Home Blog Page 136

Cargos – het platform in de binnenvaart!

0

De binnenvaart digitaliseert in rap tempo. Er komen allerlei toepassingen beschikbaar die het mogelijk maken informatie te delen en deze meer inzichtelijk te maken. Eerlijk is eerlijk, de één staat er meer voor open dan de ander, terwijl iedereen zich er bewust van is dat er iets moet veranderen. Want in het weg- en luchttransport is een voorbeeld als track&trace niet meer weg te denken. Ook de overheid introduceert nieuwe initiatieven (zoals SmartShipping) om door de inzet van technologische ontwikkelingen het watertransport concurrerender en aantrekkelijk te maken. 

Aspect ICT is samen met de Particuliere Transport Coöperatie einige tijd terug een initiatief gestart om een platform aan te bieden voor de binnenvaart. We noemen dit platform CARGOS. Het is een platform van de branche, voor de branche. Waarbij we potentie zien in het versterken van de samenwerking tussen verladers, bevrachters en schippers door mogelijkheden te bieden voor het efficiënter uitwisselen van data.  

Een belangrijke reden om te starten met Cargos is door het beschikbaar maken en bundelen van data en het overzicht hierin houden. Vanuit de branche kunnen we dit samen omarmen. Zo hoeft u niet zelf al het uitzoekwerk te doen en doen we de investeringen samen. Een mooi kenmerk van het platform is dat het online is en daardoor ten alle tijden up-to-date blijft. 

Enkele voordelen die het platform bijvoorbeeld biedt zijn:  
1. De laatste waterstanden;
2. Blueroad; 
3. Marinetraffic; 
4. Factuurboekingen, toeslagen… het zit er allemaal in. 

Het platform biedt ook al applicaties, denk hierbij aan:
1. Bevrachtingsapplicatie/Chartersysteem inclusief planning, dossier, facturatie en historie
2. Dashboard en rapportage met inzicht en historie 
3. Mobiele Schippersapp voor laad- en los informatie en leegmelden 
4. Digitale werkplek via computer, tablet en smartphone, zo kunt u overal vandaan en met iedere partij uw werk voortzetten 

Op dit moment wordt er druk gekeken naar een verladersportaal en klantenportaal. Ook aan de verhuur van duwbakken wordt gedacht. Er wordt continu met de deelnemende partijen geïnventariseerd hoe we de wensen ingevuld kunnen worden, zodat het initiatief steeds breder en beter wordt.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Jeroen Jeroense van Aspect ICT

Deal intensiveert maritieme samenwerking met Rotterdam

0

Martin Bloem: ‘Rotterdam Maritime Capital of Europe is een win-win voor de hele maritieme delta’.

De Drechtsteden en Rotterdam gaan steeds meer samenwerken op maritiem gebied. Dit jaar staan er campagnes, beursdeelnames en bezoeken gepland, onder meer aan Oslo, Sint Petersburg en Singapore. ‘Maar we zijn ook samen te zien op de vakbeurs Europort in Rotterdam’ vertelt Deal-directeur Martin Bloem. ‘Het is een win-win situatie. Rotterdam profiteert van onze maritieme hightech industrie, wij van de geweldige internationale naam van de stad en haven Rotterdam.’ De gezamenlijke campagne ‘Rotterdam Maritime Capital of Europe’ ligt ten grondslag aan de acquisitie- en marketingactiviteiten. Bloem: ‘Dit past naadloos in de Groeiagenda van de Drechtsteden. We hebben namelijk hetzelfde belang: wereldwijde versterking van onze naam als een grote, maritieme topregio.’ Het programma wordt uitvoerend ondersteund door Rotterdam Partners, Deal en een groot netwerk van private partners.

