Op donderdag 28 november heeft Rotterdam The Hague Airport een nieuw contract met drie Rotterdamse taxibedrijven getekend. De luchthaven in heeft afstemming met gemeente Rotterdam hierbij bewust voor lokale partijen gekozen om de binding met de regio sterk te houden en bij te dragen aan de lokale economie. Daarnaast leveren de gekozen partijen een belangrijke bijdrage aan de duurzaamheidsdoelstelling van de luchthaven, door binnen drie jaar door te groeien naar 100% elektrisch vervoer.
In de vorm van een partnership wordt vanaf 1 januari 2020 gewerkt met de volgende drie taxibedrijven:
Rotterdamse Taxi Centrale (RTC)
RCT Rotterdam City Taxi (RCT)
Rotterdamse Taxionderneming (RTO)
Op naar 100% elektrisch taxivervoer
Het nieuwe contract heeft een looptijd van 5 jaar met daarin duurzaamheid als belangrijkste pijler. Met ingang van het contract zijn namelijk 25 van de 60 taxi’s elektrisch. Binnen drie jaar moet het percentage van 40 % elektrisch vervoer doorgroeien naar 100%.
Voorafgaand aan het afsluiten van het contract heeft de luchthaven in overleg met de gemeente, vanuit hun verantwoordelijkheid voor taxivergunningen, bekeken welke partijen het best aansluiten op de vraag. Hierbij is ook rekening gehouden met gemeentelijke doelstellingen op gebied van duurzaamheid.
Vertrouwen en kwaliteit
Met de gekozen partijen heeft de luchthaven het vertrouwen de kwaliteit van het taxiaanbod te waarborgen en passagiers ook na hun vliegreis goed te faciliteren in hun vervolgreis. De nieuwe aanbieders leveren kwalitatief goed taxivervoer, onderschrijft ook de gemeente. Ze voldoen aan alle eisen die worden gesteld aan taxibedrijven of kunnen dit binnen drie jaar realiseren. Samen met de overgang naar volledig elektrisch vervoer. Hiermee leveren ze een belangrijke bijdrage aan het realiseren van de ultieme passagiersbeleving op de luchthaven. Vlot vanuit het vliegtuig naar je bestemming op een duurzame manier.
Regio Drechtsteden-Gorinchem en de provincie Zuid-Holland hebben gezamenlijk op 27 november om 12 uur de Regio Deal bij het Rijk ingediend. Begin 2020 wordt bekend of het gebied kan rekenen op een investering van 155 miljoen euro ter bevordering van de brede welvaart.
André Flach, vicevoorzitter regio Drechtsteden: “Het is een sterk signaal richting het Rijk dat de provincie onze Regio Deal als enige uit de provincie Zuid-Holland mee indient. Samen met de steun van de Economic Board Zuid-Holland, waar de grote steden, bedrijven en kennisinstellingen in vertegenwoordigd zijn, maakt dat duidelijk dat onze plannen van grote betekenis zijn voor de brede welvaart in dit deel van Nederland.”
Brede en krachtige samenwerking
De propositie voor een Regio Deal met het Rijk is een gezamenlijke inzet van overheden en vele partijen uit het bedrijfsleven en het onderwijsveld. Zij hebben samen gezorgd voor een krachtig samenhangend pakket van projecten, die snel uitgevoerd kunnen worden.
“Drechtsteden en Gorinchem vormen samen een sterke regio. Om te zorgen dat het gebied aantrekkelijk blijft, moeten we blijven investeren; in mensen, in innovatie en in de economie. Daarom hebben we met de regio en de inwoners, bedrijven en de onderwijsinstellingen de handen ineengeslagen voor een Regio Deal. En vandaag vragen we het Rijk om mee te doen en mee te investeren”, aldus gedeputeerde Floor Vermeulen, provincie Zuid-Holland.
Pijlers Regio Deal gericht op samen investeren in mensen
In de regio is er genoeg om trots op te zijn, maar er zijn ook forse opgaven om de achterblijvende ontwikkeling te doorbreken. Met de Regio Deal ontstaat een samenwerking tussen Rijk en regio om de kracht van de regio te versterken. Middelen worden ter beschikking gesteld voor projecten die de brede welvaart en leefbaarheid versterken. We zetten in op drie pijlers; Human Capital, toegepaste innovatie en dynamische oevers. Door hierin te investeren, kunnen we ons nog meer onderscheiden als een vitale, leefbare en maritieme topregio.
