Home Blog Page 2

Zet uw plannen eens op papier

0

Het delen van plannen met medewerkers geeft meer kans op realisatie

Staat u weleens stil bij de ontwikkelingsrichting van uw onderneming? “Natuurlijk”, zult u zeggen. En, waar gaat het zoal naar toe? Een mooie en zonnige toekomst? Hoe gaat u dit bereiken en wat zijn uw mijlpalen? Kortom, op welke wijze gaat uw bedrijf zich ontwikkelen? Mag ik u waarschuwen? Blijf niet rondcirkelen in uw eigen gedachten, deel het met mensen binnen uw vertrouwenskring. U zult merken dat hun input u verder brengt en dat dit de ontwikkeling ten goede komt!

Uit het hoofd, op papier

Er zijn een aantal manieren om de ontwikkeling van uw onderneming te stimuleren. Als eerste zou het zo kunnen zijn dat u alles in uw hoofd heeft. Eigenlijk heel privé. U denkt er vooral zelf veel over na. Uw droom is om een flinke omzet te realiseren. Een innovatieve ontwikkeling om te zetten naar een tastbaar product of dienst. Of u wilt juist in een nichemarkt ondernemen. Daar ligt u vaak aan te denken -wanneer u de slaap niet kunt vatten- in de duistere nacht. Het zijn allemaal gedachten, rijpe en groene ideeën. Maar, u bent er in ieder geval mee bezig! Het gaat om het plan en het beeld van de toekomst. U bent er nog niet aan toegekomen om het allemaal aan het papier toe te vertrouwen. Maar, dat komt! Omdat u weet wat u in grote lijnen wilt bereiken spreekt u er ook af-en toe over met uw mensen. Zij reageren vaak wisselend behoudend dan wel uitbundig of enthousiast. U heeft echter nog geen enkel idee of ze het ook snappen! Toch wilt u graag dat zij het snappen. Het is tijd om uw gedachten eens meer vorm te geven door een helder en leesbaar plan te schrijven. Uit het hoofd, op papier. Oeh, dat is al weer een stuk moeilijker. Het gaat om tekst en cijfers. En dat dan ook nog in de juiste combinatie. U probeert tot een systematisch aanpak te komen. Het moet allemaal wel kloppen. U wilt in de tussentijd alvast ‘wat’ stappen nemen. Maar welke stappen en in welke volgorde?

Van plannen maken naar stappen zetten

U moet duidelijke mijlpalen gaan benoemen. Waar wil ik naar toe, op welke wijze en binnen welke termijn? Er komt langzamerhand lijn in uw plan. U krijgt een steeds helderder beeld voor ogen. U kent uw sterke en zwakke punten. U weet wat voor verbetering vatbaar is. U weet dus wat kan bijdragen aan uw succes. Het plan krijgt meer en meer gestalte. U weet welke richting u op moet! Ook de ‘anderen’ moeten weten wat uw doelstellingen zijn. U krijgt er duidelijk zin in. U betrekt zelfs af en-toe ‘stiekem’ uw mensen erbij. U vraagt hen wat zij ervan vinden. Leuke plannen en mooie uitdagingen. De reacties zijn wisselend maar hoopgevend. U stelt de eerste mijlpalen. Dan en dan moeten ‘we’ daar en daar staan. Ambitie! U krijgt langzamerhand oog voor de lange termijn ontwikkeling. Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd. U benoemt een aantal cruciale meetpunten. Op deze wijze kunt u monitoren en checken of u de goede richting weet vast te houden. Er moet -immers- uiteindelijk iets gebeuren. Plannen moeten gerealiseerd worden. U wilt uw doelen realiseren. Het voelt anders dan vroeger. Toen ‘deed’ u maar wat. Het wordt concreter, maar nog steeds blijven uw ogen open voor onverwachte uitdagingen. Dat is goed. Als ze maar niet uw plannen verstoren! U bedenkt verschillende scenario’s. Ongemerkt bent u ‘beetje bij beetje’ bezig om een vorm van plan tot realisatie te ontwikkelen.