Bedrijven en onderwijs ontwikkelen samen HBO opleidingen

0

Hoger onderwijs ontwikkelen dat past bij de Drechtsteden. Dat willen Hogeschool Rotterdam, Avans, Inholland, Christelijke Hogeschool Ede, DaVinci College en HBO Drechtsteden, gesteund door gemeentebesturen in de Drechtsteden en het regionale werkveld. Ron Bormans, bestuursvoorzitter van Hogeschool Rotterdam, heeft het initiatief genomen dit gezamenlijke plan verder uit te werken. Sjoerd Vollebregt, voorzitter EDB: ‘De regio heeft een toppositie als industriële motor van Rotterdam. Om die positie te behouden moeten we in de Drechtsteden mensen opleiden voor beroepen van de toekomst. Dat hoort ook bij het vijfde stedelijke gebied van Nederland. In een nieuwe formule gaan bedrijven en hogescholen samen opleidingen ontwikkelen. Zo zorgen we ervoor dat nieuwe technische opleidingen aansluiten op de vraag van het bedrijfsleven.’

Binnenvaart tussen Rotterdam en North Sea Port in de lift

0

Jaarlijks worden er 15.000 containers met een rechtstreekse binnenvaartdienst vervoerd tussen Rotterdam, Vlissingen, Terneuzen en Gent. Twee jaar geleden investeerden de Rotterdamse haven en North Sea Port in deze nieuwe verbinding, die is opgezet door logistiek dienstverlener Danser Group. “We kunnen zo meer lading via de binnenvaart binnen deze corridor vervoeren.”

Vóór 2016 bestond er nog geen vaste dienst die deze vier havens met elkaar verbond. Er was wel binnenvaarttransport tussen de afzonderlijke havens en een groot deel werd met vrachtwagens vervoerd. De vraag naar een frequente grensoverschrijdende verbinding groeide en Danser doet sinds december 2016 alle havens wekelijks aan met een containerschip. Hierdoor verschuift lading van de weg naar de binnenvaart (modal shift) en wordt optimaal gebruik gemaakt van de sterke zee- en doorvoerfuncties van de deelnemende havens. De samenwerking is met 15.000 TEU per jaar inmiddels een succes te noemen.

Betrouwbaar

“Containervervoer per binnenvaartschip kent betrouwbare aankomsttijden en weinig CO2-uitstoot. Daardoor is deze manier van transport steeds aantrekkelijker voor bedrijven”, legt Matthijs van Doorn, manager logistics van Havenbedrijf Rotterdam, uit. “De verbinding bestond nog niet en is eigenlijk vanaf de start meteen een groot succes. Voor ons betekent het een mooie versterking en uitbreiding van het vervoer van en naar ons (achterland)netwerk via de binnenvaart.”

Footprint

“Met deze service wordt optimaal gebruik gemaakt van de sterke zee- en doorvoerfuncties van de deelnemende havens” vult Jean Ruinard, commercieel manager bij North Sea Port, het 60-kilometer-lange grensoverschrijdende havengebied van Vlissingen in Nederland tot Gent in België, aan. “Door deze samenwerking is er voor bedrijven binnen deze corridor een uitstekend alternatief voor de weg geboden. Dat draagt bij aan een kleinere ‘footprint’. In het verleden gingen containers voornamelijk via de weg. Met deze connectie geven we invulling aan de behoefte van onze klanten aan extra modaliteit.”

Frankrijk

Het leeuwendeel van de 15.000 containers wordt verscheept in de corridor Rotterdam-Zeeland-Gent. Daarnaast beginnen ook volumes van en naar Noord-Frankrijk en het zuiden van België te groeien. Marco Zwaap, General Manager Operations bij Danser Group: “Sinds we deze verbinding hebben, varen er onder andere kleinere schepen vanuit Wallonië en Lille naar Gent. Daar worden ze gelost en overgeplaatst op het binnenvaartschip naar Zeeland en Rotterdam. Vice versa werkt dat uiteraard ook. Vroeger ging doorvervoer naar die gebieden bijna altijd via de weg. De dienst is complementair aan andere directe verbindingen die binnen dit vaargebied al bestonden.”

Danser Group verwacht voor de komende jaren een significante groei voor deze dienst. Inmiddels is er in North Sea Port, in Westdorpe in Zeeland, een terminal (3MCT) bijgekomen en wordt de frequentie van het aantal afvaarten verhoogd.


Haalbaarheid methanol als transportbrandstof in maritieme sector

0

Een consortium van vooraanstaande internationale maritieme bedrijven, ondersteund door het Maritiem Kenniscentrum, heeft de krachten gebundeld om de haalbaarheid van methanol als duurzame alternatieve transportbrandstof in de maritieme sector verder te onderzoeken.

