Home Blog Page 122

17 mei Open Kantoor in Worldhouse Rotterdam

0
OpenKantoor TW banner

Hierbij willen wij u graag uitnodigen voor een Open Kantoor op vrijdag 17 mei 2019 in kantoorgebouw WORLDHOUSE aan de Albert Plesmanweg 61 te Rotterdam.

In dit hoogwaardige, multifunctionele en verrassende kantoorgebouw van vier verdiepingen is een high end kantoorruimte te huur: 370 m2 op de begane grond en ca. 780 m2 op de eerste verdieping. Daarnaast is er ook 170 m2 magazijn/archiefruimte beschikbaar.

De oppervlakte van de eerste verdieping is verdeeld over twee aansluitende kantoortuinen, die via de centrale kern van het gebouw met elkaar zijn verbonden. In de kern zijn twee liften, trappenhuizen en sanitaire voorzieningen gesitueerd.

De beide verdiepingen zijn zeer smaakvol ingedeeld en aangekleed, volledig gestoffeerd en geheel voorzien van separate airco- en verwarmingsunits (een compleet klimaatbeheersingssysteem, waarbij elke ruimte afzonderlijk kan worden bediend).

De verdiepingen zijn volledig afgewerkt met vloerbedekking, kabelgoten en patchkasten, zodat het voor de gebruiker plug-&-play principe geldt.

Het kantoorgebouw is gunstig gelegen op een zichtlocatie, aan de Ring, in het dynamische Waalhavengebied (havennummer 2250). Het heeft een eigen parkeerterrein, dat is afgesloten met een automatische slagboom.

Loop eens binnen op 17 mei. U heeft geen afspraak nodig en bent van harte welkom tussen 08.00 en 18.00 uur.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Rhijn Broesterhuizen van Secretariaat Geuzenstaete

Saturnus’72 gaat uitdaging aan met Duchenne

0
Spieren voor Spieren logo

De S.V. Saturnus ’72 uit Ridderkerk is de uitdaging aangegaan om Daisy(14), wiens broer Jari(7) de ziekte van Duchenne heeft, te helpen met het ophalen van donaties voor de stichting Spieren voor Spieren. Zij strijden voor een wereld waarin kinderen niet lijden aan of onder een spierziekte.

Er ging een grote schok door de vereniging toen bleek dat bij Jari, een enthousiast handballer, de ziekte van Duchenne werd vastgesteld. Nadat de familie enigszins begreep wat de ingrijpende gevolgen zijn van deze ziekte begon Daisy spontaan met een actie om Spieren voor Spieren te ondersteunen. In Nederland zijn er 20.000 kinderen met deze zeldzame spierziekte. Spieren voor Spieren droomt van een wereld waarin kinderen niet langer lijden aan of onder een spierziekte. Met partners, met sportieve acties en evenementen én met de inzet van topsport- en kind ambassadeurs wordt zoveel mogelijk geld opgehaald. Dit geld wordt besteed aan onderzoek en aan diagnostiek, behandeling en zorg in onder andere het Spieren voor Spieren Kindercentrum in Utrecht. Maar ook aan hulpmiddelen en mooie evenementen die een beetje geluk brengen voor kinderen met een spierziekte en hun gezinnen.  

Saturnus’72 voorzitter Peter Maaskant ging een uitdaging aan en is samen met de club een inzamelingsactie  gestart. Hiervoor is de hulp ingeroepen van o.a. Kelly Dulfer, Inger Smits en Carla van Dijk, speelsters en teambegeleider van het Nederlands Dameshandbalteam en de heer Henk van Os, wethouder sport van de gemeente Ridderkerk. Met diverse acties wordt nu toegewerkt naar de finale van deze actie. Op het programma staan onder andere nog een sponsorloop en een benefietdiner in Theater Het Plein in Ridderkerk.

