Home Blog Page 62

Rotterdamse horeca kookt voor helden

0

Rotterdams initiatief ondersteunt zorgverleners met verse maaltijden op locatie

De maatregelen om het coronavirus tegen te gaan beperken velen, maar zorgen ook voor saamhorigheid. En waar de ene helft van Nederland thuiszit, dreigt een ander deel juist overwerkt te raken. De Rotterdamse organisatie Onze Zaken wil hiervoor de actie ‘Rotterdamse horeca kookt voor helden’ opzetten. Horecamedewerkers die nu thuis zitten worden ingezet om zorgpersoneel – en mensen werkzaam in andere vitale beroepen –  te ondersteunen. Bij relevante instellingen worden distributiepunten opgesteld waar medewerkers na afloop van hun dienst een maaltijd kunnen aanschaffen.

Het initiatief is mede opgezet om de stad Rotterdam dichter bij elkaar brengen. “Er is zoveel energie en er zijn zoveel mensen die zich willen inzetten om personeel in vitale functies te ontlasten. Samen los je grote problemen op”, aldus Hans Mosselman van Onze Zaken.

Daarnaast wordt met ‘Rotterdamse horeca kookt voor helden’ zorgpersoneel ontlast. Zij hoeven zich zo minder bloot te stellen aan contacten in bijvoorbeeld de supermarkt en hoeven zelf niet te koken. Tegelijkertijd blijft ook een deel van de horeca op deze manier draaiende, waaronder horecapersoneel en leveranciers. Maar niet alleen de lokale hospitality branche is hiermee geholpen, ook buiten de horeca kunnen Rotterdamse organisaties en (zelfstandig) ondernemers een bijdrage leveren. Chauffeurs die de distributie verzorgen bijvoorbeeld of een kweker die met een overschot aan producten zit. Het effect op de lokale economie is daardoor aanzienlijk.

Elke dag worden er drie verschillende verse maaltijden bereid: vegetarisch, halal en een kindvriendelijk of haram maaltijd. Voor de maaltijden moet wel een klein bedrag worden betaald om zo de economie te stimuleren.

Rotterdamse zorginstellingen, horecabedrijven en alle andere ondernemers die hieraan een bijdrage kunnen leveren, kunnen zich aanmelden via corona@onzezaken.nl voor het initiatief. De ambitie is om snel op te schalen en uiteindelijk tienduizenden maaltijden per dag te kunnen verzorgen. De verwachting is dat de pilot snel van start zal gaan, Erasmus MC en de GGD zijn mogelijk de eerste locaties voor de pilot. De organisatie is in gesprek met onder meer Voor Goed Agency, diverse Rotterdamse fondsen en Gemeente Rotterdam om dit initiatief te steunen.

Over Onze Zaken
Onze Zaken is een initiatief van een aantal sociaal ondernemers in Rotterdam die de een positieve verandering op het gebied van arbeidsparticipatie willen organiseren. Onze Zaken is een netwerk van werkgevers die samenwerken om mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben te betrekken bij het verkrijgen van arbeid. Zij doen dat door zich samen hard te maken voor de nodige arbeidsplaatsen en te investeren in het ontwikkelen van mensen. De doelgroep van medewerkers is echter niet beperkt tot mensen met ‘een randje’, maar een gemengde groep van mensen waarbij eenieder kan werken aan persoonlijke groei.

De initiatiefnemers van Onze Zaken zijn de afgelopen jaren al zelfstandig actief geweest met deze werkwijze en hebben de ambitie meer mensen aan het werk te helpen en verder te professionaliseren.

Dirk van der Borg beëdigd tot waarnemend burgemeester Sliedrecht

0

Provincie Zuid-Holland

Commissaris van de Koning in Zuid-Holland, Jaap Smit, heeft vandaag Dirk van der Borg beëdigd tot waarnemend burgemeester van de gemeente Sliedrecht. Hij is per 31 maart benoemd en blijft aan tot de installatie van de nieuwe kroonbenoemde burgemeester.