Beter laat dan nooit

Het worden meer en meer concreet meetbare doelstellingen. U kijkt meer dan voorheen naar de omstandigheden. U krijgt een breder beeld van de omgeving. Er zijn altijd wel belangrijke ontwikkelingen en omstandigheden die uw plan in de war kunnen schoppen. U gaat anticiperen en proactief reageren. Als vanzelfsprekend maakt u analyses en neemt u doordachte besluiten. Het heeft duidelijk geholpen –al die gedachten over uw bedrijf– eens toe te vertrouwen aan het papier. U kijkt er af-en-toe nog eens naar. Het is echter (bijna spontaan) een heel dynamisch stuk geworden. U heeft structuur gebracht in uw doelen, mijlpalen en communicatie. Uw medewerkers participeren en komen soms met goede suggesties. U communiceert!“ Eigenlijk is het best leuk dit soort zaken met het ingewijden te bespreken”, bedenkt u onverwacht en (jammer genoeg) achteraf. Medewerkers moeten bewust betrokken worden bij processen van planvorming. Enerzijds geeft het draagvlak en anderzijds voegen zij iets toe aan de plannen. Praktische tips en suggesties om het ‘samen’ beter te doen. Personeel bezit meestal veel kennis, meer dan u denkt. Zij zien het allemaal vanuit een andere scope. Ze komen soms met heel bruikbare alternatieven en tips. Probeer de kracht van uw medewerkers te mobiliseren. Ten laatste wil ik u nog graag aanmoedigen om ook aan de financiële kant veel aandacht te besteden.

Openheid en transparantie geen betrokkenheid

U hoeft echt geen klotsende oksels te krijgen op het moment dat u óók bij de financiën uw naaste medewerkers en andere ingewijden bij uw plannen betrekt. Zorg dat u weet hoe het staat met uw bedrijf. Dan weten zij het óók en kunnen zij er óók rekening mee houden. Heeft u actueel inzicht in uw cijfers? Vertaal uw plannen in prognoses, begrotingen en financiële onderbouwingen. Bespreek deze met uw accountant en bankier. U ziet het: “de vertrouwenskring wordt steeds groter!”

Ondernemers werken aan een bereikbare regio via werkgeverscommunity Samen Bereikbaar

0

Tot 2030 staat de renovatie en vervanging van 13 bruggen, 8 tunnels en 10 wegen in de provincie Zuid-Holland op het programma. Vraagt u zich af hoe u bereikbaar blijft? Denkt u na over de invoering van hybride werken, wilt u andere vervoermiddelen dan de auto stimuleren of heeft u vragen over uw mobiliteitsbeleid? Speciaal voor het bedrijfsleven,
overheden en ondernemersverenigingen in de Drechtsteden, BAR-gemeenten en Gorinchem is er het platform Samen Bereikbaar. Deze werkgeverscommunity helpt u kosteloos op weg op het gebied van mobiliteit.

Waarom lid worden?
Het platform ondersteunt meer dan 75 bedrijven om hun mobiliteitsbeleid slimmer en duurzamer in te richten. Hierbij wordt rekening gehouden met nieuwe trends en tools op het gebied van mobiliteit, zoals hybride werken, probeeracties elektrische fiets, postcodescans en logistiek advies. Deelname is gratis, maar niet vrijblijvend. Aangesloten bedrijven willen echt actief samenwerken en tekenen daarom een intentieverklaring waarmee zij zich binden aan het verduurzamen van hun mobiliteit. Met slimme mobiliteitsoplossingen streven zij na om 10% van hun medewerkers uit de spitsen te halen. Samen Bereikbaar helpt bedrijven vervolgens op weg om dit doel te bereiken door middel van een stappenplan gebaseerd op inzicht krijgen, actie ondernemen en resultaat behalen.

N3 en A15
In het afgelopen jaar zijn er verschillende werkzaamheden geweest aan de A15 en de N3. Door middel van toolboxen en webinars informeerde Samen Bereikbaar bedrijven in de regio over de werkzaamheden. Met concrete maatregelen zoals e-bike pools werden meer dan 50 bedrijven geholpen. Ook zijn er diverse bedrijven ondersteund bij de ontwikkeling van een thuiswerkbeleid. De werkzaamheden aan de A15 resulteerde in een nieuwe samenwerking met de gemeente Gorinchem.