Benefietdiner

Op donderdag 20 juni wordt dit benefietdiner gehouden in de theaterzaal van “Het Plein”, Koningsplein 1 te Ridderkerk. Vanaf 19.00 uur, inloop vanaf 18.30 uur, zal de avond worden gevuld worden met interessante sprekers, muziek en een veiling. De exacte invulling wordt  nog even geheim, gehouden. De kosten bedragen slechts € 100,- per stoel! De genoemde prijs is inclusief een 3 gangen diner (in buffetvorm) en onbeperkt dranken uit het binnenlands assortiment. De opbrengst komt volledig ten gunste van de actie! Over de veiling kan de club al wel iets meer zeggen. Zij veilen onder andere gesigneerde sportshirts van het Nederlands Dames Handbalteam, een gesigneerde handbal, een maatkostuum van Smit Mode, een fiets van Jan Verschoor etc. Deze avond mag u niet missen, het aantal stoelen is beperkt, schrijf dus op tijd in! Inschrijven kan, meld u aan en mail dit aan voorzitter@saturnus72.nl. De gehele avond wordt mede mogelijk gemaakt door Van der Valk te Ridderkerk. Als u niet deel wil nemen maar de actie wel wil ondersteunen kunt u uw bijdrage overmaken aan: NL72INGB0003075176 t.n.v. Sportvereniging Saturnus o.v.v. Bijdrage Spieren voor Spieren.

Sponsorloop

Zaterdag 22 juni wordt de actie afgesloten met een sponsorloop. Wethouder Henk van Os zal om 09.30 uur het startschot geven voor de loop die start bij de kantine van Saturnus’72 op het Reyerpark. Er kan gelopen worden op de Standaard routes van 5 en 10 kilometer door Ridderkerk. De kosten bedragen € 10,- (5 km) en € 12,50 (10 km). Een Spieren voor Spierenshirt kost € 15,-. Er zijn bij Saturnus’72 op het Reyerpark kleedkamers beschikbaar. Inschrijven kan via website Inschrijven.nl. Vandaar door naar de datum 22 juni en de loop Spieren voor Spieren Ridderkerk. Ook kan via de link: http://inschrijven.nl/form/2019062250950-nl 

Werkendam voor het eerst aan het werk

0
Werkendam Ries van Wendel de Joode

Voorkeur voor LNG aangedreven werkschepen in Rotterdamse haven

De Werkendam van Van Oord is deze week aan zijn eerste project begonnen. Dit eerste kraanschip ter wereld dat draait op LNG, verricht onderhoudswerkzaamheden in de Botlek. De baggerdiepte van circa 12 meter en korte transportafstand naar het stort lenen zich bij uitstek voor dit eerste project.

Opdrachtgever Havenbedrijf is blij met de ingebruikname: “We stimuleren de transitie van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart. Het is goed dat maritieme dienstverleners en de aannemerij voor hun vloot nu ook het voortouw nemen. Wij zullen daar als Havenbedrijf ook meer op gaan inzetten”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf.

De Werkendam is ook het eerste schip van Van Oord dat volledig draait op LNG. Met een opslagtank op het achterdek kan de Werkendam genoeg LNG opslaan om veertien dagen te varen en te opereren zonder bij te tanken. Ten opzichte van een diesel-aangedreven schip stoot de Werkendam ruim 80% minder fijnstof uit en 70% minder stikstof. Bovendien wordt er een CO2-reductie geboekt van 25%.

“Wij zijn trots op dit ingenieuze kraanschip. Het schip is een concrete invulling van onze voortrekkersrol op het gebied van duurzaamheid”, aldus Ronald Schinagl, Directeur Nederland bij Van Oord. Van Oord gaat het kraanschip vooral inzetten op Nederlandse projecten van dochteronderneming Paans Van Oord.

Zuinige kraan

Behalve de voortstuwing op LNG heeft De Werkendam meer duurzame innovaties aan boord. Zo is de elektrische kraan uitgevoerd met zogeheten ultracaps. Daarmee wint hij energie terug bij bijvoorbeeld het laten vieren van een last.

De Werkendam is medegefinancierd door de Europese Unie.