Van der Borg beschikt over ruime bestuurlijke ervaring. Hij was van januari 2019 tot januari 2020 waarnemend burgemeester van Molenlanden. Van 2013 tot 2019 was hij burgemeester van Molenwaard. Daarvoor was hij burgemeester van de gemeente Graafstroom en waarnemend burgemeester van de gemeente Molenwaard, waarin Graafstroom in 2013 werd opgenomen.

HJ Media Groep lanceert website ONZEHELDENINDEZORG.NL

0

Omdat wij veel bewondering hebben voor de mensen in de zorg heeft HJ Media Groep de website onzeheldenindezorg.nl gelanceerd. Al die zorgverleners, artsen en verpleegkundigen werken bijna dag en nacht om op een liefdevolle en deskundige wijze zorg te verlenen. Zouden wij die tomeloze inzet niet enorm moeten waarderen? Zeker weten!

Ons leven is opeens veranderd. Het coronavirus ontregelt niet alleen de economie maar treft ook de gezondheidszorg. Mensen maken zich terecht zorgen om hun gezondheid. Medewerkers in de gezondheidszorg kunnen we nu niet missen. De gezondheidszorg draait op volle toeren. Daarom willen wij onze waardering laten blijken. Samen met enkele welwillende ondernemers (Bakkerij Vlot en SEO Bureau) willen wij zorgmedewerkers een kleine attentie aanbieden rond de komende paasdagen. Een attentie die van dezelfde topkwaliteit is als de zorg die zij ons verlenen. Onze ‘helden in de zorg’ verdienen dit.

Onder het motto ONZE HELDEN IN DE ZORG stellen wij u -mede namens verschillende ondernemers die deze actie steunen- voor om blijk te geven van uw waardering aan mensen in de zorg. U kunt dat doen door paasbroden tegen kostprijs te bestellen en hen die dit verdienen dit cadeau te geven. U kunt een pakket van artikelen sponsoren. HJ Media Groep verpakt uw blijken van waardering in een mooi doosje voorzien van uw bedrijfsnaam en een persoonlijke tekst. U geeft dus een herkenbaar geschenk van topkwaliteit aan hen die u een blijk wil geven van uw betrokkenheid en waardering! Kijk snel op www.onzeheldenindezorg.nl.

Na de Pasen zullen er ook andere producten te verkrijgen zijn op www.onzeheldenindezorg.nl. Hou daarvoor de website in de gaten.

Port of BUSINESS deelt kosteloos uw initiatieven en nieuws

0

Laten we elkaar helpen in deze moeilijke en onzekere tijd!

We maken iets mee wat we nog nooit hebben meegemaakt. Elke dag staat (deels) in het teken van het coronavirus. We lezen en zien veel verdrietige berichten van mensen die getroffen zijn door het virus en leven intens mee. De coronacrisis raakt ons allemaal, of dat nu privé of zakelijk is.

Zonder alle ‘slachtoffers’ van het virus en de gevolgen van de crisis te vergeten willen wij van Port of BUSINESS ook een positief signaal afgeven. We zien namelijk allerlei mooie en creatieve initiatieven ontstaan waarbij mensen / bedrijven elkaar helpen, bemoedigen, steunen en samenwerken. Hier willen we graag aandacht aan besteden! Daarom stellen wij aankomende tijd onze communicatiekanalen (website, nieuwsbrief, social media) van Port of BUSINESS kosteloos ter beschikking om de nieuwsberichten en initiatieven uit onze regio te delen.

Voor de members van Port of BUSINESS gaan we zelfs nog een stapje verder. Heeft u een hulpvraag of informatie nodig, zodat uw business niet hoeft te stagneren of zodat u nieuwe business kunt ontplooien. Laat het ons weten en wij doen een oproep voor u of proberen u met de juiste personen in contact te brengen. Laten we elkaar helpen in deze moeilijke en onzekere tijd!

