Home Blog Page 72

Kleine groei Rotterdamse haven

0
Olietanker

Haven topman Allard Castelein maakte gisteren bekend dat de Rotterdamse haven het afgelopen jaar een fractie meer goederen heeft overgeslagen dan in het jaar ervoor. 469,4 miljoen ton versus 469,0 miljoen ton in 2018. De jaarcijfers werden gisteren door hem bekendgemaakt. ‘Het succes van een moderne haven moet niet louter worden afgemeten aan de hoeveelheid tonnen overslag’, aldus Castelein. 

De vraag naar enkel meer overslagcapaciteit is veranderd in de vraag naar een betere, snellere en bovenal slimmere haven’’, zegt de president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. In december zei Castelein al dat de focus verschuift van kwantiteit naar kwaliteit. Het tijdperk van de ‘tonnenjacht’ en overslagrecords loop op z’n einde. Hij wil ook liever afgerekend worden op banengroei, de economische betekenis van bedrijven en de gezamenlijke milieuprestaties. 

Meld u aan en nomineer uw kandidaat voor de Topvrouw 2020 Award

0

Nomineer uw kandidaat en kom naar het Topvrouwen 2020 event op 25 maart aanstaande bij KPN op de Kop van Zuid in Rotterdam.

Het streefpercentage van 30 procent vrouwen in de top van profit en non-profitorganisaties in Nederland blijft (vooralsnog) buiten bereik. Waar ligt het aan? Hoe denken vrouwen zelf over diversiteit in het bedrijfsleven, maar ook in de politiek, sport- en cultuursector? En wat is de visie van mannen hierop? Ook in onze eigen Port of BUSINESS magazines zien we relatief weinig vrouwen terug. Wij vinden dat we hier iets aan moeten doen.

Vragen en redenen genoeg voor Port of BUSINESS om een event te organiseren over dit thema.

Op woensdag 25 maart 2020 organiseren wij het topvrouwen 2020 event in Rotterdam. Tijdens het event laten enkele top ondernemers en bestuurders (mannen en vrouwen) hun licht over dit onderwerp schijnen. Aan het eind van de bijeenkomst bekend worden gemaakt wie de award topvrouw 2020 in ontvangst mag nemen!

U kunt uw invloed hierop uitoefenen door uw stem uit te brengen via de website topvrouwen2020.nl Tevens kunt u zich aanmelden voor deze unieke bijeenkomst. Na afloop is er volop gelegenheid om met elkaar verder van gedachten te wisselen.

Locatie: Auditorium van het KPN gebouw op de Kop van Zuid in Rotterdam. KPN is een van de hoofdpartners van het event.

Nieuwe Navingo Career Guide vol carrière-inspiratie is uit

0
Overhandiging Navingo Career Guide 2020

De nieuwe Navingo Career Guide 2020 is uit. Dit is alweer het veertiende jaar dat deze inspirerende publicatie uitgebracht wordt. Hierin lezen studenten en werkzoekenden alles over de activiteiten van de ondernemingen die zich in de maritieme, offshore en energiesector bevinden. Door verhalen van medewerkers uit de sector word je meegenomen in deze bijzondere wereld. Op www.NavingoCareer.com/bedrijven/ kunnen de vele carrièremogelijkheden bekeken worden.

Scheepvaartdag Vlissingen

Afgelopen weekend was de nieuwe Navingo Career Guide voor het eerst te vinden bij de Scheepvaartdag in Vlissingen. Op deze dag konden aankomende studenten informatie krijgen over onder andere de opleidingen MBO Maritiem Officier aan het Scalda Maritiem en Logistiek College De Ruyter en de HBO Maritiem Officier aan de HZ University of Applied Sciences. Bij de stand van Navingo Career konden zij een exemplaar meenemen. 

Carrièremogelijkheden op elk niveau

Door het vertellen van persoonlijke verhalen en het delen van inspirerende video’s laten bedrijven in de Navingo Career Guide wat zij als werkgever te bieden hebben en naar wie zij op zoek zijn. “We zoeken mensen die het gaaf vinden om in een innovatieve omgeving te werken met de laatste technieken”, aldus een van de professionals aan het woord in de Navingo Career Guide. Deze uitdagingen bieden carrièremogelijkheden op elk niveau voor zowel ambitieuze starters, young professionals als experts in hun vakgebied van binnen en buiten de sector.

