Home Blog Page 212

HJ Media Producties breidt uit

1

Met de overname van Rijnmond BUSINESS en de uitbreiding van de zakenplatforms Drechtsteden BUSINESS, Re/Port of Moerdijk en InSight groeit HJ Media Producties. Vanaf 1 april 2016 treden Wendy de Groot en Daniel de Bruijn in dienst om het team te versterken en de activiteiten verder uit te bouwen. Zij stellen zich hieronder graag aan je voor.

Wendy de Groot

“Na drie leuke, leerzame en uitdagende jaren bij Deltametaal ben ik per 1 april werkzaam als Account Manager bij HJ Media Producties BV. Drechtsteden BUSINESS, Rijnmond BUSINESS en Report of Moerdijk zijn mooie business platforms die bedrijven onderling aan elkaar verbinden. Ik kijk ernaar uit om hier een rol in te spelen en om nieuwe mensen te ontmoeten. Klantencontacten geven mij veel energie, ik kan dan ook niet wachten om je/u te ontmoeten.”

Wendy de Groot

E Wendy@hjmediaproducties.nl

T 06 11 355 592

Daniel de Bruijn

“Na bijna vijf jaar in dienst te zijn geweest bij ZPRESS Sport, ga ik met veel genoegen een nieuwe uitdaging aan bij HJ Media Producties BV. De afgelopen jaren bij ZPRESS heb ik veel kunnen en mogen leren. Ondanks het plezier dat ik in mijn werk had, wilde ik de kans die HJ Media Producties mij bood niet laten liggen. Het concept waarbij magazines, online en events met elkaar zijn verweven, hebben een positieve indruk op mij gemaakt. Daarnaast wil ik graag onderdeel uitmaken van een groeiende organisatie en daar een bijdrage aan leveren.”

Daniel de Bruijn

E Daniel@hjmediaproducties.nl

T 06 83 603 979

Grandcafé Burgerzaken in Ridderkerk opent haar deuren

0

Woensdagavond 16 maart vond de officiële opening plaats van het in het gemeentehuis gevestigde Grandcafé Burgerzaken. Allereerst sprak directeur/eigenaar Freek van der Valk de genodigden toe. Hij memoreerde de eerste gesprekken die op initiatief van de gemeente Ridderkerk plaatsvonden. “Na interne overwegingen en afwegingen hebben we besloten om deel te nemen aan de aanbesteding. En als we tot zo’n besluit komen, doen we dat niet alleen om het meedoen, maar om de aanbesteding ook te winnen. Hetgeen uiteindelijk ook is gelukt. Nadat wij de aanbesteding hadden gewonnen zijn we meteen met architecten Henk Bezemer en Frank van Oosten van MishMash om de tafel gaan zitten. Zij hebben zich goed ingeleefd in enerzijds onze wensen en anderzijds in de historie van Ridderkerk. Vervolgens hebben we samen met hen een afspraak gemaakt met Ludo Bolder van Stabilo Interieurbouw. Hij heeft de vertaalslag gemaakt van de ontwerpen van Frank en Henk en stond garant voor de interieurbouw. Wij zijn er trots op en hopen dat de Ridderkerkers dat ook zijn,” zo besloot Freek van der Valk.

Vervolgens kreeg wethouder Henk Dokter het woord. Dokter zei dat het even heeft geduurd voordat de gemeente en Freek van der Valk de overeenkomst konden tekenen over de exploitatie van het horecadeel en de zalen op de begane grond van het gemeentehuis. “We hebben Freek van der Valk leren kennen als iemand die waarmaakt wat hij zegt. Het gemeentebestuur is er zeer content mee dat Van der Valk het aandurft om hier iets moois te gaan neerzetten. Dit deel van het gemeentehuis moet een echt huis van de gemeente, een verenigingshuis worden. Daarvoor is nu een solide basis gelegd.”

