Home Blog Page 213

‘Kritiek moet je zien als een cadeautje’

0

Vinden klanten serviceverlening en persoonlijke benadering vandaag de dag belangrijker dan prijs?  Waar moet je op letten bij het opstellen en uitvoeren van klanttevredenheidsonder-zoeken? Is de teloorgang van partijen als Macintosh en V&D te linken aan een gebrek aan of verkeerde manier van dienstverlening?

Op het kantoor van Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde gingen Harry Verweij, accountant en partner bij DRV Accountants & Adviseurs, Jacqueline Bakker, directeur/eigenaar Werkend Nederland, Daniel Dancewicz, teamleider Schade bij Schouten Zekerheid, Steven Enneman, directeur Bedrijven Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde, Micha Helmink, directeur Helmink Communicatie Groep, en Peter Egge, directeur EGGE Public Relations International in gesprek over deze en andere onderwerpen met betrekking tot dienstverlening.

Alle deelnemers zijn het eens over de waarde van klanttevredenheidsonderzoek, mits het middel op een goede manier en met de juiste frequentie wordt ingezet.

Helmink: “In het verleden hebben wij een tijdje na elke serviceaanvraag van een klant de vraag gesteld of men tevreden was met onze afhandeling. Relaties die ons tientallen keren per maand inschakelden werden daar niet zo blij van. ‘Als we niet tevreden zijn, dan bellen we wel’, kwam er als reactie. Dat is natuurlijk begrijpelijk. Daar hebben wij van geleerd. Tegenwoordig wordt eens per kwartaal een verzoek tot feedback meegestuurd met de aanvraag van een klant. Als er negatieve feedback binnenkomt, is het noodzakelijk om snel te schakelen. Tijd is voor ondernemers een belangrijk punt. Door kritiek op te pakken en dat te communiceren met degene die niet helemaal tevreden is, geef je aan dat je klachten serieus neemt. Daar kweek je vaak al weer goodwill mee.”

Dancewicz: “Kritiek moet je zien als een cadeautje. Een vraag stellen over klanttevredenheid is één, maar het opvolgen van opmerkingen is een tweede. Het is de kunst om daar accuraat mee aan de slag te gaan. Om een eerlijk beeld te schetsen van hoe tegen onze dienstverlening wordt aangekeken benaderen wij trouwens niet alleen huidige klanten, maar ook voormalige. Ook de feedback van deze groep vinden wij zeer waardevol.”

Egge: “Klantgerichtheid is een kernwaarde voor de continuïteit van een onderneming. Zeker ook op het niveau van medewerkers. Iedereen binnen het bedrijf moet die attitude in de botten hebben. Wanneer de beste parkeerplekken voor het bedrijfspand zijn gereserveerd voor de directie en niet voor bezoekers, geeft dat bijvoorbeeld een weinig klantvriendelijk signaal af.”

Bakker: “Daar sluit ik mij bij aan. De medewerker is de interne klant en bindende factor. Daarom meten we de temperatuur van het badwater bij onze klanten. Dit onderzoek naar de werkbeleving en inzetbaarheid van het personeel levert ook handige stuurinformatie op om de klantgerichtheid te verbeteren.”

Helmink: “Wij gebruiken in het kader van klantvriendelijkheid ook periodiek de Net Promotor Score, afgekort NPS. Dit is een eenvoudige manier om de klantenloyaliteit van een organisatie te meten, zonder het invullen van een lange vragenlijst. Met een cijfer van 0 tot en met 10 geeft een respondent aan hoe waarschijnlijk het is dat hij of zij onze organisatie zou aanbevelen aan een zakelijke relatie. Wie een 9 of hoger geeft, is zeer waarschijnlijk een trouwe knuffelklant. Bij een cijfer lager dan 7 is er voor ons werk aan de winkel.”

Enneman: “Door de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken met elkaar te doorleven, zijn wij als bank in staat om te groeien en onze dienstverlening te verbeteren. Dit doen we via ons systeem van klantfeedbackmanagement waarin we opmerkingen, klachten en complimenten van klanten vastleggen. Maar we doen dit ook in de vorm van klantarena’s waar we met een groep van 15 klanten de dialoog aangaan hoe ze naar onze dienstverlening kijken. Hierbij zijn ook onze medewerkers aanwezig. De opgehaalde verbeterpunten en de voortgang hierin wordt  gecommuniceerd naar de betrokken klanten en de resultaten worden gecommuniceerd op onze website. Per kwartaal wordt van alle klantfeedback een top 5 gemaakt van zaken die goed gaan en zaken die beter kunnen.  Door zulke zaken met elkaar te bespreken creëren we een cultuur waarin we het leuk vinden om te leren van en te luisteren naar kritische noten. We staan als bank immers voor een 9+ klantbediening.”

Verweij: “”Bij het meten van klanttevredenheid is de uitkomst voor ons niet het belangrijkste. De belangrijkste factor is dat we door zo’n onderzoek te weten komen wat we kunnen verbeteren. Bij DRV meten wij naast klanttevredenheid ook de medewerkerstevredenheid. Werknemers zijn immers de toekomst van het bedrijf. Hun stem is heel belangrijk.”

Vinden klanten serviceverlening en persoonlijke benadering belangrijker dan prijs of is voor een dubbeltje op de eerste rang zitten tegen mindere randvoorwaarden ook prima?

