Home Blog Page 215

Rijnmond BUSINESS en Drechtsteden BUSINESS onder één dak

0

HJ Media Producties BV te Ridderkerk heeft per 1 januari jl. het zakenplatform Rijnmond BUSINESS overgenomen.

Rijnmond BUSINESS heeft zich de afgelopen 25 jaar bewezen als een succesvol en gerenommeerd zakenplatform. Het magazine bestrijkt het gehele bedrijvige Rijnmondgebied. De Rotterdamse haven is de poort tot de Europese markt en daarmee één van de belangrijkste knooppunten van goederenstromen in de wereld. De Rotterdamse haven speelt dan ook een meer dan voorname rol binnen het Rijnmondgebied, maar ook ver daarbuiten. Rijnmond BUSINESS volgt de ontwikkelingen in de Rotterdamse haven op de voet en belicht deze op heldere wijze.

Uitgever Kees van ’t Zelfde over de overname: “Al de activiteiten van Rijnmond BUSINESS worden ondergebracht bij HJ Media Producties BV, een goede en bewuste keuze want het mediabedrijf heeft al de nodige ervaring met titels zoals Drechtsteden BUSINESS, Re/Port of Moerdijk en InSight. Alle commerciële activiteiten van de uitgeverij komen onder mijn verantwoording te vallen.”

Directeur Hendrik Jan van der Rhee van de HJ Media Groep BV is blij met de overname van het bekende zakenmagazine. “Met haar goede naam in de uitgeefwereld en in de regio zal Rijnmond BUSINESS onze uitgeverij zowel inhoudelijk als financieel verder versterken. Met Rijnmond BUSINESS is ons verzorgingsgebied uitgebreid tot bijna geheel Zuid West Nederland.”

Het is de doelstelling en ambitie van HJ Media Producties BV om de bewezen succesformule verder uit te bouwen. Het mediabedrijf beschikt over een goede marktpositie en een uitgebreid relatienetwerk. De kernactiviteiten, het uitbrengen van zakenmagazines en digitale media en het organiseren van events zullen de komende jaren verder worden uitgebreid.

Rabobank Drechtsteden helpt klanten op de manier die zij wensen

0

Binnen Rabobank Drechtsteden is duurzaamheid zo vanzelfsprekend dat het eigenlijk geen issue meer is. “Het is een manier van leven. Binnen onze organisatie zit dat inmiddels behoorlijk ingebakken in de werkwijze,” vertelt directievoorzitter Piet Hoogendoorn. Dankzij de recente transformatie van het kantoor aan de Wilgenbos zijn er nu nog meer duurzame mogelijkheden.

“Duurzaamheid is een breed begrip. Plaats- en tijdafhankelijk kunnen werken valt er ook onder. Medewerkers van Rabobank Drechtsteden werken, wanneer hun functie dat toelaat, steeds meer vanuit andere locaties. Met als gevolg dat er minder verkeersbewegingen van en naar het werk zijn. Ongeveer 90 procent van de werknemers doet zijn werk momenteel vanaf een laptop. Binnen afzienbare tijd zijn pc’s hier helemaal niet meer te vinden, kan ik mij zo voorstellen. De mindset van medewerkers verandert. Aan het einde van een werkdag bekijken hoe de agenda er voor de volgende dag uitziet en daar logistiek op inspelen; naar die situatie gaan we steeds meer. Wie geen verplichtingen op kantoor heeft of een andere noodzaak om daar te zijn, kan vaak thuis werken.” Is dat in de praktijk net zo efficiënt als werken op kantoor? “Heb je mensen rondlopen die op kantoor de kantjes er vanaf lopen? Dan zal je die bij thuiswerken iets meer in de gaten moeten houden. Maar over het algemeen blijkt dat men thuis eerder meer dan minder uitvoert dan op kantoor. Het is rustig, je wordt niet afgeleid; dat schiet lekker op. Bovendien kun je vanwege het gebrek aan reistijd vaak al een uur eerder beginnen. Dat creëert dan weer ruimte om er tussendoor eens een wasje in te gooien of je paspoort te verlengen op het gemeentehuis.”

Geen Hummer als bedrijfsauto

Binnen Rabobank Drechtsteden uit duurzaamheid zich ook in energiebesparing. “Ons vernieuwde pand beschikt, in tegenstelling tot de oude situatie, bijvoorbeeld overal over driedubbel glas. De temperatuur is binnen nu veel beter te reguleren. Vroeger was het in de winter te warm en in de zomer te koud. Daarnaast letten wij bij het kiezen van leaseauto’s op de uitstoot. Er zal hier niemand in een Hummer rijden.” Het ontmoetingsconcept van Rabobank staat in het Dordtse pand centraal. “Er zijn veel open ruimtes gecreëerd en het restaurant is gecombineerd met een auditorium. Iedere werkdag van 12.00 uur tot 13.30 uur wordt de catering verzorgd. In dat team zit ook een dame met een beperking. Zij vult haar rol uitstekend in. Ook op dat gebied pakken wij onze verantwoordelijkheid.” Qua duurzaamheid is tegenwoordig veel vanzelfsprekend, vindt Hoogendoorn. “Die bewustwording is in de loop der jaren gekomen. Het is heel normaal om papier te scheiden, dubbel te printen en koffie/thee en water te drinken uit een recycle baar bekertje. Glas naar de glasbak te brengen en de olie van je auto niet midden op straat te lozen na het verversen. Natuurlijk kan het altijd beter, maar het staat zeker op de kaart.”

