Home Blog Page 19

Motivatie en samenwerking

0

Motivatie is onontbeerlijk. Zowel voor ondernemers als ook voor hun medewerkers. Zonder motivatie is er geen vooruitgang. Trekken aan een dood paard gaat stinken. Motiveren is handelen om een voorwaartse beweging te maken. Derhalve verre van dood. Levendig en richtingbepalend. Bent u gemotiveerd? Zijn uw medewerkers gemotiveerd? Nee? Dan is er werk aan de winkel. Binnen een onderneming met ongemotiveerde mensen is er weinig goeds te verwachten. Al doe je nog zo goed je best, je schiet er niets mee op. Dat is dus zonde van alle energie.

Bent u gemotiveerd?

Hoe u kunt merken of u en uw medewerkers echt gemotiveerd zijn? Simpel, door uw innerlijke drang om vooruit te willen komen! Motivatie heeft te maken met de richting waarin u zich beweegt. Verder, vooruit naar de toekomst, met mooie plannen, beelden en realistische perspectieven. Vergezichten en toekomstverwachting. Mist u dit? Dat is er van motivatie geen sprake. Dan berust u in uw lot. Een hopeloze situatie. En uw mensen? Ach, een overbodige vraag. Ook uw mensen delen in deze uitzichtloze toestand! Mensen die beschikken over motivatie hebben een intens verlangen om zaken te realiseren. Iets met elkaar te bereiken. Het is een samenspel tussen biologische en psychologische krachten. Sommigen zijn aangeleerd. Aangeleerd? Ja, mensen die het er niet bij willen laten zitten besluiten vanuit eigener beweging er ‘vol’ voor te gaan. Gemotiveerd en slagvaardig. Het kan ook zo zijn dat een goede en positieve opvoeding je al jong gemotiveerd maakt. Geen ‘we doen maar wat’, maar ‘we maken er het beste van!’ Dat maakt wel een verschil. Ook kunnen we vanuit een bepaalde behoefte gemotiveerd raken. Niet berusten in een vervelende situatie. Niet blijven verkeren in een ellendige toestand. Niet blijven steken in negatief en destructief gedrag. Kortom, motivatie is heel belangrijk voor een ondernemer.

Bent u te motiveren?

Hoe gemotiveerd zijn uw medewerkers? Het moet vanuit de ondernemer komen. Niemand gaat u motiveren. Spontaan, origineel en authentiek. Hoe doet u dat? Heeft u doelen? Heeft u behoeften? Denk eens goed na wat u wilt bereiken. Sommige doelen zijn complex te realiseren, sommige behoeften zijn moeilijk te vervullen en toch moet u ze steeds voor ogen houden. Uw eigen gedachten zullen uw motivatie rijkelijk beïnvloeden. Wees geen dromer, die zijn er al genoeg, maar wees realist. Bereik je dan alle doelen? De moeilijkheidsgraad en de eigen vaardigheden spelen natuurlijk een belangrijke rol, maar dat zegt niets over uw motivatie om de doelen te realiseren. Intrinsiek en extrinsieke motivatie. Het één komt uit uzelf (uw eigen bron) het andere komt doordat de aanleiding van uw motivatie vanuit het vooruitzicht van beloning of waardering ligt. Zo kunnen bepaalde medewerkers motivatie ontlenen aan waardering, aanmoediging of beloning. Het moet de ondernemer echter altijd te doen zijn om doelen te realiseren. Goed onthouden dus! De eigen doelen. Bij intrinsieke motivatie gaat het vaak om het spel dat ondernemen heet. En uw medewerkers? Hoe staat het daar eigenlijk mee? Ondernemers en personeel. Motivatie en ondernemerschap. Er zijn dikke boeken over geschreven.

Intrinsieke motivatie brengt kracht voort

De mate van gemotiveerdheid wordt echter simpelweg meestentijds bepaald door de verwachting die er ontstaat. Hoe effectief bent u in het waarmaken van verwachtingen? Heeft u voldoende zelfvertrouwen? Motivatie neemt zienderogen af wanneer u denkt aan een ‘mission impossible’ te werken. Niet ontkennen dus! Motivatie maakt het beste in ondernemers los. Gemotiveerde ondernemers zijn creatiever en meer gericht op een hoge inzet en werkplezier. Dat geeft een enorme ‘energyboost’ aan het doen, denken en handelen. Ik ken ondernemers die niet vooruit te branden zijn. Ze zien overal tegenop. Na enige tijd blijkt dat zijzelf het allerminst in hun plannen en doelstellingen geloven. Ze vullen het ene gat (in geld en beloftes) met het andere. Aan de andere kant ken ik ook ondernemers die het van een geheel andere zijde bekijken. Ze zijn integer, komen hun afspraken na en zijn betrouwbaar. Deze ondernemers weten dat zij anderen nodig hebben om hun doelen te realiseren. Ze zijn gemotiveerd. Willen vooruit.

Dat werkt –over het algemeen gesproken– aanstekelijk. Ze werken vanuit zelfovertuiging maar weten tegelijkertijd dat zij niet over alle bekwaamheden beschikken. Om toch de doelen succesvol te behalen raken zij gemotiveerd tot samenwerking. Zo bereiken zij hun doel.

Motivatie geeft de behoefte tot samenwerken

Samenwerken met klanten, zakenpartners, stakeholders en niet te vergeten medewerkers. De cirkel raakt gaandeweg rond. Gemotiveerd samenwerken. Samen verwachtingen delen, samen werken aan de realisatie van doelen. Zo -en zo alleen- krijgt de ondernemer gemotiveerde medewerkers. Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig. Je moet het alleen (willen) zien! Wanneer medewerkers niet verbonden zijn aan het gestelde doel verwacht de ondernemer van hen een onmogelijke opgave. Iets bereiken en willen bewerkstelligen dat niet ‘jouw ding’ is. Een gemotiveerde ondernemer doet er dus goed aan om veel aandacht te besteden aan het delen van zijn motivatie. Het delen van zijn of haar verhaal! Dat levert motivatie op bij de anderen. Of dit  zal lukken is redelijk voorspelbaar. Het gaat om voorbeeldgedrag, realisme, som eerlijkheid en betrouwbaarheid. Wanneer deze facetten ontbreken is het een onbegonnen zaak. Men loopt vast en wordt van de weeromstuit boos op de omgeving. Een ondernemer die anderen mee wil krijgen dient besluitvaardigheid en integriteit uit te stralen. “Wij gaan dit met elkaar doen!” Dat is wat anders dan in een hoekje te gaan zitten pruilen en piekeren waarom er toch altijd zoveel tegenslag is en waarom de medewerkers zo ongemotiveerd zijn. Dat is namelijk compleet je eigen schuld!

