Home Blog Page 175

De haven van de toekomst: digitaal en duurzaam

0

Havens genereren dagelijks enorme hoeveelheden data. Vaarbewegingen, vrachten en afnemers worden geregistreerd met naam en tijd. Door die gegevens te linken aan online betalingssystemen kan fraude worden opgespoord en zelfs voorkomen. Tijdens de World Port Hackaton bedachten honderd programmeurs en softwareontwikkelaars toepassingen met open data om havens slimmer te maken. Het gebruiken van blockchaintechnologie, waarmee online betalingsverkeer wordt gereguleerd, was slechts een van de vele goede ideeën. In de haven van de toekomst is big data niet meer weg te denken.

Door de laatste trends, marktontwikkelingen en technologie slim te combineren kan een haven zich onderscheiden en de concurrentie voorblijven. In de Havenstrategie 2030 omschreef het havenschap twee jaar geleden wat dat betekent voor Moerdijk. Schaarste van grondstoffen, een groeiend belang van ict en de noodzaak tot vergroening vragen om vernieuwing van producten en processen. Op het gebied van duurzaamheid is sindsdien al veel bereikt. Dat wordt onderstreept door de European Sea Ports Organisation die dit jaar de haven voor de vijfde keer certificeerde voor haar inspanningen om de impact op haar omgeving te verkleinen.

In de toekomst wil Moerdijk zich onderscheiden met een duurzame chemie en procesindustrie. Bedrijven in de regio en de haven willen samen een impuls geven aan de biobased en circulaire economie. Niet alleen om groener te worden, maar ook om hun verdienmodellen te verbeteren. Kennisinstellingen, chemieconcerns en startups werken bijvoorbeeld aan het commercieel rendabel maken van pyrolyse, een veelbelovende technologie voor recycling. Met deze methode worden restproducten zoals houtsnippers omgezet in brandstoffen voor de scheepvaart en grondstoffen voor de chemische industrie. De haven kan rest- en eindproducten distribueren. De provincie ondersteunt dit project van harte. Want als de haven nu de laatste wetenschappelijke kennis van chemie weet te koppelen aan verduurzaming, ligt Moerdijk straks mijlenver voor op de concurrentie.

AVL Solutions zorgt voor overzichtelijke en doelgerichte oplossingen

0

Een handelsonderneming met toegevoegde waarde binnen de audiovisuele business. Zo omschrijft directeur Leo Zwagemaker het bedrijf AVL Solutions. “Wij verkopen meer dan alleen dozen (AV-apparatuur) met stekkers.” Dat klinkt bescheiden en in de kern eenvoudig, maar het dienstenpakket is breed toepasbaar en op maat uitvoerbaar. En dat biedt vele voordelen.

Als systemintegrator die audio en video combineert met ICT kunnen klanten bij AVL Solutions alle kanten op. Het totaal inrichten van een werkomgeving, passend bij de wensen en behoeften van een organisatie, is één van de pijlers binnen AVL Solutions. “Of het nu gaat om een kantoor-, vergader- of presentatieruimte: het is onze missie om bij de vormgeving van een nieuw interieur de corporate identity extra te onderstrepen, de audiovisuele apparatuur naadloos in het interieur te verwerken en op die manier een werkomgeving te creëren waarin medewerkers zich thuis voelen. We zetten een totaalconcept neer.”

Eigen webapplicatie

Digitale zuilen, beamers, LCD-schermen, LED-schermen, videowalls en narrowcasting software: het is een greep uit de producten en diensten die AVL Solutions te bieden heeft. Om met dat laatste te beginnen: zijn bedrijven zich voldoende bewust van de voordelen die gerichte communicatie kan opleveren? “Het begint te komen. Om een voorbeeld te geven: waar je digitale kiosken voorheen met name in publieke ruimtes zag staan, zie je die anno 2016 steeds vaker ook bij bedrijven staan, bijvoorbeeld in de ontvangstruimte. Voor een receptioniste achter de balie is het heel eenvoudig om een tekst in te typen die vervolgens op het scherm wordt vertoond. Dat kan van alles zijn. Informatie over het bedrijf of een welkomstwoord voor iemand die er een afspraak heeft, om maar iets te noemen. Ook is het mogelijk om dezelfde content tegelijk te laten draaien in verschillende vestigingen. De mogelijkheden zijn eindeloos.” En het gebruiksgemak groot, want AVL Solutions ontwikkelde haar eigen webapplicatie. Bedrijven en instellingen beschikken daardoor eenvoudig over hun eigen i-TV kanaal. “Het heet AVL-iTV en werkt eenvoudig via de cloud. Kun je met Word of Excel werken, dan is dit net zo eenvoudig.” Dat het echt zo makkelijk is om een specifieke doelgroep op het juiste moment en op de juiste plaats te bereiken, blijkt ook uit wat een tevreden klant schreef op de website van AVL Solutions: ‘Eerder hadden wij een narrowcasting programma dat heel beperkt was in de mogelijkheden. Wij konden alleen standaard templates gebruiken en foto´s en teksten maar op één manier afspelen. Gelukkig kwam AVL Solutions op een dag laten zien wat zij kunnen. Ik was meteen verkocht’, zo luidt het positieve commentaar. Zwagemaker hoort na eerste gebruik bij nieuwe klanten eigenlijk niet anders. “Het is snel, overzichtelijk, goedkoop en doelgericht, dus wat wil je nog meer?”

Benieuwd geworden naar de mogelijkheden?
Kijk dan op www.avlsolutions.nl

Warm welkom op After Summer Event

0

Met meer dan 400 bezoekers is het eerste After Summer Event meer dan geslaagd te noemen. Ondanks de temperaturen die ver boven de dertig graden uitstegen, namen ondernemers en bestuurders uit de regio’s Rijnmond, Drechtsteden en Moerdijk de moeite om elkaar te ontmoeten bij Ritchie Bros, op het haven- en industrieterrein Moerdijk.