Bakker: “Kijk hoe je zelf behandeld wilt worden. Neem dát als maatstaf bij het verlenen van service. Bedrijven zijn volop op zoek naar medewerkers met hart voor de zaak. Dat is niet voor niets. Deze medewerkers ‘pakken je in’ waar je bij staat. Mensen die dat vermogen hebben, zijn goud waard. Ook in retail kun je hierin het verschil maken; ben je adviseur of verkoper? Bouw je met enthousiasme aan klantenbinding of is het zomaar een volgende klant? Consumenten voelen dat en belonen oprechte aandacht en service met hun loyaliteit. Prijs is dan vaak van ondergeschikt belang.”

Verweij: “Ik denk dat het volledig afhankelijk is van het product en/of type dienstverlening. Neem Primark en Action. Deze ketens kiezen bewust voor lage prijzen en weinig service en dit doen zij succesvol. Een duidelijk keuze maken is belangrijk.”

Enneman: “Ik zie prijs als een toegevoegde waarde en beloning voor dienstverlening. De prijs wordt belangrijker op het moment dat de toegevoegde waarde minder is. Als je de klant positief verrast en onderscheidend bent in de dienstverlening, gaat het minder om de prijs.”

Dancewicz: “De beste dienstverlening is niet per definitie de goedkoopste. Ook onze klanten krijgen sporadisch aanbiedingen van concurrenten. Deze leggen zij gelukkig meestal naast zich neer. Dat zijn dan klanten die bijvoorbeeld goede ervaringen hebben gehad met onze schadeafwikkeling. Die klanten kennen dus direct de echte meerwaarde van onze dienstverlening.”

Egge: “Goede dienstverlening kost geld, zeker aan de voorkant. Het is voor organisaties een kwestie van zaaien en oogsten. De zaadjes kosten geld, maar de oogst levert als het goed is meer op.”

Hadden winkelketens als V&D, Dolcis, Invito, Manfield en Miss Etam op het vlak van dienstverlening en service meer moeten zaaien om gezond te kunnen blijven?

Enneman: “De problemen van V&D zijn in mijn ogen vooral te wijten aan hun positionering. Ze richten zich op de gemiddelde Nederlander, maar niemand ziet zichzelf als middelmatig burger. Budgetketens als Primark en Action doen dat veel beter. Zij positioneren zich als winkel waar veel te halen is voor weinig. De klanten ervaren hier ‘waar voor je geld’. Daarnaast is het essentieel dat je de fysieke winkel goed combineert met de webwinkel. Uit recent onderzoek is gebleken dat hier voor bedrijven nog groeikansen liggen.”

Helmink: “Service speelt bij zulke winkels geen enkele rol, maar ik heb wel bewondering voor het concept. De enige organisatie die heeft bewezen de laagste prijs te kunnen combineren met de beste service is de Jumbo. Hun formule is uniek.”

Verweij: “Kennelijk hebben bedrijven als V&D en Macintosh de ontwikkelingen in klantbehoefte in de retailmarkt niet goed ingeschat. ‘Middle of the road’ is geen weg meer.”

Bakker: “Klopt, kijk naar de Bijenkorf. Dit bedrijf positioneert zich nog duidelijker in het topsegment met de bijhorende klantenbeleving. Dat is duidelijk en spreekt aan.”

 

Zijn klanten zelf wel altijd redelijk als het gaat om verwachtingen rondom dienstverlening?

Dancewicz: “Soms kan de wens van de klant niet geheel worden ingevuld. Ook dan gaan wij eerlijk het gesprek aan om uitleg te geven. Sommige klanten verwachten de wereld en verliezen de realiteit uit het oog. Het is dan aan ons om de klant bij de hand te nemen en de verwachtingen te managen. Dienstverlening is een werkwoord, het moet van twee kanten komen.”

Bakker: “Het is natuurlijk ook de toon die de muziek maakt. Dezelfde boodschap kun je ook met tact brengen. Het maakt een flink verschil of je een ongeïnteresseerde receptionist(e) treft of een medewerker die ondanks ‘ruis op de lijn’ toch z’n best voor je doet. Een andere beleving. Je merkt direct of het werk echt hoort en past bij die persoon.”

Helmink: “Om horkerig of ongepast gedrag naar relaties toe te voorkomen hebben alle medewerkers binnen Helmink Communicatie Groep enkele jaren geleden een ambitieverklaring ondertekend. Onze definities van klantgericht werken zijn daarin opgenomen. Als je hem vervolgens op de wc plakt, worden ze er iedere dag mee geconfronteerd. Onbewust helpt dat toch.”

Egge: “Iedere organisatie is zo sterk als de zwakste schakel. Wanneer je als gast van een hotel te maken hebt met een serveerster die haar dag niet heeft of een onbeschofte portier tegen het lijf loopt kunnen alle andere factoren nog zo goed zijn, maar dat aspect drukt dan toch een zware stempel op de algehele beleving.”

Dancewicz: “Het is in dat kader belangrijk om je sterke schakels te behouden. Om ons heen merken wij vaak dat de gemiddelde houdbaarheid van een accountmanager korter is dan die van een pak melk. Daarmee creëer je geen goede dienstverlening. Daar is stabiliteit en rust voor nodig.”

