Home Blog Page 177

Haven, transport en logistiek

0

De column over dit onderwerp was net geschreven toen de uitslagen van de Amerikaanse verkiezingen binnen kwamen. En dat gaf te denken of deze column aangepast moest worden. Immers, de verkiezing van Donald Trump als president van de Verenigde Staten zal gevolgen hebben voor het grensoverschrijdend transport en de bijbehorende logistiek van en naar de Verenigde Staten.

De column is uiteindelijk niet aangepast, want voor u als ondernemer verandert er op dit moment nog niets. Als ondernemer heeft u als leverende partij of als ontvangende partij te maken met transport van goederen of informatie. Als we over havens praten dan hebben we het voornamelijk over goederen of documenten van waarde.

Wanneer u goederen of documenten van waarde verstuurt via een koerier, transportbedrijf of per post, vertrouwt u erop dat uw pakket met zorg wordt behandeld en binnen een redelijke tijd aan de geadresseerde wordt afgeleverd. Vervoer over water heeft daarbij nog een aantal specifieke extra aandachtspunten.

  • Hoe is het vervoer naar het water geregeld?
  • Hoe is het vervoer vanaf het water geregeld?
  • Wanneer begint de aansprakelijkheid van de vervoerder over water?
  • Wanneer eindigt de aansprakelijkheid van de vervoerder over water?
  • Wat wordt er eigenlijk gedekt tijdens het vervoer over water?
  • Door welke regels wordt dit gedekt?
  • Hoe zit het met vertragingsschade?

Dit zijn een aantal van deze specifieke aandachtspunten. Afhankelijk van de goederen kunnen nog andere vragen een rol spelen.

Binnenland

Het spreekt voor zich, dat wanneer transport van plaats A naar plaats B binnen Nederland plaats vindt, teruggegrepen kan worden naar Nederlands Recht. Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek biedt hier uitkomst. Hiermee kan eigenlijk het gehele traject naar, op en vanaf het water binnen Nederland gedekt worden.

Buitenland

Het is de moeite waard om na te gaan of het land waarnaar vervoerd wordt ‘The Rotterdam Rules’ heeft ondertekend. Dit verdrag geldt voor het vervoer van goederen van deur tot deur, waardoor niet meer naar verschillende verdragen en landelijke bepalingen gekeken hoeft te worden voor de verschillende vormen van transport. Zowel water- als wegvervoer worden gedekt door ‘The Rotterdam Rules’. De Verenigde staten heeft dit verdrag ook ondertekend. De uitkomst van deze verkiezingsronde kan wellicht invloed hebben op de toepassing van dit verdrag.

Wat kunt u in de tussentijd zelf doen om uw risico te beperken? Wanneer u een overeenkomst met een transporteur aangaat, bespreek dan hoe ze omgaan met verlies van zendingen of data. Zorg dat u bij elke zending een duidelijk bewijs van afgifte bewaart in de vorm van een transportlog, kopie van de transportbrief, of afleverbewijs van uw email. En aan de kant van uw eigen overeenkomsten met uw klanten: zorg ervoor dat u duidelijk afspreekt in uw algemene voorwaarden of uw contracten met uw klanten hoe transport is geregeld en waar de aansprakelijkheden liggen. Een 100% waterdicht en foutloos transportmedium bestaat niet, ga daar ook niet van uit. Realiseer u dit, en als u dan naar beste kennis en mogelijkheden uw transport geregeld hebt, zijn de gevallen waarin wèl een transport mis gaat, over het algemeen met overleg en in redelijkheid te bespreken. Bij twijfel of in het geval u meer informatie over risicoreductie bij transport wilt weten, kun u uiteraard altijd contact met ons opnemen.

Dresscode

0

Kledingetiquette, het lijkt misschien achterhaald… toch worden er rondom de feestdagen genoeg (zakelijke) bijeenkomsten, feesten, borrels en diners georganiseerd waarbij een kledingvoorschrift of dresscode geldt. Uiteraard zijn wij u hierbij graag van dienst in onze winkels, maar om u alvast op weg te helpen geef ik alvast enige uitleg.

Als er Black Tie (gala) op de uitnodiging staat dragen de heren een smoking (tweedelig kostuum) en de dames een lange of korte avondjurk. Als White Tie (gala) het kledingvoorschrift is dragen de heren een rokkostuum of gala-uniform en de dames een lange feestelijke avondjurk met decolleté en lange handschoenen.

Bij de dresscode Cocktail wordt het al iets minder strikt en mogen de heren naast een smoking ook kiezen voor een donker pak. De dames gaan gekleed in feestelijke mode zoals een korte, feestelijk jurk of rok. Tenue de ville (ook regelmatig gebruikt bij een bruiloft) staat voor nette kleding. Denk hierbij aan een net pak met overhemd en das – met eventueel een bijpassend gilet – voor de heren en een mantelpakje of nette jurk voor de dames.