Reinie Melissant, burgemeester Gemeente Gorinchem: “Het indienen van de Regio Deal is belangrijk voor de Drechtsteden, Gorinchem en omgeving. Het zorgt voor een versnelling van concrete plannen, zoals een Regionale Beroepen- en Innovatiecampus. Samen met het bedrijfsleven, onderwijs en medeoverheden doen we er alles aan deze Deal ook echt binnen te halen.”
Human Capital
Om zoveel mogelijk jongeren én werkenden te faciliteren om een zo hoog mogelijk diploma te behalen, het liefst in studierichtingen waar werkgevers het meest behoefte aan hebben, krijg het onderwijsaanbod in ons een gebied een forse impuls.
Onze vlaggenschipprojecten zijn de komst van een HBO AD-academy in Dordrecht, een nieuwe Beroepen- en innovatiecampus in Gorinchem en de MBO-aanpak van bedrijven.
Toegepaste innovatie
Ons gebied heeft een sterke positie op het gebied van de (nationale) topsectoren Water & Maritiem, Energie en Logistiek en op onderdelen van High Tech Systems & Materials.
Om die positie verder uit te bouwen, investeren we in innovatie van duurzaamheid en digitalisering in onze maritieme sector en maakindustrie. De regio Drechtsteden is samen met Gorinchem de proeftuin voor onderwijs en zorgaanbieders en stimuleren praktische zorginnovatie voor efficiënte en goedkopere gezondheidszorg. Kansrijke innovatieprojecten zijn de Maakfabriek/Smart Industry Campus en Digital Mainport.
Dynamische oevers
Versnellen en het toevoegen van kwaliteit en beleving gaan in onze aanpak van de oevers hand in hand. Dynamische oevers worden een plek waar de samenleving en het water zich verbinden. Aan de oevers komt de kwaliteit van leven en de economische kracht van de regio samen. Woningbouwprojecten en vervoer over water zijn in deze ontwikkeling kansrijke projecten.
We willen economische groei bereiken waar iedereen van profiteert. Dus dat het goed leven, werken en leren is in de regio en dat iedereen mee kan doen.
Over de regio
De Drechtsteden en Gorinchem vormen samen het vijfde stedelijke gebied van Nederland. Acht gemeenten in twee regio’s met dezelfde kenmerken: een rijke historie en een eeuwenoude traditie van vakmanschap, waar innovatiedrang, hard werken en pragmatisme de boventoon voeren. Twee regio’s, 1000+ bedrijven en al onze zorg- en onderwijsinstellingen verenigen zich samen voor één doel: samen investeren in mensen.
Gisteren is Locomotive Workshop Rotterdam (LWR) op de Maasvlakte feestelijk geopend. Daarmee krijgt de haven van Rotterdam een nieuwe, hypermoderne werkplaats waarin locomotieven kunnen worden onderhouden, gerepareerd en gekeurd. Uniek voor Nederland zijn de testsporen met bovenleiding waarop alle in Europa voorkomende netspanningen van spoortrajecten kunnen worden gezet.
Dankzij de komst van LWR naar de Maasvlakte wordt het aantrekkelijker voor exploitanten van goederentreindiensten om meer goederen via het spoor te vervoeren van en naar de haven van Rotterdam. Dat ondersteunt de ambitie van Havenbedrijf Rotterdam om het aandeel van het spoor in het Europese goederenvervoer verder te laten groeien.
De openingsceremonie werd bijgewoond door vertegenwoordigers van locomotiefproducent Siemens Mobility, treinleasemaatschappij Mitsui Rail Capital Europe (MRCE), spoorbeheerder Prorail en Havenbedrijf Rotterdam. LWR is een joint-venture van Siemens Mobility en MRCE.
Specificaties werkplaats
De werkplaats telt acht parkeer- en zes werksporen en is via een wissel in het hoofdspoor verbonden met het spoornetwerk. Over twee parallelle sporen bereiken en verlaten locomotieven het terrein. Met een verschuifbare brug worden binnenkomende locomotieven op het juiste spoor gezet. Locomotieven worden, voor ze de werkplaats inrijden, eerst gereinigd in een wasplaats. Op de kuilwielenbank kunnen treinwielen opnieuw worden geprofileerd.
Optimale modal split
Havenbedrijf Rotterdam streeft naar een optimale verdeling van goederenvervoer via spoor, weg en binnenvaart. Vanuit Rotterdam worden de meeste containers per vrachtwagen naar hun bestemming vervoerd. Dit veroorzaakt veel druk op de snelwegen rond Rotterdam en elders. Havenbedrijf Rotterdam, overheden en het havenbedrijfsleven streven ernaar om het aandeel van het spoor in het Europese goederenvervoer verder te laten groeien.