Freek van der Valk stond niet meteen vooraan in de rij toen de gemeente in 2014 op zoek ging naar een nieuwe exploitant voor de horeca en de zalen. Sterker nog, de eerste ronde van die zoektocht liet hij geheel aan zich voorbijgaan. Uiteindelijk vonden de gemeente en het bedrijf Van der Valk elkaar in een concept dat beantwoordde aan het maatschappelijk doel dat de gemeente voor ogen stond, zonder al te veel afbreuk te doen aan een zakelijk verantwoorde exploitatie.

Freek van der Valk zag genoeg kansen. “Hij raapte de slaplantjes op die andere hadden weggegooid,” citeerde Henk Dokter een stokoude uitspraak uit de familiegeschiedenis van Van der Valk. Onder het motto ‘zoveel mogelijk voor en door Ridderkerkers’ kunnen maatschappelijke organisaties tegen zeer aantrekkelijke tarieven ruimte huren voor vergaderingen en activiteiten. Daarbij is Grandcafé Burgerzaken een absolute aanwinst voor de gemeente.

Drechtsteden viert 10-jarig bestaan met Drechtstedendag

0

Vrijdag 11 maart jl. vierden de Drechtsteden het tienjarig bestaan met een speciale Drechtstedendag voor de Commissaris van de Koning, europarlementariërs, Eerste en Tweede Kamerleden, een vertegenwoordiging van het bestuur van de provincie Zuid-Holland en met veel bedrijven, organisaties en maatschappelijke instellingen uit de regio Drechtsteden.

Voorzitter van het Drechtstedenbestuur drs. A.A.M. Brok: “De Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden is duidelijk een samenwerking die goed op weg is en zich bovendien voortdurend blijft aanpassen aan actuele ontwikkelingen in de maatschappij. De Drechtsteden is een bestuursmodel met bijzondere aandacht voor de democratische legitimiteit en de directe invloed van raadsleden via de Drechtraad op de regio-agenda.”

Dinsdag 8 maart 2016 bestond Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden precies tien jaar. Op 8 maart 2006 ging de samenwerking tussen Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht in de huidige intensieve vorm van start.

Door efficiënt en slim samenwerken is veel bereikt. Bijvoorbeeld de waterbus- en fast ferry verbindingen, betere aansluiting op de A16 en A15 inclusief de aanleg van extra spitsstroken, het opleidingscentrum West-Alblasserwaard in Papendrecht en De Grienden in Sliedrecht, de Duurzaamheidsfabriek en het Energiehuis en hoogwaardig openbaar vervoer. Daarnaast zijn er ook  de resultaten in de sociale sector, zoals de Sociale Dienst Drechtsteden en de uitvoering van de decentralisaties in het sociale domein: AWBZ, Wmo en participatiewet.

De regio Drechtsteden is terecht de maritieme topregio van Nederland en blinkt uit in de maritieme maakindustrie: scheepsbouw, logistiek en veel maritieme bedrijvigheid. Binnenkort zal ook Hardinxveld-Giessendam toetreden tot de gemeenschappelijke regio Drechtsteden. Samen hebben de Drechtsteden dan ruim 288.000 inwoners.

De juiste medewerker op de juiste plek is van cruciaal belang

0

Al ruim zeven jaar is Mellanie Dellaert ambitieus ondernemer bij Olympia Uitzendbureau (regio Dordrecht, Zwijndrecht en Moerdijk). Nog niet eerder heeft zij de markt van arbeidsbemiddeling zo vlot zien veranderen als momenteel het geval is.
Desalniettemin blijft het creëren van een flexibele schil, in welke vorm dan ook, van ongekend belang. Dit is tenslotte dé mogelijkheid om je sneller aan te passen aan veranderingen. We dienen echter wel in de gaten te houden dat de vraagstukken op dit gebied veranderen.

Eén van de veranderingen heeft betrekking op de zoektocht naar ‘de medewerker van de toekomst’. Mellanie vertelt dat dit vaak als lastig wordt ervaren door de opdrachtgevers. “Deels komt dat omdat hun specialisme op een ander vlak ligt en zij zich minder bezig houden met bijvoorbeeld de continue veranderende wet- en regelgeving. Uiteindelijk is men op zoek naar een stukje zekerheid, die kunnen wij bieden,” zegt Mellanie.