Initiatiefnemers
Samen Bereikbaar is een initiatief van De Verkeersonderneming en de Drechtsteden.

Lid worden
Meer weten over Samen Bereikbaar? Ga naar www.samenbereikbaar.nl of neem contact op met projectleider Anna Schouten via: anna.schouten@samenbereikbaar.nl.

Omzet groothandel bijna 17 procent hoger in derde kwartaal 2021

0

De groothandel en handelsbemiddeling heeft in het derde kwartaal van 2021 bijna 17 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal faillissementen in de groothandel daalde in het derde kwartaal voor het vijfde kwartaal op rij. Zowel het ondernemersvertrouwen van groothandelaren als de verwachting over de export nam iets af in het vierde kwartaal. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

De omzet van groothandelaren in olie en steenkool kwam in het derde kwartaal ruim 61 procent hoger uit dan een jaar eerder. In vergelijking met hetzelfde kwartaal van 2019 bleef de omzet echter nagenoeg gelijk. De groothandel in landbouwproducten boekte in het derde kwartaal van dit jaar ruim 18 procent meer omzet dan een jaar eerder. Ook groothandelaren in industriemachines, non-food, ICT-apparatuur en voedingsmiddelen realiseerden meer omzet dan het jaar ervoor.

Opnieuw minder faillissementen

In het derde kwartaal van 2021 werden 30 faillissementen uitgesproken in de groothandel en handelsbemiddeling. Daarmee waren er in de groothandel voor het vijfde kwartaal op een rij minder faillissementen. In 2019, het laatste jaar voor het uitbreken van de coronacrisis, werden gemiddeld ruim 90 faillissementen per kwartaal uitgesproken.

Ondernemers groothandel overwegend optimistisch in het vierde kwartaal

Het vertrouwen van ondernemers in de groothandel en handelsbemiddeling kwam in het begin van het vierde kwartaal van 2021 uit op 23,5. Dat is een lichte afname van het vertrouwen in vergelijking met het derde kwartaal van 2021 (25,9). In vergelijking met de eerste twee kwartalen van het jaar is het ondernemersvertrouwen echter hoger. Ondernemers waren in het vierde kwartaal overwegend optimistisch over de omzetverwachting in de komende drie maanden, per saldo 29 procent verwacht een hogere omzet. Daarnaast verwacht per saldo 24 procent van ondernemers een toename in de personeelssterkte in dezelfde periode. De vragen uit het onderzoek zijn aan het begin van het vierde kwartaal 2021 aan de ondernemers voorgelegd.

Optimisme over export neemt licht af

Ondernemers in de groothandel zijn in het vierde kwartaal iets minder optimistisch over de export dan in het derde kwartaal. De exportindicator komt uit op 8,8. Zowel het oordeel over de buitenlandse omzet als de verwachtingen voor de buitenlandse orderontvangst verslechterden, maar bleven positief. Het oordeel over de buitenlandse orderpositie sloeg in het vierde kwartaal om van gematigd positief naar gematigd negatief, waarmee voor het eerst sinds het derde kwartaal van 2020 de stemming hierover iets terugloopt. De enige indicator die iets verbeterde was het oordeel over de concurrentiepositie.

Nieuwe stap in verduurzaming Zuid-Hollands glastuinbouwgebied

0

Provincie Zuid-Holland

Glastuinbouwondernemers en huishoudens in Westland en Oostland kunnen rekenen op forse uitbreiding van duurzame warmtevoorziening met aardwarmte én restwarmte uit de Rotterdamse haven.

Diverse partijen maken namelijk werk van verdere ontwikkeling van het WarmteSysteemWestland, een warmtenetwerk in Oostland én aansluiting daarvan op WarmtelinQ. Dat kan in de toekomst in totaal zorgen voor een besparing van aardgasgebruik vergelijkbaar met dat van 180.000 huishoudens.