Via allerlei projecten zet het Havenbedrijf zich in om meer containers via spoor en binnenvaart te laten vervoeren. Zo stelt het Havenbedrijf operators in staat om hun logistiek te optimaliseren en hun havenverblijftijd te minimaliseren door via PortShuttle goederen te vervoeren van terminals waarop zij kleine volumes hebben staan. Ook heeft Havenbedrijf Rotterdam diverse specialisten in dienst die advies kunnen geven in het opzetten van spoorverbindingen op Rotterdam, inclusief de afhandeling in de haven.
Het bedrijf uRecycle® gaat in de haven van Rotterdam een nieuwe fabriek bouwen voor zowel het recyclen als hergebruik van batterijen. De vestiging uRecycle® wordt de Europese hub voor verwerking van industriële- en draagbare batterijen.
uRecycle® behoort tot de top-3 van Europese batterij-recyclers. In ons land heeft het bedrijf, dat ook vestigingen heeft in Finland, Zweden en Groot-Brittannië, recent een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Stichting Stibat Services (Stibat), de organisatie die in Nederland verantwoordelijk is voor het inzamelen van lege (draagbare) batterijen. uRecycle® heeft tevens contracten met soortgelijke inzamelorganisaties in Noordwest-Europa en met o.a. vorkliftproducenten, auto- en e-bike importeurs. Daarmee is het bedrijf verzekerd van een goede aanvoer van batterijen.
Volwaardige hub voor recycling en hergebruik
uRecycle® koos voor Rotterdam vanwege “de strategisch uitstekende ligging”, stelt CEO Henny van Dort. “We kunnen hier uitgroeien tot een volwaardige hub voor recycling en hergebruik in Europa. De aanvoerlijnen naar Rotterdam zijn goed. Maar dat is het niet alleen. We zien dat er hier erg veel gebeurt op het vlak van de energietransitie en de circulaire economie. Daarmee vinden we in Rotterdam een goede aansluiting bij waar wij al ruim tien jaar mee bezig zijn. In Rotterdam willen we ook nieuwe partnerships in de keten aangaan.”
Stibat is positief over de komst van uRecycle®. Directeur Arie de Jong: “Tot nu toe brachten wij alle ingezamelde batterijen naar ons sorteercentrum buiten de randstad. Dat we nu ook een sorteercentrum in Rotterdam gaan benutten, is met het oog op de logistiek en duurzaamheid een enorme vooruitgang. Wij kijken uit naar de samenwerking met uRecycle®.”
Tweede leven van batterijen
In een batterij zitten stoffen die waardevol zijn voor hergebruik, maar ook stoffen die het milieu kunnen aantasten. uRecycle® beschikt over een proces om deze te scheiden en veilig te verwerken. Behalve op recycling, richt het bedrijf zich ook op hergebruik van met name industriële batterijen. Hierbij gaat het vooral om batterijen van elektrische auto’s. Wanneer die niet langer voldoen voor elektrische auto’s, zijn er ruime mogelijkheden voor een tweede leven in andere toepassingen.
Nadat afgedankte batterijen zijn gesorteerd op basis van de chemische samenstelling, worden deze geshredderd. De geshredderde batterijen gaan vervolgens door een uitgebreid zeef- en filterproces waarna het product ‘zwarte massa’ ontstaat. Dit bevat een aantal stoffen, zoals zink, mangaanoxiden, kobalt, nikkel en andere metalen, die voor de industrie waardevol zijn in nieuwe toepassingen. uRecycle® verwacht de komende jaren een aanzienlijke groei in de verwerking en hergebruik van industriële batterijen. Met name als gevolg van de groei in elektrificatie van transport.
Koploperspositie
Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam, is blij met de keuze voor Rotterdam. “Wij zijn bezig met onze haven en industrie in lijn te brengen met het Klimaatakkoord van Parijs. Behalve inzetten op efficiency, nieuwe infrastructuur en de ontwikkeling van een nieuw energiesysteem, moeten we nu ook al stappen zetten op circulaire productieprocessen. Daarom past uRecycle® zo goed in Rotterdam. En het toont aan dat wij op dit gebied een koploperspositie innemen.” De vestiging van uRecycle® in Europoort zal naar verwachting eerste helft 2020 in gebruik worden genomen. De fabriek gaat werk bieden aan circa 40 nieuwe medewerkers.
