Home Blog Page 95

Mogelijk recht op extra btw-teruggave voor overheidslichamen

1
gebouw met zon en blauwe lucht

De Hoge Raad heeft op 20 september jl. een belangrijke uitspraak gedaan waarbij aanvullend btw-aftrek mogelijk is bij een wijziging van niet-economisch naar economisch gebruik van investeringsgoederen. Deze beslissing is met name van belang voor gemeenten die onroerende zaken aanvankelijk in gebruik hadden genomen voor zowel onbelaste activiteiten (overheidshandelen, terbeschikkingstelling om niet etc.) als btw-belaste activiteiten en waarbij binnen de herzieningstermijn (gemakshalve: 10 jaar) een wijziging optreedt in dat gemengde gebruik.

In de Nederlandse btw-praktijk werd jarenlang aangenomen dat een dergelijke herziening van de btw-aftrek niet mogelijk was. Ook de Staatssecretaris van Financiën gaat daar in zijn besluiten vanuit. De Hoge Raad oordeelt echter dat herziening wel degelijk mogelijk is bij een latere wijziging in dat gemengde gebruik, mits de gemeente de onroerende zaak heeft verworven in haar hoedanigheid van ondernemer. De hiervoor genoemde besluiten van de Staatssecretaris van Financiën dienen dus op dat punt te worden genuanceerd.

De zaak van de Hoge Raad

Een gemeente heeft op eigen grond vier multifunctionele accommodaties (MFA’s) laten bouwen en in 2006 en 2007 voor het eerst in gebruik genomen. De MFA’s zijn voorzien van gymnastieklokalen die de gemeente voor 40% kosteloos ter beschikking heeft gesteld aan basisscholen en voor 60% tegen vergoeding ter beschikking heeft gesteld aan derden. De gemeente heeft de investerings-btw met betrekking tot de bouw niet in aftrek gebracht.

De gemeente stelt vanaf 1 januari 2010 de gymnastieklokalen voor 100% tegen vergoeding ter beschikking aan derden en in mei 2010 heeft de gemeente de Inspecteur verzocht om teruggaaf te verlenen van de gehele investerings-btw die betrekking heeft op de bouw van de gymnastieklokalen. De Inspecteur heeft voor 60% teruggave verleend. Voor de overige 40% neemt de Inspecteur het standpunt in dat de gemeente geen recht heeft op de btw-teruggave, omdat de gymnastieklokalen voor 40% zijn gebruikt voor niet-economische activiteiten, namelijk het kosteloos ter beschikking stellen aan basisscholen.

De centrale vraag is of de, aan de gemeente in rekening gebrachte, investerings-btw in aanmerking komt voor herziening. In dit geval wijzigde de verhouding tussen het niet-economische en economische (terbeschikkingstelling tegen vergoeding) gebruik van het investeringsgoed binnen de herzieningsperiode.

De Hoge Raad stelt voorop dat aan herziening van btw-aftrek uitsluitend kan worden toegekomen als de gemeente de MFA’s in haar hoedanigheid van ondernemer heeft verworven. Het ontstaan van het recht op btw-aftrek en van eventuele btw-herzieningen tijdens de daaropvolgende herzieningsperiode is volgens de Hoge Raad namelijk afhankelijk van de hoedanigheid waarmee een (rechts)persoon handelt op het tijdstip waarop hij een goed of een dienst verwerft en de btw aan hem in rekening wordt gebracht. Verder heeft de Hoge Raad aangegeven dat de omvang van de initieel in aftrek te brengen btw en van eventuele herzieningen tijdens de daaropvolgende herzieningsperiode wordt bepaald aan de hand van het voorgenomen of daadwerkelijke gebruik van het goed, maar dat gebruik niet van invloed is op het ontstaan van het recht op btw-aftrek.

Aanschaf in hoedanigheid van ondernemer

De beoordeling of een (rechts)persoon bij de verwerving van een investeringsgoed handelt als ondernemer, moet plaatsvinden in het licht van alle omstandigheden van het geval. Waaronder de aard van het betrokken goed en het tijdsverloop tussen de verwerving van het goed enerzijds en het gebruik daarvan voor economische activiteiten anderzijds. Dit onderzoek moet worden uitgevoerd op basis van een ruime uitleg van het begrip verwerving ‘als ondernemer’.

Zie ook ons nieuwsbericht van 3 augustus 2018 waarin we zijn ingegaan op het arrest van het Hof van Justitie EU Gmina Ryjewo.

Wat betekent dit voor u ?

Heeft u een (on)roerende zaak aanvankelijk voor onbelaste en btw-belaste activiteiten in gebruik genomen en gaat u deze (on)roerende zaak binnen de herzieningstermijn alsnog (gedeeltelijk) meer gebruiken voor btw-belaste activiteiten? Dan kunt u mogelijk alsnog een deel van de investerings-btw via de btw-aangifte in aftrek brengen. Cruciale voorwaarde is wel dat u bij de aanschaf van de(on)roerende zaak heeft gehandeld als btw-ondernemer. De uitspraak van de Hoge Raad is vooral van belang voor overheidslichamen, in het bijzonder gemeenten. Mogelijk kunnen gemeenten namelijk extra btw ontvangen die betrekking heeft op parkeergarages, stadhuizen en andere gemeentelijke onroerende zaken.

Meer weten?

Wil u weten wat deze uitspraak voor u betekent of heeft u vragen over de btw-herziening in het algemeen? Neem dan desgewenst contact op met een van onze btw-specialisten.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Arnold Vredenbregt van Baker Tilly (Netherlands) N.V.

Klimaatdoelen moeten haalbaar, schaalbaar en betaalbaar

1
Fotos Ruud

Onze regio heeft de ambitie van zero emissie in 2030. Daar maak ik me zorgen over. Natuurlijk is het streven ontzettend mooi. Zelf heb ik ook kinderen en zelfs al kleinkinderen. Daar wil je het beste voor en dan denk je na over hoe je de opwarming van de aarde kunt stoppen. Maar het probleem is dat het klimaatvraagstuk voornamelijk op high level besproken wordt. Daar worden ambitieuze doelstellingen bedacht, maar niet uitgevoerd. Die uitvoering komt bij ondernemers en burgers terecht. Die zullen de nodige investeringen moeten doen.

Sinds kort ben ik bestuurder bij VNO-NCW Rotterdam & regio Rijnmond met de portefeuille mobiliteit. Als oprichter van Neelevat Logistics kan ik op dit terrein mijn kennis en kunde in- brengen. Ik ken het midden- en kleinbedrijf (mkb), velen van hen hebben marges van slechts 2-3 procent. Hoe gaan die ondernemers de benodigde energie-transitiemaatregelen financieren? Gaan we straks tegen mensen die het al niet zo breed hebben, zeggen dat ze die tweedehands auto de deur uit moeten doen? Moet die taxichauffeur die vorig jaar een nieuwe taxi kocht, nu opnieuw een enorme investering doen? Hoe krijgen we alle medewerkers emissieloos naar het werk? In de stad Rotterdam zijn veel alternatieven voor de auto, met name in het woon-werkverkeer. Maar in de rest van de regio?

Het klimaatplan voor deze regio moet haalbaar, betaalbaar en schaalbaar zijn. Dat kan uitsluitend als de economische effecten in kaart worden gebracht en er oog is voor de mensen die het niet breed hebben. Ik vraag alle betrokken partijen, met de overheden voorop, om een duidelijke en realistische fasering van deze plannen. Dan zullen wij er als ondernemers, groot en klein, alles aan doen om deze doelen te helpen realiseren.

Ruud Vat
Bestuurslid Mobiliteit bij VNO-NCW Rotterdam & regio Rijnmond

Albeda @work, powered by Randstad een uitzendbureau en klaslokaal ineen

1
Kantoor foto

Eind vorig jaar ondertekenden Albeda en Randstad een strategisch partnership. Niet alleen hebben zij samen de nieuwe opleiding Intercedent vormgegeven maar ook is studentenuitzendbureau Albeda @work, powered by Randstad, een feit. Bovendien is Albeda @work tevens de leerwerkplaats waarbij opleiding en praktijk elkaar ontmoeten. We spreken bestuursvoorzitter Ron Kooren en directeur van Albeda College Economie & Ondernemen Suzanne Langbroek en Alex Groeneveld, directeur Zuid- west Nederland van Randstad over deze leerwerkplaats en het belang van samen- werking tussen onderwijs en bedrijven.

De samenwerking tussen Albeda en Randstad is mooi voorbeeld van een groeiend aantal samenwerkingsverbanden dat Albeda aangaat met bedrijven. En dat is niet voor niets. Kooren legt trots uit: “Het versterken van allianties met bedrijven, instellingen en overheden is één van de strategische speerpunten van Albeda Zet De Toon! waarin de koers voor de lange termijn is bepaald. Net zoals het innovatief en toekomstgericht leren en werken waarbij leerwerkplaatsen een belangrijke rol hebben. Dit om de aansluiting tussen het onderwijs en arbeidsmarkt te versterken. Randstad is een mondiale topspeler op het gebied van werving, selectie, trends en ontwikkeling. Wij zijn dan ook erg blij met het strategisch partnership tussen Albeda en Randstad.”