Nieuwe Navingo Career Platform
De Navingo Career Guide is digitaal volledig geïntegreerd in het nieuwe Navingo Career platform: www.NavingoCareer.com. Hier zijn naast de bedrijfsprofielen en nieuws uit de sector ook de laatste vacatures uit de maritieme, offshore en energiesector te vinden. Dit alles is zowel in het Nederlands als in het Engels te lezen. Actief werkzoekenden en mensen die zich oriënteren op een nieuwe baan krijgen zo een goed beeld van de carrièremogelijkheden.  

Rabobank en CIRCO helpen MKB-ondernemers circulair op weg

0
Rabobank samenwerking

De Rabobank en CIRCO gaan samenwerken om MKB-ondernemers te helpen bij het vraagstuk hoe circulair ondernemen waarde kan toevoegen aan hun bedrijf. CIRCO heeft hiervoor een opleidingsprogramma ontwikkeld: CIRCO Track. Door het combineren van hun kennis en netwerken willen Rabobank en CIRCO het bereik en de impact van de opleiding een impuls geven.

De CIRCO Track is een driedaags programma dat de deelnemende bedrijven in twee maanden volgen. Rabobank en CIRCO starten met 6 opleidingsgroepen (Tracks). Wanneer de markt daarom vraagt, breiden zij dit aantal uit.  Met de CIRCO-methode ontdekken deelnemers waar in hun keten waardeverlies zit, met welke circulaire designstrategie zij hier een oplossing voor kunnen vinden en welk circulair businessmodel hierbij past. Uiteindelijk ligt de focus op de commerciële haalbaarheid van het idee. Na afronding van de training gaat elke deelnemer naar huis met een concreet, actiegericht implementatieplan voor een circulair product of circulaire dienst.

CIRCO is een programma van Stichting TKI CLICKNL, wordt uitgevoerd door professionals uit de creatieve industrie en is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Met de cofinanciering van deze publiek-private samenwerking versnelt Rabobank de transitie naar een circulaire economie.

Diverse lokale Rabobanken, zoals in Rotterdam en Zwolle, organiseerden al een CIRCO Track. Jan Willem Vogels, rayondirecteur Rotterdam: “In de CIRCO Track zijn tien bouwbedrijven aan de slag gegaan met hun circulaire ambities en businessmodel. Ze gingen op zoek naar nieuwe manieren van samenwerken in de keten en naar businesskansen. Ze zijn daarbij in een gefaciliteerd designproces en met gespecialiseerde high end kennis en instrumenten op weg geholpen naar nieuwe of aangescherpte businessplannen. We gaan in 2020, ook voor andere sectoren, zeker weer nieuwe Tracks opzetten. Het is een hele mooie manier om gericht met klanten aan de slag te zijn met circulariteit.”

Jeroen Hinfelaar, mede-initiator en programmamanager van CIRCO: “De ambitie van CIRCO is om in totaal 4.000 bedrijven in beweging te brengen om circulair te ondernemen. In 2019 hebben we de 1.000ste deelnemer getraind. Een mooie mijlpaal, maar wat ons betreft is dit pas een begin. We willen onze impact jaarlijks verdubbelen. Maar dat kunnen we niet alleen. Daarom ontwikkelen we een netwerk van partners en co-financiers met een vergelijkbare ambitie. De Rabobank hebben we al leren kennen als zo’n waardevol partner. De nu getekende overeenkomst geeft hier verder invulling aan. Hiermee leggen we een mooie basis om die grotere impact samen ook echt te realiseren.”

MKB-ondernemers met interesse in een CIRCO Track kunnen zich melden bij hun lokale Rabobank en/of de Rabo Circulair Ondernemen Desk circulair.ondernemen@rabobank.nl

In de Week van de Circulaire Economie organiseert Rabobank op donderdag 6 februari van 13.00-17.00 uur een Speeddate Event voor ondernemers die meer willen weten over circulair ondernemen. Collega’s van de Rabo Circulair Ondernemen Desk zijn tijdens deze inloopdag aanwezig in het Rabobank Bestuurscentrum aan de Croeselaan 18 in Utrecht voor vragen en advies.

