Home Blog Page 147

Nieuw bedrijfspand in aanbouw; btw of overdrachtsbelasting?

0

Een belangrijke recente uitspraak van de Hoge Raad voor marktpartijen die vastgoed aan- en verkopen. De Hoge Raad oordeelt dat de levering van een winkelpand in aanbouw, nadat de sloopfase nagenoeg geheel was afgerond en de nieuwbouwfase was aangevangen, mogelijk vrijgesteld is van btw (en belast met overdrachtsbelasting).

Feiten in deze zaak

Belanghebbende koopt in januari 2007 een oud bedrijfspand. Ten tijde van de levering in oktober 2007 was het bedrijfspand nagenoeg geheel gesloopt, met uitzondering van het in de nieuwbouw te integreren gedeelte van de oude voorgevel. Daarnaast was ten tijde van de levering met de verbouwing begonnen. Partijen spraken onder andere contractueel af dat de sloop voor rekening en risico van koper zou plaatsvinden. Belanghebbende stelde zich op het standpunt dat op het moment van leveren een gebouw is geleverd vóór de eerste ingebruikneming, zodat de levering van rechtswege belast is met btw en op de verkrijging van de onroerende zaak de samenloopvrijstelling overdrachtsbelasting van toepassing is. De Rechtbank en het Hof oordelen dat het standpunt van belanghebbende juist is. In cassatie stelt de staatssecretaris dat het Hof de vraag had moeten behandelen welke btw-prestatie partijen zijn overeengekomen. Daarnaast stelt de staatssecretaris (subsidiair) dat op het moment van levering geen sprake is van een ‘na een verbouwing vervaardigd goed’, zodat het bepalen van het tijdstip van eerste ingebruikname niet aan de orde is (en daardoor geen btw maar overdrachtsbelasting verschuldigd is).

Uitspraak Hoge Raad

Geschilpunt is of de samenloopvrijstelling overdrachtsbelasting van toepassing is op de verkrijging van de onroerende zaak. Voor toepassing van deze vrijstelling is bepalend of de levering van de onroerende zaak van rechtswege belast is met btw. Dit is kort gezegd het geval wanneer een gebouw vóór, op of uiterlijk twee jaar na het tijdstip van de eerste ingebruikneming of een bouwterrein wordt geleverd. In deze zaak geeft de Hoge Raad aan dat voor de vraag of een nieuw vervaardigde onroerende zaak wordt geleverd, de beoordeling dient plaats te vinden aan de hand van:

  1. de contractuele voorwaarden;
  2. de intentie van partijen (mits ondersteund met objectieve gegevens); en
  3. voor wiens rekening en risico de sloopwerkzaamheden zijn verricht.

Het eindresultaat van de bestemming is volgens de Hoge Raad niet van (doorslaggevend) belang. Nu volgens de Hoge Raad het Hof geen expliciet antwoord geeft op de vraag wat het voorwerp van de btw-prestatie is, verwijst de Hoge Raad de zaak terug naar Hof Den Bosch. Hierbij geeft de Hoge Raad aan dat indien komt vast te staan dat de sloopwerkzaamheden voor rekening van verkoper komen, het geleverde uitsluitend als basis kan dienen voor een (nieuw) vervaardigde onroerende zaak (belast met btw en vrijgesteld van overdrachtsbelasting). Deze omstandigheden laten volgens de Hoge Raad geen andere conclusie toe dan dat de onroerende zaak op geen enkele wijze als bedrijfspand kon worden gebruikt. De ruime werkingssfeer die toekomt aan de uitzondering op een btw-vrijstelling, leidt volgens de Hoge Raad ertoe dat de levering van de onroerende zaak van rechtswege belast is met btw (en vrijgesteld van overdrachtsbelasting).

Belang voor de praktijk

Deze uitspraak illustreert het belang om de gemaakte afspraken goed vast te leggen zodat duidelijk is door wie en voor wiens rekening en risico de sloopwerkzaamheden worden verricht. Omdat de Belastingdienst verschillende standpunten ten aanzien van de btw en overdrachtsbelasting kan innemen, is het belangrijk om in een zo vroeg mogelijk stadium de voorgenomen vastgoedtransactie op de btw- en overdrachtsbelastinggevolgen te beoordelen.