StemWijzer wint verkiezingen

0

De laatste weken was Nederland in de ban van de verkiezingen. Inmiddels is de confetti bij D66, FvD en Volt neergedaald en begint bij de partijen op de linkerflank de kater weg te trekken. Tijd om de balans op te maken. Niet over de zetelverdeling, maar over de kieshulpen die de Nederlandse kiezer de laatste weken hebben bijgestaan, en de StemWijzer in het bijzonder. 

Nog nooit waren er zo veel kieshulpen, en nog nooit zijn er zoveel StemWijzers ingevuld: 7,8 miljoen keer [1]. Dat is een miljoen keer meer dan bij de vorige verkiezingen, en drie keer meer dan die andere populaire kieshulp, het KiesKompas [2]. 

Het is het resultaat van een jaar lang plannen maken, ontwerpen, bouwen, tweaken en finetunen bij internetbureau Slik, dat samen met de technische afdeling van ProDemos werkte aan een volledig vernieuwde StemWijzer. Wat hebben de wijzigingen betekend voor al die miljoenen gebruikers?

Nieuwe partijen krijgen kans dankzij StemWijzer

Er deden 30 partijen mee aan de StemWijzer – het was misschien wel dé mogelijkheid voor kleine partijen om zich te laten zien aan een groot publiek. Twitter liep over van verraste kiezers die partijen bovenaan zagen eindigen waar ze nog nooit van hadden gehoord.

Toeval of niet: er kwamen nog nooit zoveel partijen in de Tweede Kamer. Dat brengt ons op:

Stemhulpen helpen 25% van de kiezers aan hun keuze

Ipsos onderzocht in opdracht van de NOS [3] op basis waarvan kiezers hun stem baseren. 

Bij een kwart van de kiezers speelde een stemhulp (Stemwijzer, Kieskompas of een andere website) een grote rol bij de keuze voor een partij. Een kwart van de kiezers geeft aan dat kieshulpen een grote rol hebben gespeeld bij hun keuze – daarmee zijn ze bijna net zo invloedrijk als de lijsttrekkers, die 30% voor hun rekening nemen.

Gebruikers zochten en vonden verdieping

Het bieden van stemhulp is eigenlijk een bijproduct van wat de StemWijzer echt beoogt: mensen laten nadenken over hun partijkeuze. In 2012 konden voor het eerst de meningen van alle partijen bij alle stellingen worden bekeken. Het ontwerp is sindsdien twee keer herzien, waardoor gebruikers nu veel beter de weg vinden naar die verdieping: er werd 41,1 miljoen keer doorgeklikt naar achtergrondinformatie of de partijenstandpunten bij een stelling.

De ‘shootout’ hielp 2,6 miljoen gebruikers bij het aanscherpen van hun keuze 

Lekker is dat: partijen die gelijk bovenaan eindigen in je StemWijzer. Weet je nog niet wat je moet kiezen. Daarom is een nieuwe functie gebouwd waar bij een bijna gelijke eindstand de mogelijkheid wordt geboden om twee partijen te vergelijken met een vijftal scherpe kwesties.

2,6 miljoen gebruikers (33%) van de StemWijzer gebruikten deze ‘shootout’ om hun keuze aan te scherpen. Hoewel het lastig statistisch is te bewijzen, lijkt het er op dat dit heeft bijgedragen aan de betrouwbaarheid van de StemWijzer.

De StemWijzer is gebruikt door écht iedereen

De nieuwe vormgeving van de StemWijzer is best brutaal: het diepblauw naast zwart, wit en subtiele grijstinten vormt een contrastrijk geheel. Dat is niet toevallig. De oude vormgeving was onvoldoende ingericht op slechtzienden. De StemWijzer is nu digitaal toegankelijk, zodat iedereen – van jong tot oud en van scherp- tot slechtziend – goed kan worden geholpen.

Slik voerde daarvoor in samenwerking met Stichting ABC en ProDemos een gebruikersonderzoek uit onder laaggeletterden. Naar aanleiding daarvan werden alle schermen nog eens flink herzien, zodat de StemWijzer qua vormgeving en taalgebruik ook op dit vlak voor iedereen goed is te gebruiken.

Niet veranderd: het algoritme

De berekening die de StemWijzer gebruikt om tot een resultaat te komen is als vanouds en eigenlijk heel simpel. Die berekening vindt bovendien plaats op de computer van de gebruiker en de uitslag wordt alleen gedeeld als de gebruiker daar toestemming voor heeft gegeven. Dat alles maakt de StemWijzer erg degelijk en veilig in gebruik. Op dit vlak dus niets opwindends: geen hackers, geen datalekken, geen overheidsinmenging.

De rol van Slik

Internetbureau Slik is een Rotterdams internetbureau dat weboplossingen bedenkt, ontwerpt en maakt. Slik maakt websites en webapplicaties, en is zelfverklaard marktleider in Nederland op het gebied van kieshulpen: naast de laatste drie StemWijzers maakte Slik de PartijenWijzer, de StemmenTracker, de StamcelWijzer, de KNGF CarriereWijzer en vele andere kieshulpen.

Het team van 16 specialisten staat bekend om de koppeling van keiharde, degelijke techniek aan goed ontwikkelde soft skills. Zo is gebruikersonderzoek standaard onderdeel van ieder project. Voor meer werk, zie www.slik.nl.

