Home Blog Page 121

Maritiem-technologische sector maakt kleine stap vooruit in 2018

0
sectorjaarverslag 2018

Bij de ruim 100 Nederlandse scheepswerven en 800 maritieme toeleveranciers steeg de omzet licht in 2018. De totaalomzet van de maritiem-technologische sector nam toe met circa € 400 miljoen ten opzichte van 2017, tot € 7,3 miljard. Helaas betekent een stijging van de omzet niet altijd winst: bij veel bedrijven bleven de prijsniveaus onder druk staan. De totale werkgelegenheid bedroeg 29.072 FTE, een stijging van bijna 4 procent ten opzichte van 2017. Bas Ort, voorzitter van brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT): “In 2018 zijn in Nederland weer veel orders aangenomen en schepen afgebouwd. De focus ligt op complexe en innovatieve schepen en de diversiteit is enorm. Onze zeescheepsbouwers hebben het wel behoorlijk lastig gehad in 2018. Het getuigt van doorzettingsvermogen dat ze, ondanks de uitdagingen, blijven vernieuwen en orders voor nieuwe scheepstypen binnenhalen. Gelukkig laten deelsectoren, zoals de superjachtbouw, een stabiel beeld zien. Een belangrijke aanjagersrol wordt op deze manier ingevuld.”

De stijging van de wereldwijde orderintake van zeeschepen heeft doorgezet in 2018. De nieuwe
orders zijn echter nog niet toereikend om alle werven wereldwijd aan het werk te houden. De gevolgen daarvan werden zichtbaar in gedwongen faillissementen, fusies en overheidssteun in met name Zuid-Korea, China en Japan. Ort vervolgt: “In Nederland zagen we in 2018 kleine verbeteringen ten opzichte van 2017, zowel voor de Nederlandse werven als de toeleveranciers. Gelukkig kunnen we 2018 daarom betitelen als ‘Een kleine stap vooruit’. Een kleine progressie, die de sector zeker niet is komen aanvliegen. We zijn creatiever dan ooit.”

Maritieme sector op de kaart zetten als strategisch van groot belang
De maritieme sector is een strategische sector, die van groot maatschappelijk belang is. Ort: “De overheid, zowel in Den Haag als Brussel, moet onze sector dan ook als strategisch erkennen en daarnaar handelen. We moeten als sector mondiaal concurrerend kunnen blijven. Een sectorspecifieke industriestrategie voor de maritiem-technologische sector is daarom van groot belang. Ons innovatievermogen en onze strategische kennis moeten bovendien voor Nederland behouden blijven. Daarvoor is een doorslaggevende rol van het Nederlandse bedrijfsleven bij de vervangingsprogramma’s van de Koninklijke Marine ook noodzakelijk.”

‘We moeten een grotere stap vooruit’
Ort: “NMT wil dat haar leden (1) duurzame, slimme schepen en maritieme technologie kunnen leveren in een (2) mondiaal gelijk speelveld, met (3) voldoende gekwalificeerde arbeidskrachten, die in veilige en eerlijke omstandigheden werken. Hierbij heeft de (4) Nederlandse overheid een rol als launching customer en wordt de (5) Nederlandse maritiem-technologische sector ondersteund bij haar exportactiviteiten. Juist deze stappen moeten ertoe leiden dat de sector van de kleine stap in 2018, de komende jaren een grote stap vooruit kan maken. Zo moet maritieme regelgeving een prikkel zijn voor het stimuleren van innovaties, maar ook snel kunnen worden aangepast aan ontwikkelingen. Een gelijk speelveld, zowel mondiaal als binnen Europa, is één van de belangrijkste en ook meest complexe zaken waar we ons dagelijks hard voor maken. Door wisselend beleid van verschillende landen is er sprake van hardnekkige marktverstoringen in de scheepsbouw.”

