Home Blog Page 82

140 meter hoge Tree House op Delftseplein

1
Hoog flatgebouw

Provast winnaar tender

Het 140 meter hoge Tree House van ProVast is als beste beoordeeld in de tender voor een nieuw gebouw op Delftseplein. De toren moet naast het Centraal Station komen, tussen de Delftse Poort en Central Post.

De volgende stap is het sluiten van een ontwikkelovereenkomst begin 2020. Met het sluiten van de ontwikkelovereenkomst wordt de gunning aan Provast definitief.

Tree House omvat straks 41.000 vierkante meter en biedt een gevarieerd aanbod van 275 woningen. Er komen 90 koop- en 185 huurappartementen, waarvan 30 procent in de middenhuur. 15.000 vierkante meter moet ruimte bieden aan innovatieve technologiebedrijven. In de plinten komt horeca. De bouw start naar verwachting in 2021 en de oplevering is gepland in 2024.

Warme uitstraling

Het ontwerp van Tree House is volgens de gemeente een welkome aanvulling in Rotterdam Central District (RCD). Het gebouw heeft door de gevarieerde gevel en het gebruik van hout een levendige en warme uitstraling. Het neemt ook enige afstand van het Centraal Station en respecteert daarmee de architectonische waarde van het stationsgebouw.

Gastvrij

Naast horeca komt er ook een innovatie- en cultuurplatform in Tree House. Tussen het station en Tree House in komt de Stadstribune, een publieke trap waar mensen buiten kunnen zitten. Aan de oostzijde van het gebouw komt een klein park. Hiermee worden extra openbare ruimtes gecreëerd.

Natuur

Tree House is geïnspireerd op het ecosysteem van een boom. Het gebouw functioneert als CO2-opslag. En loopt voorop door bouwen met hout, materiaalhergebruik, hemelwateropvang en innovaties op het gebied van energie. Het vele groen in het ontwerp draagt bij aan de biodiversiteit en vermindert hittestress. Tree House vangt tevens een deel van het hemelwater van de stationshal van het Centraal Station op dat bij hevige regenbuien van het dak stroomt.

Foto: Provast

Openbare verkoop

Via een openbare verkoop van de grond is gemeente Rotterdam op zoek gegaan naar een ontwikkelaar voor het Delftseplein. Het verkoopproces startte in februari 2019 en is een samenwerking met NS Stations en ProRail.

Werkloosheid vrijwel onveranderd

1
Thuisbezorgd.nl
© Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Het aantal mensen met betaald werk nam in de afgelopen drie maanden met gemiddeld 12 duizend per maand toe en bedroeg in november 9,0 miljoen personen. Het aantal werklozen steeg in de afgelopen drie maanden licht met gemiddeld 1 duizend per maand naar 324 duizend in november. Net als in oktober was 3,5 procent van de beroepsbevolking van 15 tot 75 jaar werkloos. Zij hadden geen betaald werk en gaven aan recent naar werk te hebben gezocht en daarvoor direct beschikbaar te zijn. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. UWV registreerde eind november 228 duizend lopende WW-uitkeringen.

4,1 miljoen mensen hadden in november 2019 om uiteenlopende redenen geen betaald werk. Naast werklozen ging het om 3,7 miljoen mensen die niet recent hebben gezocht en/of niet direct voor werk beschikbaar waren. Zij worden niet tot de beroepsbevolking gerekend. Hun aantal is in de laatste drie maanden met gemiddeld 4 duizend per maand afgenomen.

Werkloosheidsindicator

Om de conjuncturele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in verschillende landen te kunnen vergelijken, wordt vaak gebruikgemaakt van de werkloosheidsindicator van de International Labour Organization (ILO). Volgens deze indicator worden mensen van 15 tot 75 jaar zonder betaald werk die hier recent naar hebben gezocht en direct beschikbaar zijn met ‘werkloos’ aangeduid. In
november waren er 324 duizend werklozen. Hiermee was 3,5 procent van de beroepsbevolking werkloos.

UWV: WW daalt in november naar 228 duizend uitkeringen

UWV registreerde 228 duizend lopende WW-uitkeringen eind november 2019. Dat is 2,5 procent minder dan vorige maand. Vergeleken met een jaar eerder ligt het aantal WW-uitkeringen 14,6 procent lager. In alle sectoren ligt het aantal WW-uitkeringen in november 2019 lager dan een jaar eerder. Het bank- en verzekeringswezen heeft in deze periode de grootste afname (-29 procent), gevolgd door de bouw (-25 procent) en de landbouw, groenvoorziening en visserij (-24 procent).

