Home Blog Page 211

Vormgeving van het jaarverslag

0

Elk jaar opnieuw staat uw onderneming weer voor de uitdaging om een correct en duidelijk jaarverslag op te stellen. Het is een klus die de nodige tijd en moeite kost, zeker als u van uw jaarverslag een visitekaartje voor uw onderneming maakt. Een mooi opgemaakt en goed leesbaar jaarverslag, dat u ook nog eens online zet, kan een handig middel zijn om potentiële belanghebbenden en geïnteresseerden te informeren over de ontwikkelingen binnen uw onderneming.

Het jaarverslag bestaat doorgaans uit twee onderdelen: het financiële jaarverslag met daarin de jaarrekening en de algemene inhoudelijke terug- of vooruitblik waarin u strategische kaders en doelstellingen afzet tegen de doelen die zijn bereikt in het betreffende jaar. Met het schrijven van een jaarverslag is het management dus wel even bezig. Ook voor de financiële afdeling is dit best een klus. Voor een kleinere onderneming kan het een aantal weken in beslag nemen. Het verslag moet langs een aantal afdelingen binnen uw onderneming en voor de financiële afdeling is het belangrijk vinger aan de pols te houden: de cijfers moeten immers kloppen, inzicht geven in het vermogen en het resultaat en passen binnen het hele plaatje van de onderneming. Door u te verdiepen in meer dan alleen het aanleveren van cijfers voor het jaarverslag, komt u beslagen ten ijs.

Toonbaar

Een jaarverslag moet toonbaar zijn voor iedereen die ernaar vraagt. Denk aan klanten, relaties, sponsoren, subsidieverstrekkers, adverteerders en andere belanghebbenden. Om het lezen van zo’n verslag aantrekkelijker te maken, is het belangrijk dat het verslag er ook goed uitziet. Zorg dus voor een aansprekend omslag, een overzichtelijke inhoudsopgave en een toegankelijk voorwoord, eventueel met foto en handtekening. Zo weet de lezer met wie hij te maken heeft. Goede koppen en trefwoorden maken het gemakkelijker voor de lezer om de tekst te scannen. Waar mogelijk kan het visueel aantrekkelijk zijn om tekstblokken af te wisselen met tabellen en grafieken. Cijfers, die voor u in één oogopslag duidelijk zijn en makkelijk te interpreteren komen dan meer tot leven. Dat is voor lezers van het jaarverslag die niet dagelijks met cijfers werken aantrekkelijk. Als u bijvoorbeeld de cijfers vergelijkt met resultaten van het jaar daarvoor en met de begroting voor het aankomende jaar, krijgen ze ook een dynamische context. Ook kunt u uw onderneming letterlijk een gezicht geven door foto’s van uw werknemers op de werkplek op te nemen. Vraag wel eerst na of uw werknemers hier prijs op stellen.

Grafieken

Inmiddels worden de meeste jaarverslagen niet langer op papier gedrukt maar verschijnen ze digitaal. Het voordeel daarvan is dat u ze gemakkelijk kunt delen, via uw website, maar ook op social media. Bovendien kunt u er eenvoudig tot het laatste moment wijzigingen in aanbrengen. Daarnaast is een digitale versie milieuvriendelijker. Let er wel op dat het ook leesbaar moet zijn als u het uitprint; er zijn altijd mensen die liever van papier lezen. Er zijn ook inhoudelijke en grafische voordelen. Zo kunt u complexe tabellen en grafieken interactief maken, waarbij de lezer met één muisklik kan bepalen welke gegevens of periodes hij met elkaar vergelijkt. Verder kunt u complexe informatie linken aan achtergrondartikelen.

Strategie

Vormgeving en opmaak gaan steeds meer hand in hand met de strategische (communicatie) functie die een jaarverslag heeft. Jaarverslagen blikken steeds vaker ook strategisch vooruit en niet alleen terug, met aandacht voor elk onderdeel van de onderneming en de toegevoegde waarde voor de achterban en omgeving. Ook worden steeds vaker interne en externe belanghebbenden betrokken bij het opstellen van het jaarverslag. Het kan hier gaan om uw werknemers van verschillende afdelingen, uitzendkrachten, stagiairs of eventueel vrijwilligers, maar ook om externe relaties of klanten: ze hebben allemaal een band met uw onderneming.

U kunt bijvoorbeeld een kort interview houden over het inboeken van facturen in een boekhoudsysteem waarvoor uw onderneming heeft gekozen. Of laat een grote afnemer reageren op een thema of een prikkelende stelling die betrekking heeft op uw onderneming. Haal vervolgens uit elk interview één of twee opvallende citaten en gebruik deze als kop of – als er een raak citaat bij zit – als titel voor uw jaarverslag. Deze rubrieken zijn, als uw jaarverslag ook online beschikbaar is, direct ook goede reclame voor uw onderneming.

Media

Is uw onderneming in de media geweest, toon dit dan door bijvoorbeeld krantenartikelen in te scannen of plaatjes van websites op te nemen in uw verslag. Bij een digitaal jaarverslag kunt u ook gemakkelijk linken naar eventuele tv- of radiofragmenten waarin uw onderneming ter sprake is gekomen. Zo vormt het jaarverslag het beste bewijs dat uw onderneming goed functioneert en midden in de samenleving staat, met aandacht voor tevreden klanten, partners en werknemers. Zij vormen, net zo goed als het jaarverslag zelf, het visitekaartje!

Extern

Beschikt uw onderneming niet over een afdeling communicatie of eigen vormgever, dan kunt u voor de opmaak van uw jaarverslag een apart vormgevings- of communicatiebureau  inschakelen. Bedenk eerst goed wat u voor ogen heeft voordat u zich begeeft in het woud van tarieven en offertes. Schakelt u een externe partij in voor de opmaak en tekstredactie, dan zult u hiervoor budget moeten reserveren. Daarnaast heeft een externe partij natuurlijk niet zo’n binding met uw onderneming als het management zelf. Houd dus altijd zelf, zeker als het de financiële cijfers betreft, de regie in handen, uiteraard in overleg met de directie. U kunt zich ook oriënteren op het groeiende leger zzp’ers en dtp’ers (iemand die documenten bewerkt voor drukwerk) en tekstschrijvers. Vaak kunt u die voor een project inhuren tegen lagere tarieven dan die van een groot bureau.

U slaagt altijd bij Kleyn Vans

0

Kleyn Vans staat tegenwoordig ook bekend als www.bestelbus.nl. Deze domeinnaam was een goede keuze van de merkonafhankelijke vans-dealer,  gevestigd op een uitstekende zichtlocatie langs de A15 in Vuren, ruim een kwartier rijden vanaf Dordrecht.

