Home Blog Page 208

Safe2Drive kiest voorsmart en Auto Wüst

0

Een etentje, een receptie of een beurs. Gezellig met een hapje en een drankje, alleen levert dat laatste wel een probleem op. Of toch niet? Met de Thuisbrengservice van Safe2Drive wordt u in uw eigen auto naar huis gebracht door een representatieve chauffeur. Die chauffeur wordt op zijn beurt weer opgehaald. Met een smart forfour.

“De Thuisbrengservice is in korte tijd een groot succes geworden”, vertelt André van Diejie van Safe2Drive. “Qua tarief is het vergelijkbaar met de taxi, maar het grote voordeel is dat de auto weer bij de klant voor de deur staat en de volgende dag dus niet opgehaald hoeft te worden. Om onze chauffeurs snel naar de klant te brengen, waren we op zoek naar betrouwbare en compacte auto’s met veel ruimte van binnen. We rijden met twee chauffeurs, maar soms ook met drie of vier. De keuze is gevallen op de smart forfour. Die hebben namelijk ook nog eens een laag brandstofverbruik, waardoor wij onze tarieven laag kunnen aanbieden.”

Auto Wüst

De keuze voor Auto Wüst als dealer was vervolgens niet zo moeilijk. “We hebben al jarenlang een band met Auto Wüst”, aldus André. “En het is een heel betrouwbare partner gebleken.” De jarenlange band wordt beaamd door Marcel Wüst van het autobedrijf. “Dat klopt helemaal, we zijn al langer met elkaar bekend en we dragen Safe2Drive een bijzonder warm hart toe. De smart forfour is een zeer geschikte auto voor dit doel; compact, wendbaar, zuinig en voorzien van alle veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, ESP, kreukelzones, en airbags. Voorzieningen die trouwens allemaal door Mercedes-Benz zijn uitgevonden, voegt Marcel er vanuit zijn Mercedeshart aan toe. De samenwerking heeft ertoe geleid dat er in maart twee gloednieuwe smarts zijn afgeleverd die ondertussen al menige chauffeur bij de klant hebben afgeleverd. André: “De smarts voldoen in de praktijk uitstekend en maken daarmee hun beloftes waar.”

De samenwerking gaat nog verder, want Safe2Drive voorziet o.a. ook in privé chauffeurs. Voor in de eigen auto óf in een tijdelijke auto. Logisch dat het dan een Mercedes-Benz wordt. Auto Wüst geniet een uitstekende reputatie in de wijde regio. Zo is het bedrijf net als in vorige jaren ook dit jaar weer in de prijzen gevallen bij de uitreiking van de Klanttevredenheidsawards.

Roparun TeamAmbacht klaar voor de start

0

Het begint erom te spannen. Nog een paar weken en dan is het zover. Team Ambacht maakt zich op om de deelname aan de Roparun tot een succesvol einde te brengen. Jacqueline Konijnenburg, die samen met Aletta van Pelt de PR voor het team verzorgt, over de voorbereidingen en de stand van zaken.

Wat begonnen is als borrelpraat heeft serieuze vormen aangenomen. Team Ambacht vond zijn oorsprong in de Witte de Withstraat in Hendrik-Ido-Ambacht. Een aantal enthousiastelingen wilde aan de Roparun deelnemen vanwege het goede doel waar deze jaarlijkse loop om bekend staat, namelijk het verbeteren van de kwaliteit van het leven van mensen met kanker. Jacqueline: “We hebben toen A gezegd en dat was de start van een mooi proces wat zich heeft ontwikkeld. Een aantal mensen had ervaring als loper, maar dat was het dan ook.” Al snel ontstond er een hecht team met maar één doel: zoveel mogelijk geld inzamelen. Daar is Team Ambacht nog steeds volop mee bezig. “Wij doen allerlei acties, van auto’s wassen tot collectes en van spinningmarathons tot het organiseren van een goede doelen fietstocht op 30 april aanstaande. Vergeet niet dat wij geen bedrijfsteam zijn met een grote geldschieter achter ons, wij moeten alles zelf uitvinden. Ons team bestaat uit 26 leden en iedereen is meer dan gemotiveerd om de deelname aan de 25e editie van de Roparun tot een succes te maken.”

De Roparun vindt plaats in het Pinksterweekend van 14 mei tot en met 16 mei. Er zijn twee routes, de ruim 300 deelnemende teams kunnen vanuit Parijs en Hamburg de weg terug lopen naar Rotterdam. Team Ambacht loopt de route vanuit Hamburg. “Was het eerst dat de lopers en fietsers individueel trainden, nu trainen we zeer regelmatig samen om goed op elkaar ingespeeld te raken. Tijdens deze run-bike-run (loop-fiets-loop)trainingen kijken we naar allerlei zaken; wie gaat met wie in de uiteindelijke samenstelling lopen/fietsen? Waar liggen knelpunten, wat hebben we nodig, hoe pakken we onverwachte zaken met elkaar op? De komende weken gaan we steeds specifieker aan de slag, waarbij we ook ’s nachts trainen. De Roparun gaat immers dag en nacht door. Het team moet als een geoliede machine functioneren. Teamcaptain, lopers, fietsers, chauffeurs, ondersteuners, verzorgers, fysio’s, iedereen is druk bezig met de voorbereiding. Zo zijn de dames van de catering momenteel de eetwensen en diëten aan het inventariseren. En zo vult een ieder zijn of haar taak in.”