Op deze unieke locatie stond hen een warm welkom te wachten en niet alleen qua temperatuur. De sponsoren hadden namelijk alles uit de kast getrokken om het de relaties van Drechtsteden BUSINESS, Rijnmond BUSINESS, Re/Port of Moerdijk en de partners van het event zo veel mogelijk naar de zin te maken. Zo waren er tijdens het evenement dat plaatsvond op woensdag 14 september verschillende foodtrucks aanwezig, o.a. verzorgd door VHC Kreko Groep, die de meest heerlijke gerechten en streetfood uitserveerden. Van broodjes met ambachtelijk gemaakte saté tot aan smakelijke gekookte mosselen en van handgemaakte frites tot aan kroketten en bitterballen met liefde bereid. Op het sfeervolle terrein waren ook diverse bars te vinden waar de gasten zich te goed konden doen aan speciaal geselecteerde wijnen, bijzondere bieren en frisdranken.

Fantastisch dat u er ook bij bent!

In het welkomstwoord gaf commercieel directeur Kees van ’t Zelfde van HJ Media Producties aan verheugd te zijn over de overweldigende opkomst en de samenwerking met de sponsoren. “Mede dankzij Ritchie Bros., AA Lease, Havenschap Moerdijk, VHC Kreko, Ricoh Document Center Zuid-Holland, Euro Promo Textiel, Focs Catering, Broertjes Saté, Ger Vos Music Productions en CT-AV is het mogelijk om dit fantastische event op deze geweldige plek neer te zetten.” Dit kon Ferdinand van den Oever, directeur van Havenschap Moerdijk, alleen maar beamen. “Op een unieke locatie bij de vierde zeehaven van Nederland is het event een mooie gelegenheid om zaken te doen en om verbinding te zoeken. Fantastisch dat u er ook bij bent!”

Dit is de kans om uw netwerk te vergroten

Martin Koornneef van Ritchie Bros. zei het terrein – van ‘s werelds grootste veilinghuis van materieel en trucks die in de bouw, landbouw, transport en andere industrieën gebruikt worden – graag ter beschikking te stellen voor het event. “Dit is de kans om uw netwerk te vergroten,” sprak hij de aanwezigen toe. En dat dit niet tegen dovemans oren was gericht, bleek wel uit de geamuseerde gesprekken die volgden. In informele sfeer werd er met elkaar kennisgemaakt en werden de onderlinge banden verstevigd. En de sfeer leek er alleen maar beter op te worden door de verloting van printers die ter beschikking werden gesteld door Ricoh Document Center Zuid-Holland en de optredens van Ger Vos. De zanger genoot zichtbaar van de bijeenkomst: “Wat een fantastisch en ruim opgezet event met een zeer goede opkomst. Complimenten aan de organisatie,” zei de internationaal bekende zanger na afloop.

Een welkom initiatief

Ook Ferdinand van den Oever sprak vol lof over het After Summer Event. “Fantastisch dat er zoveel belangstelling was voor dit event van o.a. Re/Port of Moerdijk. Zoveel betrokken ondernemers uit de regio bij elkaar op het haven- en industrieterrein Moerdijk, dat moet vast veel nieuwe connecties voor eenieder hebben opgeleverd. Een welkom initiatief van HJ Media Producties, en perfect georganiseerd.” Merijn Kreté van VHC Kreko kijkt eveneens met genoegen terug op het event. “Samen met alle partners hebben we een mooie netwerkbijeenkomst kunnen neerzetten. Wij zijn zeer tevreden over de grote opkomst en de positieve reacties die wij hebben gekregen over het eten. We hebben zelfs nieuwe contacten aan het event overgehouden die enthousiast zijn over ons bedrijf en de Kreko X-mas kerstpakketten en relatiegeschenken.”

Verbinden staat centraal binnen de toekomstvisie van World Trade Center Rotterdam

0

Ze is een dynamische, bruisende wereld binnengestapt. Die conclusie kan Angélique van Hienen, sinds september general manager van het World Trade Center Rotterdam, al met zekerheid trekken.

“Er liggen prachtige, veelomvattende plannen. Daar de komende jaren in de praktijk verder gestalte aan geven is één van de belangrijkste doelstellingen. Een concreet doel is bijvoorbeeld om de synergie tussen verschillende WTC-elementen te vergroten.” Daarom schoof Ronald van Raaij, voorzitter van de WTC Rotterdam Business Club, ook aan bij het gesprek.