Rotterdamse partijen slaan handen ineen voor optimaal internationaal zakendoen

0
Rotterdamse partners samenwerking
Foto: Wouter Vellekoop

Samenwerkingsovereenkomst getekend onder toeziend oog van burgemeester Ahmed Aboutaleb

Vier Rotterdamse partijen tekenden tijdens het Ondernemersontbijt Rotterdam op 4 februari 2020 in World Trade Center Rotterdam een samenwerkingsovereenkomst ter bevordering van het internationaal zakendoen. Met deze ondertekening committeren Rotterdam Partners, MKB Rotterdam Rijnmond, VNO-NCW Rotterdam & Regio Rijnmond en World Trade Center Nederland zich aan de gezamenlijke missie en ambitie om de internationale positie van het gebied te versterken. Door de handen ineen te slaan worden verschillende netwerken met elkaar verbonden. De vier partners ondertekenden de samenwerkingsovereenkomst onder het toeziend oog van burgemeester Ahmed Aboutaleb en ruim 500 aanwezige ondernemers.

World Trade Center verbindt

Het World Trade Center zet zich al jaren in om bedrijven wereldwijd te laten groeien. Het WTC netwerk bestaat uit zo’n 800.000 bedrijven die gelieerd zijn aan de ruim 322 kantoren van WTC. De database van het World Trade Center omvat contacten van 5.1 miljoen bedrijven in maar liefst 65 landen. Dit biedt enorme kansen voor zowel grote als midden- en kleinbedrijven.

Van contract naar concrete stappen

De ondertekening betekent de start van concrete acties voor een beter internationaal zakenleven. Zo wordt een gratis inloopspreekuur opgezet voor het regionale MKB en kunnen bedrijven vrijblijvend een gesprek aangaan met de WTC Nederland-exportcoach om zich te oriënteren in de internationale zakenwereld. Ook worden andere activiteiten, waaronder voorlichtingsbijeenkomsten en handelsmissies, verder ontwikkeld. 

Over World Trade Center Rotterdam

World Trade Center Rotterdam, gesitueerd in het bruisend stadscentrum van Rotterdam, is sinds 2015 in eigendom van Bouwinvest en beschikt over een totaal vloeroppervlak van 76.000 m². Het voormalige Beursgebouw is een Rijksmonument, lid van de World Trade Centers Association en biedt huisvesting aan meer dan 250 huurders. Naast de huurmogelijkheid van state of the art kantoorruimte, staat het gebouw bekend om het hoge voorzieningenniveau: zoals een congrescenter, het WTC Rotterdam Business Center (flexibele werkomgeving), Business Services, parkeergarages, Business Club, shops, diverse horeca en een Art Gallery. Binnenkort worden daar nog een hotel en een citygym aan toegevoegd. Er wordt intensief samengewerkt met diverse partners op het gebied van internationaal zakendoen en binnen het internationale netwerk van World Trade Centers. Meer informatie: www.wtcrotterdam.com.

Maritiem Museum exposeert recordaantal unieke scheepsmodellen

0
Modelbouw

Nieuwe tentoonstelling vertelt het verhaal van de Rotterdamse haven

Op vrijdag 17 april opent de nieuwe tentoonstelling De Haven in het Maritiem Museum Rotterdam. Bezoekers gaan “koppie onder” in het verhaal van de Rotterdamse haven, aan de hand van een spectaculaire hoeveelheid objecten uit de collectie van het museum. Unieke scheepsmodellen, die decennia lang niet te zien zijn geweest, zijn gerestaureerd en worden speciaal voor deze expo uit het depot gehaald. Ook stelt het museum de oudste foto uit haar archief tentoon.

In De Haven speelt de collectie van het Maritiem Museum, die zes eeuwen maritieme geschiedenis beslaat en volgens kenners tot de wereldtop behoort, een hoofdrol. Er zijn ruim zeventig modellen van schepen, kranen en baggermolens te zien én ongeveer honderd schilderijen en foto’s. Ook is het portret van een havenloods uit 1860 te zien, de oudste foto uit de collectie van het museum.

Belangrijke momenten voor de Rotterdamse haven staan centraal in de tentoonstelling. Bij elk van deze mijlpalen geven objecten een indruk van de tijdsperiode of bijzondere ontwikkelingen. Conservator Jan Briek: ‘Ik heb elke plank van het depot gezien en echt de rijkdom van onze collectie ontdekt. Dat klinkt hoogdravend, maar als ik mensen rondleid in ons depot, zijn ze soms tot tranen toe geroerd.’ De mooiste en meest betekenisvolle objecten kregen een plek in De Haven.

Een enorme klus

Wie Rotterdam zegt, zegt havenstad. Waar beter dan bij het Maritiem Museum – op de plek waar de grootste zeehaven van Europa ooit begon – duiken bezoekers in het verhaal van deze iconische plek? Ze struinen eindeloos rond en ontdekken welke momenten de haven maakten tot een plaats waar alles groot, groter, grootst is. Hoe veranderde de uitvinding van de container alles? En wat was het tragische lot van de eerste Nederlandse oceaanstomer?