Doneren kan: Team Ambacht zamelt nog op alle mogelijke manieren geld in. U als ondernemer kunt Team Ambacht steunen via een
financiële bijdrage. Dat kan rechtstreeks via Team Ambacht, Jacqueline Konijnenburg, T: 06-50484808. U ontvangt dan keurig een factuur met het afgesproken bedrag. U kunt ook rechtstreeks via www.roparun.nl doneren ter attentie van team 330H (Team Ambacht). Uw bijdrage is vanzelfsprekend meer dan welkom! Meer weten over de ANBI-status of diverse activiteiten: www.teamambacht.nl

Rondetafelgesprek mobiliteit, transport en logistiek: ‘Zonder transport staat alles stil’

0

De zin of onzin van leveren binnen tijdvensters, bedrijven slim en duurzaam in beweging krijgen, de blijvende toename van e-commerce en meer files dankzij minder crisis: zo maar wat onderwerpen die besproken werden tijdens het rondetafelgesprek over mobiliteit, transport en logistiek.

Bij MAAT in Alblasserdam ventileerden Piet Kreuk, mede-directeur  van Arie Kreuk Transport, Maurits de Haan, directeur van Abr. De Haan Logistics en Statenlid Zuid-Holland, Erwin Faber, logistiek makelaar bij De Verkeersonderneming, Anna Schouten van de projectgroep Werkgeversaanpak ‘Samen Bereikbaar’ Drechtsteden en Arjan Maat, directeur MAAT hun mening over de materie.

‘Hoe krijg je bedrijven op een goede manier in beweging?’, was de vraag die Faber als eerste op tafel gooide.

Schouten: “Dat is heel lastig, omdat bereikbaarheid bij het gros geen deel uitmaakt van het primaire proces. Er is nooit een afdeling bereikbaarheid binnen organisaties. Ik moet bedrijven daarom enthousiasmeren om slimme en duurzame bereikbaarheid als speerpunt op te pakken. Het kan ontzettend veel opleveren, maar organisaties vinden het nu vaak ook best lastig. Dat komt doordat de problemen niet tastbaar zijn. Natuurlijk zijn de bereikbaarheidsknelpunten bekend, dus in die zin is de urgentie om iets te veranderen hoog. Maar tegelijkertijd voelen bedrijven het niet direct in hun portemonnee en ligt de oplossing in samenwerking.”

De Haan: “De oorsprong van de problemen ligt ook voor een groot deel bij de klant. Die zegt veel te gemakkelijk tegen een transporteur dat een levering de volgende dag om 8.00 uur op locatie moet zijn. Waarom dan? Is daar een specifieke reden voor? Vaak is dat niet het geval en zou levering om 11.00 uur ook geen enkel probleem met zich meebrengen. Ik vind dat afnemers de taak hebben om daar veel kritischer naar te kijken.”

Schouten: “Het probleem is inderdaad dat je met de hele keten te maken hebt. Dat maakt het gecompliceerd.”

Maat: “Als transporteur wordt het steeds moeilijker om binnen tijdvensters te leveren. Dat komt mede doordat de regels niet uniform zijn. Per stad is het weer anders, met soms flink gepuzzel tot gevolg. Hoe je het ook wendt of keert: wij zijn klantafhankelijk. Hun wensen staan centraal. Daar passen wij ons op aan. Het gevolg is wel dat de onrust toeneemt. Door incourante tijdvensters is efficiency niet altijd mogelijk.”

Kreuk: “Eigenlijk moet alles ook in 4,5 dag gebeuren, want vrijdag na 14.00 uur is het haast niet meer mogelijk ergens iets af te leveren. Vroeger had je daar nog echt 5 volle dagen voor.”

Maat: “Met als gevolg dat de spreiding op de weg nog verder afneemt. Ik vind dat wij er in Nederland met elkaar veel te weinig aan doen om dat probleem op te lossen. De feiten zijn er: je weet dat de verkeersstromen toenemen en waar iedere dag de files staan. Vervolgens wordt er wel gesproken over slimme oplossingen en projecten en extra asfalt, maar verlopen die processen allemaal heel stroperig. Er werd 13 jaar geleden al gesproken over optimale aansluiting van de N3 op de A15 en A16. Nu nog steeds. In al die tijd is er wezenlijk niets veranderd.”

Kreuk: “ Door de drukte op de A15 en A16 loopt het verkeer rondom Rotterdam alleen maar meer vast. Dat is ook niet gunstig voor de Mainport Rotterdam.”

De Haan: “Wellicht ligt daar een rol voor het Havenbedrijf Rotterdam. Als zij hard lobbyen voor duurzame oplossingen, zou de situatie sneller kunnen veranderen. Dan kun je gas gaan geven. Maar bij zulke vraagstukken wordt het Havenbedrijf nu nog niet of te weinig betrokken.”

Kreuk: “Er is doorstroming, maar alleen van de Maasvlakte tot aan het Vaanplein. Daarna loopt het weer vast. Het is steeds het verleggen van het probleem, vrees ik.”

Schouten: “Bovendien: wanneer je extra asfalteert, heb je te maken met het feit dat mensen die eerst met het openbaar vervoer of de fiets naar hun werk gingen het ook ineens erg aantrekkelijk vinden om toch de auto te pakken. Door verbreding wordt het om die reden ook automatisch drukker op de weg. Nederland is één van de dichtstbevolkte landen van Europa, dus dé ultieme oplossing bestaat niet. Optimaliseren kan echter wel. Daar moeten we op inzetten.”

Kreuk: “Het wordt ook drukker op de weg door e-commerce. De consument bestelt iets online voor 22.00 uur en heeft het de volgende werkdag in huis. Moeten we dat wel willen? Het betekent immers een enorme toename van bestelbusjes in de wijk en extra, inefficiënte routes die dagelijks afgelegd worden. Een slechte ontwikkeling. Zijn consumenten al te verwend geraakt of is het nog mogelijk ze opnieuw op te voeden?”

Maat: “Dat zal lastig, zo niet onmogelijk worden. We zijn meer dan ooit een snelle consumptiemaatschappij.”

Faber: “Zonder snelle levertijden haken consumenten af. Bol.com kan het zich niet veroorloven om twee dagen na de bestelorder te leveren, terwijl Wehkamp dat binnen 24 uur doet.”