DE NEDERLANDSE SCHEEPSBOUWCLUSTER 2018
Zeescheepsnieuwbouw
De cijfers van 2018 laten zien dat het herstel van de orderintake in de Nederlandse zeescheepsnieuwbouw nog niet heeft doorgezet. In 2018 ontvingen de werven in deze categorie bouwopdrachten voor 39 schepen (2017: 56). De daling in het aantal orders is voornamelijk te wijten aan de afname van het aantal nieuw bestelde sleep- en werkboten. De totale waarde van de orderintake is met €643 miljoen vergelijkbaar met de jaren 2015 en 2016, maar flink lager dan 2017 (€1.138 miljoen). Het grote verschil tussen 2017 en 2018 is te wijten aan enkele grote complexe orders die geplaatst zijn in 2017. Het aantal opgeleverde schepen is licht gedaald van 58 naar 55 schepen en vertegenwoordigt een waarde van €589 miljoen. Het exportaandeel qua waarde van de opgeleverde schepen bedroeg 58% (2017: 57%). Ondanks de dalingen in orderintake is de omvang van het orderboek stabiel gebleven met een waarde van €1.8 miljard.

Maritieme toeleveranciers
De trend van verduurzaming en digitalisering zette door in 2018. Beide gebieden die de concurrentiepositie kunnen verstevigen, want die werd in 2018 nog als zeer competitief ervaren. De maritieme omzet van de circa 800 Nederlandse maritieme toeleveranciers bedroeg in 2018 € 3,5 miljard, een stijging van 4,3% ten opzichte van het jaar ervoor. De totale werkgelegenheid in de Nederlandse maritieme toelevering bedroeg 17.318 voltijds arbeidsplaatsen (2017: 16.413 fte). 
 
Zeescheepsreparatie
Voor het eerst sinds een aantal jaar is de dalende trend van de totale omzet van de Nederlandse zeescheepsreparatiewerven doorbroken. Er is echter nog geen sprake van een overtuigend herstel. De omzet bedroeg in 2018 € 416 miljoen (2017: € 381 miljoen). In 2015 was de omzet ruim €562 miljoen dus er is nog veel ruimte voor herstel. De werkgelegenheid bedroeg 1.751 fte (2017: 1.710 fte).
 
Binnenvaart, visserij en kleine zeegaande schepen
In deze categorie, die buitengewoon goede zaken deed in 2018, steeg de orderintake van luxe riviercruiseschepen flink ten opzichte van 2017. Ook werd veel onderhoud gepleegd. De hellingen en dokken waren steeds goed bezet. In 2018 ontvingen de werven in deze categorie bouwopdrachten voor 185 schepen (2017: 198). Er werden 183 schepen opgeleverd (2017: 155). Waar het aantal nieuwe opdrachten licht is gedaald laat het aantal opleveringen een mooie plus zien. Het orderboek is stabiel gebleven met 143 schepen in portefeuille eind 2018 (2017: 146).
 
Superjachtbouw
De grootte en daarmee de waarde van superjachten, blijft toenemen. De jachtenbouwers anticiperen hierop door nieuwe productiefaciliteiten te bouwen die grotere schepen aankunnen. In 2018 zijn 25 superjachten opgeleverd (2017: 25 superjachten) met een waarde van afgerond € 1,5 miljard (2017: € 1,2 miljard) en 16 nieuwe opdrachten zijn genoteerd (2017: 18) met een waarde van bijna € 1,1 miljard (2017: € 1,2 miljard). De orderportefeuille betrof eind december 50 superjachten (2017: 57 superjachten) met een waarde van bijna € 4,1 miljard (2017: € 4,5 miljard).

Bovenstaande cijfers werden op 16 mei 2019 tijdens de NMT Netwerkbijeenkomst van brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology gepresenteerd. Klik hier om het Sectorjaarverslag 2018 te downloaden

MKB Werkoffensief van start!

1
MKB werkoffensief van start

Wethouders uit Rotterdam, Capelle aan den IJssel en Nissewaard ondertekenen samenwerkingsovereenkomst met MKB Rotterdam Rijnmond

Dinsdag 14 mei was de officiële aftrap van het MKB Werkoffensief. In een bomvol Lake House aan de Bergsche Plas tekende wethouder Richard Moti namens de gemeente Rotterdam, Harriet Westerdijk namens Capelle aan den IJssel en Igor Bal namens Nissewaard de samenwerking met MKB Rotterdam Rijnmond om MKB Werkoffensief de komende jaren tot een succes te maken.