Uw nieuws, initiatieven, hulpvragen et cetera kunt u sturen naar info@portofbusiness.nl. We zien ze graag tegemoet! Rest het ons om u veel sterkte en vooral veel gezondheid toe te wensen!

Rendement maakt vakinformatie vrij toegankelijk

0

Werkgevers worden op dit moment voor allerlei vragen en problemen gesteld door het coronavirus. Rendement Uitgeverij wil hen ondersteunen bij het zo goed mogelijk door laten lopen van de werkzaamheden door zijn vakinformatie in ieder geval tot 6 april gratis beschikbaar te maken. Op de website vinden gebruikers na het aanmaken van een gratis account antwoord op praktische vragen rondom thuiswerken en het toepassen van de steunmaatregelen van de regering.

Bedrijven hebben acuut te maken met alle uitdagingen die het coronavirus teweegbrengt, van OR-lid (beoordeling thuiswerkregeling) tot arboverantwoordelijke (ergonomie, aangepaste RI&E), van dga (uitstel betaling) tot financial (impact coronacrisis op begroting), van salarisadministrateur (WW-premie) tot HR-professional (aanvraag werktijdverkorting) en ga zo maar door. De vakredactie van Rendement Uitgeverij signaleert dagelijks relevante wet- en regelgeving en adviseert over hoe deze toe te passen.

Gratis toegang tot de website en de bijbehorende nieuwsbrief

Alle vakinformatie die samenhangt met het coronavirus is samengebracht op www.rendement.nl/corona. Deze pagina wordt dagelijks geactualiseerd, zodat de lezers altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen, regelingen en kabinetsbesluiten. De nieuwsbrief die aan deze website gekoppeld is, wijst gebruikers op de belangrijkste nieuwe berichten.

Ondersteuning bij praktische vragen en dilemma’s

Marnix Hoogerwerf, directeur van Rendement Uitgeverij: “Bedrijven zetten op dit moment alles op alles om de boel draaiende te houden. De zorg voor het personeel heeft daarbij de eerste prioriteit. Tegelijkertijd spelen er voor werkgevers ook veel praktische vragen en dilemma’s, zowel over het personeel als over het zo goed mogelijk bewaken van het bedrijfsresultaat. Wij geven professionals in het bedrijfsleven handzame antwoorden over hoe zij hier mee om kunnen gaan. Om iedereen hiervan gebruik te kunnen laten maken, hebben we besloten deze informatie de komende tijd vrij beschikbaar te stellen.”

Over Rendement Uitgeverij

Rendement Uitgeverij, onderdeel van de wereldwijd opererende uitgever Springer Nature, is een multimediale uitgever van vakinformatie. Rendement Uitgeverij informeert tienduizenden professionals in tien vakgebieden over belangrijke wet- en regelgeving op hun vakgebied, door middel van vakbladen, boeken, online content, nieuwsbrieven en opleidingen & congressen. Rendement Uitgeverij zit bovenop nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgeving. Meer informatie: www.rendementuitgeverij.nl.

Waterschappen helpen getroffen ondernemers tijdens de coronacrisis

0

Met een uitgebreid pakket aan maatregelen leveren ook de waterschappen een bijdrage om ondernemers door de coronacrisis te loodsen. Als ondernemers de waterschapsbelastingen niet kunnen betalen vanwege de crisis, krijgen ze uitstel. Dat maken de Unie van Waterschappen, MKB-Nederland en VNO-NCW vandaag bekend.

Verschillende waterschappen zetten bovendien de invordering van belastingen helemaal stil en betalen facturen direct, ruim voor de vervaldatum. Daarnaast zetten waterschappen alles op alles om de opdrachtverlening en vergunningverlening aan bedrijven door te laten gaan, zodat het werk in de grond-, weg- en waterbouw kan doordraaien.