Kleyn Vans is één van Europa’s grootste spelers op het gebied van gebruikte bestelbussen, Bob van der Laan is de manager. “Wij beschikken continu over een steeds wisselende voorraad van zo’n 500 jonge bussen. Wekelijks komen er circa zestig bestelbussen binnen die er ongeveer even snel weer uitgaan. Onze voorraad omvat alle Europese en Aziatische merken, types, bouwjaren en prijsklassen. Een aantal jaren geleden liepen er op het terrein van Kleyn Vans continu geïnteresseerde kopers rond. Deze lopen er nog steeds, maar tegenwoordig neemt men eerst een kijkje op bestelbus.nl en maken daar kennis met het uitgebreide aanbod. Als de koper naar Vuren komt, is de voorselectie vaak al gemaakt.”

“Eén van onze belangrijkste voordelen is dat wij merkonafhankelijk kunnen adviseren,” zo vervolgt Van der Laan. “Elke bestelbus krijgt bij binnenkomst een technische controle onder toezicht van TÜV. Zo bepalen wij de technische staat. De volledige informatie uit het testrapport is te lezen op onze website en wordt standaard bij elk voertuig meegegeven. De klant weet dus precies wat hij koopt.”

De grote voorraad voertuigen dankt Kleyn Vans aan gespecialiseerde inkopers die dagelijks door Europa reizen, altijd op zoek naar mooie vans. Elk voertuig krijgt, ongeacht de inkoopprijs, een concurrerende vraagprijs. Zo zijn de voertuigen altijd terug te vinden bij de bovenste drie vergelijkbare voertuigen op de internetportals.

“Voor starters en zzp’ers bieden wij uitstekende financiële regelingen, waaronder een aantal leasemogelijkheden. Het voordeel van leasen is dat je geen grote bedragen in een keer hoeft te betalen. Naast financieringen regelen wij meer en meer ook verzekeringen.”

Ook grotere bedrijven van zo’n 50 tot 150 medewerkers doen graag zaken met Kleyn Vans. Van der Laan: “Als dergelijke MKB-bedrijven tijdelijk auto’s nodig hebben, voor bijvoorbeeld een project, kunnen ze dat snel bij ons regelen. Het grote voordeel is dat wij de auto’s terugnemen als ze niet meer nodig zijn. Zo hoeft het bedrijf niet te leasen of te huren en dat bespaart ze veel geld, tijd en energie.”

Omdat het leven voor Kleyn Vans uit meer bestaat dan alleen het in- en verkopen van voertuigen neemt zij haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo wordt er onder andere samengewerkt met een aantal goede doelen organisaties. Een daarvan is Villa Pardoes, zij bezorgen gezinnen met zieke kinderen onbezorgde vakanties.

Van der Laan benoemt tenslotte nog een laatste uniek aspect van de bedrijfsfilosofie. “De klant mag niet wachten. Daarom staat een afleverteam zes dagen per week paraat om direct na het verkoopmoment het voertuig, in nauw overleg met de klant, technisch klaar te maken, de documenten in orde te maken en uiteindelijk van de aflevering een gestroomlijnde belevenis te maken.”

Samenwerking Da Vinci College, HBO Drechtsteden, Rijnmond BUSINESS en Drechtsteden BUSINESS

0

Met volle kracht vooruit!

Onder de naam Business Trainingen hebben Rijnmond BUSINESS en Drechtsteden BUSINESS, Da Vinci College en HBO Drechtsteden de handen ineengeslagen.

Business Trainingen is de nieuw portal waarmee bedrijven in het Rijnmondgebied en de Drechtsteden eenvoudig een opleiding of training voor personeel en management kunnen vinden. Op niveau van zowel MBO als HBO, gericht op vele branches.

Wat is het voordeel voor het bedrijfsleven?

Bedrijfsopleidingen op MBO en HBO-niveau zijn toegankelijk via één kanaal: www.business-trainingen.nl. Daarnaast is er een structureel financieel voordeel. En waar het bij bedrijfsopleidingen om draait: Effectiviteit van de scholing door veel aandacht te besteden aan de transfer, het toepassen van het geleerde in de werksituatie. Met andere woorden, rendement van leren staat centraal.

Waarom de samenwerking tussen onderwijs en mediabedrijf?

Wat deze organisaties bindt, is de focus op bedrijven die volop in beweging zijn en het verschil weten te maken. Bedrijven die innoveren, nieuwe markten betreden, weten dat investeren in hun personeel enorm belangrijk is en daarom bedrijven zijn die succesvol zijn en groeien. Deze bedrijven hebben een verhaal dat interessant is voor andere ondernemers en deze bedrijven weten hoe belangrijk hun human capital is en daarin permanent te investeren.

Opleiden is enorm belangrijk binnen organisaties. Binnen elke organisatie is feitelijk de kwaliteit van het aanwezige human capital doorslaggevend voor het succes. En door de steeds snellere en grotere veranderingen wordt het belang van goed en actueel opgeleid personeel steeds belangrijker. Binnen Business-Trainingen wordt vooral gekeken naar de  effectiviteit van een opleiding. Immers opleiden is een investering en die is verantwoord als er uitzicht is op waarneembaar beter presteren. Opleiden van werkenden is een van de belangrijkste middelen om een succesvolle bedrijfsvoering te realiseren.

Open cursussen en maatwerk

Business Trainingen biedt de mogelijkheid om in te schrijven op een groot aantal cursussen. Daarnaast is het ook mogelijk opleidingen op maat te maken.  “We geloven sterk in de onlosmakelijke verbinding van werken en leren,” aldus Peter Baldé van HBO Drechtsteden. “In al onze opleidingsprogramma’s speelt de eigen werkomgeving van cursisten een grote rol, waardoor opgedane kennis en vaardigheden direct toepasbaar zijn”.

Structureel voordeel voor leden en vrienden van Rijnmond BUSINESS en Drechtsteden BUSINESS

Kees van ’t Zelfde, namens HJ Media Producties, de uitgever van Rijnmond BUSINESS en Drechtsteden BUSINESS: “Het is tegenwoordig belangrijk dat iedere werknemer investeert in de eigen duurzame inzetbaarheid. Dit is een verantwoordelijkheid voor werkgever en werknemer. We stimuleren gebruikmaking van bedrijfsopleidingen met een structureel voordeel: Vvoor iedere tweede en volgende aanmelding voor een zelfde opleiding of training vanuit een organisatie geldt een korting van 15%.”

Lesplaatsen in het Rijnmond- en Drechtstedengebied:

Dordrecht, Gorinchem, Ridderkerk, Rotterdam.