UWV: Flinke afname langdurige uitkeringen

Steeds minder mensen ontvangen twee jaar of langer een WW-uitkering. In november 2019 had 6 procent van de lopende WW-uitkeringen een verstreken duur van twee jaar of langer. Een jaar eerder ging het nog om 12 procent. Deze daling hangt samen met wetswijzigingen in de opbouw van WW-rechten en de maximale duur van de WW-uitkering.

Werkloosheid daalt alleen nog onder 45-plussers

Het werkloosheidspercentage is sinds september onveranderd. Wel zijn er verschillen per leeftijdsgroep. Bij 45-plussers daalt de werkloosheid nog. In november ging het om 2,5 procent van de 45-plussers. Onder jongeren stijgt de werkloosheid alweer enige tijd: in april van 2019 was 6,2 procent van de jonge beroepsbevolking werkloos. In november was dat toegenomen tot 7,3 procent. Ook de werkloosheid onder 25- tot 45-jarigen steeg in die periode: van 2,6 naar 3,0 procent.

Qua omvang zijn de drie genoemde leeftijdsgroepen werklozen vergelijkbaar. In november ging het om 102 duizend 45-plussers, 112 duizend 25- tot 45-jarigen en 110 duizend jongeren tot 25 jaar.

Onbenut arbeidspotentieel

Het CBS publiceert maandelijks over de omvang van de werkzame beroepsbevolking en de niet-werkzame bevolking, waarbij de laatste groep wordt uitgesplitst naar de werkloze beroepsbevolking en de niet-beroepsbevolking (allemaal volgens ILO-definitie).

Met de werkloze beroepsbevolking wordt echter niet het totale onbenut arbeidspotentieel beschreven. Behalve werklozen behoren hiertoe nog andere groepen. Het gaat ook om mensen die óf recent gezocht hebben naar werk óf direct beschikbaar zijn voor werk. Deze mensen worden gerekend tot het onbenut arbeidspotentieel, maar vallen buiten de werkloosheidsdefinitie. Ook deeltijders die meer uren willen werken en hiervoor direct beschikbaar zijn, behoren tot het onbenut arbeidspotentieel.

De grootte en samenstelling van deze groepen worden alleen per kwartaal gepubliceerd. Het totaalbeeld dat de onderstaande figuur weergeeft is gebaseerd op de meest recente kwartaalcijfers (derde kwartaal 2019). Het totale onbenut arbeidspotentieel bestond in het derde kwartaal van 2019 uit 1,0 miljoen mensen, 120 duizend minder dan een jaar eerder. De ontwikkeling van het totale onbenut arbeidspotentieel hangt sterk samen met de ontwikkeling van de werkloosheid.

Bron: CBS

Uitstoot PFAS-verbindingen Chemours verder verlaagd

1
Industriegebied

De provincie Zuid-Holland gaat de uitstoot van PFAS-verbindingen via de lucht en het water door Chemours verder naar beneden brengen. Als het aan het college van Gedeputeerde Staten ligt moet het bedrijf uit Dordrecht er alles aan doen om te voorkomen dat deze stoffen in het milieu terecht komen. Chemours moet ook beter registeren waar de stoffen via het afval naar toe gaan.

Het bedrijf gaf eerder aan dat het haalbaar is om de emissies van organische fluorverbindingen via de lucht in 2030 terug te dringen tot 99 procent. Maar uit onderzoek van een ingenieursbureau op initiatief van de provincie blijkt dit al in 2025 te kunnen. De provincie scherpt daarom de vergunning voor het bedrijf aan. Daarbij wordt rekening gehouden met de tijd die nodig is om de installaties van Chemours erop aan te passen.