People’s Business 2.0!

0

Vernieuwend en verfrissend

Met een nieuwe ‘look and feel’, een aansprekend programma met unieke ontmoetingsactiviteiten, vernieuwde catering en 98 enthousiaste exposanten, heeft People’s Business 2.0! zich goed op de kaart weten te zetten.

Maar liefst 4356 innovatieve ondernemers, van gevestigde namen tot starters, kwamen vol plannen, ideeën en daadkracht naar buiten. Een inspirerende start van het nieuwe jaar voor Zakelijk Rijnmond.

Op 13 en 14 januari 2016 vond het vernieuwde People’s Business 2.0! plaats in het Postillion Convention Centre WTC Rotterdam. Onder de nieuwe vlag van Postillion Hotels heeft hét netwerkevent van regio Rijnmond een complete make-over gekregen. Meer dan voorgaande jaren lag de nadruk bij People’s Business 2.0! op het ontmoeten van potentiële nieuwe zakenpartners en -relaties, het samenwerken en elkaar daardoor versterken. Vanwege de nieuwe uitstraling van het event en de indeling van de stands, de catering en het entertainment, werd het onderling netwerken extra gestimuleerd. Deze 2.0-editie was meer dan een beursvloer met ruim 90 stands.

Opening

Tijdens de opening van de populaire netwerkbeurs nam presentator Wim van Rooijen van Fountainheads het woord op het podium in de Rotterdam Hal om de bezoekers welkom te heten bij de inmiddels zeventiende editie van People’s Business. Jessica Steur, directeur Postillion Convention Centre WTC Rotterdam, betrad daarna het podium. Steur vertelde over het nieuwe concept van People’s Business en wenste de bezoekers en deelnemers twee mooie beursdagen toe. Voor de daadwerkelijke opening van People’s Business 2016 was Roland Wondolleck uitgenodigd. De scheidend directeur van Rotterdam The Hague Airport vond het een eer om dit bij uitstek Rotterdamse evenement te mogen openen. Het moment van de officiële opening brak aan. Met een ferme gongslag was People’s Business 2.0, editie 2016 een feit.

O’G3NE, DJ Helene di Firenzi en masterclasses

Op de eerste beursdag stond om 21.00 uur een optreden van O’G3NE op het programma. De drie getalenteerde zussen Lisa, Amy en Shelley schreven geschiedenis door als eerste groep ter wereld The Voice te winnen. Ook in de Rotterdam Hal maakt de meidenband haar reputatie waar. Met een spetterend optreden veroverden zij de bezoekers en deelnemers van People’s Business. Dit optreden werd gevolgd door een performance van de succesvolle DJ Helene di Firenzi. Zij vulde de ruimte met opzwepende klanken van verschillende danceclassics. Tevens was het de eerste dag mogelijk om één of meer van de masterclasses met inspirerende sprekers te volgen Zo wisten de innovatieversnellers en trendverkenners zoals die van de Fountainheads de aanwezigen flink te boeien.

People’s network

Op dag twee werd de Rotterdamse netwerkbeurs afgetrapt met de People’s Network Champagne Experience, waarna de bezoekers weer volop konden netwerken op de beursvloer. Ook het People’s Network speeddaten mag een groot succes genoemd worden. Op beide dagen werd er boven de beursvloer keihard genetwerkt op hoge snelheid. Hier vonden interessante gesprekken plaats en werden nieuwe contacten gelegd tijdens het speeddaten. Met gemiddeld 40 deelnemers per sessie zijn deze ontmoetingsactiviteiten meer dan positief ontvangen. Vervolgens was er nog de battle van start-ups waar twee starters het op het hoofdpodium tegen elkaar opnamen door hun idee te pitchen bij een jury. De winnende start-up ……  won een coaching sessie naar keuze en advertentieruimte in het zakenmagazine Rijnmond BUSINESS.

André Kramer wint INFLUENTIAL AWARD

En tot slot mogen we de uitreiking van de Rijnmond BUSINESS Influential Award niet vergeten. Jaarlijks wordt de Rijnmond BUSINESS Influential Award uitgereikt tijdens People’s Business. André Kramer is hierbij verkozen tot meest invloedrijke Rijnmondenaar van afgelopen jaar. Kramer, CEO van Kramer Group, ontving de award van de winnaar van vorig jaar: Jan Peter Balkenende. Lees er alles over op pagina 20 en 21.

Nieuwe burgemeester Capelle: ervaring als scheidsrechter!

0

Met ingang van 4 januari 2016 is Peter Oskam (CDA) de nieuwe burgemeester van Capelle aan den IJssel.

Tot voor kort was hij lid van de Tweede Kamer. Daarnaast heeft hij een indrukwekkende staat van dienst binnen het OM als Officier van Justitie, rechter én …op het voetbalveld!

Peter Oskam (1960) heeft er uitvoerig over nagedacht of hij voor het burgemeesterschap zou gaan, of dat hij zijn termijn in de Tweede Kamer wilde afmaken. Hij is een man van zijn woord, maar Capelle aan den IJssel is een gemeente waarvoor hij een speciale plek in zijn hart heeft en al redelijk goed kent. Uiteindelijk besloot hij zichzelf kandidaat te stellen, ook omdat hij in deze positie meer voor mensen kan betekenen. In principe heeft hij twee jaar de tijd om een woning te zoeken in zijn nieuwe gemeente, maar Oskam streeft naar één jaar.