“De inzet van de juiste medewerkers op de juiste plek binnen de organisatie is van cruciaal belang voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. Omdat de klanten van Olympia zowel lokale (MKB) bedrijven zijn als ook (inter)nationale spelers, reikt onze kennis binnen de verschillende branches en bijbehorende ontwikkelingen erg ver. Dit zorgt ervoor dat we op breed gebied van toegevoegde waarde zijn. Vraagstukken waar organisaties mee worstelen, zijn vaak zaken waar andere bedrijven ook mee rondlopen. In de meeste gevallen is het erg prettig om onderling informatie te kunnen uitwisselen om zo tot het beste resultaat te komen.”

“Neem bijvoorbeeld de robotisering. Met grote regelmaat spreek ik organisaties die de wind in de zeilen hebben en investeren in de toekomst, bijvoorbeeld in nieuw te bouwen bedrijfspanden of fabriekshallen. Niet zelden zal er op deze nieuwe locatie gewerkt gaan worden met de nieuwste technieken op het gebied van automatisering en robotisering. In eerste instantie zorgt dit voor een toenemende vraag naar (flexibel) personeel, maar uiteindelijk zorgt dit ervoor dat functies verdwijnen en / of een totaal andere invulling krijgen. Hierbij zijn wij ook behulpzaam. Bijvoorbeeld in het bepalen van de juiste nieuwe functieprofielen en hoe om te gaan met de huidige medewerkers en hun omscholing. Medewerkers die uiteindelijk niet meer goed passen binnen een organisatie, zullen elders juist weer van enorme toegevoegde waarde zijn. Ook voordelen van het verbindende netwerk dat Olympia heeft.”

“Als ondernemer zijnde weet ik natuurlijk als geen ander waar je als organisatie allemaal mee te maken krijgt. Ook ik ben dagelijks bezig om mijn bedrijf zo optimaal mogelijk te ontwikkelen en te innoveren om ook in de toekomst waardevol te blijven. Vernieuwing brengt zoveel mogelijkheden met zich mee en dat laten we onze opdrachtgevers ook dagelijks ervaren. Uiteraard is mijn team, bestaande uit Gail, Rebekka en Sari hierbij van enorm toegevoegde waarde. Samen weten en bereiken we zoveel meer dan alleen. Flexibiliteit, doorzettingsvermogen, aanpassingsvermogen en het vergaren van (nieuwe) kennis zijn pijlers die ons helpen om dagelijks met de trends en ontwikkelingen om te kunnen gaan. Als team houden we elkaar scherp en zorgen we ervoor dat wij op een juiste manier op deze veranderingen inspelen.”

Techniek veraf of toch dichtbij?

0

Afgelopen weken was in de pers te lezen dat er zwaartekrachtgolven gedetecteerd zijn door twee onafhankelijke onderzoekscentra in de VS. Het is verder bewijs voor Einstein’s relativiteitstheorie, dus goed nieuws toch? Natuurlijk wel, maar wat betekent zo’n ontdekking nu voor ons in het dagelijks leven? Je zou zeggen weinig en dat klopt ook wel, maar om tot zo’n ontdekking te komen gebeurt er vaak veel achter de schermen.

Die zwaartekrachtgolven konden bijvoorbeeld worden gedetecteerd dankzij hoogontwikkelde lasers en dat soort lasers kunnen we bijvoorbeeld ook in gaan zetten om nog beter en nauwkeuriger grote afstanden te meten. En dan komen we al dichterbij dagelijks gebruik. Kortom, met wat creatief denkwerk zijn veel ontwikkelingen inzetbaar voor de verbetering van en toepassing in ons dagelijks leven.

Het is juist die creativiteit die, zeker in de techniek, hard nodig is. Met een sterk toenemend aantal aan ontwikkelingen op het gebied van miniaturisering, draadloze communicatie en automatisering is juist creatief denken nodig om verbanden te leggen en technologieën samen te voegen om nieuwe toepassingen te creëren.