Verlaging emissie naar de lucht

Als de vergunning in gaat mag er via de lucht niet meer dan 95 kilogram per jaar aan GenX stof FRD uitgestoten worden. Dat is een reductie van 80 procent vergeleken met de huidige 450 kilogram. Eerder gaf Chemours aan al een verlaging van 95 procent vanaf 2020 te kunnen realiseren. Maar door een onvolledige bouwaanvraag van het bedrijf voor aanpassing van een installatie is deze reductie helaas pas haalbaar in 2021. Vanaf deze datum moet de uitstoot van de stof worden teruggebracht naar 3,2 kilogram per jaar. Voor veel andere organische fluorverbindingen geldt dat de emissies in twee stappen worden verlaagd per 2024 en 2025 tot 99 procent.

De provincie wil dat Chemours beter in de gaten houdt waar de zeer zorgwekkende stoffen via het afval naar toe gaan. Aanleiding zijn onderzoeken van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). In aanvulling op landelijke afvalstoffenregels moet Chemours van de provincie extra toezicht houden, registeren en afval met FRD zoveel mogelijk te beperken.

Verdere vermindering lozing naar het water

Chemours heeft de provincie gevraagd de emissie van de GenX stof FRD-903 via het water te verlagen naar 2 kilogram per jaar in 2020. Sinds dit jaar mag het bedrijf al niet meer dan 140 kilogram per jaar van de stof uitstoten. De nieuwe reductie wordt mogelijk gemaakt doordat het bedrijf nu gebruik maakt van koolstoffilters voor de waterzuivering.

Bouw kademuren HES Hartel Tank Terminal gereed

1
Hes Hartel tank terminal voor en na

De finish is bereikt! De kademuren, de steiger en bijbehorende werkzaamheden voor de nieuw te bouwen HES Hartel Tank Terminal zijn vandaag, 17 december 2019, conform planning opgeleverd. De Combinatie HHTT, bestaande uit Van Hattum en Blankevoort (Koninklijke VolkerWessels), Mobilis (TBI) en Boskalis Nederland, heeft het bouwterrein overgedragen aan opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam. In totaal is met dit contract een bedrag gemoeid van ruim EUR 100 miljoen. December 2017 startte de Combinatie HHTT met de aanleg van dit uitdagende project op de Maasvlakte.

Het project bestond uit de aanleg van een diepzeekademuur met een lengte van 1200 meter, een aansluiting van de nieuwe kade op een bestaande kade, een kademuur over de lengte van 1.000 meter voor vijf binnenvaartschepen – voorzien van walstroom – en een steiger van 350 meter met vier aanlegplaatsen. Bovendien werden er grond- en baggerwerkzaamheden uitgevoerd.

Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf Rotterdam, roemt het teamwork met de Combinatie HHTT: “Door al die techniek is het bouwen van een kademuur voor een tank terminal al een ingewikkelde klus. Bovendien ging het om één van de diepst stekende kademuren van de Rotterdamse haven. Ondanks de ontdekking van meerdere archeologisch interessante scheepswrakken heeft de Combinatie HHTT het werk binnen de afgesproken tijd opgeleverd. Dat verdient een groot compliment!”

Jeroen Bonekamp, directeur Van Hattum en Blankevoort namens de combinatie HHTT, is trots op de geleverde prestatie: “De bundeling van de kennis en kunde van de combinanten heeft, dankzij de goede samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam, een soepel lopend werk opgeleverd: technisch perfect, zonder ernstige ongevallen én tijdig opgeleverd. We hebben laten zien wat we waard zijn!”

Parallel aan de bouwwerkzaamheden voor de kademuren en de steiger wordt er sinds Q4 2018 ook volop gebouwd aan de tankterminal. De verwachting is dat de HES Hartel Tank Terminal, een opslagterminal voor olieproducten en biobrandstoffen, in de loop van 2021 in gebruik wordt genomen. Meer informatie is te vinden op www.hesharteltankterminal.eu.

Thuiswerken gebruikelijker in steden

1
Persoon met laptop aan het werk
© Hollandse Hoogte / Patricia Rehe

Thuiswerken is het meest gebruikelijk in de Randstad en in andere stedelijke gebieden, waar de verkeersdrukte het grootst is. In Groot-Amsterdam werkte 45 procent van de werkzame beroepsbevolking (soms) thuis in 2018. Er zijn echter ook regio’s, zoals ‘Overig Groningen’, waar andere factoren dan lange reistijd samengaan met een relatief hoog percentage thuiswerkers. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in de publicatie De regionale economie 2018.

