Technische Innovatie

Kalfsbeek BMW en MINI is klaar voor nieuw tijdperk

149
Kalfsbeek auto s

Rotterdam Topsport

Japanse BMW’s… Die bestaan wél en ze rijden in Rotterdam. Nou ja, hun dak is bestickerd met de wit-rode vlag en Japanners in de stad reageren dolenthousiast als ze zo’n blikvanger spotten. Het gaat om de nieuwe bedrijfsauto’s van Rotterdam Top-sport, die beschikbaar worden gesteld door Toppartner Kalfsbeek BMW en MINI uit Schiedam. Ter gelegenheid van de Olympische Spelen van 2020 is deze keer gekozen voor een speciale bestickering.

Net als voorgaande jaren stelt Kalfsbeek in 2020 zes gloednieuwe BMW’s beschikbaar aan Rotterdam Topsport. Ze zijn begin november geleverd. De huisstijl van Rotterdam Topsport, is deze keer gecombineerd met die van ‘010 op weg naar Tokyo’, de campagne waarmee Rotterdamse bedrijven de sporters uit de regio supporten die (mogelijk) naar de Olympische Zomerspelen gaan.

Mooie kans

André van Rheenen is trots op de auto’s en op de bijzondere uitstraling. Hij is sinds 1 september CEO van Kalfsbeek BMW en MINI en de opvolger van Gijsbert Kalfsbeek, die nog steeds betrokken blijft bij het familiebedrijf.

Sinds het begin van zijn carrière bij een universele leasemaatschappij in 1989, heeft André van Rheenen (54) met alle facetten van de automobielbranche te maken gehad. In 2012 werd hij bij BMW Financial Services Nederland commercieel verantwoordelijk voor leasing, financiering en verzekeringen. In 2016 promoveerde hij tot CEO van BMW Financial Services in India.

Maar toen Gijsbert Kalfsbeek hem polste als opvolger, was dat reden om naar Nederland terug te keren. “We kenden elkaar natuurlijk al via BMW. We hebben een aantal goede gesprekken gevoerd, ik kreeg de tijd. Maar de beslissing was niet zo moeilijk, ik zei graag ja tegen deze mooie kans.”

Klaar voor de toekomst

“Kalfsbeek is een schitterend bedrijf, heeft een uitstekende reputatie, een team van bijna honderd loyale medewerkers en drie prachtige presentaties van BMW in Brielle, Wateringen en Schiedam. Ze voldoen al helemaal aan de nieuwste standaarden van de fabriek. We zijn ook nog MINI-dealer en hebben een eigen schadeherstelbedrijf. De onderneming is helemaal klaar voor de toekomst.”

Van Rheenen heeft bewondering voor de manier waarop Gijsbert Kalfsbeek dat voor elkaar heeft gekregen. “En op tijd. Want we hebben te maken met een moment en een markt waar alles gaat veranderen. Daarin zit echt een uitdaging. Voor dealerbedrijven gaat er de komende vijf tot tien jaar meer veranderen dan in de afgelopen vijftig jaar bij elkaar.”

Kalfsbeek kan daarbij putten uit de kracht die een familiebedrijf met zich meebrengt: de betrokkenheid, zowel intern als extern, de flexibiliteit en de focus op de lange termijn. “Ik denk dat de ervaring die ik in corporate organisaties heb opgedaan, aanvullend en van meerwaarde kan zijn. Dan combineren we het beste van twee werelden.”

Elektrisch rijden

Van Rheenen stipt een aantal ontwikkelingen aan die het autorijden, de verkoop van auto’s en de hele service daaromheen ingrijpend gaan veranderen. “Zoals de opkomst van de elektrische auto. BMW is daar al in 2013 mee gestart met de i3: een heel nieuw model en opzettelijk een opvallende verschijning om te laten zien dat het een nieuwe techniek is, helemaal recyclebaar bovendien. Komende jaren wordt het gamma volledig elektrische auto’s en hybrides in rap tempo uitgebreid. Met eerst de iX3.”

Ook de eerste elektrische MINI is aanstaande. Die MINIE wordt in maart verwacht, maar is inmiddels al te bestellen.

Een andere ontwikkeling op technisch vlak is die van autonoom rijden. “Het zal nog wel even duren voordat volledig autonoom rijden mogelijk en toegestaan is, maar stap voor stap wordt de techniek uitgebreid.” BMW werkt ook al aan de volgende fase van elektrisch rijden: op waterstof in plaats van op batterijen.

i-Ready

Ook de diensten rondom mobiliteit worden de komende tijd uitgebreid. “BMW biedt met ‘ConnectedDrive’ daarvoor een uitstekend platform. De klant kan gewoon met de smartphone al veel zelf regelen en dit gaat verder toenemen zodat carsharing of verzekeren per gereden kilometer mogelijk is.”

“Een ander voorbeeld is het twee maanden terug gelanceerde concept ‘iReady’. Als je wel elektrisch wilt rijden, maar nog niet weet wanneer en welk model, dan kun je nu een 4-jarig leasecontract sluiten voor een model met benzine- of dieselmotor waarbij je na twee jaar vrij bent over te stappen op een elektrisch of hybride alternatief. Bijvoorbeeld een van die nieuwe modellen die eraan komen. Zo helpen we klanten ook zich voor te bereiden op de toekomst.”