Vaak hoef je hier niet eens ver te zoeken om voorbeelden te vinden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een, zeer goedkope, sensor die in een pillendoosje geïntegreerd is en die via het draadloos netwerk het openen van het deksel aangeeft. Op deze wijze kan zo het medicijngebruik van patiënten gemonitord worden.

Hoe veraf ontwikkelingen soms ook lijken, en dat vaak ook wel zijn, toch loont het om er open voor te staan. Er komt een moment dat zo’n ontwikkeling of de technieken die er bij gebruikt worden, wel interessant en direct toepasbaar kunnen zijn en dan is technologie ineens dichtbij.

Neem vooral geen werk aan!

0

Begin februari is de Eerste Kamer akkoord gegaan met de ‘Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties’. Dit betekent dat de modelovereenkomsten per 1 mei 2016 definitief in de plaats komen van de in de praktijk zo gewaardeerde VAR.

Het verdwijnen van de VAR leidt tot veel onrust bij opdrachtgevers en zelfstandigen. De VAR biedt in de praktijk een grote mate van zekerheid, maar kan er straks nog wel een geschikte (model)overeenkomst worden gesloten?

Alhoewel de wet per 1 mei 2016 in werking treedt, geldt er een implementatietermijn tot 1 mei 2017. In deze periode houdt de Belastingdienst wel toezicht, maar vooral in de vorm van toelichting en het bieden van een helpende hand bij de implementatie. Voor opdrachtgever en opdrachtnemer geldt wel een inspanningsverplichting. Dit betekent dat zij volgens de Belastingdienst ‘actief bezig moeten zijn de arbeidsrelatie zodanig feitelijk vorm te geven dat er buiten dienstbetrekking wordt gewerkt’.

Overigens komt de implementatietermijn de Belastingdienst zelf ook zeer goed uit. De Belastingdienst heeft een grote achterstand met de beoordeling van voorgelegde (model)overeenkomsten. Naar verluidt, liggen er nog 1.400 overeenkomsten op een beoordeling te wachten. Op dit moment is er een vrij beperkt aantal modelovereenkomsten op de website van de Belastingdienst beschikbaar.

Bent u ‘aannemer van werk’? Dan heeft u ook nog eens te maken met de fictieve dienstbetrekking. Dit betekent dat u fiscaal ook in loondienst werkt wanneer u niet in gezagsverhouding staat of wanneer u zich vrij mag laten vervangen. Een aannemer van werk is degene die voor zijn opdrachtgever een werk van stoffelijke aard tot stand brengt. Bijvoorbeeld een bouwwerk of een autoreparatie, maar ook het stomen van kleding is aanneming van werk.

Zelfstandigen die dus fysiek arbeid verrichten, krijgen het moeilijker dan zelfstandigen die vanachter hun bureau werken. Het zou naar mijn mening wel zo eerlijk zijn om de fictieve dienstbetrekking voor aannemers van werk te schrappen. Het lijkt er echter niet op dat de regering een einde gaat maken aan dit achterhaalde onderscheid tussen ‘witte en blauwe boorden’.

De modelovereenkomsten voor aanneming van werk die nu beschikbaar zijn, zijn uitgebreider dan de ‘gewone’ modelovereenkomsten. Zo kent de model-overeenkomst ‘zelfstandigen bouw’ een groot aantal voorwaarden waaraan voldaan moet zijn om als zelfstandige te kunnen werken. Zoals altijd, leiden veel voorwaarden tot veel discussiemogelijkheden. Zo kent de modelovereenkomst ‘zelfstandigen bouw’ bijvoorbeeld de voorwaarde dat de opdrachtnemer de werkzaamheden in ‘volledige onafhankelijkheid’ moet uitvoeren. Maar wanneer is er nu sprake van volledige onafhankelijkheid? In deze samenleving zijn we toch allemaal afhankelijk van elkaar? Of moeten we terug naar de tijd van de jagers en verzamelaars?

