Home Blog Page 112

Computable nomineert V-ID (Zwijndrecht) voor Innovation Award

0
Smart city Dorecht

ICT vakblad Computable heeft V-ID Blockchain Validatie genomineerd voor de Computable Awards 2019 in de categorie Digitale Innovaties. De jury is onder de indruk van V-ID’s project Rembrandt on Chain, waarbij er voor het eerst een werk van Rembrandt is vastgelegd op de blockchain. Dit als voorbeeld van een van de manieren om authenticiteit te beschermen met V-ID’s validatie platform.

V-ID is genomineerd samen met negen andere projecten, waaronder samenwerkingen met Cisco, Amazon Web Services, IBM, KLM en Atos. De Winnaar wordt op 29 Oktober bekendgemaakt. Het publiek kan vanaf 4 juli stemmen. Breng uw stem uit >>

Smart Cities en KVK Innovatie Top 100

Marnix van den Berg, Lead Development en Founder is erg blij met deze nominatie: “We zijn zeer vereerd dat het ICT vakblad Computable V-ID heeft genomineerd voor de titel Digitale Innovatie van het jaar. Ons team heeft keihard gewerkt om bedrijven in de regio, en nu ook landelijk, kennis te laten maken met de kracht van Blockchain Techniek.” 

De bijdrage eerder dit jaar van het Smart City Innovatiefonds, en de daarbij gekregen aandacht, speelde daarin ook een grote rol. “Na die gunning begon het bedrijf echt te lopen, we kwamen in gesprek met veel interessante partijen en kregen een aantal mooie opdrachten. Dat blockchain een echte meerwaarde kan creëren, en fraude kan voorkomen, wordt nu door steeds meer bedrijven geaccepteerd. Zo werden we pas ook gekozen tot 1 van de 100 meest innovatie bedrijven van Nederland door de Kamer van Koophandel.”

Erkende partners en gebruikers

In de korte tijd dat V-ID bestaat (sinds 2018) heeft het bedrijf al aansprekende klanten weten te binden. Airbus Defence & Space, AmSpec, NRBI en Douwes Fine Art zijn daar voorbeelden van. De laatstgenoemde kunsthandelaar trad op als een van de partners van het Rembrandt project, waarmee de landelijke pers werd gehaald . Een andere partner van V-ID is CMS, een van de grootste juridische adviseurs ter wereld . Ook in de juridische wereld liggen er veel kansen om met name het notariële vak met nieuwe blockchain technieken te combineren en te versterken. Voor al deze partijen is het erg belangrijk dat de door hen verspreide digitale data ook echt klopt en te controleren is. V-ID biedt hen die zekerheid en veiligheid.

Stemmen

Het jury oordeel bepaalt voor vijftig procent wie de titel Digitale Innovatie van het Jaar mag dragen. Het publiek mag tussen 4 juli en 11 oktober stemmen via de Computable website. Zowel het jury-oordeel als de publieksstemming maakt vijftig procent uit van het finale oordeel. De finale wordt gehouden tijdens een gala in Utrecht op 29 oktober.

Stem op V-ID >>

Havenbedrijf zet na 10 jaar RDM Rotterdam volgende stap met ontwikkeling M4Havens

0
Rdm 10 jaar speech Allard Castelein Port of Rotterdam

Met zestig startups zit RDM nu vol. Maar startups worden groot en hebben op termijn meer ruimte nodig. Daarom werkt Havenbedrijf Rotterdam aan de ontwikkeling van M4Havens tegenover het RDM-terrein. Daar kunnen scale-ups straks terecht. CEO Allard Castelein: “Wij hebben meer dan voldoende ruimte en energie voor innovatie.”

Ooit was het RDM-terrein omgeven door geheimzinnigheid. Daar werden onderzeeboten gebouwd, die per definitie verborgen moesten blijven. “En kijk nu. Het is tien jaar geleden dat we dit terrein hebben opgesteld voor innovatie”, vertelt Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam in zijn openingsspeech tijdens het Future Flux Festival. “Waarom? Omdat niet de sterkste of slimste overleeft, maar degene die zich het best aanpast aan de omgeving. En die omgeving verandert. Wij staan voor twee belangrijke transities: de digitalisering en de energietransitie.”