Steeds vaker komen we ook de term Smart Casual tegen. Smart Casual is wat lastiger te definiëren, maar komt vooral neer op een nette, passende kledingstijl die tussen formeel en informeel inzit. Stijlvol, elegant, gekleed, slimfit, comfortabel en modieus zijn kernwoorden die bij Smart Casual horen. Om het nog wat lastiger te maken is er ook nog de dresscode Casual Chic; de iets klassiekere, ingetogen vorm van Smart Casual.

Ik kan me best voorstellen dat u na deze uitleg nog niet precies weet of u de geschikte kleding in de kast heeft hangen, passend bij de gevraagde dresscode. Daarom adviseren wij u bij Smit Mode graag over welke stijl bij het gevraagde kledingvoorschrift hoort, zodat u met de juiste outfit – waar u zich ook prettig bij voelt – de deur uit gaat. Want niets is vervelender om ‘verkeerd’ gekleed bij een gelegenheid aan te komen.

Lustrumeditie Santarun

0

Voor het vijfde achtereenvolgende jaar steunen vele Dordtse bedrijven de SantaRun 2016, dat dit jaar op 23 december plaatsvindt.

Onder de betrokken bedrijven bekenden namen zoals VTC, AA Lease en Koninklijke Van der Wees Groep. Maar ook nieuwe supporters zoals Gebitspraktijk Dordrecht, Borsboom & Hamm Advocaten en Van Pelt Ontwikkelt. Met hun steun en de deelname van hopelijk vele lopers hoopt Rotary Club Dordrecht deze eerste lustrumeditie van de SantaRun wederom tot een daverend succes te maken.

De SantaRun, wat is dat?

De SantaRun is een “funloop” van ca. 3 km dwars door de prachtige historische binnenstad van Dordrecht. Vorig jaar renden, liepen en wandelden ongeveer 700 Santa’s mee en haalde het evenement 15.000 euro op voor het goede doel. In 2015 was dat Stichting Humanitas (om eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan) en Stichting Rotary Helpt (springt lokaal bij in acute gevallen van nood).

“In dit lustrumjaar hopen we dat resultaat minimaal te evenaren,” vertelt een enthousiaste Marc ter Haar, voorzitter van de SantaRun Commissie van Rotary Club Dordrecht en tevens sponsor met zijn bedrijf THP Financial Guidance.

Dit jaar lopen de Santa’s voor Make-A-Wish Nederland, dat sinds 1989 de liefste wensen vervult van kinderen en jongeren van 3 tot 18 jaar met een levensbedreigende ziekte. Daarnaast gaat de opbrengst naar ‘Rotary Helpt’ (voor lokale goede doelen).

“Het mooie is dat we veel enthousiaste reacties krijgen uit de omgeving, met mensen die zich ook persoonlijk inspannen om lopers te werven en sponsoren die zich spontaan aanmelden, zoals Bakker Bart in Dordrecht. Dat maakt De SantaRun een dankbaar traject om aan bij te dragen,” vult Ter Haar aan.

Voor wie is het?

Het leuke is, iedereen kan meedoen. Inschrijven kost € 7,50. Dat kan heel eenvoudig via de site: www.santarundordrecht.nl. Voor het inschrijvingsgeld krijg je een santapak, startnummer, medaille en start- en  finishactiviteiten. Leuk voor jong en oud, sportclubs, scholen, bedrijfsverenigingen en vriendenclubs. Het gaat niet om het winnen maar om het ludieke en het plezier van het meedoen.

Waar en wanneer?

Dit jaar is de SantaRun voor het eerst op vrijdag, en voor het eerst in de avond. Gegarandeerd een onvergetelijke start van de Kerstvakantie! We verzamelen op 23 december om 18 uur op het Scheffersplein in Dordrecht. Om 18:30 uur is de warming-up en om 19 uur klinkt het startschot. DJ Dion Syus verzorgt weer gezellige muziek in de aanloop naar de start. We finishen met een echte medaille en dit jaar valt de leukst verlichte Santa, net als de snelste Kerstman en Kerstvrouw, in de prijzen! En ook dit jaar is er weer een cheque van € 250,- voor de Dordtse school en sportclub met de meeste deelnemers aan de SantaRun. Doe dus mee en schrijf je in!

 

Spelregels op de schop: het stakingsrecht verandert!

0

Stakingen zijn (gelukkig) geen dagelijkse kost. Maar als een werkgever er niet uitkomt met bijvoorbeeld een vakbond, kan er sprake zijn van acties om de onderhandelingen kracht bij te zetten. Deze acties zijn in de Rotterdamse haven gebruikelijker dan in andere sectoren.

In dit artikel wordt een kort overzicht gegeven van de huidige ‘spelregels’ rondom stakingen. Die zijn de afgelopen jaren flink in beweging.