Bronnen:

1] https://prodemos.nl/nieuws/recordaantal-gebruikers-voor-stemwijzer-78-miljoen/
[2] https://kieskompas.nl/nl/tools/kieskompas-tweede-kamerverkiezingen-2021/
[3] https://nos.nl/collectie/13860/artikel/2373475

Economische impact huidige lockdown lijkt vooralsnog kleiner

0

Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 krompen consumptie door huishoudens, export van goederen en investeringen ongemeen hard. Na een versoepeling van de coronaregels in de zomer zijn de restricties in en buiten Nederland sinds medio oktober weer aangescherpt. De consumptie zakte daarna opnieuw ver weg, maar de export van goederen en de investeringen ondervonden minder schade dan tijdens de eerste lockdown. Hierdoor lijkt de huidige lockdown vooralsnog minder impact op een deel van de economie te hebben dan die van vorig jaar. Dit meldt het CBS in het jaaroverzicht van de Nederlandse economie in 2020.

De economie kromp in 2020 met 3,7 procent. Van deze krimp was ongeveer drie kwart toe te schrijven aan de lagere consumptie door huishoudens. Consumptie door huishoudens, investeringen, overheidsconsumptie en handelssaldo tellen op tot het bbp

In april 2020 kromp de consumptie door huishoudens met ruim 17 procent ongekend hard. Na een versoepeling in de zomer werden medio oktober de coronamaatregelen weer aangescherpt en zakte de consumptie opnieuw weg. In januari 2021 werd na april 2020 de grootste krimp ooit gemeten. Door het op 15 december sluiten van alle niet-essentiële winkels, krompen, naast de uitgaven aan bijvoorbeeld horeca, recreatie, sport en cultuur, nu ook de uitgaven aan duurzame goederen uitzonderlijk sterk.

Investeringen krimpen minder sterk

Tijdens de huidige lockdown was de krimp van het volume van de investeringen in materiële vaste activa kleiner dan in het voorjaar. In mei 2020 krompen de investeringen met ruim 18 procent, vooral door teruggelopen investeringen in vervoermiddelen. 

In januari 2021 is ruim 5 procent minder geïnvesteerd. Vooral de investeringen in vervoermiddelen, woningen, bedrijfsgebouwen en machines zijn in het najaar en begin 2021 minder gekrompen dan tijdens de eerste lockdown in april en mei 2020. De bezettingsgraad van de industrie lag bij aanvang van het eerste kwartaal van 2021 een stuk hoger dan bij aanvang van het tweede kwartaal 2020. Toen bereikte de benutting van machines en installaties het laagste niveau sinds de start van de meting in 1989. Ook het oordeel van producenten over de toekomstige productie is al maanden veel positiever dan in het voorjaar van 2020.

Export goederen weer terug op niveau van voor corona

Het volume van de goederenexport was in januari 2021 bijna 4 procent groter dan in januari 2020. Dat was de grootste groei in een jaar tijd. De export van goederen ligt sinds het najaar weer op het niveau van voor corona. Ook uit de wereldhandelsmonitor van het CPB blijkt dat de wereldhandel eind 2020 weer boven het niveau van begin 2020 lag. In april en mei 2020 kromp de uitvoer met meer dan 10 procent; er werden toen vooral minder transportmiddelen en aardolieproducten uitgevoerd. 

Door de opleving van export is ook de schok van de huidige lockdown voor een export-georiënteerde bedrijfstak als de industrie minder groot. In april 2020 daalde de gemiddelde dagproductie van de industrie sterk en in mei 2020 werd een dieptepunt bereikt. Vervolgens trok de productie weer aan en lag in januari 2021 weer op het niveau van voor de coronacrisis.

Producenten positief, consumenten somber

Het herstel van de productie industrie volgt op het aantrekkende producentenvertrouwen. In april 2020 bereikte het vertrouwen van de industriële ondernemers het laagste niveau sinds de start van het onderzoek in 1985. Nog geen jaar later hadden positieve ondernemers alweer de overhand en in maart 2021 was het producentenvertrouwen weer terug op het niveau van voor de coronacrisis.

Ook het consumentenvertrouwen daalde in april 2020 ongekend hard. De stemming herstelde de laatste maanden wel wat, maar consumenten bleven in maart 2021 nog steeds relatief somber. Dat komt vooral door hun oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden. Over de economie in de komende twaalf maanden zijn ze nagenoeg niet meer negatief. Het oordeel over de eigen financiële situatie voor de komende twaalf maanden was in maart zelfs een stuk positiever dan gemiddeld over de afgelopen twintig jaar.

Doorvaart Suezkanaal weer mogelijk

0

Het in het Suezkanaal vastgelopen containerschip Ever Given is met succes door Boskalis-dochter SMIT Salvage vlotgetrokken

Boskalis uit Papendrecht maakt bekend dat de berging van het aan de grond gelopen 20.000 TEU containerschip Ever Given in het Suezkanaal succesvol is verlopen. Met een lengte van 400 meter en een breedte van bijna 60 meter versperde dit reusachtige schip sinds 23 maart 2021 al het scheepvaartverkeer door deze vitale vaarroute.

Peter Berdowski, CEO Boskalis: “Kort na het aan de grond lopen van de Ever Given werden wij via SMIT Salvage verzocht om assistentie te verlenen bij de bergingsoperatie. Ik ben verheugd te kunnen melden dat ons team van experts, in nauwe samenwerking met de Suez Canal Authority, de Ever Given op 29 maart om 15:05 uur lokale tijd met succes heeft vlotgetrokken, waardoor een vrije doorvaart door het Suezkanaal weer mogelijk is geworden. Ik ben bijzonder trots op het uitstekende werk dat het bergingsteam ter plaatse en de vele collega’s van SMIT Salvage en Boskalis thuis hebben verricht om deze uitdagende operatie onder het toeziend oog van de wereld tot een goed einde te brengen. De tijdsdruk om deze operatie te voltooien was evident en ongekend groot en het resultaat toont eens te meer onze unieke capaciteiten als baggeraar en maritiem dienstverlener.”  