“Het doel is september. Ik heb nog een jong gezin, dus het is prettig als het nieuwe schooljaar kan worden gestart in de nieuwe woonplaats”, vindt Oskam.

Sinds september 2012 vertegenwoordigde hij het CDA in de Tweede Kamer, wat hem een nuttig netwerk heeft bezorgd. Zijn motivatie om de politiek in te gaan, was zijn constatering dat binnen het justitiële apparaat de samenwerking tussen bepaalde partijen onvoldoende was. Hij wilde zich sterk maken voor meer efficiëntie bij de aanpak van criminaliteit, inclusief preventie en nazorg. Als burgemeester heeft hij veiligheid in zijn portefeuille, plus dat hij op een aparte manier ervaring heeft met het voorzitterschap. Zo was hij onder andere twaalf jaar scheidsrechter binnen het betaald voetbal en KNVB districtsvoorzitter West II.

Hoewel Oskam ten tijde van een smakelijke kennismakingslunch met de pers nog maar een paar weken in functie is, heeft hij al een regiment bezoeken afgelegd. Het bedrijfsleven is daarbij beslist niet vergeten, zoals de kennismaking met de Businessclub en de Anthea groep. Burgemeester Oskam roemt Eric Faassen, wethouder Economie, die bezig is om onder andere contacten met Chinese bedrijven te leggen. “Laten we kijken of we internationale bedrijven kunnen binnenhalen. Capelle aan den IJssel is hier beslist geschikt voor.”

Kansen

De kennismaking met Rotterdam Partners moet nog plaatsvinden, maar het gesprek is gepland. Overigens beschouwt Oskam ‘grote broer Rotterdam’ niet als vijand. Hij ziet niets in een prestatiewedloop tussen beide steden. “Ik geloof in kansen. Bovendien stelt burgemeester Aboutaleb kleinere gemeenten uit de regio niet achter. De nadelen van een wedloop heb ik ervaren tijdens mijn lidmaatschap van de parlementaire enquêtecommissie Woningcorporaties. Twee woningcorporaties boden tegen elkaar op om een bepaald pand in bezit te krijgen. Ik zie meer in samenwerking, bijvoorbeeld met de Erasmus Universiteit. Zo zouden we stageplekken kunnen invullen, of jonge ondernemers een plek binnen bedrijvenpark Rivium bezorgen.”

Via de Commissaris van de Koning heeft de kersverse burgemeester een mentor toegewezen gekregen in de persoon van de burgemeester van Hendrik Ido Ambacht.

 

Nederlanders boeren goed in Frankrijk

0

Er zijn tal van Nederlanders, die in Frankrijk momenteel een wijnbedrijf voeren. Maar niet iedereen is daarin zo goed geslaagd. Zelfs veel Franse collega’s hebben moeten afhaken.

De voormalige kaaswinkeliers Michel en Erica van den Beld hebben in de Bergerac het Domaine de la Rogère tot een hoog niveau weten te tillen. De fraaie wijnen zijn nu bij veel kaas- en delicatessenwinkels te koop. O.a bij Wijnhandel Den Toom in Kralingen.

Historie

Jarenlang hebben Michel en Erica van den Beld een uitstekende kaaswinkel in Renkum en Wageningen gehad. Zij draaiden mee in de top van Nederland en wonnen twee keer de prijs voor de beste kaasspeciaalzaak en prijzen voor boerenkaas en buitenlandse kaas. Hard werken is niet erg, maar het topniveau handhaven eist een enorme inzet. “Doe het iets rustiger aan” en “Is het tijd voor iets nieuws”? gaan dan door het hoofd.

Allerlei opties voorbij, van restaurant tot vuilnisman, maar nee. In 2001 bezoekt Michel de VinExpo in Bordeaux en raakt in gesprek met een wijnboer, en dan valt het kwartje. Hij staart een kwartier voor zich uit en belt dan naar Nederland. “Erica, ik weet het. Ik wil wijnboer worden.” Vanuit de winkel zegt Erica: “Dat is goed.” Waarop haar vader, die ook al jaren in de kaaswinkel werkt, direct toevoegt: “Koop maar wat groots, dan kan ik ook mee.” Een sprookje? Het zou zo maar kunnen.

In de zomer van 2001 gaan ze op zoek naar een wijnbedrijf. Van den Beld ziet genoeg domeinen te koop staan die er fraai bij liggen, maar met navenante prijskaartjes. In september 2002 nemen zij Domaine de la Rogère over. Het was ooit een beroemde naam in Bergerac, gelegen in Minzac op de grens met St. Emilion, maar toen in een behoorlijk vervallen staat. Een echt sprookje is het niet. Het domein is compleet verwaarloosd en er is weinig van de grootsheid over.

De eerste jaren werden volledig in beslag genomen door het restaureren van de wijngaard. De vader van Erica is al regelmatig op het domein aanwezig om de zaak weer op peil te brengen.. In 2004 wordt een bungalow gebouwd elders op het terrein en sinds 2005 wonen Erica’s vader en moeder definitief in Frankrijk.

In 2008 kan worden begonnen met het vernieuwen van de riolering, de eerste grote verbetering aan het woonhuis. De eerste vier jaar leeft het gezin (met drie jonge kinderen) zelfs zonder warm stromend water en zonder centrale verwarming.