Spelregels

In Nederland is geen ‘Stakingswet’. U zult dus tevergeefs zoeken naar Nederlandse wettelijke regels. Het recht om te staken volgt uit Europese regels in combinatie met rechtspraak op dit gebied. De afgelopen jaren golden er twee belangrijke ‘spelregels’ waaraan voldaan moest worden bij het actievoeren: (1) de actie moest tijdig worden aangezegd en (2) de actie moest een uiterst middel zijn.

Gezichtspunten

Deze spelregels lijken, door recente rechtspraak van de Hoge Raad, wat meer naar de achtergrond te zijn verdwenen. De spelregels hebben nog wel betekenis, maar ze gelden nu als ‘gezichtspunten’. Oftewel, als de actie niet tijdig is aangezegd wordt dit gewogen, maar is het niet langer zeker dat de actie alleen daarom al onrechtmatig is. Ook de vorm van de collectieve actie is niet beperkt. Of het nu gaat om een besmetverklaring, een solidariteitsactie, een poortblokkade of een ‘langzaamaan’-actie, dit valt allemaal onder het begrip collectieve actie. Er is uiteraard wel een grens aan de vorm van de collectieve acties. Als de acties gevaar voor mensenlevens, milieu of maatschappij opleveren, zullen deze zeer waarschijnlijk onrechtmatig zijn en worden verboden.

Verruiming voor actievoerders, maar ook voor werkgevers

De wijziging van de ‘spelregels’ in ‘gezichtspunten’ wordt uitgelegd als een verruiming van het stakingsrecht. Dat klopt, maar er is ook een keerzijde aan die verruiming. In de rechtspraak is een nieuw gezichtspunt geaccepteerd. Bij de beoordeling of een actie rechtmatig is, mag de ‘schade aan de belangen van de werkgever’ meewegen. Het lijden van schade is inherent aan het voeren van een actie, maar als die schade groot is, kan dat betekenen dat de actie onrechtmatig is. Een voorbeeld hiervan zijn de acties bij KLM in de vakantieperiode. De lagere rechter oordeelde dat een staking in het hoogseizoen op Schiphol vooral vanwege terrorismedreiging (tijdelijk) niet door mocht gaan, maar in hoger beroep werd daar minder aandacht aan besteed door het Gerechtshof Amsterdam. Door het Gerechtshof werden de acties (tijdelijk) verboden vanwege de grote gevolgen voor passagiers, bagage en vluchten. De terrorismedreiging werd slechts zijdelings genoemd.

Er is kritiek op dit arrest van het Gerechtshof Amsterdam. Sommigen menen dat het stakingsrecht nu te snel beperkt wordt. De staking zou niet leiden tot ‘extreme schade’, dus het verbod zou te snel gegeven zijn.  Het arrest laat wel zien dat de belangen van de werkgever bij het verbieden van de staking in belangrijke mate worden afgewogen.

Tot slot

De (scheids)rechter lijkt nu minder harde spelregels  te hebben voor situaties waarin hij móet affluiten. Hij krijgt meer vrijheid om het hele spel te overzien en alle belangen over en weer af te wegen. Is dit in het voordeel van werkgevers? De toekomst zal het uitwijzen!

Over grenzen

0

Ze is naar Nederland gekomen vanuit een vluchtelingenkamp in Somalië. Ze is 13 en is alleen. Waar haar familie is, weet ze niet. Ze wordt in een AZC in Limburg opgevangen. Als enige Somalische. Ze kan niet lezen en schrijven en spreekt alleen haar eigen taal.

Ze wordt depressief en daarom overgeplaatst naar Rotterdam, waar ze wordt opgenomen in de Somalische gemeenschap. Ze woont in bij een Somalisch gezin. Ze gaat naar de cursus inburgering, waar ze leert lezen, schrijven en rekenen. Ze is heel slim en leert snel.

Ze wordt achttien, is sterk en wil naar de verzorgendenopleiding. Het jongerenloket van de gemeente steunt haar. Ze krijgt een klein huisje. Voor het eerst haar eigen plek. Ze geniet en is voor het eerst jong. Haar verblijfsvergunning wordt omgezet naar onbepaalde tijd.

Telefoon. Haar vader is gevonden in Londen. Ze gaat op bezoek. Na twee weken is ze weer in Nederland, pakt haar leven weer op en schrijft zich in voor haar opleiding. Dan blijkt dat haar vader een man voor haar heeft gezocht. Een stille jongen die in Zwitserland woont. Voor ze het weet, is ze getrouwd. Zij kan niet naar Zwitserland, hij niet naar Rotterdam. Ze vindt het wel best zo. Dan belt haar vader weer. Ze moet, met haar man, bij hem in Londen komen wonen. Gezinshereniging. Ze wil niet, maar heeft geen keus.