Om te zorgen dat alle objecten straks in uitstekende staat te bewonderen zijn, werden ze gerestaureerd door Jip Peeks. Zij kwam als stagiaire bij het Maritiem Museum en werd voor De Haven in dienst genomen. Ze stond meteen voor een enorme klus: in een jaar tijd gingen er meer dan honderd modellen door haar handen, waarvan een deel voor de expo werd geselecteerd. Peeks’ werkzaamheden waren divers: soms repareerde ze een loszittend vlaggetje, soms herstelde ze de lak op de romp of verving gebroken tuigage. Half april zijn de objecten helemaal klaar om tentoongesteld te worden in De Haven.

Batenburg Techniek wint de Techniek Nederland Innovatie Award 2020

0
unnamed

Batenburg Techniek heeft gisteren met het project Aardwarmte Vogelaer de Techniek Nederland Innovatie Award 2020 gewonnen. CEO Ralph van den Broek van Batenburg Techniek ontving samen met managing director Léon Lankester van Aardwarmte Vogelaer de Award uit handen van algemeen directeur Erik van Engelen van Techniek Nederland. Tijdens het innovatiecongres op de Vakbeurs VSK verkozen de aanwezige branchegenoten het aardwarmteproject boven De Energieproeftuin in Berkum en de verduurzaming van visrokerij Koelewijn in Spakenburg.

Aardwarmte

Aardwarmte Vogelaer is een innovatief project waarbij een aantal tuinbouwbedrijven in het Westland hun warmte duurzaam verkrijgen. Dat gebeurt door middel van een installatie die warm water oppompt uit een bron van 2.500 meter onder de grond en op die manier de tuinbouwkassen van warmte voorziet. Afgekoeld water gaat terug in de grond en kan later weer worden gebruikt. Zo ontstaat een volledig gesloten en duurzaam energiesysteem.

Bezoek aan hightechbedrijf

Batenburg Techniek ontving behalve de Award een cheque die besteed kan worden aan ontwikkeling en innovatie en een bezoek aan een internationaal hightechbedrijf. De Award levert de winnaar daarnaast veel publiciteit op. 

Energietransitie

‘Dit project laat zien hoe we als technisch dienstverlener een grote bijdrage kunnen leveren aan de energietransitie en het bereiken van de klimaatdoelen. We staan nog maar aan het begin, techniek wordt steeds belangrijker!’, aldus CEO Ralph van den Broek van Batenburg Techniek.

Meeste stemmen

In de aanloop naar de finale op de vakbeurs VSK stemden ruim 2.000 mensen online op één van de projecten die de hoofdredactie van vakblad EW-Installatietechniek had genomineerd. In Utrecht bepaalden de ruim 200 aanwezigen uiteindelijk de winnaar. Batenburg Techniek versloeg daarmee Loohuis Installatiegroep dat verantwoordelijk is voor de verduurzaming van 46 sociale huurwoningen in Berkum en Heinen & Hopman Installaties dat tekende voor de duurzame installaties in de hypermoderne visrokerij van Koelewijn in Spakenburg.

Hoog niveau

Algemeen directeur Erik van Engelen die de Award uitreikte was onder de indruk van het hoge niveau van alle inzendingen. ‘Techniek maakt écht het verschil, overal in onze maatschappij. Met deze Award geven we als branche ons visitekaartje af. De inzendingen zijn stuk voor stuk geweldige staaltjes van vakmanschap, innovatie, ondernemerschap en ketensamenwerking. Daar mogen we heel erg trots op zijn.

Uitnodiging bladpresentatie Port of BUSINESS nummer 1 van 2020

0

De eerste maand van het jaar 2020 ligt inmiddels alweer achter ons. In januari zijn wij druk in de weer geweest met de ontwikkeling van onze eerste Port of BUSINESS edities van dit jaar. Donderdag 20 februari laten wij onze members graag kennismaken met het resultaat van onze inspanningen.

Ben je member van Port of BUSINESS of adverteerder in dit nummer, dan nodigen wij je van harte uit voor de bladpresentatie op 20 februari die, tijdens een lunch van 12.00 uur tot 13.30 uur, bij ROGAM Bedrijfswagens B.V., Bergweg-Zuid 102 in Bergschenhoek zal plaatsvinden.

Er zal een heerlijke lunch worden geserveerd en er is volop gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen en om de showroom te bekijken.