De Haan: “Ik werk weleens vanuit huis en op zulke dagen stoppen er met enige regelmaat drie busjes voor mijn deur. Niet omdat ik zelf iets besteld heb, maar ik neem dan de pakketjes aan voor de buren die niet thuis zijn. Maar vaak moet er ook een tweede aflevermoment aan te pas komen, wanneer er bij de eerste poging niemand thuis is. Daar zit niemand op te wachten.”

Faber: “We hebben zogezegd de crisis achter ons gelaten, maar de randvoorwaarden en eisen die aan chauffeurs worden gesteld nemen alleen maar toe. Voor consumenten zijn zij vaak het enige fysieke contact met een bedrijf. Ondanks de grote tijdsdruk die chauffeurs ervaren, moeten zij toch lachend en relaxed de pakketjes zien te bezorgen.”

 

Niet alleen consumenten zijn gewend geraakt aan snelheid en gemak, ook voor organisaties gaat die vlieger op. Met op sommige fronten alle problemen van dien.

Maat: “De 24-uurs economie is ook geen oplossing. Mensen zijn geen mollen. Wij zijn niet gemaakt om ’s avonds of ’s nachts te werken. Jongeren spreekt het wellicht aan vanwege de extra toeslag, maar dan houdt het meestal op. Als bedrijf heb je dus alleen maar extra kosten. Bij afleveringen is de veiligheid van chauffeurs ook niet altijd te waarborgen op een uitgestorven bedrijventerrein. Het is heel complex.”

Faber: “Men is vaak bang voor verandering. Dat merk ik bijvoorbeeld ook bij ziekenhuizen. In deze regio zijn er veel die over eigen transportwagentjes beschikken. Ik heb gesprekken gehad met die inkopers. Zij kunnen 70 procent besparen op de weg door processen te veranderen en bepaalde zaken in hun bedrijfsvoering te implementeren. Zij vervoeren met name spullen van klein formaat, waardoor de busjes eigenlijk nooit vol zitten. Dat kan veel efficiënter. Maar ze willen en durven niet. Ze doen het al jaren zo en het gaat zijn gangetje. Die redenering bespeur ik vaak. Er is een incident nodig om die gedachtegang te doorbreken. Pas wanneer men tussen Dordrecht en Rotterdam dagelijks drie uur vast staat, gaat het voldoende irriteren en genoeg geld kosten om de pijn echt te voelen en de noodzaak tot verandering in te zien.”

Maat: “Veranderingen komen vaak moeilijk op gang. Ook vanuit de overheid stagneren plannen vaak. Neem bijvoorbeeld het Nationale fietsplan en de werkkostenregeling. Daar was ik een voorstander van. Je stimuleerde de duurzaamheid en afname van filedruk door middel van belastingvoordeel, maar na drie jaar werd dat weer afgeschaft. Daar begrijp ik dus niets van. Je kan als overheid toch niet zo wispelturig zijn? Zeker niet op het gebied van mobiliteit, een onderwerp dat per jaar complexer lijkt te worden.”

Faber: “Onze gebiedsaanpak is erop gericht om in samenwerking met lokale partijen de logistieke efficiency te verbeteren met als belangrijk bijproduct spitsmijdingen. Deze partijen zijn uiteraard de bedrijven met logistieke activiteiten in de regio, waarbij de ondernemer vaak zelf aan tafel zit. Maar ook werken we hier samen met gemeentes, bedrijvenverenigingen en parkmanagement. Vaak kampen partijen met dezelfde uitdagingen, zoals ontsluiting van industrieterreinen, bereikbaarheid voor de medewerkers en het ontwikkelen van initiatieven met een gezamenlijk belang (bv. terminals en groepagehubs). De Verkeersonderneming kan hierbij met haar diverse projectlijnen en instrumenten een prima versterking bieden. Naast de logistieke verbeterprojecten ondersteunen we ook door het geven van voorlichting over het programma, het houden van workshops en verstrekken van advies via studenten, trainees en logistieke experts.”

Kreuk: “De kern zit bij onze opdrachtgevers en verladend Nederland. Investeer in andere HUB’s, is mijn devies. Kijk serieus naar alternatieve mogelijkheden. Die drive mis ik nu. En werk meer samen. Logistiek dienstverleners en transporteurs zijn steeds meer twee gescheiden werelden. Op zich niet erg, maar blijf wel constructief communiceren.”

Maat: “Er ligt ook een rol voor het onderwijs. Zij moeten de jeugd van tegenwoordig beter bekend maken met het begrip duurzaamheid. Het staat nu nog te weinig op de agenda, heb ik het idee. Bij de wortels beginnen: dat is nodig om de situatie te verbeteren. Eén ding weet ik zeker: zonder transport staat alles stil. We begeven ons in een dynamische branche, met een ingewikkelde keten. Het is zaak om met elkaar de knelpunten te benoemen en terug te dringen. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Een andere mindset creëren is vaak iets waar een lange adem bij nodig is.”

Rabobank Drechtsteden: ‘Je bestaat als bank voor je klanten’

0

Leendert van Wezel is binnen Rabobank Drechtsteden de nieuwe directeur Bedrijven. Zowel de job als de organisatie zijn hem echter niet onbekend, want hij was voorheen tien jaar werkzaam in dezelfde functie bij een andere Rabobank.

In 2014 maakte hij de overstap naar de Drechtsteden. Een gesprek over de zakelijke markt, financieel regisseurschap en de kracht van verbinding.