Scale-ups naar M4Havens

Tien jaar geleden ging het innovatie-ecosysteem van start met één startup. “Nu zijn we volgeboekt met 60 startups. Daarom gaan we nog meer ruimte vrijmaken voor innovatie aan de overkant van de rivier op het terrein van M4Havens”, verkondigt Castelein. Terwijl RDM de plek blijft voor startups – van idee tot prototype – moet M4Havens de plek worden voor scale-ups. Bedrijven die de startup-fase zijn ontgroeid, vinden daar een terrein waar wonen, werken en maken kunnen worden gecombineerd. “Wij hebben meer dan voldoende ruimte en energie om meer ondernemers te ondersteunen bij het realiseren van hun ideeën.”

RDM is ook voor de Hogeschool Rotterdam een belangrijk terrein, stelt bestuursvoorzitter Ron Bormans. “Wij moeten nu studenten opleiden voor een toekomst die we niet kennen. Dat doen we allereerst door hen alles te vertellen over het verleden en heden. Daarnaast geldt: ‘if you don’t know the future, join the future’. Op deze locatie wordt de toekomst gemaakt. Wij zijn trots dat we daarvan deel mogen uitmaken.”

Meest relevante haven

Bart Kuipers, haveneconoom van Erasmus Universiteit Rotterdam, prijst het ecosysteem dat op RDM is ontstaan. “De hele haven is een ecosysteem, dat weer bestaat uit kleinere ecosystemen. Het innovatie-ecosysteem is daarvan een voorbeeld. Innovatie is nodig om te garanderen dat Rotterdam ook over tien jaar nog steeds de meest relevante haven is”, aldus Kuipers, die wijst op de groeiende omvang van containerschepen. Die groei leidt tot congestie in de haven. “Innovatie is nodig om de daaruit voortvloeiende problemen op te lossen. Mijn favoriete innovatie is Pronto, de tool die de aankomsttijden van schepen voorspelt.”

Een van de meest tot de verbeelding sprekende innovators is André Schiele, hoogleraar aan TU Delft. Na verschillende innovatieproject met robottechnologie in de ruimtevaart werkt hij nu aan projecten die meer direct impact op de samenleving hebben. Een voorbeeld is een technologie die golfbewegingen compenseert. “Die hebben we ontwikkeld voor de offshore-industrie, maar kunnen we ook gebruiken voor de bouw van windmolenparken op zee”, verklaart Schiele, die het Havenbedrijf dankt voor de voorzieningen in Rotterdam.

Hetzelfde en toch anders

Hoe RDM over tien jaar eruitziet? “Exact hetzelfde en toch totaal anders”, stelt Castelein. “Dit blijft een innovatie-ecosysteem met de zelfde atmosfeer en dezelfde energie. Maar dan wel met andere innovaties op basis van andere technologieën. Startups die succesvol de volgende stap kunnen maken, zullen op een gegeven moment dit terrein moeten verlaten. Voor hen creëren we ruimte met de ontwikkeling van M4Havens.”

Zijn alle mensen en machines in 2050 energieleverancier en gebruiker?

0
Zijn alle mensen en machines in 2050 energieleverancier en gebruiker?

Het advies ‘Delta Grid 2050’ brengt in kaart hoe ons energienetwerk er in de toekomst uit kan zien. Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra nam het advies maandag 1 juli in ontvangst.

De overstap naar duurzame energie staat hoog op de agenda. Dat heeft ook gevolgen voor het huidige netwerk van gas-, elektriciteits- en warmteleidingen (de energie-infrastructuur). Daarom gaf de ‘Energy Innovation Board Zuid-Holland’, onder voorzitterschap van de provincie, onafhankelijke specialisten de opdracht om in kaart te brengen hoe dat netwerk er in de toekomst uit zou kunnen zien.

Goede keuzes maken

Gedeputeerde Adri Bom Lemstra nam het advies ‘DeltaGrid 2050’ in ontvangst en benadrukte het belang van vooruitkijken: “Onze regio investeert in nieuwe, schone vormen van energie. Maar hoe krijgen we die energie straks van de bron naar de gebruiker? Het is belangrijk dat we daar nu goed over nadenken en alle mogelijkheden in kaart brengen. Daarom ben ik blij met dit onafhankelijke advies. Het helpt ons en onze partners om  goede keuzes maken voor de lange termijn.”

