Home Blog Page 201

Batenburg Mechatronica biedt slimme oplossingen en meerwaarde op innovatief gebied

0

Een meedenkende, adviserende en innoverende partner; dat is Batenburg Mechatronica. De organisatie vertegenwoordigt niet alleen gerenommeerde merken, maar beschikt ook over een eigen productieafdeling.

Op het snijvlak van elektrotechniek en werktuigbouwkunde staan vernieuwen en het ontwikkelen van functionele toepassingen voorop. Dat geldt voor alle componenten die zij verkopen, zoals passieve elektronica componenten, Industriële PC’s en systemen, joysticks, weerstanden en sensoren. Een gesprek met directeur Gert-Jan de Waard over ambities, robotisering, gemiste kansen in het onderwijs en zijn blik op de toekomst.

Als onderdeel van verdere clustering van de activiteiten binnen Batenburg Techniek ging HPR Techniek per 1 januari 2015 verder onder de naam Batenburg Mecha-tronica. Na jaren als mechatronicaspecialist onder de paraplu van Batenburg Techniek te hebben geopereerd, was dat een logische stap. De Waard: “Batenburg Techniek is als technisch dienstverlener opgesplitst in de divisies Industriële Automatisering, Gebouwgebonden Installaties en Handel en Assemblage. Wij vallen in de laatste categorie en hebben in 2015 de activiteiten op een logische wijze geclusterd tot vier bedrijven. Deze nieuwe aanpak was voor ons aanleiding om de naam van de moeder te adopteren. Alle vier de bedrijven beginnen nu dus met Batenburg. Sinds de naamsverandering merk ik dat bedrijven ons beter weten te vinden. Als toeleverancier voor de maakindustrie, waaronder de maritieme sector, zijn wij daardoor een bekendere speler binnen de markt geworden.”

Veelzijdigheid

Een decentrale filosofie ombuigen naar eenduidigheid lukt niet binnen een dag, maar De Waard is tevreden over de progressie die in relatief korte tijd is geboekt. “Klanten zijn soms verbaasd over onze veelzijdigheid. Wij zijn distributeur van een aantal topmerken uit het buitenland, maar daarnaast ook zelf productontwikkelaar. Dat is binnen een dynamische branche als de onze een fijne toevoeging. Wanneer wij in de gaten krijgen dat een leverancier op een bepaald gebied achterblijft ten opzichte van concurrenten, is onze geoutilleerde productieafdeling in staat dat op te pakken. Het mooie van dit vak is dat er altijd verbeteringen mogelijk zijn. Neem in dat kader ook het zorgen voor een alternatief voor remweerstanden. Dat gebeurt vandaag de dag op een relatief milieuonvriendelijke manier. Wij zijn daar een schoner alternatief met terugwinning van energie voor aan het ontwikkelen.”

Bedrijfsbezoeken implementeren binnen studieprogramma

De maritieme sector is een substantiële afnemer van Batenburg Mechatronica, echter daarnaast wordt ook veel geleverd aan de machine- en apparatenbouw. Samenwerken en optreden als sparringpartner staat binnen Batenburg hoog op de agenda. “Zo zijn wij aangesloten bij Brainport Industries in Eindhoven, maar dichter bij huis ook actief binnen de RMD Campus, waar we lid zijn van de Internet of Things Academy. Met het initiatief worden machines en apparaten steeds vaker met elkaar verbonden om processen te optimaliseren en nieuwe businessmodellen te creëren. Integratie tussen systemen wordt immers steeds belangrijker. Bedrijven, developers en studenten op RDM Rotterdam werken hierbij samen.” De krachten worden dus wel gebundeld, maar volgens De Waard in veel te geringe mate. “Het technisch onderwijs sluit niet naadloos aan op de technische praktijk, omdat scholen te veel zijn gefocust op projecten in eigen huis en te weinig aan kennisoverdracht doen. Ik ben er voorstander van om dat juist al vroeg te doen, vanaf de middelbare school. Koppel in de brugklas een natuurkundeles over de elektrotechniek aan een bezoek aan ons bedrijf. Dan gaat het bij leerlingen toch veel meer leven? Wij kunnen alles over de werking van elektriciteit, spanning, weerstand en sensoren laten zien. Van buitenaf zijn wij niet het leukste of meest sexy bedrijf om voor te werken, maar ik ben er van overtuigd dat die perceptie verandert op het moment dat studenten hier een voet over de drempel zetten. Het is namelijk juist wel heel interessant en veelzijdig om voor een technische handelsonderneming te werken, op het snijvlak van techniek en commercie. We zijn internationaal georiënteerd en met een aan zekerheid grenzende baangarantie. Met zulke argumenten moeten er toch meer leerlingen voor een technische vervolgopleiding kiezen?”

