Home Blog Page 27

Na de pandemie een hybride model gewenst

0

Rondetafelgesprek over thuiswerken

Thuiswerken voor, tijdens en na de coronacrisis. Hier ging het over tijdens het rondetafelgesprek bij Port of BUSINESS. Geheel in lijn met het onderwerp waren enkele deelnemers fysiek op gepaste afstand aanwezig en namen anderen virtueel aan het gesprek deel. Het gaf boeiende inzichten over de aandachtspunten bij thuiswerken en het belang van een goed werkend thuiswerkbeleid. Uiteraard kwam ook de bereikbaarheid van de regio aan bod want die zal door het thuiswerken naar verwachting sterk verbeterd worden.

Gespreksleider Bianca van Helden van Port of BUSINESS heette de deelnemers Liesbeth de Geus (HR Manager KROHNE Altometer), Henri van Beerendonk (Directeur Jiffy Group), Hans Sprong (Beleidsadviseur HRM De Hoop ggz), Helma Rutten (HR Manager De Haan Verhuizingen) en Anna Schouten (Projectmanager Samen Bereikbaar) hartelijk welkom. Ze introduceerde het onderwerp door kort te refereren naar de enquête van Samen Bereikbaar over thuiswerken waaruit blijkt dat de visie op thuiswerken positiever is geworden.

THUISWERKBELEID

Van Helden is benieuwd naar de ervaringen en het thuiswerkbeleid van de organisaties van de deelnemers. Sprong trapt af en vertelt dat er begin maart een pilot ‘online behandelen’ van start zou gaan en dat de komst van het coronavirus dit enorm heeft versneld. “Onze organisatie was aan het begin van de coronacrisis niet voorbereid op het vele thuiswerken. Van een adhoc oplossing is er in de afgelopen periode gewerkt aan een thuiswerkbeleid en per 1 september is gedeeltelijk thuiswerken een structurele mogelijkheid.” Ook Van Beerendonk zegt dat Jiffy Group een thuiswerkbeleid heeft ontwikkeld: “Afgelopen periode heeft ons geleerd dat thuiswerken heel goed mogelijk is. In de toekomst, na deze uitzonderlijke situatie streven wij echter een hybride model na waarbij het niet gewenst is om alleen maar thuis te werken. We hebben een verhouding van 50-50 voor ogen.” De Geus geeft aan dat bij KROHNE Altometer op dit moment zoveel mogelijk medewerkers thuiswerken, maar dat medewerkers in de productie deze mogelijkheid niet hebben. Volgens haar is de organisatie met de Ondernemingsraad in gesprek over het eveneens hybride thuiswerkbeleid voor na de pandemie. Hierin wordt tevens aandacht besteed aan de onderlinge bereikbaarheid en de continuiteit van ondersteuning en support aan de productie, het hart van de organisatie. Rutten legt uit dat het thuiswerkbeleid van De Haan Verhuizingen ook is gericht op de normale situatie. “Er is voor gekozen om per functie te bekijken of thuiswerken mogelijk is waarbij het uitgangspunt vertrouwen is en niet controle.”

AANDACHTSPUNTEN

We kunnen concluderen dat alle deelnemers gedeeltelijk thuiswerken na de coronacrisis als structurele oplossing zien. Het gesprek komt op de aandachtspunten, die dit jaar heel zichtbaar zijn geworden. “Het thuiswerken biedt vele voordelen maar kent ook knelpunten. Zo is betrokkenheid tussen collega’s onderling en het bedrijf een onderwerp dat om alertheid vraagt,” aldus Sprong. Van Beerendonk haakt daarop in en zegt: “Onze medewerkers zijn tevreden met de mogelijkheid van thuiswerken, maar missen op dit moment het sociale aspect. Wij vinden structuur bij het werken op afstand dan ook belangrijk. Tevens zijn leidinggevenden erop geattendeerd om bilaterale gesprekken te voeren met medewerkers. Dit ter vervanging van de korte gesprekken op de gang of na de vergadering.” Volgens Van Beerendonk schuilt met het thuiswerken eveneens het gevaar om aaneengesloten periodes zonder beweging aan het werk te blijven en voortdurend te reageren op binnenkomende e-mails en calls. Volgens hem moeten er gewaakt worden voor al te sterke vervaging van grenzen tussen privé en werk. Rutten: “Onze organisatie is output gestuurd en we geven medewerkers met de mogelijkheid van thuiswerken verantwoordelijkheid en flexibiliteit. Absolute voorwaarde is dat het werk daar niet onder mag lijden. Zo kan een geplande thuiswerkdag nooit een argument zijn om bijvoorbeeld niet naar een bijeenkomst te komen. Verder creëert afstand bij bepaalde mensen een soort gemak om werkzaamheden af te schuiven. Betrokkenheid is op dit moment een probleem, maar ik verwacht dat dit na de coronacrisis is opgelost. We zoeken dan namelijk een balans tussen thuis en op kantoor werken. Die balans is voor iedereen anders en kan per week verschillen.”