Toen Van Hienen de vacature van het World Trade Center Rotterdam zag, voelde ze zich meteen aangesproken. ‘Gezocht: verbinder die WTC Rotterdam op de kaart zet’, zo luidde de aanhef van de openstaande betrekking. “In die omschrijving herkende ik mijzelf. Ik ben eerder werkzaam geweest als investment manager in de Drechtsteden en beschik over ruime ervaring in zowel de vastgoedbranche als op het gebied van promotie en international business.” De aanstelling van Van Hienen volgt op de overname van het World Trade Center Rotterdam door Bouwinvest Dutch Institutional Office Fund NV, in januari 2015. Daarmee werden het complex en de organisatie onder de loep genomen en is een nieuwe koers ingezet. “Meer gestalte geven aan ons internationale profiel is een belangrijk aandachtspunt, net als verbindingen met partners in de stad uitdiepen en de krachten verder bundelen met WTC The Hague vanuit de ambitie Metropoolregio Rotterdam Den Haag.” Van Raaij: “Met de WTC Rotterdam Business Club liggen op dat gebied ook nog kansen. Alles wat wij hier organiseren, is in principe ook interessant voor Den Haag en visa versa.” Van Hienen: “Ik kijk verder dan de stadsgrenzen om de positie van het World Trade Center Rotterdam toekomstbestendig te houden en te versterken. Er gaan al heel veel dingen goed, maar stilstaan is geen optie. We moeten en willen ons graag doorontwikkelen.” De plannen rondom verdere uitbouw en vernieuwing van faciliteiten zijn in volle gang. Van Hienen: “Daarnaast zijn er al diverse kantoorvloeren op duurzame wijze gerenoveerd, uiteraard met zo min mogelijk overlast voor onze huurders. Deze vernieuwing van de diverse vloeren zal verder worden doorgezet. We streven ernaar de WTC Rotterdam Community te versterken. In dit gebouw huisvesten wij meer dan 250 ondernemers. Door de nieuwe opzet van de vloeren ontstaat er automatisch meer openheid en transparantie, waardoor de drempel om eens met elkaar het gesprek aan te gaan veel kleiner is. Het World Trade Center Rotterdam is een fijne werkplek voor de meest uiteenlopende bedrijven. Ook qua grootte. Van de gevestigde namen tot aan start-ups: iedereen is welkom. Ons concept biedt deze bedrijven groeimogelijkheden en flexibiliteit. Van het huren van een enkele werkplek, tot een volwaardig kantoor of verdiepingsvloer in het centrum van Rotterdam.”

Ondernemers kiezen zelf heel bewustb wanneer ze anderen treffen. Naast inzetten op kwaliteit, een hoog serviceniveau, een hoge bezettingsgraad en de beleving van gevestigde bedrijven en bezoekers te vergroten is de samenhang tussen elementen als WTC Business Center, WTC Art Gallery, Postillion Convention Centre WTC Rotterdam en WTC Rotterdam Business Club ook iets wat hoog op de agenda staat. “We zoeken elkaar steeds vaker op. People’s Academy, wat op 15 november in aanloop naar People’s Business werd georganiseerd, bleek daar recent nog een mooi voorbeeld van. We kunnen elkaar goed gebruiken om onze business te versterken, dus waarom zou je het niet doen?” aldus Van Raaij. “De WTC Rotterdam Business Club vormt een gemêleerd gezelschap. Het hele jaar door zijn er bijeenkomsten, waarbij elkaar inspireren, nieuwe contacten opdoen en bestaande connecties uitbouwen in een laagdrempelige en gezellige sfeer het uitgangspunt is. Er zijn gefacilieerde netwerkmomenten, maar op verzoek van de leden zijn we dit jaar ook weer begonnen met reguliere borrels. Onder de noemer Drink&Pitch krijgen ondernemers de kans om hun bedrijf onder de aandacht te brengen. Die bijeenkomsten worden goed bezocht. En veel belangrijker: men is ook écht geïnteresseerd in elkaars verhalen. Door die oprechtheid wordt het altijd een leuke avond. Ik merk dat we naast de vaste kern ook steeds vaker introducees over de vloer krijgen. Dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling, ook in het kader van sense of community. Ondernemers kiezen tegenwoordig zelf heel bewust de momenten waarop ze anderen willen treffen. Dat kan op één van onze clubbijeenkomsten zijn, maar ook door het uitsteken van voelsprieten rondom kantoor.” Van Hienen vult aan: “We beschikken over een uniek gebouw, met een unieke businessclub die toegankelijk is voor onze ‘eigen’ ondernemers en die van buitenaf. De mogelijkheid hebben om elkaar te inspireren vinden we enorm belangrijk. Daarom wordt iedere nieuwe huurder bij ons automatisch lid van de WTC Rotterdam Business Club.” Wat hoopt Van Hienen het komende jaar te bereiken? “Wanneer je hier eind 2017 binnenstapt, hoop ik in ieder geval dat direct duidelijk is dat we niet stil hebben gezeten. Stap voor stap geven we vorm aan alle ambities. Met elkaar hebben we er veel zin in om de plannen voor World Trade Center Rotterdam te realiseren.”

Tribes Rotterdam: bekroonde inspirerende werkplekken! Maar ook een mooie plek voor een bijeenkomst met de Vrienden van BUSINESS

0

De Tribes locaties zijn verkozen tot de Beste Werkplekken van 2015. Voor Drechtsteden BUSINESS reden om met beheerder Baukje de Vries contact te leggen en een afspraak te maken voor een BOB borrel. Begin deze maand was het zover en kregen de leden tijdens een geslaagde bijeenkomst een aardig inkijkje bij Tribes in de Wilhelminatoren in Rotterdam. Op deze locatie heb je niet alleen een fraai kantoor, maar ook een schitterend uitzicht op de rivier. Huur een flexibele werkplek, een kantoor, een vergaderruimte of een bedrijfsadres bij Tribes Rotterdam en ontdek waarom! Deze high-class werkplekken zijn geïnspireerd door de Kazakh, de stam wiens fascinerende tradities en objecten voor een constante bron van inspiratie zorgen tijdens je bezoek.

Je treft bij Tribes professionele werkruimten, flexibele verhuur, inspirerende vergaderruimtes, volledig uitgeruste conferentie faciliteiten en een virtueel kantoor.

Wij bedanken Baukje de Vries en haar team voor het faciliteren van deze gezamenlijke BOB borrel met colourfull business.

Contact?
Tribes Rotterdam
Wilhelminaplein 1-40 3072 DE Rotterdam
Nederland
T: 010 3027896

Baukje de Vries – Visser
E: baukje@tribes.nl
M: 06 11 59 13 88

Ook in moeilijke tijden betrokken en vernieuwend

0

Twee jaar geleden werd Leo Peeters Weem benoemd tot directievoorzitter van Rabobank Rotterdam. In die periode is er veel gebeurd. De bezuinigingen springen het meest in het oog, maar achter de schermen zijn er ook veel vernieuwingen in gang gezet.