Amega Fleet levert een groot aantal producten en diensten voor bedrijfswagenparken. Hierbij biedt zij geheel op maat totaaloplossingen op het gebied van fleetmanagement en mobiliteitsoplossingen. Oplossingen die de laatste jaren sterk aan het veranderen zijn en waarbij duurzame mobiliteit een belangrijke rol speelt.
We spreken hierover met Alexandra Severijn (accountmanager fleetsales aftersales) en Jacob Huijser (manager fleetsales & leasing) van Amega Fleet. Zij leggen uit wat de transitie op het gebied van mobiliteit inhoudt en waarom zij klanten adviseren en inspireren om die beslissende stappen naar duurzame mobiliteitsoplossingen te zetten.
Vooraan lopen
Huijser: “Je verwacht het misschien niet van een autobedrijf, maar duurzame mobiliteit is van elementair belang geworden in de filosofie van Amega. De vraag naar mobiliteit stijgt nog steeds, maar de bereikbaarheid verslechtert en mobiliteit heeft een directe impact op het milieu. Om gehoor te geven aan het klimaatakkoord en de klimaatconferentie in Parijs om wereldwijd tot een sterke reductie van het broeikasgas CO2 te komen, hebben wij onze duurzaam ondernemen missie en visie aangepast. Daarbij spelen ook de stikstofcrisis en de zogenaamde autobrief een belangrijke rol.” Severijn vult aan: “De milieudoelen die in 2015 in het klimaatakkoord van Parijs werden afgesproken hebben wij omgezet in concrete doelen, met als hoofddoel 49% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990. Bij Amega vinden wij het belangrijk om onze verantwoordelijkheid te nemen en vooraan te lopen bij het realiseren van deze doelstelling.”
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
We zijn benieuwd waarom een automotive-onderneming vooraan zou willen lopen in de strijd tegen CO2-uitstoot en een betere bereikbaarheid. “Wij verkopen mobiliteit en wij vinden het onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om duurzaam te ondernemen. We hebben in de EU met elkaar afgesproken om in 2030 minimaal 49% minder CO2-uitstoot te reduceren en omdat Neder- land zelfs koploper wil zijn, zet zij in op een reductie van 55%. Daarvoor moeten er enorme stappen gemaakt worden en zoekt de overheid 1.000 bedrijven die de CO2-uitstoot van hun zakelijke mobiliteit willen halveren. Amega wil er daar één van zijn”, zegt Huijser. Hij is van mening dat je als dealerbedrijf relevant moet zijn en je nek moet durven uitsteken. “Als je als bedrijf over twintig jaar nog wil bestaan moet je tijdig die omslag durven maken. Wij willen voor onze klanten duurzame mobiliteitsoplossingen mogelijk maken.”
Bij Amega vinden wij het belangrijk om onze verantwoordelijkheid te nemen en vooraan te lopen.
Mobiliteitspakketten
Huijser geeft toe dat niet verplaatsen de beste oplossing zou zijn. “Het is goed voor het milieu, bespaart geld en veroorzaakt geen file.” Het is volgens hem echter niet realistisch. “In de praktijk blijft er vraag naar mobiliteit. Daarom leveren wij naast een groot palet van auto’s met schonere technieken, zoals elektrische en hybride aandrijvingen, ook een diversiteit aan duurzame mobiliteitsoplossingen die aansluiten bij de mobiliteitsbehoefte van onze klant. Bijvoorbeeld een mobiliteitspakket waar de auto onderdeel van uitmaakt.” Severijn legt uit wat dat betekent. “Met de mobiliteitspakketten kan de auto als vervoermiddel gecombineerd worden met het ov, de fiets, een deelauto, et cetera. Als we niet op een andere manier omgaan met mobiliteit staan alle wegen vol. Door slim om te gaan met mobiliteit en op zoek te gaan naar verbindingen kan dat tijd en geld besparen en beperk je ook nog eens de impact op het milieu. Wij willen onze klanten hierin adviseren en inspireren.”
Concessies
Daarmee komen we op de vraag hoe bedrijven reageren op de missie van Amega (Fleet) om klanten te helpen met de transitie naar duurzame mobiliteit. “Steeds meer klanten staan hiervoor open en informeren ook zelf naar de mogelijkheden. Er is werkelijk wat aan de hand en bedrijven en organisaties willen hun verantwoording nemen om zo hun steentje bij te dragen”, antwoordt Huijser. Severijn haakt hierop in: “Het is nu het moment om na te denken wat je als bedrijf kunt doen. Als iedereen wacht tot de hele wereld om is dan gebeurt er nagenoeg niets. Natuurlijk moeten er concessies gedaan worden, maar die blijken in de praktijk minder lastig dan van tevoren gedacht. Hoe vaak rijd je nu werkelijk naar Zuid-Frankrijk? Dat is waarschijnlijk hooguit één keer per jaar en daar zijn dan weer oplossingen voor te bedenken. Duurzaam rijden vraagt om een andere manier van denken en gedragsverandering. Ik vergelijk het weleens met een encyclopedie, daar kijkt bijna niemand meer in omdat we tegenwoordig alles opzoeken via google. Nieuwe gebruiken wennen snel. Bovendien zullen de mogelijkheden om duurzaam te rijden op korte termijn alleen maar toenemen, net als de actieradius wat nu nog weleens als een struikelblok gezien wordt.”