Het 65 jaar bestaande ROGAM siert te cover van onze beide Port of BUSINESS edities Rijnmond BUSINESS en Drechtsteden BUSINESS.

Graag vernemen wij of we op je komst mogen rekenen! Aanmelden kan via de onderstaande button.

Arcis koopt PostNL-dochter Spotta

0
pexels afbeelding magazines

Beheermaatschappij Arcis BV en PostNL hebben vandaag bekendgemaakt dat er een koopovereenkomst is getekend voor de overname van PostNL-dochter Spotta door Arcis, een consortium dat bestaat uit 3 partijen met ruime ervaring in de printwereld: Beheermaatschappij Em. de Jong, Print Nerds (Print.com) en Shatho Beheer. De transactie, waarvan geen financiële details bekend zijn gemaakt, wordt naar verwachting voor eind februari 2020 afgerond.

Meer focus in activiteiten

Stijn de Jong, directeur van Em. de Jong: “De activiteiten van Spotta sluiten goed aan bij de visie en groeiambities van Arcis. Adverteerders ervaren nog steeds de kracht van folders in hun klantcommunicatie. Binnen Arcis kan Spotta zich verder ontwikkelen in de foldermarkt. Omgekeerd kan Arcis door de overname zijn aanbod voor klanten vernieuwen en de klantketen efficiënter inrichten. Deze stap volgt na een uitgebreide verkenning van alternatieven en gesprekken in de markt.”

Sterke combinatie

PostNL ziet in Arcis een financieel gezonde partij voor Spotta om gezamenlijk verder te werken aan een duurzame folderverspreiding. Resi Becker, directeur Mail NL van PostNL: “De verkoop stelt PostNL in staat focus aan te brengen in zijn activiteiten en zich verder te ontwikkelen tot dé logistieke dienstverlener voor post en e-commerce. Spotta op zijn beurt kan door de verkoop zijn strategie met de vereiste investeringen uitvoeren. Met de verkoop van Spotta aan Arcis ontstaat een sterke combinatie in de foldermarkt, die perspectief voor de toekomst kan bieden aan de medewerkers van Spotta.”

Zelfstandig bedrijfsonderdeel

De verkoop betreft een aandelentransactie. Dat betekent dat Arcis de aandelen van Spotta in zijn geheel overneemt. De relatie met medewerkers en de contracten en verplichtingen blijven dus gewoon in stand binnen Spotta. Deze week vond de ondertekening van de verkoopovereenkomst plaats. Op korte termijn vindt de daadwerkelijke overdracht van eigendom van aandelen plaats. Het streven is om de verkoop voor het einde van februari af te ronden. Spotta gaat als zelfstandig bedrijfsonderdeel over van PostNL naar Arcis. Het merk Spotta blijft dan ook bestaan.

Spotta: marktleider op het gebied van folderpakketten

Spotta groeide in de afgelopen 60 jaar uit van kleine verspreidorganisatie tot marktleider voor folderverspreiding in Nederland. Met 20.000 bezorgers is Spotta verantwoordelijk voor de bezorging van wekelijks 5,2 miljoen folderpakketten. Klanten waarderen Spotta om zijn fijnmazige bezorgnetwerk, landelijke dekking en hoge bezorgkwaliteit. Met een breed productaanbod van print en online oplossingen maakt Spotta ‘voordeel en inspiratie voor iedere consument bereikbaar’.

Arcis: consortium vormt sterkte combinatie in de foldermarkt

Arcis is een consortium van Beheermaatschappij Em. de Jong, Print Nerds (Print.com) en Shatho Beheer. Alle partijen hebben een sterk trackrecord in de printwereld en beschikken over veel expertise van de foldermarkt. Em. de Jong is een familiebedrijf uit Baarle-Nassau en een van de grootste spelers op de Europese markt voor retaildrukwerk. Vanuit vestigingen in Nederland, België en Duitsland verzorgen ruim 1.200 medewerkers al meer dan 100 jaar drukwerkoplossingen voor klanten. Zo drukt Em. de Jong al jarenlang folders voor de klanten van Spotta. Print Nerds is het bedrijf van Marco Aarnink, oprichter en eigenaar van Print.com. Het online printlabel is inmiddels actief in Nederland, België en Frankrijk. Shatho Beheer is een familiebedrijf dat investeert in innovatieve bedrijfsconcepten en in bedrijven die in de communicatie-industrie actief zijn.

