwijderd met behulp van een sleephopperzuiger en een grote backhoe dredger. Flinders Ports en Boskalis stellen alles in het werk om de milieugevolgen van de kanaalverbreding tot een minimum te beperken en de gezondheid van het mariene milieu maximaal te ondersteunen, conform de strenge vereisten van de baggervergunning die door de Australische Environment Protection Authority is verleend. Het gebaggerde materiaal wordt op een aangewezen locatie 30 kilometer offshore gedeponeerd met behulp van adaptieve milieubeheerstechnieken om ervoor te zorgen dat de maximaal toegestane vertroebelingsgraad niet wordt overschreden. Het project wordt in de tweede helft van 2019 uitgevoerd.