Verbinden staat centraal binnen de toekomstvisie van World Trade Center Rotterdam

32

Ze is een dynamische, bruisende wereld binnengestapt. Die conclusie kan Angélique van Hienen, sinds september general manager van het World Trade Center Rotterdam, al met zekerheid trekken.

“Er liggen prachtige, veelomvattende plannen. Daar de komende jaren in de praktijk verder gestalte aan geven is één van de belangrijkste doelstellingen. Een concreet doel is bijvoorbeeld om de synergie tussen verschillende WTC-elementen te vergroten.” Daarom schoof Ronald van Raaij, voorzitter van de WTC Rotterdam Business Club, ook aan bij het gesprek.

Toen Van Hienen de vacature van het World Trade Center Rotterdam zag, voelde ze zich meteen aangesproken. ‘Gezocht: verbinder die WTC Rotterdam op de kaart zet’, zo luidde de aanhef van de openstaande betrekking. “In die omschrijving herkende ik mijzelf. Ik ben eerder werkzaam geweest als investment manager in de Drechtsteden en beschik over ruime ervaring in zowel de vastgoedbranche als op het gebied van promotie en international business.” De aanstelling van Van Hienen volgt op de overname van het World Trade Center Rotterdam door Bouwinvest Dutch Institutional Office Fund NV, in januari 2015. Daarmee werden het complex en de organisatie onder de loep genomen en is een nieuwe koers ingezet. “Meer gestalte geven aan ons internationale profiel is een belangrijk aandachtspunt, net als verbindingen met partners in de stad uitdiepen en de krachten verder bundelen met WTC The Hague vanuit de ambitie Metropoolregio Rotterdam Den Haag.” Van Raaij: “Met de WTC Rotterdam Business Club liggen op dat gebied ook nog kansen. Alles wat wij hier organiseren, is in principe ook interessant voor Den Haag en visa versa.” Van Hienen: “Ik kijk verder dan de stadsgrenzen om de positie van het World Trade Center Rotterdam toekomstbestendig te houden en te versterken. Er gaan al heel veel dingen goed, maar stilstaan is geen optie. We moeten en willen ons graag doorontwikkelen.” De plannen rondom verdere uitbouw en vernieuwing van faciliteiten zijn in volle gang. Van Hienen: “Daarnaast zijn er al diverse kantoorvloeren op duurzame wijze gerenoveerd, uiteraard met zo min mogelijk overlast voor onze huurders. Deze vernieuwing van de diverse vloeren zal verder worden doorgezet. We streven ernaar de WTC Rotterdam Community te versterken. In dit gebouw huisvesten wij meer dan 250 ondernemers. Door de nieuwe opzet van de vloeren ontstaat er automatisch meer openheid en transparantie, waardoor de drempel om eens met elkaar het gesprek aan te gaan veel kleiner is. Het World Trade Center Rotterdam is een fijne werkplek voor de meest uiteenlopende bedrijven. Ook qua grootte. Van de gevestigde namen tot aan start-ups: iedereen is welkom. Ons concept biedt deze bedrijven groeimogelijkheden en flexibiliteit. Van het huren van een enkele werkplek, tot een volwaardig kantoor of verdiepingsvloer in het centrum van Rotterdam.”

Ondernemers kiezen zelf heel bewustb wanneer ze anderen treffen. Naast inzetten op kwaliteit, een hoog serviceniveau, een hoge bezettingsgraad en de beleving van gevestigde bedrijven en bezoekers te vergroten is de samenhang tussen elementen als WTC Business Center, WTC Art Gallery, Postillion Convention Centre WTC Rotterdam en WTC Rotterdam Business Club ook iets wat hoog op de agenda staat. “We zoeken elkaar steeds vaker op. People’s Academy, wat op 15 november in aanloop naar People’s Business werd georganiseerd, bleek daar recent nog een mooi voorbeeld van. We kunnen elkaar goed gebruiken om onze business te versterken, dus waarom zou je het niet doen?” aldus Van Raaij. “De WTC Rotterdam Business Club vormt een gemêleerd gezelschap. Het hele jaar door zijn er bijeenkomsten, waarbij elkaar inspireren, nieuwe contacten opdoen en bestaande connecties uitbouwen in een laagdrempelige en gezellige sfeer het uitgangspunt is. Er zijn gefacilieerde netwerkmomenten, maar op verzoek van de leden zijn we dit jaar ook weer begonnen met reguliere borrels. Onder de noemer Drink&Pitch krijgen ondernemers de kans om hun bedrijf onder de aandacht te brengen. Die bijeenkomsten worden goed bezocht. En veel belangrijker: men is ook écht geïnteresseerd in elkaars verhalen. Door die oprechtheid wordt het altijd een leuke avond. Ik merk dat we naast de vaste kern ook steeds vaker introducees over de vloer krijgen. Dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling, ook in het kader van sense of community. Ondernemers kiezen tegenwoordig zelf heel bewust de momenten waarop ze anderen willen treffen. Dat kan op één van onze clubbijeenkomsten zijn, maar ook door het uitsteken van voelsprieten rondom kantoor.” Van Hienen vult aan: “We beschikken over een uniek gebouw, met een unieke businessclub die toegankelijk is voor onze ‘eigen’ ondernemers en die van buitenaf. De mogelijkheid hebben om elkaar te inspireren vinden we enorm belangrijk. Daarom wordt iedere nieuwe huurder bij ons automatisch lid van de WTC Rotterdam Business Club.” Wat hoopt Van Hienen het komende jaar te bereiken? “Wanneer je hier eind 2017 binnenstapt, hoop ik in ieder geval dat direct duidelijk is dat we niet stil hebben gezeten. Stap voor stap geven we vorm aan alle ambities. Met elkaar hebben we er veel zin in om de plannen voor World Trade Center Rotterdam te realiseren.”

Deel dit artikel: