Transport & Logistiek

Uitdieping Nieuwe Waterweg en Botlek voltooid

1125
verdieping nieuwe waterweg foto danny cornelissen

Vandaag vieren het Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat dat de uitdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlek is voltooid. Een van de meest intensief bevaren waterwegen van Nederland is anderhalve meter verdiept over een lengte van 25 kilometer.

De ceremoniële opening van de verdiepte Nieuwe Waterweg en Botlek werd verricht door minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) en Ronald Paul, Chief Operating Officer van Havenbedrijf Rotterdam. De openingshandeling bestond uit een spectaculair nautisch saluut samen met de schepen van de betrokken aannemers Van der Kamp en Boskalis, een patrouillevaartuig van het Havenbedrijf Rotterdam en een schip van Rijkswaterstaat.

De minister en Ronald Paul zijn trots op de uitstekende samenwerking en de snelheid waarmee deze uitdagende klus is volbracht. Ook de grootste zeeschepen met een diepgang van 15 meter kunnen nu het Botlekgebied in de Rotterdamse haven goed bereiken. Minister Van Nieuwenhuizen: “Groot, groter, grootst. We hebben hier het over de Aframax, Suezmax en Panamax. Mammoetschepen die goedkoper, duurzamer en veiliger varen. Groot is in de havenbranche niet alleen een erekwestie maar ook een voorwaarde om te kunnen overleven in een moordende mondiale concurrentiestrijd. Dat geldt zeker voor de Rotterdamse haven”.

Cora van Nieuwenhuizen (minister van Infrastructuur en Waterstaat) en Ronald Paul (directeur Infrastructuur & Maritieme Zaken (COO) Havenbedrijf Rotterdam)

Ronald Paul: “Dat de grootste zeeschepen de Rotterdamse haven nu goed kunnen bereiken is van groot belang voor de concurrentiepositie van de ondernemingen in dit gebied. Investeringen door het Havenbedrijf ontlokken een veelvoud aan investeringen door het havenbedrijfsleven. Het onderstreept dat wij het bestaande havenindustriële complex blijven versterken en tegelijkertijd bezig zijn om geheel nieuwe activiteiten te ontwikkelen, bijvoorbeeld door te investeren in de energietransitie en digitalisering.”

De totale gezamenlijke investering bedroeg circa € 70 miljoen. De baggerwerkzaamheden zijn verricht terwijl de drukste haven van Europa gewoon door bleef draaien. Jaarlijks varen er meer dan 15.000 zeeschepen over de Nieuwe Waterweg.