Robotisering als kans

Ondanks dat het soms lastig is om als bedrijf technische medewerkers te vinden die ook commercieel zijn, ziet De Waard de toekomst positief tegemoet. “Robotisering biedt bijvoorbeeld voldoende kansen. Ik zie zulke ontwikkelingen niet als bedreiging, maar als mogelijkheid. Of het ten koste gaat van werkgelegenheid? Ik denk dat het vooral leidt tot andere banen. Dat was in het verleden namelijk ook het geval. Tot nu toe stonden robots in een werkcel. In de Duitse automotivesector wordt echter al gewerkt aan het ontwikkelen van robots die kunnen samenwerken met mensen. Dat zijn spannende zaken.” Nederland kan op dat gebied ook voorloper zijn, denkt De Waard. “De afgelopen jaren heeft de Nederlandse maakindustrie het met haar toeleveranciers goed gedaan in crisistijd. Ondanks dat de politiek niet altijd mee beweegt gaat het bedrijfsleven gewoon door. Ik geloof erin dat Nederland haar concurrentiepositie kan verstevigen. Je ziet nu al dat productie vanuit Azië weer wordt teruggebracht naar Europa, om tal van redenen. Door de robotisering zijn er volop kansen voor de industrie. Ik verwacht dat er voor Nederland in dit opzicht een mooie rol is weggelegd.

Aero-space sector in Zuid-Holland bundelt krachten om groeikansen te verzilveren

0

Tijdens het uitreikingsevent van de Innovatie Award heeft Steven Soederhuizen, vice president bij Fokker Technologies, de Aero-Space Agenda Zuid-Holland 2016-2025 overhandigd aan de Commissaris van de Koning Jaap Smit.

De agenda is een initiatief van de aero-space industrie in Zuid-Holland en de TU Delft waarmee zij hun wereldwijd unieke bundeling van expertise op het gebied van vliegtuigen, drones, satellieten en vliegvelden versterken én beter laten aansluiten bij het Europese programma Clean Sky 2. Tijdens het event ondertekenden de Provincie Zuid-Holland en Joint Undertaking Clean Sky, de samenwerking tussen de Europese luchtvaartindustrie en de Europese Commissie, een Memorandum of Understanding (MoU).

Aero-Space Agenda

De Aero-Space Agenda Zuid-Holland is een initiatief van de regionale aero-space industrie en de TU Delft om aan te tonen dat Zuid-Holland een wereldwijd uitzonderlijke bundeling van kennis en kunde heeft op het gebied van ontwerp en bouw van vliegtuigen, UAV’s (drones) en satellieten, en het inrichten van vliegvelden. Door intensiever en programmatisch samen te gaan werken, kunnen de wereldwijde groeikansen in deze sectoren worden verzilverd. Prognoses laten zien dat er veel kansen liggen in de groeiende markten van de luchtvaart, de groei van vliegvelden en de bouw van satellieten en drones. Dit zijn markten waarin de Zuid-Hollandse industrie sterk is vertegenwoordigd.

Investeren in aero-space noodzakelijk

Om maximaal te kunnen profiteren van de groeikansen is een publiek-private investering nodig over de komende jaren van in totaal € 75 mln. voor de ontwikkeling en productie van nieuwe, duurzame materialen, structuren en systemen. Deze investeringen komen grotendeels vanuit het bedrijfsleven en kennisinstellingen, maar ook overheidsinvesteringen zullen nodig zijn. Om de concurrentie op de wereldmarkt aan te kunnen is het ontwikkelen van innovatieve producten een voorwaarde, maar niet voldoende. De Zuid-Hollandse aero-space bedrijven willen vooral investeren in smart industry-oplossingen om de productiekwaliteit en -snelheid te verhogen en de kosten te verlagen.

Versterken Zuid-Hollands aero-space ecosysteem

De uitvoering van de agenda levert een bijdrage aan het verder versterken van de internationale positie van het aero-space ecosysteem van Zuid-Holland. Deze provincie wil uitgroeien tot dé motor voor de aero-space industrie van Nederland, wat leidt tot meer bedrijvigheid en meer werkgelegenheid. De verwachting is dat de private investeringen in deze groeisectoren kunnen leiden tot een groei van 2.000 arbeidsplaatsen in de regio. De innovaties dragen bij aan schonere en stillere vliegtuigen, goedkopere lanceerstructuren en nieuwe satellieten, en slimmere drones.