Het aantal mensen met betaald werk die (soms) thuiswerken is toegenomen van 2,8 miljoen in 2013 naar 3,3 miljoen in 2018. Dat is 37 procent van de werkzame beroepsbevolking. Incidentele thuiswerkers vormen hiervan de grootste groep (2 miljoen).

Met ruim 45 procent was het aandeel thuiswerkers het grootst in de regio’s Gooi en Vechtstreek, Utrecht en Groot-Amsterdam. Het laagst was dit in Zuidoost-Drenthe en Oost-Groningen, waar iets meer dan een kwart van de werkenden gewoonlijk of incidenteel thuiswerkt.

Kortste reisduur naar het werk in Haarlem, langste in Den Haag

In 2017 bedroeg de reisduur van woon- naar werkadres gemiddeld 28 minuten. In regio’s in de Randstad gaat een lange gemiddelde reisduur vaak samen met relatief veel thuiswerkers, zoals in de Agglomeratie ’s-Gravenhage, waar de reisduur met gemiddeld 36 minuten het langst is. Ook Groot-Amsterdam (34 minuten) en Delft en Westland (34 minuten) kennen veel thuiswerkers. Uitzondering is de Agglomeratie Haarlem, waar de gemiddelde reisduur en -afstand naar het werk het kortst is van alle regio’s. Ook de verkeerintensiteit is er aanmerkelijk lager dan elders in de Randstad. Toch werken ook in de omgeving van Haarlem relatief veel mensen thuis (42 procent).

Ook in sommige regio’s met minder verkeersdrukte veel thuiswerkers

In Zuidwest-Drenthe werkt, hoewel het hier minder druk is op de weg, 37 procent van de werkenden thuis. In Zuidwest-Drenthe gaat dit samen met een relatief grote afstand tot het werk. Gezien de geringe verkeersdrukte wordt er ook in Zeeuws-Vlaanderen en Delfzijl en Omgeving relatief veel thuisgewerkt in 2018.

In regio’s in Limburg, Groningen, Zeeland en Friesland is de reisduur naar het werk doorgaans korter en de verkeerdrukte minder groot. In veel van deze gebieden gaat dit samen met een relatief weinig thuiswerkers. Ook hier zijn er echter uitzonderingen. De regio Overig Groningen, waar de stad Groningen toe behoort, kent bijvoorbeeld relatief veel thuiswerkers (38 procent).

Bijna twee derde van de thuiswerkers is hoogopgeleid

Naast de reisduur en drukte op de weg, gaan regionale verschillen in thuiswerk ook samen met verschillen in onderwijsniveau. Van de thuiswerkers was 65 procent hoogopgeleid in 2018, van de niet-thuiswerkers was dit 24 procent. Hoogopgeleiden zijn oververtegenwoordigd in de Randstad en in stedelijke gebieden daarbuiten. Zo was in de Agglomeratie Haarlem de helft van de werkzame beroepsbevolking hoogopgeleid. Buiten de Randstad kent ook Overig Groningen met 42 procent relatief veel hoogopgeleiden.

Vijf bedrijfstakken met meer dan 60 procent thuiswerkers

De ene bedrijfstak, zoals de financiële dienstverlening, met bijvoorbeeld banken, pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen, leent zich beter voor thuiswerk dan de andere, zoals de horeca. Er zijn vijf bedrijfstakken met meer dan 60 procent thuiswerkers. Dit zijn informatie en communicatie, onderwijs, financiële dienstverlening, specialistische zakelijke diensten, en energievoorziening. In de vijf bedrijfstakken met de meeste thuiswerkers is meer dan een kwart van de werkgelegenheid in de regio’s Amsterdam, Delft en Westland en Utrecht geconcentreerd.

Meer informatie vindt u hier.

Wederom investering in logistiek cluster Alblasserdam

1
Goodman artist impression
Illustratie: Goodman

Projectontwikkelaar Goodman en Havenbedrijf Rotterdam hebben overeenstemming bereikt over de huur van een terrein van zo’n 10 hectare grond op het industrieterrein Nieuwland Parc in Alblasserdam. Het Australische bedrijf gaat er een distributiecentrum van ruim 65.000 vierkante meter bouwen. Vorige week kondigde Peute Recycling al aan 50.000 vierkante meter in hetzelfde gebied in gebruik te nemen.