De afspraken voor Westland zijn vastgelegd in een convenant tussen Energie Transitie Partners, gemeente Westland, Gasunie, Glastuinbouw Nederland, Greenport West-Holland, de ministeries van LNV en EZK en de provincie Zuid-Holland. Ook werd een tweede convenant ondertekend, specifiek voor het Oostland. Hierin staan afspraken hoe ook in dit gebied gewerkt wordt aan de ontwikkeling van een warmtenet en hoe aansluiting op WarmtelinQ mogelijk kan zijn. Beide convenanten werden dinsdag 7 december ondertekend tijdens de Meet & Greet Energie, georganiseerd door Greenport West-Holland.

Meindert Stolk, gedeputeerde Tuinbouw en voorzitter van Greenport West-Holland, zette namens de provincie zijn handtekening. “De Zuid-Hollandse glastuinbouw is enorm innovatief. En samenwerken is er de norm. Daarmee speelt de sector een cruciale rol bij de overstap naar duurzame energie. Al jaren wordt hier in de regio gewerkt aan het warmtesysteem, de ondernemers hebben hiervoor hun nek uitgestoken en nemen hierin samen het voortouw. Mooi dat dit nu door zoveel partijen wordt onderkend en we de ontwikkeling samen gaan versnellen. Daar heeft de hele regio profijt van.”

Warmtesystemen gekoppeld

Enkele jaren wordt al gewerkt aan het WarmteSysteem Westland, een aaneenschakeling van bestaande lokale warmtenetten. Via het net wordt aardwarmte uit de regio aan tuinders in het Westland geleverd. Realisatie ervan kan in de Westlandse regio al in 2025 zorgen voor een besparing vergelijkbaar met het aardgasverbruik van ruim 140.000 huishoudens op jaarbasis. Warmtesamenwerking Oostland streeft eveneens al jaren naar de verduurzaming van de warmtevraag in het gebied. Er is veel potentie voor geothermie en hier wordt al volop aan gewerkt.

Gedeputeerde Jeannette Baljeu, verantwoordelijk voor de warmteleiding WarmtelinQ, is erg te spreken over de koppeling tussen beide warmtenetten: “Dit voorbeeld laat zien hoe de infrastructuur van WarmtelinQ en lokale initiatieven elkaar versterken. Door beide systemen met elkaar te koppelen worden ze robuuster en toekomstbestendiger. Dankzij de koppeling van bovenregionale en lokale systemen zijn er mooie resultaten te behalen.” Met de aanleg van WarmtelinQ komt restwarmte uit de Rotterdamse haven beschikbaar voor circa 120.000 woningen en andere gebouwen in onze regio. Door een aftakking ter hoogte van Delfgauw richting het Westland kan de glastuinbouwsector en gebouwde omgeving in de toekomst ook gebruik maken van deze restwarmte als een duurzaam alternatief voor het huidige gebruik van aardgas. De koppeling aan deze leiding kan tot wel 100 megawatt leveren, wat gelijk staat aan het verbruik van circa 40.000 huishoudens.

Verdere uitwerking

Diverse afspraken vanuit het convenant worden op dit moment al gerealiseerd of de komende periode verder uitgewerkt. De provincie spant zich in om de samenwerkingen te ondersteunen en beschikbare financieringsbronnen aan te boren. Zoals de propositie NieuweWarmteNu! die bij het nationaal groeifonds is ingediend, van waaruit concrete projecten uit Oostland en Westland gerealiseerd kunnen worden. Zo zetten we steeds nieuwe stappen in het bereiken van de doelstellingen van het provinciale Uitvoeringsprogramma ‘Schone Energie voor iedereen’.