Bent u betrokken bij een vastgoedtransactie en wilt u weten of een fiscale optimalisatie in uw situatie mogelijk is, neem dan contact op met Jayant Rakhan (06 12 02 41 49) of Govinda Kandhai (06 13 26 03 98).

ISDN stopt: let ook op PIN en alarm!

0

Per 1 september 2019 stopt KPN met ISDN1 en ISDN2 lijnen. Deze verbindingen worden door veel bedrijven niet alleen gebruikt om te bellen, maar ook voor PIN en alarm oplossingen. Wacht niet te lang en stap tijdig over op een goed alternatief!

Waar moet je rekening mee houden als ISDN stopt?
Je zult tijdig een alternatief voor zakelijke telefonie moeten kiezen, bijvoorbeeld door over te stappen naar hosted (VoIP) telefonie. Maak je net als veel andere bedrijven gebruik van PIN en/of een alarm via ISDN? Dan moet je met een paar belangrijke zaken rekening houden.

PIN
Gebruik je een PIN-oplossing via ISDN2 (of analoog via CCV/ Equens)? Een analoge of ISDN-verbinding kan geen snelle betalingsafhandeling garanderen. De Betaalvereniging Nederland adviseert om over te stappen naar IP-pinnen.

Dat kan als volgt. Sluit een overeenkomst af met een PIN-provider. Je hebt de keuze uit 2 mogelijkheden:

Mobiel pinnen: via GPRS of 3G/4G, vaak op basis van een all-in prijs inclusief de kosten voor mobiel dataverbruik.

PIN-over-IP: via een vaste of wifi-internetverbinding. Dit vraagt om een internetverbinding met PIN-transport voor de beveiliging daarvan. Dit alternatief biedt de snelste verwerking en meest stabiele verbinding.

ALARM
Gebruik je een alarm via ISDN2 of een analoge verbinding? En stap je voor je zakelijke telefonie over naar VoIP? Dan kun je ook de alarmcentrale via internet ontsluiten.

Houd er rekening mee dat veel verzekeringsmaatschappijen eisen dat alarmmeldingen vanuit het systeem over een beveiligde (en gecertificeerde) verbinding naar de centrale worden doorgemeld.

Heb je recent een nieuwe alarmcentrale aangeschaft? Dan kun je waarschijnlijk gebruik maken van doormelding via internet. De centrale stuurt meldingen via internet door naar de meldkamer. Inclusief mobiele back-up, zodat ook uitval van de internetverbinding geen roet in het eten gooit. Hiervoor maakt het systeem gebruik van een mobiele SIM.

Tip: kijk ook eens naar onze 247Alarm oplossing. Je alarmcentrale in de cloud!

Advies
Wil je deskundig advies over alternatieven voor ISDN? Neem dan contact op met één van onze HostedXL medewerkers. Wij helpen je graag. Bel 0186-744 022.

HighQ: Tijd voor….. een officiële nieuwe samenwerking tussen HighQ en de Vereniging van Registercontrollers (VRC)!

0

Afgelopen jaar is HighQ diverse samenwerkingen aangegaan. Zo zijn we ook met de Vereniging van Registercontrollers (VRC) een samenwerking aangegaan. Op donderdag 13 september 2018 is de overeenkomst officieel getekend door Peter van Herk (Directeur van HighQ) en Henri van Horn (Voorzitter van de VRC).

Met deze samenwerking willen HighQ en de VRC kennis met elkaar delen. Ook kan door deze samenwerking het netwerk van beide organisaties worden vergroot en benut. HighQ zal door deze samenwerking op diverse wijzen zichtbaar zijn bij de VRC. Zo zal HighQ diverse artikelen in de magazines, nieuwsbrieven en op de digitale kanalen van de VRC plaatsen. Ook zullen vacatures via dit kanaal worden verspreid. Tot slot zullen HighQ en de VRC diverse bijeenkomsten samen organiseren. Tijdens het ondertekenen van de overeenkomst vond meteen het eerste event plaats. Door Rob Langenberg werd een kennissessie gegeven over Blockchain & Bitcoin. Dit was een groot succes!

Peter van Herk over de nieuwe samenwerking: ‘De samenwerking met de VRC geeft weer nieuwe mogelijkheden voor HighQ om vakkennis te delen en het vak financieel interim management te promoten. Wij zien uit naar een mooie samenwerking.’