Mismatch

Waar we niet zo lang geleden nog diep in de crisis verkeerden met veel faillissementen, ontslagrondes en onzekerheid over de dag van morgen gaat het ons nu gelukkig weer voor de wind. De economie groeit weer als kool, en zowel de werkloosheid als de onzekerheid over de dag van morgen is sterk afgenomen. Ondanks deze positieve ontwikkelingen zien we ook twee ontwikkelingen die zorgen baren. Er zijn nog steeds veel burgers die werkloos zijn en die het, ondanks de lawine aan beschikbare vacatures, niet lukt om mee te profiteren van de economische voorspoed. En de vraag naar gekwalificeerd personeel neemt hard toe. Inmiddels is voor 25 procent van de bedrijven personeelstekort echt een probleem.

Er is dus een enorm belang om, zowel vanuit de overheid als het bedrijfsleven, te investeren in de mismatch op de arbeidsmarkt. De gemeenten Rotterdam, Capelle aan den IJssel en Nissewaard zijn, in de vorm van het MKB Werkoffensief, een samenwerking aangegaan met MKB Rotterdam Rijnmond om deze mismatch aan te pakken. De ambitie is om ook de overige gemeenten in onze arbeidsmarktregio bij dit initiatief te laten aanhaken. Rotterdam ziet het MKB Werkoffensief als een prima initiatief dat past binnen het Rotterdams Leerwerkakkoord. In Nissewaard moet de komende jaren in samenwerking met MKB Werkoffensief een grote slag gemaakt worden. Er ligt een ambitieus plan om vierhonderd mensen aan het werk te helpen. Ook in Capelle aan den IJssel haakt men graag aan bij MKB Werkoffensief. Het biedt de gemeente voornamelijk nieuwe ingangen die anders moeilijk bereikbaar zijn, zoals die bij de kleinere werkgevers.

MKB Werkoffensief

Kansen bieden voor werkzoekenden op een baan, kansen voor de MKB-ondernemer om te groeien. Dat is het doel van MKB Werkoffensief. De belangrijkste doelgroep aan de werknemerskant zijn allereerst de mensen uit de bijstand. Zij moeten zo snel mogelijk weer aan het werk. In een later stadium van het project komen ook de doelgroepen van school naar werk en van werk naar werk aan bod. MKB Werkoffensief heeft voor werkgevers een aantal mooie voordelen. Zo kun je op één plek met één aanspreekpunt terecht met al je vragen en hulp bij werving van geschikte kandidaten. Op HalloWerk (een online matchingsplatform van de gemeente dat werkzoekenden en werkgevers direct met elkaar in contact brengt) kun je ook zelf zoeken naar geschikte kandidaten voor openstaande functies. Door subsidieregelingen krijg je als werkgever budget om werknemers om te scholen en op te leiden.

Pieter van Klaveren, voorzitter MKB Rotterdam Rijnmond: “Ik ben verheugd dat er een vervolg gegeven kan worden aan het succesvolle MKB Werkoffensief waarin we de afgelopen jaren reeds vele werkzoekenden aan een baan binnen het MKB hebben kunnen helpen door goede samenwerking tussen overheid, onderwijs en ondernemers.”

MKB Werkoffensief onderdeel van Rotterdamse Leerwerkakkoord

Belangrijkste doel van het Rotterdamse Leerwerkakkoord is om meer Rotterdammers aan de slag te krijgen én te houden. Wethouder Richard Moti: “Het akkoord moet een antwoord bieden op de mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. We verwachten dat de werkgelegenheid in de regio Rotterdam Rijnmond de komende jaren verder toeneemt, aan de andere kant zijn er nog veel Rotterdammers die nu nog niet aan de slag zijn. Ook ontstaan nieuwe beroepen en banen door de robotisering, de energietransitie en digitalisering. Dankzij de samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en gemeente ontstaat straks een toekomstbestendige en inclusieve arbeidsmarkt waar voor iedereen plek is.” Het Rotterdams Leerwerkakkoord is één van de ambities uit het Rotterdamse coalitieakkoord ‘Nieuwe Energie voor Rotterdam’ en heeft een looptijd van 6 jaar. MKB Werkoffensief is één van de eerste deelakkoorden die, binnen het Rotterdams Leerwerkakkoord van start is gegaan.