We zijn slechts rentmeesters van de aarde en zijn verplicht om er goed mee om te gaan.
Gewaardeerd
Huijser vertelt dat klanten enthousiast reageren op de campagne om het bewustzijn over duurzame mobiliteit te vergroten. “Wij hebben onze relaties aangeschreven met de vraag of wij ze mogen bijpraten over de klimaatdoelen, de stikstofcrisis en de afspraken die op Prinsjesdag zijn gemaakt, waarbij alle fiscale afspraken uit het klimaatakkoord vrijwel direct in de wet zijn opgenomen. Wij zitten met klanten aan tafel om op heldere en begrijpelijke wijze uit te leggen over wat er in de wereld aan de hand is en wat de gevolgen voor de business zijn. Wij proberen zaken inzichtelijk te maken. Onder andere door voor te leggen wat het verschil in uitstoot is bij een benzine- of dieselauto ten opzichte van een elektrische of waterstofauto. Dat kun je namelijk tot op de liter uitrekenen.” Amega Fleet heeft goed begrepen dat daarvoor de juiste kennis in huis moet zijn. Severijn: “Wij trainen onze mensen
in duurzame mobiliteit. Alleen als je de feiten
kent, kun je je klanten op een constructieve
manier vertellen wat er speelt, zodat zij de
beste keuzes kunnen maken. Dat wordt
enorm gewaardeerd door onze relaties.”
Het moment
Het gedreven duo stelt dat Amega Fleet ook werkelijk kan helpen bij die overstap naar duurzame mobiliteit. Huijser: “Vanwege het grote merkenpalet dat wij verkopen, bieden wij een mooie mix van zuinige en emissieloze auto’s, zoals elektrische, groengas, waterstof en hybride modellen. Bovendien zal het aanbod de komende jaren versneld toenemen.” Voor een volledig emissieloos wagenpark is het volgens Huijser voor de meeste bedrijven en organisaties nog te vroeg. Echter is volgens hem nu wel het moment gekomen om de eerste stappen te zetten. “Het inzetten van zuinigere aandrijflijn levert in veel gevallen al veel op. Dat kan voor de één de overstap van diesel- naar een benzineauto zijn, voor de ander van benzine- naar een hybride of groen-gasmodel en voor weer iemand anders van hybride naar elektrische of zelfs waterstofauto. Elke stap is er één voorwaarts. Door nu te kiezen voor duurzamere mobiliteitsoplossingen komen we dichterbij een volgende stap en moedigen we anderen aan om ook bewustere keuzes te maken.”
Klanten aan het woord
Amega Fleet helpt haar relaties bij de transitie naar duurzame mobiliteit. In de praktijk blijken de gevolgen vaak minder lastig dan gedacht. Drie klanten van Amega Fleet vertellen hoe zij hun wagenpark verduurzamen.
Arjan Kraaijeveld van GKB
‘De transitie kan ons niet snel genoeg gaan’’
“Wij zijn heel hard bezig om onze mobiliteit verder te verduurzamen. We rijden momenteel in verschillende hybride auto’s en hebben sinds kort ook een waterstofauto die prima rijdt. We begrijpen dat we zo niet door kunnen gaan en daarom kan die transitie ons niet snel genoeg gaan. Dat vinden wij, maar ook de markt vraagt daar om. Wij werken veel voor de overheid en onze opdrachtgevers vragen specifiek naar een duurzaam management. Om goed op de hoogte te blijven over de ontwikkelingen, voeren we regelmatig gesprekken met Amega Fleet. Zij weten wat er speelt en lopen op de zaken vooruit. Zodra er nieuwe duurzame modellen gelanceerd worden, laten ze het ons direct weten.”
Leon Spek – Bomenwacht
De concessies die we moeten doen vallen reuze mee.
