Home Blog Page 140

Meld uw innovatie aan en win de prestigieuze Innovation Award ZHZ 2019

0

Innovaties verdienen het om voor het voetlicht gebracht te worden

Met de jaarlijkse uitreiking van de Innovation Award ZHZ willen de organiserende partijen een positieve bijdrage leveren aan het zelfbewustzijn van de innovatieve bedrijven en organisaties in de regio en de gezamenlijke innovatiekracht stimuleren en vergroten. Omdat innovaties het verdienen om voor het voetlicht gebracht te worden, roept secretaris van de stichting Arie van den Herik bedrijven in de regio op om zich aan te melden.

“De prijs is een aanmoediging en stimuleert en motiveert bedrijven om door te gaan met innoveren en hun innovaties aan de buitenwereld te tonen. De prijs genereert veel positieve publiciteit en het geeft energie om verder te gaan met de innovatie. Meerdere winnaars en genomineerden hebben aangegeven dat de deelname aan de Innovation Award ZHZ hen geen windeieren heeft gelegd en zelfs meer business gegenereerd heeft. De Innovation Award ZHZ is een prestigieuze prijs voor innovaties die regionaal geworteld zijn en die van betekenis zijn voor deze regio, zowel economisch als maatschappelijk.”

Van den Herik geeft aan dat de innovaties heel divers mogen zijn. En voor bedrijven die een drempel ervaren om zich aan te melden, heeft de stichting een nieuw concept. Van den Herik: “Voor bedrijven die zich afvragen of hun innovatie aan de eisen voldoet of het lastig vinden om de gevraagde informatie goed op papier te krijgen, kom ik graag langs voor uitleg of ondersteuning.”

Wordt u de opvolger van toonaangevende winnaars zoals Cofano, BFT Transport, IV Engineering en Netics? De Stichting Ondernemersprijzen Nederland roept ondernemers in Zuid-Holland Zuid (Drechtsteden, Molenlanden, Hoeksche Waard en Gorinchem) op potentieel winnende innovaties aan te melden bij Arie van den Herik: secretaris@innovationawardzhz.nl /06 51508417

Boskalis verwerft belangrijk contract voor transport LNG-modules

0

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft een contract verworven voor het transport van een groot aantal modules bestemd voor een Noord-Amerikaanse LNG-exportfaciliteit. De contractwaarde bedraagt circa USD 55 miljoen met opties tot meerwerk met een waarde tot USD 30 miljoen.

De werkzaamheden omvatten het logistiek management en transport van een groot aantal modules van een productiewerf in China naar Noord-Amerika. Het contract zorgt vanaf het tweede kwartaal 2021 tot het derde kwartaal 2022 voor een bezetting van twee high-end zware-ladingschepen met open achtersteven.

De strategie van Boskalis is gericht op de lange termijn macro-economische trends die de wereldwijde vraag opdrijven op onze markten: de groei van de wereldhandel, stijgende energieconsumptie, de groeiende wereldbevolking en de uitdagingen die gepaard gaan met klimaatverandering. Dit project komt tegemoet aan de stijgende energieconsumptie waarbij LNG een belangrijke schakel vormt in de energietransitie.

Winnaars BAR Ondernemersprijzen zijn bekend

1

Tijdens het jaarlijkse BAR Business Gala in het Van der Valk Hotel Ridderkerk zijn de winnaars van de BAR Ondernemersprijzen bekendgemaakt. Alle prijzen gingen naar Ridderkerkse ondernemers. De prijs voor de start-up van het jaar werd uitgereikt aan Berend de Jong (Espresso Service Repair). De Innovatie Award ging naar Van Gelder Groente en Fruit. Kim Tchai van Tchai International werd uitgeroepen tot zakenvrouw van het jaar, terwijl Robert van Wijngaarden van Timmerfabriek De Kievit Ridderkerk ondernemer van het jaar werd.

Uit alle voorgedragen ondernemers uit Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk had de jury negentien genomineerden geselecteerd. Via een stemronde via de website van de Stichting Ondernemersprijs BAR-regio bleven twaalf finalisten over, drie per categorie. Dat waren naast de winnaars C. & H. Euser Transport B.V. en Authentic Outdoor B.V. (voor de titel ‘ondernemer van het jaar’), Stichting De Overblijf en Safe Beveiliging (zakenvrouw van het jaar), Qc One en Technicare (Innovatie Award), en Kvik Barendrecht en Totally Healthy (startup van het jaar).

De prijsuitreiking werd bijgewoond door zo’n tweehonderd ondernemers uit de drie gemeenten. Ook waren wethouders van Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk aanwezig. De Ridderkerkse wethouder Henk van Os (economie) sprak op het podium zijn grote bewondering uit voor het vindingrijke en innovatieve ondernemerschap in zijn gemeente.