Acht koplopers maken werk van een regio Drechtsteden zonder afval, zonder uitval

0

De Drechtsteden is – na Rotterdam en Amsterdam – de derde regio in Nederland die van start is gegaan met Cirkelstad. Met Cirkelstad Drechtsteden vormen deelnemers een regionaal én landelijk platform om doorbraken in de bouw – zowel gebouwen als de gebouwde omgeving – te realiseren.

Geen snelle deals, maar blijvende verbinding!

Het platform Cirkelstad maakt werk van steden zonder afval, zonder uitval. Deze slogan geeft exact weer waar het voor staat. Concrete projecten en open, innovatieve samenwerking om afval van de één (sloop- en renovatieprojecten) om te vormen tot grondstof voor de ander (nieuwbouwprojecten) met wederzijds economisch én ecologisch voordeel. Met partijen die het verschil kunnen en willen maken en nadrukkelijk kijken naar mogelijkheden tot inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Van circulaire wegen, tijdelijke natuur tot aan een tweedehandsbouwmarkt

Cirkelstad Drechtsteden start met acht koplopers; De Drechtsteden, Krijgsman Bouw, Dura Vermeer, Buurman, Woonbron, Van der Tol, Cirkellab en Ingenieursbureau Drechtsteden. Deze partijen gaan concreet aan de slag met circulaire en inclusieve projecten in de Drechtsteden. Zoals Buurman, een tweedehandsbouwmarkt en werkplaats die oude materialen weer een nieuw leven inblaast en Van der Tol, een hoveniersbedrijf, die tijdelijke natuur aanlegt op braakliggende terreinen. “De Drechtsteden maken zich hierbij hard om zoveel mogelijk ‘bouwtalenten’ in te zetten”, aldus wethouder Bert van de Burgt (arbeidsmarkt & onderwijs).

Ook geïnteresseerd om te ‘bouwen’ aan een Drechtsteden zonder afval, zonder uitval als projectontwikkelaar, bouw-, sloop-, vastgoed-, GWW bedrijf, architecten-, ingenieursbureau, gemeente of woningcorporatie? Meer informatie via 06-28446512 of info@cirkellab.nl. nl.

Wat een mooie autotestdag

0

Het is dinsdagmorgen 10 mei al vroeg een drukte van belang bij Brasserie Le Bon ‘APart in Gorinchem. Ruim dertig mannen en vrouwen verzamelden er zich voor de door InSight georganiseerde autotestdag.

Maar liefst veertien schitterende auto’s stonden buiten de stadswal op de parkeerplaats te blinken, wachtend tot ze beurtelings met de autodealer en de testrijder naar Le Bon ʹAPart reden om daar voor de deur gefotografeerd te worden. Voor het zover was, werden de testrijders en autodealers bijzonder hartelijk ontvangen met een kopje koffie en een heerlijk gebakje bij de fraai langs het water gelegen Brasserie. InSight uitgever Kees van ’t Zelfde maakte na zijn welkomstwoord de indeling van de auto’s bekend. Vervolgens was het tijd voor het maken van een groepsfoto, waarna de auto’s een voor een bij Le Bon ʹAPart werden voorgereden om er samen met de autodealer en testrijder te worden gefotografeerd. Hiermee werd tevens het ochtendprogramma afgesloten en konden de testrijders op weg. Rond vier uur keerden zij weer terug bij Le Bon ʹAPart voor een gezellige aangeklede borrel op het terras aan het water. Tijdens de borrel werden de testrijders tevens geïnterviewd door Bas den Otter, journalist van InSight. Hij vroeg de testrijders het hemd van het lijf en uit de vele spontane reacties kunnen we concluderen dat de InSight Autotestdag 2016 bijzonder geslaagd was en zeker voor herhaling vatbaar is.

 

Vertrouwen en samenwerking als fundament voor de Arbeidsmarktregio Gorinchem

0

Onderwijs, ondernemers en beleidsbepalers zoeken elkaar steeds meer op voor de versterking van de arbeidsmarkt en dat is positief. Dat vindt tenminste wethouder Hans Freije van de gemeente Gorinchem. Met onder andere arbeidsmarktbeleid in zijn portefeuille zit hij dichtbij het vuur.