Omzet zakelijke dienstverlening 19,5 procent hoger in derde kwartaal

0

De omzet van de zakelijke dienstverlening lag in het derde kwartaal van 2021 19,5 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Een jaar geleden hadden veel branches flink te lijden van de maatregelen om het aantal coronabesmettingen te beperken; hierdoor is nu sprake van een fors hogere omzet. Vergelijking met het derde kwartaal van 2019 laat zien dat de omzet van de zakelijke dienstverlening boven het niveau van voor corona ligt. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

De omzetgroei van de zakelijke dienstverlening van 19,5 procent volgt op een recordgroei van ruim 20 procent een kwartaal eerder. Vergeleken met twee jaar geleden lag de omzet van de zakelijke dienstverlening 3,3 procent hoger.

Bij de IT-dienstverleners was de omzet in het derde kwartaal 7,3 procent hoger dan een jaar eerder, en 9,6 procent hoger dan twee jaar eerder.

De uitzendbranche zette 14,2 procent meer om vergeleken met het derde kwartaal een jaar eerder, en 2,6 procent meer dan twee jaar geleden. Met name de grotere uitzendbureaus profiteren van de aantrekkende vraag.

Bij de managementadviesbureaus, een branche waarin veel zzp’ers werkzaam zijn, groeide de omzet met 13,6 procent. Vergeleken met twee jaar geleden was de omzet 10,7 procent hoger. Ook de beveiligingsbranche profiteerde van de toegenomen bedrijvigheid en coronagerelateerde werkzaamheden zoals controles en de beveiliging van vaccinatielocaties. De omzet was 16,2 procent hoger dan een jaar eerder en 14,3 procent hoger dan twee jaar eerder.

Omzet reisbranche nog een kwart lager dan voor corona

De reisbranche behaalde 109 procent meer omzet, maar deze branche werd vorig jaar dan ook verreweg het hardst getroffen. Vergeleken met twee jaar geleden was de omzet in het derde kwartaal van 2021 een kwart lager.

Het reclamewezen werd na de reisbranche het hardst geraakt door corona. In het derde kwartaal lag de omzet 13,5 procent hoger, maar vergeleken met het derde kwartaal van 2019 was de omzet bijna 4 procent kleiner.

Ondernemersvertrouwen stijgt verder

Het ondernemersvertrouwen van de zakelijke dienstverleners steeg in het vierde kwartaal van 2021 verder naar 20. Hiermee komt het ondernemersvertrouwen op het hoogste niveau sinds het derde kwartaal van 2018, toen het ondernemersvertrouwen 20,2 bedroeg.

Ondernemers in de zakelijke dienstverlening zijn optimistisch over de verwachte ontwikkeling van de omzet en de personeelssterkte. In het vierde kwartaal verwacht per saldo 31,5 procent van de ondernemers meer om te zetten, en verwacht per saldo 29,0 procent een toename van de personeelssterkte. Wel verwacht per saldo 44,4 procent van de ondernemers dat een tekort aan arbeidskrachten een belemmering zal zijn.

Bedrijventerreinen onmisbaar voor toekomstbestendig vestigings- en werkklimaat

0

Provincie Zuid-Holland

De provincie Zuid-Holland zet in op een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigings- en werkklimaat. Bedrijventerreinen spelen hierin een belangrijke rol. Om ook de komende jaren aantrekkelijke en concurrerende bedrijventerreinen te houden, is eind vorig jaar de bedrijventerreinenstrategie door Gedeputeerde Staten vastgesteld. Deze strategie geeft richting aan de provinciale inzet voor de komende jaren. De uitvraag naar de regio’s is inmiddels gedaan.

Behoefte aan 200 hectare bedrijventerreinen

Een belangrijk onderdeel van deze strategie is het actualiseren van de provinciale behoefteraming. Dit is een markttechnische onderbouwing waarbij op basis van een aantal objectieve criteria de toekomstige ruimtebehoefte aan bedrijventerrein in beeld wordt gebracht. Hiermee is begin 2021 gestart en deze is eind oktober afgerond. Uit de behoefteraming komt naar voren dat er in heel Zuid-Holland tot en met 2030 een behoefte is aan circa 200 hectare bedrijventerrein. Deze behoefte is niet voor alle regio’s gelijk en verschilt dus per regio. Dat geldt ook voor de kwaliteit van het aanbod. De provincie wil in eerste instantie de bestaande voorraad aan bedrijventerreinen beter benutten; pas daarna is uitleg of uitbreiding aan de orde.

