Home Blog Page 209

Aerospace meets Maritime wordt Dare 2 Cross

0

Unieke samenwerking maakt lucht- en scheepvaart en verwante bedrijven slimmer en sterker

Bedrijven uit de maritieme industrie, de luchtvaart en verwante sectoren in de Drechtsteden en omgeving zoeken elkaar op en wisselen kennis uit om elkaar te versterken. En met succes. Woensdag 1 juni 2016 vindt het derde congres plaats, nu onder de naam Dare 2 Cross.

Samen bezorgen lokale en regionale bedrijven in de lucht- en scheepvaart de regio wereldwijd een leidende positie. Om deze positie verder te versterken kwamen bedrijven, onderwijs- en kennisinstellingen in 2014 en 2015 samen tijdens het congres ‘Aerospace meets Maritime’. Gezamenlijk bekeken ze of en op welke manier innovaties uit de ene sector kunnen worden toegepast in de andere.

‘Papendrecht is de enige gemeente in Nederland waar lucht- en scheepvaart op deze manier bij elkaar komen’, licht director public affairs Arjan Vergouw van Fokker toe. ‘Hoewel beide sectoren de internationale markt bedienen en allebei medewerkers van de Drechtstedelijke arbeidsmarkt betrekken, richtten we ons de afgelopen tien, twintig jaar vooral op onze eigen sector. Omdat inspiratie en innovatief vermogen toenemen als je je ook buiten je eigen omgeving oriënteert, namen de gemeente Papendrecht, Boskalis en Fokker het initiatief tot het congres.’

Succesvol

Boskalis is ook een van de initiatiefnemers van het consortium “Smart maintenance”. Dit helpt bedrijven informatie te verzamelen en te analyseren over de staat van hun schip. Met deze informatie kunnen ze onderhoud op tijd uitvoeren in plaats van te vroeg – zoals bij planmatig onderhoud – of te laat, zoals bij correctief onderhoud. Doordat het congres verschillende sectoren bijeenbracht, is kennis gedeeld en werd het consortium in staat gesteld te werken aan een forse verlaging van onderhoudskosten en een verhoging van de inzet van schepen.

Om de blik van de deelnemers nog verder te verruimen zijn bij de volgende editie van het congres nog meer sectoren vertegenwoordigd. Deze editie vindt woensdag 1 juni 2016 van 12.00 tot 18.00 uur plaats in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht onder de nieuwe naam Dare 2 Cross. Subtitel is Innovation through collaboration, Aerospace meets Maritime & more. Ontmoetingen tussen innovatieve spelers uit verschillende sectoren staan ook deze keer centraal, met de nadruk op cross-sectorale verbindingen die ruimte bieden aan verrassende initiatieven. Dit jaar vinden meer werksessies plaats dan tijdens de vorige bijeenkomsten, onder meer rondom 3D-printing, smart maintenance, robotisering en data management.

‘Crowdfunding biedt kansen voor de scheepvaart’

0

Jarenlang was de scheepvaart vloeken in de kerk van investeerders. Sinds de verliezen van de crisis bleven investeringen achter.

En al zijn de rendementen allang weer interessant, er heerst nog koudwatervrees. Dat is de dagelijkse uitdaging van Jasmina Dapo, manager investor relations en tax bij Flinter. De vraag die zij zich voortdurend stelt: “Wat kunnen we samen creëren? Daar gaat het om bij investeren.”

“Bij Flinter verzorgen wij scheepsmanagement voor zeeschepen met droge lading. Denk daarbij aan commercieel en technisch management zoals crewmanagement, bevoorrading en onderhoud, maar ook vlootbeheer. We hebben nu schepen onder onze hoede. De schepen zijn dus niet alleen van Flinter maar ook mede-eigendom van investeerders, die al dan niet georganiseerd zijn in een holding. Ik houd mij dagelijks bezig met de communicatie naar en de wensen van al onze investeerders.

De crisis heeft de scheepvaart in behoorlijk zwaar weer gebracht. Tegelijkertijd dwingt zo’n situatie je ook om creatief te denken. Toen de regering met een stimuleringsmaatregel kwam, hebben wij het belastingvoordeel voor investeringen breeduit gecommuniceerd. Dat werkte. Ook hebben we het plan opgevat om voor veiling aangeboden schepen op te kopen. Dat idee hadden we wellicht nooit gekregen als we in de crisis niet zelf drie schepen op die manier verloren waren. De uitdaging is dat dergelijke investeringen in geveilde schepen anticyclisch zijn. Het gaat in tegen het gevoel van de investeerder dat zegt: ik wil rendement zien. In de scheepvaart moet je een lange adem hebben. Daarom geloof ik dat crowdfunding de scheepvaart kan helpen. Crowdfunding is ook een vorm van investeren, maar laagdrempeliger. Zo kunnen ook mensen die de sector een warm hart toedragen instappen.

Als familiebedrijf hecht Flinter aan duurzame relaties. We hebben een zeer constante groep van investeerders van wie 99% uit Nederland komt. Ook met leveranciers en andere dienstverleners over de hele wereld onderhouden wij langdurige relaties. Als je duizenden kilometers ver van een schip bent, moet je bijvoorbeeld blind van een reder op aan kunnen. Zulk vertrouwen geldt al helemaal voor onze accountants en adviseurs van DRV. Zij kennen de organisatie en branche heel goed. Het is belangrijk om ook daar een duurzame relatie mee te hebben.

Wat ik mooi vind aan de scheepvaart is dat er zo veel beweging in zit. Een uitzonderlijke gebeurtenis deed zich voor in de herfst van vorig jaar. We kregen het bericht binnen dat de Flinterstar, een schip dat onderdeel uitmaakt van Flinter Fleetholding BV waar 1200 investeerders in zitten, in aanvaring was gekomen met een LNG tanker. Ik ben nog dagelijks met de nasleep bezig. In de scheepvaart is elke dag anders.”

Inspiratiebijeenkomst: belangrijke stappen op weg naar een betere bereikbaarheid

0

Steeds meer ondernemers en bestuurders zien de noodzaak van een slim en duurzaam bereikbaar Drechtsteden. Dit werd onderstreept tijdens de inspiratiebijeenkomst op 12 april waar belangrijke stappen zijn gezet op weg naar een betere bereikbaarheid in de regio.