Nu na 14 jaar zijn Michel en Erica nog steeds hard aan het werk. Een wijnboer is nooit klaar natuurlijk. Het huis is nu goed bewoonbaar. Er zijn chambres d’hotes en kleine voorzieningen voor vier of vijf caravans. En het belangrijkste: de wijnproductie is goed op gang gekomen.

Druivensoorten

Domaine de la Rogère verbouwt 6 druivenrassen. Wit: sauvignon blanc, muscadelle en semillion. Rood; merlot, cabernet sauvignon en cabernet franc. Voor de productie van zoete en mousserende wijnen worden nog andere druiven gebruikt, die van elders worden aangekocht, zoals chardonnay en muscat.

Het domein is 40ha groot, waarvan 50% wijngaarden zijn. De rest is weiland en bos. Sinds 2002 heeft Van den Beld een groot gedeelte van de wijngaard moeten rooien en opnieuw geplant. In de oude wijngaarden stonden de rijen 4 m uit elkaar. Veel akker ging verloren voor productie. De stokken staan nu op 2m. Totaal staan er nu 5000 stokken per ha. De streek Bergerac is een gebied met veel verschillende culturen en een vruchtbare grond voor druiven, maar ook voor tabak, veeteelt en gevogelte.

Biologisch

Van den Beld houdt zijn productie zo veel mogelijk biologisch, maar zonder het streven naar een claim. “Het gaat alleen om wat er buiten gebeurt, dus niet in de wijnkelder. Onze bemesting is biologisch en ook in de wijnkelder werk ik met biologische producten. Maar soms moet je je oogst beschermen. We werken zo veel mogelijk mechanisch, we beperken het sproeien en als we het doen sproeien we met halve doseringen. Dat maakt dat we bijna biologisch werken, bewust maar niet dogmatisch.”

Wijnen en ligging

Van den Beld is begonnen met rood, wit en rosé in stalen vaten, maar nu is er ook houtrijping oor de rode wijnen. De ligging is 200m vanaf de grens met Bordeaux Appellations. We liggen 20 minuten rijden van Pomerol en St. Emilion af. Zelfs mensen uit de Gironde komen hier de wijn halen. Ook is er nu mousserende wijn , dessertwijn en zelfs een cognac. Van den Beld: “Het is aardig om een completer gamma te bieden, zeker omdat we ook chambres d’hôtes hebben. Dat streven naar en compleet aanbod komt misschien nog uit onze winkeltijd.” De dessertwijn, Pino, in rood en wit, is een variant op de Pineau de Charentes. Die combineren goed met kaas.

Op de vraag waarom hij een domein Bergerac is begonnen antwoordt Van den Beld: “De Loire en de Elzas vonden we klimatologisch minder interessant. De domeinen in Bourgogne en Bordeaux waren onbetaalbaar in 2002 “.

De stap naar een wijnbedrijf is een goede keus geweest, vindt Van den Beld. “Het heeft ons veel opgeleverd, voor onszelf en ons gezin. Maar ook in de vele contacten met de branche waar we zelf vandaan komen”. We werden in het dorp wel eens met argusogen aangekeken. Er waren destijds nog 8 andere Franse wijnboeren. Nu na bijna 14 jaar zijn we de enige nog. Iedereen is weg. De reactie van de Fransen nu vandaag de dag: ‘Verdorie, die Hollander zit er nog steeds.’ Dat levert respect en complimenten.”

Verkrijgbaarheid.

De wijnen worden verkocht onder het label VANDENBELD en onder Chateau Chevalerie de la Rogère. Vooral de naam Vandenbeld, in flessen met een strak, modern uiterlijk, valt op in de markt. Verschillende Nederlandse kaas- en delicatessenwinkels hebben Vandenbeld in hun assortiment opgenomen. De wijn staat op de kaart van restaurants in Nederland en België. Sedert kort zijn de wijnen ook te koop bij Wijnhandel Den Toom aan de Vredehofstraat 74 in Rotterdam.

Dus als je de diverse soorten Vanden Beld wilt proeven kun je daar terecht.

Er zijn veel varianten. de BLANC sec, die frisse zuren heeft, geurend naar citrus fruit en groene appels. Zeer geschikt bij schaal – en schelpdieren.sauvignon. De ACASIA, die op aciahout is gerijpt en goed harmonieert bij kaasfondue en visgerechten.

De ROUGE, en de BQ , die 12maanden gerijpt is op Frans eiken, spant de kroon.

De topwijn van het bedrijf is: de Merlot, ongefilterd en 100% van merlot druiven.  Bijna zwart van kleur, veel potentie en geurt naar pruimen en vanille. De lichtzoete wijn BISOUS ruikt naar peer en smaakt naar frisse zuurtjes, gemaakt van Sauvignon  en combineert goed met fruitdesserts of lichte kazen.

 

Bescherming en exploitatie van ideeën: praktische tips

0

Stel: u heeft een geweldig idee voor een nieuw product dat u op de markt wilt zetten. U heeft een prototype gebouwd en de sales- en marketingplanning ligt klaar. Nu rest nog maar één ding: de financiering.