Overhemden met opgestroopte mouwen

Hoogendoorn is nu ruim twee jaar tot veel genoegen directievoorzitter van Rabobank Drechtsteden. De opvolger van Ad Boom is al ruim 40 jaar actief binnen de Rabobank, waarvan zo’n 25 jaar in eindverantwoordelijke directiefuncties. In zijn loopbaan heeft Hoogendoorn bij 17 lokale Rabobanken gewerkt. Hoe kijkt hij aan tegen de Drechtsteden? “Ik vind dit een fantastisch gebied. Dor-drecht staat door haar historie en de evenementen die hier plaatsvinden steeds beter op de kaart. Daaromheen liggen schitterende gemeenten als Papendrecht, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht e.a.. Dat zijn volwaardige plaatsen, voorzien van goede voorzieningen. Het ondernemersklimaat in de Drechtsteden wordt getypeerd door een mentaliteit van ‘niet lullen, maar poetsen’. Ik zeg weleens: ‘hier zie je in winkeletalages alleen maar overhemden met opgestroopte mouwen’. Aan de andere kant zie ik bepaalde zaken die niet goed gaan. Soms blijft men te veel hangen in het verleden, in plaats van te focussen op het heden en de mogelijkheden die er nu zijn. Eveneens zet ik mijn vraagtekens bij de hoge frequentie waarin binnen sommige organisaties en overheden oeverloos wordt vergaderd. Vaak ook nog eens zonder besluiten te nemen.”

Mogelijkheden voor goede plannen van goede ondernemers

Rabobank Drechtsteden vaart wel een duidelijke koers. “Als bank willen wij een bijdrage leveren aan de economische ontwikkelingen van de Drechtsteden. Wij haken aan bij thema’s die de regio sterker maken en waar wij als bank een rol in kunnen spelen. Verbindingen leggen, kennis delen en overbrengen en waar mogelijk een financiële bijdrage leveren: daar staan wij voor.” De perceptie dat er voor het MKB nog steeds weinig te halen valt bij banken, schuift Hoogendoorn van tafel. “Bij ons zijn er zeker mogelijkheden voor goede plannen van goede ondernemers. Wel is het zo dat de rol van de bank niet meer zo traditioneel is als voorheen. Dat zou ook niet zo moeten zijn, want we hebben te maken met een nieuwe werkelijkheid. En daarin treden wij meer en meer op als financieel regisseur. Participatiemaatschappijen en investeerders doen al regelmatig een duit in het zakje en crowdfunding is eveneens een veel voorkomende manier om een financieringsvraag tot een goed einde te brengen.”

Blijvende lokale betrokkenheid, ondanks sluiting vestigingen

Sinds 1 januari 2016 zijn de 106 lokale banken van Rabobank gefuseerd tot één financieel concern met één bankvergunning en balans. Hiermee gaven de lokale vestigingen in feite hun juridische en financiële zelfstandigheid op en ontstond er één coöperatieve Rabobank, onder leiding van bestuursvoorzitter Wiebe Draijer. Deze herinrichting van de coöperatieve structuur werd grotendeels bepaald door de governance regelgeving die gesteld is door de ECB. “Het wegvallen van onze zelfstandigheid zou je kunnen zien als een verlies, maar ik ben van mening dat het alleen maar winst oplevert. We kunnen ons nu veel meer focussen op de voorkant van het bedrijf en onze lokale betrokkenheid in de samenleving verandert niet.” Toch gaan er ook dit jaar weer veel lokale vestigingen dicht. Tegelijkertijd is er het streven om nog dichter bij de klant te staan. Botst dat niet? “Nee, want klantgedrag verandert ook. Steeds meer bankzaken worden online geregeld. Wanneer klanten mij soms vertellen dat ze het zo vervelend vinden dat er weer een filiaal dichtgaat, vraag ik ze wanneer zij er dan zelf voor het laatst zijn binnengestapt. Dat is in de meeste gevallen al jaren geleden. Dan blijkt dat ze het vooral lastig vinden voor hun moeder op leeftijd of de buurvrouw die niet meer mobiel is. Maar daar hebben wij een oplossing voor: mobiele adviseurs die desgewenst huisbezoeken afleggen om vragen te beantwoorden aan de keukentafel en voor te doen hoe één en ander op de computer werkt.” Die doelgroep heeft wellicht geen smartphone, maar zo’n 11 miljoen Nederlanders inmiddels wel. Niet gek dat Rabobank daarom vorig jaar een app met ingebouwde chatfunctie lanceerde. Het zorgde voor een forse stijging in online contactmomenten tussen medewerkers en klanten. “Zeker jongeren vinden het prettig om op zo’n manier te communiceren. Je stelt een vraag, krijgt snel antwoord en hoeft er de deur niet voor uit. Voor wie wel behoefte heeft aan een bezoek aan een filiaal, zijn wij er natuurlijk ook nog gewoon. Niet meer op iedere hoek van de straat, maar je hoeft ons ook nog niet met een vergrootglas te zoeken in het straatbeeld.” Rabobank Drechtsteden staat ook anno 2016 klaar voor iedere klant, verzekert Hoogendoorn. “Wij verdienen ons geld in de Drechtsteden, dus voelen wij ons moreel verplicht om een stukje overwinst terug te brengen in het gebied. Dat hoort bij onze coöperatieve signatuur. Wij ondersteunen de meest uiteenlopende initiatieven. Momenteel zijn we bijvoorbeeld met de gemeente in gesprek om mee te denken over manieren om de leegstand in winkelgebieden terug te dringen. Ook is Rabobank Drechtsteden bezig met een project betreffende circulaire economie. Waar wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen nemen, zullen wij dat zeker doen.”