“Als groenbedrijf streven wij ernaar om in 2024 voor 95% emissieloos te rijden. Voor elke auto die er nu bij ons uitgaat komt er een elektrische auto voor terug. We maken op dit moment nog gebruik van hybride-, benzine- en dieselauto’s, maar willen versneld overgaan op elektrische auto’s. Altijd uit de collectie van Amega. Zo rijden we al met veel plezier in de elektrische VW e-Golf en Audi e-tron. De concessies die we moeten doen vallen reuze mee. Het is vaak een kwestie van plannen. Voor het fleetmanagement ontzorgt Amega Fleet ons volledig. Steevast met een open en oprecht verhaal. Amega Fleet ondersteunt ons ook met de praktische kant, denk aan laadoplossingen. Bovendien heb- ben zij ons geholpen om de kosten inzichtelijk te maken. We zijn erachter gekomen dat emissieloos rijden niet meer geld hoeft te kosten, en dat kan in de toekomst alleen nog maar beter worden.”
Peter Veenstra Blokland – Non Ferro
Amega Fleet is een fijne partner om mee samen te werken.
“Binnen Blokland Non Ferro BV speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Wij zijn al een tijdje bezig om ons bedrijf te vergroenen. Wij kiezen daarom niet voor niets voor duurzame auto’s, waarbij wij ons graag laten adviseren door Amega Fleet. Een fijne partner om mee sa- men te werken omdat ze ons volledig kunnen ontzorgen. Bovendien heeft zij een ruim duurzaam assortiment om uit te kiezen. Bijna alle auto’s waarin we rijden zijn zuinig en hebben geen of een beperkte uitstoot. Ik ben zelf blij dat ik voor de Hyundai Nexo heb gekozen. De auto rijdt geweldig en er komen helemaal geen schadelijke stoffen vrij. We zijn slechts rentmeesters van de aarde en in die tijd dat we hier mogen zijn, zijn we verplicht om goed met de wereld om te gaan.”
Over Amega Fleet
Amega Fleet is een onderdeel van de Amega Groep, een groeiende en winstgevende organisatie in de automotive branche in de regio Zuid- Holland Zuid. Amega is onder andere actief met dealerschappen van de merken Volkswagen, Audi, Seat, Škoda (Ames), Opel (Van Mill), Volvo (SvensCar) en Hyundai (H- Point). Amega Fleet levert u een groot aantal producten en diensten voor uw bedrijfswagenpark. Van enkele auto’s tot omvangrijke wagenparken, Amega Fleet biedt voor u als fleetowner geheel op maat totaaloplossingen op het gebied van fleetmanagement of naar wens kunt u modulair gebruik maken van de mobiliteitsoplossingen.
Havenbedrijf Rotterdam start een proef met het digitaal adviseren over openbare ligplaatsen voor de binnenvaart. Gebruikers van RiverGuide, een digitale routeplanner voor de binnenvaart, ontvangen zodra zij de haven naderen een pushbericht met de vraag of een ligplaats benodigd is.
Doel van de proef is om te valideren of een goed ligplaatsadvies kan worden verstrekt op basis van reisgegevens en scheepskenmerken. Ook wordt geëvalueerd of de schipper dit ligplaatsadvies waardeert. De proef duurt tot eind januari 2020 en omvat 500 scheepsbezoeken. Indien de proef succesvol is, kan dit een permanente functie worden binnen RiverGuide en andere reisplanners.
Binnenvaartschepen die de haven van Rotterdam bezoeken, moeten soms even wachten voordat zij bij een terminal terecht kunnen en zoeken dan een ligplaats. Een andere reden waarom de binnenvaart ligplaatsen nodig heeft, is omdat ze wachten op nieuwe lading. Een ligplaats kan ook nodig zijn omdat een schipper rust moet nemen vanwege de vaartijdenwet.
Haven telt 500 openbare ligplaatsen
Verspreid over de haven van Rotterdam zijn circa 150 locaties beschikbaar met een gezamenlijke capaciteit van circa 500 schepen. Sinds enige jaren is via het Binnenvaart Ligplaatsen Informatie Systeem (BLIS) online in te zien of ligplaatsen vrij of bezet zijn. Deze functionaliteit is ook ingebouwd in RiverGuide, de app voor vlot, veilig en slimmer varen, die is ontwikkeld in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam tezamen met acht andere vaarwegbeheerders.