Henri van Horn over de nieuwe samenwerking: ‘De VRC streeft naar samenwerking met gekwalificeerde partners zoals HighQ om het financieel management in de profit en non-profit op een hoger niveau te brengen.’

Gezond verstand

0

Vooruitgang of op de rem.
Aan u de keuze. Dat is de invloed van de huidige arbeidsmarkt op uw bedrijf. Na jaren van overvloed is de schaarste van kwalitatief personeel aangebroken. Gewoon doorgaan ‘as usual’ is geen optie meer. Maar wat dan wel?

Ooit heeft u iemand aangenomen.
Toch vreemd dat sommige mensen lichtjaren op eenzelfde functie blijven ‘zitten’. Ook vreemd dat u verwacht dat deze medewerkers in staat moeten blijven om de ‘sterren van de hemel’ te werken. Bovendien wordt verwacht dat het ‘leuke’ collega’s blijven, die hun werk ook nog eens leuk blijven vinden. Wat is úw rol?

Kijk eens met andere ogen naar uw bedrijf.
Wellicht is die technisch allrounder met bakken ervaring inmiddels klaar voor de moeilijk te vervullen vacature van (aankomend) Projectleider. Wist u overigens dat hij al jaren coach is van het juniorenteam van zijn sportvereniging? Heeft die slimme administratief medewerkster er wellicht oren naar om dé ‘spin in het web’ voor u te zijn. Zowel thuis als op het werk gaat het organiseren haar super af. Zou dát goed uitkomen met de toegenomen drukte en stapels werk! Of lijkt uw salesmanager ingeslapen en is hij wellicht toch liever Het Gesprek met u voor. Breekt hij zijn hoofd al even over het juiste moment en holt daardoor achter de feiten aan. Alleen bij de gedachte al… Het is inmiddels een obstakel geworden.

Want deze man zou zo graag doen waar hij écht goed in is
 Niet iedere dag zijn mensen bij de hand hoeven nemen. Als salestijger komt hij prima uit de verf. Verkoop zit hem in het bloed. Maar heeft u dit nog wel door…

Dit is een sterk staaltje Duurzaamheid, áls u er oog voor hebt.
Maakt uw bedrijf aantrekkelijker en levert geld op.

Veel te winnen én te verdienen.
Deze medewerkers zijn de ervaringsdeskundigen die horen bij u en uw klanten. Zij weten als geen ander wat goed is voor alle betrokkenen. En waarvoor uw bedrijf staat. Die warme band met collega’s, klanten en leveranciers, daar zorgen zij voor. Anders nog iets? Zorg wel even voor de juiste aanpak, dat maakt het verschil tussen vooruitgang of op de rem staan. Weten hoe? Neem gerust contact met ons op. Tenslotte is dit ons dagelijkse werk.

Werkend Nederland  Partner in HR
Bouwmeesterplein 1
Postbus 2127
2800 BG Gouda
0182 – 51 57 30
06 – 517 865 66
info@werkend-nederland.nl
www.werkend-nederland.nl  

Cybersecurity eind 2018 ook wettelijk verplicht

0

Met de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni) wordt de Europese Netwerk- en Informatiebeveiligingsrichtlijn (NIB-richtlijn) omgezet in een nationale wet. Deze nieuwe wet treedt eind 2018 in werking en regelt voor digitale dienstverleners (DSP) en aanbieders van essentiële diensten (AED) een meldplicht voor ICT-incidenten bij de overheid. Ook moeten deze twee type organisaties maatregelen treffen ten aanzien van de beveiliging van hun ICT-systemen (zorgplicht).

De NIB-richtlijn spoort Europese lidstaten aan de digitale weerbaarheid te vergroten en beter met elkaar samen te werken. Dat doen lidstaten door in nationale wetgeving verplichtingen ten aanzien van cybersecurity en continuïteit van dienstverlening op te nemen. De huidige Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity (Wgmc) wordt in de Wbni opgenomen. De verplichtingen die voortvloeien uit de Wgmc blijven daarmee ongewijzigd.

Voor wie geldt de Wet beveiliging Netwerk- en informatiesystemen?