Kunst van het balanceren

Het rapport ‘Delta Grid 2050’ laat twee uitersten zien waarbinnen het energienetwerk zich ontwikkelt: van een ‘patchwork’ waarbij wijken lokaal energie opwekken en uitwisselen met weinig sturing door de overheid, tot een mainframe waarbij de overheid de energie-infrastructuur bepaalt waar iedereen op aangesloten is. Welke keuze ook wordt gemaakt, er is altijd ruimte voor nodig. Die moeten we slim benutten om te zorgen dat er ook voldoende ruimte is om fijn te wonen, werken en recreëren.

Energie-expert Arash Aazami coördineerde het onderzoek, waaraan verschillende partijen meewerkten: “Straks maken we gebruik van verschillende soorten duurzame energie. Ons energiesysteem moet flexibel zijn, zodat alle mensen, maar ook al onze ‘apparaten’, in de nabije toekomst energie kunnen afnemen, maar ook leveren. En in elke vorm, dus uiteraard elektriciteit, maar ook warmte en duurzaam gas. Dat noemen we ook wel het ‘Internet of Energy’. Het draait allemaal om balans: tussen verschillende bronnen, maar zeker ook tussen vraag en aanbod, zodat we zo goed mogelijk in alle behoeftes kunnen voorzien. Door gebruik te maken van slimme technologie en het ‘Internet of Energy’ kun je het netwerk optimaal inzetten, en zo tot tientallen procenten energie besparen.”

In het rapport vind je verschillende cases, voorbeelden en kaarten die laten zien wat de invloed is van bijvoorbeeld bodemdaling, sociale effecten, de beschikbaarheid van bronnen en bebouwing. Het rapport kunt u vinden onder ‘Meer informatie’.

Werken aan duurzame energie

De provincie Zuid-Holland werkt aan duurzame energie voor Zuid-Holland. De provincie investeert onder meer in onderzoek naar nieuwe energiebronnen en kennis, helpt bij het realiseren van innovatieve projecten, zet zich in voor voldoende nieuw energietalent en kijkt hoe we in de provincie ruimte kunnen maken voor nieuwe energie. Samen met onze partners in de regio geven we de energietransitie vorm.

De Verkeersonderneming lanceert Mobiliteitsgeluktest

1
Fietsers met fatgebouwen op achtergrond

De Verkeersonderneming wil mobiliteitsgeluk bevorderen. Daarom lanceert De Verkeersonderneming de Mobiliteitsgeluktest. Deze test onderzoekt meer dan alleen vervoer: ook de economische, sociale en culturele aspecten van reizen komen aan bod. Mobiliteitsgeluk is ook het besef dát je van A naar B kunt reizen en zo een zinvol en gelukkig leven kunt leiden.

Omdat mobiliteit mensen in staat stelt een zinvol en gelukkig leven te leiden, wil De Verkeersonderneming mobiliteitsgeluk bevorderen. Daarom gaan we mobiliteitsgeluk testen. Of het nou gaat om reizen naar je werk of school, naar vrienden of familie, naar je hobbyclub of sportvereniging of een allesbeslissende reis naar het ziekenhuis. Denk bijvoorbeeld aan hoe je ervan baalt als de brug openstaat, de liefde van je leven ontmoet in de trein of als iemand je een gratis lift geeft naar je favoriete festival.

“Met de MobiliteitsGelukTest onderzoekt De Verkeersonderneming de rol van mobiliteit in het geluksgevoel van mensen”, vertelt programmamanager Hans Stevens. “Meer concreet gaat het om de relatie van mobiliteit met zes domeinen die volgens internationaal wetenschappelijk onderzoek het geluk van mensen bepalen (bijvoorbeeld gezondheid, vrijheid of de eigen leefomgeving).”

De MobiliteitsGeluksTest werkt volgens Stevens twee kanten op. “Enerzijds onderzoekt de test het maatschappelijk rendement van mobiliteitsprojecten en andere interventies op het gebied van mobiliteit. Daarnaast geeft de test ons inzicht in handelingsperspectieven van mensen, en hoe die per gemeente, buurt of wijk van elkaar verschillen”. Op dat laatste kan vervolgens weer geïntervenieerd worden.

