Home Blog Page 139

1 miljoen ton CO2 besparen in de scheepvaart

0
© Verkijk

Energie-innovatiefonds ENERGIIQ, Mainport Innovation Fund II en informal investors investeren in maritieme startup We4Sea

We4Sea, een maritieme startup uit Delft, heeft nieuwe financiering opgehaald om de ontwikkeling en uitrol van hun platform voor het monitoren van het brandstofverbruik en emissies van zeeschepen te versnellen. Met het software platform van We4Sea kunnen schepen hun brandstofverbruik optimaliseren en drastisch verminderen. De investering door ENERGIIQ, Mainport Innovation Fund II en informal investors werd bekendgemaakt door gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland Adri Bom-Lemstra tijdens het Maritime Delta diner in Schiedam.

Hoge druk op scheepvaart om luchtvervuiling te verminderen

Zeeschepen gebruiken gemiddeld 30.000 liter stookolie per dag, en brandstofkosten vormen 40-50% van de totale operationele kosten van een schip. De maritieme sector staat onder druk om luchtvervuiling drastisch te verminderen, en de eisen voor monitoring en reductie van CO2 emissies in de sector zijn recent internationaal aangescherpt. Nieuwe regelgeving per januari 2020 zorgt voor een verwachte stijging van 70% van de brandstofkosten omdat veel schepen op schonere, duurdere brandstoffen over moeten gaan. Ook zijn vanuit de wetgevende instanties emissie-gecontroleerde gebieden opgelegd voor de scheepvaart.

Brandstofverbruik monitoren, analyseren en optimaliseren

De Delftse startup We4Sea analyseert en rapporteert brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot van zeeschepen op basis van een uniek Digital Twin concept. De verzamelde data wordt geanalyseerd en vervolgens gebruikt om het brandstofverbruik te minimaliseren. Er wordt rekening gehouden met vaarsnelheid, diepgang en waterdiepte, maar ook wind, golven en stroming worden meegenomen in de analyses. Met behulp van simulatiemodellen worden de schepen op afstand gemonitord. Door de Digital Twin kan dit zonder hardware te installeren, zoals bij concurrenten.

Met deze unieke software-only technologie kan We4Sea zeer nauwkeurige berekeningen van het brandstofverbruik en emissies van schepen leveren aan partijen die niet direct toegang tot het schip hebben, zoals scheepsfinanciers en charteraars.

De besparing kan voor een schip met een gemiddeld brandstofverbruik al gauw oplopen tot duizenden tonnen CO2 en tienduizenden euro’s per jaar.

De oprichters Michiel Katgert en Dan Veen startten We4Sea – dat in 2016 is voortgekomen uit het groeiprogramma Port Innovation Lab van YES!Delft – vanuit de overtuiging dat schepen efficiënter en duurzamer moeten worden. Met de nieuwe investering kunnen ze de ontwikkeling en uitrol van hun platform versnellen.

Dan Veen, CEO en co-founder van We4Sea: “We zijn trots op de groei van de afgelopen jaren, maar er liggen nog veel kansen om ons product verder te verbeteren, meer klanten aan te sluiten en de markt te verbreden. Het sluit aan bij onze doelstellingen om 1 miljoen ton CO2 te besparen in de scheepvaart”.

Nienke Vledder, fondsmanager ENERGIIQ: “ENERGIIQ is verheugd We4Sea te kunnen feliciteren met de gerealiseerde groei-investering die gezamenlijk met Mainport Innovation Fund II, management, een aantal informele investeerders en ENERGIIQ is verstrekt. We4Sea’s Digital Twin levert voor haar afnemers zowel transparantie in brandstofverbruik, aanzienlijke CO2 reductie als ook een significante kostenbesparing op.”

Boskalis tekent overeenkomst voor verkoop aandelenbelang in SAAM SMIT Towage voor USD 201 miljoen

0

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft een overeenkomst getekend met SAAM S.A. (SAAM) voor de verkoop van zijn belang in SAAM SMIT Towage aan SAAM. Volgens de overeenkomst bedraagt de ondernemingswaarde van geheel SAAM SMIT Towage (100%) USD 560 miljoen. Boskalis verwacht voor zijn belang in de joint venture USD 201 miljoen in contanten te ontvangen.