Nu woont ze in een klein huis met 8 personen. Ze doet het huishouden en mag niet naar buiten. Zo nu en dan (als haar man het goed vindt) belt ze nog wel met haar inburgeringsdocent, die haar blijft steunen. Ze mist Nederland, haar vriendinnen en haar kansen. Ze zit vast in Londen. Muurvast en weer alleen. Ze blijft koppig doorgaan met Nederlands leren en blijft hopen op nieuwe kansen, want na alle toestanden in haar bewogen leven is ondertussen de grens bereikt.

Leegwater Special Truck heeft voor elk transport een passende oplossing

0

Van koeriersdiensten, groupage, distributie, vervoer van gevaarlijke stoffen, kraanwagens tot aan exceptioneel transport.

Met een personenwagen spoedzendingen vervoeren door heel Europa: dat vormde in 1978 de oorsprong van Leegwater Special Truck. Nu bijna 40 jaar later en een generatie verder is het familiebedrijf uitgegroeid  tot een allround transport- en expeditiebedrijf. Een gesprek met directeur Sander Leegwater over nooit “nee”verkopen, certificeringen, veelzijdigheid en flexibiliteit.

Van koeriersdiensten, groupage, distributie, vervoer van gevaarlijke stoffen (stukgoed en tank) tot aan exceptioneel transport: Leegwater Special Truck biedt het vandaag de dag allemaal. “Wat wij doen is heel breed. Voor elk vraagstuk is er een oplossing. ‘Nee’ verkopen we eigenlijk nooit.” Met onze autolaadkranen zijn wij onder meer gespecialiseerd in het transporteren en direct plaatsen van reclameborden en dakkapellen. We laden zelf het materiaal en brengen en lossen het op de locatie. Omdat wij dit van a tot z faciliteren en regelen, ervaren klanten het gemak van één aanspreekpunt. Bovendien is het snel en effectief. Het zelf beladen en vervoeren van bijvoorbeeld warmtewisselaars, zeecontainers en pijpleidingen voor de chemie behoort tot de dagelijkse werkzaamheden. Intern transport en verhuizen van complete machineparken, met draaibanken van 30 ton en meer, behoren tot de mogelijkheden. Ook hierin komt onze veelzijdigheid naar voren.”

Vervoer van gevaarlijke stoffen en exceptioneel transport

“Al onze voertuigen, van busjes tot kraanwagens, kunnen en mogen gevaarlijke stoffen vervoeren. Tevens behoort ADR-tanktransport ook tot de mogelijkheid. Binnenshuis beschikken we over een eigen veiligheidsadviseur, die onze mensen en klanten bij vragen te woord kan staan.” Leegwater beschikt over alle equipment die nodig is om alles wat zowel binnen als buiten de reguliere maten valt te transporteren. “Lange buizen, zware
haspels, scheepsankers, prefab units: wij kunnen het
allemaal vervoeren. Verschillende van onze voertuigen hebben doorlopende lengte-, breedte-, en hoogtevergunningen voor Nederland, Duitsland, Frankrijk en België.” Moet er iets gebeuren op één en dezelfde locatie, dan bieden de eigen kraanwagens uitkomst. “Met een hefvermogen tot 18.000 kilo en een maximaal bereik van 32 meter worden deze veel ingezet bij tankparken, op bouwlocaties of chemische plants.”

Flexibiliteit

Het voordeel van een gevarieerd, volwaardig wagenpark is dat er altijd snel geschakeld kan worden. “Klanten die een calamiteit hebben, bijvoorbeeld in de vorm van een defecte compressor of een fabriek zonder grondstoffen, helpen wij snel uit de brand. Flexibel zijn is sowieso erg belangrijk, want zulke spoedklussen komen voor een klant onverwachts, maar zijn voor ons eerder regel dan uitzondering. Dagelijks wordt tegen het einde van een werkdag de planning voor de dag erop gemaakt. Dat schema wijzigt door bijkomende opdrachten vaak al in de loop van de volgende ochtend. Dan is het voor onze ervaren planners een kwestie van improviseren en meedenken met klanten die acuut geholpen willen worden. Ons gehele wagenpark is uitgerust met een ‘real time track & trace systeem’ waarmee wij, en ook onze opdrachtgevers, onze voertuigen desgewenst 24/7 kunnen volgen. Hiermee kunnen wij de planning optimaliseren en zodoende de communicatielijnen zo kort mogelijk houden. Of het nu gaat om een klein doosje of een grote trailerlading: onze inzet om het perfect te regelen is altijd hetzelfde. Een belangrijke sleutel tot dit succes zijn de mensen die bij en voor ons werken. Door de jaren heen hebben we vanwege onze flexibiliteit, professionaliteit en veelzijdigheid een goede, betrouwbare naam opgebouwd. ‘Als je Leegwater Special Truck belt, komt het goed’: dat is, terecht, de gedachte van onze klanten.”

