Financieel

Bij ING krijgen klanten het beste van twee werelden

1414
Mensen met robot

Na een verbouwing van vijf maanden opende de ING Bank aan de Johan de Wittstraat in Dordrecht haar deuren. In het prachtige vernieuwde en innovatieve kantoor ontmoeten we Evert de Gijsel. Hij vertelt ons alles over het ‘huis’ van ING, de trends, de economische veranderingen en hoe ING daar op inspeelt. Er volgt een open en inspirerend gesprek.

Om te beginnen legt de Directeur Zakelijk van regio Zuid-Holland Zuid uit waarom ING in een digitaal tijdperk investeert in haar kantoorgebouwen. “Wij willen niet kiezen voor het één of het ander, juist de combinatie werkt voor ons het best. Aan de ene kant bieden we een uitgekiende website en apps om het digitaal bankieren zo gemakkelijk mogelijk te maken en aan de andere kant is er sterk behoefte aan persoon-lijk contact. Klanten krijgen zo het beste van twee werelden.”

Gastvrijheid

De eigenheid van ING is goed terug te vinden in het nieuwe concept dat we treffen bij het vernieuwde bankkantoor in het centrum van Dordrecht. De warme kleuren en de openheid van de ruimte stralen gastvrijheid, rust en transparantie uit en geven een huiselijk gevoel. De lange houten tafels en zitjes zorgen voor een prettige sfeer. Een uitstraling die ons ook wel doet denken aan een grandcafé. “Onze klanten moeten zich thuis voelen als ze een bezoek brengen, vandaar ook de naam; het ‘huis’ van ING. Om de dienstverlening nog beter aan te laten sluiten op de wensen van de klanten zijn er geen balies meer, maar zijn er meerdere kleine huiskamertjes (‘Tiny houses’) gecreëerd voor individuele adviesgesprekken. Daarnaast is er ruimte voor ontmoetingen en events. Deze vinden plaats in de open ruim-te van het kantoor en dus niet achter een gesloten deur van een zaal ergens achteraf. Ook hier staat transparantie en openheid voorop. Wij staan klaar om samen met onze particuliere en zakelijke relaties prachtige en inspirerende events te organiseren”, aldus De Gijsel.

Het verschil maken

Niet alleen lokaal maar bijvoorbeeld ook het hoofd-kantoor van ING in Amsterdam is recent volledig vernieuwd. De Gijsel: “Het gebouw en haar omgeving is geheel ingericht als een campus om zo de allerbeste ICT-ers aan te trekken die onze klanten digitaal het beste kunnen bieden. ING wordt geroemd om haar digitale innovatie en gebruikersgemak. Om zo goed mogelijk aan de klanten behoeftes te kunnen voldoen is het belangrijk om te werken met de juiste personen, dat geldt ook op lokaal niveau. Ons lokale team van bijvoorbeeld Adviseurs Zakelijk is zorgvuldig samengesteld om onze klanten zo goed mogelijk te informeren, te adviseren en te inspireren. Wij werken met mensen die proactief op zoek gaan naar oplossingen. Mensen die empathisch zijn en zich kunnen inleven in de klant. De hedendaagse klanten verwachtingen zijn veranderd en dat betekent dat je als Zakelijk bankier meer moet kunnen dan goed rekenen. Met dat stukje ei-gen ondernemerschap van onze medewerkers maken we het verschil en dat wordt enorm gewaardeerd door onze relaties.”

Waardevolle financiële oplossingen

De Gijsel vervolgt: “Er spelen momenteel een aantal belangrijke economische ontwikkelingen in Nederland. Enkele voorbeelden daarvan zijn de energietransitie en uiteraard de gevolgen van Pas/Pfas voor de bouw en daaraan gerelateerde sector. Daar willen we onze klanten over informeren en op voorbereiden. Als ondernemende partner zorgen wij dat we weten wat er speelt en zetten we daarbij alle beschikbare deskundigheid in. Dat combineren we met het inzicht die we hebben in een sector, kennis van de markt en van de klant en deze kennis vertalen naar waardevolle financiële oplossingen. Als internationale bank zijn wij tevens de schakel naar het uitgebreide internationale netwerk van ING. Onze klanten kunnen een beroep doen op onze eigen International Business desk. Hierbij helpen we ondernemers onder andere met het zetten van de eerste stappen naar het buitenland en adviseren we bedrijven bij internationale betaalstromen, transactiemogelijkheden en hoe om te gaan met eventuele risico’s. Dit zijn mooie voorbeelden van hoe ING mensen verbindt en verder wil helpen.”

Hartniveau

De Gijsel is na het afronden van zijn studie Bedrijfs-economie in Tilburg al vele jaren werkzaam bij de ING-bank. Hij geeft aan zeer content te zijn met de mensen waarmee hij mag samenwerken in het prachtige werkgebied Zuid-Holland Zuid. “Het gebied waarin ik actief ben loopt van Gorinchem tot Ouddorp. Een mooie blend van verstedelijking en provinciaal en van bescheidenheid en zelfvertrouwen. Je weet hier waar je aan toe bent en er wordt niet om de hete brij heen gedraaid en dat is prettig zakendoen. In deze regio geen wollige verhalen. Daar hou ik van!” De gedreven directeur is ervan overtuigd dat een onderscheiden-de klanten beleving zowel digitaal als in persoon de doorslag zal geven bij de keuze die iemand maakt voor een bank. “Onze klanten verwachten van een Zakelijk Adviseur dat zij in staat zijn mee te denken, dat ze proactief zijn en tevens kunnen verbinden in hun netwerken. Onze Adviseurs zijn juist daarop geselecteerd. Door niet alleen met je hoofd te verbinden maar ook met je hart, kun je in de beleving van een klant het verschil maken. Met die gedachte heb ik het team opgebouwd, een team waar ik reuze trots op ben.”