Albeda @work powered bij Randstad

Eén van de resultaten van het strategisch partnership is het uitzendbureau Albeda @work. Dit uitzendbureau is gevestigd op het Weena te Rotterdam. De studenten van de opleiding Intercedent voeren van A tot Z het uitzendwerk uit. Van acquisitie, matching, contractbeheer tot de financiële afwikkeling. Het uitzendbureau is tegelijkertijd het klaslokaal van de studenten.

Langbroek zegt hierover: “De ene dag hebben studenten les van een docent, bijvoorbeeld in het vak Nederlands, gericht op het vak van Intercedent. De volgende dag krijgen studenten les van de leermeester van Randstad om het geleerde direct in de praktijk te brengen. Dit laatste in tegenstelling tot het volgen van de traditionele opleiding inclusief stage, waarbij een student pas na afloop van de opleiding gaat werken. De leerwerkplaats maakt kort cyclisch leren mogelijk, waarbij studenten het geleerde direct kunnen toepassen.”

Samenwerking

De inhoud van het onderwijs is op deze manier volgens Langbroek volledig actueel. “Niet alleen voor studenten maar ook voor docenten. Zij krijgen namelijk de mogelijkheid om een training te volgen bij Randstad of een dag mee te draaien op een vestiging. Randstad heeft door deze samenwerking overigens ook een ander beeld gekregen van het onderwijs. Het is een mooie samenwerking waarin beide partijen verantwoordelijk zijn voor het opleiden en ontwikkelen,” aldus Langbroek. Die verantwoordelijkheid uit zich volgens Kooren eveneens door steeds kritisch naar de samenwerking en resultaten te kijken. Randstad is een commerciële partij en kijkt met andere ogen dan het onderwijs. Belangrijk is volgens Langbroek dan ook om te denken in mogelijkheden en dit vraagt iets van alle partijen. “Albeda is verantwoordelijk voor het afgeven van het diploma. In dat kader is het niet mogelijk om de gehele dag commerciële werkzaamheden uit voeren maar ook goed te kijken naar hetgeen er geleerd moet worden en op welke wijze.”

“Een mooie samenwerking waarin beide partijen ver- antwoordelijk zijn voor het opleiden en ontwikkelen”

Aansluiting andere opleidingen

Met de leerwerkplaats Albeda @work hebben Albeda en Randstad samen de eerste stappen gezet. Er zijn echter nog meer plannen. Langbroek vertelt enthousiast: “Nu is de leerwerkplaats Albeda @work nog verbonden aan de opleiding Intercedent. We willen echter verschillende opleidingen aan laten sluiten en dit eveneens uitbreiden naar meerdere locaties. Of onderdelen van andere commerciële opleidingen van bijvoorbeeld Marketing & Communicatie koppelen aan Albeda @work.” Kooren licht dit verder toe: “Een groep studenten van de opleiding Marketing & Communicatie gaan bijvoorbeeld het marketingplan van Albeda @work maken voor het volgende schooljaar.”

Studentenuitzendbureau

Niet alleen zijn er plannen om verschillende opleidingen te verbinden aan Albeda @work maar ook om het een uitzendbureau te laten zijn van en voor alle studenten van het Albeda College. “In de toekomst zie ik Albeda @work als een uitzendbureau van en voor alle studenten van Albeda, momenteel 20.000. En voor alle banen van startbaan, bijbaan en stagebaan waarbij er voor het uitzendbureau omzet wordt gegeneerd en studenten een mooi leerproces hebben. Uitdagingen zijn natuurlijk continuïteit en het rustig bouwen, passend bij de fase en de inhoud van het onderwijs. Uiteindelijk kan Albeda@Work bijvoorbeeld ook sollicitatietrainingen verzorgen aan uitstromende studenten. Het dient niet alleen een begrip te worden voor alle studenten maar ook voor alle medewerkers. Albeda @work biedt dan ook veel perspectief voor heel Albeda waarbij de professionals uiteraard altijd verantwoordelijk blijven voor de studenten,” besluit Kooren.