In navolging van de bijeenkomst op 8 februari van de werkgeversaanpak – platform ‘Samen bereikbaar’ vond er een inspiratiebijeenkomst plaats bij Rabobank Drechtsteden in Dordrecht. De bijeenkomst had als doel de aanwezige ondernemers, bestuurders en leden van werkgeversorganisaties te inspireren met verschillende diensten en producten die nu al in de markt zijn om de bereikbaarheid en de leefbaarheid te verbeteren. Tevens werd tijdens de bijeenkomst de naam van het platform onthuld; Samen Bereikbaar, Duurzaam op weg.

Daden

De bijeenkomst begon met een welkomstwoord van gastheer Piet Hoogendoorn. Als directievoorzitter van de Rabobank Drechtsteden en ambassadeur van het platform ‘Samen bereikbaar’ benadrukte hij het belang van een goede bereikbaarheid. “Ik vind het fijn te zien dat ons gebouw ook gebruikt wordt voor niet bancaire zaken, maar ook voor een inspiratie die bijdraagt aan een betere bereikbaarheid in de Drechtsteden. Laten we met elkaar proberen om deze sfeer van praten om te zetten in daden,” aldus Hoogendoorn.

Gedragsbeïnvloeding

Onder leiding van Anna Schouten werd de bijeenkomst vervolgd. Zij stelt dat een goede bereikbaarheid van economisch belang is. “Ons team vraagt werkgevers samen met ons te werken aan een leefbare en economisch gezonde regio. Een aantrekkelijke werkgever voor werknemers willen zijn, gaat vaak hand in hand met bereikbaarheid. Samen met de ambassadeurs van het platform hebben we vanuit behoefte nagedacht over mobiliteitsoplossingen om de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio te verbeteren. Hieruit is onze uitvoeringsagenda 2016 ontstaan. Met alleen asfalteren lossen we het niet op. Wij denken ook veel te kunnen bereiken met gedragsbeïnvloeding.”

Inspiratiesessies

Een aantal bestaande ideeën – ter ondersteuning van gedragsverandering die kunnen leiden tot spitsmijdingen – kwam aan bod gedurende de inspiratiesessies. In drie rondes kregen de aanwezigen meer inzicht over de mogelijkheden. Anna Schouten: “De sessies zijn gericht op kennis delen voor toepasbaarheid binnen bedrijven en organisaties. Door gezamenlijk anders naar bereikbaarheid te kijken en te identificeren waar de behoefte ligt kunnen we een vertaalslag maken naar concrete projecten en specifieke mobiliteitsdiensten die de verkeersonderneming vanaf juni zal gaan aanbesteden voor de Drechtsteden.”

Wilt u meer weten over het platform ‘Samen bereikbaar; Duurzaam op weg’, meepraten of ambassadeur worden? Neem dan contact op met Anna Schouten T: 06-54 36 31 00 | E: anna.schouten@turn.nl

 

Theo Visser – A&P

“Door deze bijeenkomst heb ik nog meer inzichten gekregen over de mogelijke oplossingen voor een betere bereikbaarheid in de regio, en misschien nog wel belangrijker: een schonere omgeving. Veel meer ondernemers zouden moeten nadenken over werkelijke oplossingen en niet alleen de ondernemers die daar subsidie voor ontvangen. Echter zou je je ook op grotere bedrijven moeten richten voor werkelijke veranderingen. Ik was vooral gecharmeerd van het idee waarbij medewerkers met een slimmer rijgedrag worden beloond. Ik zie zelf ook wel wat in een plan waarbij bedrijven in de regio worden beloond die zich onderscheiden op het gebied van duurzaamheid.”

Leen de Koning – Amega

“De inspiratiebijeenkomst van ‘Samen bereikbaar, Duurzaam op weg’ heeft mij nog meer geboden dan de vorige bijeenkomst. De diversiteit van de deelnemende partijen van de inspiratieworkshops en de aanwezigen zorgen voor verbindingen die mijns inziens leiden naar een betere bereikbaarheid en duurzaamheid. Daarnaast heb ik veel gehoord en gezien waar wij intern mee aan de gang kunnen gaan om onze positie te versterken. Ik kan alleen maar zeggen; werkgevers die niet aanwezig waren hebben heel wat gemist.”

Michiel van IJzendoorn – Bring

“De inspiratiebijeenkomst brengt alternatieve oplossingen voor een betere bereikbaarheid en duurzaamheid in de regio, en dat is hard nodig. Voor mij is er niet één specifieke oplossing voor een betere bereikbaarheid, we moeten het zoeken in meerdere oplossingen die met elkaar gecombineerd worden. Ook binnen onze eigen organisatie passen we dat toe. Zo zetten we flexauto’s en elektrische fietsen in. Door samen te werken kunnen we voor de regio de juiste antwoorden vinden. En juist door aan te sluiten bij de bijeenkomsten, komen we met elkaar in aanraking.”

Arie Verhoeven – VMB Automation

“Ik heb vandaag een aantal interessante workshops gevolgd. Eigenlijk zouden nog veel meer bedrijven zich bezig moeten houden met mobiliteit en bereikbaarheid en alles wat daarmee samenvalt. Samenwerking van onderlinge bedrijven brengt meer rendement. Vooral het fietsidee spreekt mij aan. Wij waren zelf al bezig de mogelijkheden te bekijken, maar de inzichten die ik vandaag heb gekregen geven mij het laatste zetje om het binnen ons bedrijf uit te gaan proberen. Zelf heb ik The Alignment House ter voorbereidingen voor de volgende aanbesteding voor het openbaar vervoer het idee aan de hand gedaan de buurtbus op meer plaatsen te integreren. In Ridderkerk rijdt deze bus al jaren naar volle tevredenheid van de inwoners.”

Fred Buijs

“De opzet en de locatie hebben bijgedragen aan een geslaagde bijeenkomst. Ik heb vandaag leuke mensen ontmoet die kennis hebben kunnen maken met myJINI.

Vooral mensen uit het bedrijfsleven met visie zijn geïnteresseerd. Zij zien dat er op het gebied van mobiliteit de komende tien jaar veel zal gaan veranderen. Met ons product leveren wij een concrete bijdrage aan minder files en een toegankelijke regio. Wij bieden mensen inzicht in hun rijgedrag en door deze bewustwording gaan zij als vanzelf besparen.”

Publiek-private samenwerking

Samen bereikbaar, Duurzaam op weg is onderdeel van de gebiedsaanpak Zuid Oost van De Verkeersonderneming en is ontwikkeld in opdracht van de gezamenlijke Drechtsteden. De aanpak is gebaseerd op een publiek-private samenwerking die inspireert naar doen.