Voor het vlottrekken van het 224.000 ton wegende containerschip werd ongeveer 30.000 kubieke meter zand gebaggerd en om het schip los te trekken werden in totaal elf sleepboten en twee krachtige zeesleepboten (Alp Guard en Carlo Magna) ingezet. Het schip wordt naar een locatie buiten het kanaal gesleept voor een nadere inspectie

Online magazine Port of BUSINESS

0

Via onderstaande link kunt u het online magazine van Port of BUSINESS bekijken. Hierin vindt u onder meer kennisartikelen en andere inspirerende columns en artikelen. 

Wilt u meer weten over het online magazine, heeft u vragen of suggesties? Laat het ons weten via info@portofbusiness.nl

Klik hier om het magazine te bekijken.

Manipulatief leiderschap

0

Manipulatie komt vaker voor dan u wellicht denkt. Ook bij leiders en ondernemers. Misschien wel juist bij hen! Het gaat hierbij vooral om de wijze van overtuigen van een persoon, om tot een bepaald beeld of idee van de kwestie of de in hun ogen ‘waarheid’ te komen. Wat met name het manipulatieve aspect betreft is de inzet van een excessieve beïnvloeding als pressiemiddel. Dit gaat met nogal wat raffinement en verbaal geweld gepaard. Het manipulatieve aan deze wijze van beïnvloeding gaat vooral om het ‘gebruik- of misbruik maken’ van de persoonlijke leefomstandigheden, levenssfeer, levensovertuiging, de loyaliteit of de menselijkheid van degene die het slachtoffer gaat worden. Want slachtoffers vallen er! 

Manipuleren is eigenlijk oneigenlijke beïnvloeding inzetten om voordeel te verkrijgen. Door sjoemelsoftware, regelrechte fraude of het verstrekken van onjuiste informatie. Het maakt de manipulator niet uit. Alles kan! Ondanks alle mooie verhalen is het dus vooral het eigen belang van de manipulator dat prevaleert, veel meer dan het gemeenschappelijk of maatschappelijk voordeel. De manipulator laat het echter graag anders overkomen!

Hoe herken je een manipulator?

Je hebt het weleens. “Ben ik nou gek, of is hij (zij) het?” Je voelt je persoonlijk aangesproken, begrepen zelfs, maar aan het eind van de rit kom je bedrogen uit. Van de koude kermis thuis. Een manipulator kent vele gezichten. Er zijn er die het sympathiek, bijna verlegen en aandoenlijk weten te brengen, maar er zijn er ook die het nauwelijks verholen doen. Manipuleren ten eigen voordeel. Ondernemers komen dit snel te weten wanneer klanten manipulatie ontdekken. De klanten voelen zich bekocht. Ze gaan de ondernemer mijden. Leiders houden het wat langer vol. Wie durft er een weerwoord te spreken? Hoe herken je manipulatieve ondernemers en leiders? Wel, ze spreken graag over integer gedrag terwijl zij bewijsbaar de boel beliegen en bedriegen. Ze komen met namaakbewijzen om hun wankele veronderstellingen en beweringen te onderbouwen. Ze spreken mensen aan op hun persoonlijke waarden en normen terwijl zij zelf nauwelijks over enig geweten of normbesef beschikken. Ze haken aan op overtuigingen en (oer)angsten om mensen op hun gevoeligheden te raken. Kortom, zij gaan niet voor de waarheid maar voor een aangepaste versie daarvan teneinde hierdoor hun doel te bereiken. Bewust liegen.

Hoe manifesteert een manipulator zich?

Manipulatie komt van het Latijnse woord ‘manus’. Het betekent van oorsprong: “Met de hand aanpassingen maken!” De waarheid of de kwestie zelf zodanig veranderen of aanpassen dat het aannemelijk of aanvaardbaar klinkt. We zien dit ook soms terug bij regeringsleiders en de politiek. Kortom, overal waar er -in potentie- tegenstrijdige belangen zijn zal de manipulator zijn of haar wapens in de strijd werpen. De omgeving die dicht bij zichzelf (en zijn of haar waarden en normen) tracht te blijven (uit lijfsbehoud) is vaak het slachtoffer. Het heeft namelijk helemaal geen zin om eerlijkheid te betrachten ten opzichte van iemand die manipulatie toepast. De manipulator heeft altijd én voor alles een weerwoord. Hij heeft overal een verhaal, excuus of reden voor. Terwijl ze dit weten (en ook het feit dat anderen hier kennis van hebben) blijven zij het toch toepassen. Iedereen is immers gek in de ogen van de manipulator! Op rechtstreekse vragen volgen meestentijds ontwijkende, ontkennende of helemaal geen antwoorden. Zwijgen is in de ogen van de manipulator geen bevestiging van het beweerde maar een minachtende miskenning van het recht op een antwoord! Bizar gedrag. Het geeft blijk van weinig respect en ontwikkeling.

Hoe herken je het gedrag van een manipulator?

Is er al een flits van herkenning? Ondertussen speelt de manipulator in op persoonlijke gevoelens van sympathie, begrip en zwakheden van de ander. Het grote manipulatieve spel is dan begonnen. Ik ken leiders die al jarenlang op deze wijze de boel bij elkaar weten te houden. Zelfs ‘dingen’ voor elkaar krijgen. Vanaf de buitenkant bekeken lijkt het heel wat, van binnen is het echter allemaal zo rot als een mispel. Het voelt voor de manipulator echter als goed, uitermate slim en succesvol. Ze leven van trucs en machtspelletjes. Tegen beter weten in de kluit belazeren. Wanneer het écht verkeerd gaat zeggen ze (iets te) makkelijk ‘sorry’. Ze menen er echter niets van. Het is slechts een poging even alles te resetten. Wees dus alert. Als verweer klinkt als een smoesje, dan is het ook meestal zo! Vertrouw op uw gevoel en intuïtie. Een ondernemer die u iets probeert aan te praten, of een klant die dreigt met allerlei klachten of een leider die u op een oneigenlijke wijze tracht te beïnvloeden verdient geen bescherming of begrip. Hij of zij moet hooguit tegen zichzelf en de omgeving in bescherming worden genomen!

Wat is zo slecht aan manipulatie? Een milde manipulatie passen wij allemaal weleens toe.