Iedere bepaling in een modelovereenkomst moet geïnterpreteerd worden en is daarom veelal voor meerdere uitleg vatbaar. Dit betekent dat opdrachtnemer en opdrachtgever er moeilijk 100% zeker van kunnen zijn dat er geen dienstbetrekking bestaat. Wat nu als een belastingambtenaar na drie jaar het standpunt inneemt dat een specifieke bepaling toch niet helemaal is nageleefd? Opdrachtgever kan dan een forse naheffingsaanslag loonheffingen krijgen inclusief belastingrente en mogelijk een boete. Deze naheffingsaanslag is nooit volledig te verhalen op opdrachtnemer, ook niet als partijen dit onderling met elkaar hebben afgesproken. Opdrachtgever zit dan met een grote financiële kater.

Kortom: het werken met modelovereenkomsten is verre van ideaal en een modelovereenkomst zal in veel gevallen geen volledige zekerheid kunnen bieden. Opdrachtgevers en zelfstandigen staat de komende periode een flinke uitdaging te wachten!

Beveiliging persoonsgegevens: noodzaak!

0

De toenemende digitalisering en inzet van nieuwe technologie kondigt een nieuw economisch tijdperk aan. De potentiële mogelijkheden in effectieve en efficiënte bedrijfsprocessen gaan echter gepaard met reële beveiligingsrisico’s. Bij risico’s denkt men al snel aan hackers, phishing of virussen, maar er is sprake van meer dan een software of hardware-probleem. Hoe sterk zijn uw wachtwoorden en wie kan er al dan niet toevallig over beschikken? En werknemers kunnen bewust of onbewust bedrijfsgeheimen aan buitenstaanders prijsgeven. De verloren of achtergelaten memorysticks zijn inmiddels berucht en hebben veel reputatieschade aangericht.  Weet u zeker dat  onbevoegde personen niet in uw oude en vertrouwde fysieke archief, kasten en bureaus rondneuzen? Uw bedrijfsgegevens vertegenwoordigen op de markt een hoge waarde en verdienen een deugdelijke bewaking.

Gemiddeld zit iemand met zijn gegevens in honderden tot duizenden bestanden, zowel van het bedrijfsleven als van de overheid. Iedereen moet erop kunnen vertrouwen dat zijn persoonsgegevens voldoende worden beveiligd. Slechte beveiliging kan leiden tot datalekken en vervolgens tot misbruik. Bijvoorbeeld identiteitsfraude. Ook de overheid realiseert zich dit en heeft met ingang van 1 januari 2016 de Wet bescherming persoonsgegevens gewijzigd en in het kader van het huidige modebeeld een Autoriteit Persoonsgegevens in het leven geroepen. De nieuwe Autoriteit legt bij privacy schendingen hoge boetes op. U bent dus gewaarschuwd.

De meest besproken wijziging ziet op de invoering van de zogenaamde meldplicht bij datalekken. Ingevolge artikel 34a van de Wet bescherming persoonsgegevens stelt de verantwoordelijke de Autoriteit onverwijld in kennis van een inbreuk op de beveiliging, die leidt tot de aanzienlijke kans op ernstige nadelige gevolgen dan wel ernstige nadelige gevolgen heeft voor de bescherming van persoonsgegevens. Voorts volgt uit lid 2 dat alle betrokkenen ook in kennis gesteld moeten worden indien de inbreuk waarschijnlijk ongunstige gevolgen zal hebben voor diens persoonlijke levenssfeer. Melding aan alle
betrokkenen is niet van toepassing indien de
verantwoordelijke passende technische beschermingsmaatregelen heeft genomen waardoor de persoonsgegevens die het betreft onbegrijpelijk of ontoegankelijk zijn voor een ieder die geen recht heeft op kennisname van de gegevens (bijvoorbeeld door middel van encryptie). De melding aan de toezichthouder omvat een beschrijving van de geconstateerde en de vermoedelijke gevolgen van de inbreuk voor de verwerking van persoonsgegevens en de maatregelen die de verantwoordelijke heeft getroffen of voorstelt te treffen om deze gevolgen te verhelpen.  De kennisgeving aan de toezichthouder en de betrokkene omvat in ieder geval de aard van de inbreuk, de instanties waar meer informatie over de inbreuk kan worden verkregen en de aanbevolen maatregelen om de negatieve gevolgen van de inbreuk te beperken.