College B&W trots op komst Oceanco naar Zwijndrecht

0
komst Oceanco naar Zwijndrecht

Het college van burgemeester en wethouders van Zwijndrecht is bijzonder verheugd met de komst van jachtenbouwer Oceanco naar Zwijndrecht. Het bedrijf maakte vandaag bekend dat het de voormalige werf van Heerema op het bedrijventerrein Groote Lindt heeft gekocht om daar een tweede vestiging in de Drechtsteden te openen.

De Heerema Fabrication Group zag zich eind 2018 genoodzaakt het kantoor te sluiten en de werf te verkopen vanwege de teruglopende orderportefeuille.

Gemeente meegedacht over soepele overdracht

“We zijn blij dat Heerema de gemeente vroegtijdig heeft betrokken bij de verkoop van de werf en ons de gelegenheid heeft geboden om als partner mee te denken over de vormgeving van de overdracht aan de nieuwe eigenaar Oceanco”, zegt wethouder Tycho Jansen (Economie). Hij complimenteert de bedrijven voor de constructieve manier waarop zij hebben samengewerkt om de verkoop mogelijk te maken. 
De gemeente heeft de afgelopen maanden actief meegedacht en meegezocht naar mogelijkheden om de overdracht zo soepel mogelijk te laten verlopen en de periode van wisseling van werkzaamheden zo kort mogelijk te houden. “Daarbij hebben wij onze contacten met onder andere de Omgevingsdienst en Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid ingezet om de bedrijven te begeleiden en obstakels in het overnameproces weg te nemen.”

Goede bestemming voor werf en toename werkgelegenheid

Wethouder Jansen is trots dat de jachtenbouwer voor Zwijndrecht heeft gekozen. Hij noemt de komst van Oceanco ‘heel belangrijk’, niet alleen omdat hiermee een goede watergebonden bestemming is gevonden voor de werf en de loodsen maar ook vanwege de werkgelegenheid. “Het vertrek van Heerema en het verlies van werkgelegenheid was een gevoelige klap voor heel Zwijndrecht. Met de komst van Oceanco groeit de werkgelegenheid tot meer dan vóór de sluiting van de werf. Deze ontwikkeling en de uitbreiding van dit bedrijf, zo dicht in de buurt van het moederbedrijf in Alblasserdam, is goed nieuws voor de gehele regio Drechtsteden. Daarnaast is het voor Zwijndrecht goed nieuws dat de beeldbepalende hallen bewaard blijven.”

De verwachting is dat de komst van de jachtenbouwer naar Zwijndrecht een significante groei van de werkgelegenheid zal opleveren.

Hoge opkomst Congres duurzame mobiliteit van Port of BUSINESS

0
Hoge opkomst Congres duurzame mobiliteit van Port of BUSINESS

Duurzame mobiliteit. Een thema dat ons allemaal raakt. Daarom vond op 9 mei 2019 in het inspirerende Pompgebouw de Esch het interactieve congres over duurzame mobiliteit plaats. Het drukbezochte congres werd georganiseerd door Port of BUSINESS in samenwerking met hoofdpartner De Verkeersonderneming en andere partners zoals Albeda, ING Bank, RET, Rotterdam The Hague Airport, CT-AV en Samen Bereikbaar.

Maar liefst 180 aanwezigen luisterden naar interessante interviews, discussies en inzichten over onder andere de fileproblematiek in de regio, de ‘first-’ en ‘last mile’ met betrekking tot het woon- en werkverkeer en de consequenties van het almaar toenemende autoverkeer voor zowel het milieu als de economie. Ruud Vat, voorzitter Mobiliteit & Bereikbaarheid VNO-NCW West regio Rotterdam en tevens bestuurder bij TLN ging in op de kansen en bedreigingen die hij ziet op het gebied van duurzame mobiliteit. Daarbij haalde hij het gemis van een goede verbinding vanuit de regio naar de Maasvlakte aan. Maurice Unck, algemeen directeur RET, vertelde over de mooie ontwikkelingen van de RET zoals de E Lijn en Mobility as a service, alsook dat de RET zo adequaat mogelijk probeert in te spelen op de enorme groei van mobiliteit en in het bijzonder het gebruik van openbaar vervoer. Na het inspirerende verhaal van beide heren was het podium voor vier dames van Wheelsnetwork.nl. Zij stelden dat er meer vrouwen betrokken moeten worden om de diversiteit van het debat over mobiliteit te bevorderen.