De vele gezichten van een manipulator

Immers, klanten overtuigen, medewerkers aan de gang krijgen en stakeholders tevreden houden vraagt soms net iets meer dan een simpel rechttoe-rechtaan verhaal. Daar gaat het hier ook niet om. Het gaat om de meer zwaardere –gevaarlijke– vormen. Het gaat om de slachtoffers van manipulatoren! Ik ken een voorbeeld van iemand die altijd bereid is te helpen. Althans met de mond. Hij helpt zijn medewerkers, is in het sociale leven binnen zijn leefgemeenschap actief en steunt goede doelen. Althans met de mond. Wanneer er echt een beroep op zijn bereidwilligheid wordt gedaan gaat het mis. Zuchten, steunen en non-verbale communicatie. “Moet het echt nu, het komt op dit moment slecht uit? Kan het even anders?” Eigenlijk heeft hij helemaal geen zin in dit gedoe. Hij gebruikt zijn sociale gezicht uitsluitend om anderen te manipuleren. Manipulatoren spelen het spelletje op een professionele wijze. Ze duiken op het juiste moment weg. Aan hun woord moet je daarom maar weinig waarde hechten. Het klinkt wellicht allemaal als redelijk onschuldig, toch moet u niet onderschatten welke schade dit soort mensen aanrichten. In dit geval betreft het een ondernemer die op deze wijze mensen weet te manipuleren om toch vooral via hem de order te plaatsen.

Welke schade veroorzaakt een manipulator?

Er zijn ook tal van voorbeelden van meer persoonlijke en financiële schade. Bij leiders, werkgevers en ondernemers komt manipulatief gedrag in ruime mate voor. Zij beweren dingen, doen toezeggingen en bevestigen afspraken. Totdat! Wanneer het hen niet uitkomt of onwelgevallig is draaien zij de boel om, ontkennen alles en weten er een mooie draai aan te geven. Ter rechtvaardiging van zichzelf kunnen zij als de beste gladjes liegen en –bijna tot tranen toe bewogen– overtuigen. “Mea Culpa, Maxima Mea Culpa!” Sjoemelen is de manipulatieve leider op het lijf geschreven. Ondanks bewijzen van de tegenpartij blijven zij volharden in hun eigen waarheid. Bij een manipulator zou je eigenlijk alles wat wordt besproken direct zwart op wit moeten zetten. Het liefst opnemen of filmen! U begrijpt dat zo’n leider of ondernemer nooit een vertrouwensrelatie met zijn of haar omgeving zal opbouwen. Hierdoor hebben manipulatoren bovengemiddeld veel conflicten en rechtszaken! Komt het vaak voor? Vaker dan u denkt! Ik ken ondernemers die op deze wijze al jarenlang iets weten op te houden, een eigen wanstaltige creatie, die eigenlijk niet écht bestaat. Ze plakken er dure stickers op, doen er een strik omheen en verkopen hun omgeving knollen voor citroenen. 

Hoe sluit een manipulator u in zijn net?

Notoire bedriegers en leugenaars. Wellicht als laatste nog een waarschuwing. Hoe wapent u zich tegen manipulators? Wel, bedenk dat zij meester zijn in het u aanpraten van een schuldgevoel. U bent de oorzaak van dit alles. Ze maken over het algemeen nauwelijks hun eigen behoeften bekend. Die verwezenlijken zij op een andere manier. Dan kunnen ze het helemaal volgens hun eigen snode plan doen. Buiten u om, maar wel met gebruik van. Kijk dus uit voor een te sympathieke benadering!

De slachtofferrol is de manipulator op het lijf geschreven. Het past als een jas! Zij weten altijd het verhaal te keren. Zij zijn het slachtoffer of de oneigenlijk behandelde, zij hebben er alles aan gedaan, zij hebben zich ingespannen, zij verdienen alle voordeel van de twijfel. Voor u het weet bent u de schlemiel! Daarom, ga niet in op de argumenten en verleidingen van manipulatoren binnen uw (werk)omgeving. Zij laten u de vuile karweitjes opknappen. U moet uw handen niet vuilmaken. Laat u niet voor het karretje spannen. Na gebruik of liever gezegd misbruik te hebben gemaakt van uw aanwezigheid bent u geheid persona non grata! 

Hoe wapent u zich tegen een manipulator?

Wapen u –als ondergeschikte of ‘vriend’– vriendelijk tegen manipulatie door hen te behandelen zoals zij u behandelen. “Juist omdat jij daar zo goed in bent en altijd in staat bent om de meest optimale oplossing te vinden, ben ik er van overtuigd dat het jou perfect zal lukken deze klus zelf te klaren!” Het is beter tijdelijk schade te leiden dan blijvend meegesleept te worden in hun destructieve gedrag en -ontegenzeggelijk voorspelbare- desastreuze val!  Bent u klant of consument? Wacht u voor manipulatieve reclame en andere aanprijzingen. Ga af op uw intuïtie, eigen waarneming en ervaring. Laat u geen knollen voor citroen verkopen. Heeft u -vervelend genoeg- een manipulatieve leider als ‘lichtbaken’? Spreek hem of haar aan vanuit uw eigen waarde en normen. Leg zaken vast. Analyseer, documenteer en registreer. Het kan u later van pas komen! Laat u niet meeslepen in hun verhaal. Denk rationeel en wees nuchter. Heeft u een manipulator binnen uw relatie (privé of zakelijk)? Ga beiden in therapie (alleen doet hij of zij dat toch niet) wanneer u een koppel bent. Bij een zakelijke relatie is dit nog complexer.

Wie is het werkelijke slachtoffer van manipulatief gedrag?