‘Micronorm lokale lasten goed voor bedrijven én burgers

0
Micronorm lokale lasten goed voor bedrijven en burgers

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn ontstemd dat het Rijk wel afspraken met de gemeenten heeft gemaakt over de ontwikkeling van de lokale lasten voor burgers, maar ondertussen niets doet voor ondernemers. ‘Hun lasten stijgen alleen maar. Het is wat ons betreft wel een keertje klaar’, aldus de ondernemersorganisaties.

Tot 53 procent

Uit de meest recente cijfers blijkt dat in meer dan 60 gemeenten de lokale lasten voor ondernemers met 6 tot zelfs 53 procent zijn gestegen. Vooral de horeca, de detailhandel en de recreatieve sector hebben daarnaast met een stapeling van lokale lasten te maken.

Miskenning

Het Rijk heeft nu afspraken gemaakt met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over de beperking van de lokale lasten voor burgers. ‘Prima, maar het is niet fair om ondernemers daarvoor op te laten draaien. Dat is een miskenning van de belangen van lokale bedrijven en hun toegevoegde waarde voor de lokale economie en leefbaarheid’, aldus MKB-Nederland en VNO-NCW.

Geen macro- maar micronorm

In een brief vragen zij de Tweede Kamer niet akkoord te gaan met de afspraken met de VNG en in plaats daarvan aan te sturen op de instelling van een micronorm. Die verplicht gemeenten de belastingopbrengst met niet meer dan het inflatiepercentage te laten stijgen. ‘Daar hebben zowel burgers als bedrijven baat bij.’ De huidig geldende macronorm werkt volgens de ondernemersorganisaties niet. Die stelt een maximum aan de stijging van de OZB-opbrengsten van alle gemeenten samen.

Beeldentuin Ravesteyn: inspirerende combinatie van kunst, cultuur en natuur

2
Foto RuineRavesteyn KKrabbendam 2018

Heenvliet 2019 – Van vrijdag 24 mei tot en met zondag 16 juni is de ruïne Ravesteyn in Heenvliet weer het decor van de jaarlijkse Beeldentuin Ravesteyn. Deze expositie weet ieder jaar weer te verrassen met heel diverse kunstwerken van verschillende kunstenaars uit binnen- en buitenland.

Een ronde over het landgoed met ruïne leidt langs sculpturen, keramieken, glasobjecten en installaties van 22 kunstenaars.
Bijzondere aandacht vraagt het werk van
de Amsterdamse kunstenaar Gerti Bierenbroodspot. Deze kunstenaar, dichter, schrijver en amateur-archeoloog is uitgegroeid tot één van de veelzijdigste kunstenaars van Nederland. Vanwege haar kennis van de oudheid kan Bierenbroodspot een classicistisch realist genoemd worden. Met haar beeld The King of Atlantis vormt zij het beeldmerk van de 26-ste editie van Beeldentuin Ravesteyn.

De kunstenaars

Naast werken van Gerti Bierenbroodspot zullen er beelden van een groot aantal andere kunstenaars te zien en te koop zijn, waaronder Leni van den Band, Maze de Boer, Annelies Deutekom, René Donders, Raph Janssen, Jantien Kahn, Friedie Kloen, Herman Lamers, André van Lier, Marian Meerbeek, Miriam Meulepas, Pepijn van den Nieuwendijk, William Roobrouck, Eric van Solm, Jacqueline Specken, Wim Steins, Dirk Verberne, Lia van Vugt, Mieke de Waal, Martha Waijop en Rob Zweerman.