Met de uitkomsten van de MobiliteitsGeluksTest kan De Verkeersonderneming mobiliteitsgeluk bevorderen. De resultaten van de test worden ingezet om betrokken partners aan te moedigen mobiliteitsgeluk beter bereikbaar te maken voor meer mensen. Ook biedt de test een goed aanknopingspunt voor nieuw onderzoek.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Monique Monster van De Verkeersonderneming

Mooi Inspiratie BBQ & BUSINESS Event van HJ Media Groep en Port of BUSINESS

6
Netwerk bijeenkomst HJ Media

Zon, koele drankjes, heerlijke gerechten van de barbecue en een fijn gezelschap. Met deze ingrediënten kijken wij terug op een mooi Inspiratie BBQ & BUSINESS Event van HJ Media Groep en Port of BUSINESS.

Ongeveer 100 relaties van HJ Media Groep en members van Port of BUSINESS maakten gebruik van de uitnodiging om op 4 juli het bedrijf en het communicatieplatform (beter) te leren kennen. Tijdens een inspiratie-sessie konden de aanwezigen proeven aan de wereld van communicatie en publiciteit. Velen werden verrast door de mogelijkheden van Smart Content, Smart Design, Smart Online en Smart Media. Met die laatste is het mogelijk om reclame-uitingen te personaliseren met een bewezen hoger rendement. Als voorbeeld van Smart Media kregen de gasten een persoonlijk magazine mee naar huis en tevens een flesje Port (of BUSINESS).

Meer weten over de mogelijkheden van HJ Media Groep en/of Port of BUSINESS? Neemt u gerust contact op met Kees van ’t Zelfde (06 51429756) of Jurgen Klapwijk (06 23965575).

 

Op weg naar aardgasvrij in de Drechtsteden

0
Drechtsteden

De Drechtstedengemeentes bereiden zich voor op een toekomst zonder aardgas. Een eerste onderzoek naar wat de alternatieven voor aardgas zijn in de Drechtsteden is afgerond. De resultaten van dit onderzoek staan in de Transitievisie Warmte. De gemeenteraden van de zeven Drechtstedengemeentes hebben een eerste versie van de Transitievisie Warmte vastgesteld. Daarmee zetten de Drechtsteden een belangrijke stap voorwaarts op weg naar aardgasvrij.

“We hebben als regio Drechtsteden inmiddels een koploperspositie in Nederland als het gaat om de warmtetransitie”, zegt regionaal portefeuillehouder Coördinatie Energietransitie Jacqueline van Dongen. “Vooral rond de voorbereidingen voor aardgasvrij maken we flinke stappen. Tegelijkertijd nemen we voldoende tijd om samen met bewoners de juiste afwegingen te kunnen maken en doen we eerst ervaring op in een aantal wijken.”

Wat zijn de alternatieven voor aardgas ?

De Transitievisie Warmte versie 1.0. is een onderzoeksbeeld en nog geen definitief beeld. Voor veel wijken in de regio Drechtsteden is een aansluiting op een warmtenet op dit moment de meest kansrijke en goedkope oplossing. Waar een warmtenet niet mogelijk is, is een elektrische warmtepomp een alternatief. Er zijn ook allerlei ontwikkelingen gaande op het gebied van groen gas en waterstof. Deze alternatieven zullen in de toekomst voor een beperkt deel in de gebouwde omgeving worden ingezet.

Wanneer worden wijken aardgasvrij?

Wanneer wijken precies aardgasvrij worden, is nu nog niet bekend. Wel is er in de Transitievisie Warmte versie 1.0 een indeling gemaakt in wijken waar voorbereidingen vóór 2030 starten en wijken waar de voorbereidingen ná 2030 starten. Samen met bewoners wordt steeds in een zorgvuldig proces een afweging gemaakt hoe een wijk aardgasvrij wordt.

In de regio Drechtsteden zijn de wijken Crabbehof (Dordrecht) en Sliedrecht-Oost de eerste bestaande woonwijken waar gemeenten, woningcorporaties, HVC en Stedin samen met bewoners beginnen met de voorbereidingen voor aardgasvrij. Voor alle andere wijken geldt dat bewoners alvast aan de slag kunnen met energie besparen. Zoals het gebruik van radiatorfolie, ledlampen, korter douchen, of door je huis te isoleren.