People’s Business 2.0!

0

Vernieuwend en verfrissend

Met een nieuwe ‘look and feel’, een aansprekend programma met unieke ontmoetingsactiviteiten, vernieuwde catering en 98 enthousiaste exposanten, heeft People’s Business 2.0! zich goed op de kaart weten te zetten.

Op 13 en 14 januari 2016 vond het vernieuwde People’s Business 2.0! plaats in het Postillion Convention Centre WTC Rotterdam. Onder de nieuwe vlag van Postillion Hotels, heeft hét netwerkevent van regio Rijnmond een complete make-over gekregen. Meer dan voorgaande jaren lag de nadruk bij People’s Business 2.0! op het ontmoeten van potentiële nieuwe zakenpartners en -relaties, het samenwerken en elkaar daardoor versterken. Vanwege de nieuwe uitstraling van het event en de indeling van de stands, de catering en het entertainment, werd het onderling netwerken extra gestimuleerd. Deze 2.0-editie was meer dan een beursvloer met ruim 90 stands.

Opening

Tijdens de opening van de populaire netwerkbeurs nam presentator Wim van Rooijen van Fountainheads het woord op het podium in de Rotterdam Hal om de bezoekers welkom te heten bij de inmiddels zeventiende editie van People’s Business. Jessica Steur, directeur Postillion Convention Centre WTC Rotterdam, betrad daarna het podium. Steur vertelde over het nieuwe concept van People’s Business en wenste de bezoekers en deelnemers twee mooie beursdagen toe. Voor de daadwerkelijke opening van People’s Business 2016 was Roland Wondolleck uitgenodigd. De scheidend directeur van Rotterdam The Hague Airport vond het eer om dit bij uitstek Rotterdamse evenement te mogen openen. Het moment van de officiële opening brak aan. Met een ferme gongslag was People’s Business 2.0, editie 2016 een feit.

O’G3NE, DJ Helene di Firenzi en masterclasses

Om 21.00 uur op de eerste beursdag stond een optreden van O’G3NE op het programma. De drie getalenteerde zussen Lisa, Amy en Shelley schreven geschiedenis door als eerste groep ter wereld The Voice te winnen. Ook in de Rotterdam Hal maakt de meidenband haar reputatie waar. Met een spetterend optreden veroveren zij de bezoekers en deelnemers van People’s Business. Dit optreden werd vervolgd door een performance van de succesvolle DJ Helene di Firenzi. Zij vulde de ruimte met opzwepende klanken van verschillende danceclassics. Tevens was het de eerste dag mogelijk om één of meer van de masterclasses met inspirerende sprekers te volgen. Zo wisten de innovatieversnellers en trendverkenners zoals die van de Fountainheads de aanwezigen flink te boeien.

People’s network

Op dag twee werd de Rotterdamse netwerkbeurs afgetrapt met de People’s Network Champagne Experience, waarna de bezoekers weer volop konden netwerken op de beursvloer. Ook het People’s Network speeddaten mag een groot succes genoemd worden. Op beide dagen werd er boven de beursvloer keihard genetwerkt op hoge snelheid. Hier vonden interessante gesprekken plaats en nieuwe contacten gelegd tijdens het speeddaten. Met gemiddeld 40 deelnemers per sessie zijn deze ontmoetingsactiviteiten meer dan positief ontvangen. Vervolgens was er nog de battle van start-ups waar twee starters het op het hoofdpodium tegen elkaar opnamen door beide hun idee te pitchen bij een jury. De winnende start-up won een coaching sessie naar keuze en advertentieruimte in het zakenmagazine Rijnmond BUSINESS.

André Kramer wint INFLUENTIAL AWARD

En tot slot mogen we de uitreiking van de Rijnmond BUSINESS Influential Award niet vergeten. Jaarlijks wordt de Rijnmond Business Influential Award uitgereikt tijdens People’s Business. André Kramer is hierbij verkozen tot meest invloedrijke Rijnmondenaar van afgelopen jaar. Kramer, CEO van Kramer Group, ontving de award van de winnaar van vorig jaar: Jan Peter Balkenende. Het was overigens een nek aan nek race met burgemeester Ahmed Aboutaleb en met voormalig wethouder Hans Vervat. Maar uiteindelijk kreeg André Kramer de meeste stemmen van de lezers van Rijnmond BUSINESS.

 

Nieuwjaarsrede Werkgevers Drechtsteden

0

Meer samenwerken in de Drechtsteden

De nieuwjaarsrede van Teun Muller, voorzitter van Werkgevers Drechtsteden, was doorspekt met optimisme, maar evenzeer met kritische noten. Een samenvatting met belangrijke punten uit deze nieuwjaarsrede.