Ondertussen is de betrokkenheid van de bank met de stad overeind gebleven. Daarvan getuigt ook de recente verlenging van het partnerschap met Rotterdam Topsport: Rabobank Rotterdam is ook de komende periode wederom Gold Sponsor.=

Op 1 december 2014 maakte Leo Peeters Weem de overstap van Rabobank Regio Schiphol naar Rotterdam. “Het was best een natuurlijke overgang, van de ene mainport naar de andere”, blikt hij terug. “Vergelijkbare werkgebieden als het om de bedrijvigheid gaat, zij het dat Rotterdam groter en veel diverser is. Hier hebben we te maken met veel meer sectoren dan alleen transport en logistiek.”

De landing was ook goed. “Ja, Rotterdam heeft kenmerken van een groot dorp. De netwerken zijn hecht en overzichtelijk. Als je in je eerste jaar overal heen gaat, ben je daarna heel behoorlijk thuis in wat voor een bankier relevant is.”

“Rotterdam zit in zo’n fantastische flow. Heerlijk om hier te werken. Daar ben ik me iedere dag van bewust. Als ik ’s ochtends vanuit Wassenaar – volgens sommigen ‘Rotterdam-Noord’ gezien het grote aantal ondernemers dat er woont – naar m’n werk rijd, geniet ik nog steeds als ik de skyline zie opdoemen.”

24/7 bereikbaar

“Vanaf het moment dat ik hier begon, is er binnen de bank veel gebeurd. We zijn fors aan het reorganiseren. We zitten in een sector die ontzettend onderhevig is aan de invloed van internet. Het bezoek aan bankkantoren door klanten holt achteruit.

Druk is er ook door de economische ontwikkelingen (met name de lage rente) en de eisen van de toezichthouders (meer eigen vermogen en een kortere balans). Ontslagen waren onvermijdelijk. “Toen ik hier kwam, waren we met 700 medewerkers. Nu zijn het er 250 minder. Dat is wel heel veel. 2016 hebben we een inhaalslag gemaakt; er zijn Rabo-breed 12.000 banen verdwenen. Dat is heftig, maar het was nodig.”

Het is niet allemaal mineur. De Rabobank heeft vernieuwingen in gang gezet – en zal dat blijven doen, zegt Peeters Weem strijdlustig. “De komende jaren zullen we onszelf telkens opnieuw blijven uitvinden.” Als voorbeeld geeft hij de maatregelen om de service aan klanten te verbeteren. “We gaan terug van 106 lokale en vier centrale callcenters naar tien regionale callcenters. Het doel daarvan is het serviceniveau omhoog te brengen. We zijn straks 24/7 bereikbaar. Een van de nieuwe callcenters, met 300 medewerkers, komt in het kantoor aan de Blaak.”

Rabo & Co

De financiële crisis en de nasleep daarvan hebben gevolgen voor de manier waarop banken op de zakelijke markt opereren. Voor de financiering van grote bedragen aan het topsegment werken banken steeds vaker samen. Zo delen ze het risico en drukt niet het volledige bedrag op hun balans. Er zijn ook nieuwe financieringsvormen ontwikkeld. “Voor het middensegment zijn wij gestart met ‘Rabo & Co’: dan doen we een financiering voor de helft zelf en zoeken we voor de andere helft een particuliere investeerder die op exact dezelfde voorwaarden wil meedoen en zodoende een hoger rendement kan behalen dan sparen met de huidige lage rente. We zijn de eerste bank in Nederland die dat doet. Hier in Rotterdam hebben we de eerste financiering onlangs gedaan.’

Voor starters en kleine bedrijven vereenvoudigde Rabobank de financieringsaanvraag. “Als ondernemers een kredietbehoefte hebben, kunnen ze rechtstreeks een aanvraag indienen. Ons expertsysteem beoordeelt die. Dat levert binnen een dag het antwoord op: ja, we doen het, of: nee, we doen het niet. Er is een derde optie: dat we een aanvullend gesprek willen om een goede beslissing te kunnen nemen.”

Samen de stad sterk maken

De Rotterdamse economie is volop in beweging, vertelt Peeters Weem. ‘Er is een enorme drang naar innovatie. Die is ook nodig doordat traditionele business-modellen niet meer volstaan. De haven voorop; die zal de komende decennia ingrijpend veranderen. Denk maar aan de afbouw van fossiele brandstoffen en de opkomst van 3D-printing.”

“Als bank zijn we op allerlei manieren betrokken bij initiatieven voor innovatie en duurzaamheid. Door ondersteuning van PortXL bijvoorbeeld. We waren ook partner van Expo 2025, wat helaas gestrand is in Den Haag. We hebben er wel mee laten zien wat we als Rotterdamse bedrijven samen willen en kunnen.”

“We helpen door mee te denken, mee te doen, soms ook financieel. Daar hebben we een fonds voor, waar elk jaar een deel van onze winst naartoe gaat. Met dat fonds helpen we initiatieven van de grond komen die goed zijn voor de regio. Dat past in onze missie: samen de stad sterker maken.”

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:
@RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport.”

Nsecure en AA Lease houden elkaar na 15 jaar nog steeds scherp

0

Via een gezamenlijke relatie kwamen Nsecure en AA Lease ruim 15 jaar geleden met elkaar in contact. Het Rotterdamse bedrijf stond op dat moment open voor het switchen van auto’s in eigen beheer naar leasen. Na het uitschrijven van een tender kwam AA Lease als beste uit de bus. Hans van Driel, directeur van Nsecure, en Hans de Boer, directeur van AA Lease vertellen over de samenwerking.