Dat kan uiteraard uit eigen middelen maar een investeerder kan eveneens soelaas bieden. Twee partijen die samenkomen met een gezamenlijk doel: het op de markt brengen en een succesvolle business beginnen. Maar hoe wordt dit vormgegeven? Hoe beschermt u uw idee, zodat het daadwerkelijk uw uitvinding blijft? Gaat u een samenwerking aan op basis van een contract en zo ja in welke vorm? Of begint u samen een vennootschap?

Alles begint met het idee. Door creatief en oplossingsgericht te denken, kan het zijn dat zich een nieuw idee voordoet. Maar een idee is maar een idee, niets meer en niets minder. Wanneer het idee op een bepaalde manier wordt geuit, meestal in beeld, op papier of in vormgeving en dus zodra het tastbaar wordt, kan het – indien het aan de juridische vereisten voldoet – beschermd worden door middel van een recht van intellectueel eigendom. Door gedetailleerd op papier te zetten wat het inhoudt en wat er van verwacht kan worden, voorkomt u dat een ander ervan doorgaat met uw idee.

Bij besprekingen die in de beginfase van een samenwerking worden gehouden, is een geheimhouding vereist. In deze ‘non-disclosure’-verklaring beschermt u uw idee, ook al is er nog geen octrooi of model op aangevraagd.. Hoe wilt u verder? Blijft de investeerder passief bij de samenwerking of komt er een samenwerking? Een joint venture of andere samenwerkingsconstructie is vaak een goede optie. Er komt dan een partij met geld en een partij met een idee samen. Door ervoor te kiezen om samen een vennootschap op te richten, kunnen activiteiten gemakkelijk ontplooid worden en wordt het idee maximaal benut. Het product wordt vanuit één entiteit en dus een gezamenlijk doel ontwikkeld en tegelijkertijd beschermd.

U kunt er ook voor kiezen om een overeenkomst op te stellen met de investeerder in plaats van een samenwerkingsconstructie. Hierbij behoudt u de vrijheid en het recht om zelf beslissingen te nemen. Het ligt aan de specifieke individuele situatie welke optie het beste is.

Mijn tips:

  1. Bedenk in een zo vroeg mogelijk stadium hoe u het idee naar de buitenwereld gaat communiceren. Denk hierbij aan een naam, de vormgeving of huisstijl;
  2. Werk het idee zo gedetailleerd mogelijk uit en laat u vervolgens adviseren over of en hoe het idee juridisch beschermbaar is;
  3. Houd het idee in de beginfase geheim. Laat u adviseren omtrent geheimhoudingsverklaringen, contractsvormen en samenwerkingsvormen.

Met www.amesautoimport.nl zorgeloos een unieke auto importeren

0

Op zoek naar een unieke en/of voordelige auto?

Bij Ames Auto Import ben je gegarandeerd van een enorme keuze, een zorgeloze import en de laagste prijs. Via www.amesautoimport.nl selecteer je de gewenste auto en de medewerkers van het Ames Occasioncentrum regelen alles omtrent de import.

Via Ames Auto Import kun je rekenen op een  betrouwbare, goedkope en snelle partner bij het importeren van een nieuwe auto. Bas van der Poel is manager bij het Ames Occasioncentrum.
Hij geeft aan hoe simpel het is om via de website www.amesautoimport.nl een auto in Duitsland te zoeken met duizenden euro’s voordeel. “Via onze overzichtelijke website is er de keuze uit meer dan duizenden betaalbare en luxe import auto’s. En door de geavanceerde zoekfuncties heb je snel en eenvoudig de gewenste auto en de bijbehorende prijs in beeld. Nadat je de auto van jouw keuze gevonden hebt, kun je contact met ons opnemen via het telefoonnummer: 078 63 22 241 of het contactformulier op de site invullen. Wij importeren de geselecteerde auto en regelen alles.”

Unieke methode

Deze methode is uniek in Nederland, vertelt Bas van der Poel. “Ames Auto Import handelt de import van de gewenste auto uit Duitsland van A tot Z af, zonder dat je enige administratieve last ondervindt.” Want als je zelf een auto wilt importeren kun je nog wel eens bedrogen uitkomen”, weet Van der Poel. Vooral de BPM – invoerbelasting – kan een struikelblok zijn, waardoor er nog eens duizenden euro’s boven op de verwachte verkoopprijs van de auto kunnen komen. Via www.amesautoimport.nl zie je direct wat de all-in prijs van de auto is. De auto wordt rijklaar afgeleverd voor de prijs die direct zichtbaar is op de website. Inclusief de importkosten, transport, leges, de verzekerde opslag, BPM en BTW. Bovendien ontvang je de auto met het laatste nieuwe NL-kenteken en kentekenplaten. “Op deze manier levert het importeren van een auto een completer uitgevoerde auto op tegen een lagere prijs dan vergelijkbare auto’s uit Nederland.”