Arno Bonte, wethouder van Rotterdam gaat voor een schone lucht, minder afval en schone energie. De uitdaging wat hem betreft is; hoe gaan wij de komende jaren de verschuiving maken naar ander vormen van energie en gebruik van mobiliteit. En ook mobiliteit aangedreven door andere vormen van energie. Bonte: “Het zal een andere inrichting van onze samenleving betekenen, een andere manier van inrichting van ons dagelijks leven. Echter op zo’n manier dat het voor iedereen leuker en mooier wordt. We gaan de energietransitie benutten voor meer bedrijvigheid, voor meer werkgelegenheid, maar uiteindelijk ook voor een mooiere stad.” Hij riep daarbij ondernemers in de zaal op om de ideeën die ze daarbij hebben te delen. Wat volgde was een panelgesprek met de deelnemers Roger Demkes, directeur van De Verkeersonderneming, Desirée Breedveld, commercieel directeur bij Rotterdam The Hague Airport, Bastiaan Verhoef, directeur groot zakelijk, Sector Banker Transport & Logistiek Zuid-West Nederland bij ING Bank, Maurice Unck, directeur RET en Ron Kooren, bestuursvoorzitter Albeda.

Nadat de stellingen aan bod kwamen en er vragen uit de zaal werden gesteld aan de panelleden was er na afloop van het congres gelegenheid om, onder het genot van een hapje en een drankje, met elkaar van gedachten te wisselen. Aan het einde van het congres concludeerden de meeste aanwezigen dat duurzaamheid in mobiliteit een absolute noodzaak is. Bewustwording over het gebruik, bezit en beschikbaar stellen van vervoermiddelen is van groot belang. Hierbij is samenwerking een must. Dit vatte Maurice Unck als volgt samen: “Laten we gezamenlijk naar oplossingen zoeken, het thema leeft dat is wel duidelijk. Het gaat er nu vooral om dat we het met elkaar doen.”

Rabobank helpt 15.000 ondernemers met circulaire plannen

0
Rabobank logo

Met 15.000 zakelijke klanten gaat Rabobank de komende vijf jaar in gesprek over circulariteit. Zo gaan we nog actiever met ondernemers meedenken over circulair ondernemen en helpen hun businessmodel te verduurzamen. In de kringloopeconomie worden gebruikte producten verwerkt tot nieuwe grondstoffen, waardoor afval niet langer bestaat. Ook onstaan er nieuwe samenwerkingsvormen tussen bedrijven en nieuwe verdienmodellen. Met deze ambitie draagt Rabobank onder andere bij aan het rijksbrede programma ‘Nederland circulair’ waarin staat dat de economie in 2050 volledig circulair moet zijn.

De ambitie om de komende jaren met 15.000 klanten het gesprek aan te gaan is het vervolg op de Rabo Circulair Ondernemen Challenge die samen met KPMG en MVO Nederland wordt uitgevoerd. Dit programma was in 2014 het startschot om ondernemers te stimuleren aan de slag te gaan met het hergebruiken van grondstoffen en de aarde minder uit te putten.

Inmiddels hebben 200 ondernemers deelgenomen aan deze Challenge en is onder 31 deelnemers een impactanalyse uitgevoerd. De impact is zichtbaar: ondernemers zien hun footprint slinken terwijl hun reputatie verbetert. Ze leggen nieuwe contacten en boren nieuwe samenwerkingen en doelgroepen aan. Eenderde van de deelnemende bedrijven heeft direct financieel voordeel behaald dankzij hun circulaire aanpak, waar andere deelnemers zullen volgen. En driekwart van de deelnemers heeft circulariteit volledig onderdeel gemaakt van hun bedrijfsstrategie, zo blijkt uit het vandaag gepubliceerde rapport ‘Ondernemers duurzaam helpen groeien met circulair ondernemen’.