HBO Drechtsteden leidt op mét, door en voor bedrijven

HBO Drechtsteden is maatwerkhogeschool. Daaronder verstaan we dat ieder individu en ieder bedrijf zijn eigen specifieke vragen heeft. Die vragen op het gebied van optimaal functioneren mee helpen te beantwoorden is onze uitdaging. Het opleidingsprogramma dat HBO Drechtsteden ontwikkelt is daarom geen standaardoplossing, maar op maat gemaakt.  In de markt zien we een groot aantal verschillende ontwikkelingen die gelijktijdig plaatsvinden en zich in een hoog tempo voltrekken. Grote technologische ontwikkelingen met hoge impact, nieuwe verdienmodellen, opschaling van personeel door robotisering en automatisering, mondialisering van handel en ontwikkelingen op het gebied van e-learning toepassingen. Al deze ontwikkelingen komen tegelijk, bieden talloze nieuwe kansen en roepen tegelijk belangrijke vragen op. Vraagstukken die o.a. liggen op het vlak van Human Resource Development. De omgeving verandert, het werk verandert en de medewerker voegt alleen waarde toe als hij of zij investeert in ontwikkeling van zijn of haar competenties.  HBO Drechtsteden biedt op bachelor en post-bachelor niveau trajecten aan die we met, door en voor het bedrijfsleven ontwikkelen en uitvoeren. Post-hbo opleidingen op het gebied van (Maritieme) Techniek, Ondernemerschap en Zorg & Welzijn:

  • Post-hbo EBPEX, Engineeren en beoordelen van explosieveilige installaties;
  • Post-hbo Smart and rapid prototyping (in maritime industry)
  • Post-hbo Effectief Communiceren en klantgerichtheid voor technici;
  • Post-hbo Financieel management voor niet-financiële managers;
  • Post-hbo Consulent begeleiding Wmo en Wlz

Over Da Vinci College Bedrijfsopleidingen en trainingen

Al vele jaren zijn duizenden werkenden opgeleid of getraind door deze opleider uit Dordrecht. Er is een groot aanbod van open inschrijvingscursussen, waar losse deelnemers aan kunnen meedoen en die op meerdere momenten per jaar starten. Vanaf september starten deze cursussen ook in Rotterdam. Ook is het mogelijk om speciaal voor uw organisatie op maat gemaakte trainingen te verzorgen. Daar is ruime ervaring mee. Het kan daarbij gaan om grote trajecten, zoals een training voor 2500 RET-medewerkers bij de invoering van de OV-chipkaart. Of om kleinere trajecten, zoals een opleiding ondernemend kapper voor kappersketen Sjenkels en een talencursus voor een accountantskantoor. Business Trainingen zorgt dat u voor elk opleidingsvraagstuk een passende en betaalbare oplossing krijgt. In september starten de volgende cursussen:

Administratief: BKB, PDB, MBA, BKL, PDL

Talen: Opfriscursus Nederlands, Schriftelijke Communicatie Nederlands, Notuleren, Zakelijk Engels, Zakelijk Duits

Kantoor: Administratief Medewerker, Secretaresse, Management assistente

Computer: Word 2013, Excel 2013

Fotografie: Vakopleiding fotografie

Naast de cursussen, opleidingen en trainingen is het ook mogelijk om uw congres samen met Business Trainingen te organiseren. Ervaring genoeg. Denk maar aan de BOB-borrels, Masterclasses en Management Workshops die al door ons georganiseerd zijn.

Aanmelden en info

Aanmelden kan via www.drechtstedenbusiness.nl of rijnmondbusiness.nl

Voor informatie kunt u contact opnemen met HJ Media Producties, T 0180 – 33 16 00 of per e-mail hj@hjmediagroep.nl

Passie en maatwerk voor Renault bedrijfswagens bij Auto Indumij

0

De bedrijfswagenmarkt is bij Auto Indumij geen kwestie van kille rekensommen. Dat blijkt uit een gesprek met Accountmanager Zakelijke Markt Pim Cuelenaere.

Pim Cuelenaere werkt voornamelijk vanuit de hoofdvestiging aan de Mijlweg 65 in Dordrecht. “Ik ben opgegroeid in een Renaultfamilie en heb van mijn passie mijn beroep kunnen maken. Om goed advies te kunnen geven, heb ik HTS Autotechniek gestudeerd”, verklaart hij. “In deze markt is het belangrijk om onderscheidende service op maat te verlenen. Bij Auto Indumij doen we dat op alle fronten. We hebben tien vestigingen in de regio, waaronder een Renault Pro+ Center gespecialiseerd in bedrijfswagens. We hebben veel expertise in huis en zorgen tevens voor bedrijfswageninrichting, een specifieke opbouw of andere aanpassingen. Ondernemers kunnen rekenen op verruimde openingstijden, passend vervangend vervoer en een haal- en brengservice.”

Financiering op maat

“Wij kennen tal van financierings- en leasemogelijkheden, ook via Indulease, onze eigen leasemaatschappij. Het is maatwerk om precies af te stemmen op de wensen en eisen van de klant. We denken daarin actief mee op lange termijnbasis. Dat geldt voor eenmanszaken tot en met de grootzakelijke klanten. Advies op basis van onderhoud, garantie, verzekering, financiering en duurzaamheid vormen samen één geheel. Met Auto Indumij als basis, een nauw samenwerkend team en met de bedrijfswagens van Renault kunnen wij onze beloftes waarmaken”, aldus Pim Cuelenaere.

Bedrijfswagenprogramma

De in 2015 vernieuwde Trafic is in Europa de meest verkochte Renault bedrijfswagen. “Ze lijken steeds meer op personenauto’s en zo rijden ze ook, compleet uitgerust met airconditioning en navigatie.” De Master is de grootste van de familie. Die kent vele speciale bouwvarianten en de laadruimte laat zich uitbreiden tot 22 kuub. Aan de andere kant van het programma bevindt zich de Kangoo waarvan de Express het meest wordt verkocht, maar de Compact en Maxi uitvoeringen blazen steeds meer hun partijtje mee vanwege hun specifieke inzetbaarheid.

Voor het hele bedrijfswagenprogramma geldt een herkenbaar design: “De lijn die de Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker in het personenwagensegment heeft ingezet, wordt rechtstreeks doorgetrokken in het bedrijfswagengamma”, constateert Pim Cuelenaere tot zijn tevredenheid: “De passie die ik heb voor het merk, straalt Renault nu ook uit.”

 

 

Ook in de ICT en Techniek is klantgerichtheid van steeds groter belang “Goede communicatie is het halve werk”

0

ICT en techniek zijn tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hierover en over onderwerpen als werken en leren in de ICT en techniek, datalekken en klantenondersteuning praten we met Wico van Helden – directeur VitrumNet, Annewieke Baank – projectmanager Da Vinci College, Wim Milder – operationeel directeur Axoft IT & Telecom, Thijs Reijns – salesmanager ALTERNATE Nederland, Gert de Jong – mede-directeur Altronic ICT en Telecom en Peter Griffioen – directeur PPM Werkt.

We zijn te gast in het fraaie kantoor van VitrumNet in Zwijndrecht. Als we plaats nemen aan de ruime tafel gaat de discussie tussen de deelnemers vrijwel meteen van start. Gert de Jong: “In de telecombranche nemen we steeds meer integratie waar tussen ICT en techniek. Ik verwacht dat dit de komende jaren alleen maar verder zal toenemen en dat de ontwikkelingen elkaar steeds sneller zullen opvolgen. De laatste vijf jaar willen mensen niet alleen op kantoor bereikbaar zijn, maar ook onderweg of op een andere locatie. Daar spelen wij op in, via breedband automatisering heb je via je smartphone altijd en overal de gevraagde informatie beschikbaar.”