Foto: De prijswinnaars: Berend de Jong (Espresso Service Repair), Robert van Wijngaarden (Timmerfabriek Ridderkerk), Kim Tchai (Tchai International) en Gerrit van Gelder (Van Gelder Groente en Fruit).

Drechtsteden On Chain

0

Drechtsteden On Chain zoekt daadkrachtige ondernemingen die de regio digitaal veilig en futureproof willen maken!

De digitalisering van onze samenleving brengt helaas ook nieuwe en geavanceerde vormen van fraude met zich mee, ook in de Drechtsteden. Dagelijks worden we geconfronteerd met zaken als nep-facturen, CEO-fraude, data-manipulatie en onrechtmatige toegang tot systemen.

Om deze bedreigingen te bestrijden is het initiatief Drechtsteden on Chain gestart. Het idee achter Drechtsteden on Chain is een regionaal programma voor ondernemers.

Het hoofddoel is het wegnemen van de kans op fraude bij digitale bestanden en processen, zodat innovatie vrij baan heeft.

Meedoen?
Op donderdag 7 maart organiseren we weer een interactieve brainstormsessie bij Platform 4 aan het Stationsplein 4J in Zwijndrecht. De bijeenkomst start om 16.00 uur en eindigt rond 18.00 uur.

De tot nu toe gevonden oplossingen bieden kansen voor o.a. notarissen, advocaten, makelaars en accountantskantoren eigenlijk voor ieder bedrijf. Elke sessie worden er weer nieuwe use-cases ontdekt.

Wilt u…
– de Drechtsteden voorop laten lopen op innovatiegebied?
– een oplossing tegen spookfacturen, data-manipulatie en digitale fraude?
– uw naam verbinden aan een positief project met goede zichtbaarheid en directe meerwaarde?

Neem dan contact op met Marnix van den Berg via service@v-id.org voor meer informatie.

Dit initiatief komt tot stand met behulp van de nieuwste technieken op het gebied van beveiliging, zoals blockchain en document hashing. Het softwarebedrijf V-ID zorgt voor technische ontwikkeling en ondersteuning. Jongeneel Advocaten treedt op als juridische partner en regionaal glasvezelnetwerk VitrumNet zorgt voor de infrastructuur.

De Werkgevers Drechtsteden staan achter dit initiatief en IMC speelt hierin een ondersteunende en enthousiasmerende rol.

Drechtstedendukaat voor vertrekkende Hans Tanis

0

Met veel lovende woorden nam de Drechtraad 5 februari afscheid van Drechtstedenbestuurder Hans Tanis. Hans Tanis was wethouder in Sliedrecht, maar werd op 22 januari beëdigd als wethouder in de nieuwe gemeente Altena. Daarmee eindigde voor hem ook zijn functie in het Drechtstedenbestuur.

Voorzitter Wouter Kolff van de Drechtraad sprak Tanis toe en benadrukte diens inzet voor de regio. Volgens Kolff heeft Tanis met “hobby en lobby” veel gedaan voor de bereikbaarheid van de Drechtsteden. Kolff: “Door de inzet van Hans Tanis zijn vele miljoenen vrijgemaakt voor de verbreding en verbetering van de A15. Maar ook op gebied van innovatie en andere mobiliteit is veel bereikt. Hans laat een mooi resultaat achter.”

Tanis was bestuurslid van de Drechtsteden vanaf 15 mei 2008 tot 22 januari 2019 en heeft in die periode diverse bestuurlijke portefeuilles gehad. De rode draad was wel de bereikbaarheid. Kolff roemde de toewijding, verantwoordelijkheidsbesef en humor van Hans Tanis. Als dank voor zijn verdiensten ontving Tanis de Drechtstedendukaat.

Regiobestuurder Flach bezoekt Royal IHC

0

Van metaal naar digitaal. Dat is de beweging die de maakindustrie in de regio Drechtsteden maakt. En daar is passend geschoold personeel voor nodig. Dat is één van de conclusies van het werkbezoek dat regiobestuurder André Flach in zijn rol als vicevoorzitter van het Drechtstedenbestuur en verantwoordelijk voor het vestigingsklimaat in de Drechtsteden bracht aan Royal IHC. Het bedrijf is een internationale speler in het ontwikkelen, ontwerpen en bouwen van schepen en materieel voor de bagger- en offshore-industrie.

Op 1 februari bezocht Flach het bedrijf en sprak met CEO Dave Vander Heyde en een aantal andere vertegenwoordigers van het bedrijf.