Meerwaarde alle partijen

Albeda @work biedt niet alleen meer- waarde voor studenten en Albeda maar ook voor Randstad volgens Alex Groeneveld, directeur Zuidwest Nederland bij Randstad. “De studenten van de opleiding Intercedent zijn niet alleen onze toekomstige collega’s in de uitzendbranche maar ook hebben wij een wezenlijke plek in het leven van potentieel 20.000 studenten van Albeda. Tijdens de studie zijn we zichtbaar en kunnen we bijvoorbeeld bemiddelen voor een bijbaan. Na afloop van de studie kunnen we begeleiden bij de eerste stappen op de arbeidsmarkt.” Met de realisatie van Albeda @work is er een mooi resultaat neergezet. Dit kan volgens Groeneveld alleen wanneer de samenwerking op alle fronten gebaseerd is op vertrouwen en respect voor elkaars kennis en kunde. “Albeda heeft focus op de buitenwereld en staat open voor ideeën om die buitenwereld naar binnen te halen.”

Gemeente Barendrecht omarmt regionale koers vermindering CO2-productie

0
Energieperspectief

De gemeente Barendrecht heeft op 10 oktober, op de Dag van de Duurzaamheid, het regionale Energieperspectief 2050 ondertekend. Ze hebben daarmee met de Provincie en met de andere gemeenten en waterschappen in de energieregio Rotterdam-Den Haag een gezamenlijk toekomstbeeld van hoe de CO2-productie verminderd kan worden. Het doel is een CO2-neutraal Nederland in 2050. Alle inwoners gaan er mee te maken krijgen, want hoe moeten we straks bijvoorbeeld koken of ons huis verwarmen?

Wethouder De Jonge: ‘De goede samenwerking in onze regio heeft dit perspectief voor de toekomst van onze energievoorziening opgeleverd. Samen met onze inwoners en bedrijven wordt de energietransitie mogelijk.’

Regionale energie-oplossingen

Het regionale Energieperspectief 2050 schetst een gezamenlijk toekomstbeeld. Een toekomst waarin geen fossiele brandstoffen zoals aardgas gebruikt worden, maar we energie gebruiken van natuurlijke bronnen zoals zon en warmte. Het Energieperspectief brengt in beeld welke schone, veilige, betrouwbare en betaalbare energie-oplossingen passen in onze regio. Het schetst hoe we kunnen komen tot een CO2-neutrale energievoorziening in de regio Rotterdam-Den Haag.

Lokaal maatwerk

Overheden en andere belanghebbende partijen hebben ruim een jaar samengewerkt aan de totstandkoming van het Energieperspectief 2050. Voor de uitwerking ervan wordt nu gezamenlijk een uitvoeringsprogramma gemaakt. Het Energieperspectief is richtinggevend voor verdere planvorming op regionaal niveau. De uiteindelijke lokale prioritering en invulling vragen daarbij altijd om maatwerk.

Meerjarige samenwerking

In de energieregio Rotterdam-Den Haag werken 57 betrokken partijen – gemeenten, provincie, netwerkbeheerders, energiebedrijven, waterschappen en diverse andere belanghebbenden – samen richting een toekomst zonder fossiele brandstoffen. Al deze partijen zetten actief in op een meerjarige samenwerking richting 2050.

Rotterdamse partijen bundelen krachten in C-Shipping

1
Projectlading breakbulk

C-Shipping & Logistics verzorgt transport van herkomst tot bestemming. Met dit nieuwe bedrijf heeft de Rotterdamse haven er een sterke speler bij. Rederij de Jong richtte C-Shipping op en sloeg daarvoor de handen ineen met twee andere bekende namen in de scheepvaart- en transportwereld: Wouter Kleiss en Mathijs van Schaik. Zij brengen als operationeel directeuren een groot netwerk in de zeevaart mee, Rederij de Jong is zelf één van de grootste rederijen voor binnenvaart en duwvaart. “Door deze samenwerking hopen we nog meer lading via Rotterdam het achterland in te krijgen.”

C-Shipping & Logistics houdt zich bezig met zeebevrachting, scheepsagenturen, binnenvaart en op- en overslag. “We varen vaak rechtstreeks voor ladingeigenaren. Bij lading vanaf zee kunnen we nu ook dat stukje overnemen”, legt directeur Pelger de Jong van Rederij de Jong uit. “Daarmee zijn we een partij geworden met een breder servicepakket en vervoer van herkomst tot bestemming.”

Toevalstreffer

Familiebedrijf Rederij de Jong B.V. bestaat sinds eind negentiende eeuw. Pieter de Jong senior, de overovergrootvader van Pelger de Jong, handelde in kolen en kocht een schip om steeds grotere hoeveelheden te kunnen vervoeren. Het bedrijf groeide van generatie op generatie in de binnenvaart en duwvaart. “We zien al een tijdje de potentie om onze diensten uit te breiden met zeevaart. Nu kwam dat toevallig samen met de wens van Kleiss en Van Schaik (oud-directeuren Steder Group Chartering) om een nieuwe uitdaging aan te gaan”, zegt De Jong.