“De driehoek raakt binnen de Arbeidsmarktregio Gorinchem steeds meer met elkaar in gesprek. Dat leidt ook tot meer gezamenlijke initiatieven en inzichten. Een goed voorbeeld is de arbeidsmarktconferentie ‘Koersen op Kansen’, die vorig jaar voor de tweede keer werd gehouden. Tijdens deze bijeenkomst spraken organisaties, onderwijsinstellingen en overheden met elkaar over de toekomst van de Arbeidsmarktregio Gorinchem, waarbij de focus lag op regionale economie en werkgelegenheid.” Vertrouwen en samenwerking zijn het fundament voor een gezamenlijke agenda en uitvoering: daar zijn volgens wethouder Freije steeds meer partijen en individuen van overtuigd. “Gelukkig maar, want er valt nog best wat te winnen op het gebied van krachtenbundeling. Het is een feit dat het onderwijs en het bedrijfsleven niet in hetzelfde tempo opereren, maar dat hoeft niet altijd een belemmering te zijn. Door vroeg met elkaar in gesprek te raken, te weten waar behoefte aan is en daadwerkelijk een kijkje in elkaars keuken te nemen maak je al flinke stappen. Dan gaat de materie immers echt leven. Ik weet dat het Gilde Vakcollege Techniek en het Da Vinci College de laatste jaren veel intensiever samenwerken met het bedrijfsleven. Dat is een goede ontwikkeling, want het is in ieders belang om hier gekwalificeerde leerlingen op te  leiden en ze vervolgens ook te behouden voor de regio. Na de middelbare school vertrekken velen voor een vervolgopleiding naar Rotterdam, Utrecht of Brabant. Voordat ze uitvliegen, is het daarom zaak ze te binden aan Gorinchem en omstreken. Bijvoorbeeld door middel van een stage bij één van de vele mooie bedrijven binnen de Arbeidsmarktregio Gorinchem. Die zijn er genoeg, maar dat is lang niet altijd bekend. Door scholieren vroeg kennis te laten maken met deze bedrijven is de kans groter dat zij na hun studie loyaal zijn aan waar ze vandaan komen.” Zelf bezoekt Freije ook met enige regelmaat bedrijven. Die bezoeken geven goed inzicht in de behoeften van bedrijven in deze regio en hoe zij daar mee omgaan. “Onlangs stond er een werkbezoek aan Attema op het programma. Zij produceren schakelkasten en meterkasten en doen veel aan innovaties. Om dat te kunnen volhouden, blijft de vraag naar kennis onverminderd groot. Dat zij dat inzien en aan de buitenwereld laten weten, is al grote winst. Met elkaar kunnen we hier dan op inspelen.”

Samenwerken begint bij Meet and C

0

Er heerst een serene rust in het zakelijke maar toch sfeervolle Meet and C aan de Stationsweg in Gorinchem. Diverse flexwerkplekken zijn bezet met mensen en laptops.

De directieleden Ingrid Cantrijn en Edward van der Meijden vertellen over dit concept van werken, ontmoeten en vergaderen.

Even terug in de geschiedenis. In 1995 begon Ingrid Cantrijn voor zichzelf. De ondernemende Brabantse startte een bureau in Gorinchem met als voornaamste bezigheid het ondersteunen van branche- en beroepsverenigingen, stichtingen en projectorganisaties bij hun administratieve zaken. Met haar open mind, gevoel voor perfectie en doortastendheid groeide haar bedrijf als kool. Er kwam een vestiging in Utrecht en het dienstenpakket breidde zich alsmaar uit. Edward van der Meijden, met een consultancy achtergrond, trad toe tot de directie. De taken werden verdeeld en met prachtige groeicijfers bloeide en groeide het bedrijf. Op dit moment behoort Cantrijn met ruim 40 medewerkers tot de leidende bureaus in Nederland in deze branche. ”Complete ontzorging van onze opdrachtgevers door de inzet van betrokken mensen, slimme ICT-hulpmiddelen en perfecte faciliteiten, daar gaan we voor,” zegt Van der Meijden. “Klanten zijn actief in tal van sectoren, onze dienstverlening is brancheoverstijgend en wordt verzorgd met een eigen team van adviseurs en beleidsmedewerkers tot secretariaat-, financieel-administratieve-, HR-, communicatie- en ICT-medewerkers.”

Sinds ruim een jaar is er een nieuwe bedrijfsactiviteit toegevoegd aan het dienstenpakket: Meet and C, waarin de ‘C’ (spreek uit: ‘See’) niet toevallig ook verwijst naar Cantrijn. Ingrid Cantrijn hierover: “Onze huisvesting werd te klein en we wilden het nieuwe werken implementeren. We kwamen al snel tot de conclusie dat ons fraaie pand ons meer kon bieden dan alleen kantoorruimte voor eigen gebruik. Ook wilden wij onze klanten, bestuurders van landelijke verenigingen, leden van projectorganisaties en samenwerkingsbedrijven uit het hele land, een ‘thuisbasis-gevoel’ geven, een plek om elkaar te ontmoeten, te vergaderen en samen te werken. Daarnaast zie je dat organisaties uit de regio, ook zzp-ers,  steeds  meer behoefte hebben aan een flexibele werk- en ontmoetingsplek. Ook daar konden wij met dit pand op inspringen.”