De towage joint venture tussen Boskalis en SAAM werd in 2014 gevormd en had destijds betrekking op de respectievelijke havensleepactiviteiten in Brazilië, Panama, Mexico en Canada. Sindsdien heeft de joint venture haar positie met succes uitgebreid en zijn efficiencyverbeteringen evenals commerciële synergieën gerealiseerd. Tijdens gezamenlijke gesprekken hoe om te gaan met de meer competitieve marktomgeving zijn Boskalis en SAAM tot de conclusie gekomen dat een volledige verkoop van het Boskalis-belang aan SAAM het meest gunstig zou zijn voor beide partijen. 

Boskalis zal op 7 maart 2019 zijn jaarresultaten 2018 presenteren. Boskalis verwacht dat in deze resultaten een impairment-last op de Harbour Towage joint ventures van naar verwachting circa EUR 200 miljoen zal zijn inbegrepen, inclusief de reeds in het eerste halfjaar gerapporteerde impairment-last en de effecten van deze transactie.

De transactie wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2019 afgerond, onder voorbehoud van goedkeuring van de mededingingsautoriteiten in de desbetreffende landen.

Visser & Visser is verhuisd!

0

Op maandag 11 februari jl. opende vestiging Gorinchem van Visser & Visser haar deuren op het nieuwe adres: het pand van de Rabobank aan Einsteinstraat 2. Dit nieuwe kantoorgebouw ligt een straat verderop ten opzichte van het pand waar de vestiging voorheen kantoor hield, en biedt nieuwe mogelijkheden. Het is een opvallende locatie die meteen zichtbaar is vanaf de A15 met meer werkruimten en ruime parkeergelegenheid. In dit nieuwe kantoor zet Visser & Visser het vertrouwde fullserviceconcept voort.

Benieuwd naar het nieuwe kantoor? Op 4 april organiseert Visser & Visser een open huis. Kom een kijkje nemen in het nieuwe pand en meld u aan via onze website www.visser-visser.nl.

Visser & Visser is een middelgroot kantoor met elf vestigingen en circa 300 medewerkers. U vindt ons op goed bereikbare, regionale locaties, dichtbij onze opdrachtgevers. Zo weten wij wat er leeft en speelt in uw regio. Bij iedere vestiging vindt u administratieve, financiële en fiscale diensten onder één dak. 

MEPD: Een gratis ontwikkeladvies voor je 45+ medewerkers!

0

Je medewerker heeft het prima naar de zin op het werk. Maar wordt ook een jaartje ouder en de veranderingen op het werk blijven maar doorgaan. Het werk van 10 à 15 jaar geleden is niet meer te vergelijken met nu.

Kan je medewerker het huidige werk tot de nieuwe AOW-leeftijd volhouden? Bestaat het werk dan nog wel? Zou je medewerker misschien niet iets heel anders willen? Wat zijn dan de mogelijkheden? En welke stappen moet je nemen?

Subsidieregeling ‘Ontwikkeladvies voor 45-plussers’
Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een subsidieregeling ‘Ontwikkeladvies voor 45-plussers’ opengesteld voor alle 45-plussers. Iedere werkende (minimaal 12 uur per week) van 45 jaar of ouder kan in 2019 gratis advies krijgen van een loopbaanadviseur. Daarvoor heeft MEPD de koffiesessies in het leven geroepen. Daarin staan de persoonlijke kwaliteiten, behoeften, vragen, zorgen en kansen van je medewerker centraal.

