Overig

Rabobank Drechtsteden helpt klanten op de manier die zij wensen

585

Binnen Rabobank Drechtsteden is duurzaamheid zo vanzelfsprekend dat het eigenlijk geen issue meer is. “Het is een manier van leven. Binnen onze organisatie zit dat inmiddels behoorlijk ingebakken in de werkwijze,” vertelt directievoorzitter Piet Hoogendoorn. Dankzij de recente transformatie van het kantoor aan de Wilgenbos zijn er nu nog meer duurzame mogelijkheden.

“Duurzaamheid is een breed begrip. Plaats- en tijdafhankelijk kunnen werken valt er ook onder. Medewerkers van Rabobank Drechtsteden werken, wanneer hun functie dat toelaat, steeds meer vanuit andere locaties. Met als gevolg dat er minder verkeersbewegingen van en naar het werk zijn. Ongeveer 90 procent van de werknemers doet zijn werk momenteel vanaf een laptop. Binnen afzienbare tijd zijn pc’s hier helemaal niet meer te vinden, kan ik mij zo voorstellen. De mindset van medewerkers verandert. Aan het einde van een werkdag bekijken hoe de agenda er voor de volgende dag uitziet en daar logistiek op inspelen; naar die situatie gaan we steeds meer. Wie geen verplichtingen op kantoor heeft of een andere noodzaak om daar te zijn, kan vaak thuis werken.” Is dat in de praktijk net zo efficiënt als werken op kantoor? “Heb je mensen rondlopen die op kantoor de kantjes er vanaf lopen? Dan zal je die bij thuiswerken iets meer in de gaten moeten houden. Maar over het algemeen blijkt dat men thuis eerder meer dan minder uitvoert dan op kantoor. Het is rustig, je wordt niet afgeleid; dat schiet lekker op. Bovendien kun je vanwege het gebrek aan reistijd vaak al een uur eerder beginnen. Dat creëert dan weer ruimte om er tussendoor eens een wasje in te gooien of je paspoort te verlengen op het gemeentehuis.”

Geen Hummer als bedrijfsauto

Binnen Rabobank Drechtsteden uit duurzaamheid zich ook in energiebesparing. “Ons vernieuwde pand beschikt, in tegenstelling tot de oude situatie, bijvoorbeeld overal over driedubbel glas. De temperatuur is binnen nu veel beter te reguleren. Vroeger was het in de winter te warm en in de zomer te koud. Daarnaast letten wij bij het kiezen van leaseauto’s op de uitstoot. Er zal hier niemand in een Hummer rijden.” Het ontmoetingsconcept van Rabobank staat in het Dordtse pand centraal. “Er zijn veel open ruimtes gecreëerd en het restaurant is gecombineerd met een auditorium. Iedere werkdag van 12.00 uur tot 13.30 uur wordt de catering verzorgd. In dat team zit ook een dame met een beperking. Zij vult haar rol uitstekend in. Ook op dat gebied pakken wij onze verantwoordelijkheid.” Qua duurzaamheid is tegenwoordig veel vanzelfsprekend, vindt Hoogendoorn. “Die bewustwording is in de loop der jaren gekomen. Het is heel normaal om papier te scheiden, dubbel te printen en koffie/thee en water te drinken uit een recycle baar bekertje. Glas naar de glasbak te brengen en de olie van je auto niet midden op straat te lozen na het verversen. Natuurlijk kan het altijd beter, maar het staat zeker op de kaart.”

Overhemden met opgestroopte mouwen

Hoogendoorn is nu ruim twee jaar tot veel genoegen directievoorzitter van Rabobank Drechtsteden. De opvolger van Ad Boom is al ruim 40 jaar actief binnen de Rabobank, waarvan zo’n 25 jaar in eindverantwoordelijke directiefuncties. In zijn loopbaan heeft Hoogendoorn bij 17 lokale Rabobanken gewerkt. Hoe kijkt hij aan tegen de Drechtsteden? “Ik vind dit een fantastisch gebied. Dor-drecht staat door haar historie en de evenementen die hier plaatsvinden steeds beter op de kaart. Daaromheen liggen schitterende gemeenten als Papendrecht, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht e.a.. Dat zijn volwaardige plaatsen, voorzien van goede voorzieningen. Het ondernemersklimaat in de Drechtsteden wordt getypeerd door een mentaliteit van ‘niet lullen, maar poetsen’. Ik zeg weleens: ‘hier zie je in winkeletalages alleen maar overhemden met opgestroopte mouwen’. Aan de andere kant zie ik bepaalde zaken die niet goed gaan. Soms blijft men te veel hangen in het verleden, in plaats van te focussen op het heden en de mogelijkheden die er nu zijn. Eveneens zet ik mijn vraagtekens bij de hoge frequentie waarin binnen sommige organisaties en overheden oeverloos wordt vergaderd. Vaak ook nog eens zonder besluiten te nemen.”

