Industrie

Havenbedrijf zet na 10 jaar RDM Rotterdam volgende stap met ontwikkeling M4Havens

1041
Rdm 10 jaar speech Allard Castelein Port of Rotterdam

Met zestig startups zit RDM nu vol. Maar startups worden groot en hebben op termijn meer ruimte nodig. Daarom werkt Havenbedrijf Rotterdam aan de ontwikkeling van M4Havens tegenover het RDM-terrein. Daar kunnen scale-ups straks terecht. CEO Allard Castelein: “Wij hebben meer dan voldoende ruimte en energie voor innovatie.”

Ooit was het RDM-terrein omgeven door geheimzinnigheid. Daar werden onderzeeboten gebouwd, die per definitie verborgen moesten blijven. “En kijk nu. Het is tien jaar geleden dat we dit terrein hebben opgesteld voor innovatie”, vertelt Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam in zijn openingsspeech tijdens het Future Flux Festival. “Waarom? Omdat niet de sterkste of slimste overleeft, maar degene die zich het best aanpast aan de omgeving. En die omgeving verandert. Wij staan voor twee belangrijke transities: de digitalisering en de energietransitie.”

Scale-ups naar M4Havens

Tien jaar geleden ging het innovatie-ecosysteem van start met één startup. “Nu zijn we volgeboekt met 60 startups. Daarom gaan we nog meer ruimte vrijmaken voor innovatie aan de overkant van de rivier op het terrein van M4Havens”, verkondigt Castelein. Terwijl RDM de plek blijft voor startups – van idee tot prototype – moet M4Havens de plek worden voor scale-ups. Bedrijven die de startup-fase zijn ontgroeid, vinden daar een terrein waar wonen, werken en maken kunnen worden gecombineerd. “Wij hebben meer dan voldoende ruimte en energie om meer ondernemers te ondersteunen bij het realiseren van hun ideeën.”

RDM is ook voor de Hogeschool Rotterdam een belangrijk terrein, stelt bestuursvoorzitter Ron Bormans. “Wij moeten nu studenten opleiden voor een toekomst die we niet kennen. Dat doen we allereerst door hen alles te vertellen over het verleden en heden. Daarnaast geldt: ‘if you don’t know the future, join the future’. Op deze locatie wordt de toekomst gemaakt. Wij zijn trots dat we daarvan deel mogen uitmaken.”

Meest relevante haven

Bart Kuipers, haveneconoom van Erasmus Universiteit Rotterdam, prijst het ecosysteem dat op RDM is ontstaan. “De hele haven is een ecosysteem, dat weer bestaat uit kleinere ecosystemen. Het innovatie-ecosysteem is daarvan een voorbeeld. Innovatie is nodig om te garanderen dat Rotterdam ook over tien jaar nog steeds de meest relevante haven is”, aldus Kuipers, die wijst op de groeiende omvang van containerschepen. Die groei leidt tot congestie in de haven. “Innovatie is nodig om de daaruit voortvloeiende problemen op te lossen. Mijn favoriete innovatie is Pronto, de tool die de aankomsttijden van schepen voorspelt.”

Een van de meest tot de verbeelding sprekende innovators is André Schiele, hoogleraar aan TU Delft. Na verschillende innovatieproject met robottechnologie in de ruimtevaart werkt hij nu aan projecten die meer direct impact op de samenleving hebben. Een voorbeeld is een technologie die golfbewegingen compenseert. “Die hebben we ontwikkeld voor de offshore-industrie, maar kunnen we ook gebruiken voor de bouw van windmolenparken op zee”, verklaart Schiele, die het Havenbedrijf dankt voor de voorzieningen in Rotterdam.

Hetzelfde en toch anders

Hoe RDM over tien jaar eruitziet? “Exact hetzelfde en toch totaal anders”, stelt Castelein. “Dit blijft een innovatie-ecosysteem met de zelfde atmosfeer en dezelfde energie. Maar dan wel met andere innovaties op basis van andere technologieën. Startups die succesvol de volgende stap kunnen maken, zullen op een gegeven moment dit terrein moeten verlaten. Voor hen creëren we ruimte met de ontwikkeling van M4Havens.”