Er werd gesproken over de rol die de regio kan spelen voor het bedrijfsleven in de Drechtsteden. IHC onderstreepte het belang van het aantrekken van goed personeel: het draait om mensen. De maakindustrie heeft grote behoefte aan goed geschoold personeel (MBO+, HBO, WO), om de transitie van metaalindustrie naar een digitale industrie aan te kunnen. IHC heeft hiervoor ook een bedrijfsschool, onder andere om het grote tekort aan vakmannen zoals voormannen (MBO+) te kunnen opvangen. De overheid kan helpen om een aantrekkelijk vestigingsklimaat te creëren om nieuwe groepen werknemers naar de regio te trekken. Dat kan door een goed woningaanbod en te werken aan bereikbaarheid van de regio.

Flach benadrukte het belang van samen optrekken rond deze onderwerpen. De regio en de industrie hebben een gezamenlijk belang. Dat geldt  zowel voor het vestigingsklimaat als ook voor de maakindustrie zelf. De uitdagingen zijn namelijk overal het zelfde: we zijn bezig met digitalisering, verduurzaming en robotisering. Flach:” die handschoen pakken we graag samen op. “

H-vision: blauwe waterstof voor een groene toekomst

0

Binnen het project H-vision werken zestien partijen uit overwegend het havenindustriegebied Rotterdam samen aan een haalbaarheidsstudie naar de productie en toepassing van blauwe waterstof in het Rotterdamse havengebied.
Ook Havenbedrijf Rotterdam is als partner aangesloten bij H-vision dat de industrie al vóór 2030 wil voorzien van CO2-arme energie door aardgas en kolen te vervangen door blauwe waterstof en mogelijk ook restgassen circulair in te zetten.

Met blauwe waterstof in de energievoorziening kan de industrie de realisatie van de nationale klimaatdoelen versnellen door al op korte termijn de uitstoot van CO2 substantieel te verminderen op weg naar een groene waterstofeconomie.

Blauwe waterstof wordt verkregen door aardgas of restgassen uit de industrie nog vóór gebruik te splitsen in waterstof en CO2. De afgevangen CO₂ wordt vervolgens veilig opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee of hergebruikt.

Met H-vision investeert de industrie in de toekomst. De infrastructuur en installaties voor blauwe waterstof kunnen namelijk op termijn ook gebruikt worden voor groene waterstof, gemaakt door zonne- en windenergie aangedreven elektrolyse.

H-vision richt zich op een potentiële CO2-emissiereductie van 2 megaton per jaar in 2025, oplopend tot 6 megaton per jaar in 2030.

In dit samenwerkingsverband participeren Deltalinqs, TNO, Air Liquide, BP, EBN, Engie, Equinor, Gasunie, GasTerra, Linde, OCI Nitrogen, Havenbedrijf Rotterdam, Shell, TAQA, Uniper, Koninklijke Vopak. Samen vertegenwoordigen zij de hele waterstofketen, van productie tot eindgebruik.

Havenbedrijf Rotterdam is positief over de mogelijkheden van waterstof en elektrificatie in het kader van de energietransitie. Rotterdam biedt ook uitstekende omstandigheden (infrastructuur, ruimte, een groot aantal bedrijven waarmee kan worden samengewerkt) om initiatieven te realiseren en op te schalen.

Op de webpagina’s van Deltalinqs staat meer informatie over het project inclusief een animatie.

Meer Rotterdammers langdurig aan de slag met Leerwerkakkoord

0

De Rotterdamse haven biedt 1000 mbo-studenten een garantie op werk als ze kiezen voor een opleiding procestechniek, onderhoud of logistiek. Het MKB heeft de komende 4 jaar voor 600 werkzoekenden een baan via een leerwerktraject.

Dit zijn twee maatregelen uit het Leerwerkakkoord, dat dinsdag is gepresenteerd. Bedrijfsleven, onderwijs en gemeente hebben hierin verschillende afspraken gemaakt om meer Rotterdammers aan het werk te krijgen en te houden.

De verwachting is dat de werkgelegenheid in de regio groeit, maar de leer- of werkervaring van een grote groep Rotterdammers sluit daar niet bij aan. Met het Leerwerkakkoord richten de ondertekenaars zich daarom op drie pijlers: van school naar werk, van werk naar werk en (weer) aan het werk. ‘We willen dat jongeren de juiste vaardigheden leren en niet zonder diploma school verlaten. Werknemers moeten zich een leven lang ontwikkelen en daarom zetten werkgevers in op om- en bijscholing. Daarnaast willen we zoveel mogelijk mensen uit de bijstand en aan het werk helpen’, zegt wethouder Richard Moti (Werk en Inkomen).