Alain Cracau, hoofd Sustainable Business Development bij Rabobank: “We zien nu dat we meer kunnen doen om de circulaire economie aan te jagen. Met de inzichten uit het impactanalyse kunnen we nog actiever met klanten in gesprek gaan. Bedrijven omarmen circulair en willen aan de slag, maar weten niet altijd direct hoe. Als bank willen we ondernemers duurzaam helpen groeien. Nu blijkt dat onze aanpak werkt en ondernemers hiermee succesvol zijn, willen we het effect verder vergroten. Naast de Challenge en de speciaal ingerichte Rabo Circulair Ondernemen Desk wordt circulariteit een vast onderdeel van de gesprekken met zakelijke klanten. Onze kennis, partners en uitgebreide netwerk helpen hierbij.”

Bekijk het volledige rapport ‘Ondernemers duurzaam helpen groeien met circulair ondernemen’

Veth Propulsion ontvangt award voor trouwe beursdeelname Maritime Industry

0
Wouter Kolffen Marco Huisman Veth Propulsion

Gorinchem, 8 mei 2019

Gisteren heeft Wouter Kolff, burgemeester Dordrecht en voorzitter Drechtsteden, een award overhandigd aan Veth Propulsion. De Papendrechtse thrusterfabrikant is een van de 31 bedrijven die alle 15 jaren aanwezig is geweest op de beursvloer van Maritime Industry.

Wouter Kolff: ‘Veth Propulsion is een belangrijk maritiem bedrijf in de regio Drechtsteden. De bedrijven die de beurs Maritime Industry al jaren trouw zijn ontvangen vandaag een award. Voor hen is dat een mooie opsteker, maar ook voor de regionale economie en het maritiem ondernemerschap.’

Namens Veth Propulsion nam Marco Huisman, Technical Director, de award in ontvangst. ‘Onze roots liggen in de binnenvaart en deze beurs is dan ook een waardevolle plek om al onze bestaande en nieuwe relaties te ontmoeten. Zelf draai ik al 15 jaar mee op deze beurs en heb dan ook al vele generaties klanten en bezoekers voorbij zien komen. Wij zijn erg trots dat we hier al zo lang deel van uitmaken.’

Ook Henk Ebbers, Area Sales Manager Veth Propulsion is enthousiast over de beurs. ‘Maritime Industry is voor Veth Propulsion al 15 jaar een belangrijke binnenvaartbeurs. Wij hebben dan ook goede contacten met de organisatie en hebben alle ontwikkelingen en groei van dichtbij meegemaakt tot de vakbeurs die het nu is.’

Maritime Industry is te bezoeken van 7 tot en met 9 mei 2019 in Evenementenhal Gorinchem.

Op de foto:

  • Handeling: op de foto is de overhandiging van de award te zien
  • Wouter Kolff, burgemeester Dordrecht/voorzitter Drechtsteden
  • Marco Huisman, technical director Veth Propulsion

Boskalis Trading Update

1
Boskalis presents half year results

Papendrecht, 8 mei 2019

Het marktbeeld en de ontwikkelingen in het eerste kwartaal bij Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) zijn tot op heden in lijn met de verwachtingen zoals geschetst bij de bekendmaking van de jaarcijfers 2018.

  • Hogere omzet ten opzichte van het eerste kwartaal 2018 bij een vergelijkbaar resultaat
  • Redelijke bezetting van de vloot bij zowel Dredging als Offshore Energy
  • Stabiele orderportefeuille

Gang van zaken

Bij de bekendmaking van de jaarcijfers 2018 is de verwachting uitgesproken dat het marktbeeld voor 2019 niet fundamenteel zou afwijken van vorig jaar. Het eerste kwartaal heeft zich conform deze verwachting ontwikkeld.

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar was de omzet hoger. De bezetting van de Dredging-vloot was naar omstandigheden goed, daar waar de bezetting bij Offshore Energy een gemengd beeld liet zien. De stand van de orderportefeuille was per einde kwartaal stabiel ten opzichte van eind 2018 en sedertdien zijn diverse nieuwe werken bij zowel Dredging & Inland Infra als Offshore Energy aangenomen.