Opgave en regionale visies

Deze behoefte wordt uiteraard ook in een breder perspectief geplaatst met andere opgaven waarvoor Zuid-Holland staat (o.a. energieopgave, woningbouwopgave, bereikbaarheid en natuuropgave). Deze vastgestelde actualisatie vormt input voor het gesprek met de regio’s om gezamenlijk te komen tot geactualiseerde en door Gedeputeerde Staten vast te stellen regionale bedrijventerreinenvisies. Streven is dat de regio’s deze medio 2022 bij de provincie aanleveren. Zo kunnen we ook in de toekomst voor Zuid-Holland een gezond vestigings- en werkklimaat creëren.

Online magazine Port of BUSINESS

0

Via onderstaande link kunt u het online magazine van Port of BUSINESS bekijken. Hierin vindt u onder meer kennisartikelen en andere inspirerende columns en artikelen. 

Wilt u meer weten over het online magazine, heeft u vragen of suggesties? Laat het ons weten via info@portofbusiness.nl

Klik hier om het magazine te bekijken.

Voldoende woningbouwplannen in Zuid-Holland

0

Provincie Zuid-Holland

Uit het rapport ‘Inventarisatie plancapaciteit oktober 2021’ van ABF Research blijkt dat er in Zuid-Holland genoeg plannen zijn om in de woningbouwopgave te kunnen voorzien.

Zuid-Holland staat aan de lat om 200.000 à 220.000 woningen erbij te bouwen voor 2030.

Afgelopen jaar versnelling ingezet

Met de Zuid-Hollandse gemeenten heeft de provincie in 2020 een versnelling ingezet in het maken van goede plannen. Inmiddels zijn er 145% plannen tegenover een opgave van 100%. Dit betekent concreet dat er in Zuid-Holland plannen zijn voor zo’n 280.200 extra woningen. De plannen van nu tellen voldoende woningen om in de bouwopgave te voorzien. Met de ontwikkeling in Zuidplaspolder en Valkenhorst, zijn er in Zuid-Holland de komende periode dan ook geen aanvullende grootschalige uitleglocaties nodig. Daarnaast is er in Zuid-Holland een hoeveelheid aan ‘harde’ plannen van bijna 70.000 woningen. Hiermee zijn er voldoende ‘harde’ plannen om ruim drie jaar vooruit te kunnen bouwen als we kijken naar het bouwtempo van de afgelopen jaren. Gemeenten met bestaande ‘zachte’ plannen ondersteunen we met behulp van de subsidieregeling Vliegende Brigade Zuid-Holland om deze plannen ‘hard’ te maken.

Wat is er nodig?

Wat de komende periode verder nodig is, zijn extra en structurele rijksmiddelen voor het versterken van de investeringscapaciteit van woningcorporaties, infrastructuur en gebiedsontwikkelingen. We zoeken daarbij naar wederzijds bindende afspraken over structurele financiering. Daarnaast heeft de provincie behoefte aan meer ruimtelijk-juridische instrumenten. Ook vraagt de provincie snel duidelijkheid over de aanpak van de stikstofopgave. De provincie maakt zicht tot slot zorgen over het gebrek aan personeel bij overheden, rechterlijke macht en private partijen om alle bestaande plannen daadwerkelijk op tijd om te zetten in woningen.

De komende periode blijft de provincie zich, samen met het Rijk, gemeenten, woningcorporaties en private partijen inzetten om nog meer bestaande plannen ‘hard’ te maken en zo een (t)huis te bouwen voor iedereen. Aanvullende grootschalige uitleglocaties zijn onnodig en zouden alleen maar meer druk leggen op de al beperkte personele capaciteit.

Het rapport ‘Inventarisatie plancapaciteit 2021’ is uitgevoerd door ABF Research in opdracht van het ministerie van BZK.