Certificeringen

“Ons bedrijf is ISO 9001-2015 gecertificeerd. Omdat wij voor een groot aantal bedrijven uit de chemische industrie grondstoffen en eindproducten vervoeren, zijn wij aanvullend ook SQAS gecertificeerd. Dit is een beoordelingssysteem wat ontwikkeld is om te toetsen of de dienstverlener voldoet aan de eisen die gesteld worden met betrekking tot organisatie, kwaliteit, veiligheid en milieu,” legt Leegwater uit. “Daarnaast hebben alle chauffeurs hun VCA en krijgen ze om het jaar BBS-training, waarbij de bewustwording omtrent veilig rijgedrag en brandstofverbruik nog eens onder de aandacht wordt gebracht. Maatschappelijk verantwoord ondernemen vinden wij ook heel belangrijk. We zijn er dan ook best trots op dat we onlangs met vijf sterren de maximale ECO STARS score hebben behaald. Dat bewijst dat schoon vervoer hier écht hoog in het vaandel staat.”

Faciliteiten

“Verder beschikken wij over een 3400 m2 verwarmde en beveiligde loods met acht dockshelters en drie overheaddeuren. Men kan goederen door ons laten opslaan voor korte of langere periode en uiteraard ook door ons laten transporteren. Onze locatie is strategisch gelegen op industrieterrein De Geer in Zwijndrecht, in de korte nabijheid van de snelwegen A15 en A16. Verder hebben wij op ons terrein een wasstraat en pompeiland. Kortom: een locatie waarmee wij onze klanten goed kunnen bedienen en waarmee het totaalplaatje compleet is.”

 

 

Nieuw: sociaal zekerheidsverdrag met China

0

Belangrijk nieuws voor werkgevers die werknemers uitzenden naar China of Chinese werknemers in Nederland tewerk gesteld krijgen! Kortgeleden is de tekst gepubliceerd van een verdrag inzake sociale zekerheid tussen beide landen.

Het verdrag met China is de nieuwste aanwinst in een rijtje Nederlandse sociale zekerheidsverdragen. Het verdrag wijkt echter op een aantal belangrijke punten af van de andere sociale zekerheidsverdragen.

Beperkte reikwijdte bij detachering

Op grond van het nieuwe verdrag blijft een werknemer die vanuit Nederland naar China (of andersom) wordt gedetacheerd, uitsluitend verzekerd volgens de wetgeving van het uitzendende land. Een belangrijk verschil met andere sociale zekerheidsverdragen is dat het verdrag met China alleen gaat over ouderdom, nabestaanden en werkloosheid. Voor deze verzekeringen betaalt u niet langer premies in China als u uw werknemer naar China detacheert. Dit is in lijn met andere Chinese sociale zekerheidsverdragen, maar voor Nederland ongebruikelijk.

Het verdrag gaat dus niet over zorgverzekering, arbeidsongeschiktheid en kinderbijslag. Bij een uitzending naar China is uw werknemer hiervoor niet langer verzekerd. Mogelijk zijn in China premies verschuldigd, maar dit verschilt per regio. Wij adviseren u hier zorgvuldig aandacht aan te besteden en waar nodig te zorgen voor een adequate (aanvullende) verzekering voor ziektekosten en arbeidsongeschiktheid via een commerciële partij.

Andere belangrijke punten

  • Het verdrag geldt voor uitzendingen die niet langer duren dan 60 maanden. Langere toepassing van het verdrag kan bij uitzondering worden toegestaan.
  • U kunt dit verdrag alleen toepassen wanneer u beschikt over een “verklaring toepasselijke wetgeving” (ofwel “certificate of coverage”). Nieuw in dit verdrag is dat u die verklaring tijdig moet aanvragen: Alleen als deze is afgegeven binnen zes maanden na aanvang van de detachering, geldt terugwerkende kracht tot het begin daarvan. Bent u te laat, dan geldt het verdrag vanaf afgiftedatum en kan het zijn dat het andere land toch premies gaat innen voor de eerste periode.
  • Er gelden specifieke bepalingen voor zeevarenden, luchtvaartpersoneel, ambtenaren en werknemers van diplomatieke en consulaire posten.
  • Gezinsleden die met uw werknemer meeverhuizen zijn volgens het verdrag meeverzekerd tot het moment waarop zij zelf werkzaamheden gaan verrichten.
  • Er geldt overgangsrecht voor lopende detacheringen.
  • Inwerkingtreding verwacht met ingang van 2017.

Andere sociale zekerheidsverdragen

Behalve dat er een regeling bestaat voor alle EU-lidstaten heeft Nederland sociale zekerheidsverdragen met Australië, Bosnië-Herzegovina, Canada, Chili, Egypte, India, Israël, Japan, Kaapverdië, Macedonië, Marokko, Montenegro, Nieuw-Zeeland, Servië, Tunesië, Turkije, Verenigde Staten en Zuid-Korea. Hoewel deze verdragen grotendeels hetzelfde stramien volgen, vertonen zij ook belangrijke verschillen.