  • Regierol over uitvoeringsagenda
  • Binnen uw organisatie aan de slag met slimme mobiliteitsoplossingen
  • Uw successen delen met andere ambassadeurs
  • Toegang tot expertise en kennis op bereikbaarheid & luchtkwaliteit
  • Versterken van uw regionaal netwerk

Wilt u meer weten over het platform ‘Samen bereikbaar; Duurzaam op weg’, meepraten of ambassadeur worden? Neem dan contact op met Anna Schouten T: 06-54 36 31 00 | E: anna.schouten@turn.nl

U slaagt altijd bij Kleyn Vans – niet voor niets de grootste van Nederland –

0

Kleyn Vans staat tegenwoordig ook bekend als www.bestelbus.nl. Deze domeinnaam was een goede keuze van de merkonafhankelijke vans-dealer,  gevestigd op een uitstekende zichtlocatie langs de A15 in Vuren, ruim een kwartier rijden vanaf Dordrecht.

Kleyn Vans is één van Europa’s grootste spelers op het gebied van gebruikte bestelbussen, Bob van der Laan is de manager. “Wij beschikken continu over een steeds wisselende voorraad van zo’n 500 jonge bussen. Wekelijks komen er circa zestig bestelbussen binnen die er ongeveer even snel weer uitgaan. Onze voorraad omvat alle Europese en Aziatische merken, types, bouwjaren en prijsklassen. Een aantal jaren geleden liepen er op het terrein van Kleyn Vans continu geïnteresseerde kopers rond. Deze lopen er nog steeds, maar tegenwoordig neemt men eerst een kijkje op bestelbus.nl en maken daar kennis met het uitgebreide aanbod. Als de koper naar Vuren komt, is de voorselectie vaak al gemaakt.”

“Eén van onze belangrijkste voordelen is dat wij merkonafhankelijk kunnen adviseren,” zo vervolgt Van der Laan. “Elke bestelbus krijgt bij binnenkomst een technische controle onder toezicht van TÜV. Zo bepalen wij de technische staat. De volledige informatie uit het testrapport is te lezen op onze website en wordt standaard bij elk voertuig meegegeven. De klant weet dus precies wat hij koopt.”

De grote voorraad voertuigen dankt Kleyn Vans aan gespecialiseerde inkopers die dagelijks door Europa reizen, altijd op zoek naar mooie vans. Elk voertuig krijgt, ongeacht de inkoopprijs, een concurrerende vraagprijs. Zo zijn de voertuigen altijd terug te vinden bij de bovenste drie vergelijkbare voertuigen op de internetportals

“Voor starters en zzp’ers bieden wij uitstekende financiële regelingen, waaronder een aantal leasemogelijkheden. Het voordeel van leasen is dat je geen grote bedragen in een keer hoeft te betalen. Naast financieringen regelen wij meer en meer ook verzekeringen.”

Ook grotere bedrijven van zo’n 50 tot 150 medewerkers doen graag zaken met Kleyn Vans. Van der Laan: “Als dergelijke MKB-bedrijven tijdelijk auto’s nodig hebben, voor bijvoorbeeld een project, kunnen ze dat snel bij ons regelen. Het grote voordeel is dat wij de auto’s terugnemen als ze niet meer nodig zijn. Zo hoeft het bedrijf niet te leasen of te huren en dat bespaart ze veel geld, tijd en energie.”

Omdat het leven voor Kleyn Vans uit meer bestaat dan alleen het in- en verkopen van voertuigen neemt zij haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo wordt er onder andere samengewerkt met een aantal goede doelen organisaties. Een daarvan is Villa Pardoes, zij bezorgen gezinnen met zieke kinderen onbezorgde vakanties.

Van der Laan benoemt tenslotte nog een laatste uniek aspect van de bedrijfsfilosofie. “De klant mag niet wachten. Daarom staat een afleverteam zes dagen per week paraat om direct na het verkoopmoment het voertuig, in nauw overleg met de klant, technisch klaar te maken, de documenten in orde te maken en uiteindelijk van de aflevering een gestroomlijnde belevenis te maken.”

 

Tweede editie AD Sportfilmfestival Rotterdam nóg beter

0

Ter gelegenheid van haar 25-jarig bestaan organiseerde Rotterdam Topsport vorig jaar voor het eerst een sportfilmfestival. Dat zou eenmalig zijn. De geslaagde driedaagse cross-over van sport en cultuur smaakte echter naar meer – zeker gezien de positieve reacties van de bezoekers en de bij het festival betrokken partners. Dus werd tot een vervolg besloten. Het AD Sportfilmfestival Rotterdam vindt op donderdag 7, vrijdag 8 en zaterdag 9 april plaats in Cinerama

Het AD is hoofdsponsor en naamgever geworden van de tweede editie van het Sportfilmfestival Rotterdam. Rotterdam Topsport en de in Rotterdam gevestigde krant willen er samen een festival van maken met nationale allure. Trok het festival vorig jaar 2.000 bezoekers; nu is 2.500 de doelstelling.

“We zijn erg blij dat we hoofdsponsor van het festival zijn geworden”, vertelt AD-hoofdredacteur Christiaan Ruesink. Volgens hem is de verbintenis natuurlijk: “AD is sport. Dat zit in onze genen. We verheugen ons op een mooie samenwerking.”

Directeur Hans den Oudendammer van Rotterdam Topsport is erg enthousiast over de samenwerking: “Wij zijn bijzonder trots op het feit dat het AD hoofdsponsor wordt van het Sportfilmfestival Rotterdam. Voor Rotterdam Topsport en het AD is (top)sport erg belangrijk en tijdens het AD Sportfilmfestival Rotterdam wordt deze (top)sport op een bijzondere manier uitgelicht. Met het landelijke bereik van het AD kan heel Nederland enthousiast gemaakt worden voor het festival. Daarnaast zorgen de columnisten van het AD, zowel vooraf als tijdens het festival, voor meer aandacht voor de diverse sportfilms en -documentaires die gedraaid worden.”

Cinerama Filmtheater

De organisatie van het AD Sportfilmfestival Rotterdam doet Rotterdam Topsport in nauwe samenwerking met AD, Andere Tijden Sport (VPRO/NOS), RTV Rijnmond, HELDEN en Sportnext. Zij leveren ook inhoudelijke bijdragen. Als programmeur is wederom Dave Andriese aangetrokken.

Net als vorig jaar wordt het festival in Cinerama Filmtheater aan de Westblaak gehouden. Drie dagen lang zullen daar in meerdere zalen ruim 24 sportfilms en sportdocumentaires te zien zijn. Ook deze keer ontvangt Wilfried de Jong in de foyer voor zijn dagelijkse talkshow diverse gasten uit de sport- en filmwereld.