Vertrouwde gezichten

De scheepvaart is volgens De Jong een ‘people’s business’. “Men doet graag zaken met dezelfde vertrouwde gezichten. We combineren in C-Shipping & Logistics onze contacten in Rotterdam en wereldwijd. Voor een nieuwe speler op de markt beschikken we dus over een uitgebreid netwerk. In de toekomst hopen we onze diensten en vloot nog verder uit te breiden, met meer overslag, ladingcontrole en eigen zeevaartcoasters.”

Ransomware in de praktijk: Autobedrijf Schoolderman

1
Ransomware Autobedrijf Schoolderman

MKB-ondernemer Peter Schoolderman werd in april 2019 met zijn autobedrijf slachtoffer van ransomware. Lees en bekijk zijn verhaal.

Ransomware slachtoffer

Het zal je maar gebeuren. Je hebt als ondernemer verschillende voorzorgsmaatregelen genomen om je bedrijf veilig te houden tegen cyberaanvallen. Maar dan, op een onbewaakt moment, gebeurt het je toch: je systemen worden geïnfecteerd en je bestanden versleuteld. Het overkwam MKB-ondernemer Peter Schoolderman. Door zijn verhaal openbaar te maken, probeert hij de schaamte van ransomware-slachtoffers weg te nemen.

Geïnfecteerd door ransomware

Autobedrijf Schoolderman is een universeel BOVAG-autobedrijf, waarvan de oprichting 50 jaar geleden plaatsvond. Peter nam het familiebedrijf jaren geleden over van zijn ouders. Waar Schoolderman vroeger uitsluitend papier gebruikte voor het opslaan van gegevens, heeft het bedrijf daar de laatste jaren een NAS-setup voor. Een veilig systeem, zo leek.

Schoolderman werd in april 2019 echter opgeschrikt: een ransomware-aanval trof de bedrijfssystemen. Alle klantgegevens, agenda’s en facturen werden gehackt, ondanks dat Peter verschillende voorzorgsmaatregelen had genomen.

‘Voor het verkleinen van de risico’s koos ik voor een NAS-systeem als back-up’, legt Peter uit. ‘Dat bleek niet voldoende. Maar het blijven keuzes: ondernemen is uitsluitend keuzes maken. Als je immers alles tegelijk gebruikt, dan krijg je het financieel zwaar of ga je failliet.’

De hackers eisten losgeld voordat ze de bestanden zouden ‘ontsleutelen’. Peter zag van betaling af en besloot het probleem intern op te lossen. Een oplossing met een groot verlies als gevolg.

Maatregelen Schoolderman

De MKB-ondernemer is nog altijd dag en nacht bezig om de gehackte gegevens te verzamelen. Tegelijkertijd heeft hij diverse voorzorgsmaatregelen genomen om de risico’s verder te verkleinen. ‘Het bedrijf bezit momenteel meerdere back-upvormen die het in het verleden niet had. Bovendien hebben we met elkaar afgesproken dat bij binnenkomst van een e-mail daar voorzichtig mee wordt omgegaan.’ Peter hoeft dit niet te meten, omdat het gaat om ‘slechts’ vijf computers. Benodigde updates houdt hij zelf bij met het ICT-team.

Ook bij zijn medewerkers probeert hij de urgentie te tonen. ‘Ik probeer mijn medewerkers voortdurend duidelijk te maken: iets kan betrouwbaar lijken, maar uiteindelijk is niets honderd procent betrouwbaar. En waar ik continu op hamer is dat niets wordt aangeklikt. Wanneer ik een e-mail krijg met een link, dan ga ik vanuit een browser naar die website toe en regel ik het daar.’

Vertrouwen in het ICT-bedrijf dat Schoolderman inhuurt, is Peter niet verloren. Het bedrijf adviseert Schoolderman op verschillende manieren om de digitale veiligheid te waarborgen. ‘Zij doen hun best om de risico’s zoveel als mogelijk te verkleinen, maar een cyberaanval kan nog altijd voorkomen. Ik heb er vertrouwen in dat het ICT-bedrijf het werk zo goed mogelijk uitvoert.’

Begrip klanten

Peter heeft veel data hersteld via de boekhouding, maar lang niet alles. Ervaring leert echter dat veel, zo niet alle klanten begrip hebben voor de situatie. ‘Laatst had ik een klant die ik niet kon bereiken, omdat ik zijn 06-nummer niet had. Die belde mij na een paar dagen op en toen heb ik hem het uitgelegd. Er was direct begrip.’