Zoekgemak en enorme keuze

Vooral het zoekgemak en de enorme keuze die de website biedt, is al voor velen een reden geweest om een auto te kopen via Ames Auto Import. “Met een unieke tool hebben wij al het interessante occasionaanbod uit Duitsland weten te bundelen op één website. Dit betekent dat je een auto geheel naar wens en eigen smaak kunt zoeken. Zo heb je met maar liefst 1,5 miljoen betaalbare en luxe import auto’s veel meer keuze dan in Nederland. En met onze geavanceerde zoekfuncties kom je al snel uit bij de categorie auto’s die voldoet aan jouw wensen en eisen. Of dat nu gaat om een Audi, BMW,
Mercedes-Benz, Volkswagen of Volvo. Maar ook het aanbod aan exclusieve merken als Bentley, Jaguar, Land Rover, Maserati, en Porsche is groot. Van een cabriolet tot een coupé of van personenbus tot stationwagen, je vindt het allemaal op onze site.”

Emoties

Van der Poel geeft een aantal voorbeelden van auto’s die via de website van Ames geheel naar wens van de klant geïmporteerd zijn naar Nederland. “Eén van onze vaste klanten was op zoek naar een rode Golf Plus met een chromen dakreling en xenonverlichting. Deze auto was in Nederland met deze opties niet te vinden. Via www.amesautoimport.nl is het gelukt de auto compleet te leveren, alles wat de klant wenste zat er op en er aan.”

Enthousiast vervolgt hij: “Het kopen van een auto heeft ook alles met emoties te maken. Zo hebben we onlangs nog een Porsche Cayenne 500 PK en een bijzondere Mercedes-Benz die in Nederland niet te verkrijgen waren geïmporteerd.” De goede naam van Ames Autobedrijf draagt er aan bij waarom men kiest voor het importeren van een auto via Ames Auto Import. Van der Poel zegt hierover: “Een andere reden waarom men kiest voor Ames Auto import is de betrouwbaarheid van Ames en de mensen die er achter staan. Wij werken al jarenlang met een vast team met veel expertise van de branche. Bovendien hebben wij kundige medewerkers in Duitsland die fysiek in staat zijn om de staat van de auto te bekijken. Als wij er niet achter staan, laten we de deal niet doorgaan en gaan we verder met zoeken naar een goed alternatief en een betere deal.”

Ames verandert mee

En er is meer. Want bij aflevering ontvang je gratis een half jaar garantie en krijg je de mogelijkheid om dit te verlengen  tot twee jaar garantie. Bovendien wordt de importauto ook nog eens grondig gecontroleerd. “Wij vinden het belangrijk om onze klanten zekerheid te kunnen bieden. Onze nauwe samenwerking met uitsluitend officiële merkdealers uit Duitsland, de Nederlandse overheid en de Rijksdienst voor het Wegverkeer, zorgt ervoor dat wij zonder enige vorm van stress jouw auto importeren uit Duitsland. Daarnaast is het mogelijk om je huidige auto in te ruilen. Je kunt hiervoor een afspraak maken om deze te laten taxeren. Van der Poel: “Wij kopen tevens je huidige voertuig in als je daar behoefte aan hebt. Via de site kun je online een prijsindicatie opvragen.” Hij zegt tot slot: “Door de transparantie van internet is de markt de afgelopen jaren sterk veranderd. Met onder andere de komst van www.amesautoimport.nl verandert Ames mee en daar profiteren onze klanten van.”

Meer dan 500 bezoekers tijdens Bubbels met Business

0

Samen met MKB Rotterdam en Business Netwerk Rijnmond organiseerde Rijnmond Business de netwerk Nieuwjaarsreceptie “Bubbels met Business”.

Meer dan 500 bezoekers kwamen op maandag 11 januari naar Partyschip De Ameland om gezamenlijk het glas te heffen op een goede start van 2016.

Op het authentieke schip De Ameland aan de Parkhaven te Rotterdam stonden netwerken, netwerken en nog eens netwerken op het programma. En dat werd er dan ook volop gedaan op dé niet te missen nieuwjaarstraditie. “Samenwerken, verbinden en versterken zijn immers belangrijke kernbegrippen van de drie organiserende partijen,” zo sprak Kees van ’t Zelfde van Rijnmond BUSINESS de aanwezigen toe. Hij wenste iedereen een succesvol en bovenal gezond 2016 toe.

Al bij binnenkomst werd de toon gezet door het eerste glas bubbels aangeboden door Partyschip De Ameland. Dit samen met het netwerken op het water gaf de bijeenkomst een extra dimensie. Al schommelend genoten de aanwezigen van elkaars gezelschap en van de gratis hapjes en de drankjes. Bovendien was het voor de aanwezigen mogelijk om gebruik te maken van het overheerlijk buffet waarbij de koks van Partyservice Nederland het nieuwe jaar vol energie en creativiteit startten.

 

 

Lustrumjaar 2015 legt basis voor toekomst

0

2015 was een bijzonder jaar voor Rotterdam Topsport. De organisatie bestond 25 jaar. Dat werd niet groots en uitbundig gevierd, maar door nieuwe activiteiten en feestelijke accenten tijdens bestaande evenementen. Van het allereerste Sportfilmfestival Rotterdam tot de introductie van Fris & Fruitig Netwerkontbijten.

De traditionele gezamenlijke ondertekening van sponsorcontracten in Holland Casino Rotterdam was 16 december nog drukker bezocht dan voorgaande jaren. De stemming was opperbest – en daarmee geheel in lijn met de culinaire verwennerij die de gastheer serveerde. Toch noemt Peter Voolstra, directeur van Holland Casino, een andere happening als hoogtepunt van 2015: het WK Beachvolleybal, in het tijdelijke stadion op de kade naast het ss Rotterdam, indrukwekkend: “De locatie, de sfeer, het weer…alles klopte. Ik ben blij dat ik er bij ben geweest. Zoiets vergeet je nooit meer.” Voolstra roemt de rol van Rotterdam Topsport. Niet alleen voor dergelijke evenementen. “Ook voor de sport en sporters in de stad én door ondernemers bij elkaar te brengen.”