Hoe ziet het MEPD Ontwikkeladvies eruit?
Gesprek 1: Intake, kennismaking en afstemmen doelstelling van het traject
Vervolgens: Deelnemer vult thuis een test in (bijvoorbeeld een persoonlijkheidstest, capaciteiten of interessetest)
Gesprek 2: Nabespreking test met de kandidaat; kandidaat ontvangt het rapport
Gesprek 3: Vervolggesprek met afronding

Na het volgen van drie koffie momenten heeft je medewerker meer zicht en grip op de toekomst. Hij heeft een beter beeld van wat hij wil, kan en wat de mogelijkheden zijn om te zorgen dat hij zijn AOW-leeftijd vitaal bereikt. Dat is toch win win. Wie wil dat niet?

Je medewerker(s) aanmelden voor Ontwikkeladvies?
Heb je een medewerker (of een groep medewerkers) in gedachten, waarvoor dit ontwikkeltraject een goede uitkomst zou zijn? Neem gerust contact met ons op over de mogelijkheden.

We denken graag mee! En we ontzorgen!
We regelen namelijk het gehele traject, inclusief de subsidieaanvraag. Wel zo makkelijk toch?!

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Mariel Ganzeboom van MEPD

Nieuwe spelregels voor de tijd-voor-tijd-regeling

0

Overwerk van de werknemer compenseert de werkgever vaak met betaalde vrije tijd: de zogenoemde tijd-voor-tijd-regeling. Op 1 januari 2018 wijzigde de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML) al eens op dit vlak. Hierdoor werd de tijd-voor-tijd-regeling aanzienlijk ingeperkt. Op 1 januari 2019 komt daar nóg een spelregel bij.

Huidige stand van zaken

Sinds 1 januari 2018 verplicht de WML dat elke werknemer per betalingsperiode ten minste het minimumloon in geld moet ontvangen. Aangezien de tijd-voor-tijd-regeling de overuren in vrije tijd compenseert, in plaats van geld, geldt dit ook voor de uren die de werknemer overwerkt. De werknemers zouden anders onder het minimumloon uitkomen en dat is op de grond van de WML vanaf 1 januari 2018 niet toegestaan.

Voorbeeld:
Een werknemer werkt 40 uur per week tegen een salaris van € 2.100 per maand. Het minimumloon voor deze werknemer is € 2.000 per maand. Als de werknemer in een bepaalde maand 45 uur per week werkt, dan is het minimumloon naar rato € 2.250 per maand. Op grond van de WML heeft de werknemer in die situatie recht op een aanvullende vergoeding van € 150. Over dit bedrag mag de werkgever dus -in beginsel- geen tijd-voor-tijd afspreken met de werknemer.

Het bovenstaande doet zich met name voor in het geval van werknemers die precies het minimumloon verdienen of een bedrag dat er net boven ligt.

Tóch maakt de WML het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om een tijd-voor-tijd-regeling af te spreken, ook als de werknemer door de overwerkuren niet het minimumloon zou ontvangen:

  • als de werkgever schriftelijk met de werknemer een compensatie is overeengekomen, vóórdat de langere arbeidsduur aanvangt; en
  • als de werkgever uiterlijk 1 juli van het opvolgende jaar of uiterlijk in de eerste betalingstermijn na 1 juli van dat jaar de te compenseren uren -alsnog- aan de werknemer uitbetaalt in geld.

Wetswijziging per 1 januari 2019

Per 1 januari 2019 komt hier nóg een voorwaarde bij, namelijk:

  • dat de tijd-voor-tijd-regeling in een toepasselijke CAO opgenomen is.

Vanaf 1 januari 2019 moet de werkgever aan de drie bovenstaande vereisten voldoen. Mocht de werknemer minder dan het voor hem geldende minimumloon verdienen, dan geldt het uitgangspunt dat de werkgever het overwerk altijd in geld moet uitbetalen.

Conclusie

De wetswijziging beperkt de tijd-voor-tijd-regeling behoorlijk. De wijziging is voornamelijk een belangrijk aandachtspunt voor werkgevers die een salaris betalen dat gelijk is aan of net boven het minimumloon ligt. Voor de werknemers die een salaris ver boven het minimumloon verdienen, heeft de wetswijziging geen gevolgen.