Het is zeer positief dat Schoolderman als slachtoffer naar buiten komt. Niet alleen is het een waarschuwing voor andere bedrijven, ook laat het autobedrijf zien dat het een positieve werking kan hebben als je naar buiten treedt. ‘Als je niet naar buiten komt en je houdt het in het duister, dan kan je niet verwachten dat klanten begrip tonen en niet verrast zijn wanneer je klanten verliest. Laat weten wat er heeft plaatsgevonden en vraag hulp.’

Meer weten?

Wil je meer weten over het voorkomen van ransomware en andere vormen van cybercrime? Neem dan contact op met De Gezonde Digitale Organisatie (DGDO), als cybersecurity en awareness specialist vertellen we je graag meer! Bel 088-633 1070 of vul het contactformulier in.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van De Gezonde Digitale Organisatie

Rotterdamse container geplaatst op ‘Noah’s Train’

1
Noahs train Nina Valkhoff

Vrijdagmiddag 11 oktober is onder grote belangstelling van alle deelnemende Europese railoperators de Rotterdamse container op ‘Noah’s train’ geplaatst. Dat gebeurde op de terminal van APMT op de Rotterdamse Maasvlakte. De kleurrijke trein met 19 beschilderde wagons arriveerde gisteren op de containerterminal na een rondreis door Katowice, Wenen, Berlijn, Parijs, Brussel, Rome, Leipzig, München, Luxemburg, Riga en Madrid.

De rondreis die op 4 december 2018 begon, is een initiatief van Rail Freight Forward (RFF), een samenwerkingsverband van circa 20 railoperators in Europa. RFF streeft ernaar om 30 procent van het goederenvervoer via het spoor te realiseren in het jaar 2030, nu is dat 18 procent. Als het doel slaagt, scheelt dat volgens de initiatiefnemers jaarlijks 1 miljoen vrachtwagens op de weg en 290 miljoen ton minder CO2-uitstoot. De campagne ‘Noah’s Train’ past in de ambitie van het Havenbedrijf om van Rotterdam een klimaatneutrale haven te maken.

Met de Rotterdamse bijdrage – geschilderd door Nina Valkhoff – is ‘Noah’s Train’ gereed en verspreiden de containers zich – los van elkaar – over de gehele wereld. Een container gaat naar de klimaatconferentie in Chili. Het Rotterdamse exemplaar blijft voorlopig op de Maasvlakte. Eén van de vier zijden van deze stalen laaddoos is nog blanco en wordt binnenkort op de parkeerplaats van FutureLand, het informatiecentrum van de Rotterdamse haven, vol gespoten met duurzame wensen van Rotterdamse jongelui. Jongeren kunnen zich daarvoor aanmelden via havenkrant@portofrotterdam.com

Breeman stemt dienstverlening af op nieuwe tijden

1
MB 4914 Voorkeur

Bij binnenkomst in de prachtige showroom aan de Autolettestraat, vol glanzende MINI’s, voel je je direct welkom. Het levensgrote ‘Welkom bij MINI’ reclamebord mist zijn effect niet maar het zijn vooral de vriendelijke ontvangst door de gastvrouw, de warme uitstraling van het interieur en de subtiele achtergrondmuziek die je je direct thuis laten voelen. Waar het bij Breeman MINI om draait: beleving. We gaan in een geanimeerd gesprek met directeur, Aart Jan Witvliet en Jacqueline Breeman over hun dienstverlening in een maatschappij vol veranderingen en het maken van fans door het overtreffen van verwachtingen.

Nieuwe tijden

Familiebedrijf Breeman vierde onlangs haar 111e verjaardag. Daaruit blijkt dat ze bij Bree- man wel weten hoe ze klanten aan zich moeten binden. “Het is wel een kwestie van met de tijd en met je klant meegaan,” begint Aart Jan zijn verhaal. “We zien in deze nieuwe tijd dat de categorie klanten bij MINI zich verjongt. En kwamen ze voorheen gemiddeld zes keer naar de showroom voor ze tot aankoop overgingen, is dat nu veel minder en gebeurt er steeds meer online. Onze uitdaging is dus om de verwachtingen van onze klanten te overtreffen. Al blijft het uiteindelijk nog steeds mensenwerk.” Jacqueline knikt bevestigend: “Dat klopt zeker. We hebben daarom een aantal jaar geleden onze organisatie anders ingericht. Vroeger plande een telefoniste een afspraak en deed de verkoper de rest. Nu is er een klantcontactcentrum waar een heel team de hele dag bezig is met het (eerste) contact met de klanten. Daar begint het ‘Welkom bij Breeman’ gevoel. Via allerlei kanalen zorgen zij ervoor dat de klant ervaart wat ze van ons kunnen verwachten, afgestemd op de behoefte van die klant. Als ze via de chat een vraag stellen, krijgen ze daarop ook antwoord terug en gaan we bijvoorbeeld niet bellen. Als er eenmaal online contact is, proberen we dit altijd wel zo snel mogelijk om te buigen in persoonlijk contact. Mensen willen een auto uiteindelijk toch voelen, ruiken. En natuurlijk zeker weten dat ze bij een betrouwbare partij kopen.”

