Leiders binnen de financiële sector hebben meestentijds de handen vol aan klanten. Zij moeten gewonnen worden én behouden blijven. Maar er is meer. Deze leiders dienen ook hun medewerkers te inspireren tot grote(re) hoogten, en of dit allemaal nog niet genoeg is dienen zij ook nog te zorgen voor een profijtelijke performance. Immers, er moet geld verdiend worden.
Echter, het allerbelangrijkste zijn de mensen binnen de organisatie. Een goede mix van jonge mensen met ambitie en ervarene ‘rotten in het vak’ die loyaal zijn en als rolmodel kunnen fungeren. Jonge talentvolle medewerkers willen groeien en een uitdagende functie bekleden. Deze medewerkers dienen de mores van de organisatie bijgebracht te worden, materie kennis te verkrijgen en ervaring op te doen met klanten. Immers, van klanten is veel te leren!
Dit alles vraagt een interactieve benadering. De leider van de organisatie dient erop uit te zijn om in connectie te staan met de mens achter de functie en de personen die de organisatie vorm en inhoud geven. Vragen stellen, uitleg geven, luisteren en heenwijzen, het zijn essentiële vaardigheden waarover de leider dient te beschikken. Verder dient de leider de verbindingsschakel te zijn tussen de strategische doelen van de organisatie en de mensen op de werkvloer. Steeds opnieuw met elkaar zorgen voor de juiste condities, de optimale bezetting en het op een effi ciënte manier toepassen van kennis, kunde en ervaring. Immers, een leider die alleen staat gaat eenzaam op pad. Echte leiders hebben volgers. Volgers worden opvolgers!
Om volgers te krijgen dient de leider een goed beeld te hebben van zijn of haar team. Aan welk gedrag willen we werken met elkaar? Wat is relevant voor ons team? Welk nieuw gedrag moeten we aanleren en welk oud gedrag afleren? Echte leiders laten hun team stralen. Het individueel succes is ondergeschikt aan het collectief succes. Om die reden is het belangrijk dat de organisatie-doelstellingen helder zijn. De effectieve leider laat het hiërarchisch denken los, denkt ‘out of the box’ en faciliteert.
Dat wil zeker niet zeggen dat de leider geen besluiten neemt, in tegendeel, hij of zij is duidelijk over de koers, echter het gebeurt allemaal met de bevlogen inzet van ieders kennis, kunde en creativiteit. Zo gaat de klant ervaren dat er aandacht is voor zijn of haar problemen. In een sector waar alles lijkt te draaien om controle, compliance en beroepsregels is het van belang dat er intern veiligheid, openheid, transparantie en vrijheid heerst. Mensen verstikken onder de last van het ‘oude’ control denken. Communicatie is hét middel om doelstellingen tot waardevol gemeenschappelijke goed te verheffen. De juiste -en veilige- sfeer, zichtbaarheid van de leider en een vruchtbare ‘teamdialoog’ doen de rest.
Dat dit nieuwe leiderschap haar vruchten zal afwerpen is zeker. De jonge mensen komen tot ontplooiing, De oude getrouwen blijven vitaal. De klanten zullen het merken. De interne- en externe tevredenheid zal toenemen en het rendement is alreeds in aantocht!