Internationale sociale zekerheidsdekking voor uw werknemers is een vak apart en van groot belang! Niet goed opletten kan grote gevolgen hebben voor uw uitgezonden of inkomende werknemer. Wij wijzen u op dit terrein graag de juiste weg! Neemt u gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Dat vervelende en nuttige concurrentiebeding

0

In een aantrekkende economie hebben veel mensen vragen over het concurrentiebeding. Ondernemerschap lonkt maar daar is dat vervelende beding waarbij de reikwijdte en de geldigheid niet altijd duidelijk is maar in ieder geval wel hinderlijk. Een werkgever heeft juist alle belang bij een concurrentiebeding om te voorkomen dat de werknemer hem concurrentie gaat aandoen. Een patstelling dus.

In tijdelijke arbeidscontracten is het sinds 1 januari 2015 alleen mogelijk een concurrentiebeding te sluiten als uit een schriftelijke motivering van de werkgever bij dit beding blijkt dat dit beding noodzakelijk is vanwege zwaarwegende bedrijfsbelangen. Vóór 1 januari 2015 gold deze extra eis niet en was het dus makkelijker om een geldig concurrentiebeding in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd overeen te komen.

Maar wat geldt nu als er een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd vóór 1 januari 2015 is gesloten, en deze arbeidsovereenkomst na deze datum voor bepaalde tijd wordt verlengd?

Op 27 september 2016 oordeelde het Hof Amsterdam over deze vraag.

Partijen sloten op 1 maart 2014 een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd tot 1 september 2014. Daarop volgt een tweede overeenkomst van 1 september 2014 tot 1 maart 2015 met daarin een concurrentiebeding zonder motivering van de werkgever. Ook is in deze overeenkomst opgenomen dat, als partijen de overeenkomst niet tegen 1 maart 2015 beëindigen, deze stilzwijgend wordt verlengd tot 1 maart 2017.

Geoordeeld werd over de vraag of de arbeidsovereenkomst is overeengekomen met ingang van 1 september 2014 waardoor hierop het oude recht nog van toepassing is en dus geen motivering van het concurrentiebeding is vereist.  Of is er een nieuwe arbeidsovereenkomst gesloten na 1 januari 2015 en ingaande per 1 maart 2015, waarop het nieuwe recht van toepassing is?

Volgens de wet is sprake van een stilzwijgende voortzetting als partijen de arbeidsovereenkomst zonder tegenspraak voortzetten. Is dat het geval dan geldt de arbeidsovereenkomst voor dezelfde tijd en onder dezelfde voorwaarden als de arbeidsovereenkomst daarvóór. Op basis hiervan oordeelde het Hof dat er geen sprake was van een stilzwijgende voortzetting van de arbeidsovereenkomst. De laatste arbeidsovereenkomst was namelijk voor een andere duur (twee jaar) aangegaan dan de arbeidsovereenkomst die daarvoor gold (voor zes maanden). Er is dan een nieuwe arbeidsovereenkomst aangegaan en wel op 1 maart 2015 waarop het nieuwe recht van toepassing is. Nu een motivering van het concurrentiebeding ontbreekt, is het beding nietig. Hieruit volgt dat een werkgever die een concurrentiebeding wil opnemen in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, aangegaan of verlengd op of na 1 januari 2015, aan de eis van de schriftelijke motivering dient te voldoen. Voor de ondernemende werknemer biedt deze uitspraak kansen om onder het beding uit te komen en is het raadzaam de contractuele geschiedenis te checken.

Arbeid en logistiek

0

De juiste man, op de juiste plaats, op het juiste moment

Ondanks de slechte olie- en gasprijzen trekt de markt aan en daarmee neemt ook de vraag naar goede vaklieden weer toe. Het al langer bestaande tekort aan vaklieden wordt opnieuw duidelijk en nijpend. Dat tekort was er, het is er, en ik ben bang dat het ook blijft. Daar heeft het in mijn ogen althans alle schijn van. Ik ben benieuwd hoe u dat ziet.

Als manager van een bedrijf in de technische maakindustrie wordt u ongetwijfeld ook geconfronteerd met een al dan niet geplande behoefte aan goede vaklieden. Of die behoefte nu ontstaat vanwege een kortdurende productiepiek, een gepland project dat u wilt invullen met flexkrachten of als gevolg van een zieke ‘eigen’ medewerker, het resultaat is hetzelfde: u heeft een ‘logistiek’ probleem (of zo u wilt een uitdaging) dat u graag uit handen wilt geven. Of zoals het tegenwoordig wel heet: u wilt ‘ontzorgd’ worden!

U kent de oplossingen voor uw huidige tekort aan productiviteit natuurlijk als geen ander: meer vaste medewerkers aannemen, overwerken, ploegendienst, uitbesteden van werk of het inhuren van flexkrachten. Dat is het wel zo’n beetje denkt u ook niet?

