Partnernieuws

Rotterdammers willen bouwen

1129
architecture bridge buildings

Succesvolle ondernemers weten de Rotterdamse vestiging van InsingerGilissen steeds vaker te vinden, merken private bankers Irma Slotboom en Geert-Jan Kleijweg. En het gaat ze om meer dan alleen de beleggingsportefeuille.

‘Rotterdammers willen vooruit, ze willen bouwen’, zegt Irma Slotboom. De gemiddelde leeftijd van de cliënten van InsingerGilissen Rotterdam daalt. Dat komt doordat er steeds meer succesvolle ondernemers zijn die al op jongere leeftijd hun bedrijf verkopen en dus vermogend zijn. ‘Zij houden hun bedrijf niet meer vast tot hun pensioen, zoals vroeger. Het opzetten van de onderneming vinden ze mooi, de groei ook. Na de eerste verkoop zetten ze weer een ander bedrijf op of zetten zich in voor startende ondernemers.’

Bij die nieuwe initiatieven komt niet alleen de expertise, maar ook het omvangrijke netwerk van de private bankers van InsingerGilissen goed van pas, vertelt collega Geert-Jan Kleijweg. ‘Irma en ik hebben samen veertig jaar ervaring in het vak, we maken graag ver- binding tussen cliënten en andere mensen uit ons netwerk.’ Dat gebeurt onder meer tijdens de talrijke bijeenkomsten die InsingerGilissen organiseert, zowel landelijk als lokaal. Zo was er voor de Rotterdamse cliënten een beleggingsbijeenkomst in het Wereldmuseum, om de hoek. En zijn de cliënten onlangs uitgenodigd voor de eerste InsingerGilissen Garage in Amsterdam.

Persoonlijke ontmoetingen

De Rotterdamse vestiging van InsingerGilissen bestaat sinds 2008 en is vanaf 2010 gevestigd in een statig wit stadspand in het Scheepvaartkwartier, vlakbij de Maas en de befaamde Erasmusbrug. Sommige cliënten komen met de watertaxi of zelfs met hun eigen boot. Het is de enige bank die nog in het Scheepvaartkwartier is gevestigd. Kleijweg: ‘Vroeger zat het hier helemaal vol met banken. De grootbanken hadden toen nog aparte locaties voor private banking, maar die onderdelen zijn inmiddels verhuisd naar de hoofdkantoren.’

Het Rotterdamse kantoor groeit snel. Een paar jaar geleden werkten er vier mensen, nu is dat aantal gestegen naar tien. Kleijweg en Slotboom hebben het team kort geleden versterkt. Irma Slotboom begon begin dit jaar bij InsingerGilissen, na een loopbaan van bijna twintig jaar bij de Rabobank. Wat haar trekt is de volledige focus op private banking. Slotboom: ‘Bij mijn vorige werkgever was private banking een klein deel van het geheel, bij InsingerGilissen is on- ze volledige dienstverlening hierop gefocust. Daarnaast zijn de interne lijnen erg kort en weet iedereen in de organisatie wat er speelt.’ Haar collega Kleijweg, die vorig jaar van ABN Amro MeesPierson de overstap maakte, herkent dat. ‘Hier heb je als private banker een beperkt aantal cliënten in portefeuille, zo kun je de kwaliteit van de dienstverlening blijvend garanderen.’

Naast de expertise in beleggen, zijn ook de ervaring en honkvastheid van de private bankers onderscheidend, vindt Kleijweg. ‘Bij andere banken hoor je vaak de klacht dat cliënten elke keer met een ander te maken hebben, bij ons dus niet. We merken dat ervaren collega’s van andere banken zich graag bij een pure private bank willen aansluiten. Wie wil er niet bij een bedrijf horen dat verkozen is tot de beste private bank van Nederland?’

Continue begeleiding

De twee bankiers kennen hun Rotterdamse cliënten en de markt heel goed. ‘Iedere cliënt heeft een eigen verhaal, dat maakt ons werk zo mooi en afwisselend’, zegt Slotboom. Met uiteenlopende zaken staan zij hen bij. Zo denken ze mee over alles wat komt kijken bij de verkoop van een bedrijf, waarbij ook externe fusie- en overnamespecialisten betrokken worden.

Waar cliënten in die situatie ook mee worstelen is het beschermen van hun privacy, merkt Slotboom. ‘Daarover denken wij met bestaande én nieuwe cliënten graag mee’, zegt Kleijweg. ‘Waar nodig schakelen wij een financieel planner in om inzicht en overzicht te geven in de financiële situatie nu en in de toekomst.’ InsingerGilissen werkt met externe financieel planners om cliënten een écht onafhankelijk advies te kunnen geven.

“Het gaat ook om de rijkdom die je ervaart als je geeft en deelt”

Ervaar een rijker leven

Ook filantropie staat in het Rotterdamse hoog op de agenda. Dat is een thema waarmee Insinger- Gilissen volgens Kleijweg vooroploopt, van de fiscale wet- en regelgeving rond giften en vermogensfondsen tot verschillende gradaties van duurzaam beleggen. De nieuwe campagne van InsingerGilissen ‘Ervaar een rijker leven’ haakt hierop in. Want met rijker wordt beslist niet alleen gedoeld op materiële welstand, benadrukt Slotboom. ‘Het gaat ook om de rijkdom die je ervaart als je geeft en deelt.’

Waar vermogende Rotterdammers ook mee bezig zijn, is de opvoeding van de kinderen: hoe leren zij de waarde van geld, als dat er in overvloed is? ‘Zeker de wat jongere cliënten worstelen hier vaak mee’, merkt Slotboom. ‘Het is leuk om de kinderen in het vermogen te laten delen, om business class te vliegen en een zwembad in de tuin te hebben, maar hoe voorkom je dat het te vanzelfsprekend wordt?’ Bij zulke gesprekken gaat het om heel wat meer dan de beleggingsstrategie en financiële planning. ‘De vraag is dan wat je drijft, wat je belangrijk vindt in het leven. Wat dat betreft zijn wij soms meer psycholoog dan bankier.’ Life planning, noemt Kleijweg het. ‘Beleggen is vaak alleen het middel tot een doel. Dat doel, daar praten we over.’

“Alleen ga je misschien wel sneller, maar samen kom je verder”

Rotterdamse nuchterheid

De welbekende nuchterheid van de Rotter- dammers ervaren de collega’s ook. ‘Daar houden wij van’, zegt Kleijweg, die zichzelf typeert als rasechte Rotterdammer. ‘Je weet bij Rotterdammers snel waar je aan toe bent, what you see is what you get. De keuze voor een persoon, de klik die je met elkaar hebt, is hier heel belangrijk.’ Kleijweg en Slotboom focussen zich binnen het Rotterdamse kantoor op het aantrekken van nieuwe relaties. Vaak trekken ze daarbij samen op. ‘Wij geloven in samenwerking. Alleen ga je misschien wel sneller, maar samen kom je verder.’