Mogelijkheden voor goede plannen van goede ondernemers

Rabobank Drechtsteden vaart wel een duidelijke koers. “Als bank willen wij een bijdrage leveren aan de economische ontwikkelingen van de Drechtsteden. Wij haken aan bij thema’s die de regio sterker maken en waar wij als bank een rol in kunnen spelen. Verbindingen leggen, kennis delen en overbrengen en waar mogelijk een financiële bijdrage leveren: daar staan wij voor.” De perceptie dat er voor het MKB nog steeds weinig te halen valt bij banken, schuift Hoogendoorn van tafel. “Bij ons zijn er zeker mogelijkheden voor goede plannen van goede ondernemers. Wel is het zo dat de rol van de bank niet meer zo traditioneel is als voorheen. Dat zou ook niet zo moeten zijn, want we hebben te maken met een nieuwe werkelijkheid. En daarin treden wij meer en meer op als financieel regisseur. Participatiemaatschappijen en investeerders doen al regelmatig een duit in het zakje en crowdfunding is eveneens een veel voorkomende manier om een financieringsvraag tot een goed einde te brengen.”

Blijvende lokale betrokkenheid, ondanks sluiting vestigingen

Sinds 1 januari 2016 zijn de 106 lokale banken van Rabobank gefuseerd tot één financieel concern met één bankvergunning en balans. Hiermee gaven de lokale vestigingen in feite hun juridische en financiële zelfstandigheid op en ontstond er één coöperatieve Rabobank, onder leiding van bestuursvoorzitter Wiebe Draijer. Deze herinrichting van de coöperatieve structuur werd grotendeels bepaald door de governance regelgeving die gesteld is door de ECB. “Het wegvallen van onze zelfstandigheid zou je kunnen zien als een verlies, maar ik ben van mening dat het alleen maar winst oplevert. We kunnen ons nu veel meer focussen op de voorkant van het bedrijf en onze lokale betrokkenheid in de samenleving verandert niet.” Toch gaan er ook dit jaar weer veel lokale vestigingen dicht. Tegelijkertijd is er het streven om nog dichter bij de klant te staan. Botst dat niet? “Nee, want klantgedrag verandert ook. Steeds meer bankzaken worden online geregeld. Wanneer klanten mij soms vertellen dat ze het zo vervelend vinden dat er weer een filiaal dichtgaat, vraag ik ze wanneer zij er dan zelf voor het laatst zijn binnengestapt. Dat is in de meeste gevallen al jaren geleden. Dan blijkt dat ze het vooral lastig vinden voor hun moeder op leeftijd of de buurvrouw die niet meer mobiel is. Maar daar hebben wij een oplossing voor: mobiele adviseurs die desgewenst huisbezoeken afleggen om vragen te beantwoorden aan de keukentafel en voor te doen hoe één en ander op de computer werkt.” Die doelgroep heeft wellicht geen smartphone, maar zo’n 11 miljoen Nederlanders inmiddels wel. Niet gek dat Rabobank daarom vorig jaar een app met ingebouwde chatfunctie lanceerde. Het zorgde voor een forse stijging in online contactmomenten tussen medewerkers en klanten. “Zeker jongeren vinden het prettig om op zo’n manier te communiceren. Je stelt een vraag, krijgt snel antwoord en hoeft er de deur niet voor uit. Voor wie wel behoefte heeft aan een bezoek aan een filiaal, zijn wij er natuurlijk ook nog gewoon. Niet meer op iedere hoek van de straat, maar je hoeft ons ook nog niet met een vergrootglas te zoeken in het straatbeeld.” Rabobank Drechtsteden staat ook anno 2016 klaar voor iedere klant, verzekert Hoogendoorn. “Wij verdienen ons geld in de Drechtsteden, dus voelen wij ons moreel verplicht om een stukje overwinst terug te brengen in het gebied. Dat hoort bij onze coöperatieve signatuur. Wij ondersteunen de meest uiteenlopende initiatieven. Momenteel zijn we bijvoorbeeld met de gemeente in gesprek om mee te denken over manieren om de leegstand in winkelgebieden terug te dringen. Ook is Rabobank Drechtsteden bezig met een project betreffende circulaire economie. Waar wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen nemen, zullen wij dat zeker doen.”