“Ik was al bekend met het gebied, maar heb in mijn nieuwe functie nog beter zicht op de bedrijvigheid en dynamiek binnen de Drechtsteden. Die is enorm. Dat wist ik al, maar toch ben ik in positieve zin verrast door het heersende ondernemersklimaat. Ik ontmoet ontzettend veel gedreven mensen die deze regio met hun drive en visie sterker maken. Overal zit een gedachte achter. Dat geldt ook voor de initiatieven vanuit de Drechtsteden om bijvoorbeeld bedrijven van buiten de regio naar binnen te halen. Eveneens mooi om te zien dat het gemeentebestuur beseft dat verbinding en samenhang cruciaal zijn en haar nek daar voor uitsteekt. Dat valt te prijzen. Het sluit ook naadloos aan op de visie van Rabobank. Onze coöperatieve signatuur is nog heel duidelijk aanwezig.”

Verbindingen leggen

‘We helpen klanten op de manier die zij wensen’, zei directievoorzitter Piet Hoogendoorn onlangs in dit magazine. Van Wezel is het daar roerend mee eens. “Je bestaat als bank voor je klanten. Wanneer een klantvraag verandert, speel je daar op in. Ook als dat betekent dat wij verder moeten kijken dan uitsluitend traditioneel bankieren. De ambitie van de klant is bepalend. Wij stellen ons als bank daarom steeds meer op als financieel regisseur. Iedere ondernemer met een goed plan willen wij aan een financiële oplossing helpen. Die oplossing is niet altijd bancair, want soms zijn daar binnen bepaalde kaders geen mogelijkheden voor. Dat betekent niet dat we het er dan maar bij laten zitten. Integendeel: op zulke momenten zijn wij in staat klanten te verbinden aan betrouwbare partijen die een deel van het benodigde vermogen ter beschikking willen stellen. Participatiemaatschappijen en investeerders doen al regelmatig een duit in het zakje en crowdfunding is eveneens een veel voorkomende manier om een financieringsvraag tot een goed einde te brengen. Onlangs hebben wij nog een ambitieuze horecastarter in contact gebracht met een andere partij, omdat hij nog een stukje financiering tekort kwam. Wij geloofden in het concept en de prachtige locatie, dus hoe mooi is het dan om daar met elkaar de schouders onder te zetten?” De soms misschien nog heersende perceptie dat er bij de bank niets mogelijk is, veegt Van Wezel daarmee van tafel. “Een paar weken geleden raakte ik tijdens een bijeenkomst in gesprek met een ondernemer die klant is bij ons. Ik vroeg hem hoe hij ons ervaarde als bank. Zijn antwoord was: ‘Ik weet inmiddels dat als ik met een goed verhaal bij jullie aanklop, we er altijd uitkomen.’ Om dat uit de mond van een ondernemer te horen, maakte mij best een beetje trots.”

Als mens het verschil blijven maken

Van Wezel benoemt dat er minder starheid is dan ondernemers als erfenis van de crisis wellicht nog denken op het moment dat zij graag een financiering willen. “De laatste jaren is er naar aanleiding van de crisis binnen het hele bankwezen veel aandacht geweest voor  het aanscherpen van regelgeving. Dat heeft veel aandacht gevraagd. Het klantperspectief is nu gelukkig meer centraal komen te staan, natuurlijk binnen de regels. Dat is een wezenlijk verschil.” Anders is ook het aantal fysieke kantoren. Die nemen in aantal af. Volgens Van Wezel niet meer dan logisch. “Op sommige vestigingen kwamen gemiddeld nog maar 8 klanten per dag voor advies langs. Iedere ondernemer zal begrijpen dat sluiting dan het gevolg is. Een winkel blijft met zulke bezoekersaantallen ook niet open. Dat is niet rendabel.  Ik sluit trouwens niet uit dat Rabobank over een tijdje weer meer fysiek aanwezig is, bijvoorbeeld tijdelijk in bedrijfsverzamelgebouwen als er op een industrieterrein veel ontwikkelingen zijn. Vaste, standaard vestigingen zullen afnemen, maar in een andere vorm kan het best zijn dat onze zichtbaarheid in het straatbeeld weer groter wordt. Ook in de toekomst houden wij nauwgezet in de gaten waar klanten behoefte aan hebben.” Onpersoonlijk wordt Rabobank dus niet, vindt Van Wezel. “Er ontstaat geen gat, maar er komen andere diensten voor in de plaats waar in de huidige tijd behoefte aan is. Zo is er voor onze klanten een app met ingebouwde chatfunctie, wat de contactmomenten tussen onze medewerkers en klanten fors heeft doen stijgen. Het online aanbod van zelf te regelen diensten neemt ook toe. Daarnaast is er onze bedrijvendesk voor goede, directe telefonische ondersteuning. Het merendeel van onze klanten doet graag op deze manier zaken. En degenen die liever toch op een andere manier zaken doen of advies willen bedienen wij desgewenst op een alternatieve  manier. Denk dan bijvoorbeeld aan  een accountmanager die thuis of op het bedrijf langskomt. Het is mooi meegenomen dat wij door allerlei technologie worden ondersteund. Maar hoe je het ook wendt of keert: als mens blijven wij het verschil maken.”

Breeman en MINI: sterke merken!

0

Net voordat directeur Aart Jan Witvliet het Breeman MINI Experience Center in Rotterdam binnen gaat, raapt hij een sigarettenpeuk op. Binnen zie ik hem hierover met enkele mensen staan praten. Het is dit oog voor detail dat wellicht mede de kracht en het succes verklaart van het Breeman MINI Experience Center bij de Van Brienenoordbrug.

Als ik het voorval vertel aan Aart Jan Witvliet moet hij lachen. “Tja, wat dat betreft ben ik nogal uitgesproken. Je bent hier bij het grootste Experience Center van MINI in Europa. Alles moet top zijn rond de belevingswereld van dit eigentijdse automerk en een rondslingerende peuk past daar niet bij.” Bij hem aan tafel zit ook Vincent Klous, verkoopleider van MINI. “Ik kwam in 2001 als stagiair bij BMW Breeman binnen. In 2003 ben ik naar  MINI overgestapt en nooit meer weggegaan. MINI opereert onafhankelijk van Breeman BMW. Ik ben als het ware met het merk meegegroeid, met dit hier als resultaat.”