STIMULEREN BETROKKENHEID

Helaas is de coronacrisis nog niet ten einde en wordt er op dit moment nog zoveel mogelijk thuisgewerkt. De Geus licht toe hoe KROHNE Altometer verschillende acties heeft ingezet om de betrokkenheid te stimuleren. “We versturen geregeld een sociale nieuwsbrief en hebben een Sinterklaaspresentie thuis laten bezorgen. We missen zoveel sociale contactmomenten en dit soort acties worden dan zo gewaardeerd.” Van Beerendonk herkent de toegenomen waardering van medewerkers. “Alle uitingen mogen rekenen op zoveel meer enthousiasme. Naast een Sinterklaaspresentie thuis laten bezorgen. We missen zoveel sociale contactmomenten en dit soort acties worden dan zo gewaardeerd.” Van Beerendonk herkent de toegenomen waardering van medewerkers. “Alle uitingen mogen rekenen op zoveel meer enthousiasme. Naast een Sinterklaasattentie hebben we al regelmatig nieuwsbrieven gestuurd en houden we medewerkers na iedere MT-vergadering via een brief op de hoogte over hetgeen wat is besproken.” De Hoop ggz organiseert volgens Sprong ook informele contacten. Zo is er volgens hem gelegenheid om iedere werkdag de ochtend samen digitaal te starten en is er ruimte om persoonlijke zaken te delen.

BEREIKBAARHEID

De deelnemers zijn ervan doordrongen dat het thuiswerken daarnaast een positief effect heeft op het milieu, de mobiliteit en de bereikbaarheid van de regio. Zij dragen deze thema’s een warm hart toe. Niet voor niets zijn zij aangesloten bij Samen Bereikbaar, een zakelijk platform op het gebied van mobiliteit, duurzaamheid en bereikbaarheid. Schouten: “Alle deelnemers hebben zich verbonden aan ‘10% uit de spits’ waarbij medewerkers worden gefaciliteerd om buiten de spits naar en van het werk te rijden. Als iedereen na de coronacrisis één dag in de week thuis gaat werken, dan is dat 20% minder verkeer op de weg. Het is een relatief snelle en eenvoudige maatregel om de druk op het verkeer te laten afnemen.” Rutten stelt: “Naast alle voordelen van thuiswerken voor zowel werkgever als werknemer zijn de gevolgen voor het milieu en de doorstroming van het verkeer eveneens belangrijke overwegingen om het thuiswerken te stimuleren.” Volgens De Geus vermindert het aantal reisbewegingen door het (gedeeltelijk) thuiswerken aanzienlijk met als gevolg een betere bereikbaarheid van de regio.

TIPS

Als laatste vragen we naar tips voor andere bedrijven aangaande het thuiswerken? Sprong antwoordt gedreven: “Wij hebben het moment aangegrepen om het thuiswerkbeleid direct goed neer te zetten. Mijn advies is dan ook om dit onderwerp grondig aan te pakken zodat dit past bij de organisatie en bij de doelgroep.” Rutten knikt instemmend en vult aan: “Voor mij is vertrouwen en het sturen op vertrouwen erg belangrijk.

Daarnaast is communicatie cruciaal, dat vraagt om voortdurende aandacht. Zo is in ons beleid opgenomen dat er maandelijks een gesprek plaatsvindt waarin niet alleen de voortgang van de werkzaamheden wordt besproken maar ook persoonlijke zaken.” Van Beerendonk roept werkgevers op om thuiswerken ook na de pandemie te faciliteren en vast te houden aan de ontwikkeling die door corona is ingezet. “De praktijk heeft laten zien dat thuiswerken kan. Zorg wel voor een thuiswerkbeleid dat duidelijkheid schept in de mogelijkheden en voorwaarden.”

“Samen met onze klant zoeken we naar de meerwaarde van klant- specifiek communiceren”

0

Klantenloyaliteit speelt een belangrijke rol bij HJ Media Groep

Vlak na de jaarwisseling spreken we met de directieleden van HJ Media Groep, Hendrik Jan van der Rhee en Hans Klaasse. Ze zijn trots op de veerkracht die de medewerkers het afgelopen jaar hebben getoond en de creatieve ideeën die er tijdens de crisis zijn ontstaan. “Terugkijkend op de voorgaande periode is het besef bij ons nog groter dat HJ Media Groep een uniek bedrijf is.”

Het zijn de woorden van oprichter Van der Rhee die uitlegt dat HJ Media Groep op een ander manier te werk gaat dan de traditionele web-, reclame-, media en communicatiebureaus. Dat het bedrijf juist al deze zaken combineert omdat het alle disciplines in huis heeft. Hij zegt: “De meeste bedrijven huren verschillende professionals in, wij hebben deze mensen allemaal in dienst. Denk aan marketeers, strategen, designers, webdevelopers, tekstschrijvers, vakfotografen en – videografen, DTP-ers, et cetera. Zij werken vanuit hun eigen deskundigheid onderling samen en gaan allemaal voor hetzelfde gemeenschappelijke doel; het belang van de klant. Zij willen de klant verder helpen.”