Adviseer de manipulator dringend (om erger te voorkomen) om hulp te gaan zoeken voor het bespreekbaar maken van zijn of haar psychologische persoonlijkheidsstoornis. Lukt dit niet? Zoek dan bij voorbaat een stevige advocaat, deel met hem of haar de feiten, vertel hem of haar over de manipulaties en evalueer regelmatig de voorvallen en gebeurtenissen. Zo ontstaat er gaandeweg een ‘levendig’ dossier. Het kan de schade alleen maar beperken. Manipulatieve leiders zijn een plaag voor een argeloze omgeving van mensen die integer zijn, werkplezier willen beleven en op een normale en eerlijke wijze met elkaar om willen gaan. Het beste met elkaar voor hebben! Wie is het werkelijke slachtoffer? Hoe gek het ook klinkt, het is de manipulator, hij of zij trapt eens in de eigen val en dan is er geen weg terug! Manipulatief gedrag is een valkuil. Het kan je zomaar overkomen. Bent u bang dat u doorslaat in uw eigen gedrag? Mijn advies? Laten we allemaal eens goed in de spiegel kijken -als ondernemers, leidinggevenden en leiders- en naar de persoon in de spiegel lachen. Lacht hij of zij spontaan en zonder reserves terug? Dan zit het gelukkig nog steeds goed. Een manipulator kan namelijk niet om zichzelf lachen!

Meindert Stolk voorgedragen als gedeputeerde Zuid-Holland

0

Na de aangekondigde overstap van Adri Bom-Lemstra naar Glastuinbouw Nederland, heeft de CDA-Statenfractie Meindert Stolk voorgedragen als haar opvolger in het college van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland.

Stolk is sinds 2015 lid van Provinciale Staten en voorzitter van de CDA-Statenfractie in Zuid-Holland. Daarvoor heeft hij diverse functies binnen het CDA mogen vervullen, waaronder 16 jaar gemeenteraadslid en fractievoorzitter in Wassenaar en directeur van het CDA-partijbureau. Sinds 2011 werkt hij als zelfstandig communicatie- en public affairs adviseur en ondersteunt hij bedrijven en organisaties bij hun belangenbehartiging.

“Zuid-Holland is een prachtige provincie met een enorme diversiteit,” aldus Stolk. “Van de bedrijvigheid en cultuurvoorzieningen in de grote steden, tot de prachtige weidse natuur van de Waarden, de eilanden en de vele waterrijke gebieden. Een provincie waar ik mij als Statenlid al 6 jaar hard voor maak. Dat ik nu ben voorgedragen als gedeputeerde, vind ik buitengewoon eervol.”

Bom-Lemstra, die per 1 mei voorzitter wordt van Glastuinbouw Nederland, heeft het volste vertrouwen in haar opvolger. “Als gedeputeerde heb ik 6 jaar met Meindert mogen samenwerken. Hij is een ervaren politicus, is oplossingsgericht en heeft een hart voor de provincie en haar inwoners,” aldus Bom-Lemstra. “Bovendien kan hij met zijn grote netwerk de groeiagenda van Zuid-Holland verder ondersteunen.”

Maurits de Haan, vice-voorzitter van de CDA-Statenfractie, denkt dat de provincie een ervaren bestuurder rijker is met de voordracht van Stolk als gedeputeerde. “Natuurlijk is het jammer dat Meindert binnenkort geen deel meer uit zal maken van onze Statenfractie, maar het is de juiste persoon voor de juiste functie. Een aanwinst voor de provincie.”

De benoeming van Stolk als gedeputeerde wordt definitief als Provinciale Staten op 7 april instemmen met de voordracht.

Jongeren enthousiast maken voor een baan binnen de maritieme sector

0

Gezamenlijke arbeidsmarktbranding Nederlands Maritiem Land

Maritieme bedrijven kampen met een tekort aan onder andere technisch geschoolde medewerkers. Daarin is de maritieme sector niet uniek; vrijwel iedere bedrijfstak in Europa zit te springen om technisch geschoolde medewerkers en ICT-specialisten en projectmanagers voor uitdagende en complexe projecten. Daarom hebben branches en bedrijven binnen de sector de handen ineengeslagen om mee te werken aan een gezamenlijke arbeidsmarktaanpak. En daarmee de maritieme sector beter op het netvlies te krijgen bij leerlingen en studenten. Ook in de regio Drechtsteden.

Het goed positioneren van het maritieme cluster in die drukke, internationale arbeidsmarkt is de uitdaging die Nederland Maritiem Land is aangegaan. En dat was nodig. Want, zo blijkt uit diverse onderzoeken, het maritieme cluster heeft geen duidelijk gezicht naar buiten. Het gros van de jongeren die gekozen hebben voor een technisch profiel, maar ook van potentiële zij-instromers uit andere sectoren, heeft geen helder beeld van wat wij allemaal doen. Daarmee is de kans dat zij uiteindelijk kiezen voor een baan aan boord van een schip, in de haven, op een werf of bij een maritieme toeleverancier zeer klein. En dat is zonde, want het maritieme cluster heeft zoveel om trots op te zijn.

Gezamenlijke arbeidsmarktcampagne

De, onder de vlag van Nederland Maritiem Land, ontwikkelde arbeidsmarktcampagne ‘Maritime by…’ moet de maritieme sector een duidelijke gezicht geven zodat het op de ‘mentale shortlist’ van jonge en iets minder jonge (technische) talenten komen te staan. Hard nodig, vinden ook veel bedrijven. Bijvoorbeeld Damen Shipyard. Damens’ recruiter Marcel Koopman vertelde recent in een interview dat elke afstudeerder in de techniek op dit moment kan kiezen uit twintig banen. En het is vanuit dat gevoel van urgentie dat veel branches en bedrijven het belangrijk vonden om mee te werken aan de totstandkoming van een gezamenlijke arbeidsmarktaanpak.

Gratis campagnemateriaal voor bedrijven en organisaties in de maritieme sector 

De gezamenlijke profilering begint nu echt vorm te krijgen. Zo zijn de doelgroepen van de campagne benoemd, namelijk voortgezet onderwijs leerlingen en mbo-, hbo- en wo-studenten die allemaal al voor een technisch profiel hebben gekozen. Bedrijven zelf kunnen zich ook richten op zij-instromers. Vervolgens is een herkenbare stijl en een slogan (Maritime by…) bedacht en zijn er diverse materialen voor on- en offline gebruik ontwikkeld. Deze zijn via een online editor eenvoudig te personaliseren en daardoor te gebruiken door  zowel grote organisaties als kleinere mkb-bedrijven. Organisaties en bedrijven worden dan ook opgeroepen om hier zelf mee aan de slag te gaan. Het concept met bijbehorend materiaal is gratis te gebruiken en aan te passen.