Verhogen efficiëntie
In de praktijk is gebleken dat schippers regelmatig moeten zoeken naar een plek, omdat de openbare ligplaatsen van hun voorkeur bij aankomst bezet zijn of niet voldoen aan hun kenmerken (bijvoorbeeld kegelvoering in geval er gevaarlijke stoffen aan boord zijn). Ook is gebleken dat de ligplaatsfunctie van BLIS niet altijd wordt geraadpleegd door schippers. Tegelijkertijd zien we dat in sommige gebieden in de haven vaak amper plekken vrij zijn, terwijl op andere locaties nog genoeg capaciteit beschikbaar is. Dit veroorzaakt onnodige vaarbewegingen en is daarmee inefficiënt. Met de proef hoopt het Havenbedrijf de bezoekende binnenvaartschepen nog beter te kunnen faciliteren, door een zoveel mogelijk ‘tailormade’ advies aan te bieden.
Boskalis heeft het resterende aandelenbelang van 37,5 procent verworven in de Horizon groep. Begin dit jaar had Boskalis al 62,5 procent van de aandelen gekocht. De omzet van Horizon over 2019 zal ruim 100 miljoen dollar zijn en de activiteiten worden met ingang van 2020 geconsolideerd.
Als gevolg van deze transactie kan Boskalis zijn succesvolle en groeiende positie in de marine geofysische en geotechnische surveymarket optimaliseren. Horizon blijft zich richten op de van oudsher sterke positie in het Midden-Oosten en Noordwest-Europa. Met groeikansen in de snel ontwikkelende offshore windmarkt in het Verre Oosten en is daarmee sterk complementair aan de positie die Boskalis heeft met Gardline in Noordwest-Europa en langs de oostkust van de Verenigde Staten.
Horizon is opgericht in 2004 en gevestigd in Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten. De activiteiten worden voornamelijk uitgevoerd in de Arabische Golf en de Rode Zee en in toenemende mate in het Verre Oosten voor offshore wind. De klanten van Horizon lopen uiteen van nationale en internationale oliemaatschappijen, gerenommeerde internationale EPCI-aannemers in de olie- en gasindustrie en ontwikkelaars van offshore windparken.
MKB-Nederland is blij met de steun van CDA en D66 om het mkb beter te ondersteunen bij digitalisering en kennisverspreiding. De partijen hebben bij de begrotingsbehandeling EZK in de Tweede Kamer een amendement ingediend waarmee ze om extra middelen vragen voor de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s), die hiermee experimenten kunnen opzetten.
Groeiwinst
MKB-Nederland heeft dit eerder al bepleit in haar vorige maand verschenen Ondernemersagenda. In veel mkb-sectoren is groeiwinst te behalen door beter gebruik te maken van beschikbare nieuwe innovaties, technologieën en productiewijzen, maar ondernemers hebben daarbij hulp en ondersteuning nodig.
Koplopers
De ROM’s spelen nu al een belangrijke rol bij die ondersteuning, maar richten zich vooralsnog alleen op de technologische koplopers. MKB-Nederland ziet voor hen juist ook een rol om het innovatievolgende mkb te ondersteunen bij uitdagingen op het gebied van bijvoorbeeld digitalisering.
Digitale werkplaatsen
CDA en D66 hebben nu gevraagd om een budget van 500 duizend euro voor de ROM’s om experimenten op te zetten ter versterking van de digitale MKB-Werkplaatsen. In een aantal steden bestaat al dit soort werkplaatsen, waar studenten ondernemers helpen bij digitaliseren. Om veel meer ondernemers te bereiken en te ondersteunen, moet deze aanpak worden opgeschaald en uitgebreid, vindt MKB-Nederland.
Het Rotterdams Klimaatakkoord is een bevestiging van de vorig jaar ingezette aanpak om de haven in drie stappen CO₂-neutraal te maken. Aan veel van de in het Klimaatakkoord genoemde thema’s wordt door bedrijfsleven en Havenbedrijf al gewerkt. Andere zijn een uitstekende aanvulling, met name het Versnellingshuis en de Arbeids- en scholingsagenda.
CEO Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam: “Voor het nationale Klimaatakkoord heeft de regio vorig jaar een aanpak geformuleerd. Die komt nu terug in de lokale aanpak. Het is goed dat overheden op verschillende niveaus hetzelfde doel en dezelfde aanpak hanteren. En het is sterk dat we daarnaast in Rotterdam proberen projecten te versnellen en specifiek aandacht hebben voor scholing van mensen.”
Voor het Rotterdams Klimaatakkoord is inzichtelijk gemaakt welke projecten inmiddels lopen. Een kaart van de haven laat zien dat op tal van locaties gewerkt wordt aan de energietransitie. De projecten tellen samen op tot ca. 20 tot 25% van de nationale CO₂-reductie ambitie in 2030, exclusief het stoppen met kolen voor elektriciteitsopwekking. Dat is fors meer dan de industrie naar verhouding zou moeten doen gelet op haar omvang.