Combinatie van kunst, cultuur en natuur

De beeldentuin wordt georganiseerd door professionele en ervaren vrijwilligers met liefde voor kunst, een oog voor schoonheid en hart voor het historische landgoed Ravesteyn. Beeldentuin Ravesteyn is daarmee ook dit jaar weer een inspirerende plek om te zijn.

Beeldentuin Ravesteyn is een initiatief van Stichting Stede & Vrye Heerlykheyt en heeft als doel genieten van kunst, cultuur en natuur. Uit de kaart- en kunstverkoop wordt o.a. het onderhoud aan de ruïne betaald. Als u mee wilt helpen om de ruïne als belangrijk cultureel erfgoed veilig te stellen voor toekomstige generaties, word dan donateur. Het bankrekeningnummer is NL88RABO 0360537480 t.n.v. Stichting Stede en Vrye Heerlykheyt te Heenvliet.

Overweegt u als bedrijfssponsor dit mooie doel te ondersteunen neemt u dan gerust contact op met Marnix Trouwborst, voorzitter. Hij is te bereiken via info@beeldentuinravesteyn.nl

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Jurgen Klapwijk van Port of BUSINESS

Voordracht nieuwe burgemeester

1
Mevrouw de Witte

De gemeenteraad van Albrandswaard heeft maandagavond 13 mei besloten mevrouw J.H.C. (Jolanda) de Witte voor te dragen als nieuwe burgemeester. Zij volgt Hans Wagner op, die In juni 2018 aankondigde niet voor herbenoeming beschikbaar te zijn. Mevrouw De Witte is momenteel wethouder in de gemeente Zwijndrecht en is lid van D66.

Mevrouw De Witte heeft een bestuursstijl die goed bij Albrandswaard past, namelijk verbindend, onafhankelijk en coachend. Daarbij is zij authentiek en heeft én geeft ze oprechte aandacht. De gemeenteraad ziet haar in het midden van onze samenleving staan en makkelijk contacten leggen. Ze heeft een scherp oog voor het belang van alles en iedereen en weet deze met elkaar te verbinden. Daarnaast neemt ze veel bestuurlijke ervaring én een voor Albrandswaard relevant netwerk mee. Ze straalt een natuurlijk gezag uit dat goed aansluit bij het zijn van boegbeeld binnen en buiten Albrandswaard. Haar bestuurlijke sensitiviteit, daadkrachtig en stevigheid is precies wat Albrandswaard de komende jaren nodig heeft.

Installatie

De installatie van mevrouw De Witte is op maandag 1 juli.

Eerste vrouwennetwerk in mobiliteit gelanceerd

0
Eerste vrouwennetwerk in mobiliteit gelanceerd

[W]heels maakt vrouwelijk talent zichtbaar

Tijdens een werkgeversbijeenkomst in Rotterdam is vandaag het eerste vrouwennetwerk in mobiliteit gelanceerd. [W]heels maakt zich sterk voor een betere zichtbaarheid van vrouwen werkzaam in de mobiliteit en diversiteit in het debat. Nog te vaak wordt dit werkveld gedomineerd door mannen, met name doordat er vaak nog weinig vrouwen op het podium of op de voorgrond staan, letterlijk en figuurlijk. Dat terwijl er zoveel powervrouwen in deze sector werkzaam zijn. In [W]heels, een samenvoeging van ‘wielen’ en ‘heels’, bundelen vrouwen de krachten op een positieve manier. Op dit moment ligt de focus van het netwerk vooral op het creëren van één plek waarop vrouwen in mobiliteit gevonden kunnen worden op hun expertise en voor het doel waar zij zichzelf voor willen inzetten. Zo maken we samen het zoeken makkelijker en overzichtelijker.