“We zijn niet opgericht om festivals te organiseren”, maakt Michel van Jaarsveld, binnen Rotterdam Topsport samen met Gerda IJff verantwoordelijk voor het evenement, duidelijk dat ze goed nagedacht hebben of ze wel door moesten gaan. Het was immers als iets eenmaligs bedoeld. “Maar de positieve reacties en de mogelijkheid om met het festival sport en cultuur te koppelen hebben de doorslag gegeven. We gaan het programma nu nog inhoudelijker maken. Zo besteedt Sportnext aandacht aan bidprocedures voor het aantrekken van grote evenementen en de rol van video daarin.”

“We leggen ook een link met nieuwe doelgroepen uit de stad. Zo halen we het Ondernemersontbijt Rotterdam op donderdag 7 april naar Cinerama.”

Van Jaarsveld voegt eraan toe dat heel wat Rotterdamse ondernemers en bedrijven bij het AD Sportfilmfestival Rotterdam betrokken zijn. Een groot aantal zijn trouwe sponsorpartners van Rotterdam Topsport: “Events IT verzorgt de ticketverkoop, CT Holland regelt de audiovisuele techniek voor de talkshow, Marvin Smart Visual Communication zorgt voor de aankleding. Mediacenter Rotterdam sponsort het drukwerk, Trichis doet de vormgeving van de poster en het programmaboekje, Keiretsu levert de shirts voor de vrijwilligers, die weer afkomstig zijn van Hogeschool Rotterdam. Rabobank Rotterdam doet een ledenactie en Bilderberg Parkhotel biedt onderdak aan gasten.”

Sponsors kunnen nog aansluiten. “Al vanaf 500 euro kunnen bedrijven ons ondersteunen”, zegt Van Jaarsveld. “Voor dat bedrag adopteer je bijvoorbeeld een film.”

De Geboorte van het Legioen

“In de aanloop gaan we met AD Sportfilmfestival Rotterdam on tour. We vertonen films in de Kunsthal, bij Donner en in sportbar Panenka. Ik verwacht ook veel van de samenwerking met Het Nieuwe Instituut: daar hebben ze in verband met de Olympische spelen vanaf juni een tentoonstelling ‘Sneller, Hoger, Sterker’. Voor het festival maken ze een film met 51 sprintfinales waarin de ontwikkeling van de looptechniek en spieren door de loop der jaren heen te zien is.”

Andere Tijden Sport brengt drie premières naar Rotterdam. Eén daarvan is ‘De Geboorte van het Legioen’, over de Feyenoord-supporters die in 1963 in groten getale per boot naar Lissabon reisden voor de Europacup-wedstrijd tegen Benfica. In Cinerama is straks een XL-versie van de documentaire voor tv te zien.

RTV Rijnmond besteedt vooraf en tijdens het AD Sportfilmfestival Rotterdam aandacht aan het festival. Op woensdag 6 april is er een live talkshow op tv en op donderdag 7 april is er een live radioprogramma vanuit Cinerama. Sportnext organiseert een middag waar bids en bidfilms worden besproken. Het magazine ‘HELDEN van Frits en Barbara Barend maakt voor televisie-abonnees van KPN ook portretten van Nederlandse sporters in het buitenland. Een selectie van die korte docu’s worden op het filmfestival gecombineerd vertoond.

Kijk voor toegangskaarten en sponsormogelijkheden op www.sportfilmfestivalrotterdam.nl. Het laatste nieuws over het festival is ook te volgen via Twitter (@SFFRotterdam) en Facebook (www.facebook.com/SFFrotterdam).

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport

Facebook.com/RotterdamTopsport

Rabobank populair bij starters

0

Steeds meer startende ondernemers kiezen de laatste jaren voor de Rabobank. Een zogenaamde startersdesk en gratis masterclasses hebben ervoor gezorgd dat het aantal starters bij Rabobank Rotterdam het laatste jaar is gestegen met maar liefst 40%.

“Starters hebben een rekening nodig, maar ook een stukje advies. Daarom bieden wij met de startersdesk die gelegenheid door een gesprek met een van onze adviseurs. De starter houdt een jaar lang dezelfde adviseur. Daarnaast bieden we onder de noemer StartOp een reeks gratis masterclasses aan, ik denk dat dat de voornaamste reden is dat we zo geliefd zijn bij de starters tegenwoordig. We werken hierin samen met de partijen Your Navigator, Rokade Advies, The Buziness Boozt, Roos & van de Werk en de gemeentes Schiedam, Capelle aan den IJssel en Rotterdam. Zij inspireren de starters in een avond over een succesvolle start en geven tips, bijvoorbeeld over hoe je jezelf moet pitchen. Iedereen is welkom op deze avonden; je hoeft geen klant bij ons te zijn. Er komen meestal zo’n 60 tot 70 mensen op een masterclass af. Deze zijn heel verschillend; de ene oriënteert zich alleen op de startersmarkt en de andere is al heel ver en komt echt met specifieke vragen,” vertelt Marcel Splinter, manager MKB. Vanaf januari 2014 is hij in deze functie verantwoordelijk voor de startersmarkt. Toen hij binnen kwam bij Rabobank Rotterdam, waren starters nog geen topprioriteit. “Ik merkte dat deze doelgroep vaak tussendoor kwam. Ons motto is ‘Samen de stad sterker maken’ en hebben kennis van de lokale markt. Rotterdam heeft enorm veel starters dus wilden wij ons daar ook op focussen. Daarom heb ik toen de startersdesk gelanceerd; 5 adviseurs die starters zo snel mogelijk kunnen bedienen van a tot z. Meestal kunnen ondernemers hier binnen 48 uur terecht,” vertelt hij trots. De adviseurs gaan dan een gesprek aan met de klant, waar zo nodig advies gegeven wordt. Het blijft dan wel bij de bancaire zaken. “In de basis zijn we een bank. Om onderscheidend te zijn moeten we meer doen dus wij denken met de klant mee. Maar we passen op dat we klanten bijvoorbeeld niet adviseren waar ze zich moeten vestigen, dat is aan de ondernemers.”

In de toekomst wil Rabobank Rotterdam zich extra gaan focussen op jonge ondernemers. “Er zit veel potentieel bij jongeren. Door ondernemerszin bij hen te stimuleren ga je ook jeugdwerkloosheid tegen. Zo zijn we hoofdsponsor  van ZomerOndernemer. Bij dat project krijgen jongeren van 15 tot 22 jaar in de zomervakantie workshops en een startkapitaal zodat ze een bedrijf kunnen starten. Dat vond ik heel tof. Uit dat project hebben we ook een jongere leren kennen die aangaf een netwerk op te willen zetten voor jonge ondernemers. Dat project gaan we nu ondersteunen.”