Als we naar aanleiding van de snelle veranderingen refereren aan een filmpje uit 1999 waarbij ondervraagden geen toekomst zien voor de mobiele telefonie, zegt Wim Milder: “Het is lastig voor mensen om van tevoren een voorstelling te maken van bepaalde ontwikkelingen. Kijk maar eens naar de sciencefictionfilm Back to the future uit 1985. Wie had er toen gedacht dat meer dan de helft van de gadgets uit de film dertig jaar later gewoon beschikbaar zou zijn. Ook de 3D-printer is een mooi voorbeeld van hoe snel de techniek gaat en dat ICT binnen de techniek steeds belangrijker is en daardoor de techniek steeds innovatiever is geworden. De printer wordt al voor vele toepassingen gebruikt, terwijl drie jaar geleden niet veel mensen er in geloofden. De vergaande integratie van ICT in techniek zorgt ervoor dat de wereldeconomie de komende tien jaar nog sneller zal veranderen.”

Ook Thijs Reijns ziet de veranderingen steeds sneller verlopen. “Een mobiele telefoon kan nu meer dan een computer vijf jaar geleden en de hedendaagse computers zijn veel breder toepasbaar en voor bijna alles inzetbaar. De ontplooiing van de cloudservices en netwerktoepassingen zie ik de komende jaren nog sneller gaan dan in de achterliggende jaren.”

Wico van Helden: “Snelle verbindingen en veilig gegevens met elkaar uitwisselen zijn cruciaal voor steeds meer bedrijven, echter ziet men niet altijd welke middelen daar voor nodig zijn. Voor velen is glasvezel synoniem voor ‘een snelle internetverbinding’. Nog te weinig denkt men na over privacy; waar staan mijn gegevens, wie kan er bij en belangrijker nog wat te doen als het niet werkt. En dat zou je wel moeten doen, zeker als je wilt voldoen aan de nieuwe Wet Bescherming Persoonsgegevens die per 1 januari is ingegaan. Om privacy te borgen en datalekken te voorkomen zie je glasvezel voor point-to-point verbinding steeds meer plek krijgen. Bijvoorbeeld tussen verschillende vestigingen of tussen een kantoor en een datacenter.”

Peter Griffioen vervolgt: “De urgentie van ICT en het inzicht dat een heel bedrijf plat ligt als het niet werkt, daar is niet iedereen zich van bewust. Pas als een bedrijf een digitale inbraak heeft gehad of belangrijke gegevens kwijt is geraakt, gaat men nadenken over risico’s van het web. ICT-bedrijven zijn ook verantwoordelijk om deze bewustwording te creëren omdat de risico’s vaak worden onderschat. Managers moeten inzien dat het noodzaak is om voldoende maatregelen te treffen en weten wie wel en wie niet toegang tot bepaalde domeinen krijgt.”

Gert de Jong is van mening dat ook vaak de prijs een issue is. “Omdat cybercriminaliteit enorm wordt onderschat, zijn bedrijven meestal niet bereid om voor de beveiliging van ICT te betalen.” Wim Milder zegt tot slot over dit onderwerp: “Ook al is de beveiliging in de basis goed geregeld, dan valt of staat het slagen ervan toch met de personen die ermee werken. Hoe vaak zie je niet dat er een geel briefje met hierop de wachtwoorden is aangebracht op de PC. Als leverancier proberen wij een rol te spelen bij die bewustwording, en dat begint al bij de directie die het juiste voorbeeld zou moeten geven.”

We vragen de deelnemers of de wensen en eisen die door bedrijven worden gesteld aan technisch en automatiseringspersoneel de laatste jaren sterk zijn veranderd en of dat alleen maar zal blijven veranderen. Tevens vragen we of oudere medewerkers de continu veranderende techniek en automatisering kunnen bijhouden. Daarnaast informeren we naar de opleidingen van de toekomstige medewerkers. Is het wenselijk dat het onderwijs meer aandacht gaat schenken aan dienstverlenende competenties en sociale vaardigheden,  dan zich louter richten op het aanleren van techniek en ICT?

Wico van Helden: “De ontwikkeling in onze branche gaat ontzettend snel, wat vier jaar geleden hot was is nu al weer achterhaald. De basiskennis die iemand meeneemt is van belang, maar veel belangrijker nog is de houding van een medewerker; de interesse die hij of zij toont in onze materie en het vermogen om constant te willen leren. Dit hangt af van de persoon en niet van de leeftijd. Als de juiste link er maar is.”

Wim Milder: “Sociaal gedrag is bij ons het belangrijkste criterium om iemand aan te nemen. Daar letten we ook op bij stagiaires en daar worden we niet in teleurgesteld. Echter merken wij wel dat de opleidingen nog te veel gericht zijn op de theorie.” Hij vervolgt: “Als we nu een vacature hebben voor een supportmedewerker, reageren daar 100 sollicitanten op. Echter men voorspelt over vier jaar weer een tekort aan IT- en technische mensen. Daarom zijn wij continu bezig om vooruit te kijken, bijvoorbeeld door samen te werken met scholen. Daarnaast houden jongeren  je scherp, ze hebben andere inzichten en de vragen die ze stellen zijn echte eyeopeners.

Bij Axoft hebben wij eveneens positieve ervaring met wat oudere medewerkers. Ze werken bij ons onder andere als consultant. Een oudere medewerker straalt meer rust uit en weet adequater te handelen als er een storing is.”

Thijs Reijns: “Op vele vlakken bieden wij stageplekken aan; van logistiek tot verkoop en van ICT tot techniek. Daarvoor onderhouden wij contacten met verschillende onderwijsinstellingen. Al snel zie je of er bij de stagiair de interesse is voor het vak en of hij op de goede plek zit.”

Annewieke Baank: “Voor scholen is het van belang om samen te werken met het bedrijfsleven. Niet alleen voor een stageplek, maar ook door mee te kijken bij innovaties van bedrijven. Bij elkaar kijken en van elkaar leren, daar zetten wij momenteel op in. Een voorbeeld daarvan is het hybride leren, waarbij theorielessen worden gekoppeld aan praktijkopdrachten vanuit het bedrijfsleven. Studenten werken dan veel in hybride teams: MBO samen met HBO en vanuit meerdere opleidingen, bijvoorbeeld verschillende techniekrichting met ICT-studenten. Daar leren studenten veel van. De docent krijgt daardoor ook een nauwere band met de bedrijven waarmee we samenwerken. Deze manier van werken vraagt veel van docenten, zij moeten op een andere manier les gaan geven. Zijn meer coach dan leraar. Jonge ICT- en techniekdocenten zijn hier zeer bedreven in en worden daarom momenteel overladen met werk.”