Beleving

Breeman MINI is onderdeel van Breeman Automotive sinds 1908. Een oer-Rotterdams familiebedrijf met een 010-mentaliteit. DGA Frits Breeman staat als 3e generatie aan het roer van dit bedrijf.

Het futuristisch ogende pand nodigt uit voor een bezoek. Wie binnenkomt bij het Breeman MINI Experience Center kijkt vervolgens zijn ogen uit. Hoewel Breeman MINI van lokale dealer is uitgegroeid tot een regionale dealer,, komen vanuit het hele land MINI-adepten een bezoek brengen aan het Experience Center. Vincent Klous: “Er is hier veel te zien. Wij herbergen de grootste collectie MINI’s onder één dak. Beneden staan de gebruikte auto’s, op de eerste vloer staan de hatchback modellen te pronken. Een vloer hoger vind je de nieuwe Clubman en Countryman en op de topvloer staan de cabrio’s en is de tuningafdeling te vinden. Op deze inspiratievloer kunnen geïnteresseerden eveneens kiezen uit diverse leerhuiden in diverse kleuren voor het interieur. Het is zelfs mogelijk om logo’s in het leer te stansen. Op deze manier kunnen MINI-rijders hun auto verder verfraaien en van een persoonlijke touch voorzien. Bovendien tonen wij daar mogelijkheden op het gebied van wrapping (inpakken) of striping (bestrepen) van de MINI’s. Met onze hoogwaardige folies in 64 kleuren creëren we iedere gewenste look en feel en met een 3D-animator is het mogelijk om zelf je auto te configureren. Alles is mogelijk.”

Eigenzinnig

Aart Jan Witvliet: “MINI heeft persoonlijkheid, mensen komen binnen met andere koopmotieven dan bij andere merken. Wij ruilen zelfs merken in zoals Porsche en Mercedes. De prijzen van MINI liggen weliswaar veel lager, maar het imago en de fun van MINI kunnen wedijveren met deze merken. De gemiddelde leeftijd van de MINI-koper is 45 jaar. Onze klanten variëren in leeftijd van 18 tot 80 jaar. Het gezamenlijke kenmerk is wel dat ze allemaal iets eigenzinnigs hebben.”

“Wij willen dan ook geen traditionele autodealer zijn,” vervolgt Vincent Klous. “Daarom kennen wij geen koopavond, maar organiseren wij evenementen die niet direct met een autodealer geassocieerd worden. Zo is er club MINI, een vrijdagavondborrel hier in het Experience Center, met goede happen, drank en een dj. MINI is niet een alledaagse auto, daar spelen wij op in. MINI is een way of life. Bijna geen MINI is hetzelfde, berijders voorzien hun auto veelal van een eigen karakter. De uitstraling is nog steeds hetzelfde, al was men in de beginjaren niet bepaald lovend over de techniek. De uitstraling vergoedde veel. Vooral onder de motorkap is er echter veel veranderd, de veiligheid en kwaliteit is met sprongen vooruit gegaan. Veel mensen hebben affiniteit met het merk. MINI is een mix van lifestyle en auto. Mensen kiezen bewust voor het merk en blijven het ook trouw. Het imago van MINI is nu eenmaal ijzersterk.”

Zakelijke markt

Voor wat betreft afzetcijfers is MINI karig. Aart Jan Witvliet vertelt slechts dat het Experience Center tot de best presterende van Nederland behoort. “Dat is een prima prestatie, want veel MINI-dealers beschikken over meerdere vestigingen.” Tot nu toe verkocht MINI vooral aan particuliere rijders. Sinds enige tijd wordt eveneens de zakelijke markt bewerkt. “Er is veel bedrijvigheid in de regio. Wij laten bedrijven kennis maken met MINI. Zo hebben wij onlangs nog aan een autorijschool 90 MINI’s verkocht die landelijk worden ingezet. Breeman MINI is met Marcel Vrolijk actief op de zakelijke markt. Marcel is ook lid van de Rijnmond Business en bezoek namens Breeman ook hun bijeenkomsten om kennis te maken met andere ondernemers. Het is interessant om een MINI in het wagenpark te hebben, de auto staat al lang in de top vijf van auto’s met de meeste restwaarde. Niet voor niets verkopen we de Clubman bovengemiddeld aan mannen als ‘hoofdauto’. Het is een forse auto, even breed als de BMW 5-serie. De Clubman verkoopt ook goed op de zakelijke markt. . Bedrijven vertonen steeds meer belangstelling voor MINI, medewerkers vinden het ook bepaald geen straf om in een MINI te rijden. Een pluspunt  is gek genoeg, dat de MINI nu in eigen land wordt gefabriceerd. Dat geeft toch een bepaald cachet aan de auto.” Volgend jaar komen er twee nieuwe modellen op de markt, waaronder een MINI Countryman met een activ hybrid aandrijving. “Het is een groot formaat auto, maar de MINI-uitstraling blijft onmiskenbaar gehandhaafd,” zo vertelt Vincent met stelligheid.

In het Experience Center zijn dagelijks zo’n 15 medewerkers bezig om hun klanten het zo prettig mogelijk naar de zin te maken. Alles ademt MINI; de verkoop, de serviceafdeling, de monteurs,. Zij zorgen voor de persoonlijke touch en zijn trots op ‘hun’ Experience Center.’ Het. De dagelijkse leiding ligt in handen van Vincent Klous. “Het is een feest om hier te werken. Wij hebben een goede reputatie, beschikken over een prachtig pand en zitten op een perfecte plek, maar . . . panden verkopen geen auto’s. Hoe krijg je mensen binnen en hoe bind je ze? Alle troeven hebben wij in eigen handen. Mensen moeten dit als een warm bad ervaren. Het gaat om gastheerschap, dat maakt dat je zaken kunt doen op een ontspannen relaxte sfeer. MINI heeft zich ontwikkeld tot een volwassen merk, ons verkoopteam is MINI en dat bepaalt een belangrijk deel van ons succes.”