Overweldigende belangstelling voor INISI seminar over nieuwe Meldplicht Datalekken

0

Vanuit haar rol als kennispartner op het gebied van veilig beschikbare ICT infrastructuren, ziet INISI het delen van kennis over relevante onderwerpen als belangrijk onderdeel van haar dienstverlening.

Eén van deze onderwerpen is de nieuwe Meldplicht Datalekken die per 1 januari 2016 van kracht is.

Dat dit thema zeer actueel is, blijkt wel uit de grote belangstelling voor de seminars die op 1 en 3 maart jl. plaatsvonden. De prachtige Hoboken zaal van het Natuurhistorisch Museum in Rotterdam, waar het seminar plaatsvond, was beide sessies volledig volgeboekt. Managers en directieleden van bedrijven, overheden en zorginstellingen werden in een halve dag geïnformeerd omtrent de verplichtingen die de nieuwe wet- en regelgeving met zich meebrengt.

Ketenaansprakelijkheid

Gastspreker Drs. André Biesheuvel, partner bij Duthler Associates, lichtte tijdens zijn presentatie toe wat het voor organisaties als consequentie heeft dat de wetgeving is veranderd van inspanningsverplichting naar resultaatverplichting. De ketenaansprakelijkheid die hiermee is ontstaan brengt met zich mee dat alle betrokken partijen binnen een proces, verantwoordelijk zijn voor het beschermen van de privacy van persoonsgegevens. In dat kader dient elke partij voldoende beheers-, beveiligings-, en controlemaatregelen te treffen die aantoonbaar effectief zijn.

Organisatiecultuur en gedrag

Deze wetgeving is echter niet alleen ICT gerelateerd, maar voor een belangrijk deel ook gedragsgerelateerd. In de daaropvolgende presentatie stelde Drs. Sjoerd van de Meerendonk, Consultant Informatiebeveiliging en Auditor bij BMGrip dan ook de kernvraag aan de orde: ‘Hoe bewust gaat uw organisatie om met datalekken’. Hij gaf hierbij concrete handvatten over de wijze waarop een organisatie de juiste maatregelen kan nemen. Zijn advies: zorg voor de juiste balans tussen informatiebeveiliging en informatiebeschikbaarheid en weeg de risico’s af per organisatie.

Continuous security

Rik Chorus, Security Channel Manager bij Cisco Systems, belichtte vervolgens de technologische aspecten rondom het thema. Hoewel de meeste organisaties wel meerdere security-maatregelen in hun ICT infrastructuur hebben geïmplementeerd, biedt dit niet altijd de garantie dat vertrouwelijke bedrijfsgegevens voldoende beschermd zijn. De Cisco security-architectuur onderscheidt zich door haar volledigheid, waarbij bescherming wordt geboden vóór, tijdens en na aanvallen.

Doodleuk museum

Tot slot werd het seminar afgesloten door Kees Moeliker, directeur van het Natuurhistorisch Museum, waarna de gasten onder het genot van een hapje en een drankje nog de gelegenheid hadden om na te praten over het onderwerp en het museum te bekijken.

Als partner van onder andere Cisco ondersteunt INISI haar klanten met advies, ontwerp en implementatie van veilig toegankelijke ICT infrastructuren. Wij gaan echter nog een stap verder door onze integrale aanpak en kennis, niet alleen van Cisco, maar ook van alle andere hardware en software componenten in de infrastructuur.

Wilt u meer weten over dit onderwerp of onze andere oplossingen, neemt u dan gerust contact op met Bart Bossers, tel. 010-4368822 of bart.bossers@inisi.com.

 

“Goede communicatie is het halve werk”

0

ICT en techniek zijn tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hierover en over onderwerpen als werken en leren in de ICT en techniek, datalekken en klantenondersteuning praten we met Wico van Helden – directeur VitrumNet, Annewieke Baank – projectmanager Da Vinci College, Wim Milder – operationeel directeur Axoft IT & Telecom, Thijs Reijns – salesmanager ALTERNATE Nederland, Gert de Jong – mede-directeur Altronic ICT en Telecom en Peter Griffioen – directeur PPM Werkt.

We zijn te gast in het fraaie kantoor van VitrumNet in Zwijndrecht. Als we plaats nemen aan de ruime tafel gaat de discussie tussen de deelnemers vrijwel meteen van start. Gert de Jong: “In de telecombranche nemen we steeds meer integratie waar tussen ICT en techniek. Ik verwacht dat dit de komende jaren alleen maar verder zal toenemen en dat de ontwikkelingen elkaar steeds sneller zullen opvolgen. De laatste vijf jaar willen mensen niet alleen op kantoor bereikbaar zijn, maar ook onderweg of op een andere locatie. Daar spelen wij op in, via breedband automatisering heb je via je smartphone altijd en overal de gevraagde informatie beschikbaar.”

Als we naar aanleiding van de snelle veranderingen refereren aan een filmpje uit 1999 waarbij ondervraagden geen toekomst zien voor de mobiele telefonie, zegt Wim Milder: “Het is lastig voor mensen om van tevoren een voorstelling te maken van bepaalde ontwikkelingen. Kijk maar eens naar de sciencefictionfilm Back to the future uit 1985. Wie had er toen gedacht dat meer dan de helft van de gadgets uit de film dertig jaar later gewoon beschikbaar zou zijn. Ook de 3D-printer is een mooi voorbeeld van hoe snel de techniek gaat en dat ICT binnen de techniek steeds belangrijker is en daardoor de techniek steeds innovatiever is geworden. De printer wordt al voor vele toepassingen gebruikt, terwijl drie jaar geleden niet veel mensen er in geloofden. De vergaande integratie van ICT in techniek zorgt ervoor dat de wereldeconomie de komende tien jaar nog sneller zal veranderen.”

Ook Thijs Reijns ziet de veranderingen steeds sneller verlopen. “Een mobiele telefoon kan nu meer dan een computer vijf jaar geleden en de hedendaagse computers zijn veel breder toepasbaar en voor bijna alles inzetbaar. De ontplooiing van de cloudservices en netwerktoepassingen zie ik de komende jaren nog sneller gaan dan in de achterliggende jaren.”