Gert de Jong: “Jongeren zijn in staat om sneller te schakelen, ze zijn ermee opgegroeid en daarom is het lastiger voor een veertigplusser. Zij hebben niet geleerd om in andere patronen te denken en de continu veranderende technieken zijn bijna niet bij te houden. Daarom red je het als jongere ook niet met alleen een allround ICT-opleiding. Ik raad studenten dan ook aan om zich te specialiseren. Ook wij werken geregeld samen met stagiairs. Al bij het eerste gesprek merk je dat de meeste studenten op het gebied van communicatie nog heel wat moeten leren. Als het gaat om houding en sociale vaardigheden zouden scholen hier meer aandacht aan mogen besteden.”

Peter Griffioen is het ermee eens dat jongeren veel sneller kunnen schakelen op het gebied van ICT. Toch weet hij uit de praktijk dat de ervaring van ouderen voor bedrijven goud waard is. “Mensen die goed in hun vak zijn en niet meer voldoende kennis hebben van automatisering, zijn prima inzetbaar op andere manieren. Ze zijn bijvoorbeeld zeer waardevol bij het opleiden van jongeren, denk aan een elektromonteur. Het heeft alles te maken met de mindsetting van de bedrijven.” Hij vreest voor de kansen van studenten die een opleiding volgen op mbo 2 of 3 niveau nu er op het gebied van automatisering steeds meer van medewerkers verwacht wordt.

“Eén van onze opdrachtgevers heeft zijn loodgieters een iPad gegeven waarop de werkzaamheden bijgehouden moeten worden. Het blijkt dat niet iedereen deze vaardigheden beheerst, maar dat betekent niet dat deze mensen slechte loodgieters zijn. Studenten die met hun handen willen werken, moeten we hiermee niet ontmoedigen.”

Annewieke Baank reageert hierop: “Gelukkig merken wij er weinig van dat er geen plek is voor deze schoolverlaters. Op alle niveaus is er genoeg werk voor de studenten die de opleidingen ICT en Techniek hebben gevolgd. Uiteraard zijn er altijd een paar jongens die er bovenuit springen en waarom gevochten wordt. Ook wij merken dat werkgevers hierbij sociale vaardigheden – de zogenaamde soft skills – heel belangrijk vinden en hebben hier daarom extra aandacht voor.”

Tot slot vragen we de deelnemers hoe zij de toekomst zien voor hun branche en voor hun eigen onderneming.

Wim Milder: “In de telecomwereld zijn de klanten steeds minder honkvast. Onze klanten moeten niet alleen kunnen opschalen bij groei, maar ook kunnen afschalen als het even wat minder gaat. Voor onze interne organisatie zal de communicatie steeds belangrijker worden, goede communicatie is tenslotte het halve werk. In de gehele branche zijn service en klantgerichtheid van steeds groter belang.”

Gert de Jong verwacht dat de wereld er elke vijf jaar weer anders uitziet en dat het daarom noodzaak is om meer op te trekken met de klant. “Wij gaan veel meer op voorhand met relaties in gesprek om samen tot de juiste oplossing te komen. Tijdens deze gesprekken kun je de ontwikkelingen op ICT- en techniekgebied spiegelen aan de klant. Wij verwachten dat Altronic ICT en Telecom met haar nieuwe services drie keer zo groot wordt en dat we twee keer zoveel klanten kunnen bedienen met hetzelfde aantal medewerkers.”

Ook Alternate is klaar voor een behoorlijke ontwikkeling, geeft Thijs Reijns aan. “Met een nieuwe locatie in Tholen en een uitbreiding in het assortiment gaan we ons flink verbreden zonder daarbij onze specialismen te verliezen. Wat nog niet veel mensen weten, is dat wij ons ook in witgoed hebben gespecialiseerd. Dat deden we al voor anderen en door de toenemende vraag zijn we dat ook zelf gaan doen. Ondanks een nieuwe locatie ligt onze focus vooral op online, wat we met fysieke gebouwen prima kunnen ondersteunen.

In onze branche zal door de toenemende automatisering een aantal functies over een aantal jaar niet meer bestaan. Maar ik zie de rollen wel verschuiven. Logistieke en ondersteunende functies nemen alleen maar toe, klanten verlangen steeds meer advies en daar spelen wij graag op in.”

Wico van Helden van VitrumNet ziet de toekomst voor glasvezel en in het bijzonder voor point-to-point verbindingen rooskleurig. “Onze markt is snel volwassen geworden. Glasvezel biedt betrouwbaarheid, onafhankelijkheid en bereikbaarheid. Gelukkig snappen we dit steeds een beetje beter met zijn allen.” Daarnaast ziet hij eveneens de vraag naar dienstverlening toenemen. “Voor de gebruiker is digitale techniek steeds onduidelijker, waardoor men op basis van vertrouwen besluiten neemt. Vertrouwen en een dialoog met klanten wordt dus steeds belangrijker: wat wil je ermee bereiken en wat is dan de juiste aanpak.”

Annewieke Baank: “Wij gaan een leuke tijd tegemoet door meer projectmatig onderwijs aan te bieden en door de intensivering van contacten met bedrijven.  Wel voorzie ik de komende jaren nog wel een tekort aan leraren in de techniek. Dat is een maatschappelijke uitdaging.”

Peter Griffioen zegt tot besluit: “Dankzij ICT is er veel meer transparantie, meer openheid en meer innovatie en vervolgens een sterkere economie.

Ook binnen onze branche zal ICT alleen maar toenemen waardoor alles veel transparanter wordt en bedrijven via een CRM-systeem makkelijker toegang krijgen tot onze kandidaten. Omdat PPM Werkt zich wil blijven specialiseren richten wij ons puur op techniek. Daarnaast zullen wij onze opdrachtgevers steeds meer ondersteunen op HR- en adviesgebied.”

Onafhankelijk regionaal glasvezelnetwerk van VitrumNet biedt veel voordelen

0

VitrumNet levert regionale glasvezelaansluitingen op basis van het Breedband Drechtsteden glasvezelnetwerk zoals het bedoeld is: hoogwaardig, open en transparant.

VitrumNet exploiteert het regionale Breedband Drechtsteden glasvezelnetwerk voor zakelijk gebruik. Uniek zijn het regionale karakter en de open structuur waardoor er volledige vrijheid is in de gebruikte diensten en het type verbindingen. Dit garandeert maximale vrijheid en flexibiliteit in combinatie met een zeer hoogwaardige en betrouwbare glasvezelinfrastructuur.