Belangrijke mijlpaal

De Drechtstedengemeentes hebben met de vaststelling van de Transitievisie Warmte 1.0 een belangrijke mijlpaal bereikt in de warmtetransitie van de regio. Dinsdag 2 juli stonden bestuurders en medewerkers van alle gemeenten en de betrokken organisaties feestelijk stil bij dit heugelijke feit. Hierbij waren ook vertegenwoordigers aanwezig van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Ook Ans van den Bosch, Programma Manager Duurzame Warmte Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, tevens voorzitter van de Stuurgroep van het Expertise Centrum Warmte, is blij met de oplevering van de Transitievisie Warmte van de Drechtsteden: ‘In het Klimaatakkoord is opgenomen dat Nederland streeft naar een volledig duurzame warmtevoorziening in 2050. Daarbij is de transitie naar aardgasvrije wijken cruciaal. Voor deze enorme opgave zijn koplopers als de Drechtsteden hard nodig. Vanuit het Expertise Centrum Warmte hopen we dat hun Transitievisie Warmte een inspiratie zal zijn voor andere gemeenten die misschien nog niet zo ver zijn. Onze betrokkenheid bij dit proces heeft er in ieder geval voor gezorgd dat we goed weten welke dilemma’s er spelen in het ontwikkelen van een Transitievisie Warmte. Die kennis zetten we nu ook in om andere gemeenten te ondersteunen in hun proces’.

Energieakkoord Drechtsteden

De overstap van aardgas naar nieuwe, schone energie in de Drechtsteden, maakt onderdeel uit van het Energieakkoord Drechtsteden. Dit is een overeenkomst van ruim dertig organisaties uit de regio. Samen zetten zij zich in om de Drechtsteden in 2050 energieneutraal te maken. De komende jaren ligt het accent vooral op het verduurzamen van woningen en gebouwen. Het Energieakkoord Drechtsteden bevat ook afspraken over het duurzaam opwekken van energie, het afbouwen van het gebruik van diesel en benzine en het leveren van een substantiële bijdrage aan de sociaaleconomische groeiambities van de regio, zoals meer werkgelegenheid, betere bereikbaarheid en meer en betere huizen.

De Transitievisie Warmte 1.0 is online beschikbaar en kunt u hier downloaden. Voor meer informatie: www.drechtstedenenergie.nl

Tijdelijk geen vrachtverkeer over Wantijbrug (N3) in Dordrecht

0
Luchtfoto Wantijbrug Dordrecht
Luchtfoto Wantijbrug Dordrecht

In verband met de werkzaamheden voor de renovatie van de Wantijbrug heeft Rijkswaterstaat besloten van woensdag 26 augustus tot maandag 28 oktober geen vrachtverkeer zwaarder dan 3,5 ton over de brug toe te laten. Na deze periode mag het vrachtverkeer tot einde werkzaamheden medio maart 2020 alleen op de rechterrijstrook rijden en geldt een inhaalverbod. De brug blijft deze periode beschikbaar voor personenauto’s.

Tijdens de renovatiewerkzaamheden is de  Wantijbrug onvoldoende sterk voor het (zware) vrachtverkeer. Rijkswaterstaat bereidt in overleg met vervoersorganisaties en overige regionale partners maatregelen voor om tijdens de afsluiting de hinder voor met name het vrachtverkeer zoveel mogelijk te beperken. Begin 2020 is de brug een aantal weekenden geheel afgesloten voor al het wegverkeer en wordt het verkeer zo goed mogelijk omgeleid.

Omrijden

In de periode van 26 augustus tot 28 oktober moet al het vrachtverkeer de N3 mijden en omrijden via de A15 en A16. Voor gevaarlijke stoffenvervoer loopt de omleiding via de A58 of A59, A27 en A15.

Grote onderhoudsopgave  

Rijkswaterstaat heeft de komende jaren een  forse opgave voor vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur waaronder de Wantijbrug. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe. Bij deze opknapbeurt maken we gebruik van de nieuwste slimme en duurzame technieken. Zo willen we uitval en storingen in de toekomst voorkomen.