De Wbni geldt voor aanbieders van essentiële diensten (AED), zoals drinkwaterbedrijven, energiebedrijven en banken. En voor digitale dienstverleners (DSP)*, zoals aanbieders van onlinemarktplaatsen, onlinezoekmachines en cloudcomputer diensten. Wanneer het verantwoordelijke ministerie een organisatie aanwijst als AED, dan ontvangt deze organisatie hierover vóór 9 november 2018 bericht. De Wbni bevat ook verplichtingen voor vitale aanbieders die niet onder de NIB-richtlijn vallen. Die verplichtingen komen overeen met die uit de Wgmc.

Wat wordt er van u verwacht?

De AED’s en DSP’s hebben de verplichting om te zorgen voor technische en organisatorische maatregelen om ICT-risico’s te beheersen, incidenten te voorkomen en de gevolgen van incidenten te beperken. Daarnaast vereist de Wbni dat AED’s en DSP’s een dubbele meldplicht voor incidenten met aanzienlijke gevolgen voor de continuïteit van de dienstverlening. AED’s dienen deze te melden bij de Nationaal Cyber Security Centrum en de relevante toezichthouder. DSP’s dienen deze te melden bij CSIRT voor digitale diensten en bij de toezichthouder.

Meer weten?

Onze cybersecurity specialisten kunnen voor u nagaan of uw organisatie moet voldoen aan de Wbni. Indien het antwoord ‘ja’ is, kunnen wij een cybersecurity assessment uitvoeren om vast te stellen in hoeverre uw cybersecurity maatregelen aansluiten bij een goede zorgplicht. Zo krijgt u zicht op waar uw organisatie staat op dit dossier en bepalen wij samen met u welke eventuele aanvullende maatregelen (wettelijk gezien) nodig zijn.

Neem contact op met Wesley de Koster of Rob Havermans.

* Digitale service providers zijn organisaties met meer dan 50  medewerkers of €10 miljoen omzet, die diensten aanbieden waarbij IT-middelen worden gebruikt door meer dan één organisatie.

Voldoet uw onderneming aan de Wet op Milieubeheer

0

Verplichte energiemaatregelen steeds dichterbij

 

Verbruikt uw bedrijf meer dan 50.000 kWh aan elektriciteit of meer dan 25.000 m3 gas per jaar? Dan bent u verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen . Vanaf 2019 wordt er door de overheid strenger gecontroleerd via een meldingsplicht. MAIN Energie kan u als energiepartner daarmee helpen!

 

Om te kijken welke energiebesparende maatregelen voor uw onderneming interessant zijn kunnen wij de MAIN EnergieScan uitvoeren. Een MAIN-accountmanager komt daarvoor langs en neemt uw pand(en) onder de loep. Met de aanbevolen maatregelen voldoet uw pand aan de huidige en toekomstige eisen én voorkomt u de eventuele boetes van de overheid in het kader van de Wet milieubeheer.

 

Lees meer op www.mainenergie.nl/energiescan en maak een afspraak!

KPN stopt definitief met ISDN 15/20/30

898

KPN stopt definitief met ISDN 15/20/30. Op 1 oktober 2021 wordt deze dienstverlening beëindigd. Eerder kondigde KPN al aan per 1 september 2019 te stoppen met ISDN 1/2. Stap tijdig over met je bedrijf naar moderne alternatieven zoals VoIP.

Uitfasering ISDN 15/20/30

In het kader van de voortdurende innovatie bij KPN, veranderende klantwensen en een markt voor vaste telefonie die grotendeels is overgegaan naar bellen via internet (VOIP), heeft KPN nu ook de uitfasering van ISDN 15/20/30 aangekondigd. Op 1 oktober 2021 valt definitief het doek voor deze traditionele telefoniediensten.

Bestaande verbindingen moeten daarom voor deze datum worden gemigreerd of vervangen door andere technologie, zoals VoIP.

Alternatieven

Eén van de mogelijkheden is overstappen op een VoIP cloud telefonie oplossing. Met onze VoIP-telefonie heb je geen telefooncentrale op locatie nodig. Je bent optimaal bereikbaar en bespaart op de telefoonkosten. Je belt snel, veilig en flexibel over het internet. Zo is je bedrijf helemaal klaar voor de toekomst.