Het Havenbedrijf vraagt specifiek aandacht voor de aanleg van infrastructuur om de energietransitie mogelijk te maken. “Veel veranderingen kunnen niet door individuele bedrijven gedaan worden. Wil je bijvoorbeeld overstappen van aardgas op klimaatneutrale waterstof dan moet die wel beschikbaar zijn. Essentieel voor het slagen van de transitie is daarom de aanleg en uitbreiding van infrastructuur voor elektriciteit, waterstof, warmte, stoom en CO₂. Investeert de overheid daar tot 2030 zo’n € 1 tot € 1,5 miljard in, dan voorspel ik dat bedrijven al voor dat jaar zo’n € 4 tot € 5 miljard investeren in verduurzaming van hun installaties”, aldus Allard Castelein.
Franse accordeonmuziek, een cartoonist, een vinoloog en
heerlijke hapjes vormden gisterenavond het decor van een netwerkbijeenkomst van
HJ Media Groep, Fidor accountants|adviseurs en de bladpresentatie van de
magazines van Port of BUSINESS. Zo’n 160 ondernemers en bestuurders uit de
regio konden naar hartenlust nieuwe contacten leggen en oude vrienden ontmoeten
in het ‘Frans’ gedecoreerde pand van HJ Media Groep.
“Op zo’n avond als deze zie je de waarde van een goede en
actieve netwerkorganisatie. Je ontmoet hier niet alleen collega-ondernemers,
maar ook mensen van opleidingsinstituten, hogescholen, mensen van de Innovation
Award ZHZ en arbeidsdeskundigen. Zo kan je als ondernemer -in een gezellige en
ontspannen ambiance- nuttige contacten leggen”, aldus een directeur van een
regionaal bekend bedrijf.
Op deze avond bleek de cartoonist rake portretten te hebben
gemaakt. Vooral de vrouwelijke deelnemers aan de bijeenkomst mochten rekenen op
fraaie schetsen. “Je wilt er als vrouw toch mooi opstaan”, vertrouwde
een aardige dame toe. Kortom op deze avond werd het nuttige met het aangename
gecombineerd. CT-AV zorgde voor het geluid, Bakkerij Voordijk voor verschillende
soorten (Frans) brood, Nannings Catering voor de hapjes en Robert-Jan Lips van
de Wijngenoten Ridderkerk voor mooie, soepele, maar stevige wijnen. Kortom; een
geslaagde bijeenkomst.
Daarnaast was er een ander hoogtepunt. De presentatie van de
Port of BUSINESS magazines Rijnmond en Drechtsteden. Op eigen wijze gaf Kees
van ’t Zelfde wederom blijk van zijn oprechte interesse in lezers, redactie en
coverstory’s. Dit keer was het Jacob Huijser van Amega Fleet die de ingelijste
foto van de coverstory van Port of BUSINESS Drechtsteden in ontvangst mocht
nemen. Amega Fleet levert een groot aantal producten en diensten voor
bedrijfswagenparken. Helaas was Roland Lugthart, CEO & Chairman of the
Board van RWG -door zakelijk verplichtingen- niet in staat om de ingelijste
foto van de coverstory Port of BUSINESS Rijnmond editie in ontvangst te nemen.
RWG is een hypermoderne, geavanceerde en duurzame containerterminal op de
tweede Maasvlakte. “Het is wereldwijd het meest moderne bedrijf in de sector”,
aldus Kees van ’t Zelfde.“Een gezellige en leerzame avond, een mooi event
georganiseerd door HJ Media Groep en een prima manier om elkaar weer eens te
spreken”, vertrouwde ons een andere ondernemer/bestuurder toe.
Na afloop van de avond konden de deelnemers middels een hypermoderne
scanmethodiek -die HJ Media Groep inzet bij bedrijven en op evenementen- een persoonlijke
barcode scannen. Sommigen gingen hierdoor dan ook extra blij huiswaarts met een
prijs. Hetzij een kaaspakket, een taart of een fles wijn, er was een goede
afdronk van deze netwerkavond van HJ Media Groep, Fidor accountants|adviseurs
en Port of BUSINESS.
Wilt u onze bijeenkomsten ook bijwonen? Meld u zich dan aan als member van Port of BUSINESS. Dit kan via Kees van ’t Zelfde, e-mail: kees@portofbusiness.nl, mobiel: 06-51429756, of via Jurgen Klapwijk, e-mail: jurgen@hjmediagroep.nl, mobiel: 06-23965575.