3 miljoen investering

De partners (Gemeente, Dl, STC en HbR) LWA investeren 3 miljoen in de ontwikkeling van havenmedewerkers. Er komt onder meer een platform waarbij havenmedewerkers kennis kunnen opdoen bij andere bedrijven, door bijvoorbeeld stage te lopen. ‘Door digitalisering en de energietransitie verandert de haven en het werk in de haven fundamenteel’, zegt president directeur van het Havenbedrijf Allard Castelein.

Volgens hem zoeken bedrijven in de haven mensen voor allerlei soorten banen; van onderhoud tot beveiliging, constructie en logistiek en van ict’ers tot financieel specialisten en werkvoorbereiders. ‘Om ook in de toekomst ook concurrerend te blijven, is het belangrijk te zorgen voor juist opgeleid personeel. Omdat de krapte op de arbeidsmarkt steeds groter wordt, zien we dit akkoord als een belangrijke, concrete stap.’

Stageplaatsen en startgaranties

De MKB-bedrijven bieden – naast de 600 banen via werkleertrajecten – schoolverlaters via stageplaatsen en startgaranties perspectief op werk. ‘In de afgelopen jaren hebben we veel werkzoekenden aan een baan kunnen helpen. Daar kunnen we nu een vervolg aan geven, door een goede samenwerking tussen overheid, onderwijs en ondernemers’, zegt Pieter van Klaveren, voorzitter van MKB Rotterdam Rijnmond.

Rotterdam hoopt dat meer bedrijven, onderwijsinstellingen en organisaties aansluiten bij het Leerwerkakkoord. De stad investeert in 8 miljoen euro in het akkoord, dat een looptijd heeft van 6 jaar.

Groei toerisme in Rotterdam blijft aanhouden

0

De groei van het toerisme in Rotterdam blijft aanhouden. De stad verwelkomde in 2018 1,3 miljoen hotelgasten, een groei van 15 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De stad bleek populairder dan ooit in eigen land. Rotterdam trok 15 procent meer hotelgasten uit Nederland dan het voorgaande jaar. Ook was de stad in 2018 – net als de rest van Nederland – enorm in trek bij buurlanden België en Duitsland. Zo blijkt uit voorlopige bezoekcijfers.

Populair in eigen land en bij buurlanden
De Nederlandse bezoeker beslaat nog steeds de helft van het aantal hotelgasten (53 procent). Gevolgd door de Duitse en Belgische toerist, goed voor respectievelijk 8 procent en 6 procent van het aantal gasten. Het totaal aantal hotelovernachtingen kwam in 2018 uit op ruim 2,1 miljoen, een stijging van 17 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De musea en attracties profiteerden in 2018 van de stijgende populariteit van Rotterdam. De musea zagen het aantal bezoeken toenemen met 15 procent naar 1,5 miljoen bezoeken. De populairste musea in 2018 waren Kunsthal Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen en het Maritiem Museum Rotterdam. Ook de betaalde attracties bleven met
3,5 miljoen bezoeken onverminderd populair. Net als voorgaande jaren werden Diergaarde Blijdorp,

Spido en de Euromast het beste bezocht.
Wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur, Toerisme): ,,De economische impact van toerisme is van grote waarde voor Rotterdam, dus deze toenemende populariteit van de stad is goed nieuws. Van de gastvrouw in het hotel, tot de werknemers in de horeca, de taxichauffeurs en de congresorganisator; het zijn banen die profiteren van toerisme. Tegelijkertijd moeten we goed nadenken over de manier waarop we toerisme willen inzetten om de ambities van de stad te verwezenlijken. Het gaat om een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid die past bij het dna van de stad. Daarom werken
we aan een Rotterdamse visie op toerisme, waarbij we zowel de stad zelf, de ondernemers in de zakelijke en toeristische bezoekersmarkt, als buitenlandse deskundigen betrekken.” In mei vindt in Rotterdam een toeristische top – een speciale editie van de International Advisory Board van Rotterdam – plaats, georganiseerd door Rotterdam Partners. Deze adviesraad van internationale experts op het gebied van toerisme en stedelijke ontwikkeling zal het college van burgemeester en wethouders adviseren over de toekomst van toerisme in Rotterdam.