Over Nederland Maritiem Land

Nederland Maritiem Land is een netwerkinitiatief van de Nederlandse maritieme sector. Het verbindt twaalf maritieme sectoren: havens, offshore, maritieme toeleveranciers, scheepsbouw, zeevaart, waterbouw, maritieme dienstverlening en kennisinstituten, binnenvaart, Koninklijke Marine, jachtbouw/watersportindustrie en visserij. Met 20.890 bedrijven die werkgelegenheid bieden aan zo’n 285.000 mensen, realiseert de sector een totale toegevoegde waarde van 24,7 miljard euro. Maritime Delta – een samenwerkingsverband in het maritieme cluster van Zuid-Holland tot aan Werkendam – is samenwerkingspartner van Nederland Maritiem Land, waar Drechtsteden als partner is aangesloten. 

Ambitie Drechtsteden: 30.000 extra arbeidsplaatsen

De Drechtsteden hebben gezamenlijk de ‘Groeiagenda 2030’ opgesteld. De Groeiagenda bevat de doelen en ambities waaraan tussen nu en 2030 wordt gewerkt. Werken waar je woont is één van die ambities. Dat betekent bestaande banen behouden en nieuwe bedrijven en werkgelegenheid naar de regio halen. Maar ook investeren in goed opgeleide mensen die aan de vraag van het bedrijfsleven in onze regio kunnen voldoen. 30.000 extra arbeidsplaatsen is het doel. De Gezamenlijke arbeidsmarktbranding draagt hieraan bij. Lees meer over Werken en Economie: https://www.drechtsteden.nl/Werken

Overheidstekort over 2020 uitgekomen op 34 miljard euro

0

De coronacrisis heeft een enorme bres geslagen in de Nederlandse overheidsfinanciën. Realiseerde de overheid over 2019 nog een overschot van ruim 14 miljard euro, over 2020 kwam de overheid 34 miljard euro tekort. Dit komt overeen met 4,3 procent van het bruto binnenlands product (bbp). De schuld nam in één jaar met 40 miljard euro toe, tot 435 miljard euro, oftewel 54,5 procent van het bbp. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe voorlopige cijfers over de overheidsfinanciën.

Het overheidssaldo en de overheidsschuld zijn de belangrijkste indicatoren voor de toestand van de overheidsfinanciën. De Europese normen hiervoor zijn een maximaal tekort van 3 procent en een maximale schuld van 60 procent van het bbp. Het tekort over 2020 is hoger dan de norm, terwijl de schuld onder de norm is gebleven. Door de uitzonderlijke omstandigheden heeft de Europese Commissie de Europese begrotingsregels echter tijdelijk opgeschort.

Uitgaven met 44 miljard euro gestegen

De overheid heeft in 2020 ruim 384 miljard euro uitgegeven. Hiermee waren de uitgaven 44 miljard euro hoger dan een jaar eerder.

Van de uitgavenstijging kwam 30 miljard euro door subsidies aan bedrijven en instellingen. Ongeveer de helft hiervan betreft de loonsubsidies verstrekt vanuit de tijdelijke noodmaatregel overbrugging werkgelegenheid (NOW). Andere grote tijdelijke subsidieregelingen in verband met de coronacrisis waren continuïteitsbijdragen aan bedrijven en instellingen in de zorg, de tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO), de tegemoetkoming vaste lasten (TVL), de beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer, en de overheidsfinanciering van de zorgbonus die werkgevers aan zorgpersoneel hebben verstrekt.

Door de tijdelijke subsidies bleef veel personeel van bedrijven en instellingen ondanks de crisis in dienst. De toename van de uitkeringslasten over 2020 was mede daardoor beperkt. Deze lasten namen wel met ruim 4 miljard euro toe, maar zij waren in beperkte mate aan corona te wijten. Iets minder dan de helft was het gevolg van hogere AOW-lasten. Bijna een derde van de toename van uitkeringslasten kwam door hogere uitgaven van het Rijk aan toeslagen, zoals voor zorg en kinderen. Bijstandsuitkeringen droegen gering bij aan de hogere uitkeringslasten.

Inkomsten ondanks crisis redelijk op peil gebleven

De overheid zag haar inkomsten over 2020 met 4 miljard euro dalen tot 350 miljard euro. Inkomsten uit vermogen zoals rente en dividend daalden relatief sterk met ruim 2 miljard euro. Door de coronacrisis keerden overheidsbedrijven minder dividend uit. Ook drukte het aanmerkelijk belang van de Staat in Air France-KLM de inkomsten uit vermogen; het verlies van Air France-KLM over 2020 is voor bijna 1 miljard euro toegerekend aan de Staat. De inkomsten uit vermogen maken nu nog maar 1 procent uit van het totaal van overheidsinkomsten. Tien jaar geleden was dit nog boven de 5 procent. De belangrijkste oorzaak van deze daling is het opdrogen van de aardgasbaten.

De belasting- en premieopbrengsten over 2020 daalden met bijna 2 miljard euro, oftewel 0,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vergeleken met de sterke economische krimp valt deze daling mee. Oorzaak van de relatieve kleine daling zijn de overheidssubsidies, waarvan het geld via belastingen en premies weer gedeeltelijk terug in de schatkist rolt. Zo nam de loon- en inkomstenheffing over 2020 toe. Daarentegen namen de opbrengsten van de vennootschapsbelasting af. Dit kwam deels doordat de Belastingdienst in 2019 hogere voorlopige aanslagen heeft opgelegd. Hierdoor is in 2020 minder over een jaar eerder geïnd dan in 2019. De btw-opbrengsten over 2020 bleven nagenoeg stabiel ten opzichte van een jaar eerder.