Dit artikel is geschreven door

Janine Weel

Junior arbeidsjurist employment advisory / Baker Tilly

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Arnold Vredenbregt van Baker Tilly (Netherlands) N.V.

Recordaantal bedrijfsoprichtingen in 2018

1

In 2018 zijn ruim 191 duizend bedrijven opgericht, voor het overgrote deel eenmansbedrijven. In 2018 zijn ook veel bedrijven (bijna 107 duizend) opgeheven, maar het saldo van oprichtingen en opheffingen is met bijna 85 duizend het hoogste na 2007. Dat meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers over bedrijfsoprichtingen en -opheffingen.

Maar liefst 94 procent van alle bedrijfsoprichtingen in 2018 betreft eenmansbedrijven, tegen 82 procent in 2007. Bij de opheffingen is dat 90 procent (72 procent in 2007). Van het saldo van oprichtingen en opheffingen is 98 procent een eenmansbedrijf. Dat was 92 procent in 2007.

In de afgelopen tien jaar is het aantal bedrijven met 52 procent toegenomen tot ruim 1,75 miljoen op 1 januari 2019, waarvan 80 procent eenmansbedrijven.

Grootste toename in bedrijven die onderwijs aanbieden

Onderwijs dat buiten scholen en universiteiten wordt gegeven is in opkomst. Per saldo kwamen er 6 980 bedrijven bij die onderwijs aanbieden. Het gaat dan met name om eenmansbedrijfjes op het gebied van studiebegeleiding, sportonderwijs en bedrijfsopleiding. Per saldo nam het aantal managementadviesbureaus toe met 6 415. In deze sector was zowel het aantal starters als het aantal stoppers het grootst.

Bedrijven in de algemene bouw zoals klusjesbedrijven kenden ook een flinke netto groei (plus 4 955). In 2018 nam ook het aantal kunstbedrijven (vooral eenpersoonsbedrijfjes in de podiumkunsten) sterk toe, net als het aantal webwinkels.


‘Visie handel en logistiek 2040’: korte transportritten emissievrij

0

De logistieke sector wil dat tegen 2040 het vervoer over korte afstanden op weg en binnenwateren emissievrij is. Deze en andere voornemens staan in ‘Visie handel en logistiek 2040’, een gezamenlijke langetermijnvisie van 19 organisaties uit de logistieke sector om het logistieke systeem in Nederland klaar te stomen voor de toekomst.

De ‘Visie Handel en logistiek 2040’ zal door het bedrijfsleven als uitgangspunt dienen voor gesprekken met het kabinet over de goederenvervoeragenda, arbeidsmarktbeleid en het topsectorenbeleid. Zo streven de ondernemers er samen bijvoorbeeld naar dat in 2040 al het vervoer over korte afstanden via de weg en het binnenwater emissievrij en dus duurzaam zal zijn. Ook willen de bedrijven samen werken aan een werkbare maar sterke veiligheidscultuur in de keten en hebben zij afgesproken dat duurzame inzetbaarheid van personeel in logistiek de norm wordt.

Naast VNO-NCW, Evofenedex, MKB-Nederland, TLN is Havenbedrijf Rotterdam één van de ondertekenaars: “Alleen door fantastisch werk van logistiek dienstverleners in het achterland en vanaf de zeezijde, gecombineerd met een kwalitatief hoogwaardige spoor-, water en weginfrastructuur kan de Rotterdamse haven floreren. En dat moeten we zo houden”, aldus de COO van het havenbedrijf Ronald Paul.


Auto Wüst wederom in de prijzen bij de uitreiking van de Best Customer Loyalty Awards!

0

Donderdag 24 januari zijn op de Auto Salon in Brussel de klanttevredenheid awards voor Mercedes-Benz uitgereikt. De Auto Wüst vestiging in Hellevoetsluis werd door klanten onderscheiden voor de hoogste klanttevredenheid met een tweede plaats. Eerste werden onze collega’s van Wensink in Apeldoorn en de derde plaats viel de vestiging van MBDB in Roelofarendsveen ten deel. Auto Wüst Oud-Beijerland is op de zesde plaats geëindigd. De hoogste podiumplaats voor beste dealer van Nederland was voor Gomes Noord-Holland en ook hier was de tweede plaats voor de Auto Wüst groep. De derde plaats was voor Wensink. “We zijn dankbaar voor dit mooie resultaat en blijven ons dagelijks maximaal inzetten voor de hoogste klanttevredenheid!”