Dredging & Inland Infra

De omzet van de divisie Dredging & Inland Infra is in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar toegenomen. Vermeldenswaardige projecten in uitvoering betroffen Duqm (Oman), JNPT (India), Nordvikkudden (Zweden), Pulau Tekong Polder en Tuas Terminal 2 (beide in Singapore) en diverse middelgrote projecten in Nederland.

De bezetting van de hoppervloot was naar omstandigheden goed. Mede als gevolg van een geplande reparatie van een megahopper was de bezetting in vergelijking met de jaarbezetting 2018 lager. De bezetting van de cuttervloot was in het eerste kwartaal sterk, mede door de inzet van de megacutter Helios op het project Duqm.

De orderportefeuille van Dredging & Inland Infra is ten opzichte van eind 2018 nagenoeg stabiel. Vermeldenswaardige nieuw aangenomen projecten betreffen de uitbreiding van de haven van Adelaide (Australië) en diverse kleinere werken in Europa. Na afloop van het kwartaal zijn twee projecten in Indonesië aangenomen evenals een groot infrawerk in Nederland (deelproject van de Rijnlandroute).

Offshore Energy

Het eerste kwartaal bij Offshore Energy verliep conform verwachting moeizaam door enerzijds seizoenseffecten en anderzijds aanhoudende uitdagende marktomstandigheden. Bij een licht hogere omzet in vergelijking met het eerste kwartaal 2018 was het operationele divisieresultaat vergelijkbaar negatief. Naast de seizoenseffecten werd het resultaat nadelig beïnvloed door een sterke afhankelijkheid van een concurrerende spotmarkt bij services en project-specifieke issues bij Offshore Wind. 

Het contracting deel van de divisie bestaat uit Marine Installation & Intervention (I&I) en de Offshore Wind activiteiten. Bij I&I was Nord Stream 2 het belangrijkste werk in uitvoering en bij Offshore Wind is veel werk verzet op East Anglia, Borssele Alpha, Hohe See en Horns Rev 3. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar nam de omzet bij contracting toe. 

Het services deel van de divisie bestaat uit Marine Transport & Services, Subsea Services en Marine Survey. Bij Marine Transport was het volume in de spotmarkt goed, zij het tegen scherpe tarieven. Bij Subsea Services en Marine Survey (Gardline) is de winterperiode op de Noordzee seizoensmatig rustig en lag de omzet op een niveau dat vergelijkbaar is met begin vorig jaar. In de loop van het eerste kwartaal is een aandelenbelang verworven in Horizon Geosciences gevestigd in het Midden-Oosten. Deze survey-activiteiten zullen met ingang van het tweede kwartaal aan het resultaat van de groep gaan bijdragen.

De bezetting van de verschillende typen offshore-schepen lag gemiddeld genomen op een vergelijkbaar niveau als begin 2018. Het totale orderboek van Offshore Energy is ten opzichte van eind 2018 licht toegenomen.

Towage & Salvage

Salvage kende een goede start van het jaar met een succesvol emergency response project bij een brand aan boord van de Yantian Express, een groot containerschip op de Atlantische Oceaan. Dankzij dit werk en doorlopende opruimwerkzaamheden van de Maersk Honam, alsmede enkele kleinere emergency response opdrachten nam de omzet van Salvage toe in vergelijking met het eerste kwartaal 2018.

Begin 2019 is de voorgenomen verkoop van het belang in de Saam Smit Towage en Kotug Smit Towage joint ventures aangekondigd. Sindsdien worden deze joint ventures als assets held for sale aangemerkt en dragen deze niet meer bij aan het divisieresultaat. Het resultaat van de overige Towage joint ventures was stabiel.

De voorgenomen verkoop van ons belang in Saam Smit Towage aan SAAM verloopt volgens plan. Naar verwachting zal de closing in het derde kwartaal plaatsvinden. Ook de voorgenomen verkoop van Kotug Smit Towage vordert gestaag, met een verwachte closing in de tweede helft van dit jaar.

Aandeleninkoop-programma

Begin februari is een aandeleninkoop-programma aangekondigd waarbij Boskalis voornemens is EUR 100 miljoen aan te wenden voor de inkoop van eigen aandelen. Dit programma is medio maart gestart en tot en met 7 mei zijn 165.676 aandelen met een totale waarde van EUR 4.0 miljoen ingekocht.