Schuld met 40 miljard euro gestegen

Door het forse tekort steeg de overheidsschuld in 2020 met 40 miljard euro, tot 435 miljard euro. Deze toename komt voornamelijk door de financiering van het tekort van 34 miljard euro. Ook kwam er minder geld in de staatskas door het verleende uitstel van betaling van belastingen, één van de coronasteunmaatregelen van het kabinet. Daardoor moest de Staat extra lenen. Anderzijds had de overheid nog niet alle subsidies als gevolg van de coronacrisis uitgekeerd. Dat heeft de schuldtoename gedempt. Samen met andere vooruitbetalingen en ontvangsten dan wel uitgestelde betalingen en ontvangsten hebben zij per saldo tot 8 miljard euro extra financiering geleid.

De schuldquote kwam eind 2020 uit op 54,5 procent. Dit is bijna 6 procentpunt hoger dan eind 2019. De hoogste schuldquote in de laatste 20 jaar werd eind 2014 bereikt, met 67,9 procentpunt.

Spreiden en sturen in mobiliteit

0

Direct bij de lancering van Samen Bereikbaar in Gorinchem sloot De Waal Autogroep zich aan en ondertekende zij de intentieverklaring om tien procent minder medewerkers in de spits te laten reizen. Waarom een autogroep zich aansluit bij Samen Bereikbaar? Maikel van Leeuwen, accountmanager zakelijke markt bij De Waal: “Het mobiliteitslandschap verandert, de vraag van de klant verandert én wij hebben zelf ambitie op dit vlak. Niet alleen naar klanten en de buitenwereld, maar ook naar ons eigen bedrijf en onze eigen medewerkers.”

Aanleiding: Korte Termijn Maatregelen A15

Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Rijkswaterstaat, Provincie Zuid – Holland en de Drechtsteden werken samen aan een betere doorstroming van de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem. Hiertoe is een pakket maatregelen samengesteld: de Korte Termijn Maatregelen A15.

Samen met het bedrijvenplatform Samen Bereikbaar worden verschillende regelingen en acties opgezet voor (logistieke) bedrijven.

Van autogroep naar de mobiliteit van morgen

De Waal Autogroep is zoals de naam doet vermoeden van oudsher een autobedrijf dat zich zowel op de particuliere als op de zakelijke markt richt. “Er zijn een paar ontwikkelingen gaande. Zo zagen we een aantal jaar geleden al dat de vraag van de klant aan het veranderen is. Een bedrijf is niet meer alleen op zoek naar lease auto’s voor medewerkers, maar wil een breder mobiliteitspakket aanbieden met ook andere mobiliteitsvormen. Ze zijn op zoek naar een ‘one stop shopping’ waarbij ze bij één partij al die verschillende vormen van mobiliteit kunnen inkopen en inzetten. Daarnaast zien we dat de verkoop van auto’s het afgelopen jaar tijdens Covid-19 is gedaald, over de hele branche heen met ongeveer 25 procent. Daarentegen wint het aandeel elektrische auto’s fors terrein op de nieuw verkochte brandstofauto’s. Al deze ontwikkelingen nemen wij mee in de mobiliteit voor morgen. We voegen nieuwe producten toe en sluiten aan bij relevante initiatieven.”

“Een van die producten is de fiets van de zaak. Naast een auto van de zaak kunnen bedrijven nu ook een fiets van de zaak afnemen. Dat kan van alles zijn, van een bakfiets tot een speed pedelec en alles er tussenin. De werkgever bepaalt zelf of hij alle leasekosten voor rekening neemt, de kosten deelt met de medewerker of dat de medewerker zelf de kosten moet betalen.” Meer weten of de fiets van de zaak? Lease a Bike bij De Mobiliteit Voor Morgen – Ontdek de leasefiets.

Spreiden en sturen

“In totaal werken er zo’n 300 mensen bij het bedrijf, en zijn we na gaan denken hoe we een percentage van deze groep uit de spits kunnen halen. Daarbij moeten we goed kijken naar de werkzaamheden en weten we ook dat veel mensen juist op bepaalde tijden op een locatie moeten zijn. Zo zijn showrooms en werkplaatsen meestal van 9 tot 18 uur open, en kunnen bijvoorbeeld monteurs niet thuis werken. Wel kunnen we bijvoorbeeld meer spreiden: dat de ene collega om 7 uur begint en de andere om 9 uur, zodat we toch zorgen voor minder druk in de spits. En we zetten meer in op thuiswerken. Dat was vóór Covid-19 meer uitzondering dan regel. Dat is sinds een jaar wel anders. We willen dit in de toekomst ook blijven doorzetten, waarbij medewerkers voor wie dit kan, een deel van de week thuis zullen werken en een ander deel van de week op kantoor.”

“Natuurlijk kijken ook wij naar de fiets. Medewerkers vonden dit niet gek of raar binnen een autobedrijf, maar waren juist nieuwsgierig. Het initiatief ‘fiets van de zaak’ werd leuk ontvangen en inmiddels heeft 10 procent er al gebruik van gemaakt. We hebben binnen het bedrijf een Speak app. Dat is een soort facebook pagina met verschillende groepen erin. Op deze speak app is ook veel aandacht besteed aan de verschillende initiatieven op dit vlak. En dat helpt in het draagvlak onder medewerkers.”

Ambitie en Samen Bereikbaar

Maikel: “We willen in de stad graag zichtbaar zijn op het gebied van mobiliteit. We willen ook vooroplopen en weten dat we moeten blijven ontwikkelen. Differentiatie is in deze een zeer bewuste keuze geweest. We moeten durven mee te veranderen. Intern gaan we aan de slag om de ambitie van Samen Bereikbaar, 10 procent van de medewerkers uit de spits, te realiseren. Dat is ambitieus, maar met fietsen en thuiswerken denken we het te kunnen halen. Het zou ontzettend mooi zijn als we een olievlek kunnen creëren en dat is waar we Samen Bereikbaar bij nodig hebben, om met communicatie het verhaal te blijven vertellen en de boodschap te blijven uitdragen.”

Samen Bereikbaar

Wilt u meer weten over Samen Bereikbaar en/of wilt u zich als bedrijf aanmelden? Kijk dan voor meer informatie op www.samenbereikbaar.nl.