“We hebben op het ogenblik te maken met enkele harde feiten. Recentelijk zijn bij een aantal bedrijven flinke ontslagen gevallen, ook in onze regio. Deze zaken hebben absoluut invloed op onze samenleving en in het speciaal op onze economie en daarbij de arbeidsmarkt. Ook de verschuiving van de vraag in de arbeidsmarkt naar hoger opgeleiden is duidelijk. Het gevaar is er dat de lager opgeleiden niet of moeilijk aan het werk komen. En dan is er ook nog de participatiewet die ons verplicht mensen aan het werk te krijgen of gaan we allemaal de boeteheffing hiervoor betalen. Het nieuwe ontslagrecht, hoe gaat dat uitpakken, wordt het nu moeilijker of makkelijker om van overtallige medewerkers afscheid te nemen en moeten we terughoudend zijn bij het creëren van arbeidsplaatsen? Het zijn vraagstukken waar we met elkaar antwoorden voor moeten formuleren.”

“De wegen in onze regio zijn belangrijk voor de Nederlandse economie en de logistieke functie. Dit gebied moet voor alle modaliteiten goed bereikbaar zijn. De argumenten hiervoor zijn duidelijk. De capaciteit van de wegen en bruggen in de Noord-Zuid verbinding in ons land is te klein. Daar moet verbetering in komen. Ook moet er veel meer aandacht komen voor onze regio en voor de bedrijvigheid in dit gebied. De innovatiekracht van ons gebied moet veel meer uitgedragen worden, maar dat is een taak die wij als bedrijfsleven moeten uitvoeren. Daarvoor moeten we niet naar anderen gaan wijzen.”

“We moeten meer met elkaar samenwerken en dat geldt ook voor onze organisaties. We hebben in de Drechtsteden een gezamenlijk belang, daar moeten we samen voor strijden. Werkgevers Drechtsteden zal hierin graag het initiatief nemen. Samenwerken blijft ook noodzakelijk met onze overheden en het onderwijs. Meer en beter samenwerken geldt ook voor de Drechtsteden. Natuurlijk zijn we gelukkig met het toetreden van Hardinxveld-Giessendam tot de gemeenschappelijke regeling. De discussie rondom Deal vind ik echter niet positief. We moeten met elkaar deze regio omhoog stuwen. Je kan niet op een goudschaaltje wegen of de inleg van een individuele gemeente direct terugverdiend wordt. Maar willen we wat als regio betekenen, dan moeten we ook echt gezamenlijk als regio functioneren. Ik kan nog veel zaken noemen die voor ons en voor onze regio van belang zijn, maar we zijn hier ook bij elkaar om te netwerken en daar willen we graag dit jaar mee starten.”

JAGUAR XE, de ultieme rijmachine

0

Of je nu leaserijder bent of particulier, de nieuwste Jaguar XE is een echte “eyecatcher”. Je baart veel opzien door met een geweldig design op weg te zijn.

Hij onderscheidt zich met zijn hoogwaardige uitstraling. Overal waar je parkeert wordt er naar de fraaie auto gekeken. Geen wonder met prachtige designelementen zoals de verchroomde “powervents” op beide zijden. Jaguar staat er natuurlijk om bekend dat zij prachtige automobielen creëert. In zijn totaliteit lijkt hij qua exterieur veel op de Maserati Ghibli. De Jaguar XE heeft oplopende taillelijnen, en is bijna even lang als de Italiaanse bolide en ook de hoogte van de auto is vergelijkbaar. De wagen lijkt ook van buiten op de succesvolle Alfa 159, die door Giugaro is getekend. Die is weliswaar fractioneel iets kleiner maar de verwantschap is ontegenzeggelijk. Die auto wordt niet meer gemaakt, maar er is nu nog een mooiere, werkelijk geraffineerd gestyleerd: De Jaguar XE.

Het interieur van de Jaguar XE is veel moderner en fraaier uitgevoerd dan zijn voorgangers. Zoals de oprichter van Jaguar, Sir William Lyons, ooit verwoordde : “The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” Hij zag de overeenkomsten met een Jaguar in het wild. Alleen een Jaguar en met name de XE belooft die karakteristieke combinatie van prestaties en verleiding.

De XE van Jaguar verandert alles

Het is de meest geavanceerde, efficiënte en verfijnde sportsedan, die Jaguar ooit heeft ontwikkeld. En nu kan je bij de RAC zelfs rond de € 40.000,= in het bezit komen van zo’n mooie Jaguar. De XE is de eerste van een nieuwe generatie modellen, gebaseerd op Jaguar’s nieuwe state-of-the-art Aluminium Intensive Architecture. Een lichtgewicht aluminium constructie, die resulteert in een immens sterke carrosserie die voor alle passagiers super veilig is dankzij de sportieve “rearward cabin-design”. Inclusief de nadrukkelijk schuin geplaatste voorruit als bij Maserati, geeft de XE een CW-waarde van slechts 0,25. Dat is de laagste luchtweerstand die met een Jaguar is behaald. Voor complete gemoedsrust zorgt  “Jaguar Care” inclusief  3 jaar garantie en 3 jaar gratis onderhoud.