Als het gaat om het inhuren van flexibele vaklieden en ontzorgen dan kan ik alleen maar in goed Nederlands zeggen: that’s where DMjob comes in! De roots van DMjob, een business unit van Deltametaal, liggen tenslotte in de Metalektro-sector in de Drechtsteden en het Rijnmondgebied.

DMjob bemiddelt vaklieden zoals ijzerwerkers, lassers, bankwerkers en pijpfitters en is alweer ruim 10 jaar een begrip in de scheepsbouw, constructiebouw en jachtbouw. Als het gaat om onze klanttevredenheid dan worden termen als snelheid, creativiteit, meedenken, integriteit en vakmanschap genoemd. Hoewel wij natuurlijk vinden dat het altijd beter kan, zijn we hier met recht trots op.

Het belang dat wij hechten aan goed werkgeverschap maakt dat wij tevens een goede relatie met onze vaklieden onderhouden. Continuïteit, een passend salaris, veilig werk en intercedenten en een back office waar je op kunt bouwen. Ook DMjob als uitzendbureau denkt in termen van binden en boeien.

Laten we echter niet vergeten dat het belangrijk is om ook lange termijn oplossingen te ontwikkelen. Dat vraagt om een andere aanpak zoals het investeren in uw medewerkers en het verbeteren van de instroom van jongeren in de techniek. Dat is in het belang van de BV Nederland, van de sector, van uw onderneming, eigenlijk van ons allemaal.

Ook Deltametaal, met haar bijna 50 jaar ervaring in de Metalektro-sector, onderkent dit belang. Sterker nog, het is de grote uitdaging, het vak en dagelijks werk van onze business unit Metalent. Hierover graag meer in een volgende uitgave.

Voor nu sluit ik af met de opmerking dat DMjob staat voor ontzorging en échte vaklieden; professionals die houden van hun vak en trots zijn op hun vak!

ROGAM Dordrecht: merkonafhankelijke One-Stop Shop voor transport- en MKB ondernemers

0

ROGAM Dordrecht heeft sinds afgelopen zomer een nieuwe thuisbasis. Op de Olivijn 500 (bedrijventerrein Dordtse Kil III) is de Bestelwagen- en Truck-specialist ruimer behuisd en biedt het een aanzienlijk breder dienstenpakket. ROGAM DGA en directeur Truck & Trailer Groep Rijnmond Hans van Ruiten en ROGAM-medewerkers praten u bij over universele service, trailers en verhuur en meer.

Hans van Ruiten heeft een duidelijke visie op het transport van de toekomst: “Bij transportondernemers staat efficiency centraal. Tijdige leveringen zijn het sleutelwoord. Mede daardoor zie je dat transportondernemers steeds meer zoeken naar een ‘One-Stop Shop’ voor bestelwagens en trucks. Bij zo’n partner hebben ze één aanpreekpunt, niet alleen voor verkoop, maar ook voor service, tijdelijke inzet van voertuigen etc. Bij ROGAM maken we hier werk van. De afgelopen 10 jaar hebben we vanuit onze servicevestiging in Dordrecht service en reparatie van bestelwagenwagens en trucks verzorgd. Tegelijkertijd ontwikkelden we nieuwe activiteiten om transportondernemers een nog completer dienstpakket te kunnen bieden. Zo zijn we gestart met de verkoop en service van trailers en met de levering van onderdelen voor alle merken bedrijfswagens en trailers. Ook bieden we nu short lease-oplossingen voor ondernemers die tijdelijk extra vervoerscapaciteit nodig hebben. Deze nieuwe, niet merkgebonden activiteiten hebben we nu samengebracht in een prachtig pand.”

Logische match: Truck en Trailer Groep Rijnmond

“Met de toevoeging van de activiteiten van de Truck en Trailer Groep Rijnmond, geven we ons dienstenpakket een belangrijke extra impuls”, aldus Hans van Ruiten. “Dit zelfstandige bedrijf, onderdeel van ROGAM Groep, vertegenwoordigt Truck & Trailer Groep Nederland voor Zuid West Nederland, met de nadruk op het Rijnmond gebied en importeert en vertegenwoordigt onder meer de trailermerken Kögel, Talson, Freuhauf, Rojo en VéDéCar. Met 4 grote Nederlandse bedrijfswagendealers als aandeelhouder, bieden we een landelijk netwerk met 25 servicevestigingen. Zo houden we onze klanten mobiel en zijn we in staat om optimaal in te spelen op hun transportbehoeften.” Zie ook www.trailergroep.nl.