Aart Jan Witvliet, bijna drie jaar directeur van Breeman, bevestigt de woorden van de verkoopleider. “Ik vind het prettig om hier te zijn. Het is een inspirerende omgeving. Met onze klanttevredenheid scoren we een prachtige 9.3, maar ik streef naar een nog hoger cijfer. Verkopen is een tweede natuur van me, ik zal ook altijd al tijdens een eerste kennismaking met iemand vragen of ik  een auto aan hem of haar kan verkopen. MINI, en ook BMW, zijn merken met beleving. Onze klanten zijn prettige mensen, veelal creatief en eigenzinnig. De wereld verandert snel met deelauto’s, hybride auto’s, waterstof als brandstof etc. MINI verandert daarin mee. We gaan het merk weliswaar meer zakelijk positioneren, maar het blijft trendy, die merkwaarde moeten we overeind houden.”

Met www.amesautoimport.nl zorgeloos een unieke auto importeren

0

Op zoek naar een unieke en/of voordelige auto?

Bij Ames Auto Import ben je gegarandeerd van een enorme keuze, een zorgeloze import en de laagste prijs. Via www.amesautoimport.nl selecteer je de gewenste auto en de medewerkers van het Ames Occasioncentrum regelen alles omtrent de import.

Via Ames Auto Import kun je rekenen op een  betrouwbare, goedkope en snelle partner bij het importeren van een nieuwe auto. Bas van der Poel is manager bij het Ames Occasioncentrum.
Hij geeft aan hoe simpel het is om via de website www.amesautoimport.nl een auto in Duitsland te zoeken met duizenden euro’s voordeel. “Via onze overzichtelijke website is er de keuze uit meer dan duizend betaalbare en luxe import auto’s. En door de geavanceerde zoekfuncties heb je snel en eenvoudig de gewenste auto en de bijbehorende prijs in beeld. Nadat je de auto van jouw keuze gevonden hebt, kun je contact met ons opnemen via het telefoonnummer: 078 63 22 241 of het contactformulier op de site invullen. Wij importeren de geselecteerde auto en regelen alles.”

Unieke methode

Deze methode is uniek in Nederland, vertelt Bas van der Poel. “Ames Auto Import handelt de import van de gewenste auto uit Duitsland van A tot Z af, zonder dat je enige administratieve last ondervindt.” Want als je zelf een auto wilt importeren kun je nog wel eens bedrogen uitkomen”, weet Van der Poel. Vooral de BPM – invoerbelasting – kan een struikelblok zijn, waardoor er nog eens duizenden euro’s boven op de verwachte verkoopprijs van de auto kunnen komen. Via www.amesautoimport.nl zie je direct wat de all-in prijs van de auto is. De auto wordt rijklaar afgeleverd voor de prijs die direct zichtbaar is op de website. Inclusief de importkosten, transport, leges, de verzekerde opslag, BPM en BTW. Bovendien ontvang je de auto met het laatste nieuwe NL-kenteken en kentekenplaten. “Op deze manier levert het importeren van een auto een completer uitgevoerde auto op tegen een lagere prijs dan vergelijkbare auto’s uit Nederland.”

Zoekgemak en enorme keuze

Vooral het zoekgemak en de enorme keuze die de website biedt, is al voor velen een reden geweest om een auto te kopen via Ames Auto Import. “Met een unieke tool hebben wij al het interessante occasionaanbod uit Duitsland weten te bundelen op één website. Dit betekent dat je een auto geheel naar wens en eigen smaak kunt zoeken. Zo heb je met maar liefst 1,5 miljoen betaalbare en luxe import auto’s veel meer keuze dan in Nederland. En met onze geavanceerde zoekfuncties kom je al snel uit bij de categorie auto’s die voldoet aan jouw wensen en eisen. Of dat nu gaat om een Audi, BMW,
Mercedes-Benz, Volkswagen of Volvo. Maar ook het aanbod aan exclusieve merken als Bentley, Jaguar, Land Rover, Maserati en
Porsche is groot. Van een cabriolet tot een coupé of van personenbus tot stationwagen, je vindt het allemaal op onze site.”

Emoties

Van der Poel geeft een aantal voorbeelden van auto’s die via de website van Ames geheel naar wens van de klant geïmporteerd zijn naar Nederland. “Eén van onze vaste klanten was op zoek naar een rode Golf Plus met een chromen dakreling en xenonverlichting. Deze auto was in Nederland met deze opties niet te vinden. Via www.amesautoimport.nl is het gelukt de auto compleet te leveren, alles wat de klant wenste zat er op en er aan.”

Enthousiast vervolgt hij: “Het kopen van een auto heeft ook alles met emoties te maken. Zo hebben we onlangs nog een Porsche Cayenne 500 PK en een bijzondere Mercedes-Benz die in Nederland niet te verkrijgen waren geïmporteerd.” De goede naam van Ames Autobedrijf draagt er aan bij waarom men kiest voor het importeren van een auto via Ames Auto Import. Van der Poel zegt hierover: “Een andere reden waarom men kiest voor Ames Auto import is de betrouwbaarheid van Ames en de mensen die er achter staan. Wij werken al jarenlang met een vast team met veel expertise van de branche. Bovendien hebben wij kundige medewerkers in Duitsland die fysiek in staat zijn om de staat van de auto te bekijken. Als wij er niet achter staan, laten we de deal niet doorgaan en gaan we verder met zoeken naar een goed alternatief en een betere deal.”