Het DC van Goodman verrijst naast het voormalige Nedstaal-terrein en grenst aan het Container Transferium Alblasserdam. “Erg mooi dat we op deze manier nieuwe invulling kunnen geven aan het verlaten terrein”, licht Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam toe. “Zowel het DC van Goodman als de verhuizing van Peute Recycling zijn welkome versterkingen van het logistieke cluster rondom de containerterminal van BCTN en betekenen een impuls voor het vervoer over water.” Via de terminal kan veel lading per binnenvaart getransporteerd worden naar enerzijds de deepsea-terminals op de Maasvlakte en anderzijds verder het achterland in.

Zes units

Naar verwachting vangt de bouw aan in de tweede helft van 2020 en moet de oplevering in de tweede helft van het jaar erna plaatsvinden. Het complex wordt opgedeeld in zes verschillende units, die afzonderlijk van elkaar verhuurd kunnen worden. Hiervoor is Industrial real estate partners als makelaar aangesteld en worden inmiddels diverse gesprekken met kandidaten gevoerd.

Offshore klus voor Boskalis in Taiwan en Denemarken

1
Kantoor Boskalis
Foto: Rick Huijzer

Boskalis heeft twee offshore contracten binnen gehaald met een gezamenlijke waarde van zo’n 85 miljoen euro. In Taiwan gaat Boskalis erosiebescherming aanbrengen rond de funderingen voor het nieuwe offshore windpark Yunlin. En in Denemarken wordt een 4 kilometer lange gaspijpleiding in de zeebodem geïnstalleerd. De uitvoering van beide projecten staat gepland voor 2020.

Het contract voor de erosiebescherming voor het offshore windpark Yunlin is toegekend door Yunneng Wind Power Co. Ltd. en omvat het aanbrengen van steen op de zeebodem rond de 71 monopile funderingen als erosiebescherming. Er wordt een valpijpschip ingezet voor het aanbrengen van in totaal 325.000 ton steen afkomstig uit lokale groeves in Taiwan. De werkzaamheden gaan begin 2020 van start en worden naar verwachting eind 2020 voltooid.

Voor het Deense bedrijf Energinet Gas TSO gaat Boskalis een nieuwe, 4 kilometer lange, 36-inch gaspijpleiding van Jutland naar het eiland Funen in de Deense Lillebaelt aanleggen. Het project omvat pre-trenching werkzaamheden, het trekken van de pijpleiding, het aanleggen van kofferdammen en steenstortwerkzaamheden ter bescherming van de pijpleiding.

Innovatief guiding roller systeem

Nieuw bij dit project is dat er een bocht in de pijpleiding moet worden gemaakt, waarvoor een innovatief zogenoemd guiding roller systeem wordt gebruikt. Het project, waarbij een sleephopperzuiger, een valpijpschip en een backhoe dredger worden ingezet, combineert diverse specialistische activiteiten van Boskalis.

VNO-NCW en MKB-Nederland starten opleidingsinstituut MalieAcademy

1
Hans Jacco Brochure

MKB-Nederland en VNO-NCW  starten vandaag de MalieAcademy, een opleidingsinstituut dat zich richt op het versterken van ondernemerschap en leiderschap. Digitalisering, verduurzaming, energietransitie… onder invloed van wereldwijde ontwikkelingen verandert de Nederlandse samenleving razendsnel. Ondernemers zien kansen. Maar ze moeten ook hun koers bepalen in een wereld vol onzekerheden. Met de MalieAcademy willen MKB-Nederland en VNO-NCW ondernemend Nederland hierin ondersteunen.

Wakker schudden

“De MalieAcademy schudt je wakker over wat er nu aan de hand is en nog staat te gebeuren. Economisch, politiek, technologisch, kortom maatschappelijk. De MalieAcademy wil je helpen om daarvan de bedreigingen te zien, maar ook de kansen” zegt Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW. “Ook maakt het je bewust van het veranderde maatschappelijk speelveld waarin ondernemingen en branches wereldwijd zich bevinden. Wat betekent dat voor jou, je bedrijf of voor je sector? Dat ga je uitvinden tijdens deze uitdagende leergang.”