Investeren in een schonere binnenvaart levert grote maatschappelijke voordelen

0

Provincie Zuid-Holland

Volgens het CLean INland SHipping (CLINSH) consortium levert investeren in een schonere binnenvaart de komende jaren grote maatschappelijke baten op. Hierbij valt te denken aan voordelen voor de volksgezondheid en behoud van biodiversiteit door een verbetering van de luchtkwaliteit door minder milieuvervuilende uitstoot van met name stikstof en fijnstof. Scheepseigenaren hebben hiervoor financiële ondersteuning nodig zodat zij in schonere technieken kunnen investeren. De maatschappelijke baten hiervan zijn een veelvoud van deze investeringskosten. Ook pleit CLINSH voor de inzet van een Europees vergroeningsfonds.

Jeannette Baljeu, gedeputeerde provincie Zuid-Holland, voorzitter Clinsh: ‘Nu investeren in nieuwe, schone scheepsmotoren en emissiereducerende toepassingen, maakt dat we op de korte termijn al veel maatschappelijke winst kunnen behalen. Met deze investeringen kunnen we de periode totdat de zero-emissie technieken breed toepasbaar zijn overbruggen, zonder stil te staan.’

Voor de toekomst zijn emissievrije technologieën in de binnenvaart voorzien, zoals elektrisch varen op batterijen en waterstof. Toch pleit het CLINSH-consortium ervoor om de komende periode ook te investeren in direct beschikbare maatregelen voor de bestaande binnenvaartvloot. Met deze investeringen kan de luchtkwaliteit al op korte termijn worden verbeterd. Zo blijkt uit het ‘CLINSH-scenario’ onder andere dat de komende jaren de maatschappelijke baten van emissiereductie, van met name stikstof en fijnstof, €4,9 miljard bedragen. Deze baten liggen aanzienlijk hoger dan de investeringskosten (€1,3 miljard) en de extra totale kosten voor de scheepseigenaren (€760 miljoen) in deze periode.

Daarnaast adviseert het CLINSH-consortium om te investeren in walstroom op plekken waar aangemeerde schepen nu met hun dieselgenerator voor een verslechterde luchtkwaliteit en geluidsoverlast zorgen. De afschaffing van energiebelasting op walstroom moet een gelijk speelveld creëren met stroomopwekking aan boord met onbelaste diesel.

Europees vergroeningsfonds voor de transitieperiode naar zero-emissie

Uit de studies die uitgevoerd zijn door CLINSH blijkt dat de komende 10-15 jaar in veel gevallen vervanging van de motoren door een moderne stage V motor voordelig is vanuit maatschappelijk oogpunt. In andere gevallen is de toepassing van nabehandelingstechniek zoals SCR-katalysatoren en roetfilters of het gebruik van de brandstof GTL een effectieve maatregel. Om de periode naar een brede inzet van zero-emissie technieken voor de Europese binnenvaart te overbruggen, is de aanbeveling dat Europa via een vergroeningsfonds voor de binnenvaart scheepseigenaren van bestaande schepen financieel steunt om over te kunnen stappen naar stage V motoren, nabehandelingstechnieken en schone brandstof.

Metingen in praktijksituaties

In het CLINSH-project is de uitstoot van de binnenvaart 2 jaar lang in de praktijk gemeten. 43 binnenvaartschepen die door heel West-Europa varen, hebben aan het project meegedaan. Op deze schepen zijn verschillende technieken en alternatieve brandstoffen gebruikt en de emissies gemeten. Daarnaast zijn er metingen gedaan aan de Rijnoever en in een aantal Duitse havens.

CLINSH heeft op basis van de metingen emissiefactoren ontwikkeld om de effecten van de binnenvaart op emissie en luchtkwaliteit in meerdere regio’s in beeld te brengen. Hierbij is gekeken naar bestaande vaarpatronen. De methodologie is beschikbaar voor havenautoriteiten, lokale en regionale autoriteiten. Zij kunnen het CLINSH-onderzoek(verwijst naar een andere website) gebruiken om het effect van maatregelen voor vergroening van de binnenvaart te beoordelen en om beleidsvragen te beantwoorden.