Gewillig oor

Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland: “Wij spreken met iedereen om te kijken wat we met elkaar kunnen doen om ondernemers een steuntje in de rug te geven nu het geld hard veel ondernemingen uit loopt, terwijl er niks binnenkomt. Ook bij de waterschappen vonden we net als eerder bij banken en de pensioenfondsen een gewillig oor. Voor een mkb’er met een hotel gaat dit al gauw weer om 800 euro waterschapsbelasting en elke euro telt nu in de crisis. Veel dank daarvoor en vooral ook voor de snelheid waarmee we deze afspraken hebben kunnen maken. Veel dank aan voorzitter Rogier van der Sande en alle waterschapsbestuurders en hun medewerkers om dit mogelijk te maken.”

Werk continueren

Rogier van der Sande, voorzitter van de Unie van Waterschappen: “Ondernemers verdienen onze steun in deze moeilijke tijd. Ook omdat veel ondernemers van groot belang zijn voor de uitvoering van de cruciale taken van de waterschappen: waterveiligheid, voldoende water en zeker ook het zuiveren van water! Naast uitstel van betaling van waterschapsbelasting en het sneller betalen van rekeningen is daarnaast misschien wel het belangrijkste dat al het werk zoveel mogelijk kan doorgaan. Waterschappen voelen zich medeverantwoordelijk voor de continuïteit van de GWW-sector die eerder al hard is geraakt door maatregelen rond PFAS en stikstof. Wij zetten alles op alles om het werk door te laten gaan. Hierbij moet de gezondheid van medewerkers en andere betrokkenen natuurlijk altijd voorop staan, maar tot nu toe lukt het waterschappen goed om het werk te continueren.”

De maatregelen

De meest voorkomende maatregelen van de waterschappen zijn:

  • Er wordt coulant omgegaan met verzoeken om uitstel van betaling. Ondernemers en zzp-ers die aangeven dat ze hun belastingaanslag als gevolg van de crisis niet op tijd kunnen betalen, krijgen bij de meeste waterschappen uitstel van betaling en hoeven de aanslag voorlopig dus niet te betalen. Het uitstel geldt voorlopig voor bepaalde tijd, meestal voor een periode van 3 tot 6 maanden vanaf nu.
  • Er worden ook soepele betalingsregelingen getroffen. De opgelegde aanslag wordt dan wel betaald, maar dat kan in een langere periode.
  • Veel waterschappen betalen facturen sneller, ruim voor de vervaldatum.
  • Daarnaast vindt al het beheer en onderhoud, de uitvoering van projecten en de voorbereiding van nieuwe projecten zoveel als mogelijk doorgang.

Rabobank: Nederlandse economie in recessie, steunmaatregelen helpen herstel in tweede helft van 2020

0
Rabobank logo

Behalve een zware wissel op de gezondheidszorg trekt de coronacrisis ook diepe sporen in de Nederlandse economie. Door de maatregelen die wereldwijd zijn getroffen om deze gezondheidscrisis het hoofd te bieden, vallen de huishoudbestedingen en de productie van bedrijven in Nederland tijdelijk fors terug. Dat raakt niet alleen de winstgevendheid van ondernemers, maar zet ook de werkgelegenheid en daarmee de inkomens van Nederlanders onder druk. Ervan uitgaande dat de virusuitbraak in het tweede kwartaal wordt bezworen, verwachten economen van de Rabobank dat de Nederlandse economie dit jaar daarom met 0,2 procent krimpt. De crisis raakt bijna alle sectoren, maar de grootste klappen vallen in de bouw, de landbouw, de horeca en de vervoersector.

De overheid heeft een omvangrijk pakket steunmaatregelen aangekondigd om de economische pijn van de coronacrisis te verzachten, met onder meer verruiming van de werktijdverkorting, inkomenssteun voor zzp’ers en garantstellingen voor bedrijfsleningen. Ook (centrale) banken hebben regelingen getroffen om zo veel mogelijk te voorkomen dat liquiditeit aan bedrijven opdroogt. Rabobank-econoom Carlijn Prins: ‘Deze ingrepen zijn cruciaal om huishoudinkomens op peil te houden en om te voorkomen dat bedrijven omvallen die in normale tijden gezond en concurrerend zijn. Bedrijven en huishoudens kunnen dan weer de draad oppakken zodra de coronacrisis voorbij is.’