Flexwerkers met leermogelijkheden hebben meer baanzekerheid

0
Startup

Werknemers met een flexibele arbeidsrelatie die zich op het werk ontwikkelen, hetzij door het volgen van cursussen, hetzij door het verrichten van leerrijk werk, houden vaker hun baan en komen minder vaak zonder werk te zitten. Dat geldt voor alle soorten flexwerk. Dat blijkt uit een analyse van de loopbanen van flexibele werknemers, die het CBS heeft uitgevoerd in samenwerking met Maastricht University. Het onderzoek is een onderdeel van de webpublicatie Dynamiek op de Nederlandse Arbeidsmarkt, die vandaag verschijnt.

Onder baanzekerheid wordt hier verstaan de mate waarin flexwerkers gedurende een langere periode voor dezelfde werkgever werkzaam zijn. Onder werkzekerheid wordt verstaan de mate waarin flexwerkers erin slagen, na eventueel baanverlies, snel ander werk te vinden.

Minste baanzekerheid voor uitzendkrachten

Het onderzoek heeft betrekking op werknemers van 25 tot 60 jaar die in de periode 2011–2014 een flexibele arbeidsrelatie hadden. Van deze werknemers is de loopbaan over een periode van 39 maanden geanalyseerd. De gegevens komen uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (CBS en TNO) en het Stelsel van Sociaal-statistische Bestanden (CBS).
Tijdelijke werknemers met uitzicht op een vast dienstverband zijn het meest baanvast. Bijna de helft van deze groep flexibele werknemers blijft de gehele periode werkzaam bij dezelfde werkgever. Van de werknemers met een tijdelijk contract zonder uitzicht op een vast dienstverband blijft 30 procent werkzaam bij dezelfde werkgever, en van de oproepkrachten 25 procent. Uitzendkrachten hebben de minste baanzekerheid: slechts 8 procent van deze flexwerkers blijft 39 maanden onafgebroken werkzaam voor dezelfde werkgever.

Kwart flexwerkers wisselt één keer van werkgever

Van alle flexibele werknemers blijft een derde gedurende de gehele periode bij dezelfde werkgever werkzaam. Ongeveer een kwart heeft in de gemeten periode een arbeidsgeschiedenis die wordt getypeerd door één wisseling van werkgever en weinig of geen periodes zonder werk. Zij hebben dus relatief veel werkzekerheid. 15 procent wisselt meerdere malen van werkgever en maakte af en toe een periode mee zonder werk.

Uitzendkrachten en oproepkrachten stromen vaker uit naar geen werk

Bij uitzendkrachten komt één baanwissel met weinig periodes zonder werk vaker voor dan bij de andere flexwerkers, namelijk bij een derde van deze groep. Zij hebben ook vaker te maken (ongeveer een kwart) met meerdere baanwisselingen en af en toe een periode zonder werk, tegenover 8 procent van de werknemers die uitzicht hadden op een vast dienstverband. Zowel uitzendkrachten als oproepkrachten stromen relatief vaak uit naar een situatie zonder werk.

Leren op het werk onderzocht

Leermogelijkheden op het werk zijn van belang voor de baan- en werkzekerheid. Het gaat daarbij niet alleen om het volgen van cursussen of bedrijfstrainingen, maar ook om de ervaring die werknemers opdoen door het uitvoeren van nieuwe, uitdagende taken. Voor dit onderzoek is niet alleen gekeken naar het volgen van cursussen, maar ook naar de mate van autonomie en variatie in het werk.

Leermogelijkheden gaan samen met een grotere kans om in dezelfde baan te blijven

Zoals hierboven is gemeld, was de kans dat flexwerkers in de onderzochte periode dezelfde baan hielden ruim 30 procent. Voor flexwerkers met veel leermogelijkheden was die kans 12 procentpunt groter dan voor flexwerkers met geringe leermogelijkheden. Daarbij maakt het niet uit om welk soort flexwerk het gaat. Overigens speelt hier mee dat werkgevers waarschijnlijk sneller geneigd zullen zijn om flexwerkers die ze langer in dienst willen houden leermogelijkheden aan te bieden dan flexwerkers die ze niet willen houden.

Ook blijken flexibele werknemers met veel leermogelijkheden meer werkzekerheid te hebben. De kans dat ze uitstromen naar een situatie zonder werk was 6 procentpunt kleiner dan voor flexwerkers met weinig leermogelijkheden en de kans op een loopbaan die wordt getypeerd door veel baanwisselingen, afgewisseld met periodes zonder werk, was ruim 7 procentpunt kleiner.

Bron: Dynamiek op de Nederlandse arbeidsmarkt