Voorruitzichten

Het marktbeeld voor 2019 zal naar verwachting niet fundamenteel afwijken van dat in 2018

Gegeven het projectmatige karakter van een significant deel van onze activiteiten, met daarenboven de onzekere marktomstandigheden, is het moeilijk om vroeg in het jaar een concrete kwantitatieve uitspraak te doen over het jaarresultaat 2019. Wel wordt verwacht dat het EBITDA niveau stabiel zal zijn maar dat het overtreffen van de operationele nettowinst van 2018 uitdagend wordt.

Voor 2019 wordt een investeringsbedrag van ruim EUR 250 miljoen verwacht met inbegrip van de recent overgenomen assets van Bohlen & Doyen offshore, maar exclusief acquisities. Dit zal uit de eigen kasstroom worden gefinancierd. 

Rekening houdend met het seizoenspatroon, lopende investeringen inclusief de overname van Bohlen & Doyen offshore, de acquisitie van het aandelenbelang in Horizon, het aandeleninkoop-programma en het effect van een all-cash dividend, zal de netto schuldpositie in het eerste half jaar toenemen om daarna in de tweede helft van het jaar weer aanzienlijk te dalen, mede door de effectuering van de verkoop van de harbour towage joint ventures. De financiële positie van Boskalis blijft onverminderd sterk en aan de financiële convenanten wordt ruimschoots voldaan.


2019
FINANCIËLE AGENDA
8 meiAlgemene Vergadering van Aandeelhouders
10 meiAandeel noteert ex-dividend
13 meiRegistratiedatum voor dividendgerechtigdheid (na sluiting beurs)
20 meiBetaalbaarstelling aandelendividend
22 augustusPublicatie halfjaarcijfers 2019
8 novemberTrading update derde kwartaal 2019

15e editie Maritime Industry geopend door burgemeesters van Gorinchem, Dordrecht en Altena.

0
15e editie Maritime Industry geopend

Op 7 mei hebben burgemeester Reinie Melissant-Briene (tevens voorzitter AV-regio), burgemeester Wouter Kolff (tevens voorzitter Drechtsteden) en Marcel Fränzel (burgemeester Altena) gezamenlijk het startsein gegeven voor Maritime Industry 2019. Een bijzonder jaar. Het Lustrum van 15 jaar Maritime Industry wordt namelijk gevierd.

Bedrijven, met name de binnenvaart en maritieme toeleveranciers, blijken trouw aan deze goedbezochte beurs. Jeroen van Hooff, algemeen directeur van beursorganisator Easyfairs Nederland: ’Ter gelegenheid van de 15e editie overhandigen wij 31 awards aan de bedrijven die al sinds de start een plek hebben op onze beursvloer. Wij zijn deze bedrijven ontzettend dankbaar, zij vormen het fundament van deze beurs en hebben er mede voor gezorgd dat Maritime Industry een onmisbaar moment is geworden voor de maritieme sector in Nederland. Dat drie burgemeesters de beurs openen is een fantastisch gebaar. Wij zijn erg vereerd.’

Ook de burgemeesters zijn blij met het succes van de beurs. Reinie Melissant-Briene: ‘In Gorinchem faciliteren wij één van de grootste maritieme beurzen van Nederland. Dat is niet voor niets. Onze regio’s – met samen meer dan 400.000 inwoners – maken onderdeel uit van de maritieme delta die loopt van Rotterdam tot en met Drechtsteden, Gorinchem en Werkendam.’ Wouter Kolff: ‘Onze regio’s hebben een sterke reputatie door onze maritieme maak- en servicebedrijven. Met Gorinchem trekken we samen op en zoeken we ook nieuwe partners om zo veel mogelijk gebruik te maken van deze positie. Zo gaan we voor een maximale bijdrage aan de BV Nederland’.