Over CLINSH

CLINSH is een Europees consortium dat schone binnenvaart promoot. Binnen CLINSH werken Nederlandse, Belgische, Duitse en Engelse publieke en private organisaties samen. De Provincie Zuid-Holland is een belangrijke partner in deze samenwerking. Op 1 september 2016 is het consortium CLINSH gestart met de uitvoering van het CLINSH-project met een subsidie ​​van het Europese fonds LIFE. Het belangrijkste doel van CLINSH is het verbeteren van de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden door het versnellen van emissiereducties in de binnenvaart.

Project ‘Van Bank naar Bouw en Techniek’ pakt door

0

Provincie Zuid-Holland

Bedrijven in de bouw en installatietechniek zitten te springen om personeel. Tegelijk staan in de banken- en de verzekeringssectoren door automatisering honderden banen op de tocht. Daarom zoeken Bouwend Nederland en Techniek Nederland naar een goede manier om mensen die de banken- en verzekeringssector willen of moeten verlaten, de overstap naar de bouw of de techniek te laten maken. Eind 2019 is het project Van Bank naar Bouw en Techniek gestart als proef, mede dankzij een subsidie van de provincie Zuid-Holland. Van Bank naar Bouw en Techniek gaat na een succesvolle proefperiode vanaf 1 januari 2022 met volle kracht verder als Human Capital deelakkoord. Op donderdag 25 november is het deelakkoord in een onlinebijeenkomst door de partners bekrachtigd.

Geleidelijk proces voor grote stap

Deelakkoord Van Bank naar Bouw en Techniek, onderdeel van de Human Capital Agenda, is gericht op werknemers van niveau mbo-3 tot en met hbo. Het is bedoeld om bijvoorbeeld hypotheekadviseurs en financieel adviseurs versneld om te scholen, tot onder meer werkvoorbereiders en kostencalculators in de bouw- en technieksector. Samen met onder andere brancheorganisaties van de banken en de verzekeraars is daar een succesvol omscholingstraject voor gestart.

Persoonlijke begeleiding

De ondertekening van het deelakkoord is goed nieuws voor bouw- en installatietechniekbedrijven. De aankomende jaren zullen ruim 60.000 nieuwe arbeidskrachten nodig zijn in de bouw. En in de techniek bestaan nu al 20.000 structureel onvervulbare vacatures. De verwachting is dat dit met zo’n 3000 vacatures per jaar oploopt. Een van de medewerkers daarvoor zal vanuit andere sectoren moeten komen. De banken- en verzekeringssector biedt een behoorlijk potentieel, met alleen al in Zuid-Holland naar verwachting honderden boventalligen.

Gedeputeerde Willy de Zoete (Economie – Human Capital): “In Zuid-Holland staan bedrijfsleven en werknemers samen voor de uitdaging om ook in de toekomst concurrerend, innovatief en duurzaam te zijn. Dat betekent dat banen verdwijnen en nieuwe banen en mogelijkheden ontstaan, met noodzakelijke nieuwe of andere vaardigheden en kennis. Dankzij deelname aan Human Capital Agenda-projecten zoals van Bank naar Bouw en Techniek draagt de provincie bij aan het voor de toekomst slagvaardig maken van de Zuid-Hollandse werknemer en de Zuid-Hollandse ondernemingen.”

Vanwege het succes van de pilotfase en met het oog op de toenemende vraag naar nieuwe werknemers is het idee om het project niet te beperken tot de financiële wereld. Het voornemen is om ook met andere krimpsectoren zoals automotive en de olie- en gasindustrie de samenwerking te intensiveren.

Human Capital

Deelakkoord Van Bank naar Bouw en Techniek is onderdeel van het bredere Human Capital Akkoord. Dat akkoord werd in juni 2019 ondertekend door 66 partijen en sectoren in Zuid-Holland. De provincie Zuid-Holland en Economic Board Zuid-Holland zijn de initiatiefnemers van het Human Capital Akkoord. Het heeft als doel het talent van werkenden optimaal te benutten. Lees op de website van Economic Board Zuid-Holland meer over het Human Capital Akkoord.