Overig

Tweede editie AD Sportfilmfestival Rotterdam nóg beter

549

Ter gelegenheid van haar 25-jarig bestaan organiseerde Rotterdam Topsport vorig jaar voor het eerst een sportfilmfestival. Dat zou eenmalig zijn. De geslaagde driedaagse cross-over van sport en cultuur smaakte echter naar meer – zeker gezien de positieve reacties van de bezoekers en de bij het festival betrokken partners. Dus werd tot een vervolg besloten. Het AD Sportfilmfestival Rotterdam vindt op donderdag 7, vrijdag 8 en zaterdag 9 april plaats in Cinerama

Het AD is hoofdsponsor en naamgever geworden van de tweede editie van het Sportfilmfestival Rotterdam. Rotterdam Topsport en de in Rotterdam gevestigde krant willen er samen een festival van maken met nationale allure. Trok het festival vorig jaar 2.000 bezoekers; nu is 2.500 de doelstelling.

“We zijn erg blij dat we hoofdsponsor van het festival zijn geworden”, vertelt AD-hoofdredacteur Christiaan Ruesink. Volgens hem is de verbintenis natuurlijk: “AD is sport. Dat zit in onze genen. We verheugen ons op een mooie samenwerking.”

Directeur Hans den Oudendammer van Rotterdam Topsport is erg enthousiast over de samenwerking: “Wij zijn bijzonder trots op het feit dat het AD hoofdsponsor wordt van het Sportfilmfestival Rotterdam. Voor Rotterdam Topsport en het AD is (top)sport erg belangrijk en tijdens het AD Sportfilmfestival Rotterdam wordt deze (top)sport op een bijzondere manier uitgelicht. Met het landelijke bereik van het AD kan heel Nederland enthousiast gemaakt worden voor het festival. Daarnaast zorgen de columnisten van het AD, zowel vooraf als tijdens het festival, voor meer aandacht voor de diverse sportfilms en -documentaires die gedraaid worden.”

Cinerama Filmtheater

De organisatie van het AD Sportfilmfestival Rotterdam doet Rotterdam Topsport in nauwe samenwerking met AD, Andere Tijden Sport (VPRO/NOS), RTV Rijnmond, HELDEN en Sportnext. Zij leveren ook inhoudelijke bijdragen. Als programmeur is wederom Dave Andriese aangetrokken.

Net als vorig jaar wordt het festival in Cinerama Filmtheater aan de Westblaak gehouden. Drie dagen lang zullen daar in meerdere zalen ruim 24 sportfilms en sportdocumentaires te zien zijn. Ook deze keer ontvangt Wilfried de Jong in de foyer voor zijn dagelijkse talkshow diverse gasten uit de sport- en filmwereld.

“We zijn niet opgericht om festivals te organiseren”, maakt Michel van Jaarsveld, binnen Rotterdam Topsport samen met Gerda IJff verantwoordelijk voor het evenement, duidelijk dat ze goed nagedacht hebben of ze wel door moesten gaan. Het was immers als iets eenmaligs bedoeld. “Maar de positieve reacties en de mogelijkheid om met het festival sport en cultuur te koppelen hebben de doorslag gegeven. We gaan het programma nu nog inhoudelijker maken. Zo besteedt Sportnext aandacht aan bidprocedures voor het aantrekken van grote evenementen en de rol van video daarin.”

“We leggen ook een link met nieuwe doelgroepen uit de stad. Zo halen we het Ondernemersontbijt Rotterdam op donderdag 7 april naar Cinerama.”

Van Jaarsveld voegt eraan toe dat heel wat Rotterdamse ondernemers en bedrijven bij het AD Sportfilmfestival Rotterdam betrokken zijn. Een groot aantal zijn trouwe sponsorpartners van Rotterdam Topsport: “Events IT verzorgt de ticketverkoop, CT Holland regelt de audiovisuele techniek voor de talkshow, Marvin Smart Visual Communication zorgt voor de aankleding. Mediacenter Rotterdam sponsort het drukwerk, Trichis doet de vormgeving van de poster en het programmaboekje, Keiretsu levert de shirts voor de vrijwilligers, die weer afkomstig zijn van Hogeschool Rotterdam. Rabobank Rotterdam doet een ledenactie en Bilderberg Parkhotel biedt onderdak aan gasten.”

Sponsors kunnen nog aansluiten. “Al vanaf 500 euro kunnen bedrijven ons ondersteunen”, zegt Van Jaarsveld. “Voor dat bedrag adopteer je bijvoorbeeld een film.”

De Geboorte van het Legioen

“In de aanloop gaan we met AD Sportfilmfestival Rotterdam on tour. We vertonen films in de Kunsthal, bij Donner en in sportbar Panenka. Ik verwacht ook veel van de samenwerking met Het Nieuwe Instituut: daar hebben ze in verband met de Olympische spelen vanaf juni een tentoonstelling ‘Sneller, Hoger, Sterker’. Voor het festival maken ze een film met 51 sprintfinales waarin de ontwikkeling van de looptechniek en spieren door de loop der jaren heen te zien is.”

Andere Tijden Sport brengt drie premières naar Rotterdam. Eén daarvan is ‘De Geboorte van het Legioen’, over de Feyenoord-supporters die in 1963 in groten getale per boot naar Lissabon reisden voor de Europacup-wedstrijd tegen Benfica. In Cinerama is straks een XL-versie van de documentaire voor tv te zien.

RTV Rijnmond besteedt vooraf en tijdens het AD Sportfilmfestival Rotterdam aandacht aan het festival. Op woensdag 6 april is er een live talkshow op tv en op donderdag 7 april is er een live radioprogramma vanuit Cinerama. Sportnext organiseert een middag waar bids en bidfilms worden besproken. Het magazine ‘HELDEN van Frits en Barbara Barend maakt voor televisie-abonnees van KPN ook portretten van Nederlandse sporters in het buitenland. Een selectie van die korte docu’s worden op het filmfestival gecombineerd vertoond.

Kijk voor toegangskaarten en sponsormogelijkheden op www.sportfilmfestivalrotterdam.nl. Het laatste nieuws over het festival is ook te volgen via Twitter (@SFFRotterdam) en Facebook (www.facebook.com/SFFrotterdam).

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport

Facebook.com/RotterdamTopsport