Indien een datalek niet gemeld wordt of wanneer er sprake is van opzet of grove nalatigheid zal er een boete opgelegd worden. De Autoriteit Persoonsgegevens kan ter zake overtredingen hoge boeten uit gaan delen zoals bij gegevensverwerking zonder legitiem doel, op onzorgvuldige wijze of zonder adequate beveiliging. De boete kan oplopen tot wel
€ 810.000,00 of zelfs 10% van de jaaromzet. De toezichthouder legt geen bestuurlijke boete op dan nadat het een bindende aanwijzing heeft gegeven”. Deze bindende aanwijzing is niet van toepassing
“indien de overtreding opzettelijk is gepleegd of het gevolg is van ernstig verwijtbare nalatigheid”.

Er zitten veel haken en ogen aan de wetswijziging. Het is onverstandig op het eigen rechtsgevoel te varen. Overleg steeds met uw advocaat. Inventariseer de door u gelopen risico’s met betrekking tot de door u bewerkte persoonsgegevens en ontwikkel geborgde werkwijzen. Bij vragen denk ik graag met u mee.

Brammer Drechtsteden een begrip

0

Brammer Drechtsteden is onderdeel van de Brammer Groep, toonaangevend distributeur in Europa van het complete assortiment werktuigbouwkundige componenten en alle denkbare toebehoren voor industrieel onderhoud (MRO).

Het Brammer Drechtsteden Team, onder leiding van Emilio Minnai, heeft zich volledig toegelegd op snelle en klantvriendelijke service, en geeft professionele adviezen van de eigen Technische Afdeling. Brammer Drechtsteden, al sinds 1996 een begrip in de scheepvaart, offshore, bagger, chemie, verpakking, elektromotor revisiebedrijven  en voedingsmiddelenindustrie. In het Drechtsteden gebied, zorgt Brammer ervoor dat productieprocessen altijd optimaal functioneren en biedt de juiste onderdelen op het juiste moment tegen concurrerende prijzen. Dit heeft in 2015 voor onze relaties in het Drechtsteden  gebied geresulteerd in gerealiseerde kosten besparingen ter waarde van € 790.000,-. Brammer Drechtsteden levert snel en betrouwbaar direct uit de omvangrijke voorraad in Nederland en Europa. Als Authorised Distributor voor veel van ’s werelds grootste merkfabrikanten biedt Brammer de oplossing voor elk onderhoudsvraagstuk, inclusief een efficiënte service. Dé garantie voor minimale kosten en maximale productiviteit!

Vandaar ook dat de meer dan honderdduizend klanten in heel Europa, variërend van het midden en kleinbedrijf tot internationale ondernemingen, vertrouwen op Brammer.

In 2015 lanceerde Brammer Invend™. Deze automaat zorgt ervoor dat verbruiksartikelen voor een productieomgeving met een hoge omloopsnelheid direct beschikbaar zijn. Hiermee wordt voorraadbeheer geoptimaliseerd, ontstaat er een gecontroleerde uitgifte per medewerker en minder loop tussen de werkplaats en het magazijn. Verbruikskosten worden verminderd met 25 tot 40 procent.

“Dat was de reden dat we Invend™ ontwikkelden”, aldus Regional Sales Director Bart van Beek. Inmiddels werken al 397 bedrijven met Invend™ en zowel nationaal als internationaal is de uitgiftemachine voor verbruiksartikelen een succes. Van Beek: “We ontvangen veel positieve reacties op Invend™, want bedrijven profiteren van de vele voordelen. Invend™ stelt beschikbaarheid centraal: producten zijn 24/7 toegankelijk voor werknemers, dit zorgt voor meer efficiëntie. Dankzij het slimme voorraadbeheer door Brammer zijn er altijd voldoende producten aanwezig. Hier profiteren onze klanten van.”