“AA Lease won destijds de tender omdat zij in hun presentatie heel duidelijk een toekomstvisie schetsten. Dat gaf de doorslag, want qua prijs lagen alle partijen dicht bij elkaar,” legt Van Driel uit. Hij richtte Nsecure op in 1995. De organisatie groeide door de jaren heen uit tot specialist én marktleider op het gebied van effectieve toegangsverlening tot organisaties en locaties waar veel mensen bij elkaar komen. “Nsecure richt zich in de wereld van access control op belangrijke partijen voor de Nederlandse economie. Vele grote spelerss uit de top 500 van Nederland behoren tot onze klantenkring.” Maar dat is nog lang niet alles. “Ongeveer 1 miljoen mensen beschikken over een toegangspas van ons. Dat komt neer op 10 procent van werkend Nederland. Voor onze opdrachtgevers zijn we een partner die zich verantwoordelijk voelt voor de totale keten van toegangsverlening. Desgevraagd nemen we het gehele proces met behulp van onze cloudoplossingen van hen over.” Nsecure kijkt heel duidelijk naar het grotere geheel, waarin security, risicobeheersing en continuïteit nadrukkelijk samenkomen. Zij ontzorgen de klanten in alle opzichten om in control te zijn als het gaat om het verlenen van toegang, het managen van security- en safetyrisico’s en hun beleid op het vlak van privacy, compliance en hospitality. Het motto van de organisatie met 110 medewerkers in dienst luidt dan ook: Control Your Access.

Voor helderheid en controle omtrent het wagenpark heeft Nsecure dus al sinds het begin van deze eeuw AA Lease in de arm genomen. “We hadden destijds eigen auto’s, maar waren niet meer tevreden over onze dealer. Te vaak stond er iemand stil met problemen. Zeker voor onze servicetechnici was die vertraging zeer ongewenst. We stonden daarom open voor leasen en AA Lease had het beste verhaal. Wat begon met een serie van 20 auto’s, is uitgegroeid tot een wagenpark van 70 auto’s. Door de jaren heen zijn er daarnaast natuurlijk vele vervangen. AA Lease voert onze hele autoregeling uit, op een transparante en flexibele manier,” vertelt Van Driel. De Boer herkent zich in die laatste eigenschappen. “Onze samenwerking draait om openheid, duidelijkheid en snel schakelen. Alles is bovendien gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Dat wil overigens niet zeggen dat onze krachtenbundeling automatisch voortkabbelt. Juist niet. We blijven kritisch naar elkaar. Zo blijf je scherp. Tijdens periodieke contactmomenten én wanneer een situatie daar specifiek om vraagt zijn wij elkaars klankbord. Onze relatie is er één op basis van gelijkwaardigheid en dat is prettig zakendoen.”

Leegwater Special Truck heeft voor elk transport een passende oplossing

0

Van koeriersdiensten, groupage, distributie, vervoer van gevaarlijke stoffen, kraanwagens tot aan exceptioneel transport.

Met een personenwagen spoedzendingen vervoeren door heel Europa: dat vormde in 1978 de oorsprong van Leegwater Special Truck. Nu bijna 40 jaar later en een generatie verder is het familiebedrijf uitgegroeid  tot een allround transport- en expeditiebedrijf. Een gesprek met directeur Sander Leegwater over nooit “nee”verkopen, certificeringen, veelzijdigheid en flexibiliteit.

Van koeriersdiensten, groupage, distributie, vervoer van gevaarlijke stoffen (stukgoed en tank) tot aan exceptioneel transport: Leegwater Special Truck biedt het vandaag de dag allemaal. “Wat wij doen is heel breed. Voor elk vraagstuk is er een oplossing. ‘Nee’ verkopen we eigenlijk nooit.” Met onze autolaadkranen zijn wij onder meer gespecialiseerd in het transporteren en direct plaatsen van reclameborden en dakkapellen. We laden zelf het materiaal en brengen en lossen het op de locatie. Omdat wij dit van a tot z faciliteren en regelen, ervaren klanten het gemak van één aanspreekpunt. Bovendien is het snel en effectief. Het zelf beladen en vervoeren van bijvoorbeeld warmtewisselaars, zeecontainers en pijpleidingen voor de chemie behoort tot de dagelijkse werkzaamheden. Intern transport en verhuizen van complete machineparken, met draaibanken van 30 ton en meer, behoren tot de mogelijkheden. Ook hierin komt onze veelzijdigheid naar voren.”

Vervoer van gevaarlijke stoffen en exceptioneel transport

“Al onze voertuigen, van busjes tot kraanwagens, kunnen en mogen gevaarlijke stoffen vervoeren. Tevens behoort ADR-tanktransport ook tot de mogelijkheid. Binnenshuis beschikken we over een eigen veiligheidsadviseur, die onze mensen en klanten bij vragen te woord kan staan.” Leegwater beschikt over alle equipment die nodig is om alles wat zowel binnen als buiten de reguliere maten valt te transporteren. “Lange buizen, zware
haspels, scheepsankers, prefab units: wij kunnen het
allemaal vervoeren. Verschillende van onze voertuigen hebben doorlopende lengte-, breedte-, en hoogtevergunningen voor Nederland, Duitsland, Frankrijk en België.” Moet er iets gebeuren op één en dezelfde locatie, dan bieden de eigen kraanwagens uitkomst. “Met een hefvermogen tot 18.000 kilo en een maximaal bereik van 32 meter worden deze veel ingezet bij tankparken, op bouwlocaties of chemische plants.”