Ames verandert mee

En er is meer. Want bij aflevering ontvang je gratis een half jaar garantie en krijg je de mogelijkheid om dit te verlengen  tot twee jaar garantie. Bovendien wordt de importauto ook nog eens grondig gecontroleerd. “Wij vinden het belangrijk om onze klanten zekerheid te kunnen bieden. Onze nauwe samenwerking met uitsluitend officiële merkdealers uit Duitsland, de Nederlandse overheid en de Rijksdienst voor het Wegverkeer, zorgt ervoor dat wij zonder enige vorm van stress jouw auto importeren uit Duitsland. Daarnaast is het mogelijk om je huidige auto in te ruilen. Je kunt hiervoor een afspraak maken om deze te laten taxeren. Van der Poel: “Wij kopen tevens je huidige voertuig in als je daar behoefte aan hebt. Via de site kun je online een prijsindicatie opvragen.” Hij zegt tot slot: “Door de transparantie van internet is de markt de afgelopen jaren sterk veranderd. Met onder andere de komst van www.amesautoimport.nl verandert Ames mee en daar profiteren onze klanten van.”

Game On Drechtsteden: leren over techniek

0

Vijf techniekpleinen, talloze activiteiten en vooral veel bedrijven uit de regio; dat is in een notendop de eerste editie van Game On Drechtsteden op 23 en 24 mei 2016. Meer dan 1.500 brugklassers uit de Drechtsteden leren tijdens twee dagen alles over techniek. Regionaal portefeuillehouder Bert van de Burgt van de Drechtsteden: “Dit event is uniek in zijn soort. Door de enthousiaste betrokkenheid van een groot aantal bedrijven uit de Drechtsteden, maken de leerlingen op een leuke manier kennis met de veelzijdigheid van de technische sector. Bovendien krijgen zij een realistisch beeld van de mooie carrièremogelijkheden binnen de regio.”

Techniek zien, doen en ervaren. Dat is het idee achter Game On Drechtsteden, een grote techniekmanifestatie op 23 en 24 mei op de Schaatsbaan van Dordrecht. Twee dagen lang zullen brugklassers van alle VO-scholen uit de regio kennismaken met technische bedrijven uit de Drechtsteden en door middel van allerlei leuke activiteiten spelenderwijs leren over techniek. Op de Schaatsbaan worden tijdens Game On Drechtsteden vijf techniekpleinen gecreëerd. Thema’s van deze pleinen zijn ‘Bouw- en installatietechniek’, ‘Maakindustrie’, ‘High Tech’, ‘Energie’ en ‘Chemie-/procestechniek’.

Marco Kirsenstein, initiatiefnemer namens FME en projectleider Hans Mulder noemen Game On Drechtsteden niet alleen spannend voor leerlingen, maar ook een mooie gelegenheid voor bedrijven om zich te presenteren. Kirsenstein: “Het bedrijfsleven blijft zoeken naar technici. Tijdens Game On Drechtsteden hopen we jongeren te laten zien dat er toekomst zit in techniek.”

Activiteiten

Tijdens de techniekmanifestatie op 23 en 24 mei zullen de brugklassers op elk themaplein vooral veel zien, doen en ervaren rond techniek. Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld gesimuleerd lassen, virtueel machines bedienen, grote jachten ontwerpen, proefjes doen etc. Leerlingen van het ROC da Vinci zorgen voor ondersteuning bij ontvangst,  bewaking, horeca en ICT.

Initiatiefnemers

Game On Drechtsteden is een initiatief van FME Regio Rijndelta in samenwerking met bedrijven, overheid en onderwijsinstellingen in de regio. Game On Drechtsteden is onderdeel van de regionale HTSM-actieagenda voor de Drechtsteden. Speerpunten van deze agenda zijn het verhogen van de instroom van MBO/HBO/WO-techniek, de samenwerking tussen scholen en bedrijven bevorderen, het werken met internationale kenniswerkers stimuleren en het imago van de hightech sector verbeteren.

Met de laarzen in de modder …

0

Sinds het uitbreken van de financiële crisis is de regelgeving omtrent het taxeren aangescherpt. Het was duidelijk dat de taxatie-industrie behoefte had aan verdere professionalisering. En nog steeds gaat dit proces door. Sinds 1 september 2015 is het nieuwe register NRVT geopend en heeft de NVM aangegeven een volwaardige sectie taxaties op te richten. Een term die vaak genoemd wordt is ‘Chinese Walls”. Hierbij zijn de taxateur en makelaar ingeschreven in aparte registers. Een makelaar mag niet taxeren en een taxateur niet makelen. Het doel hiervan is om de onafhankelijkheid richting de toezichthouders te borgen. Dit gebeurt al bij accountants- en consultancybureaus. Er wordt geen advies gegeven door het bedrijf die ook de jaarrekening controleert. Persoonlijk ben ik van mening dat een taxateur het gebied waarin hij taxeert goed moet kennen en begrijpen en dat doe je door te makelen. Zo verkocht een voormalige werkgever van mij ooit een kantoorvilla voor 25 keer de huur met een in mijn ogen forse huurprijs. ‘Dit is een echt liefhebbersobject met een bovenregionale aantrekkingskracht’ zei hij nog vooraf. Het gevoel van mijn toenmalige werkgever maar ook marktaspecten zoals incentives, aanvangsrendementen en excessen zijn vaak nog niet in een transactie database terug te vinden en dus voor een taxateur lastig te bepalen. Even bellen met een makelaar die in het gebied werkt waarin het te taxeren object zich bevindt doet in mijn ogen een waardering tekort. Met de laarzen in de modder staan, zolang het kan blijf ik dus makelen én taxeren . . .

 

Nathan van der Giessen

Waltmann Bedrijfshuisvesting

Bedrijfsmakelaar-register taxateur bedrijfsmatig vastgoed

De Nederlandse Panama-route

0

Normaal als ik op een verjaardag ben, slaat het gesprek gelijk dood als ik tegen iemand zeg dat ik als belastingadviseur werk. Maar de laatste tijd is daar toch wel een omslag in te ontdekken. De meeste mensen voelen zich sinds de Panama Papers toch wel een soort van loser. Je krijgt bijna het gevoel dat je de enige in de wereld bent die nog normaal en netjes zijn belastingen afdraagt zodat je gebruik kunt maken van wegen en medische voorzieningen. En dat daarmee de salarissen worden betaald van belastingambtenaren die ervoor moeten zorgen dat anderen ook netjes hun belastingen betalen.