Samen naar een concurrerende, emissieloze en veilige logistiek in 2050

0
Overhandiging Visie Handel en Logistiek in 2040 aan minister Van Nieuwenhuizen

Op donderdag 4 juli ondertekenden minister Cora van Nieuwenhuizen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), Aad Veenman, boegbeeld van de Topsector Logistiek en Steven Lak, voorzitter van de Logistieke Alliantie, hun gezamenlijke ambitiedocument ‘Logistiek en goederenvervoer in 2050’. Hiermee ligt er een gezamenlijk pakket van uitdagende ambities en doelstellingen waar alle logistieke partijen zich achter scharen. “Met dit ambitiedocument leggen we de lat hoog. Dat is ook nodig willen we in Nederland een logistieke systeem hebben dat in 2050 concurrerend, emissievrij en veilig is”, aldus Aad Veenman. Minister van Nieuwenhuizen: Nederland loopt voorop met innovaties die onze logistiek veiliger en schoner maken. Met dit pakket laten de sector en partners zien hiermee te blijven werken aan het transport van de toekomst.

Snel veranderende wereld

Nederland heeft door de jaren heen een uitstekend logistiek systeem weten op te bouwen, dat ook internationaal in hoog aanzien staat. De toegevoegde waarde van logistiek en goederenvervoer door zowel logistiek dienstverleners als handels- en productiebedrijven bedraagt 9,4% van het Bruto Binnenlands Product. Dat betekent niet dat de logistieke sector op haar lauweren kan rusten. Ontwikkelingen zoals de groeiende vraag naar vervoer, verstedelijking, technologische innovaties en de inzet op het klimaatakkoord zorgen voor nieuwe uitdagingen. Als we als Nederland onze goede uitgangspositie op het gebied van logistiek en goederenvervoer blijvend benutten en uitbouwen, dan moeten we deze ontwikkelingen het hoofd bieden en de kansen grijpen die het biedt.

Zeven thema’s

Om de gezamenlijke ambities te realiseren is een zevental thema’s geformuleerd. Zo zal worden gewerkt aan kennisontwikkeling en innovatieve oplossingen onder andere op het gebied van elektrisch vervoer, horizontale ketensamenwerking en alternatieve energiebronnen. Binnen het

thema verduurzaming wordt gezocht naar een juiste balans tussen 95% minder CO2 uitstoot in 2050 en het behouden van het concurrentievermogen van de sector. Op het gebied van veiligheid wordt de komende tijd vanuit een ketenbenadering gewerkt aan een nog sterkere veiligheidscultuur.

Het thema multimodale knooppunten en verbindingen gaat in op de vraag hoe we onze beschikbare infrastructuren beter kunnen benutten gezien de verwachte groei in vraag naar goederenvervoer. Door de huidige ontwikkelingen is de verwachting dat het werk in de logistiek in de toekomst van aard zal veranderen. Binnen het thema menselijk kapitaal wordt bekeken hoe de duurzame inzetbaarheid en arbeidsproductiviteit van medewerkers vergroot kan worden. Het effect van veranderingen in ons logistieke systeem binnen de internationale context waarin de sector opereert wordt onderzocht binnen het thema internationalisering. Tot slot is het thema imago benoemd om het passende beeld over nut en noodzaak van logistiek bij het Nederlandse publiek te vergroten.

Samen de schouders eronder

Omdat de geformuleerde ambities en doelstellingen de slagkracht van de individuele partijen overstijgen is de inzet van alle betrokken partijen belangrijk. Bedrijven, kennisinstellingen en overheid zullen al op korte termijn afzonderlijke trajecten in gang zetten, gericht op het realiseren van de geformuleerde ambitie.

‘Benut voorsprong en maak Nederland koploper groene waterstof’

0
VNO NCW

Persbericht, 02-07-2019, VNO-NCW, Den Haag

‘Laten we het klimaatdebat niet concentreren op de postzegel die Nederland heet, maar inspelen op de enige echte wereldmarkt voor duurzame energie die gaat ontstaan, namelijk groene waterstof.’ 