Met VoIP profiteert je bedrijf onder andere van de volgende voordelen:

  • Kostenbesparing op gespreks- en abonnementskosten;
  • Betere bereikbaarheid, op kantoor en onderweg;
  • Flexibiliteit en schaalbaarheid;
  • Hoge betrouwbaarheid;
  • Vaste maandelijkse kosten.

Een andere mogelijkheid is het upgraden van je huidige telefooncentrale. Door het aansluiten van andere (IP) infrastructuur kan je huidige systeem wellicht nog jaren mee, terwijl je toch gebruik kunt maken van de moderne toepassingen. Dit is afhankelijk van het merk, type en de leeftijd van je huidige telefooncentrale. Wij adviseren je graag over de mogelijkheden voor een upgrade.

Zorgeloos overstappen

Oktober 2021 lijkt nu nog ver weg, maar wacht niet te lang met het nemen van de benodigde maatregelen. Een goede telefonische bereikbaarheid is tenslotte essentieel voor je bedrijf. Laat je nu alvast adviseren over de alternatieven!

Bovendien begeleiden wij de migratie zodat je zonder zorgen kunt overstappen naar een nieuwe toekomstvaste infrastructuur. Meer informatie of een adviesgesprek? Bel NEMESYS: 088-633 1000!

Zakelijke IT, telefonie en energie? Regel het in het Business Center.

0

Het servicepunt voor grote én kleine ondernemers! In het NEMESYS Business Center regel je alles voor je zakelijke IT, telefonie en energie. Met service op maat en persoonlijk en deskundig advies.

In de buurt

Veel zaken kun je tegenwoordig online regelen. Maar soms heb je iets direct nodig. Soms wil je graag persoonlijk geadviseerd worden. En soms regel je dingen gewoon liever bij jou in de buurt.

In die gevallen ben je in ons Business Center aan het juiste adres. Snelle service, deskundig advies, makkelijk bereikbaar en altijd persoonlijk contact.

Je vindt ons aan de Aston Martinlaan 2 in Oud-Beijerland. Je kunt (gratis) voor de deur parkeren.

It, telefonie en energie

Onze deskundige medewerkers adviseren je graag over zakelijke oplossingen voor IT, telefonie en energie. Je kunt bij ons o.a. terecht voor:

  • Mobiele telefonie;
  • Vaste telefonie;
  • IT-netwerken;
  • Cloud diensten;
  • Security;
  • Energie.

Openingstijden

Stap eens binnen en ervaar de mogelijkheden. Wij zijn geopend van maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 17:00 uur. Aston Martinlaan 2 in Oud-Beijerland.

HighQ: Tijd voor.. een terug- en vooruitblik!

0

Terugkijkend: HighQ sluit in Q4 haar jubileumjaar m.b.t. het 25 jarig bestaan af. Wij kijken terug op een jaar met veel hoogtepunten zoals de verhuizing naar ons unieke kantoorpand in Kamerik, onze nieuwe partnerovereenkomsten met de VRC en Nivé Opleidingen, de werving van 10 nieuwe HighQ interim financials, de doorontwikkeling van de HighQ Academy en vanzelfsprekend de succesvolle invulling van tientallen interim en W&S opdrachten.

Vooruitkijkend: Q4 staat bekend om de stress bij organisaties om de laatste zaken binnen Finance & Control op orde te brengen voor de jaarafsluiting en het realiseren van een optimale balans positie. Denk aan extra aandacht voor oude openstaande debiteuren, onderhanden werk en voorraden, belangrijke aspecten bij een goed werkkapitaal management. Verder zijn aandacht voor het opschonen van de administratie en het checken van diverse administratieve aansluitingen essentieel. Tenslotte is het ook zaak om in december de strategie voor 2018 nog eens goed te beschouwen. Kortom, genoeg te doen. Wij gaan graag met u in gesprek om u daarbij te helpen! Bel ons op 0348-460411 of mail naar info@highq.nl

HighQ: Tijd voor…. een nieuwe HighQ blog

0

Blockchain. Dit is een begrip dat u waarschijnlijk de afgelopen periode vaak heeft gehoord. In deze blog leest u alles over het begrip Blockchain. Wat is Blockchain? Wat kunt u ermee? En wat heeft Blockchain voor invloed op Finance? Lees snel de blog via onderstaande link:

https://bit.ly/2J2xXwa