KLANTENLOYALITEIT

Op dezelfde wijze werkt HJ Media Groep graag samen met haar opdrachtgevers. “Door naast de klant te gaan staan en ons in te leven in de organisatie weten we welke communicatiemiddelen en marketingstrategieën het beste ingezet kunnen worden. Een persoonlijke binding met de klant is hierbij essentieel, alleen zo komen de beste dingen tot stand. En deze crisis onderstreept dit alleen nog maar,” stelt Klaasse. Hij geeft een aantal voorbeelden hoe dit tot uiting is gekomen. “We hebben verschillende klanten geholpen om in deze onzekere tijden de loyaliteit en motivatie van de medewerkers en klanten te bevorderen. Bijvoorbeeld met gepersonaliseerde magazines en verrassende geschenken, op maat gemaakte spellen die de connectie met de kernactiviteiten bevorderd, speciaal ontworpen beeldmerken, smakelijke pakketten met bijbehorende vouchers en websites, persoonlijke wenskaarten met een presentje, et cetera. Daarnaast hebben we tijdens de lockdown voor verschillende retailers, die noodgedwongen hun deuren moesten sluiten, in anderhalve dag een webshop gebouwd. Zij kunnen nu toch online artikelen onder de aandacht brengen, zodat de verkoop niet volledig stil is komen te liggen. Tevens hebben we in plaats van fysieke bijeenkomsten digitale conferenties georganiseerd. Het is des te meer duidelijk geworden dat naast klantenloyaliteit onze creativiteit en flexibiliteit de kern van de samenwerking met onze klanten is. Dat zal ook na de crisis zo blijven.”

ANTICYCLISCH DENKEN

Maar ondertussen hebben we nog met de crisis te maken. We vragen de heren hoe hier mee om te gaan? Klaasse geeft aan dat het antwoord op de crisis voor bedrijven anticyclisch denken is. “Met creativiteit, vernieuwend denken en innovatief handelen kunnen problemen veranderen in kansen. Juist nu is het zaak om onze creativiteit in te zetten en te kijken wat de mogelijkheden zijn. Geen verdere achterstand op te lopen door nu niets te doen, maar zorgen dat je klaar bent voor de toekomst.” Van der Rhee vervolgt: “Samen met de klant zoeken we naar de meerwaarde op het gebied van communicatie. We kijken hierbij naar het totaalplaatje en niet naar specifieke deeloplossingen. Door deze multidisciplinaire benadering ontstaan er verrassende oplossingen. Wij denken dat de toekomst ligt bij de crossmediale aanpak. Een ondernemer moet zich niet beperken tot één communicatievorm. Daarom zetten wij voor onze klanten crossmediale campagnes op, waarbij de verschillende kanalen elkaar versterken om de juiste boodschap over te brengen. Uiteraard kun je bij ons ook alleen terecht voor het printen van een flyer of het ontwerpen van een huisstijl. Daar hebben we professionals voor in huis die het leuk vinden om een nieuw ontwerp naar de wensen van de opdrachtgever te bedenken.

Echter, je maakt het veel krachtiger door de zaken te combineren en datatechnologie in te zetten. Dat is waar we sterk in zijn; data verrijken en implementeren.”

DATATECHNOLOGIE

Van der Rhee is van mening dat je een groter wezenlijk effect kan creëren door data te analyseren. “Wij beschikken over de juiste mensen en middelen om data in kaart te brengen en te verrijken. Door slim met de beschikbare data om te gaan kan dat een enorme waardevermeerdering betekenen op het gebied van marketing en communicatie. Je maakt de communicatiemiddelen persoonlijk, uniek en klantspecifiek. Deze werkwijze versterkt bovendien de loyaliteit en sympathie bij de klant.”

We vragen de heren of ze momenteel ook voor bedrijven die nog geen klant zijn bij HJ Media Groep wat kunnen betekenen. Hierop reageren beiden volmondig met ja. Klaasse: “Met ons team gaan we graag op zoek naar de behoefte van potentiële klanten. Wij hebben speciaal hiervoor een Kans Innovatie Model ontwikkeld, waarmee we met onze klant geheel vrijblijvend een reis maken om erachter te komen welke communicatiemiddelen ze het beste kunnen inzetten.” Hij benadrukt dat het juist nu het beste moment is om hiermee aan de slag te gaan. Door hier nu tijd in te investeren, maak je je organisatie klaar voor de toekomst en is de kans groter om sterker uit de crisis te komen. Zodra deze crisisperiode achter de rug is, zijn de plannen gereed voor realisatie en hoeft er dan pas budget vrijgemaakt te worden. “Wij willen onze bestaande, maar ook nieuwe klanten graag helpen met deze voorbereidingen door juist nu vernieuwende concepten voor hen te ontwikkelen.”

Vertrouwen consument verandert nauwelijks in januari

0

De stemming onder consumenten is in januari 2021 nauwelijks veranderd in vergelijking met een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -19, tegen -20 in december 2020.

Met -19 lag het consumentenvertrouwen in januari ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-7). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Stemming consumenten over economisch klimaat nagenoeg hetzelfde

Consumenten oordeelden in januari nagenoeg hetzelfde over de economie als in december. De deelindicator economisch klimaat ging van -40 naar -39. Over de economie in de komende twaalf maanden waren consumenten een fractie minder somber, terwijl ze over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden een fractie negatiever waren.