Wico van Helden: “Snelle verbindingen en veilig gegevens met elkaar uitwisselen zijn cruciaal voor steeds meer bedrijven, echter ziet men niet altijd welke middelen daar voor nodig zijn. Voor velen is glasvezel synoniem voor ‘een snelle internetverbinding’. Nog te weinig denkt men na over privacy; waar staan mijn gegevens, wie kan er bij en belangrijker nog wat te doen als het niet werkt. En dat zou je wel moeten doen, zeker als je wilt voldoen aan de nieuwe Wet bescherming persoonsgegevens die per 1 januari is ingegaan. Om privacy te borgen en datalekken te voorkomen zie je glasvezel voor point-to-point verbinding steeds meer plek krijgen. Bijvoorbeeld tussen verschillende vestigingen of tussen een kantoor en een datacenter.”

Peter Griffioen vervolgt: “De urgentie van ICT en het inzicht dat een heel bedrijf plat ligt als het niet werkt, daar is niet iedereen zich van bewust. Pas als een bedrijf een digitale inbraak heeft gehad of belangrijke gegevens kwijt is geraakt, gaat men nadenken over risico’s van het web. ICT-bedrijven zijn ook verantwoordelijk om deze bewustwording te creëren omdat de risico’s vaak worden onderschat. Managers moeten inzien dat het noodzaak is om voldoende maatregelen te treffen en weten wie wel en wie niet toegang tot bepaalde domeinen krijgt.”

Gert de Jong is van mening dat ook vaak de prijs een issue is. “Omdat cybercriminaliteit enorm wordt onderschat, zijn bedrijven meestal niet bereid om voor de beveiliging van ICT te betalen.” Wim Milder zegt tot slot over dit onderwerp: “Ook al is de beveiliging in de basis goed geregeld, dan valt of staat het slagen ervan toch met de personen die ermee werken. Hoe vaak zie je niet dat er een geel briefje met hierop de wachtwoorden is aangebracht op de PC. Als leverancier proberen wij een rol te spelen bij die bewustwording, en dat begint al bij de directie die het juiste voorbeeld zou moeten geven.”

We vragen de deelnemers of de wensen en eisen die door bedrijven worden gesteld aan technisch en automatiseringspersoneel de laatste jaren sterk zijn veranderd en of dat alleen maar zal blijven veranderen. Tevens vragen we of oudere medewerkers de continu veranderende techniek en automatisering kunnen bijhouden. Daarnaast informeren we naar de opleidingen van de toekomstige medewerkers. Is het wenselijk dat het onderwijs meer aandacht gaat schenken aan dienstverlenende competenties en sociale vaardigheden,  dan zich louter richten op het aanleren van techniek en ICT?

Wico van Helden: “De ontwikkeling in onze branche gaat ontzettend snel, wat vier jaar geleden hot was is nu al weer achterhaald. De basiskennis die iemand meeneemt is van belang, maar veel belangrijker nog is de houding van een medewerker; de interesse die hij of zij toont in onze materie en het vermogen om constant te willen leren. Dit hangt af van de persoon en niet van de leeftijd. Als de juiste link er maar is.”

Wim Milder: “Sociaal gedrag is bij ons het belangrijkste criterium om iemand aan te nemen. Daar letten we ook op bij stagiaires en daar worden we niet in teleurgesteld. Echter merken wij wel dat de opleidingen nog te veel gericht zijn op de theorie.” Hij vervolgt: “Als we nu een vacature hebben voor een supportmedewerker, reageren daar 100 sollicitanten op. Echter men voorspelt over vier jaar weer een tekort aan IT- en technische mensen. Daarom zijn wij continu bezig om vooruit te kijken, bijvoorbeeld door samen te werken met scholen. Daarnaast houden jongeren  je scherp, ze hebben andere inzichten en de vragen die ze stellen zijn echte eyeopeners.

Bij Axoft hebben wij eveneens positieve ervaring met wat oudere medewerkers. Ze werken bij ons onder andere als consultant. Een oudere medewerker straalt meer rust uit en weet adequater te handelen als er een storing is.”

Thijs Reijns: “Op vele vlakken bieden wij stageplekken aan; van logistiek tot verkoop en van ICT tot techniek. Daarvoor onderhouden wij contacten met verschillende onderwijsinstellingen. Al snel zie je of er bij de stagiair de interesse is voor het vak en of hij op de goede plek zit.”

Annewieke Baank: “Voor scholen is het van belang om samen te werken met het bedrijfsleven. Niet alleen voor een stageplek, maar ook door mee te kijken bij innovaties van bedrijven. Bij elkaar kijken en van elkaar leren, daar zetten wij momenteel op in. Een voorbeeld daarvan is het hybride leren, waarbij theorielessen worden gekoppeld aan praktijkopdrachten vanuit het bedrijfsleven. Studenten werken dan veel in hybride teams: MBO samen met HBO en vanuit meerdere opleidingen, bijvoorbeeld verschillende techniekrichting met ICT-studenten. Daar leren studenten veel van. De docent krijgt daardoor ook een nauwere band met de bedrijven waarmee we samenwerken. Deze manier van werken vraagt veel van docenten, zij moeten op een andere manier les gaan geven. Zijn meer coach dan leraar. Jonge ICT- en techniekdocenten zijn hier zeer bedreven in en worden daarom momenteel overladen met werk.”

Gert de Jong: “Jongeren zijn in staat om sneller te schakelen, ze zijn ermee opgegroeid en daarom is het lastiger voor een veertigplusser. Zij hebben niet geleerd om in andere patronen te denken en de continu veranderende technieken zijn bijna niet bij te houden. Daarom red je het als jongere ook niet met alleen een allround ICT-opleiding. Ik raad studenten dan ook aan om zich te specialiseren. Ook wij werken geregeld samen met stagiairs. Al bij het eerste gesprek merk je dat de meeste studenten op het gebied van communicatie nog heel wat moeten leren. Als het gaat om houding en sociale vaardigheden zouden scholen hier meer aandacht aan mogen besteden.”

Peter Griffioen is het ermee eens dat jongeren veel sneller kunnen schakelen op het gebied van ICT. Toch weet hij uit de praktijk dat de ervaring van ouderen voor bedrijven goud waard is. “Mensen die goed in hun vak zijn en niet meer voldoende kennis hebben van automatisering, zijn prima inzetbaar op andere manieren. Ze zijn bijvoorbeeld zeer waardevol bij het opleiden van jongeren, denk aan een elektromonteur. Het heeft alles te maken met de mindsetting van de bedrijven.” Hij vreest voor de kansen van studenten die een opleiding volgen op mbo 2 of 3 niveau nu er op het gebied van automatisering steeds meer van medewerkers verwacht wordt.

“Eén van onze opdrachtgevers heeft zijn loodgieters een iPad gegeven waarop de werkzaamheden bijgehouden moeten worden. Het blijkt dat niet iedereen deze vaardigheden beheerst, maar dat betekent niet dat deze mensen slechte loodgieters zijn. Studenten die met hun handen willen werken, moeten we hiermee niet ontmoedigen.”