Versnellen

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: “Van de opkomst van AI-superpowers tot de energietransitie en het toenemende belang van goed stakeholder management. Alles komt aan bod dankzij een aantal absolute topsprekers en unieke workshops.” Volgens Vonhof is de opleiding ‘een must’ voor elke directeur uit het mkb of branchemanager die wil versnellen en verder wil groeien in zijn persoonlijke ontwikkeling en met zijn bedrijf of branche is deze opleiding.

Next Level ondernemen

De eerste opleiding, ‘Next Level ondernemen, leiderschap in een snel veranderende samenleving’ gaat in maart van start en is gericht op directies, hoger management en directeur groot-aandeelhouders (DGA’s). Deskundigen van De Baak, TU Delft, Nyenrode Business Universiteit, MKB-Nederland en VNO-NCW, geven deelnemers inzicht in vragen als: Met welke veranderingen worden ondernemingen geconfronteerd? Wat betekenen deze veranderingen en trends voor jouw bedrijf? Wat betekent dit voor jouw leiderschap en de relatie met je omgeving?

Vanaf vandaag is het mogelijk in te schrijven voor de MalieAcademy. Voor meer informatie over het programma, tijden en kosten: kijk op MalieAcademy.nl.

Proef met walstroom voor kustvaarders aan de Parkkade te Rotterdam

1
walstroom parkkade port of rotterdam

Gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam starten 13 december met een proef om kleine zeeschepen aan de Parkkade te voorzien van elektriciteit. Zij hoeven daardoor hun dieselgeneratoren niet te laten draaien om elektriciteit op te wekken voor gebruik aan boord. Dat scheelt luchtverontreiniging en geluid. De proef duurt ongeveer vijf maanden. Tijdens deze periode worden vijf verschillende systemen getest. Wat betreft omvang en opzet is deze proef wereldwijd uniek.

“Met walstroom slaan we twee vliegen in een klap: we krijgen schonere lucht en minder CO2”, zegt Arno Bonte, wethouder voor Duurzaamheid en Luchtkwaliteit. “Onze ambitie is om alle schepen aan de walstroom te krijgen, te beginnen bij kades vlakbij woonwijken. Deze proef is daarvoor een belangrijke stap”.

Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “We gaan steeds een stap verder met walstroom. Voor de binnenvaart is het al zo’n tien jaar verplicht. Stena Line in Hoek van Holland heeft het en we gaan het aanleggen voor Heerema bij Rozenburg. De komende decennia moeten veel meer schepen aan de stekker. Hoe groter de schepen, hoe ingewikkelder en duurder. Dat vraagt dus tijd.”

Mobiel

Bijzonder aan de proef aan de Parkkade is dat niet gewerkt wordt met een vaste stroomaansluiting, maar met mobiele concepten. Die zijn daardoor in te zetten waar behoefte is aan walstroom. Er wordt naar verschillende energiebronnen gekeken, zoals waterstof, een batterij, (bio)LNG en hybride oplossingen. Bij die laatste worden verschillende bronnen gecombineerd. Voor de genoemde brandstoffen is ter plaatse een generator nodig om deze om te zetten in stroom.

Er wordt in de proef vooral gekeken naar technische en commerciële haalbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en de impact op de omgeving. Tijdens de proeven worden metingen gedaan om geluid en emissies van de systemen te bepalen ten opzichte van hetzelfde schip dat met eigen generatoren stroom opwekt.

Aan de Parkkade komen veel kustvaarders van rederijen als Wilson, Vertom en Wijnne&Barends. In principe kan elk zeeschip dat daar aanlegt gebruik maken van de mobiele walstroom, maar lang niet alle zeeschepen zijn hiervoor uitgerust met een stekker-aansluiting.

Met de proef is ca. € 500.000,- gemoeid. Het geld komt grotendeels van het Rijk vanuit de Nationale Samenwerkingsovereenkomst Luchtkwaliteit. Doel hiervan is de luchtkwaliteit in met name stedelijke gebieden te verbeteren.

Na de proef met de mobiele walstroom aan de Parkkade wordt in 2020 een tweede proef wordt gestart. Deze is gericht op innovatieve walstroom concepten voor grotere zeeschepen. Hiervoor is € 1.500.000,- beschikbaar.

Fors stroomverbruik

Berekeningen van DNV GL en het Havenbedrijf geven aan dat de totale energiebehoefte van zeeschepen in de haven circa 750-850 GWh bedraagt. Dat is net zoveel als ongeveer 200.000 huishoudens. Hier is dus winst te behalen voor de luchtkwaliteit, de leefbaarheid en het klimaat.