Koopbereidheid onveranderd

De koopbereidheid kwam in januari net als in december uit op -6. Consumenten waren iets optimistischer over de financiële situatie in de komende twaalf maanden en iets minder negatief over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden. De tijd voor het doen van grote aankopen vonden consumenten ongunstiger dan in december. 

Ondanks corona 68 duizend bedrijven erbij in 2020

0

Het aantal bedrijven is in 2020 met 68 duizend (3,7 procent) toegenomen. Dat hangt deels samen met het relatief lage aantal bedrijfsopheffingen, waarbij de publieke steunmaatregelen een rol zouden kunnen spelen. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Over de afgelopen 10 jaar is het aantal bedrijven in Nederland ieder jaar gestaag gestegen. Elk jaar werden er dus meer bedrijven opgericht dan dat er werden opgeheven. Begin 2021 telde Nederland 1,92 miljoen bedrijven, een stijging van ruim 50 procent ten opzichte van 10 jaar eerder. Het aantal bedrijven groeide in 2020 wederom, met 3,7 procent. Dat was aanzienlijk lager dan in de drie voorgaande jaren. In de periode 2011–2019 groeide het aantal bedrijven in Nederland namelijk met gemiddeld 5,3 procent per jaar.

Steeds meer kleine bedrijven

Opvallend is de toename van het aantal bedrijven met 1 werkzame persoon. In de afgelopen 10 jaar is dit aantal toegenomen van 888 duizend bedrijven naar meer dan 1,5 miljoen, een groei van 69 procent. Daarnaast is ook het aandeel van deze bedrijvengroep gestegen: in 2011 had 69 procent van alle Nederlandse bedrijven 1 werkzame persoon, en op 1 januari 2021 was dit ruim 78 procent.

Sterke groei aantal webwinkels

Procentueel gezien groeide het aantal bedrijven in 2020 het hardst in het onderwijs (8,2 procent). Binnen deze sector steeg het aantal bedrijven dat actief is in de studiebegeleiding met ruim 9 procent. Ook het aantal bedrijven in de bouwsector en de gezondheids- en welzijnszorg steeg met meer dan 6 procent relatief sterk in 2020. Binnen deze laatste sector groeide de thuiszorg met bijna 10 procent.

Ondanks de sterke terugval van de bedrijfsoprichtingen in de horeca in het tweede en derde kwartaal van 2020 steeg het aantal horecabedrijven vorig jaar met 5,2 procent, iets langzamer dan in 2019 (6,2 procent). Dit is waarschijnlijk niet los te zien van de coronasteun door de overheid en het daarmee samenhangende lage aantal bedrijfsopheffingen vanaf het tweede kwartaal van 2020.

Absoluut gezien steeg het aantal bedrijven het meest in de bouwnijverheid (11,7 duizend), de handel (11,6 duizend) en de gezondheids- en welzijnszorg (10,6 duizend). De sterke toename van het aantal bedrijven in de handel is bijna volledig toe te schrijven aan een forse stijging van het aantal webwinkels. In 2020 kwamen er meer dan 13 duizend webwinkels bij (24 procent). Het aantal bedrijven in de markthandel daalde relatief sterk, met 4 procent.

Uitbreiding Winkelcentrum Zuidplein in maart van start

0

Winkelcentrum Zuidplein breidt uit met 5.000 vierkante meter. Ontwikkelcombinatie Ballast Nedam Development en Heijmans Vastgoed en de gemeente Rotterdam hebben hiervoor contracten gesloten met Portico Investments en Q-Park Nederland. De bouw gaat in maart 2021 van start en is naar verwachting medio 2022 gereed.

Met de uitbreiding van het winkelcentrum zet gebiedsontwikkeling Hart van Zuid de volgende stap naar een bruisend stadscentrum voor Zuid. Wouter van de Braak, namens de ontwikkelcombinatie Ballast Nedam Development en Heijmans Vastgoed: “We zijn trots op deze mijlpaal, die we bereikt hebben met partijen die voor de lange termijn instappen in Hart van Zuid. Met deze uitbreiding sluiten we naadloos aan op de renovatieplannen die in het bestaande winkelcentrum reeds aangevangen zijn. Hart van Zuid is straks weer een eye-catcher rijker.”

Versterking productaanbod

De uitbreiding houdt voor het winkelend publiek in dat er twee sterke supermarkten en diverse kleinere dagwinkels/verszaken bij komen. Hiermee is er straks een volwaardig aanbod voor dagelijkse boodschappen. Daarnaast komt er extra horeca aanbod. Bas Kurvers, wethouder Bouwen en Wonen: “Het grootste overdekte winkelcentra van Nederland wordt met deze uitbreiding nog groter. Met een extra entree bij de nieuwe busterminal is het winkelcentrum nog toegankelijker voor reizigers op het drukke OV knooppunt. Hart van Zuid is op stoom om een prachtige plek te worden om te wonen, te recreëren, van cultuur te genieten en te winkelen.’’