Dat stelt VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer in de aanloop naar het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer over klimaat dat morgen plaatsvindt. De Boer voelt zich gesterkt in zijn pleidooi door het onderzoeksrapport ‘The Dutch Hydrogen Economy in 2050’ dat hij vandaag in ontvangst nam. Het onderzoek werd uitgevoerd door de New Energy Coalition. Het concentreert zich op de effecten van de introductie van groene waterstof in het energiesysteem gebaseerd op drie groeiscenario’s. 

Kosten waterstof uiteindelijk dicht bij fossiel

Uit het onderzoek blijkt dat alleen al binnen Nederland goede mogelijkheden zijn om de waterstofsector tot ontwikkeling te brengen. De kosten van groene waterstof zullen in eerste instantie hoger zijn, zo blijkt uit het rapport. Maar doordat de kosten voor fossiele energie door heffingen en andere maatregelen stijgen, komt dit uiteindelijk dicht bij elkaar’, zo verwachten de opstellers. Het benutten van ons eigen aardgassysteem voor transport van waterstof geeft bovendien een belangrijke voorsprong. ‘Daar moeten we terdege rekening mee houden in de Nederlandse haast om van het aardgas af te komen’, aldus De Boer. 

Verder kijken dan onze eigen markt

We moeten echter ook de luiken opengooien en verder kijken dan onze eigen markt, stelt hij. ‘Want als er één energiedrager is die wereldwijd de toekomst heeft dan is het waterstof. En Nederland kan daar koploper in worden.’ De Boer wijst op de mogelijkheden die er in Noord-Afrika liggen als het gaat om het goedkoop opwekken van zonne- en windenergie. ‘Dat kan daar ter plekke omgezet worden in waterstof en via bestaande pijpleidingen of via tankers naar Europa vervoerd worden. Dat is goed voor de werkgelegenheid en economie van Afrika, maar ook goed voor ons.’ De VNO-NCW-voorzitter vindt dat Nederland hier een belangrijk punt van moet maken bij de nieuwe Europese Commissie die na de zomer aantreedt. 

Kans voor Nederlandse havens

Ook voor de Nederlandse havens die nu nog een belangrijke overslagfunctie hebben voor olie en kolen, is dit een enorme kans, stelt de voorzitter van VNO-NCW. ‘Waar Nederland ooit voorop liep met aardgas, kunnen we dat nu doen met waterstof. Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar vormt ook een boost voor het innovatieve vermogen van ons land.’

Meer informatie:

Zie eventueel de website van vnoncw.nl voor het rapport. Edwin van Scherrenburg, woordvoerder, 0630417005, Scherrenburg@vnoncw-mkb.nl

Veilig op vakantie

1
VHS Beveiliging

Gaat u binnenkort op vakantie? Geef inbrekers dan geen kans om aan uw bezittingen te komen en loop geen onnodige andere risico’s. Wij geven u graag 10 tips om u zo goed mogelijk voor te bereiden zodat u ontspannen kunt genieten zonder onaangename verrassingen. 

1. Sluit alle ramen en deuren goed af.
2. Informeer uw buren.
3. Zet uw –indien aanwezig- alarmsysteem aan.
4. Haal de stroom van uw (bedrijfs)apparatuur, televisie en/of computer (niet uw modem).
5. Controleer uw waarschuwingsadressen voor de meldkamer en wijzig deze (tijdelijk) indien nodig
6. Maak afspraken met vrienden of buren voor het verwijderen van uw post.
7. Maak gebruik van een tijdschakelaar op uw verlichting of domotica installatie. Dieven gaan minder snel een woning of bedrijf binnen dat een bewoonde indruk heeft.
8. Vertel slechts een klein aantal familieleden en vrienden waar een wanneer u op vakantie gaat. Geef hen een sleutel zodat zij in geval van nood uw woning in kunnen.
9. Vertel pas nadat u terug bent op social media hoe heerlijk uw vakantie was. Vooraf geeft u dieven waardevolle informatie om in te breken.
10. Verwijder uw mobiele nummer van uw social media. Criminelen kunnen tijdens uw vakantie pakketjes bestellen op uw adres, de bezorger op wachten en uw mobiele nummer doorgeven aan de bezorger ter verificatie.

Over VHS Beveiliging

Deze tips worden u aangeboden door VHS Beveiliging uit Papendrecht, sinds 1991 specialist in beveiligingsproducten en diensten voor particulieren en bedrijven.