Annewieke Baank reageert hierop: “Gelukkig merken wij er weinig van dat er geen plek is voor deze schoolverlaters. Op alle niveaus is er genoeg werk voor de studenten die de opleidingen ICT en Techniek hebben gevolgd. Uiteraard zijn er altijd een paar jongens die er bovenuit springen en waarom gevochten wordt. Ook wij merken dat werkgevers hierbij sociale vaardigheden – de zogenaamde soft skills – heel belangrijk vinden en hebben hier daarom extra aandacht voor.”

Tot slot vragen we de deelnemers hoe zij de toekomst zien voor hun branche en voor hun eigen onderneming.

Wim Milder: “In de telecomwereld zijn de klanten steeds minder honkvast. Onze klanten moeten niet alleen kunnen opschalen bij groei, maar ook kunnen afschalen als het even wat minder gaat. Voor onze interne organisatie zal de communicatie steeds belangrijker worden, goede communicatie is tenslotte het halve werk. In de gehele branche zijn service en klantgerichtheid van steeds groter belang.”

Gert de Jong verwacht dat de wereld er elke vijf jaar weer anders uitziet en dat het daarom noodzaak is om meer op te trekken met de klant. “Wij gaan veel meer op voorhand met relaties in gesprek om samen tot de juiste oplossing te komen. Tijdens deze gesprekken kun je de ontwikkelingen op ICT- en techniekgebied spiegelen aan de klant. Wij verwachten dat Altronic ICT en Telecom met haar nieuwe services drie keer zo groot wordt en dat we twee keer zoveel klanten kunnen bedienen met hetzelfde aantal medewerkers.”

Ook Alternate is klaar voor een behoorlijke ontwikkeling, geeft Thijs Reijns aan. “Met een nieuwe locatie in Tholen en een uitbreiding in het assortiment gaan we ons flink verbreden zonder daarbij onze specialismen te verliezen. Wat nog niet veel mensen weten, is dat wij ons ook in witgoed hebben gespecialiseerd. Dat deden we al voor anderen en door de toenemende vraag zijn we dat ook zelf gaan doen. Ondanks een nieuwe locatie ligt onze focus vooral op online, wat we met fysieke gebouwen prima kunnen ondersteunen.

In onze branche zal door de toenemende automatisering een aantal functies over een aantal jaar niet meer bestaan. Maar ik zie de rollen wel verschuiven. Logistieke en ondersteunende functies nemen alleen maar toe, klanten verlangen steeds meer advies en daar spelen wij graag op in.”

Wico van Helden van VitrumNet ziet de toekomst voor glasvezel en in het bijzonder voor point-to-point verbindingen rooskleurig. “Onze markt is snel volwassen geworden. Glasvezel biedt betrouwbaarheid, onafhankelijkheid en bereikbaarheid. Gelukkig snappen we dit steeds een beetje beter met zijn allen.” Daarnaast ziet hij eveneens de vraag naar dienstverlening toenemen. “Voor de gebruiker is digitale techniek steeds onduidelijker, waardoor men op basis van vertrouwen besluiten neemt. Vertrouwen en een dialoog met klanten wordt dus steeds belangrijker: wat wil je ermee bereiken en wat is dan de juiste aanpak.”

Annewieke Baank: “Wij gaan een leuke tijd tegemoet door meer projectmatig onderwijs aan te bieden en door de intensivering van contacten met bedrijven.  Wel voorzie ik de komende jaren nog wel een tekort aan leraren in de techniek. Dat is een maatschappelijke uitdaging.”

Peter Griffioen zegt tot besluit: “Dankzij ICT is er veel meer transparantie, meer openheid en meer innovatie en vervolgens een sterkere economie.

Ook binnen onze branche zal ICT alleen maar toenemen waardoor alles veel transparanter wordt en bedrijven via een CRM-systeem makkelijker toegang krijgen tot onze kandidaten. Omdat PPM Werkt zich wil blijven specialiseren richten wij ons puur op techniek. Daarnaast zullen wij onze opdrachtgevers steeds meer ondersteunen op HR- en adviesgebied.”

Samenwerking Da Vinci College, HBO Drechtsteden, Rijnmond BUSINESS en Drechtsteden BUSINESS

0

Met volle kracht vooruit!

Onder de naam Business Trainingen hebben Rijnmond BUSINESS en Drechtsteden BUSINESS, Da Vinci College en HBO Drechtsteden de handen ineengeslagen. Business Trainingen is de nieuw portal waarmee bedrijven in het Rijnmondgebied en de Drechtsteden eenvoudig een opleiding of training voor personeel en management kan vinden. Op niveau van zowel MBO als HBO, gericht op vele branches.

Wat is het voordeel voor het bedrijfsleven?

Bedrijfsopleidingen op MBO en HBO-niveau toegankelijk via één kanaal: www.business-trainingen.nl. Daarnaast een structureel financieel voordeel. En waar het bij bedrijfsopleidingen om draait: Effectiviteit van de scholing door veel aandacht te besteden aan de transfer, het toepassen van het geleerde in de werksituatie. Met andere woorden, rendement van leren staat centraal.

Waarom de samenwerking tussen onderwijs en mediabedrijf?

Wat deze organisaties bindt, is de focus op bedrijven die volop in beweging zijn en het verschil weten te maken. Bedrijven die innoveren, nieuwe markten betreden, weten dat investeren in hun personeel enorm belangrijk is en daarom bedrijven zijn die succesvol zijn en groeien. Deze bedrijven hebben een verhaal dat interessant is voor andere ondernemers en deze bedrijven weten hoe belangrijk hun human capital is en daarin permanent investeren.

Opleiden is enorm belangrijk binnen organisaties. Binnen elke organisatie is feitelijk de kwaliteit van het aanwezige human capital doorslaggevend voor het succes. En door de steeds snellere en grotere veranderingen wordt het belang van goed en actueel opgeleid personeel steeds belangrijker. Binnen Business-Trainingen wordt vooral gekeken naar de  effectiviteit van een opleiding. Immers opleiden is een investering en die is verantwoord als er uitzicht is op waarneembaar beter presteren. Opleiden van werkenden is een van de belangrijkste middelen om een succesvolle bedrijfsvoering re realiseren.