Sinds enige tijd heb ik dus wat meer gesprekspartners die graag gebruik willen maken van belastingconstructies. Het antwoord is doorgaans vrij simpel: dat doet u al. En voordat ik hierna alle toekomstige gesprekken tijdens verjaardagen overbodig ga maken, wil ik wel kwijt dat belastingontduiking wat mij betreft niet kan. Belastingontwijking daarentegen is in mijn ogen niet veel meer dan het gebruik maken van de wettelijke mogelijkheden die zijn bedacht door een regering die we met z’n allen een democratische volmacht hebben gegeven.

Als we de media mogen geloven, zijn multinationals alleen maar bezig om hun winsten zonder belastingheffing weg te sluizen. Maar je kunt je afvragen of we met z’n allen niet hetzelfde aan het doen zijn. Iedereen die een woning heeft gekocht, heeft doorgaans ook wat geld op een bankrekening staan als appeltje voor de dorst. En dat appeltje moet er bij voorkeur ook nog zijn als de woning eenmaal betrokken is. Laten we dit appeltje kwantificeren op € 20.000.

Vanuit fiscaal oogpunt had u bij de aankoop van de woning, simpel gezegd, twee keuzes. De eerste keuze: stel dat u de woning kocht voor € 200.000. U heeft bij de bank dit bedrag geleend en betaalt 5% rente. Laten we aannemen dat u 40% inkomstenbelasting betaalt. Dit levert u, los van het eigenwoningforfait, een belastingteruggaaf op van 40% van € 10.000, ofwel € 4.000. Over uw banktegoeden betaalt u in box 3 geen belasting en ontvangt u de rente op de spaarrekening belastingvrij.

U had uw spaargeld ook kunnen gebruiken om een deel van de koopprijs van de woning te voldoen. Dan had u een schuld aan de bank gehad van € 180.000. De verschuldigde rente bedraagt dan € 9.000. Uw belasting teruggaaf is 40% hiervan, ofwel € 3.600. De belastingheffing in box 3 is dan uiteraard ook nihil.

De gemiddelde Nederlander zal voor de eerste keuze gaan en ontwijkt daarmee de belastingen voor € 400. Deze keuze vinden we de normaalste zaak van de wereld en al zeker niet moreel verwerpelijk. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de aftrek van giften aan ANBI’s. U kunt gewoon giften doen maar ook in de vorm van periodieke giften voor tenminste vijf jaren. Opeens krijgt u dan over het hele bedrag belasting terug en maakt u gebruik van nog een belastingconstructie. Misschien zijn we allemaal multinational, maar dan in het klein.

’Met ambitie samen-werken aan bereikbare Drechtsteden’

0

De Drechtsteden is een maritieme topregio. Met ondernemende topbedrijven die producten maken die wereldwijd gevraagd worden. Tegelijk zijn we door onze gunstige ligging aan water, weg en spoor een belangrijke schakel tussen Rotterdam mainport en het achterland. Dat leidt tot veel verkeer in onze mooie regio, wat we in goede banen proberen te leiden.

Ik spreek dagelijks ondernemers uit de Drechtsteden. Ondernemers die trots zijn op deze regio en hier graag willen blijven ondernemen. Maar zij hebben ook last van de dagelijkse files. Samen met hen moeten we de schouders zetten onder een goed bereikbare Drechtsteden. Ik zie dat zij daarin hun verantwoordelijkheid nemen. Voor hun onderneming, maar ook voor de samenleving. En dat is goed, want we hebben wat te doen in onze regio. Bereikbaarheid gaat niet vanzelf. Ik ben dan ook erg enthousiast over het initiatief Werkgeversaanpak Drechtsteden Samen bereikbaar, Duurzaam op weg, dat u in het artikel hiervoor kunt lezen. Ik draag daarin bij vanuit het bestuur en zet in op mobiliteitsmanagement en maak mij hard voor goede infrastructuur.

We investeren de komende jaren veel in onze wegen. Zo verbeteren we de doorstroming op de A15 door in- en uitvoegstroken en spitsstroken te verlengen. En we vragen samen met de Provincie aandacht bij het Rijk voor een verbreding van de A15, want dat vinden we de echt structurele oplossing. Ook is de verbinding met het zuiden over de A16 een aandachtspunt dat we nu al aan de orde stellen.

Maar met meer asfalt zijn we er natuurlijk niet. Er wordt hier niet alleen hard gewerkt, maar we willen ook prettig wonen, in een gezonde omgeving. We moeten dan ook echt schoner en duurzamer gaan rijden. Op die manier pakken we ook samen met Rijkswaterstaat het onderhoud van de N3 op. Duurzaamheid en de effecten op de omgeving staan daar nadrukkelijk op de agenda.

Er zit ook wel een contradictio in terminis in dit verhaal. Want juist om de bereikbaarheid te verbeteren, zal de bereikbaarheid ook tijdelijk minder zijn door de wegwerkzaamheden. Wilt u meer daarover weten? Op 30 juni organiseren we de bijeenkomst Bereikbaarheid Drechtsteden. We bespreken wat er de komende jaren aan de weg gaat gebeuren en op welke manier we dat zo soepel mogelijk kunnen laten plaatsvinden met technische mogelijkheden en gedragsbeïnvloeding. En we kijken naar wat er nodig is voor een goede bereikbaarheid op lange termijn.

Ik zie in onze regio ambitie, ondernemerschap en bereidheid om samen te werken aan bereikbare Drechtsteden. En daar zet ik op in.

Hans Tanis