Zo gezegd, zo gedaan. Begin 2015 opende Meet and C haar deuren en ook dit initiatief bleek een schot in de roos. Meet and C biedt vergaderruimten tot vijftig personen. Er zijn projectkantoren, overlegplekken en een diversiteit aan flexwerkplekken ingericht. “Gebruikers kunnen via verschillende abonnementsvormen, maar ook incidenteel, gebruik maken van onze faciliteiten,” zegt Ingrid Cantrijn. “Ook kunnen zij desgewenst gebruik maken van onze secretariaatsondersteuning, boekhouding, ICT en communicatiediensten. Daarnaast zijn we goed bereikbaar, bieden we gratis parkeren en zijn we bijna naast het station gevestigd.”

Partycentrum Hipper & Kolfbaan voert perfectie door tot in de details

0

Goed gastheerschap en optimale culinaire verzorging van feesten en evenementen op een bijzondere, stijlvolle locatie: dat is waar Hipper & Kolfbaan voor staat. Zowel voor het bedrijfsleven als particulieren heeft het partycentrum veel te bieden. “Wij verkopen nooit ‘nee’. Alles is te regelen,” vertelt eigenaresse Bianka den Breejen.

En dat regelen gebeurt dan ook nog eens op en top, want aan half werk doen ze bij Hipper & Kolfbaan niet. Horeca zit Bianka dan ook in het bloed. “Mijn ouders zijn in 1991 gestart op deze locatie aan de Torenstraat en hebben meteen aangepakt. Mijn vader heeft twee rechterhanden, dus door de jaren heen zijn er heel wat verbouwingen en uitbreidingen geweest. Vandaag de dag beschikken we over vier zalen, met de Parelzaal als meest recente toevoeging.” Bianka nam de zaak 10 jaar geleden over. Voor die tijd runde ze discotheek Privilege aan de Westwagenstraat. “Het lag best wel voor de hand dat ik Hipper & Kolfbaan uiteindelijk zou gaan leiden. In mijn ouders heb ik van jongs af aan hele goede leermeester gehad. Ik heb veel geleerd tijdens mijn studie aan de Hotelschool, maar de praktijk van zaken als gastvrijheid, ontzorgen, meedenken en meeleven heb ik van mijn ouders meegekregen. Wat heel normaal hoort te zijn, is bij Hipper & Kolfbaan ook écht normaal. Ons sterke punt is dat wij alles zien en horen en daarop anticiperen. We heten gasten persoonlijk welkom bij de deur, begeleiden iemand die moeilijk ter been is naar de zaal en voor een oudere regelen wij een extra comfortabele stoel of extra kussen. Iedere gast geven wij een ‘welkom thuis-gevoel’.” Dat doet Bianka niet alleen, maar met haar hele team. “Mijn sollicitatiegesprekken duren nooit lang en met een dienblad lopen kan ik ze leren, maar het gaat om uitstraling en vriendelijkheid. Daar ben ik naar op zoek. Meestal geeft een eerste indruk al weer of iemand over die eigenschappen beschikt.” Het doet Bianka deugd dat gasten na afloop van een feest of evenement geregeld terugkoppelen dat het personeel het verschil heeft gemaakt. “Van ‘wat een geweldige bediening liep er rond’ tot aan ‘die meiden en jongens waren zo attent, we kwamen niets tekort’: ik krijg het in vele variaties te horen.” Actie, reactie: daar zijn ze bij Hipper & Kolfbaan sowieso wel van. “Ik doe af en toe bijvoorbeeld een oefening met het personeel waarbij ze allemaal op een kruk zitten en er pas af mogen op het moment dat zij denken dat er één minuut voorbij is. Waarom? Om duidelijk te maken hoe lang een minuut duurt zonder aanspraak bij binnenkomst in een horecazaak. Bij Hipper & Kolfbaan heten wij gasten meteen welkom. Elk feest moet top zijn, want van feest komt feest. Details zijn heel belangrijk.”