Open netwerk structuur

Het Breedband Drechtsteden netwerk is eind 2005 gestart en bedient inmiddels onder het label VitrumNet een groot deel van de zakelijke glasvezelmarkt in de regio Barendrecht – Drechtsteden – Gorinchem – Leerdam. Er wordt gewerkt volgens een open netwerk structuur waarbij aanbieders en afnemers van diensten gelijkwaardig zijn. De dienstverlening staat los van de glasvezelverbindingen. VitrumNet levert zowel point-to-point dark-fiber verbindingen als volledig beheerde en belichte verbindingen en VLAN tussen locaties (virtuele netwerken). Het regionale netwerk is gekoppeld met een groot aantal andere netwerken met een landelijke dekking, waardoor ook buiten de regio zeer hoogwaardige verbindingen realiseerbaar zijn.

Regionale samenwerking

Van begrippen als glasvezel, point-to-point dark-fiber, VLANs en breedband kunnen  maar weinigen een voorstelling maken. Reden voor de directeur van de Breedband Drechtsteden Groep, Wico van Helden, om uitleg te geven over het ontstaan, de werking en de voordelen van het unieke Breedband Drechtsteden netwerk VitrumNet. Hij vertelt: “Het Breedband Drechtsteden netwerk is in 2005 ontstaan vanuit een samenwerking van een aantal regionale organisaties. Zij deelden de visie dat een goede glasvezelinfrastructuur essentieel is. Door de jaren heen is dit netwerk stap voor stap uitgebreid, waardoor nu de volledige regio Baren-drecht – Drechtsteden – Gorinchem – Leerdam bediend wordt. Onder de merknaam VitrumNet worden de diensten van het Breedband Drechtsteden netwerk naar de markt gebracht. Op dit moment beheert VitrumNet ruim 650 km aan glasvezel in de regio Zuid-Holland Zuid. Dit glasvezelnetwerk is volledig in eigendom en daarmee 100% onafhankelijk. Deze onafhankelijkheid maakt nieuwe gebruiksvormen mogelijk.”

Voor zowel dienstverlener als afnemer toegankelijk

Het netwerk is gekoppeld met een groot en groeiend aantal landelijke netwerken en dienstverleners, waardoor ook verbindingen buiten de regio of koppelingen met landelijke spelers tot de mogelijkheden behoren. VitrumNet maakt voor de dienstverlening gebruik van regionale koppelpunten (POP locaties) in onder andere Dordrecht, Alblasserdam, Papendrecht, Gorinchem, Rotterdam en Amsterdam. Het netwerk is – op basis van een aantal standaarden – voor elke dienstverlener en afnemer toegankelijk. Er zijn geen verplichtingen ten aanzien van het afnemen van diensten bij partijen. Van Helden: “Er is al een groot aantal gebruikers actief. Zij maken gebruik van het netwerk voor snelle en betrouwbare verbindingen tussen verschillende locaties (1Gb en hoger) en hoogwaardige, veelal synchrone 1:1 internet verbindingen.”

Onderling verbindingen realiseren

Gebruikers zijn vrij in de keuze van dienstverleners en kunnen daarbij optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van het netwerk. Uniek is dat ook regionale dienstverleners dit kunnen. Hierdoor kunnen partijen onderling veilige verbindingen realiseren en zelf de regie houden over de dienstenleveranciers. Van Helden geeft een aantal voorbeelden van gebruikers die veel baat hebben bij een aansluiting op het Breedband Drechtsteden netwerk. “Wij hebben gebruikers die in de regio camerabeelden verzamelen en deze centraal uitlezen. Dit zijn privacygevoelige zaken die niet voor derden bestemd zijn. Door de directe één-op-één verbinding van VitrumNet kunnen die gegevens rechtstreeks digitaal gecommuniceerd worden, zonder dat daar onbevoegden bij kunnen. De beelden verlaten de regio niet en zijn niet afhankelijk van internet- verbindingen. Vergelijkbare toepassingen zijn bedrijven die IT-beheer of digitale administraties aanbieden, bedrijven met nevenvestigingen en bedrijven die verbonden zijn met een (regionaal) datacenter.”

Gegevens veilig uitwisselen

De afgelopen jaren is er een grote toename van digitale dienstverlening en bijbehorend gegevensverkeer. De verwachting is dat dit in de toekomst alleen maar toe zal nemen. Ontwikkelingen als datacenters, video- en cloud oplossingen dragen hier voor een groot deel aan bij. Snelle en betrouwbare verbindingen zijn daarmee van steeds groter belang voor de bedrijfsvoering. Glasvezel heeft een hoge capaciteit, hoge betrouwbaarheid en is niet storingsgevoelig. Van Helden geeft aan dat het met het oog op de nieuwe wet Bescherming Persoonsgegevens, die per 1 januari is ingegaan, voor vrijwel elk bedrijf van belang is om gegevens via internet veilig met elkaar uit te wisselen om zo de privacy te borgen en datalekken te voorkomen. “Binnen bedrijven denkt men nog onvoldoende na over privacy; waar staan mijn gegevens en wie kan erbij. Een point-to-point netwerk levert een belangrijke bijdrage aan de bescherming van vertrouwelijke gegevens.” Hij vervolgt: “Bedrijven worden steeds afhankelijker van fysieke glasvezelverbindingen en werkende internetverbindingen omdat het internet steeds vaker en voor steeds meer toepassingen wordt gebruikt. Door de wereldwijd alsmaar toenemende bandbreedtes, cybercrime en DDOS aanvallen is het steeds belangrijker om uitwijkmogelijkheden te hebben als internetverbindingen tijdelijk niet of minder beschikbaar zijn. VitrumNet kan haar klanten hier prima bij helpen.”

Albert Schweitzerziekenhuis

Niet voor niets heeft het Albert Schweitzerziekenhuis met vestigingen in Dordrecht, Zwijndrecht, Ridderkerk en Sliedrecht de bestaande relatie met VitrumNet voor het gebruik van het Breedband Drechtsteden glasvezelnetwerk verder uitgebreid. “Het Albert Schweitzerziekenhuis maakt niet alleen gebruik van de kracht van het regionale netwerk, maar ook de bijbehorende dienstverlening,” aldus Van Helden. De glasvezelverbindingen vormen daarmee een fundamenteel onderdeel van de totale regionale ICT-infrastructuur van de ziekenhuizen. Bovendien is voor het netwerk gekozen vanwege de certificering als Goed Beheerd Zorgnetwerk (GBN). Daardoor kunnen patiëntgegevens over het netwerk worden getransporteerd. “De GBN certificering, de veiligheid van het netwerk, de hoge bandbreedtes en mogelijkheden voor redundante en directe verbindingen met datacenters sluiten goed aan op de wensen en toekomstvisie van de Albert Schweitzerziekenhuizen. Hiermee wordt de basis gelegd voor een verdere modernisering van de ICT-infrastructuur.”