Grote rederijen als Boskalis, de Koninklijke Marine, Van Oord en Wagenborg Shipping nemen deel aan het consortium, samen met Damen Shipyards, Feadship, Royal IHC en een aantal grote fabrikanten van scheepsmotoren, zoals Pon Power, Wärtsilä en hun brancheorganisatie VIV. Gespecialiseerde maritieme toeleveranciers zoals Marine Service Noord en dienstverleners zoals C-Job Naval Architects maken de maritieme toeleveringsketen compleet.

Onderzoek naar de infrastructuur en de toeleveringsketen voor methanol is ook in gang gezet door de twee grootste havens van Nederland, Rotterdam en Amsterdam, samen met de methanolleveranciers BioMCN en Helm Proman en de internationale brancheorganisatie The Methanol Institute.

“De consortiumpartners – waaronder alle belangrijke stakeholders in de maritieme transportketen – brengen ieder uitgebreide kennis en ervaring in om dit project tot een succes te maken”, aldus Pieter Boersma, Business Director Maritime & Offshore van TNO. “De deelname van reders, scheepsbouwers, OEM’s, havens en methanolleveranciers laat zien hoe groot de belangstelling is om kennis en ervaring uit de gehele waardeketen te integreren in het Green Maritime Methanol-project. Als onderdeel van het project zullen de partners kijken naar concrete mogelijkheden om methanol als scheepsbrandstof te gebruiken bij zowel nieuwbouwschepen als bij verbouwingen van de bestaande vloot.”

Ten slotte investeren vooraanstaande Nederlandse onderzoeksinstituten als TNO, TU Delft, NLDA en Marin in dit thema. Door het bestuderen van operationele profielen, scheepsconfiguraties, motorconfiguraties, prestaties, diverse emissiewaarden en vele andere relevante onderwerpen voorzien zij in kennisopbouw en onderzoekscapaciteit voor het project.

Het Green Maritime Methanol-project wordt ondersteund door TKI Maritime en het Ministerie van Economische Zaken en zal binnen twee jaar worden afgerond.


Fintechspeler BEEQUIP groeit in drie jaar naar bijna 250 miljoen euro productie

1

Rotterdam, 28 februari 2019 – In het derde jaar van haar bestaan groeide fintech leasemaatschappij BEEQUIP naar een jaarproductie van 244 miljoen euro, zo blijkt uit de jaarcijfers over 2018. De totale portefeuille steeg naar bijna 400 miljoen euro. BEEQUIP financiert gebruikt materieel voor mkb-bedrijven in onder andere de bouw, infra en logistieke sector. Met behulp van een zelfontwikkelde fintech-oplossing verwacht het Rotterdamse bedrijf de productie in 2019 zonder veel extra medewerkers naar 340 miljoen euro te tillen.

Het jaar 2018 kenmerkte zich door verdere ontwikkeling van software-oplossingen waardoor klanten zelf een financieringsaanvraag kunnen doen. De eigen database stelt BEEQUIP in staat snel in te schatten hoeveel gebruikt materieel waard is, zodat de financiering ervan snel geregeld is. Voor groter materieel maakt BEEQUIP gebruik van eigen expertise – mensen uit het veld die zelf inschatten wat gebruikt materieel waard is. 

in staat snel in te schatten hoeveel gebruikt materieel waard is, zodat de financiering ervan snel geregeld is. Voor groter materieel maakt BEEQUIP gebruik van eigen expertise – mensen uit het veld die zelf inschatten wat gebruikt materieel waard is. 

Naast de financiering van gebruikt en nieuw materieel, kunnen ondernemers bij BEEQUIP hun bestaande materieel onderbrengen om zo meer liquiditeit te krijgen. Toegang tot financiering is een probleem dat vooral speelt bij kleine en middelgrote bedrijven, zo bevestigt ook de financieringsmonitor die het CBS op 28 januari 2019 publiceerde. Daaruit blijkt dat bijna een kwart van het mkb behoefte heeft aan externe financiering. BEEQUIP lost dat probleem voor veel ondernemers op.