RAC in Rotterdam voor de gehele Rijnmond

De RAC kent een rijke historie en vertegenwoordigde vanaf 1932 exclusieve merken als Packard, Studebaker, Wolseley en Hillman. Ook Sunbeam met haar fraaie sportwagens als Alpine en Tiger hoorden bij hun gamma. De laatste decennia is de showroom aangevuld met Jaguar modellen sinds 1955. Ook voertuigen van Honda, Volvo en Saab staan te fonkelen in de grote showrooms aan de Autolettestraat nr. 10. De RAC onderscheidt zich voorts door de gepassioneerde, zeg maar “autogekke” medewerkers.

“De aandacht voor de klant staat bij RAC centraal,” vertelt Colin Ouwerling enthousiast. Alle diensten van RAC zijn noemenswaardig. De verkoop van Jaguars, Volvo’s, Honda’s en Saab’s en het onderhoud ervan worden met de grootste zorg uitgevoerd.

Rijgedrag XE

Het is natuurlijk afhankelijk van uw keuze of u in een snelle 3 liter 340 pk benzine rijdt of gaat plaatsnemen in de superzuinige 2 liter 163 pk diesel, die handgeschakeld is en een energielabel A heeft, of de sterkere 180 pk diesel met automaat. Wij, de redactie van Drechtsteden BUSINESS, mochten plaatsnemen in een glanzende metallic XE in de kleur Quartzite.

Een supersnelle (180 pk) turbodiesel automaat met lederen bekleding, verwarmde voorstoelen, hetgeen prettig is in de winter, en niet te vergeten voorzien van het Premium Business Pack. Verder zaten er allerlei extra’s aan de auto. Onze versie kostte € 55.805,-. Maar dan heb je ook een klasse-auto. Het bochtenwerk is buitengewoon neutraal. De auto is koersvast en remt geweldig bij noodgevallen. Hij blijft in koers en je kan bijna de auto met twee vingers besturen. Een achteruitrijcamera op de display maakt de XE meer dan compleet.

Alles aan onze Jaguar is automatisch, voorstoelen meervoudig elektrisch verstelbaar. Stoelen voor, die kunnen wedijveren met die in de mooiste Gran Turismo’s en de luxe Maserati’s en Mercedessen, die meer dan het dubbele kosten om überhaupt te kunnen vertrekken. De zittingen, ook achterin, zijn zo comfortabel dat lange autoritten naar de Alpen of de Cote d’Azur je niet moe maken. Integendeel, je stapt gewoon “relaxed” uit. Het luxueuze interieur, met elk detail hoe klein ook, streelt het oog. Geen windgeruis tot 180 km per uur. Geen hinderlijke geluiden van de motor. Het akoestische en thermische comfort is van grote klasse. Het Meridian Sound Systeem 380 w zorgt daarnaast voor aangename muziek.

Als klap op de vuurpijl is er bij de Jaguar XE een motor voor elk type rijder. Er zijn maar liefst 31 verschillende uitvoeringen op de prijslijst van Jaguar. Deze begint met een variant met een CO2-emissie van 99 gram per km en een gecombineerd verbruik van 3,8 liter.

En wanneer u kiest voor superieure performance dan is er het topmodel, de 340 pk XE-S die liefhebbers van snelle auto’s het hart op hol doet slaan.  De geavanceerde automaat van Jaguar, waarmee je ook rijprogramma’s als Dynamic, Winter, Eco en Normal kunt instrueren beperkt uw verbruik in diesel of benzine.

Wees er snel bij

Als u nu een Jaguar XE uit voorraad aanschaft dan krijgt u het omvangrijke Premium Business pakket (ter waarde van € 2.400,-) er zonder meerprijs bij. De Jaguar XE is er al vanaf € 40.450,- (21% bijtelling; leaseprijs:
€ 659,- per maand). Zolang de voorraad strekt kunt u van het prachtige aanbod profiteren, aldus Colin Ouwerling. U kunt op afspraak een proefrit  gaan maken. Voor meer info: www.rac.nl

Groot onderhoud Flakkeese Spuisluis door Van den Herik

0

In januari 2016 heeft de Combinatie Van den Herik Kust & Oeverwerken BV / Spie Nederland BV het project ‘Groot onderhoud Flakkeese Spuisluis’ aangenomen.

Het onderhoud aan de Flakkeese Spuisluis is nodig om de waterverbinding tussen de Oosterschelde en het Grevelingenmeer te herstellen door het systeem tweezijdig spuiend te maken. Het achterliggende doel is verbetering van de waterkwaliteit van het Grevelingenmeer. Door de Flakkeese Spuisluis aan te passen kunnen de waterstanden aan de zijde van het Grevelingenmeer meebewegen met eb en vloed.

Na aanpassing van de Flakkeese Spuisluis zou de sluis continu moeten spuien, waarbij de spuirichting meebeweegt met het tij. De spuikokers werken op basis van het hevelprincipe om de waterkerende werking van de Grevelingendam in stand te houden. De hevel wordt in werking gezet middels een vacuüminstallatie. De bestaande vacuüminstallatie wordt daartoe gerenoveerd en uitgebreid met een vacuümhoudpomp. Het grootste deel van de tijd zijn alleen de meet- en regelinstallaties met de vacuümhoudpomp in bedrijf. Dan is het energieverbruik continu. Alleen als de vacuümpompen werken om de hevel op te starten zal het energieverbruik toenemen.