Initiatief
[W]heels is een initiatief van Ananda Groag, Monique Verhoef, Chretienne Hoek en Monique Monster, allen werkzaam in de wereld van mobiliteit. Het netwerk heeft een raad van inspiratie waar Marga de Jager (ANWB), Miriam Hoekstra van der Deen (Schiphol Group), Christel Mourik (MRDH) en Nanouke van ’t Riet (Q Buzz) de initiatiefnemers gevraagd en ongevraagd voorzien van advies. Monique Verhoef: “We zijn gebaat bij meer diversiteit binnen de sector mobiliteit en vrouwen zorgen voor een breder en ander perspectief. Om te zorgen dat het werkveld voor vrouwen interessant is en blijft om in te werken, is het belangrijk om onszelf zichtbaar(der) te maken en te laten zien wie we zijn en wat we doen.”

[W]heels
Meer informatie over [W]heels is te vinden via de website: www.wheelsnetwork.nl. Vrouwen kunnen zich gratis aanmelden op de website en bijdragen aan de groei van het overzicht van vrouwelijk talent.

Uitstoot CO2 lager in het eerste kwartaal 2019

0
Een beeld van Schiphol

De CO2-uitstoot in Nederland was in het eerste kwartaal 0,8 procent lager dan in hetzelfde kwartaal van 2018. Volgens de eerste berekening groeide in dezelfde periode het bruto binnenlands product (bbp) met 1,7 procent. De afname van de CO2-uitstoot komt vooral doordat de huishoudens en de dienstverlening minder gas verbruikt hebben voor verwarming. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwe kwartaalcijfers over de CO2-uitstoot.

Het eerste kwartaal van 2019 was minder koud dan dat van 2018. Gecorrigeerd voor dit weereffect was de de CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 1,6 procent hoger dan een jaar eerder.

CO2-uitstoot huishoudens en dienstverlening lager

De CO2-uitstoot van huishoudens was in het eerste kwartaal 3,0 procent lager dan in hetzelfde kwartaal van 2018. Vooral de uitstoot door het gasverbruik nam af. De uitstoot door het verbruik van motorbrandstoffen steeg daarentegen. In het eerste kwartaal van 2019 was het aandeel van huishoudens in de totale CO2-uitstoot ruim 21 procent. 

Verder was de CO2-uitstoot van de dienstverlening in het eerste kwartaal 3,6 procent lager dan in het hetzelfde kwartaal van 2018. Het aandeel van de dienstverlening in de totale uitstoot bedroeg 11 procent.

Hogere CO2-uitstoot transportsector

De CO2-uitstoot van de transportsector lag in het eerste kwartaal 0,8 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het aandeel van de transportsector in de totale uitstoot was ruim 10 procent. De uitstoot van de luchtvaart en de binnenvaart nam toe, de uitstoot van de zeevaart nam daarentegen af.

Hogere CO2–uitstoot energiebedrijven

In het eerste kwartaal van 2019 was de CO2-uitstoot door energiebedrijven, waterbedrijven en afvalbeheer 0,7 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Deze bedrijven waren in het eerste kwartaal goed voor bijna 29 procent van de totale uitstoot. Elektriciteitsbedrijven hebben bij hun productie minder steenkool en meer aardgas ingezet. Bij het verbranden van aardgas wordt minder CO2 uitgestoten dan bij steenkool.

CO2-uitstoot landbouw en industrie gelijk gebleven

De CO2-uitstoot door het cluster landbouw, delfstoffenwinning, industrie en bouwnijverheid was in het eerste kwartaal van 2019 nagenoeg hetzelfde als in het eerste kwartaal van 2018. In het eerste kwartaal van 2019 was aan dit cluster 28 procent van de totale uitstoot toe te schrijven. De emissies in de chemische en aardolie-industrie namen toe, de uitstoot in de landbouw daalde daarentegen.

Economisch beeld onveranderd

0
Economisch beeld onveranderd

Het conjunctuurbeeld volgens de Conjunctuurklok van het CBS is in mei hetzelfde als een maand eerder, meldt het CBS. In de Conjunctuurklok van half mei presteren 10 van de 13 indicatoren beter dan hun langjarige trend.

De Conjunctuurklok is een hulpmiddel voor het bepalen van de stand en het verloop van de Nederlandse conjunctuur. In de Conjunctuurklok komt vrijwel alle belangrijke economische informatie samen die het CBS tijdens de afgelopen maand c.q. het afgelopen kwartaal heeft gepubliceerd. Het conjunctuurbeeld volgens de Conjunctuurklok betreft een macro-economisch beeld en het gaat niet in gelijke mate op voor alle huishoudens, bedrijven of regio’s.