BEEQUIP groter dan totale crowdfundingbranche
Met een portefeuille van bijna 400 miljoen euro biedt alternatieve financier BEEQUIP, de Nederlandse economie meer financiering aan, dan de gehele Nederlandse crowdfunding branche bij elkaar. Het mkb helpen groeien met financiering vormt daarbij het uitgangspunt. 

“De basis van BEEQUIP blijft onveranderd: kennis van materieel, kennis van de financiering ervan en slimme ICT-oplossingen,” zegt Joris Linders, een van de oprichters van BEEQUIP. “De kennis van gebruikt materieel komt van onze experts. Zij komen uit het veld en hebben verstand van de materieelwaarde. Het zijn stuk voor stuk mensen die gek zijn van kranen, graafmachines of andere voertuigen en de taal spreken van de mkb-ondernemers die bij ons leasen. Dit combineren we met financieringsmogelijkheden, software en een dosis gezond ondernemerschap. Dat maakt ons model schaalbaar, waardoor we snel kunnen doorgroeien.”

Bestaand materieel op de balans
In tegenstelling tot de banken beoordeelt BEEQUIP in eerste instantie de waarde van het materieel. Daarna wordt pas gekeken of de klant voldoende cashflow heeft (of gaat maken) om het terug te kunnen betalen. Door de waarde van het materieel als uitgangspunt te nemen, kan BEEQUIP ook gebruikt materieel financieren, wat een stuk goedkoper voor de ondernemer is.

Door dit ‘omdenken’ wordt BEEQUIP steeds vaker gevonden door financiële tussenpersonen. Steeds meer van hen zien in het verkopen en terugleasen (sale-en-leaseback) van het materieel van hun klanten een mooie oplossing om de bestaande machine- of voertuigenparken te gelde te kunnen maken. “Het principe is heel simpel,” legt Linders uit. “Heb je bijvoorbeeld drie kiepwagens, dan kan je deze bij ons onderbrengen en terugleasen. Het bedrag dat je ontvangt voor de verkoop kan je direct gebruiken voor de aankoop van een vierde kiepwagen. Zo financier je je eigen groei, los van bijvoorbeeld een bankfinanciering. Deze kruisbestuiving tussen de klant en financiële middelen is een van de kernwaarden van BEEQUIP.”   

Over BEEQUIP
Als jonge scale-up helpt BEEQUIP mkb-ondernemers groeien door het aanbieden van leaseoplossingen voor gebruikt en nieuw zwaar materieel (equipment). Collega’s die verstand hebben van de bouw-, infra-, en logistieke sector beoordelen de waarde van het equipment. Zelfontwikkelde software zorgt voor snelheid. De combinatie van persoonlijke aandacht in een fintech scale-up maakt BEEQUIP tot een succes. BEEQUIP heeft een strategisch partnership met NIBC bank. Kijk voor meer informatie op www.beequip.nl

Van der Valk Ridderkerk kiest voor uitbreiding op Nieuw Reijerwaard

0

RIDDERKERK – Freek van der Valk, directeur van Van der Valk Ridderkerk, heeft deze week de koopovereenkomst getekend voor 1,9 hectare bouwgrond op Nieuw Reijerwaard, onderdeel van Dutch Fresh Port. Met de aankoop wil hij extra parkeerruimte voor zijn hotel realiseren. Daarnaast heeft hij plannen voor uitbreiding van het hotel met extra kamers en sportfaciliteiten.

Van der Valk Ridderkerk wordt drukbezocht en kan de extra ruimte daarom goed gebruiken. Freek van der Valk: “Aan de voorkant van het terrein breiden we uit met parkeerplaatsen. Dat doen we in eerste instantie ook aan de achterkant van het terrein, maar daar houden we ruimte om het gebouw uit te breiden in de toekomst.”

Tanja de Jonge: “Van der Valk grenst aan de af- en oprit van de A15 en aan de Verbindingsweg, dat is een zichtbare plek voor iedereen die het gebied bezoekt. We zijn blij met deze entree van het gebied, die heel goed past in wat we met Nieuw Reijerwaard en Dutch Fresh Port willen uitstralen.”