Flexibiliteit

Het voordeel van een gevarieerd, volwaardig wagenpark is dat er altijd snel geschakeld kan worden. “Klanten die een calamiteit hebben, bijvoorbeeld in de vorm van een defecte compressor of een fabriek zonder grondstoffen, helpen wij snel uit de brand. Flexibel zijn is sowieso erg belangrijk, want zulke spoedklussen komen voor een klant onverwachts, maar zijn voor ons eerder regel dan uitzondering. Dagelijks wordt tegen het einde van een werkdag de planning voor de dag erop gemaakt. Dat schema wijzigt door bijkomende opdrachten vaak al in de loop van de volgende ochtend. Dan is het voor onze ervaren planners een kwestie van improviseren en meedenken met klanten die acuut geholpen willen worden. Ons gehele wagenpark is uitgerust met een ‘real time track & trace systeem’ waarmee wij, en ook onze opdrachtgevers, onze voertuigen desgewenst 24/7 kunnen volgen. Hiermee kunnen wij de planning optimaliseren en zodoende de communicatielijnen zo kort mogelijk houden. Of het nu gaat om een klein doosje of een grote trailerlading: onze inzet om het perfect te regelen is altijd hetzelfde. Een belangrijke sleutel tot dit succes zijn de mensen die bij en voor ons werken. Door de jaren heen hebben we vanwege onze flexibiliteit, professionaliteit en veelzijdigheid een goede, betrouwbare naam opgebouwd. ‘Als je Leegwater Special Truck belt, komt het goed’: dat is, terecht, de gedachte van onze klanten.”

Certificeringen

“Ons bedrijf is ISO 9001-2015 gecertificeerd. Omdat wij voor een groot aantal bedrijven uit de chemische industrie grondstoffen en eindproducten vervoeren, zijn wij aanvullend ook SQAS gecertificeerd. Dit is een beoordelingssysteem wat ontwikkeld is om te toetsen of de dienstverlener voldoet aan de eisen die gesteld worden met betrekking tot organisatie, kwaliteit, veiligheid en milieu,” legt Leegwater uit. “Daarnaast hebben alle chauffeurs hun VCA en krijgen ze om het jaar BBS-training, waarbij de bewustwording omtrent veilig rijgedrag en brandstofverbruik nog eens onder de aandacht wordt gebracht. Maatschappelijk verantwoord ondernemen vinden wij ook heel belangrijk. We zijn er dan ook best trots op dat we onlangs met vijf sterren de maximale ECO STARS score hebben behaald. Dat bewijst dat schoon vervoer hier écht hoog in het vaandel staat.”

Faciliteiten

“Verder beschikken wij over een 3400 m2 verwarmde en beveiligde loods met acht dockshelters en drie overheaddeuren. Men kan goederen door ons laten opslaan voor korte of langere periode en uiteraard ook door ons laten transporteren. Onze locatie is strategisch gelegen op industrieterrein De Geer in Zwijndrecht, in de korte nabijheid van de snelwegen A15 en A16. Verder hebben wij op ons terrein een wasstraat en pompeiland. Kortom: een locatie waarmee wij onze klanten goed kunnen bedienen en waarmee het totaalplaatje compleet is.”

INIT-Group biedt uitkomst bij tekort aan technisch specialisten

0

De Nederlandse industrie staat de komende jaren voor grote uitdagingen als het gaat om het vinden van hoogopgeleide ICT- en technische medewerkers. Nederland heeft haar technische knowhow en positie te verdedigen, maar de aanwas van studenten is beperkt.

Het Indonesisch Nederlands Industriële Trainingsprogramma (INIT) heeft daarvoor een uitstekende oplossing. Het platform is ontwikkeld om specialistische kennis ter beschikking te stellen aan het Nederlandse bedrijfsleven.

Van hbo’s en universiteiten uit Indonesië selecteert INIT-Group conform de vragen van het Nederlandse bedrijfsleven, exclusief op het gebied van o.a. Computer Sciences, ICT, Business & Management, Mechanische, Civiele & (Bio)Chemische Techniek en Mechatronica, uitsluitend de allerbeste professionals. Stichting de INIT-Group bekleedt met het INIT-programma in de Benelux een unieke positie. Het programma is gebaseerd op bestaande overeenkomsten en ontwikkelingsprogramma’s tussen de ministeries van Onderwijs in Nederland en Indonesië en wordt onder andere ondersteund door de Indonesische ambassade. Onze relaties zijn persoonlijk en op zeer hoog niveau. De werkwijze is maatwerk en wordt door INIT-Group persoonlijk uitgevoerd in Indonesië, passend voor de Nederlandse ondernemer die in Nederland een oplossing wil.

Langdurige, internationale samenwerking

De INIT-Group is een stichting met een Nederlands bestuur en participerende Indonesische universiteiten, zoals University Budi Luhur te Jakarta, ITB Bandung en Gadjah Mada te Jogyakarta. Door de participatie van de onderwijsinstellingen waarborgen we de gezamenlijk wil om voor beide landen internationale samenwerking tot stand te brengen die verder gaat dan de periode waarin de beschikking van kennis moet worden geleverd. Stichting INIT-Group heeft naast het vervullen van de technische kennisbehoefte en het voeren van een gezonde commerciële organisatie, ideële doelen. Een van deze doelen is samenwerking op onderwijsgebied en de kennisuitwisseling tussen hogescholen en universiteiten in beide landen te stimuleren. Maar er is nog een ander voordeel voor het Nederlandse bedrijfsleven, die in aanvang niet bekend is, namelijk de loyaliteit van de Indonesische professional. De Indonesische professional die zich hier verder ontwikkelt en zijn/haar bijdrage levert aan het Nederlandse bedrijfsleven, draagt een uniek kenmerk in zich mee: loyaliteit en verbondenheid voor het leven. Bij terugkeer naar hun maatschappij en het vervullen van hun bijdrage daar, heeft het Nederlandse bedrijfsleven een springplank erbij, die vriendschap waardeert en toont. Ook als daar jaren overheen gaan.