Rijnhaven Marina: flaneren langs superjachten in Rotterdam

0

Een haven voor luxe superjachten moet de nieuwe toeristische trekpleister van Rotterdam worden. Twaalf maritieme bedrijven dienden hiertoe vandaag een plan in bij de gemeente Rotterdam. De aanleg en exploitatie van de Rijnhaven Marina aan de westzijde van de Rotterdamse Zuidoever creëert tweehonderd tot duizend banen. De markt wil zelf de investering van 12 miljoen euro dekken.

De Rijnhaven Marina bestaat uit drijvende steigers, een ‘flaneerboulevard’ en een terminal. Veertig tot vijftig aanlegplaatsen bieden plaats voor grotere jachten die in de regio gebouwd zijn of voor bestaande superjachten uit binnen- en buitenland. Nu liggen afgebouwde jachten van jachtwerven in de regio nog in de industriële haven afgemeerd. De Marina biedt een aantrekkelijker visitekaartje voor (toekomstige) jachteigenaren. Rotterdam ligt daarnaast perfect op de route voor jachten die tussen de Middellandse Zee en noordelijke bestemmingen als IJsland varen: midden in de stad en met, op de Rijnhavenbrug na, een open verbinding naar de Noordzee.

Duurzaamheid voorop

In het plan wordt de Marina verbonden met andere functies van de Rijnhaven zoals de huidige ‘bollen’ (de drijvende evenementenlocatie) en het mogelijke drijvende zwembad. Een groot deel van de jachthaven zoals het Marinakantoor, horecavoorzieningen, wandelpromenade en zonneterras is openbaar, zodat bezoekers de schepen van dichtbij kunnen zien. Bij de aanleg willen de initiatiefnemers koploper zijn op het gebied van duurzaamheid, bijvoorbeeld door walstroomvoorziening en milieuvriendelijke inname van ballastwater.

In de Rotterdam Maritime Capital-regio is reeds een aantal werven voor en toeleveranciers van superjachten gevestigd, zoals Oceanco, Feadship, Damen, De Haas, Alphatron Marine en Atlas Paint Consultants.

De Rijnhaven Marina wordt ondersteund door Rotterdam Maritime Board, Zeelander, Damen, Kotug/Rotortug, KRVE, De Haas, Alphatron Marine, EBT Yacht panels, Nederland Maritiem Land en het Havenbedrijf Rotterdam.

Meldplicht 1 juli 2019 reeds in zicht

0

In 2013 is het zogeheten Energieakkoord Duurzame Groei getekend. Hierin zijn afspraken vastgelegd met oog op verduurzaming op het gebied van energie. Om de vastgelegde doelstellingen van dit akkoord binnen de beoogde termijn te behalen heeft de overheid ervoor gekozen extra maatregelen te nemen. Eén van de belangrijkste daarvan is de informatieplicht energiebesparing. Deze is sinds 1 januari 2019 van kracht en moet vóór 1 juli 2019 ingevuld zijn!
 
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft per branche lijsten met besparingen beschikbaar gesteld die binnen 5 jaar kunnen worden terugverdiend. Deze maatregelen zijn verplicht voor ondernemers die hiervoor in aanmerking komen. Zij moeten op de website van de RVO melden welke energiebesparende maatregelen zij hebben genomen in hun pand. Kijk hier voor meer informatie. Energiebesparende maatregelen die u via MAIN kunt krijgen zijn o.a. mijnMAINEnergiescopeLaadstations en MAINmeters. Voor meer informatie kunt u ook terecht bij Fabian Roos (06-2171 1010) of Ger Top (06-2902 2244).  

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Fabian Roos van MAIN Energie