Formeel of informeel, groot of klein gezelschap

De zakelijke markt kan ook rekenen op totale ontzorging. Van een receptie tot aan een jubileum en van een bedrijfsfeest tot aan uitgebreide buffetten: alles is mogelijk. “Ondernemers regelen hun zaakjes goed binnen het eigen bedrijf en wij nemen dat stokje over op het moment dat zij hier voet over de drempel zetten. Bij Hipper & Kolfbaan genieten zij gegarandeerd van de allerbeste service en faciliteiten. Dat kan in zowel een formele als informele sfeer en voor grote of kleine gezelschappen. Bovendien zijn wij gevestigd op een centrale locatie in Nederland, met de parkeergarage Kazerneplein pal naast de deur. Deze garage is 7 dagen per week en 24 uur per dag geopend. Iedere dag is het na 17.00 uur gratis parkeren, behalve op donderdag. Dan kunnen gasten hun auto vanaf 21.00 uur kosteloos wegzetten. En voor overdag kunnen wij desgewenst uitrijkaarten regelen.” Een grote plus is verder de royale binnentuin van Hipper & Kolfbaan, die zich leent voor de meest uiteenlopende gelegenheden. “Het is een klein vakantieparadijs. Wie bij ons in de tuin zit, vergeet de waan van de dag. Er is plaats voor circa 250 personen, dus de plek leent zich in het voorjaar en de zomer ook uitstekend voor recepties, buffetten, barbecues of wat dan ook.” De tuin is schitterend, maar hetzelfde kan worden gezegd over de vier zalen. De Napoleonzaal biedt plaats aan gezelschappen tot ongeveer 120 personen, terwijl de Hipperzaal, Spiegelzaal en Parelzaal geschikt zijn voor circa 250 personen. Laatstgenoemde is de meest recente toevoeging en ging open in januari. “We zijn nooit klaar. Gelukkig maar, want ik word onrustig van stilzitten,” zegt Bianka met een knipoog. “Er blijft altijd wat te doen. Het verbeteren van de akoestiek is iets waar we de laatste tijd druk mee zijn. Speciale plafondpanelen zorgen voor minder galm, waardoor het geluid in de zalen beter wordt. Daarmee zetten we weer net de puntjes op de i. Gasten geven ons vertrouwen en dat willen wij voor 200 procent waarmaken. Gasten die aangeven dat wij hun verwachtingen hebben overtroffen en dat ze hebben genoten van de sfeer en ambiance: daar doen we het allemaal voor. Wij maken elk event bijzonder.”

Nieuwe uitstraling Bergwerff Automotive weerspiegelt kwaliteitsniveau

0

Bergwerff Automotive is een Gorinchems familiebedrijf dat een uitstekende reputatie heeft opgebouwd in 53 jaar. Toch is er in korte tijd veel veranderd; soms moet je innoveren om verder te kunnen groeien. En dat heeft men hier heel goed begrepen.

Als Erkend Service Partner voor BMW, BMWi en MINI groeide het bedrijf op de oude locatie uit zijn jas. Dat niet alleen, organisatorisch was er behoefte aan innovatie. Hoe moedig is het dan om als familiebedrijf het roer om te gooien. Bergwerff verhuisde in december 2015 naar de Bannepoort 2, een toplocatie vlakbij de kruising A15 en A27. Het pand uit 1999 werd met een nieuwe voorgevel en wat verfwerk omgetoverd tot een pand met een fantastische uitstraling. Wie niet beter weet, denkt dat het nieuwbouw is. Ook aan de tweede voorwaarde is voldaan, Thijs van den Heuvel kwam in januari het directieteam Dick en Piet Bergwerff versterken. Van den Heuvel heeft de nodige ervaring met BMW en MINI en managementkennis in zijn bagage.

Occasionaanbod

Lijkt het pand als nieuw, hetzelfde geldt voor de BMW’s en MINI’s in de showroom. In werkelijkheid zijn het jonge occasions tot 6 jaar oud met maximaal 120.000 kilometer op de teller. De meeste zijn pas een jaar of twee oud. Ze worden verkocht met de Bergwerff Garantie van 24 maanden. Denk nu niet dat deze auto’s zo maar in de showroom terechtkomen, Bergwerff kent een uitgebreid netwerk en heeft genoeg knowhow in huis om alleen de beste te selecteren. Die kennis en het netwerk worden tevens ingezet voor zoekopdrachten van klanten naar specifieke occasions. Het netwerk van Bergwerff beslaat onder meer adressen in Duitsland waar je als particulier of zakelijk rijder niet bij komt. Bergwerff Automotive kan, op verzoek van de klant, trouwens ook bemiddelen bij de aanschaf van een nieuwe BMW of MINI.

Officieel servicepartner

Omdat Bergwerff Automotive Erkend Service Partner is van BMW, BMWi en MINI, wordt het onderhoud volledig uitgevoerd volgens de specificaties van de fabrikant, blijft de fabrieksgarantie behouden, worden originele onderdelen toegepast en de meest recente updates geüpload. De servicemonteurs in de werkplaats zorgen ervoor dat de mobiliteit gegarandeerd blijft. Voor particuliere én zakelijke rijders, want ook voor de leasemarkt verzorgt Bergwerff het onderhoud volgens de voorwaarden van de leasemaatschappijen.