Consumenten niet negatiever, producentenvertrouwen stijgt

In april zijn consumenten een fractie minder negatief dan in maart. Het producentenvertrouwen nam in april toe. Het vertrouwen van producenten ligt boven het langjarige gemiddelde, terwijl het consumentenvertrouwen op het langjarige gemiddelde ligt.

Consumptie huishoudens, investeringen en export groeien

De investeringen in vaste activa lagen in het eerste kwartaal van dit jaar 4,5 procent hoger dan een jaar eerder. In het eerste kwartaal zijn vooral de investeringen in woningen, gebouwen, infrastructuur en machines gegroeid. 

Consumenten hebben in het eerste kwartaal 0,7 procent meer besteed dan in het eerste kwartaal van 2018. De groei is wel minder dan in het vorige kwartaal, toen consumenten ruim 2 procent meer besteedden. In het eerste kwartaal gaven ze onder andere meer uit aan woninginrichting, elektrische apparaten en diensten. Daarentegen hebben ze minder besteed aan auto’s. Ook hebben consumenten minder gas verbruikt.

De uitvoer van goederen en diensten groeide in het eerste kwartaal van 2019 met 1,1 procent. Dat is de laagste groei in drie jaar tijd. Nederlandse bedrijven hebben in het eerste kwartaal vooral meer machines en apparaten uitgevoerd. De wederuitvoer (de uitvoer van eerder ingevoerde producten) groeide, terwijl de export van Nederlands product kromp.

Productie industrie krimpt 1 procent

De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie was in maart 1,0 procent lager dan in maart 2018. Een maand eerder produceerde de industrie nagenoeg evenveel als een jaar eerder. In maart groeide de productie van de rubber- en kunststofindustrie het sterkst.

Aantal faillissementen neemt iets toe in april

Het aantal failliet verklaarde bedrijven is iets toegenomen. Er zijn in april 3 bedrijven meer failliet verklaard dan in maart. De trend is de afgelopen jaren redelijk vlak.

Aantal banen blijft stijgen

In het eerste kwartaal van 2019 is het totaal aantal banen van werknemers en zelfstandigen met 53 duizend toegenomen tot 10 591 duizend. In een jaar tijd kwamen er 230 duizend banen bij. Vanaf het tweede kwartaal van 2014 zijn er ruim 860 duizend banen bijgekomen. Daarmee is de vorige periode met een langdurige banengroei in2004–2008 overtroffen. Toen kwamen er in 4,5 jaar tijd 810 duizend banen bij.

Werknemers en zelfstandigen werkten in het eerste kwartaal 2019 in totaal ruim 3,4 miljard uur. Dat is, gecorrigeerd voor seizoen, ruim 1 procent meer dan een kwartaal eerder.

Het aantal openstaande vacatures steeg in het eerste kwartaal van 2019 opnieuw naar een record, namelijk 277 duizend. Dat zijn er 13 duizend meer dan een kwartaal eerder. Sinds het tweede kwartaal van 2018 ligt het aantal vacatures hoger dan voor de crisis. Ook het aantal ontstane en het aantal vervulde vacatures (seizoensgecorrigeerd) hebben een recordhoogte bereikt. 

In het eerste kwartaal van 2019 waren er, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, 316 duizend personen zonder werk die recent naar werk hebben gezocht en direct beschikbaar zijn. Hun aantal nam af met 14 duizend ten opzichte van een kwartaal eerder. Het werkloosheidspercentage is met 3,4 procent voor het eerst lager dan het laagste niveau van vlak voor de crisis. 

De spanning op de arbeidsmarkt is opgelopen naar een nieuw hoogtepunt. In het eerste kwartaal van 2019 waren er gemiddeld 88 vacatures per 100 werklozen. In het vierde kwartaal van 2018 waren dat nog 80 vacatures per 100 werklozen.