Stap dichterbij waterstoftankstations in de Drechtsteden

1

De regio Drechtsteden heeft straks mogelijk als een van de eerste regio’s in Nederland meerdere vulpunten voor waterstof. Bedrijven en overheden hebben inmiddels hun handtekening gezet onder de ontwikkelovereenkomst. Jacqueline van Dongen, wethouder Zwijndrecht en namens het Drechtstedenbestuur portefeuillehouder energietransitie: “Ondernemers en inwoners willen op een duurzame manier van A naar B. Deze overeenkomst is een belangrijke stap naar duurzamere mobiliteit. In 2050 willen wij als Drechtsteden een energieneutrale regio zijn.”

De vulpunten komen er dankzij samenwerking tussen Werkgevers Drechtsteden, de bestuurders van de gemeenten in de Drechtsteden en de directeuren van enkele grote bedrijven. De overeenkomst betekent dat de organisaties van een innovatief idee naar daadwerkelijke realisatie gaan. In juli 2018 tekenden de genoemde organisaties al een intentieverklaring. De komst van waterstoftankstations in de regio past binnen het doel te stoppen met aardgas en fossiele brandstoffen, zoals benzine en diesel. 

Ondernemers zijn enthousiast
Werkgevers Drechtsteden wil graag meewerken aan de energietransitie in de regio Drechtsteden en nam vorig jaar via een innovatietafel het initiatief voor de eerste aanzet van een waterstoftankstation voor personen, openbaar vervoer en weg- en watertransport. Wico van Helden geeft namens de ondernemers aan: “We gaan nu vraag en aanbod bij elkaar brengen. Er is veel vraag naar waterstof, alleen wordt het nog nergens aangeboden. Dit is de eerste stap naar het doorbreken van deze kip-ei situatie. We stellen gezamenlijk businesscases op, vragen subsidies aan en laten zien wat waterstof allemaal kan betekenen voor de mobiliteit van de inwoners en bedrijven in de Drechtsteden.” 

Samenwerking tussen overheden en bedrijven
De stichting Drechtsteden Onderneemt, de bedrijven Koninklijke Van Twist, DC Berkel, Berkman, Greenpoint Van Peperstraten Group, Tankpunt en IMC en de gemeenten Dordrecht, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht en de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid werken samen om het waterstoftankstation mogelijk te maken. De gemeente Sliedrecht sluit mogelijk binnenkort ook aan.
Elke organisatie werkt actief mee om deze duurzame ontwikkeling mogelijk te maken. Jacqueline van Dongen zegt hierover: “De aanpak die hier gekozen wordt met ondernemers en overheden, is ook een voorbeeld voor andere innovatieve ontwikkelingen in de regio.” De verwachting is dat inwoners en bedrijven in 2020 voor het eerst waterstof kunnen tanken.

Opnieuw omzetstijging autosector

0

De omzet in de auto- en motorbranche is in 2018 voor het vierde opeenvolgende jaar gestegen. De omzetstijging bedroeg 4,5 procent, net iets hoger dan in 2017. De omzet nam het sterkst toe in de autohandel- en reparatie. Ondernemers ervaarden vaker een tekort aan arbeidskrachten. Ook daalde het vertrouwen gedurende het laatste kwartaal van het jaar, dit na een lichte toename een kwartaal eerder. Dit meldt het CBS in het nieuwe kwartaal- en jaarbeeld van de auto- en motorbranche.

Van alle sectoren in de auto- en motorbranche boekte de autohandel- en reparatie in 2018 de meeste omzetgroei (6,6 procent). De omzet steeg mede door hogere verkopen van nieuwe personenauto’s (7 procent). In de zwaardere bedrijfsautobranche en de gespecialiseerde autoreparatie groeide de omzet rond de 5 procent. In 2017 was er in de zwaardere bedrijfsautobranche nog een omzetdaling te zien. 

De importeurs van nieuwe personenauto’s boekten vorig jaar een omzetgroei van 2 procent. In 2017 was dat nog 5,5 procent. De handel en reparatie van motorfietsen steeg ook ruim 2 procent. De auto-onderdelenbranche behaalden beduidend minder omzetgroei, namelijk 0,5 procent.