Klanttevredenheid

De verhuizing naar het nieuwe pand, zo vertellen gesprekspartners Dick Bergwerff en Thijs van den Heuvel, heeft ervoor gezorgd dat de open uitstraling van Bergwerff Automotive overeenkomt met wat het bedrijf te bieden heeft. Ondertussen, zo bevestigt Van den Heuvel, wordt er keihard gewerkt om de klanttevredenheid op een zo hoog mogelijk peil te houden. De liefde komt van twee kanten; een flink aantal klanten is al decennia trouw aan het familiebedrijf, dat wordt zeer gewaardeerd. De innovatie en verhuizing hebben hun vruchten afgeworpen, er is een stijgende lijn in waardering, verkoop en onderhoud. Om het plaatje compleet te maken, is er een nieuwe website in aantocht zodat de nieuwe uitstraling ook virtueel terugkomt.

http://www.bergwerffbmw.nl

ABC ZZP, VAR weg ermee!

0

Nederland kent inmiddels ruim één miljoen ZZP-ers, ca. 5% van het aantal inwoners (dus niet van de beroepsbevolking!). In Amsterdam is ongeveer 10% van de bevolking ZZP-er. In een stad als Dordrecht is dat bijna 6%.

Ook de invoering van de WWZ (de Wet Werk en Zekerheid) per 1 juli 2015 heeft geleid tot een toename van het aantal ZZP-ers. De WWZ maakt het voor werkgevers lastiger een werknemer te ontslaan. Werkgevers, en met de name de kleinere werkgevers, kiezen er daarom steeds meer voor dat risico te beperken door niet een werknemer in dienst te nemen maar met een ZZP-er in zee te gaan. Voordelen: flexibiliteit, kortere opzegtermijnen, geen ontslagbescherming, geen doorbetaling tijdens ziekte, geen transitievergoeding.

Voor de ZZP-ers en ook voor hun opdrachtgevers is er per 1 mei 2016 het nodige veranderd.

De VAR (de Verklaring ArbeidsRelatie) is afgeschaft. Iemand kon de belastingdienst vragen hem aan te merken als zelfstandige. Indien betrokkene aan de eisen voldeed kreeg hij de VAR-verklaring en kon hij als zelfstandige aan de slag.

Daarbij werd er dan vanuit gegaan dat de ZZP-er werkzaam was voor meerdere opdrachtgevers, dat hij niet verplicht was zelf de overeengekomen werkzaamheden te verrichten en dat geen sprake was van een gezagsverhouding tussen hem en zijn opdrachtgever.

Op grote schaal is misbruik gemaakt van de VAR-verklaring. Op papier was iemand werkzaam als ZZP-er  maar feitelijk ging het om een gewone arbeidsovereenkomst: slechts één opdrachtgever, wel een gezagsverhouding, wel de verplichting om zelf de overeengekomen arbeid te verrichten en dus niet de mogelijkheid om een ander te sturen. Wanneer de belastingdienst vaststelde dat sprake was van een schijnzelfstandige werden aan die schijnzelfstandige aanmerkelijke naheffingsaanslagen en boetes opgelegd. De financiële gevolgen van het doorprikken van de schijnzelfstandigheid lag dus met name bij de zelfstandige en niet bij zijn opdrachtgever.

De VAR-verklaring is afgeschaft. Weg ermee. De Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties is ingevoerd. Nu kunnen een opdrachtgever en een ZZP-er een modelovereenkomst sluiten. Er zijn modelovereenkomsten opgesteld door de belastingdienst, werkgeversorganisaties, vakbonden en brancheorganisaties. De door de belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomsten zijn te vinden op www.belastingsdienst.nl

Wanneer een opdrachtgever en een opdrachtnemer (ZZP-er) een overeenkomst sluiten conform een door de belastingdienst goedgekeurd model kan de ZZP-er zonder bezwaar als zelfstandige bij die opdrachtgever aan het werk. Maar, let wel, dan moet de inhoud van die modelovereenkomst ook wel naar behoren worden nageleefd. Dus nog steeds: geen ondergeschiktheid (geen werkgeversgezag), geen verplichting tot persoonlijke arbeid, meer dan één opdrachtgever. In die zin is er dus eigenlijk niet zo heel veel veranderd. Het gaat uiteindelijk om de werkelijke inhoud van de arbeidsrelatie tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer (de ZZP-er). Aan de hand daarvan beoordeelt de belastingdienst of sprake is van echte zelfstandigheid dan wel van een schijnconstructie. Voor die beoordeling maakt het niet veel verschil of gewerkt werd op basis van een VAR-verklaring dan wel, per 1 mei 2016, krach-tens een modelovereenkomst.