Open cursussen en maatwerk

Business Trainingen biedt de mogelijkheid om in te schrijven op een groot aantal cursussen. Daarnaast is het ook mogelijk opleidingen op maat te maken.  ” We geloven sterk in de onlosmakelijke verbinding van werken en leren” aldus Peter Baldé van HBO Drechtsteden. “In al onze opleidingsprogramma’s speelt de eigen werkomgeving van cursisten een grote rol, waardoor opgedane kennis en vaardigheden direct toepasbaar zijn”.

Structureel voordeel voor leden en vrienden van Rijnmond BUSINESS en Drechtsteden BUSINESS

Kees van ’t Zelfde, namens HJ Media Producties, de uitgever van Rijnmond BUSINESS en Drechtsteden BUSINESS: “Het is tegenwoordig belangrijk dat iedere werknemer investeert in de eigen duurzame inzetbaarheid. Dit is een verantwoordelijkheid voor werkgever en werknemer. We stimuleren gebruikmaking van bedrijfsopleidingen met een structureel voordeel: Voor iedere tweede en volgende aanmelding voor een zelfde opleiding of training vanuit een organisatie geldt een korting van 15%.”

Lesplaatsen in Rijnmond en Drechtsteden
Dordrecht, Gorinchem, Ridderkerk, Rotterdam.

HBO Drechtsteden leidt op mét, door en voor bedrijven

HBO Drechtsteden is maatwerkhogeschool. Daaronder verstaan we dat ieder individu en ieder bedrijf zijn eigen specifieke vragen heeft. Die vragen op het gebied van optimaal functioneren mee helpen te beantwoorden is onze uitdaging. Het opleidingsprogramma dat HBO Drechtsteden ontwikkelt is daarom geen standaardoplossing, maar op maat gemaakt.  In de markt zien we een groot aantal verschillende ontwikkelingen die gelijktijdig plaatsvinden en zich in een hoog tempo voltrekken. Grote technologische ontwikkelingen met hoge impact, nieuwe verdienmodellen, opschaling van personeel door robotisering en automatisering, mondialisering van handel en ontwikkelingen op het gebied van e-learning toepassingen. Al deze ontwikkelingen komen tegelijk, bieden talloze nieuwe kansen en roepen tegelijk belangrijke vragen op. Vraagstukken die o.a. liggen op het vlak van Human Resource Development. De omgeving verandert, het werk verandert  en de medewerker voegt alleen waarde toe als hij of zij investeert in ontwikkeling van zijn of haar competenties.  HBO Drechtsteden biedt op bachelor en post-bachelor niveau trajecten aan die we met, door en voor het bedrijfsleven ontwikkelen en uitvoeren. Post-hbo opleidingen op het gebied van (Maritieme) Techniek, Ondernemerschap en Zorg & Welzijn:

  • Post-hbo EBPEX, Engineeren en beoordelen van explosieveilige installaties;
  • Post-hbo Smart and rapid prototyping (in maritime industry)
  • Post-hbo Effectief Communiceren en klantgerichtheid voor technici;
  • Post-hbo Financieel management voor niet-financiële managers;
  • Post-hbo Consulent begeleiding Wmo en Wlz

Over Da Vinci College Bedrijfsopleidingen en trainingen

Al vele jaren zijn duizenden werkenden opgeleid of getraind door deze opleider uit Dordrecht. Er is een groot aanbod van open inschrijvingscursussen, waar losse deelnemers aan kunnen meedoen en die op meerdere momenten per jaar starten. Vanaf september starten deze cursussen ook in Rotterdam. Ook is het mogelijk om speciaal voor uw organisatie op maat gemaakte trainingen te verzorgen. Daar is ruime ervaring mee. Het kan daarbij gaan om grote trajecten, zoals een training voor 2500 RET-medewerkers bij de invoering van de OV-chipkaart. Of om kleinere trajecten, zoals een opleiding ondernemend kapper voor kappersketen Sjenkels en een talencursus voor een accountantskantoor. Business Trainingen zorgt dat u voor elk opleidingsvraagstuk een passende en betaalbare oplossing krijgt. In september starten de volgende cursussen:

Administratief: BKB, PDB, MBA, BKL, PDL
Talen: Opfriscursus Nederlands, Schriftelijke Communicatie Nederlands, Notuleren, Zakelijk Engels, Zakelijk Duits
Kantoor: Administratief Medewerker, Secretaresse, Management assistente
Computer: Word 2013, Excel 2013
Fotografie: Vakopleiding fotografie

Naast de cursussen, opleidingen en trainingen is het ook mogelijk om uw congres samen met Business Trainingen te organiseren. Ervaring genoeg. Denk maar aan de BOB-borrels, Masterclasses en Management Workshops die al door ons georganiseerd zijn.

Aanmelden en info

Aanmelden kan via www.drechtstedenbusiness.nl of rijnmondbusiness.nl

Voor informatie kunt u contact opnemen met HJ Media Producties, T 0180 – 33 16 00 of per e-mail hj@hjmediagroep.nl

Leden Vrienden van Rijnmond BUSINESS ervaren geweldige mogelijkheden Spido tijdens vaartocht door

0

Rotterdamse haven

Dinsdag 16 februari organiseerde Rijnmond BUSINESS de eerste reguliere Business Ontmoet Business bijeenkomst van dit jaar. Hét zakenmagazine van de regio was met de Spido tot overeenstemming gekomen om de leden voor deze bijeenkomst te ontvangen op de James Cook en met hen te gaan varen door de Rotterdamse havens. Terwijl het buiten al schemerig werd arriveerden de gasten op dit prachtige schip en nadat iedereen om 18.00 uur was ingescheept gingen de trossen los en ging het richting de havens.

Na het welkomstwoord van Kees van ’t Zelfde, was het woord aan Leo Blok, directeur van de Spido. Hij vertelde over de ontwikkelingen bij de Spido, de renovatie van enkele schepen en van het ponton. De kleine honderd gasten waren bijzonder onder de indruk van de mogelijkheden bij de Spido en genoten met volle teugen van een heerlijk buffet en de activiteiten in de Rotterdamse haven. “Geweldig al die lichtjes bij de bedrijven op de kade en wat een dynamiek in de haven ook in de avonduren,” was een uitspraak van een van de aanwezigen.  Na ruim anderhalf uur varen meerde de James Cook weer af bij de Erasmusbrug en gingen de gasten met een goed gevoel huiswaarts. Op 15 maart was de tweede BOB borrel van dit jaar. Deze vond plaats bij Het Kasteel van Rhoon. In het volgend nummer leest u hier alles over. Op 19 april aanstaande is de derde bijeenkomst van dit jaar en deze is van 16.00 uur tot 19.00 uur bij de Hogeschool van Rotterdam. Meld u aan via www.rijnmondbusiness.nl