Omzettoename in loop van jaar minder door BPM test

Vergeleken met de eerste drie kwartalen van 2018 laat het laatste kwartaal een minder positief beeld zien. In de auto- en motorbranche steeg de omzet met 1 procent. Een kwartaal eerder was dat nog 4,4 procent. De autohandel en -reparatie en de importeurs van personenauto’s zagen de omzet gedurende de eerste twee kwartalen van 2018 flink stijgen, daarna kwam een terugval. Dit heeft mede te maken met de wetswijziging ten aanzien van de testmethode voor CO2-uitstoot (WLTP) voor het vaststellen van de BPM. Vooruitlopend op deze wetswijziging per 1 september werden veel meer auto’s geregistreerd dan een jaar eerder. 

De eerste twee kwartalen lag de omzetstijging van de importeurs rond 10 procent, gevolgd door een omzetdaling van 1,7 procent in het derde kwartaal. Het vierde kwartaal liet een omzetdaling van bijna 7,5 procent zien ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Bijna kwart bedrijven meldt personeelstekort

Het aantal openstaande vacatures in de auto- en motorbranche bedroeg in 2018 gemiddeld 4,3 duizend. Dit is het grootste jaartotaal van deze eeuw. Het aantal openstaande vacatures in het vierde kwartaal bedroeg 4,6 duizend, alleen in het tweede kwartaal was dat hoger (4,9 duizend). 

Veel ondernemers binnen de autosector ondervinden een personeelstekort. Bijna 1 op de 4 ondernemers geeft aan dat een tekort aan arbeidskrachten hen belemmert in hun activiteiten. Bij de gespecialiseerde reparatie was dit het hoogst met bijna 1 op de 3 ondernemers.

Ondernemersvertrouwen licht negatief

Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche is in de loop van het laatste kwartaal van 2018 weer iets afgenomen na een lichte stijging een kwartaal eerder. Begin 2019 werd onder de ondernemers een negatieve stemming gemeten (–5,1). In het vierde kwartaal van 2018 was de stemming met 2,7 procent nog positief. Ondanks dat het sentiment negatief was, denkt 33,6 procent van de ondernemers dat de omzet in het eerste kwartaal van 2019 zal toenemen.

In het begin van 2018 dacht 9,5 procent van de ondernemers dat de omzet zou afnemen. Aan het begin van het eerste kwartaal van 2019 is dit opgelopen naar 14,4 procent.


Nieuwe bladformule Port of BUSINESS gepresenteerd tijdens lunchbijeenkomst

0

Op donderdag 21 februari vond tijdens een smakelijke lunch de eerste bladpresentatie van Port of BUSINESS in 2019 plaats. Een belangrijk moment: de magazines hebben een andere look en feel en voor het eerst werken we met de door de overheid aangewezen topsectoren. Nieuwe kansen en een nieuwe formule voor Port of BUSINESS!

De nieuw vormgegeven magazines staan dit keer in het teken van Internet of Things. Dat is onder andere terug te vinden in het verslag van het rondetafelgesprek over blockchain en het interview van Professor Gerd Kortuem van de Technische Universiteit Delft. Internet of Things heeft alles te maken met innovatie, en daar weten Hans Tanis, voormalig regiobestuurder Drechtsteden en Rob Kievit, directeur Ikazia Ziekenhuis, over mee te praten. Beide heren prijken op de cover van de magazines en vertelden over de vernieuwingen waar zij de afgelopen periode mee te maken hebben gekregen. Tijdens een kort intermezzo van de lunch ontvingen zij daarna uit handen van Jurgen Klapwijk van port of BUSINESS de ingelijste coverfoto.

Tot slot was er na afloop van de lunch ruimte voor goede gesprekken met collega-ondernemers. We kijken terug op een geslaagde bladpresentatie en zijn benieuwd naar uw reactie op onze nieuwe formule. Het thema voor de volgende keer is Industrie en de magazines verschijnen begin april 2019.

Wilt u meer weten over Port of BUSINESS of een reactie geven op onze nieuwe bladformule? Neem dan contact op met Kees van ’t Zelfde (06-51429756/kees@hjmediagroep.nl) of Jurgen Klapwijk (06-23965575/jurgen@hjmediagroep.nl).