Portico Investments heeft zich als vastgoedbelegger verbonden aan de uitbreiding. CEO Mathieu de Bruin: “Beleggen in supermarktvastgoed zit ons in de genen, wij zoeken altijd naar unieke projecten. De combinatie van de ligging tussen het bestaande winkelcentrum Zuidplein, een druk OV knooppunt en de aanwezigheid van twee geweldige supermarkten met aanvullende dagwinkels, horeca en parkeren, maken dit een ideaal product voor ons.”

Verbinding winkelcentrum en busterminal

Het nieuwe deel wordt verbonden met het bestaande winkelcentrum waarvan onlangs de grondige renovatie is gestart. De twee aanpakken sluiten mooi bij elkaar aan waarbij goed gekeken is naar een moderne uitstraling en een diverse mix van huurders en voorzieningen. Een verbinding wordt ook gemaakt met de nieuwe – tegelijk te realiseren – busterminal van Hart van Zuid. De gevel van het nieuwe deel van het winkelcentrum loopt over in de busterminal en maakt het zo één geheel.

Parkeergarage

Een groter winkelaanbod vraagt ook om uitbreiding van parkeerfaciliteiten voor fiets en auto. In de te bouwen garage komen ruim 200 parkeerplaatsen. Fred Wilkes, Q-Park: “We zijn erg tevreden met de uitbreiding van ons parkeeraanbod in Hart van Zuid. We zijn al vele jaren verbonden met dit gebied, maar deze uitbreiding is de kers op de taart. De nieuwe opzet van de garage, waarbij we ook een slimme koppeling creëren met de bestaande garage, krijgt uiteraard de Q-Park look & feel. De garage zal worden voorzien van de laatste technologie oplaadfaciliteiten en parkeren op kenteken.”

Bij de bouw van de parkeergarage wordt inpandig een voetgangerspad gerealiseerd. Hierdoor kunnen voetgangers snel en veilig van en naar Charlois en het Motorstraatgebied, ook buiten openingstijden van het winkelcentrum Zuidplein.

SOFTWARE DIE HET OOSTEN EN WESTEN VERBINDT

0

“Met dank aan ons nieuwe systeem kunnen we nu leveren aan grotere bedrijven, profileren we ons nog professioneler en werken we stukken efficiënter. Codeless heeft echte groei voor ons bedrijf bewerkstelligd!”
Joost Eeuwes – Directeur EWD-Compass B.V.

EWD-Compass helpt sinds 2009 bedrijven in Nederland om te importeren en exporteren in/uit China en Vietnam. Een zeer complexe service, omdat EWD-Compass de vraag van hun klanten uit diverse branches continu glashelder moet hebben en zij continu moeten schakelen met veel verschillende partijen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de tijd-, taal- en cultuurbarrière, plus de Chinese firewall die het bedrijven enorm moeilijk kan maken.

Derhalve werd het tijd voor een écht goed passend softwaresysteem. Dit werd eind 2019 een van de grootste prioriteiten binnen EWD-Compass. Men ging op zoek naar een systeem waarin alles kon worden opgenomen EWD-Compass helpt sinds 2009 bedrijven in Nederland om te importeren en exporteren in/uit China en Vietnam.

Is standaard software voor u ook geen optie? Vraag naar de mogelijkheden.

WANNEER ALLEEN EXCEL NIET MEER VOLSTAAT

Joost Eeuwes (Directeur EWD-Compass): “We werkten tot voorheen – ja, dat klinkt erg ouderwets – voornamelijk met Excel-lijsten. Die stuurden we wekelijks door naar onze klanten. Bij de start van ons bedrijf een prima manier van werken, maar nu we gegroeid zijn voorbij 15 FTE en een groter portfolio met grotere klanten hebben, bleek dat geen waterdichte methode meer. We wilden inzicht creëren voor de klant, zodat zij op kunnen zoeken welke levering op welk moment zich waar in het proces bevindt. En bovendien belangrijk: die informatie moet op elk moment van de dag up-to-date zijn.

Daarnaast waren we op zoek naar een systeem dat ons kon ondersteunen in de informatievoorziening van onze eigen EWD-Compass-medewerkers, zodat deze kunnen bijspringen op een project of het eenvoudig over kunnen nemen in het geval van ziekte of vakantie. Om dat voor elkaar te krijgen, moest het hele systeem geautomatiseerd worden. Het proces start bij ons met de aanvraag, daarop volgt het zoeken van producten. Dan heb je offertes die aan de aanvragen en zoekgeschiedenis verbonden zijn, de uiteindelijk gekozen producten, de productie zelf én het vervoer, plus de uiteindelijke controle. Dit complete proces heeft Codeless in één overzichtelijk en toegankelijk systeem weten te vangen. Onze klant heeft nu echt overal 100% inzicht in. Dat zorgt voor een professioneel overkomen van onze kant, het gevoel van controle aan klantzijde en bovendien scheelt het ons ongelooflijk veel tijd.”

Heeft u een vergelijkbare uitdaging? Neem contact op.