Voorraadbeheer van verbruiksartikelen met een hoge omloopsnelheid is voor veel fabrikanten een uitdaging. Aan de ene kant willen ze voorraden zo klein mogelijk houden, zodat artikelen niet verouderen en geld niet ‘vastzit’ in voorraden. Aan de andere kant moeten bijvoorbeeld batterijen, handschoenen en veiligheidsbrillen altijd beschikbaar zijn. Invend lost dit op dankzij het speciale uitgifte-systeem. Medewerkers halen met hun persoonlijke pas of code de materialen die ze nodig hebben uit de machine. Het Brammer-team krijgt een automatische melding als de voorraad opraakt en vult die vervolgens aan. Brammer brengt alleen de producten in rekening die daadwerkelijk uit de machine zijn gehaald. Hierdoor betaalt u alleen het verbruik en zijn er aanzienlijk minder voorraadkosten.

Wondolleck laat Rotterdam The Hague Airport met gerust hart achter bij ‘hele aardige vent’

0

Na 32 jaar werkzaam te zijn geweest voor Rotterdam The Hague Airport gaf algemeen directeur en havenmeester Roland Wondolleck per 1 februari het stokje over aan Ron Louwerse, die de afgelopen 7 jaar directeur Safety, Security & Environment op Schiphol was. Op bestuurlijk vlak voor de luchthaven een einde van een tijdperk, maar ook een nieuw begin. Al staat het fundament zo stevig, dat rigoureuze veranderingen binnen het uitgezette beleid niet aan de orde zijn.

Louwerse deed vanaf half november indrukken op bij Rotterdam The Hague Airport en wat hij zag beviel hem wel. “Het enthousiasme en de kwaliteit en betrokkenheid van iedereen binnen de organisatie viel mij als eerste op. Men is trots om hier te werken. Dat ben ik ook.” Na de middelbare school ging Louwerse naar de Politieacademie in Apeldoorn. Van 1981 tot 1992 was hij hoofd van de recherchedienst. “De meest spraakmakende zaak in die periode was de ontvoering van Gerrit Jan Heijn. Natuurlijk had het een tragische afloop, maar als politieman was het een bijzondere en intensieve tijd.” Na een reorganisatie werd Louwerse districtschef in West-Friesland, voordat hij de overstap maakte naar de luchtvaart. “Ik was jong begonnen bij de politie en voelde dat het tijd was voor iets nieuws. Schiphol kwam zo’n 18 jaar geleden toevallig op mijn pad. Met mijn achtergrond bleek ik tevens de geschikte persoon om mij  er vanaf 2003 bezig te houden met beveiliging en veel zwaarder wordende regelgeving. Daarbij is nooit uit het oog verloren dat passagiers ineens door een proces heen moesten waar zij niet om hadden gevraagd. Op Schiphol zijn wij daar op een menselijke manier mee omgegaan. Daar kijk ik met een tevreden gevoel op terug.” Met een vader die bij de luchtmacht zat, stond Louwerse op zijn vierde al gefascineerd naar straaljagers te kijken. Toch was hij op jonge leeftijd niet zo idolaat van luchtvaart als Wondolleck, die vanaf zijn zesde vastberaden was om in ‘de vliegerij’ te gaan werken.