Persoonlijk contact

“Dit tijdperk van digitalisering vraagt om een andere manier van contact zoeken en service verlenen,” stelt Aart Jan. “Door de komst van bijvoorbeeld elektrische auto’s (MINI beleefde onlangs de wereldpremière van haar eerste elektrische model in de Cruise Terminal in Rotterdam, red.) is de interval voor onderhoud lager en zien we de mensen dus minder. Er zit in de auto wel software die aangeeft wanneer het tijd is om naar de garage te gaan. Wij benaderen onze klanten nu proactief, net vóór dat moment, om te laten weten wat we voor ze kunnen betekenen. Zo is er toch persoonlijk contact. We hebben bijvoorbeeld een haal- en brengservice, vervangend vervoer in de vorm van een auto, scooter of fiets, net wat ze willen. Ook zijn we nu veel meer aanwezig op evenementen omdat daar onze klanten rondlopen. We organiseren zelf ook meer, zoals de jaarlijkse Breeman-wielertourtocht: 111 kilometer op de racefiets met alles erop en eraan. Dat is klantcontact op een heel ontspannen manier.” Jacqueline: “Zodra dat persoonlijk contact er is, doen we er alles aan om onze klanten te ontzorgen en een fijn gevoel mee te geven. We streven ernaar dingen te doen die ze niet verwachten.”

Eén fan per dag

Onlangs volgde het hele team van Breeman een training en sindsdien is het streven: fans maken. Aart Jan legt het uit: “Het was een training van Jos Burgers in het kader van klantenbinding. Hij stelt dat je ervoor moet zorgen dat je organisatie er iedere dag één fan bij krijgt die blij is dat hij klant is van jouw bedrijf. Als iedere medewerker dat iedere dag doet, ontstaat er een bolwerk aan tevreden klanten en niet te vergeten: ambassadeurs.” Jacqueline: “Volgens Burgers maak je die fans dus vooral door de extra dingen die ze niet verwachten mits je basis wel op orde is. Een eerste indruk kun je namelijk nooit een tweede keer maken. Ik zeg dan ook altijd: behandel de mensen zoals je zelf ook behandeld wilt worden.”

Fleetsales & deelauto’s

Breeman denkt toekomstgericht. Waar zijn ze momenteel nog meer mee bezig? “We zien dat MINI steeds interessanter wordt voor de zakelijke markt door de grotere modellen die zijn verschenen. Zo is bijvoorbeeld de MINI Clubman net zo breed als de BMW 5 Serie en biedt een enorme ruimte. Ook zijn BMW en MINI merken uit de meest duurzame categorie, met modellen die ze voor bedrijven interessant maken. We hebben nu twee Accountmanagers op de afdeling Fleetsales die zakelijke klanten ondersteunen bij vragen over mobiliteit,” licht Aart Jan toe. “Ook spelen we in op het fenomeen deelauto’s, wat steeds gebruikelijker zal gaan worden. Daarom hebben wij een apart bedrijf die met deelauto’s duurzame deelmobiliteit levert. Dit heet MobiliteitsMeesters. We hebben tevens sinds twee jaar een marketingafdeling waar de nieuwe generatie zit. Dat vind ik leuk. Jonge mensen inspireren. We zijn benieuwd hoe zij mobiliteit nu en in de toekomst invullen. Daar kunnen we van leren.”

“Eén fan per dag erbij is ons streven”

Dienstbaar zijn

1
Hans Klaasse

Dienstbaarheid lijkt een vergeten begrip. Iets uit het verleden. Fout! Het is hoogst actueel. Dienstbaarheid is iets dat klanten hoog waarderen. Wanneer u en uw medewerkers niet dienstbaar zijn, vergroot dat de afstand tussen u en de klant. De klant op afstand raakt uit beeld. Uw medewerkers doen nog wel hun ding maar degene voor wie ze het zouden moeten doen spelen een bijrol. Klanten verdienen de hoofdrol. Hoe vaak hoor ik het niet: “De klant is Koning!”. Ondertussen hangt de klant er als het vijfde wiel aan de wagen bij. Zo moet het dus niet!