De econoom wijst erop dat de maatregelen veel leed kunnen verzachten, maar dit niet geheel kunnen wegnemen. Ze kunnen bijvoorbeeld niet voorkomen dat sommige mensen te maken krijgen met een daling van hun inkomen. Prins: ‘Zo wordt mogelijk niet voor elke flexwerker werktijdverkorting aangevraagd, worden tijdelijke contracten misschien niet allemaal verlengd en zullen zzp’ers het aantal opdrachten zien teruglopen.’ In de berekeningen van de Rabobank is aangenomen dat de virusuitbraak in het tweede kwartaal van 2020 onder controle is, en dat de steunmaatregelen de financiële schade zodanig beperken dat halverwege 2020 weer economisch herstel kan optreden.

Economische pijn breed gedeeld tussen de sectoren

De meeste Nederlandse sectoren zullen dit jaar volgens de verwachtingen van Rabobank krimpen door de coronacrisis. De horeca, de cultuursector, de bouw, de sierteelt en de transportsector hebben de grootste dreun te verwerken. Zo raakt een scherpe terugval van de vraag uit het buitenland de sierteelt hard. De horeca en cultuursector hebben juist sterk te lijden onder de sluiting van restaurants, cafés, theaters en musea. Rabobank-econoom Leontine Treur: ‘In deze sectoren zal bovendien niet of nauwelijks sprake zijn van een inhaaleffect in het derde en vierde kwartaal, omdat consumenten straks niet twee keer achter elkaar naar bijvoorbeeld een museum gaan.’ De industrie kampt dan weer met toeleveringsproblemen en tegelijkertijd raken mondiale lock downs haar afzet. Toch zijn er volgens Treur ook sectoren die in 2020 naar verwachting (licht) groeien. Naast de zorgsector, waar het op dit moment alle hens aan dek is, zijn dat bijvoorbeeld de ICT en de specialistische zakelijke dienstverlening. Treur: ‘Daar zijn meer aanpassingsmogelijkheden, bijvoorbeeld omdat werk vanuit huis kan doorgaan.’

Minder harde stijging huizenprijzen verwacht

De coronacrisis heeft ook gevolgen voor de Nederlandse woningmarkt. Woningmarkteconoom Carola de Groot: ‘De maatregelen om de virusuitbraak in te dammen, waaronder gesloten scholen en de oproep tot social distancing, kunnen het lastiger maken om een huis te bezichtigen.’ Volgens de econoom kan dit, samen met de terugval in werkgelegenheid en inkomsten, tijdelijk de vraag naar koopwoningen verminderen. Ervan uitgaande dat de virusuitbraak in het tweede kwartaal wordt bezworen en de economie in de rest van het jaar herstelt, zal dit naar verwachting van de Rabobank leiden tot minder verkopen en lagere prijsgroei in de eerste helft van 2020. De Groot: ‘Later in het jaar verwachten wij dat het grote tekort aan huizen en de lage hypotheekrentes weer de overhand zullen krijgen op de woningmarkt.’

PostNL: grote drukte bij pakketbezorging en veel kaarten

0

 Door de overheidsmaatregelen tegen het coronavirus stijgt het aantal online bestellingen in Nederland en België op dit moment sterk. Door het grote aantal bestellingen, de impact van de maatregelen (zoals afstand bewaren en contactloos bezorgen) en het hogere ziekteverzuim kan er lokaal vertraging ontstaan bij de pakketbezorging. De postbezorging verloopt op dit moment volgens plan. Om te laten weten dat we aan elkaar denken in deze moeilijke tijd worden er veel kaarten verstuurd.