Nationaal en internationaal gerespecteerd

Zijn voorganger kende Louwerse als Schiphol-collega en is zeer content dat hij nu zijn plek inneemt. “Toen ik mijn afscheid aankondigde, was ik zeer benieuwd wie de aandeelhouders als opvolger in gedachten hadden. Tot mijn vreugde bleek dat Ron te zijn. Toen zijn aanstelling rond was, heb ik hem middels een berichtje meteen gefeliciteerd met de leukste baan van Nederland. Ik ken Ron als een uiterst deskundige, betrokken, rustige en relativerende man die makkelijk contacten legt. Hij heeft zich bewezen als constante factor en zijn sporen verdiend op het gebied van innovativiteit. Bovendien wordt hij nationaal en internationaal gerespecteerd als een betrokken directeur en plezierig mens. ‘Verheug je op de samenwerking met een hele aardige vent’, heb ik de laatste maanden veelvuldig tegen iedereen op de luchthaven geroepen. Ron past gewoon bij het familiaire karakter binnen Rotterdam The Hague Airport. Zijn expertise staat buiten kijf. Ron is ambitieus, dus Rotterdam The Hague Airport zal onder zijn bewind zeker niet stilstaan. Ik heb er alle vertrouwen in dat de luchthaven ook in de toekomst succesvol en winstgevend blijft.” Louwerse komt terecht op een werkplek waar jaarlijks 1,7 miljoen passagiers naar ruim 40 Europese bestemmingen vliegen. “De hele regio heeft met ons te maken en omgekeerd moet Rotterdam The Hague Airport de belangen van iedereen in dat gebied zo veel mogelijk dienen. Van omwonenden tot aan passagiers en van politiek tot aan het bedrijfsleven. Breed draagvlak, begrip en balans creëren; dat is in mijn ogen heel belangrijk. De komende tijd zal ik nog heel wat kennismakingsgesprekken voeren. Verbouwen, renoveren en uitbreiden past bij de ambitie van Rotterdam The Hague Airport om gebruikers nog beter van dienst te zijn en de regionale economie op verschillende fronten direct en indirect verder te stimuleren. Rotterdam The Hague Airport staat op de drempel van een interessante doorontwikkeling.”

Zegeningen tellen

Welk gevoel geeft het Wondolleck dat hij deze ontwikkelingen niet meer van nabij meemaakt? “Dat voelt misschien heel even raar, maar wat overheerst is het gevoel dat ik hier ruim drie decennia met ontzettend veel plezier heb gewerkt. Daarom tel ik mijn zegeningen. Ik ben 62 jaar en heb vorig jaar besloten dat dit het juiste moment was om te stoppen. De valkuil van te lang doorgaan en verzuren was ik daarmee voor. Voor alle partijen was dit het best mogelijke scenario. De overdracht ging spelenderwijs. Ron is er klaar voor om Rotterdam The Hague Airport te runnen en ik richt mij nu onder meer op het adviseurschap bij de Raad van Bestuur van Schiphol Group. Natuurlijk is mijn leven minder hectisch geworden. Maar ik geloof niet dat ik mij aan hoef te melden op een forum voor mensen die geraniums planten,” lacht Wondolleck. “Ik blijf lekker bezig, verheug mij erop om meer tijd door te brengen met mijn vrouw en patchworkgezin en ben er heilig van overtuigd dat Rotterdam en omstreken Ron met twee opgestroopte mouwen ontvangt.”

Team Van der Valk Hotel Ridderkerk wint Rotterdamse Zesdaagse

0

Op dinsdag 12 januari 2016 wist het team van Hotel van der Valk Ridderkerk de Rotterdamse Zesdaagse te winnen. In een bijzonder goed gevuld Ahoy stond zes dagen lang alles in het teken van het baanwielrennen. Tijdens de Zesdaagse konden de liefhebbers genieten van boeiende wielersport, waarbij er geweldige prestaties werden neergezet door de sprinters, waaronder een nieuw wereldrecord op de 200 meter door Jeffrey Hoogland. Het bleef tot het laatste moment spannend welk team de Zesdaagse zou winnen.

De Europese kampioenen ploegkoers Albert Torres en Sebastian Mora Vedri wisten uiteindelijk de 34e Staatsloterij Zesdaagse van Rotterdam op hun naam te zetten. De Spanjaarden kwamen als team uit voor Van der Valk Hotel Ridderkerk. De trotse Freek en Rob van der Valk mochten hun winnend team huldigen.

De Duits-Franse combinatie Morgan Kneisky-Christian Grasmann eindigde als tweede. Titelverdediger Niki Terpstra werd met Yoeri Havik derde. De sensationele koppelkoers was zodoende een prachtig slotstuk van een heerlijke week topsport.

Als vanouds heerste er ook tijdens deze editie van de Zesdaagse in Ahoy een mooie sfeer en konden de bezoekers genieten van prima entertainment.