CODELESS EN EWD-COMPASS VONDEN ELKAAR VIA EEN SOFTWARE CONSULTANT VAN IPL ADVIES UIT EINDHOVEN

Joost Eeuwes van EWD-Compass vertelt hierover: “Wij vonden het moeilijk – iets waar denk ik meerdere klanten van Codeless tegenaan lopen – om te verwoorden wat we exact nodig hadden. Want Codeless zit niet in de materie van EWD-Compass en wij beheersen niet de materie van Codeless. Het liefst hadden we onze wensen heel eenvoudig op één A4’tje uiteengezet, maar dat bleek lastig. Daarom zijn we met onze wens naar een externe software consultant gegaan die gespecialiseerd is in standaard ERP-pakketten. Wij dachten namelijk dat we zo’n ERP-pakket nodig hadden. Dat bleek gedeeltelijk waar te zijn. Maar onze eigenlijke wens bleek een ERP-pakket Plus. De externe software consultant was daar, na enkele interviews, al snel achter. Hun conclusie? ‘Er zijn in Nederland drie bedrijven die jullie écht verder kunnen helpen.’ En dus vroegen we een drietal offertes aan. Bij Codeless kregen we het beste gevoel. Er volgde een gesprek.”

EEN COMPLEET SYSTEEM IN MINDER DAN EEN HALF JAAR

Binnen no-time wist Codeless de wensen en ideeën van EWD-Compass op papier te vertalen naar een passend software systeem en presenteerde dit tijdens een van de eerste afspraken. Het ging om een flexibel systeem dat echt op de EWD-Compass-wensen aansloot, en waar iedereen op in kan loggen, tot de vervoerder aan toe. Joost Eeuwes: “Hoe we tot nu toe met Codeless werken, is eigenlijk als volgt: wij stellen iets voor, vragen ‘Is dit mogelijk?’ En het antwoord is eigenlijk vrijwel altijd ‘Ja, het is mogelijk.’ Dat is voor ons fantastisch.”

In minder dan een half jaar tijd werd het complete systeem opgeleverd. Exact zoals beloofd. Joost Eeuwes zegt hierover: “Codeless komt beloftes na. Als zij zeggen ‘het is maandag klaar’ dan is het maandag ook klaar. Dat is wel heel fijn. Bovendien is het heel prettig dat zij alles op papier in makkelijke taal uitleggen, terwijl het systeem erachter zeker wel ingewikkeld is. Als niet-software engineer begrijp ik het echter ook. En dat vind ik wel echt hun kracht.”

Is standaard software voor u ook geen optie? Vraag naar de mogelijkheden.

BETROKKEN EN PROACTIEF

Ook een pluspunt, wat Joost Eeuwes betreft, is de betrokkenheid van Codeless: “Onze grootste zorg bij de implementatie van dit systeem was of het wel zou werken in China. Dat was eventjes proberen voor iedereen, ook voor Codeless. China’s firewall houdt namelijk heel veel tegen; ook ERP-systemen. Veel van onze klanten hebben een regulier ERP-systeem en kunnen daarmee niet inloggen als ze in China zijn. Dat kan ik me met mijn systeem niet permitteren. Codeless begreep dit en dacht dus mee. Toen ik begin dit jaar naar China moest, gaf Codeless proactief aan: We grijpen dat moment aan om maximaal te testen en te proberen. Dat zorgde er al snel voor dat we zagen wat er al goed ging en welke kleine aanpassingen er nog gedaan moesten worden!”

Tot slot wil Joost Eeuwes nog kwijt dat Codeless door middel van het nieuwe systeem écht meehelpt in de groei van het bedrijf:

“We kunnen nu aan grotere bedrijven leveren omdat het nieuwe softwaresysteem dat mogelijk maakt. Bovendien profileren we ons nu nog professioneler en werken we stukken efficiënter. Precies zoals we voor ogen hadden!”

Over Codeless:
Codeless vernieuwt, bouwt en onderhoudt software die altijd perféct aansluit op úw unieke bedrijfsprocessen.
Zodat u de beste software heeft voor uw bedrijf én ambities.
Nu, morgen en over 30 jaar.
Kijk op https://codeless.com/

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Michael van Schaik van Codeless Technology BV

RTHA: Het jaar 2020 met twee gezichten

0

Het afgelopen jaar werd getekend door een forse afname van het aantal passagiers met minder vliegtuigbewegingen als gevolg van de coronacrisis. Tegelijkertijd kende RTHA successen in het afgelopen jaar met veel vernieuwing op het luchthaventerrein. In 2020 verstevigde de regionale luchthaven bij Rotterdam zijn relevantie in de regio en maakte flinke stappen in de ambities op duurzaamheid en innovatie. Daarnaast leverde ze een vernieuwde vertrekhal, een nieuwe campus, een nieuwe brandweervloot en moderne brandweerkazerne op. Het jaar 2020 kende in crisistijd twee gezichten voor de luchthaven.

In heel 2020 reisden bijna 485.000 passagiers van en naar RTHA, dat is een afname van 77 procent ten opzichte van het recordjaar 2019. Het aantal vliegtuigbewegingen van commerciële charter- en lijnvluchten daalde aanzienlijk (-69 procent). Het verkeer van de politie- en traumahelikopter op RTHA bleef nagenoeg gelijk ten opzichte van 2019 (5852 aantal bewegingen). De geluidsruimte waarbinnen de luchthaven opereert is in deze periode niet gewijzigd.