Herna Verhagen, CEO PostNL: “Dat wij onze post- en pakketbezorging in deze situatie kunnen voortzetten zodat de mensen thuis kunnen blijven is een enorm groot compliment aan iedereen die bij of voor ons werkt. Natuurlijk onze bezorgers die de straat op gaan en overal post en pakketten bezorgen. Maar zeker ook alle mensen daarachter: sortering, voorbereiding, transport en alle anderen in onze logistieke operatie. Ik ben trots en heb veel respect voor onze mensen, die met hun inzet bezorging van post en pakketten mogelijk blijven maken. We vragen iedereen om onze mensen de ruimte te geven zodat zij hun werk veilig kunnen blijven doen.”

Nederland en België blijven thuis: meer online bezorging

Doordat mensen thuis blijven en winkelketens de deuren sluiten stijgt het aantal online bestellingen op dit moment sterk. Het gemak van online winkelen is nu veranderd in een noodzaak om aankopen te doen bij webshops. PostNL doet er alles aan om alle bestellingen zo veel mogelijk op tijd te blijven bezorgen, maar door de drukte, de maatregelen en het ziekteverzuim kan er lokaal vertraging ontstaan. Informatie daarover is beschikbaar in track&trace en op de website van PostNL.

Post- en pakketbezorging cruciaal voor maatschappij

PostNL maakte eerder bekend de bezorging van post en pakketten zoveel mogelijk voort te zetten. Dit zorgt er immers voor dat mensen zoveel mogelijk thuis kunnen blijven. Dat ouderen en kwetsbare groepen in onze samenleving in contact blijven met hun naasten. En dat bedrijven hun klanten kunnen bereiken, wat bijdraagt aan het instandhouden van het maatschappelijke verkeer. Voorwaarde is wel dat medewerkers veilig en gezond kunnen werken en de richtlijnen van het RIVM kunnen worden nageleefd. PostNL past processen en werkplekken voortdurend aan als de richtlijnen dat voorschrijven. Dat kost tijd en leidt in sommige gevallen tijdelijk tot vertraging.

Een hartverwarmend gebaar: heldensokken voor de echte helden van de maatschappij

0

Waar de wereld van menig Nederlander stil lijkt te staan, geldt dat niet voor degenen met een cruciaal beroep in tijden van coronacrisis. Zorgverleners, vuilnismannen en politieagenten zijn voorbeelden van beroepen die zich juist in deze tijd extra hard inzetten voor de medemens. Met de missie om deze ‘National Hero’s’ in het zonnetje te zetten, ging De Beren vandaag langs – geheel volgens de gezondheidsmaatregelen – bij het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam. Om het zorgpersoneel een warm hart onder de riem te steken en hen te danken voor het heldhaftige werk ontvingen zij een uniek paar De Beren heldensokken.

Samen staan we sterker
Het uitdelen van de heldensokken is een klein, maar liefdevol gebaar van de mensen achter De Beren. Marjolein Mens, communicatie & pr-manager bij De Beren, vertelt: “Juist in deze tijd zijn het de kleine dingen die ertoe doen. Met onze toepasselijke heldensokken hopen we een blijk van waardering te kunnen geven voor de inzet van deze geweldige mensen. We hopen hiermee een lach op het gezicht te toveren en te laten zien dat we hen meer dan dankbaar zijn.” Niet alleen het zorgpersoneel van het Maasstad Ziekenhuis stond op de agenda van De Beren, ook supermarktketens en ambulancebroeders kregen een bezoekje.

Hoe bewust zijn jouw medewerkers?

0

Juist in deze tijd zien we hoe afhankelijk we zijn als organisatie van informatiesystemen, telecommunicatie en computers.
Veel bedrijven zijn momenteel kwetsbaar, omdat ze halsoverkop thuiswerkplekken hebben ingeregeld en niet voldoende zijn beschermd. Voorkom dat je slachtoffer wordt van cybercrime!

Wij willen je hiertegen beschermen, daarom bieden wij onze security awareness e-learning tegen scherpe tarieven aan voor alle Port of BUSINESS leden.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Rob de Zwart van Nemesys Groep