Van den Herik neemt het waterbouwkundige deel voor haar rekening. Spie zal de pompinstallaties en de elektrotechnische bedienings- en besturingsinstallaties modificeren en vernieuwen.

De vernieuwde energie neutrale spuisluis zal uiterlijk op 30 juni 2017 op deze manier werken.

Eerste coöperatieve windturbine komt op Krabbegors

0

Op vrijdag 15 januari is een overeenkomst getekend tussen Energiecoöperatie Dordrecht en de coöperatieve vereniging Drechtse Wind. Hierin is de intentie uitgesproken om samen één of meerdere windturbines in Dordrecht te realiseren en exploiteren. Als alles volgens planning verloopt zal de eerste windturbine komen op Krabbegors in Dordrecht.

Verduurzaming Dordrecht

Naast het leveren van een bijdrage aan de verduurzaming van de gemeente Dordrecht is het uitgangspunt om draagvlak, burgerparticipatie en burgereigenaarschap van de windturbine(s) te maximaliseren. De realisatie en ontwikkeling van de windturbine(s) is in handen van de Energiecoöperatie Dordrecht in samenwerking met Drechtse Wind. Zij neemt initiatieven voor het vergroten van draagvlak voor windturbines onder inwoners van Dordrecht. Die initiatieven bestaan uit zowel het informeren over windenergie als het bieden van de mogelijkheid te participeren in windturbine(s).De planning is dat op Krabbegors de eerste windturbine komt.

De overeenkomst werd tijdens een bijeenkomst in de Duurzaamheidsfabriek getekend door wethouder Rik van der Linden en directeur HVC Dion van Steensel namens Energiecoöperatie Dordrecht en door Jan de Keijzer van Drechtse Wind.

 

Sleutelrol voor het bedrijfsleven betere bereikbaarheid in de regio

0

Een goede bereikbaarheid is van economisch belang. Het projectteam werkgeversaanpak Drechtsteden vraagt werkgevers samen met haar te werken aan een leefbare en economisch gezonde regio. Tijdens een brainstormsessie op dinsdag 8 februari jl. bij Cordeel in Zwijndrecht werden er volop ideeën gespuid en tevens de eerste stappen gezet om de agenda en concrete projecten te bepalen.

Geïnteresseerde ondernemers, bestuurders en leden van werkgeversorganisaties gaven gehoor aan de oproep om mee te denken over een betere bereikbaarheid in de regio Drechtsteden. Voorafgaand aan de brainstormsessie gaf gespreksleidster Anna Schouten aan blij te zijn met de getoonde belangstelling voor de bijeenkomst. “De projectgroep ziet een sleutelrol voor het bedrijfsleven omdat een groot deel van de behoefte en dus ook de oplossingen bij het bedrijfsleven liggen. Een aantrekkelijke werkgever voor werknemers willen zijn, gaat vaak hand in hand met bereikbaarheid. Gezamenlijk kunnen we veel bereiken!”

Publiek-privaat platform

Schouten legt uit dat de werkgroep is begonnen met het bouwen van een publiek-privaat platform dat werkt met ambassadeurs. “Ambassadeurs gaan verder dan alleen meedenken, ze voelen zich verantwoordelijk voor het resultaat. Voorafgaand aan de brainstormsessie hebben negen ambassadeurs zich aangemeld.” Aanwezige Eric Jellema van De Verkeersonderneming zegt hierover: “Samen met de ambassadeurs willen wij de agenda bepalen gericht op gedragsbeïnvloeding en het inzetten van slimme mobiliteit. Waar ligt de behoefte en  hoe kunnen we dit vertalen naar concrete projecten en specifieke mobiliteitsdiensten die de verkeersonderneming vanaf mei zal gaan aanbesteden voor de Drechtsteden.”

Ambassadeurs

Na een welkomstwoord van gastheer Sander Dekker van Cordeel Nederland BV namen de drie ambassadeurs van het eerste uur het woord. Hans Tanis, portefeuillehouder van het Drechtstedenbestuur: “Door samen te werken aan een verbetering van de bereikbaarheid komen we binnen de regio veel verder. We hebben een programma gehad om de filedruk te verminderen, maar er zijn meer plannen mogelijk en nodig. Dit is een initiatief waar ik warm voor loop; bedrijven nemen het initiatief en wij, de overheid, proberen het samen met De Verkeersonderneming te faciliteren.” Leen de Koning van de  Amega Groep zei vervolgens: “Wij van Amega verkopen auto’s en zijn er daarom van overtuigd dat we een onderdeel van de oplossing moeten zijn. Auto’s zullen een grote rol blijven spelen, maar wel op een andere manier. Vanmiddag zijn we bij elkaar gekomen om hier met elkaar over in gesprek te gaan en om elkaar te versterken. Er is hier vandaag zoveel kennis, energie en expertise aanwezig; laten we samen met de overheid, het bedrijfsleven en de ondernemersverenigingen de vervolgstappen zetten om daadwerkelijk iets te doen aan het verbeteren van de bereikbaarheid. Laten we het goede voorbeeld geven en heel Nederland jaloers maken. Het is van economisch groot belang dat de regio niet dichtslibt en alles tot stilstand komt.”