Op de foto: 

  • Openingshandeling met drie burgemeesters: zij onthullen de awards door een doek te verwijderen.
  • Reinie Melissant-Briene, burgemeester Gorinchem/voorzitter AV-regio
  • Wouter Kolff, burgemeester Dordrecht/voorzitter Drechtstedenbestuur (De Drechtsteden: Dordrecht, Alblasserdam, Papendrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Sliedrecht en Zwijndrecht)
  • Marcel Fränzel, gemeente Altena (Aalburg, Werkendam en Woudrichem)

Betere managers leiden productievere bedrijven

0
Betere managers leiden productievere bedrijven

Industriële bedrijven met een hogere kwaliteit van het management presteren beter. Een hoge productiviteit en meer internationale activiteiten van het bedrijf gaan vaak samen met een hogere managementkwaliteit van de leiding. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en het CBS, op aanvraag van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

De kwaliteit van het management van een representatieve groep van ongeveer 450 grotere industriële bedrijven is in 2018 gemeten door de Rijksuniversiteit Groningen en de Rabobank. Dit was de eerste Nederlandse studie in het kader van de World Management Survey, een internationale standaard op dit terrein. Het CBS heeft de enquêteresultaten gecombineerd met bedrijfseconomische gegevens van de betreffende bedrijven en informatie over hun hoogste baas, de CEO (Chief executive officer).

De resultaten laten een duidelijk positieve samenhang zien tussen de overall-kwaliteit van het management en de gemiddelde arbeidsproductiviteit. Met andere woorden, beter geleide bedrijven zijn gemiddeld productiever dan minder goed geleide bedrijven. Deze conclusie blijft staan wanneer rekening wordt gehouden met bijvoorbeeld de bedrijfsomvang en de bedrijfstak waarin het bedrijf actief is. 

De indicator van managementkwaliteit is door de onderzoekers afgeleid uit interviewsmet het senior management van de bedrijven. De scores werden gedaan op specifieke onderdelen. De totaalscore van de kwaliteit loopt van 0 (zeer slecht) tot 5 (uitmuntend) en is opgebouwd uit deelscores op vier terreinen:

  • de inrichting van werkprocessen en operaties;
  • doelstellingen voor de lange termijn en de vertaling naar haalbare doelen voor de korte termijn;
  • het verzamelen, analyseren en vertalen van prestatiedata voor het monitoren van de realisatie van de gestelde doelen;
  • personeelsmanagement in brede zin.

De aangetoonde samenhang tussen managementkwaliteit en arbeidsproductiviteit van bedrijven blijkt het sterkst voor het terrein ‘monitoring van de realisatie van gestelde doelen’. Nader onderzoek is nodig om deze bevinding te duiden. 

De kwaliteit van het management kon voor een deel van de onderzochte bedrijven ook worden gecombineerd met informatie over de CEO. Het blijkt dat de managementkwaliteit tot een bepaald salarisniveau positief samenhangt met het salaris van de CEO. Met andere woorden, beter betaalde topmanagers lijken tot op zekere hoogte ook beter te presteren. Het positieve verband lijkt te stagneren boven de 600 duizend euro: de managementkwaliteit bij bedrijven met een CEO die meer dan 600 duizend euro verdient, verschilt niet significant van die bij bedrijven met een CEO die 400 duizend tot 600 duizendeuro verdient. Hierbij moet worden aangetekend dat de gevonden relatie wordt beïnvloed door allerlei factoren waar nu nog geen rekening mee is gehouden, zoals bedrijfsprestaties of andere karakteristieken van het bedrijf, dan wel eigenschappen van de CEO. 

Ook hangt de managementkwaliteit samen met het aantal jaren dat de CEO leidinggeeft bij het bedrijf. De langstzittende CEO’s werken bij bedrijven met de laagste managementkwaliteit. Dit geldt zowel voor de totaalscore als voor de onderliggende terreinen. Vooral op het terrein van personeelsmanagement scoren de langstzittende CEO’s fors lager. De CEO’s die juist kort als bestuurder actief zijn, halen de beste scores. Uit aanverwant internationaal onderzoek is bekend dat de bedrijfsprestaties vaak minder worden naarmate CEO’s langer aan het roer staan.