Zakelijk toerisme
Rotterdam blijft ook groeien als zakelijke bestemming. Bijna de helft van het aantal
hotelovernachtingen komt op conto van de zakelijk reiziger, blijkt uit de CBS-cijfers. Rotterdam Partners was in 2018 betrokken bij het aantrekken van 24 congressen naar de stad. In aantal minder dan het jaar ervoor, maar in omvang zijn zij groter waarmee hun economische impact forser is dan eerdere jaren. Samen leveren deze congressen – die nog moeten plaatsvinden- de economie naar verwachting ruim 28 miljoen euro op. De zakelijke reisindustrie is een belangrijke markt voor Rotterdam. Het gemiddelde bestedingspatroon van de zakelijk reiziger ligt hoger dan dat van de vrijetijdstoerist. “Als citymarketingorganisatie kijken wij steeds nadrukkelijker hoe wij de groei van het
toerisme kunnen blijven stimuleren met oog voor de leefbaarheid voor Rotterdammers,” stelt Jannelieke Aalstein, adjunct-directeur Rotterdam Partners. “Rotterdam kan die groei nu zeker nog aan, de gemiddelde kamerbezetting van de hotels laat dat ook zien. Het is richting de toekomst wel de uitdaging om binnen de wereldwijde groei van toerisme gericht en goed te bepalen welk type toerist we willen verleiden naar Rotterdam te komen. De toeristische visie van de gemeente waaraan wij – met stakeholders in de stad – een stevige bijdrage leveren zal hiervoor een belangrijke leidraad worden.”

MKB onderschat risico’s van cybercrime

0

Het aantal dreigingen voor de dataveiligheid, zoals hacks en malware, neemt al jaren toe. Toch wordt het belang van sterke security binnen het MKB massaal onderschat, aldus financieel dienstverlener Centraal Beheer. Als cybersecurity expert kan De Gezonde Digitale Organisatie (DGDO) niet anders dan dat volmondig bevestigen.

Veel ondernemers in het MKB denken dat ze goed genoeg beschermd zijn, of dat hun bedrijf niet interessant genoeg is voor cybercriminelen. Een zeer onverstandige manier van denken, die tot zeer grote risico’s voor de continuïteit kan leiden.

Kennis niet in lijn met de praktijk

Eén op de twee bedrijven is in het verleden al eens slachtoffer geworden van een vorm van cybercrime, meldt Centraal Beheer op basis van onderzoek onder 300 bedrijven. Toch blijft security bij veel bedrijven een onderschoven kindje. Een groot deel van de mkb’ers heeft slechts een aantal basismaatregelen getroffen om hun IT te beveiligen, die amper of nooit worden geüpdatet.

Bovendien is er vaak niet al te veel kennis over wat er moet worden gedaan om data veilig te houden. Het zijn zaken die de deur wijd open zetten voor cybercriminelen, die vervolgens kinderlijk eenvoudig hun slag kunnen slaan. Dat kan leiden tot forse financiële schade, deuken in het bedrijfsimago en flinke consequenties voor de productiviteit en continuïteit van de organisatie.

Interne bewustwording eveneens hard nodig

Uit het onderzoek blijkt dat het niet alleen schort op het gebied van technische beveiliging. Ook ontbreekt het vaak aan bewustwording om risico’s te voorkomen. Zo is het vaak niet bekend dat het zeer verstandig is om wachtwoorden regelmatig te veranderen.

Daarnaast beseffen veel medewerkers niet dat hun eigen handelen aan de basis staat van de meeste beveiligingsincidenten. Uit het onderzoek komt namelijk naar voren dat 60% van alle incidenten vanuit medewerkers zelf afkomstig is. Denk hierbij aan het openen van phishing-mails of het gebruiken van apps uit malafide bronnen.

Lees ook: Whitepaper Het onzichtebare gevaar

Sterke beveiliging geen hogere wiskunde

De mkb’er die security niet serieus neemt, loopt onnodige risico’s die de toekomst van zijn organisatie op het spel kunnen zetten. En dat terwijl het helemaal niet moeilijk is om jezelf goed te beveiligen.

Allereerst is het belangrijk dat je eigen medewerkers veilig werken. Wijs hen op manieren om phishing-mails te herkennen en zorg dat zij enkel apps downloaden uit officiële app-stores. Daardoor wordt een groot deel van alle ellende al voorkomen.

Het gebrek aan eigen kennis kan worden gecompenseerd door security uit te besteden. In ruil voor een vast maandelijks bedrag profiteert ook de mkb’er van supersterke beveiliging op basis van hoge standaarden.

Meer weten of vragen?

Heb je vragen of wil je meer informatie over cybersecurity en het bewust maken van je medewerkers? Wij helpen mkb’ers graag op weg naar een digitaal gezonde organisatie. Bel DGDO op tel. 088-633 1070 of maak een afspraak voor een nadere kennismaking!

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van De Gezonde Digitale Organisatie