Economisch belang

Jacob Klink nam het woord als vertegenwoordiger van ondernemersbehartiger Werkgevers Drechtsteden. Hij pleit ervoor om verder te kijken dan alleen de regio. “Om overstijgend te werken en een economisch gezonde en aantrekkelijke regio te blijven moet je verder kijken dan onze individuele organisatiegrenzen. Dit kan bijvoorbeeld door samen te werken met de buurtgemeenten en de regio Rotterdam. Wij zijn heel enthousiast over dit platform omdat alle partijen hierbij betrokken zijn. Ik zie een reële kans om er wat van te maken!” Na de motiverende woorden van de ambassadeurs vatte Anna Schouten nog even kort de reden van de bijeenkomst samen. “Een bereikbare regio is van economisch belang, ook voor groei. De regio heeft nu al grote uitdagingen op het gebied van fileknelpunten en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Het doel van dit publiek-privaat platform is de mobiliteitsbehoeften te vertalen in projecten en oplossingen. Deze brainstormsessie is een goed voorbeeld welke oplossingen er al worden toegepast in de regio die gekoppeld kunnen worden aan de behoefte van andere ambassadeurs. Een goed voorbeeld is de filecam op het terrein van het Van der Valk Hotel in Dordrecht. We kijken naar behoeften die we op de korte termijn met de expertise van het platform kunnen uitrollen, maar initiëren ook projecten die een langere weg nodig zullen hebben. Bijvoorbeeld vervoersmogelijkheden in de spits op bedrijventerreinen. Het platform is van en voor de ambassadeurs met één gezamenlijk  programma en diverse specifieke deelprojecten.”

Bierviltjes

De aanwezigen werd gevraagd om de reden van hun komst via stickers op ’taartpunten’ aan te geven. Want om de agenda te bepalen moet er eerst worden gekeken met welke motivatie organisaties aanwezig waren. Voor de meeste bezoekers was het verantwoordelijkheidsgevoel de voornaamste reden om naar Zwijndrecht af te reizen. Na de levendige discussie die hierover ontstond, ontvingen de deelnemers een aantal bierviltjes, want de beste ideeën ontstaan tenslotte in de kroeg.  Er werd gevraagd de behoefte van de individuele deelnemers op het gebied van duurzame bereikbaarheid te noteren aan de achterkant van de bierviltjes. En dat was niet tegen dovemansoren gericht. Binnen enkele minuten waren er tientallen bierviltjes volgeschreven met inspirerende plannen voor het verbeteren van de bereikbaarheid binnen de Drechtsteden. Van het stimuleren van het elektrisch fietsgebruik tot het ontwikkelen van een app voor het geven van reisadvies. Alle ideeën werden vervolgens in categorieën opgedeeld en zullen worden meegenomen om de uitvoeringsagenda de komende maand te presenteren aan het platform.

Succesvolle middag

Eric Jellema kijkt terug op een succesvolle middag. “In de ruimte was veel energie voor ideeën en draagvlak voor het platform. Bijna alle aanwezigen zijn enthousiast en bereid om betrokken te blijven of ambassadeur te worden zodat ze kunnen meedenken en meedoen.

Tevens zien de deelnemers het platform als een middel om vraagstukken in relatie tot de overheid te bundelen en samen te zorgen dat er antwoorden komen. Geen individuele initiatieven meer, maar een krachtig platform dat leidt naar concrete plannen en doen.”

Wilt u meer weten over ‘Drechtsteden slim en duurzaam bereikbaar’, meepraten of ambassadeur worden? Neem dan contact op met Anna Schouten T: 06-54 36 31 00 | E: anna.schouten@turn.nl

Dienstverlening

0

De zakelijke dienstverlening is één van de snelst groeiende bedrijfstakken in Nederland. Inclusief het uitzendwezen telt de sector meer werknemers dan de gehele industrie. De meeste zakelijke dienstverleningsbedrijven zijn klein. Het leeuwendeel van de zakelijke dienstverleningsbedrijven heeft 10 of minder werknemers. De drempel om te starten is laag doordat het leveren van zakelijke diensten over het algemeen relatief weinig investeringen vergt in gebouwen, machines en voorraden. Het bestuur van Werkgevers Drechtsteden constateert dat het aantal dienstverleners in de vereniging hand over hand toeneemt. De omzet in de dienstverlening is in 2015 stevig aangetrokken met groeicijfers van 5 % tot 8 %.

Veel van de activiteiten van de leden dienstverleners vinden hun oorsprong in (virtuele) netwerken met als basis samenwerking en overdracht van kennis. Bestaande organisaties worden vervangen door decentrale en platte samenwerkingsverbanden. Deze veranderingen gaan aan Werkgevers Drechtsteden niet voorbij. De wijze van samenwerken tussen de diverse leden wijzigt. Werkgevers Drechtsteden biedt dan ook veel netwerkmogelijkheden en activiteiten gericht op het bij elkaar brengen van partijen met hun bijzondere kennis en vaardigheden. Momenteel worden in dit verband rond diverse thema’s door het secretariaat kleine groepen gestructureerd met het oog op het ontdekken en realiseren van zakelijke en maatschappelijke kansen in de regio. De groepen worden samengesteld uit personen uit verschillende branches, bestaande uit potentiële opdrachtgevers, leveranciers en/of opdrachtnemers. Er wordt op gelet dat zij voldoende verschillend zijn qua achtergrond, branche en persoonlijkheid, en aan de andere kant open staan voor gericht creatief en transparant met elkaar brainstormen over kansen en mogelijkheden. Werkgevers Drechtsteden beoogt met behulp van de groepen innovatieve ontwikkelingen tussen de leden te entameren.