Procedures en mogelijkheden

De Immigratie – en Naturalisatiedienst (IND) hanteert wet en regelgeving om professionals uit de niet Europese Economische Zone te reguleren. De INIT-Group werkt met haar backoffice nauw samen met de IND en handelt conform wet en regelgeving. Een maximale plaatsingstermijn zonder andere type vergunningsaanvraag voor een vervolg is gelimiteerd op 3 jaar. Er zijn mogelijkheden om na deze periode een aanvraag in te dienen voor een andere verblijfstatus. Tijdens de 3 jaar heeft men de status Trainee of Alumni.

Dit betekent concreet dat we vanwege de inspanningen het liefste 2 mensen plaatsen, zodat in de eerste maanden sociale inbedding is gewaarborgd. De INIT-Group hanteert een vraagafhankelijk en toegespitste selectieprocedure die bekend is in Indonesië. We noemen dit een ‘company driven’ selectiemethodiek die tegelijkertijd rekening houdt met het Indonesische onderwijs en arbeidersklimaat. De eerste fase is grondig kennismaken met het Nederlandse bedrijf, bedrijfscultuur en wensen. Met het specifieke profiel start de INIT-Group de verkenningsfase op. De verkenningsfase geeft uitsluitsel of potentiele kandidaten beschikbaar zijn. Daarna wordt er een intentieverklaring getekend en uitgevoerd en een overeenkomst van samenwerking gesloten. De consultants van de INIT-Group starten dan in Indonesië met alle medewerking van alle betrokken instanties en universiteiten de definitieve selectieprocedure. De uitslag maken we bekend bij het bedrijf en zij vervolgen (in samenwerking met de INIT-Group) de definitieve selectieprocedure. De INIT-Group handelt alles in Nederland af in samenwerking met het Nederlandse bedrijf, hun mogelijkheden en wensen, en begeleidt 1 jaar lang de jonge professional in het bedrijf. Voordat de geselecteerde professional naar Nederland komt, krijgt men een spoedcursus Nederlandse gewoonten, gebruiken en cultuur. Ook is de mogelijkheid aanwezig om de Nederlandse taal te leren. Het beschikken over Nederlandse taalvaardigheden vooraf is een optie, maar niet in alle gevallen direct mogelijk. Uiteraard wel als men in Nederland verblijft. Alle geselecteerde professionals beheersen in ruime mate de Engelse taal.

Succesvol

Bedrijven als Philips, ABN AMRO en ASML maken al jarenlang succesvol gebruik van professionals die afkomstig zijn uit diverse landen in de wereld. Logisch; de innovatie en vraag uit de markt gaat onverminderd door. Nederland is altijd een pionier geweest op het gebied van innovatie en handel. Maar als het gaat om de personele roep om technische professionals en de aanpassing aan het snel veranderende wereldbeeld in relatie tot de Nederlandse arbeidsmarkt zijn we minder vlot als we wellicht denken. Toch is het volgens onze bescheiden mening geen enkele optie om de tijd maar af te wachten. Er is een groot tekort wat in Nederland even niet snel kan worden opgelost. De INIT-Group komt graag met de directeuren en managers in gesprek die een oplossing zoeken. Het INIT-programma is degelijk, gefundeerd en biedt u een uitstekende kans.

RDM Training Plant aanwinst voor bedrijfsleven en regio

0

Onlangs zijn de eerste palen de grond ingegaan voor de bouw van de RDM Training Plant. Op de RDM Campus verrijst een opleidings- en trainingscentrum voor medewerkers in de procesindustrie. Een oude rubberfabriek van Shell vormt de basis voor de RDM Training Plant. Directeur Bas Janssen van Deltalinqs is blij dat de bouw is gestart.

Deltalinqs behartigt de belangen van industriële en logistieke bedrijven die gevestigd zijn in het Rotterdamse haven- en industriegebied. Eén van de thema’s waar Deltalinqs zich op richt is veiligheid. Veilig werken begint bij duidelijke regels, goede opleidingen en opleidingsmogelijkheden. De RDM Training Plant is, als de bouw klaar is, een praktijkgerichte exponent van Deltalinqs.

Rubberfabriek

De plannen waren er al een poosje zegt Bas Janssen. “Vier jaar geleden is de rubberfabriek van Shell in Pernis stilgelegd. Een ondernemer kocht de fabriek om deze om te bouwen naar een oefenfabriek, maar de businesscase kwam niet rond. Doodzonde, want aan een dergelijke opleidingsfaciliteit was naar onze mening beslist behoefte. Twee jaar geleden hebben wij de handschoen weer opgepakt. Met name mijn voorganger Cees Jan Asselbergs is hiermee aan de slag gegaan en heeft de haalbaarheid van dit project onderzocht.” Dat pakte uiteindelijk positief uit. “Het is goed dat we nu daadwerkelijk aan het bouwen zijn. Veiligheid is een speerpunt van ons; wij streven naar nul ongelukken en calamiteiten. Daarbij zijn we ook realistisch.  Met de RDM Training Plant spelen we in op praktijkgerichte oefenfaciliteiten zodat trainees na hun training op de plant inzetbaar zijn conform de hoogste veiligheidseisen.”

Verbindende schakel

“De oefenfabriek is bedoeld voor trainingen en opleidingen voor medewerkers van de procesindustrie, de onderhoudsbedrijven en studenten, maar ook bijvoorbeeld om mensen om te scholen en bij te scholen. Dit zijn dus ook  de mensen die niet alleen uit ons land, maar uit heel Europa voor korte of langere tijd gaan werken in de procesindustrie. “Wij kunnen zo voorwaarden scheppen om hun vaardigheden te kunnen aantonen of aanvullen. Ons doel is om de veiligheid in de industrie, zoals de raffinage, chemie, tankopslag, overslag et cetera zo optimaal mogelijk te maken. Het niveau van de veiligheid moet immers steeds verder omhoog.”