De uitbraak van het coronavirus had in maart 2020 een enorme impact op de vraag naar vliegen en dat was te merken aan een stil Rotterdam The Hague Airport in 2020. Algemeen directeur Ron Louwerse van Rotterdam The Hague Airport: “In het voorjaar bleven we als luchthaven open voor het maatschappelijk verkeer, de zakelijke vluchten en als uitwijkluchthaven voor Schiphol. Maar de afhandeling van het commercieel vliegverkeer kwam stil te liggen. Voor het eerst in ons bestaan maakten we dit mee en gelukkig konden we na drie stille maanden in de zomer van 2020 weer opschalen. Dat merkten we direct in positievere cijfers in de zomer.”

Jaar van opleveringen
2020 kende ook lichtpunten voor Rotterdam The Hague Airport. Door het jaar heen zijn verschillende bouwprojecten opgeleverd en in gebruik genomen.

Als eerste werd in januari een nieuw Centraal Security Filter (CSF) met nieuwe scanapparatuur in gebruik genomen. De vernieuwingen zorgen voor een snellere securitycheck en bevorderen de veiligheid van de reizigers.

Aan het eind van de zomer ontving de luchthavenbrandweer drie gloednieuwe zogenaamde ‘crashtenders’ (blusvoertuigen) van de firma Rosenbauer. De voertuigen zijn uitgerust met de modernste blustechnieken en kunnen bijvoorbeeld blussen en rijden tegelijk. Met de oplevering in dezelfde periode van een duurzame brandweerkazerne zet Rotterdam The Hague Airport hiermee een flinke stap voorwaarts in kwaliteit.

De luchthaven kent sinds het najaar een luchtvaartcampus, het Albeda ‘Rotterdam The Hague Airport college’. Er is een nauwe samenwerking met studenten om stage te lopen in een ‘live omgeving’ op RTHA.

In november onthulde minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen op RTHA het eerste in Nederland geregistreerde elektrische vliegtuig. Het vliegtuigtype heet Pipistrel, kan een piloot en een passagier vervoeren en blijft maximaal 50 minuten in de lucht. Het vliegtuig heeft RTHA als basis en op de luchthaven werken onder andere de Stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA), het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de TU Delft verder aan de ontwikkeling van elektrisch aangedreven vliegen.

Vernieuwde vertrekhal

Eind van het jaar werd de vernieuwde vertrekhal op Rotterdam The Hague Airport in gebruik genomen. De hal heeft een moderne en rustige uitstraling door het gebruik van houten elementen. Er is tien meter richting het platform uitgebouwd, waardoor er meer ruimte voor de passagiers is ontstaan. De elementen van overzichtelijkheid, kleinschaligheid, snelheid en gemak vallen op en er is licht van alle zijden. Op het dak is mos sedum dakbedekking verwerkt, dat zorgt voor een goede isolatie in de zomer- en winterperiode. Dit mos sedum dak is ook bij de nieuwe brandweerkazerne gebruikt. De vertrekhal kent zuinige ledverlichting aangestuurd door een hypermodern, intelligent verlichtingssysteem. Bij de bouw is gebruik gemaakt van milieuvriendelijke bouwmaterialen. De officiële opening van de vernieuwde vertrekhal is voorzien in het voorjaar van 2021.

Naast vernieuwing op en bij het luchthaventerrein heeft de GGD Rotterdam-Rijnmond in november een groot testpaviljoen opgebouwd op parkeerterrein P3. RTHA verwelkomt graag dit soort initiatieven die de regio dichtbij de luchthaven brengen.

Stapsgewijs herstel

“Met (snel)testen en de komst van een vaccin verwachten we in 2021 een stapsgewijs herstel van onze markt,” geeft Ron Louwerse aan. “Mensen willen weer vliegen als dit achter de rug is.

Aanslagen waterschapsbelasting Hollandse Delta op de mat

0

Deze week ontvangen inwoners en bedrijven op de Zuid-Hollandse eilanden de aanslagen voor de waterschapsbelastingen van waterschap Hollandse Delta. Met het belastinggeld betaalt het waterschap het werk voor stevige dijken, voor het zuiveren van afvalwater, voor voldoende water en veilige wegen. Dit jaar gaat het waterschap daarvoor onder meer de regionale waterkeringen Puttershoek, Strijen en Dirksland verbeteren en de Visservliet en de Oud-Beijerlandse kreek baggeren. Ook staan de renovatie van het gemaal Oudenhoorn, vervanging van de beluchting van rioolwaterzuivering Zwijndrecht en groot onderhoud aan de wegen gepland. Zo zorgt het waterschap voor schoon en voldoende water, veilige (vaar)wegen en sterke dijken en duinen.