Wel is er sedert 1 mei 2016 een belangrijk verschil wanneer de belastingdienst constateert dat van een schijnconstructie sprake is. Kwamen de naheffingsaanslagen en boetes tot 1 mei 2016 vooral bij schijnzelfstandige terecht, per 1 mei 2016 ligt ook de opdrachtgever nadrukkelijk in de vuurlinie. Ook hij zal, indien een modelovereenkomst niet naar behoren wordt nageleefd en dus feitelijk sprake is van een gewone arbeidsovereenkomst, geconfronteerd worden met aanmerkelijke naheffingen en boetes.

De periode van 1 mei 2016 tot 1 mei 2017 is een overgangsjaar. De belastingdienst zal in dat jaar in beginsel geen boetes opleggen en volstaan met waarschuwingen. Op 1 mei 2017 wordt het echt serieus en zal de belastingdienst, zo is de verwachting, actiever dan voorheen tegen schijnconstructies optreden met alle risico’s voor de opdrachtgever en de schijnzelfstandige van dien.

Kortom, opdrachtgevers en ZZP-ers, reken u niet rijk wanneer u samen een goedgekeurde model-overeenkomst getekend heeft. Het hebben van een dergelijke overeenkomst is niet voldoende. U zult echt naar de inhoud van die overeenkomst moeten handelen!

Arbeidsmarkt wordt anders …en dus ook ons onderwijs!

0

In de afgelopen periode heb ik de MBA-module “Innovatie en Duurzaamheid” gevolgd. In één van de laatste bijeenkomsten ultimo 2015 werd door een spreekster aangegeven dat een behaald diploma nog ongeveer een geldigheidsduur heeft van 12 maanden!

Het was in de vorige eeuw zo overzichtelijk; je behaalde je diploma, je volgde af en toe een cursus en life-time employment bij één werkgever was een feit! Vergelijk dat eens met heden ten dage waar afgerond grofweg één miljoen ZZP-ers van opdracht naar opdracht gaan.

Het belangrijkste woord voor deze tijd inzake arbeidsmarkt en onderwijs is misschien wel het populaire Engelse woord “agility” oftewel “behendigheid”. De informatierevolutie zorgt ervoor dat alles is op te zoeken en niet alleen mensen met elkaar communiceren maar ook machines (“Internet of Things”).

Willem Vermeend was recentelijk spreker bij de Ondernemerskring IKG Gorinchem. Hij voorspelde dat van de MBK ondernemers in de zaal meer dan de helft over 5 jaar niet meer zal bestaan. De ICT-revolutie zal zorgen voor versnelde opkomst van nieuwe bedrijven en versnelde neergang van bestaande bedrijven.

Er is maar één oplossing en dat is niet stoppen na een behaald diploma maar constant bereid zijn tot scholing. De arbeidsmarkt vraagt hierom en het onderwijs zal moeten volgen.

Geen enkele branche ontkomt aan de ICT-revolutie. Kennis van software is onontbeerlijk. Waar vroeger alleen lezen en schrijven basisvaardigheden waren, is ICT-behendigheid daar nu bij gekomen. Voor mijn vakantie via Schiphol is het tegenwoordig gebruikelijk online te parkeren, online te boarden nadat je uiteraard online je vakantie hebt geboekt.

Aan de hand hiervan kom ik tot de volgende conclusies:

  • Ongeveer 20% van de tijd dient een werknemer maar ook een werkgever bewust bezig te zijn met onderwijs en vernieuwing.
  • Binnen het managementteam moet bewust tijd en geld vrij gemaakt worden voor onderwijs. De HR-manager moet dus niet alleen verantwoordelijk zijn voor de dossiervorming maar met name gesprekspartner zijn voor mogelijkheden tot scholing.
  • Hierarchische structuren dienen (deels) vervangen te worden door flexibele schillen en operationele projectteams. Dit is een grote stimulans om de onderlinge kennis te ontsluiten en elkaar te stimuleren tot flexibel denken.

Het IMF en het CPB voorspellen een economische groei van ongeveer 2% voor Nederland de komende paar jaar. Met bovenstaande conclusies moet dat ook voor u mogelijk zijn. Economische groei is uiteraard nog geen levensgeluk maar met interesse voor onderwijs en  de huidige spectaculaire ontwikkelingen zal wellicht ook uw levensgeluk toenemen.

Veel wijsheid toegewenst!