Bbp groeit met 0,5 procent in eerste kwartaal 2019

Volgens de eerste berekening van het CBS is het bruto binnenlands product (bbp) in het eerste kwartaal van 2019 met 0,5 procent gegroeid ten opzichte van een kwartaal eerder. De groei is vooral te danken aan de investeringen. Ten opzichte van het eerste kwartaal 2018 was de omvang van het bbp 1,7 procent groter. 

Al 25 jaar jongeren naar de haven met EIC Mainport Rotterdam

0
Eic mainport symposium

Educatief Informatie Centrum Mainport Rotterdam (EIC) bestaat 25 jaar en viert deze week – donderdag 16 mei – het jubileum met een feestelijk symposium. “Het is mooi om te zien dat wij in deze periode ruim 450.000 jongeren uit de hele onderwijskolom hebben ontvangen in de Rotterdamse haven. Wat je niet weet, is lastig te worden. Door met eigen ogen de werkzaamheden en beroepen in de haven te ontdekken, dragen we bij aan een meer bewuste opleidings-en beroepskeuze.” vertelt Mary Dotsch, directeur van het EIC. In dit jubileumjaar richt het EIC zich op de toekomst. “We blijven jongeren naar de haven brengen, maar zetten de komende jaren ook in om de haven naar de jongeren toe te brengen.” Hiervoor worden verschillende digitale middelen ontwikkeld zoals: apps, serious games, online leerroutes en filmpjes.

Symposium – donderdag 16 mei 2019

De Rotterdamse haven is volop in beweging (energietransitie, digitalisering, robotisering, bereikbaarheid, de Brexit). Goed opgeleid personeel is nodig om deze transities tot een succes te maken. Ook is er op het gebied van jongerencommunicatie en leermethodes veel veranderd: jongeren zijn visueler ingesteld, meer gericht op interactie en verzamelen informatie via social media. Daarom is de inhoud van het symposium gericht op de toekomst! Hierin staat deze vraag centraal: Hoe Boeien & Binden wij jongeren aan de Rotterdamse haven? Jongeren spelen een belangrijke rol tijdens het symposium. Zij geven hun mening over deze vraag. Verder komen verschillende deskundigen aan het woord: Christianne Matthijssen, directeur Voortgezet Onderwijs van het Ministerie OCW, Allard Castelein, President directeur van het Havenbedrijf, Bas Janssen, directeur Deltalinqs en Arjan van Gils, wethouder Haven van de Gemeente Rotterdam. Er vinden boeiende pitches plaats over werkgelegenheid in de haven nu en in de toekomst, trends van jongerencommunicatie en leren en werken met serious games en gamification. Dagvoorzitter Dave van der Wal gaat met alle aanwezigen een dialoog aan over het thema.

EIC Mainport Rotterdam

De Rotterdamse haven is volop in beweging. Nu en in de toekomst gaat het steeds meer om de slimste, efficiëntste en meest duurzame haven wereldwijd. Dit vraagt om medewerkers, mannen en vrouwen die hun talenten willen inzetten in de sectoren techniek, chemie, logistiek, maritiem, IT en de zakelijke dienstverlening. Het EIC stelt zich ten doel jongeren te interesseren voor de haven, de vele mogelijkheden er te werken en bijpassende opleidingen te volgen. Jaarlijks ontvangt het EIC ruim 22.000 jongeren voor een bezoek aan de haven. EIC is een stichting. In het bestuur hebben zitting: Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs, STC-Group, Albeda en Stichting BOOR.

Vlog: De zakelijke voordelen van Skype for Business

0
Vlog Skype for Business

Ben je bekend met de zakelijke voordelen van Skype for Business en hoe je dit platform kunt inzetten in je huidige communicatie infrastructuur?

In de onderstaande vlog vertelt Carlo van Vliet, adviseur bij zakelijke telefonie specialist Nemesys, je er alles over.

Meer weten?

Wil je meer weten over Skype for Business en hoe je dit kunt inzetten voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met Nemesys. Bel 088-633 1000 of kijk op de website!

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van Nemesys Telecom