Universele bestel- en vrachtwagen en trailer service

De medewerkers van ROGAM Dordrecht zijn blij met de uitbreiding van de activiteiten: “We verzorgen al jaren reparatie en onderhoud aan verschillende merken vrachtwagens en daar komen nu bestelwagens en trailers bij. Onze focus ligt vooral op voertuigen die geen fabrieksgarantie meer hebben. Voor deze voertuigen en trailers bieden we gerichte onderhouds- en reparatieplannen tegen concurrerende prijzen. Net als in onze vestigingen in Bergschenhoek, Gouda (Moordrecht) en Rotterdam (Spaanse Polder) zijn wij een echte One-Stop Shop voor verschillende truck- en trailermerken. Transportondernemers kunnen bij ons terecht voor vrachtwagens, trucks en trailers en voor specialistische zaken zoals transportkoeling, laadklepservice, hydrauliek en alle wettelijke keuringen.”

Trailers: verkoop én service

Wybo van Leeuwen: “Truck en trailer moeten een perfecte twee-eenheid zijn. Daarom vertegenwoordigen wij onder meer het getrokken materieel van de topmerken Kögel, Talson, Freuhauf, Rojo en VéDéCar. En volledig in lijn met de One-Stop Shop-filosofie van ROGAM, verzorgen we ook het onderhoud en eventuele reparaties tot in de puntjes!”

Voor alle merken: onderdelen van topkwaliteit

“Ook transportondernemingen die in eigen beheer reparatie en onderhoud uitvoeren aan het eigen wagenpark of aan dat van derden, zijn bij ROGAM Dordrecht aan het goede adres”, aldus Paul Engels. Wij adviseren niet alleen, we ondersteunen deze bedrijven ook bij de levering van universele bedrijfswagen- en trailer-onderdelen voor uiteenlopende merken. Onze service komt desgewenst zelfs aan de deur: we leveren onderdelen via onze eigen, betrouwbare bezorgdienst. En dat tegen scherpe tarieven.” Paul is bereikbaar op 078-6324185.

Goede ervaring: gebruikte bestel- en vrachtwagens

Cees Herreburgh is bij ROGAM al 14 jaar verantwoordelijk voor gebruikte bestelwagens en trucks. Onder leiding van Cees Herrebrugh zal nu ook een occasioncentrum voor gebruikte bestel- en vrachtwagens bij ROGAM Dordrecht geopend worden.

“ROGAM is sterk in nieuwe bestelwagens en trucks. Daarop ruilen we vaak interessante voertuigen in. Bij de nieuwe vestiging in Dordrecht hebben we een groot buitenterrein waar deze modellen perfect tot hun recht komen. Transportondernemers die alvast hun huiswerk willen doen, kunnen voor het veelzijdige aanbod terecht op www.rogam.nl onder gebruikte bestel- en vrachtwagens. Zelf ben ik bereikbaar via +31651053991 en vertel dan graag meer over de kracht van ervaring!”

Maatwerk: autoverhuur Rijnmond voor bestel- en vrachtwagens

Erik van den Heuvel werkt onder het motto ‘flexibiliteit’: “Dat betekent dat we voor alles en iedereen passend vervoer aanbieden: van kleine bestelauto, luxe 9-persoonsbus en verhuiswagen voor B rijbewijs (18m3) tot en met een vrachtauto voor C rijbewijs en Mercedes Actros Trekker. Wij hebben een wagenpark van meer dan 200 voertuigen – jaarlijks vinden er bij Autoverhuur Rijnmond meer dan 15.000 bestuurderswisselingen plaats, zowel zakelijk als privé. Wij verhuren voor één dag of voor langere tijd (shortlease) – alles kan bij Autoverhuur Rijnmond. Flexibiliteit betekent ook dat wij dag en nacht klaar staan voor klanten. En dat doen we al sinds 1987 voor zowel de zakelijke markt als voor privébestuurders. Wij zien het als een sport om alle klanten tevreden op weg te sturen en net zo tevreden weer terug te laten komen. Met zorgeloze mobiliteit spelen we in op uw vervoersbehoeften en -wensen. Dat doen we ook met speciale acties. Zo bieden we Actros Trucks uit voorraad nu via een bijzonder scherpe shortlease-constructie aan. Zie hiervoor www.autoverhuurrijnmond.nl/acties/ . Onze vestiging Bergschenhoek is daarbij de spil omdat we hier beschikken over een ruime bedrijfswagenvloot met verschillende maten bakwagens en trekkers. Dat neemt niet weg dat aflevering bij uw bedrijf of bij de nieuwe vestiging Dordrecht mogelijk is (Bezorgen is alleen mogelijk voor zakelijke klanten). Direct bellen voor maatwerk kan via 010-4560855.”

Het plaatje compleet: financiering, leasing en verzekering

Om de advisering van uw wagenpark compleet te maken, bieden wij vanzelfsprekend ook maatwerk op het gebied van financiering of leasing van uw wagenpark, desgewenst in combinatie met een verzekering die eveneens is afgestemd op uw bedrijfsvoering.