Palet aan ICT-diensten en producten

Naast het regionale glasvezelnetwerk levert VitrumNet ook aanvullende ICT-diensten en producten via partners. Van Helden licht toe: “VitrumNet beschikt over een regionaal netwerk van ICT-partners en -professionals, waardoor we alles rondom de aansluitingen kunnen regelen. Het netwerk wordt 24×7 gemonitord en actief beheerd. De VitrumNet Helpdesk is het centrale loket voor vragen. Als u uw inpandige server wilt migreren naar een datacenter, of een twin datacenter oplossing zoekt, kan VitrumNet u daarbij van dienst zijn. In samenwerking met haar partners biedt VitrumNet een scala aan mogelijkheden aan. Kijk voor alle mogelijkheden op www.vitrumnet.nl

 

MKB-katalysatorfonds Drechtsteden van start

0

In aanwezigheid van zo’n 70 geïnteresseerden uit het bedrijfsleven, onderwijs en overheid, gaf regionaal portefeuillehouder economie Korteland dinsdagochtend 1 maart het startschot voor het MKB-katalysatorfonds Drechtsteden.

Het fonds biedt interessante co-financieringsmogelijkheden voor innovatieve regionale MKB-ondernemers uit de (maritieme) maakindustrie. Tijdens de bijeenkomst werd ook de website van het fonds gelanceerd: www.mkbkatalysatorfondsdrechtsteden.nl

Innovatie bevorderen

De Drechtsteden bevorderen de innovatie in het regionale bedrijfsleven op verschillende manieren: door faciliteiten voor innovatie te ondersteunen, door te investeren in samenwerking binnen en tussen sectoren en door de lancering van dit innovatiefonds. MKB ondernemers in de Drechtsteden kunnen vanaf nu bij het MKB-katalysatorfonds een subsidie aanvragen voor kennisvouchers, haalbaarheidsonderzoeken, het ontwikkelen en testen van prototypes en voor kwartiermakers van open innovatiecentra. Portefeuillehouder Richard Korteland: “De Drechtsteden willen met het fonds een vliegwiel op gang brengen, om daarmee ook te komen tot nieuwe samenwerkingsvormen, en de concurrentiepositie van de sector in de breedte te versterken. Uiteindelijk moet dit zorgen voor productiviteitsgroei en versterking van de internationale concurrentiepositie en daarmee ook behoud en groei van werkgelegenheid voor onze regio.”

Aanvragen beoordeeld door ondernemers

Een expert team bestaande uit enthousiaste ondernemers uit de eigen sector adviseert de regio bij de beoordeling van aanvragen. Tijdens de startbijeenkomst van het fonds werden de leden van de adviescommissie voorgesteld. Het gaat om:

  • Paul Bosman, Executive Manager van Mampaey Offshore Industries
  • Kees van de Graaf jr. – Directeur Baggerbedrijf De Boer
  • Marco Huisman – Technical Director Veth Propulsion
  • Ton Kraak – Chief Executive Officer Dieseko Group
  • Niels Wepster – Directeur Amega Holding

Niels Wepster, zelf afkomstig uit de bancaire wereld, gaf aan bij de beoordeling ook met name naar de achtergrond van de ondernemer zelf te kijken. Robin van der Zee van de Duurzaamheidsfabriek is secretaris van het MKB-katalysatorfonds.

Duurzame groei in de regio

Het MKB-katalysatorfonds is, als onderdeel van de Innovatiestrategie Drechtsteden, bedoeld als ‘launching platform’ om innovaties in de regio te versnellen en een nieuwe dynamiek in de regio te creëren. Daarvoor is meer nodig dan alleen geld. De opzet van het fonds is er dan ook nadrukkelijk op gericht om nieuwe verbindingen tot stand te brengen. Met die achtergrond vormen de Duurzaamheidsfabriek, Maritime Delta en InnovationQuarter relevante partners in de regio.

Maak het verschil met My Id.eal suit

0

Voor velen is Smit Mode een bekend adres vanwege de uitgebreide collectie kostuums, maar wat nog niet iedereen weet is dat wij het maatpakken concept My Id.eal suit aanbieden.

Met een maatpak van My Id.eal suit maak je het verschil en kun je helemaal jezelf zijn, het pak is namelijk gemaakt speciaal voor jou! Samen creëren we jouw eigen Id.eal suit geheel naar jouw wensen en volledig aangepast aan jouw maten. Een My Id.eal suit staat voor hoogstaande kwaliteit, passend comfort en een overdadige vrijheid aan persoonlijke keuzes. Hoogstaande kwaliteit omdat we de allerbeste exclusieve Italiaanse stoffen selecteren en luxe stoffen bieden die bijdragen aan een optimaal draagcomfort.

Naast een uitgebreide selectie aan modellen en voeringen is er ook een enorme keuze uit verschillende details. Denk hierbij aan knopen, een extra ticket pocket, doorgeputte revers en zelfs een monogram waardoor jouw maatkostuum de id.entity heeft die je wenst. My Id.eal suit is eveneens zeer geschikt voor werkkleding in een passende kledingstijl. Het kostuum completeren met een bijpassend shirt en een das met bedrijfslogo zorgen voor de juiste zakelijke uitstraling en biedt de medewerkers de id.entity om trots op te zijn.

Uiteraard hebben wij met My Id.eal suit ook aan de dames gedacht. Een voorbeeld hiervan is een mooie business blazer met een bijpassende rok in een verfijnde stretchkwaliteit die veel draagcomfort geeft. Een bijkomend voordeel van de op maat gemaakte business kleding is dat we met een paar simpele oplossingen de positieve punten van je lichaam kunnen accentueren en de minder positieve punten kunnen camoufleren.

Met My Id.eal suit ga je zelfs comfortabel de zomer in. Draag het jasje met een luchtige chino of katoenen broek en de pantalon of rok met een mooie pullover of getailleerde blouse. Zo kom je ook tijdens de zomerse dagen goed voor de dag.

Kleyn Trucks & Trailers: waarom nieuw kopen?

0

In het tradinghome van Kleyn Trucks in Vuren verbindt de receptioniste in allerlei talen binnenkomende telefoongesprekken door. Op datzelfde moment kijken er op de website 141 geïnteresseerde kopers naar het aanbod van gebruikte bedrijfsvoertuigen. Dat is te zien op één van de schermen die in de kamer van directeur Dave Nijssen hangt.

“Een tiental jaren geleden was het hier razend druk met klanten. Taxi’s stonden in kolonnes opgesteld voor het bedrijf,” zo begint Nijssen. “Er liepen Arabieren, Russen, Zuid-Amerikanen en Europeanen, je kwam hier alle nationaliteiten tegen. Tegenwoordig is het hier rustiger. Klanten bezoeken ons minder frequent, maar het aantal (internationale) kopers is er dankzij het internet niet minder om.” Kleyn Trucks koopt en verkoopt sinds 1919 gebruikte bedrijfsvoertuigen, de laatste jaren is dit aantal gegroeid naar 6.000 voertuigen per jaar. Het streven is 8.000 voertuigen in 2018. Dave Nijssen begon als verkoper bij het bedrijf en mag zich sinds 2006 directeur/eigenaar noemen.