“De RDM Training Plant vormt  de verbindende schakel tussen onderwijs en de daadwerkelijke werksituatie, de praktijk,” vervolgt Janssen. “Studenten van het Albeda en Zadkine College zullen onder de noemer Techniek College gebruik gaan maken van de trainingsfaciliteit. Maar ook studenten van het Scheepvaart en Transport College (STC-Group) en de HBO-instellingen gaan er hun vaardigheden trainen. Nu nog gaan mensen soms te snel in de praktijk aan het werk en krijgen training op locatie of bij het bedrijf. Met de clustering van de trainingsfaciliteiten kunnen zij kennis delen en ervaringen uitwisselen. De training plant wordt hiervoor zo herbouwd dat hij grote gelijkenis heeft met een echte fabriek.”

Uniek

De opzet is uniek in Nederland. Met het project is een investering van € 4,5 miljoen gemoeid, die  evenredig is verdeeld over de leden van Deltalinqs (asset-owners & contractors), regionale partners (gemeente Rotterdam en Havenbedrijf) en de rijksoverheid. Zo heeft ook het Regionaal Investering Fonds positief gereageerd op een subsidieaanvraag van het Techniek College Rotterdam (een samenwerking van Albeda en Zadkine), de STC-Group en Deltalinqs. Het bedrijfsleven en met name de asset-owners en contractors die bij de bouw van de training plant betrokken zijn, leveren eveneens een (financiële) bijdrage. Janssen: “De contractors dragen bij in natura; een bouwcombinatie van Stork, Croon, SPIE, Mourik, Engie, Bilfinger en Mammoet gaat de RDM Training Faciliteit bouwen.”

Stichting

Om de bouw te realiseren en de oefenfabriek in stand te houden is de Stichting RDM Training Plant opgericht. De stichting gaat de exploitatie zonder winstoogmerk in handen nemen en samen met de betrokken partners zorgdragen voor het beheer. Tevens is een waarborgcommissie samengesteld vanuit alle partners die de criteria voor de trainingen bepaalt en de uitvoering op haar merites beoordeelt. Partners van de stichting zijn onder meer VOMI (de brancheorganisatie voor dienstverlenende bedrijven in de procesindustrie) de Stichting Samenwerken Voor Veiligheid (VCA) en de regionale onderwijsinstellingen. De uitvoering van alle opleidingen in de RDM Training Plant ligt straks in handen van een nieuwe exploitatie BV, een partnership van Deltalinqs en Training en Event Management BV. TEM richt zich met name op de organisatie van trainingen in de petrochemie en is al twaalf jaar  partner van Deltalinqs. “TEM gaat zelf geen trainingen verzorgen,” zegt Bas Janssen. “Zij selecteren op basis van de criteria van de waarborgcommissie de trainingsbedrijven, waarbij het uitdrukkelijk om de trainer gaat en niet om het bedrijf. Wij verlangen nu eenmaal specifieke kennisoverdracht.”

Druk

Het is een drukke en hectische periode voor Bas Janssen. “Ik vind het heerlijk,” zegt hij enthousiast. “Het is nu veel voorbereidend werk en heel veel zaken organiseren, maar met onze eigen club en alle andere partners is het fantastisch werken. De RDM Training Plant wordt straks gebruikt om ervaren medewerkers te toetsen op veiligheidsgedrag en het toepassen van veiligheidskennis bij het herkennen van risico’s op de werkvloer, naast de realistische setting om studenten en medewerkers al in een vroeg stadium vertrouwd te maken met de veiligheidscultuur. Hiervoor ontwikkelen we onderwijsmodules, opdrachten en projecten, aangepast naar de geldende voorschriften en instructies uit de dagelijkse praktijk. Voor de bedrijven en het onderwijs in onze stad betekent de komst van de RDM Training Plant dan ook een betekenisvolle uitbreiding van de bestaande onderwijsinfrastructuur.”

Toekomstbeeld

Vervolgens schetst Janssen alvast zijn gewenst toekomstbeeld. “Wij zetten – naast veiligheid – ook in op oplossingen waarmee bedrijven zich bewust zijn van de risico’s van criminaliteit en terrorisme, inclusief cybercrime. Via onze dochteronderneming Secure Logistics organiseren wij veilige indentiteits- en toegangsmanagementsystemen tot haventerreinen, zoals CargoCard en PortKey. Een andere activiteit van Secure Logistics is de ontwikkeling van  het Digital Safety Passport, waarop het VCA gedigitaliseerd is. De vaardigheden en kennis die mensen gaan opdoen op de RDM Training Plant worden automatisch gekoppeld naar hun DSP. Die kwalificatie draagt eveneens bij aan een ‘veilige haven’ en het versterkt tevens de concurrentiepositie van al die bedrijven.”

In mei 2017 wordt de RDM Training Plant opgeleverd, zodat het bedrijfsleven er meteen en het onderwijs er voor het leerjaar 2017/2018 gebruik van kan maken. Bas Janssen tot slot: “Het is hard werken om het allemaal binnen de planning rond te krijgen, maar met de realisatie van de RDM Training Plant bieden wij samen met onze partners uit de regio volgend jaar een excellente praktijkleeromgeving aan, verhogen we het aantal mbo opleidings- en om- en bijscholingstrajecten (naar werk) en verbeteren we de veiligheidscultuur. Speerpunten die ontegenzeggelijk een toegevoegde waarde leveren aan onze bedrijvige regio.”