Hoe kunt u dienstbaarheid stimuleren? Wel, het begint bij uzelf. Vervolgens dient u uw medewerkers te overtuigen van de noodzaak de klant centraal te stellen. Het helpt om samen met uw medewerkers dit ‘hoge’ doel helder voor ogen te krijgen. ‘Wat moeten wij doen om te begrijpen wat de klant écht wil?’ Stel bij alles wat u doet de klant in het middelpunt en voer het begrip ‘dienstbaarheid’ in alle geledingen van uw bedrijf door. Meet of de effecten zichtbaar zijn. Train uw medewerkers hierop, vraag uw klanten naar hun mening. Selecteer uitsluitend medewerkers die echt dienstbaar willen zijn.

Dienstbaar zijn aan de klant is een stap extra zetten. Dat vraagt vitaliteit en oplossingsgericht denken. Maar niet minder belangrijk is dat het met een oprecht hart en uit een innerlijke behoefte voortkomt. Authentiek en welgemeend. De klant prikt snel door onechtheid heen. Oog hebben voor de klant, je dienstbaar opstellen, is geen verkooptruc maar een weloverwogen stap naar succes en een goede reputatie. Denk eens na over uw merkwaarden. Deel deze met uw medewerkers. Denk vervolgens na over een effectieve marketingstrategie. Streef naar een hoge mate van dienstbetoon.

Veel succes!

Ing. Hans Klaasse MBA CMC
Directeur strategie & organisatie bij HJ Media Groep

Duurzame Tour maritieme sector is belangrijke stap voor schonere zeevaart

0
Duurzame Tour 2019 header

Tijdens de Duurzame Tour in Rotterdam en Delfzijl werden op 10 oktober maar liefst acht MKB-bedrijven van harte verwelkomd bij zes reders in Zuid-Holland en Groningen om hen te overtuigen van hun duurzame oplossingen. De Nederlandse zeescheepvaart wil namelijk snel verduurzamen. Sneller zelfs dan wereldwijd afgesproken in de Internationale Maritieme Organisatie van de VN. Zo blijkt onder meer uit de dit jaar ondertekende Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens.

“We doen mee aan de Duurzame Tour omdat we een pilot of onderzoek willen starten samen met de zeescheepvaart, om de industrie te helpen verduurzamen”, aldus Ruben Geutjens van Qlayers in Zuid-Holland, waar de bedrijven Finsulate, GBM Works, Qlayers, Luijkx Ultrasound en HDM Sustainable Solutions een bezoek brachten aan de reders Jumbo Maritime, Van Oord en Vertom.

De Duurzame Tour is een kleine maar belangrijke stap in de enorme opgave waar de zeevaart voor staat. Het illustreert dat elke kleine stap bijdraagt en de opmaat kan zijn naar een doorbraak. De rol van (technologische) innovaties speelt bij het verduurzamen van de zeegaande vloot een essentiële rol. Er zijn al veel goede en realistische ideeën en tal van  maritieme toeleveranciers zoeken voor hun nieuwe duurzame oplossingen testruimte om de verduurzamingswinst van hun producten te bewijzen. En vanuit de behoefte om met behulp van technologie emissies te verminderen, kunnen reders die rol van launching customer oppakken.  

In het Groningse Delfzijl pitchten de bedrijven Zepp Solutions, Marine Performance Systems en Widget Brain hun duurzame oplossing bij de reders Amasus Shipping, Royal Wagenborg, en MF Shipping Group. “Dit zijn hele mooie dingen vanuit het perspectief van de reder om te kijken hoe we onze milieuprestatie kunnen verbeteren”, aldus Environmental Coordinator Bas Luurtsema van MF Shipping Group over de Duurzame Tour.

Duurzame Tour

De Duurzame Tour vond plaats op 10 oktober 2019 en viel daarmee samen met de jaarlijkse Dag van de Duurzaamheid. Doel van deze activiteit is om in Nederland maritieme bedrijven aan elkaar te koppelen vanuit een verduurzamingsbehoefte. De oplossingen, inzichten en praktijkervaring van de ondernemers brengen discussies op gang die bijdragen aan nieuwe samenwerkingen. De deelnemende toeleveranciers zijn geselecteerd op basis van een beoordelingstraject en behoefte vanuit de reders. Om ook jong maritiem talent aan te betrekken werden beide delegaties vergezeld door jongerenambassadeurs van Nederland Maritiem Land. De Duurzame Tour is een initiatief van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, Netherlands Maritime Technology, Stichting De Noordzee, InnovationQuarter en samenwerkingsverband Maritime Delta.