Kleyn Trucks is koploper in de branche, mede dankzij het slimme gebruik van ICT en nieuwe media. Door de schermen heeft hij continu voeling met wat er gebeurt. “Ik beschik realtime over alle informatie die van belang is. Wij zijn een handelsorganisatie, alles gaat hier snel. Onze websites zijn onze visitekaartjes en tevens de belangrijkste verkoopkanalen met jaarlijks minimaal drie miljoen bezoekers. Verder zijn wij zeer actief op social media. Wij hebben continu zo’n 1.200 bedrijfsvoertuigen op voorraad. Wekelijks komen er 150 voertuigen binnen. Ons aanbod omvat alle Europese merken, bouwjaren en prijsklassen.”

Voor het inkopen en verkopen zijn acht inkopers en dertien verkopers druk in de weer. Verder zijn er in diverse landen lokale partners actief. Dave Nijssen: “Wij beschikken over een enorme database met (potentiële) klanten. Wij spreken letterlijk en figuurlijk hun taal. Sterker nog wij weten exact welk voertuig het best geschikt is. Dat verklaart mede ons succes.” De kracht schuilt vooral in de veelzijdigheid. Nijssen: “Klanten kunnen meer en meer bij ons terecht voor zeer jonge schone voertuigen. De klant weet altijd exact wat hij krijgt, onze voertuigen krijgen bij binnenkomst een uitgebreid testrapport (TÜV ).”

Die transparantie legt Kleyn geen windeieren, door deze manier van zaken keert het overgrote deel van de klanten regelmatig terug. “De laatste jaren zetten we veel meer in op de Nederlandse transporteurs en wat opvalt is dat we ook deze transporteurs steeds meer zien. Zij komen naar ons voor uitbreiding of vernieuwing van hun wagenpark. Naast dat we financiering verzorgen, steken we ook onze nek uit door, indien gewenst, een terugkoopverklaring af te geven. Daarom hebben klanten groot gelijk dat ze voor Kleyn, en dus voor een voertuig waarop de eerste afschrijving al heeft plaatsgevonden, kiezen,” zo besluit Nijssen lachend.

Juryvoorzitter Innovatie Award Sjef van Dooremalen geeft stokje over

0

Drie keer is scheepsrecht voor Sjef van Dooremalen, want na de uitreiking van de Innovatie Award 2016 stopt de 71-jarige juryvoorzitter van de prestigieuze innovatieprijs ermee. Andere bezigheden krijgen voorrang.

Waarom stopt u?

“Dat heeft alles te maken met mijn levensfase. Dat klinkt hoogdravend, maar een feit is dat ‘mijn’ wereld aan het veranderen is. Toen ik zo’n tien jaar geleden afscheid nam als CEO van IHC en uit de frontlinie stapte, stond ik nog volop in het bedrijfsleven. Ik was actief in een enorm netwerk, nam diverse bestuurstaken aan, kwam in raden van toezicht en werd commissaris bij diverse interessante bedrijven. Mijn agenda was volop gevuld, mijn netwerk bleef onderhouden. In de loop van de jaren zie je de wereld om je heen veranderen. Het netwerk dunt uit en langzamerhand bekruipt je het gevoel dat de jongere generatie het stokje maar moet overnemen. Het is nu ook voor de Innovatie Award een natuurlijk moment om dat stokje over te dragen.”

En nu achter de geraniums?

“Zeker niet. Ik heb veel functies afgestoten, maar blijf ook nog een gering aantal (bestuurs)functies vervullen, waaronder die van voorzitter Raad van Toezicht van het MARIN.  Mijn agenda vertoont nu grote gaten. Dat vind ik prettig, ik ben op mijn 62e gaan golfen en dat vind ik heerlijk. Je vindt me dus regelmatig op de golfbaan met een aantal vrienden. Ook met de kleinkinderen op pad gaan is een heerlijke bezigheid en sinds kort hebben mijn partner en ik een huis op een golfresort in Spanje en daar zullen we uiteraard ook de nodige tijd gaan doorbrengen, reken maar!”

Hoe kijkt u terug op uw juryvoorzitterschap van de IA?

“Met veel plezier. Innovatie had mijn hart al gestolen toen ik nog actief was bij IHC. Het is de enige manier om op langere termijn te overleven. Voorop blijven lopen is noodzaak en dan niet alleen op het gebied van technische innovaties, maar ook op gebieden zoals processen en marketing.”

“De uitreiking van een innovatieprijs Drechtsteden als opvolger van de ondernemersprijs van de Kamer van Koophandel, vind ik een schot in de roos. Ook in de Drechtsteden vinden er namelijk de nodige innovaties plaats, terwijl dit niet altijd voldoende aan de oppervlakte komt. De Innovatie Award laat zien dat hier mooie ontwikkelingen plaatsvinden. De inzendingen van de afgelopen jaren waren van een hoog niveau en hebben ons als jury de nodige hoofdbrekens bezorgd. De keuzes waren moeilijk genoeg.”

“Wat ik eveneens een goede zet vind, zijn de prijzen die het onderwijs en studenten ten deel vallen. Het versterkt het beeld dat ondernemers en onderwijs niet zonder elkaar kunnen.”

Kunt u al wat zeggen over het aantal aanmeldingen?

“Over het aantal en uit welke hoek de aanmeldingen komen, kan ik nog niets zeggen. De inschrijvingstermijn loopt namelijk tot 1 april aanstaande en daarna gaan we met de jury weer volop aan de slag. De verwachtingen zijn wat mij betreft hoog gespannen, want er gebeurt best veel in de Drechtsteden. Ik verwacht ook dit jaar weer interessante inzendingen.”

Zijn er restricties verbonden aan het aanmelden van een innovatie?

“Er zijn geen restricties, hoewel er een gedegen financiële onderbouwing bij de aanmelding gevoegd moet zijn waaruit blijkt dat je met de innovatie rendement kunt halen en dat is soms best lastig. Overigens kunnen wij daarbij helpen. Maar elk bedrijf of organisatie, groot of klein kan een innovatie aanmelden. Het is goed voor de inzenders, goed voor de regio en goed voor andere ondernemers. Het is namelijk prettig en veelal ook handig om van elkaar te weten wat er speelt in de regio. De winnaars van de vorige edities kunnen daarover meepraten. Zij zijn er niet minder van geworden, in elk geval genereert het voor de inzenders veel naamsbekendheid.”

Moet deze innovatieprijs breder getrokken worden dan de Drechtsteden?

“Ik ben daar geen voorstander van. Het aantal innovatieprijzen dat in ons land wordt uitgereikt,  is schrikbarend hoog. De Drechtsteden is een mooi gebied om ook een dergelijke prijs uit te reiken. Achter de schermen vindt er hier veel innovatie plaats en niet alleen op maritiem technisch gebied. Het zou leuk zijn als er ook uit andere sectoren zoals bijvoorbeeld de zorg- en dienstensector inzendingen binnenkomen. De komende jaren kunnen wij nog wel vooruit met de innovatieprijs, het is een mooi event dat past in de Drechtsteden.”