Belastingsoorten

Piet Kome, heemraad Financiën, licht toe: “Om alle werkzaamheden in 2021 uit te voeren, heft het waterschap belastingen. Zodat burgers en bedrijven veilig kunnen wonen, werken en recreëren in Zuid-Holland Zuid.” Het waterschap heeft verschillende taken: schoon water, voldoende water, veilige dijken en veilige wegen. Voor elke taak zijn er aparte belastingen, de zogenaamde heffingen. Uit de zuiveringsheffing en verontreinigingsheffing betaalt het waterschap het zuiveren van afvalwater. Met de watersysteemheffing bekostigt het waterschap schoon en voldoende water in sloten en singels en het onderhoud aan dijken. Ook de maatregelen tegen wateroverlast of droogte worden hiermee betaald. De wegenheffing wordt ingezet voor wegonderhoud. Dan gaat het om wegen buiten de bebouwde kom, met uitzondering van de provinciale wegen en de rijkswegen.

Makkelijk betalen

SVHW int de aanslagen voor het waterschap. U kunt betalen via de QR code of de link op het aanslagbiljet en via de beveiligde omgeving ‘Mijn SVHW’ op www.svhw.nl. U kunt ook in termijnen betalen voor de vervaldatum of over het jaar via automatische incasso.

Vragen of meer weten?

Meer informatie over de waterschapsbelastingen staat op www.wshd.nl/over-uw-aanslag en op de site van SVHW: www.svhw.nl/belastingen-en-tarieven.

Liever telefonisch contact? In de periode van 1 februari tot en met 5 maart heeft SVHW verruimde openingstijden. SVHW is dan van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 18.00 uur en op vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar via (0186) 577 222 of (0800) 02 00 873.

Picnic breidt capaciteit wederom uit met extra distributiecentrum

0

Websuper speelt in op enorme toename van bestellingen

Eerder dan gepland neemt online supermarkt Picnic weer een nieuw distributiecentrum (dc) in gebruik. Het aantal bestellingen bij de websuper zat de afgelopen jaren al flink in de lift, maar door de coronacrisis is dit nog meer toegenomen. De deuren van een nieuw dc in het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs gaan dan ook reeds in maart dit jaar open. Vorig jaar ging het dc in Apeldoorn ook al sneller van start dan gepland.

De opening in Berkel en Rodenrijs stond eigenlijk gepland voor eind dit jaar. Picnic zal door de toegenomen drukte echter vervroegd van start gaan. “Het gemak van thuisbezorging is nóg meer tot mensen doorgedrongen. Bovendien gaan tijdens de lockdown mensen minder naar buiten”, zegt medeoprichter Michiel Muller van de online supermarkt. “Het aantal aanmeldingen via onze app neemt nog altijd hard toe. En mensen die al boodschappen door ons laten bezorgen, bestellen vaker en meer.”

Druk wegnemen

Het dc in de Zuid-Hollandse neemt druk weg bij de andere logistieke centra van Picnic. Muller: “Hierdoor creëren we extra capaciteit waarmee we dagelijks duizenden extra bestellingen kunnen afleveren in heel Nederland.”  

Het dc in Berkel en Rodenrijs biedt straks werk aan ongeveer 500 medewerkers. “Het is fijn dat we in deze tijd, waarin werkgelegenheid in veel branches helaas door corona is teruggelopen, mensen eventueel bij ons een baan kunnen vinden”, aldus Muller. Het distributiecentrum heeft een oppervlakte van 20.000 vierkante meter en is daarmee samen met dat in Apeldoorn het grootste dc van Picnic. Het is gevestigd aan de Da Vincistraat 1.

Nog meer vraag dan voorheen

Het is niet het eerste dc dat versneld de deuren opent; afgelopen zomer gebeurde dat ook met het logistiek centrum in Apeldoorn. Sinds de uitbraak van Covid-19 steeg de vraag nog harder dan ervoor.

Behalve in Berkel en Rodenrijs, Rotterdam en Apeldoorn zijn er distributiecentra gevestigd in Diemen, Eindhoven en Utrecht. Later dit jaar opent Picnic een geheel gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht. Vanuit al deze locaties worden de boodschappen verspreid over de meer dan honderd plaatsen waar Picnic inmiddels bezorgt.

Over Picnic

Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Later is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

Laat uw HART zien en maak het verschil met unieke gepersonaliseerde attenties

0

Hoe graag we het anders zien, we hebben nog steeds te maken met het coronavirus en de verstrekkende gevolgen. Er is hoop, maar we zijn er helaas nog niet. Laat uw relaties en/of medewerkers zien dat u aan ze denkt. Binnenkort is het Valentijnsdag (14 februari), maar ook Pasen (4 en 5 april) is een goede gelegenheid om medewerkers en/of relaties te verassen. Of is wellicht 1 april, de ideale dag om een lach op iemands gezicht te toveren. Wilt u echt het verschil maken? Geef dan een persoonlijk en uniek cadeau. Omdat deze unieke geschenken gepersonaliseerd zijn is de attentiewaarde nog hoger en kunt u de boodschap beter overbrengen. Hieronder zijn dan ook slechts voorbeelden, de mogelijkheden zijn eindeloos. Bij HJ Media Groep denken ze graag met u mee!

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor uw bedrijf of heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij staan graag voor u klaar.