Walstroom is relatief het makkelijkst aan te leggen en rendabel te maken voor de binnenvaart en veerboten. De eerste verbruiken betrekkelijk weinig energie, de tweede varen op vaste routes zodat, afgezien van de schepen zelf, in slechts enkele havens voorzieningen nodig zijn.

Walstroom voor de zeevaart is complexer gezien het forsere stroomverbruik en het feit dat schepen veel verschillende havens aanlopen. Dat vereist samenwerking tussen havens, terminals en rederijen. Belangrijk is ook dat grote zeeschepen veel meer elektriciteit verbruiken. Cruiseschepen hebben met hun duizenden passagiers en bemanningsleden bijvoorbeeld het stroomverbruik van een kleine stad.

Vijf proeven, vijf bedrijven, vijf maanden

De vijf bedrijven van wie de komende vijf maanden de walstroomsystemen beproefd worden zijn:

  • ENGIE Ventures & Integrated Solutions B.V.: Hybride systeem met een Big Battery Box, geïntegreerd met een motor-generator op biobrandstof (HVO);
  • PON Power & zusterbedrijven: Hybride container met een batterij in combinatie met een generator op blauwe diesel (HVO) in een 20ft container, met zonnepanelen op het dak;
  • Aggreko Benelux: LNG gedreven Gasmotor in een 20ft container;
  • Mobiele Stroom BV: Bio-LNG gedreven turbine in een 20ft container;
  • JP-Energiesystemen B.V: Brandstofcel-aggregaat op waterstof in combinatie met een kleine batterij.

Nieuwe brug over Kanaal door Voorne officieel geopend

0
Uitkijkpunt van brug met mensen
Op de foto: Rechts wethouder Aart Jan Spoon met naast hem burgemeester Aboutaleb, in de rol van voorzitter van de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag. Naast hem burgemeester Milène Junius van Hellevoetsluis en helemaal links burgemeester Marja van Bijsterveldt van gemeente Delft. Op de achtergrond het uitkijkpunt van de brug.

Onder grote belangstelling is vrijdag 13 december de nieuwe brug over het Kanaal door Voorne in Hellevoetsluis geopend. Burgemeester Aboutaleb gaf, als voorzitter van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, samen met wethouder Aart Jan Spoon van de gemeente Hellevoetsluis, een symbolische druk op de knop.

Bereikbaarheid Voorne-Putten

De brug zorgt voor een betere bereikbaarheid van bedrijvenpark Kickersbloem 3 wat een stimulans is voor economische groei van Voorne-Putten. Om die reden draagt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag 5,4 miljoen euro aan deze ontwikkeling bij. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag is een samenwerkingsverband van 23 gemeenten in Zuid Holland. De regionale samenwerking richt zich op het verbeteren van de bereikbaarheid en het vernieuwen van de economie. Daar liggen kansen voor meer welvaart en een betere toekomst van de 2,3 miljoen mensen die hier wonen en werken. 

Meer kans op ontwikkeling door betere bereikbaarheid

Bedrijventerrein Kickerbloem 3 in Hellevoetsluis is de enige plek in de zuidelijke regio van Rotterdam waar nog volop ruimte beschikbaar is voor bedrijven om zich te vestigen. Behalve de nu geopende brug is er nog meer uitzicht op ontsluiting van Voorne Putten. Met de komst van de Blankenburgtunnel wordt de reistijd tussen Het Westland en Voorne-Putten met de helft verkleind. Dat maakt Kickersbloem 3 tot een nog interessantere vestigingsplaats. 
De nog beschikbare ruimte én de verbeteringen in de bereikbaarheid maken Voorne-Putten, de Maasvlakte en Het Westland tot een driehoek die voor de economische  ontwikkelingen in de metropoolregio Rotterdam Den Haag een belangrijke rol kan gaan spelen.

Brug met uitkijktoren

De brug is een eyecatcher in het landschap door zijn bijzondere ontwerp. Het past bij de historische zwaaikommen van het kanaal en heeft een imposante uitkijktoren. Deze toren biedt de bezoeker een mooi vergezicht over de omgeving en symboliseert daarmee ook het perspectief dat Voorne-Putten met de komst van deze brug wordt geboden.