Overig

‘Crowdfunding biedt kansen voor de scheepvaart’

781

Jarenlang was de scheepvaart vloeken in de kerk van investeerders. Sinds de verliezen van de crisis bleven investeringen achter.

En al zijn de rendementen allang weer interessant, er heerst nog koudwatervrees. Dat is de dagelijkse uitdaging van Jasmina Dapo, manager investor relations en tax bij Flinter. De vraag die zij zich voortdurend stelt: “Wat kunnen we samen creëren? Daar gaat het om bij investeren.”

“Bij Flinter verzorgen wij scheepsmanagement voor zeeschepen met droge lading. Denk daarbij aan commercieel en technisch management zoals crewmanagement, bevoorrading en onderhoud, maar ook vlootbeheer. We hebben nu schepen onder onze hoede. De schepen zijn dus niet alleen van Flinter maar ook mede-eigendom van investeerders, die al dan niet georganiseerd zijn in een holding. Ik houd mij dagelijks bezig met de communicatie naar en de wensen van al onze investeerders.

De crisis heeft de scheepvaart in behoorlijk zwaar weer gebracht. Tegelijkertijd dwingt zo’n situatie je ook om creatief te denken. Toen de regering met een stimuleringsmaatregel kwam, hebben wij het belastingvoordeel voor investeringen breeduit gecommuniceerd. Dat werkte. Ook hebben we het plan opgevat om voor veiling aangeboden schepen op te kopen. Dat idee hadden we wellicht nooit gekregen als we in de crisis niet zelf drie schepen op die manier verloren waren. De uitdaging is dat dergelijke investeringen in geveilde schepen anticyclisch zijn. Het gaat in tegen het gevoel van de investeerder dat zegt: ik wil rendement zien. In de scheepvaart moet je een lange adem hebben. Daarom geloof ik dat crowdfunding de scheepvaart kan helpen. Crowdfunding is ook een vorm van investeren, maar laagdrempeliger. Zo kunnen ook mensen die de sector een warm hart toedragen instappen.

Als familiebedrijf hecht Flinter aan duurzame relaties. We hebben een zeer constante groep van investeerders van wie 99% uit Nederland komt. Ook met leveranciers en andere dienstverleners over de hele wereld onderhouden wij langdurige relaties. Als je duizenden kilometers ver van een schip bent, moet je bijvoorbeeld blind van een reder op aan kunnen. Zulk vertrouwen geldt al helemaal voor onze accountants en adviseurs van DRV. Zij kennen de organisatie en branche heel goed. Het is belangrijk om ook daar een duurzame relatie mee te hebben.

Wat ik mooi vind aan de scheepvaart is dat er zo veel beweging in zit. Een uitzonderlijke gebeurtenis deed zich voor in de herfst van vorig jaar. We kregen het bericht binnen dat de Flinterstar, een schip dat onderdeel uitmaakt van Flinter Fleetholding BV waar 1200 investeerders in zitten, in aanvaring was gekomen met een LNG tanker. Ik ben nog dagelijks met de nasleep bezig. In de scheepvaart is elke dag anders.”