De onderwerpen en bijeenkomsten worden in overleg met de deelnemers gepland. Alle onderwerpen zullen – tenzij anders besloten – als confidentieel worden beschouwd ter bevordering van de kwaliteit van de beschikbare informatie. Tijdens de bijeenkomsten zal voortdurend de belangstelling voor enig onderwerp worden gepeild en de mogelijkheden van een bijeenkomst worden onderzocht. Vooral zal aandacht worden gegeven aan horizontale en/of verticale branche overschrijdende onderwerpen. De leden van de groep kunnen zelf bepalen wie aan de groep zullen deelnemen. Ook niet-leden kunnen tegen een door het bestuur te bepalen vergoeding eveneens deelnemen.

De diverse activiteiten van WD zullen leiden tot wijzigingen in de samenwerking tussen de leden onderling. De leden worden ondernemender en flexibeler in samenwerkingsverbanden en minder afhankelijk van de capaciteit(en) van hun eigen organisatie. Door het voortschrijden van de ontwikkelingen in ICT kunnen leden steeds nauwer gaan samenwerken en zelfs in meerdere samenwerkingsverbanden. Het verband tussen continuï-teit en risico’s zal hierdoor verbeteren. De faciliteiten van een samenwerkingsverband leiden tot een efficiëntere bedrijfsvoering, terwijl de voortschrijdende ICT techniek optimale communi-catie tussen de diverse partijen waarborgt.

We staan aan de wieg van interessante ontwikkelingen.

 

Geen bericht, slecht bericht! Het belang van een goed personeelsdossier

0

Als fiscalist weet ik als geen ander hoe je je aan de wetgeving moet houden. Ik ben, om in deze griepperiode maar in stijl te spreken, gepokt en gemazeld als het gaat om fiscaal advies, zodat mijn klanten voldoen aan de fiscale wet én een goed bedrijfsresultaat kunnen halen. Maar het hebben van een goede dienstverlening is veel meer dan slechts het opvolgen van de wet. Dat wordt maar weer eens extra duidelijk nu we bij Verstegen een HRM-afdeling voor onze klanten hebben.

In de wet staat nergens vermeld dat werkgevers dossiers aan moeten leggen over het personeel. In het Burgerlijk Wetboek staat alleen dat de werkgever zich als een goed werkgever moet gedragen. Echter, instanties als het UWV, de Belastingdienst en ook de rechtbank stellen wel degelijk eisen aan de inhoud van de personeelsdossiers en dat zijn juist de instanties waar werkgevers mee te maken krijgen als er ongeregeldheden ontstaan op de werkvloer. Als de dossiers vervolgens te wensen overlaten kunnen de consequenties groot zijn. In het geval van ziekte, disfunctioneren en ontslag is het belangrijk dat een aantal zaken goed is bijgehouden. Is dat niet het geval en kan de werkgever zaken niet bewijzen, dan loopt deze groot risico op loonsancties, ontslagvergoedingen of andere schadeclaims.

Zo is de dossiervorming bij disfunctioneren essentieel. Disfunctioneren is zowel wangedrag als het niet goed uitvoeren van de functie. In beide gevallen is een kader belangrijk. Het beleid moet vastliggen: een personeelsreglement betreffende de regels binnen het bedrijf en functieomschrijvingen met de eisen waar de medewerker aan moet voldoen. Het is belangrijk dat er naar deze documenten wordt verwezen en de medewerker deze stukken bij de start tekent. Hierdoor kan een medewerker in zijn verweer niet aanvoeren dat hij niet wist hoe zij zich diende te gedragen of hoe hij moest functioneren. ‘Spreek u uit en schrijf het op’ is dan ook ons advies als het gaat om goed werkgeverschap.

Maar ook tijdens het dienstverband is een goed dossier opzetten van belang. Het dossier van de medewerker moet een schriftelijke vastlegging worden van functioneringsgesprekken, beoordelingen en waarschuwingen. Mondelinge gesprekken en waarschuwingen hebben vaak het beste resultaat, maar stuur ook een schriftelijke bevestiging na. Uit het dossier moet niet alleen blijken dat de medewerker is gewezen op tekortkomingen, maar ook welke maatregelen de werkgever heeft getroffen om verbeteringen te bewerkstelligen. Is er meer begeleiding of een cursus aangeboden om de medewerker te helpen zijn functie beter uit te oefenen?

Met de komst van het nieuwe ontslagrecht is dossiervorming de belangrijkste basis voor een ontslagvergoeding en zelfs essentieel voor het kunnen ontbinden van een arbeidsovereenkomst! Ook al kunt u voldoende andere zaken opnoemen wat u liever met uw tijd doet, zorg voor een goede dossiervorming en laat u niet onplezierig verrassen op het laatste moment. Want ook hier geldt: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.