Samen optrekken

Dat onderschrijft directeur Leo Blok van Spido. “Een leuke club met leuke mensen, waarmee we graag samenwerken. Ook buiten de evenementen en netwerkmomenten hebben we op regelmatige basis contact. Bijvoorbeeld als sporters of relaties van Rotterdam Topsport de stad bezoeken en er kaartjes nodig zijn voor een van onze rondvaarten om zo de stad te leren kennen.”

Meerdere Spido-medewerkers doen mee aan de wekelijkse golflessen van Rotterdam Topsport. Begin dit jaar (op 13 en 14 januari) was Spido ook een van de sponsorpartners die met Rotterdam Topsport een stand deelde op People’s Business 2.0, het netwerkevenement in het WTC. “Ook bij dat soort gelegenheden trekken we samen op en versterken we elkaar. Zoals we dat met veel meer partijen in de stad doen”, voegt Blok eraan toe. “Zo versterken we met z’n allen ook Rotterdam.”

Vernieuwen

Voor Imre van Leeuwen was 2015 op de eerste plaats het jaar van het EK Volleybal Dames. Zijn bedrijf Shivers trad op als promotor en stak daarmee zijn nek uit door het evenement voor eigen risico en rekening te organiseren. Uiteraard wel in nauwe samenwerking met de Nederlandse en Belgische volleybalbonden. Rotterdam Topsport speelde ook een belangrijke rol, vertelt hij. “We zijn al jaren partner en we weten elkaar goed te vinden. Zo maakten ze voor dit EK een aantal extra’s mogelijk: zoals de city dressing in de stad en de spectaculaire 3D-openingsceremonie bij de wedstrijden in Ahoy.”

In de finale zagen 11.000 mensen Nederland verliezen van Rusland. “Een record voor het aantal bezoekers bij een volleybalwedstrijd in Ahoy.  Nog meer dan bij die andere historische wedstrijd in 1996, toen de Nederlandse herenploeg de World League won.”

Ook toen droeg Rotterdam Topsport bij aan het organisatorisch succes. Volgens Van Leeuwen is de stichting erin geslaagd met haar tijd mee te gaan. “Ze vernieuwen en veranderen al meer dan 25 jaar. Het Sportfilmfestival Rotterdam, dat vorig jaar voor het eerst plaatsvond, is daarvan een goed voorbeeld. Een zeer geslaagd voorbeeld ook.”

Sportfilmfestival

Ook Erik de Wit, directeur van Bilderberg Parkhotel, noemt het Sportfilmfestival; voor hem was dat een van de hoogtepunten van 2015. “Een goed initiatief. Echt leuk. Ik heb er met plezier aan meegewerkt.” Het festival krijgt een vervolg: van 7 tot en met 9 april komen sport en cultuur weer samen in Cinerama Filmtheater. De Wit vertelt dat het hotel profijt heeft van het partnerschap met Rotterdam Topsport. “Ook door het netwerk. Zij openen deuren die we zelf nog niet hadden geopend.”

In 2015 verliet Tony Mastrantuono Rotterdam Topsport, een gevolg van de onvermijdbare bezuinigingen. Hij werkt nu als senior sales director bij Bilderberg Parkhotel. “En we zijn heel blij met hem”, zegt De Wit. “Wij zijn het enige bedrijf dat voordeel had bij die bezuinigingen.”

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport

Facebook.com/RotterdamTopsport

 

 

Werken na de AOW-gerechtigde leeftijd: een update

0

Per 1 januari 2016 is de Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd in werking getreden. Deze wet heeft onder meer tot gevolg dat de opzegtermijn voor AOW-plussers korter is geworden, de loondoorbetaling tijdens ziekte is beperkt en de ketenregeling is verruimd. De wijzigingen worden hierna verder toegelicht, mede in het licht van de eerdere relevante wijzigingen onder de Wet Werk en Zekerheid (WWZ).

De WWZ heeft de nodige gevolgen gehad voor (ontslag van) AOW’ers. Per 1 juli 2015 kan de werkgever namelijk, indien een pensioenontslagbeding ontbreekt, de arbeidsovereenkomst opzeggen tegen of na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd van de werknemer. Voor deze opzegging is noch toestemming van het UWV, noch instemming van de werknemer vereist. Van deze mogelijkheid kan slechts één keer gebruik worden gemaakt en uitsluitend bij contracten die zijn overeengekomen vóórdat de AOW-gerechtigde leeftijd is bereikt. Deze bepaling maakt het dus ook mogelijk om de werknemer nog enige tijd na het bereiken van de AOW-leeftijd te laten doorwerken, voordat wordt opgezegd. Het opnemen van een pensioenontslagbeding in de arbeidsovereenkomst, dat bepaalt dat de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd van de werknemer, blijft overigens toegestaan en is met de invoering van de WWZ zelfs verankerd in de wet.

Na eventuele beëindiging van de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd bestaat vervolgens de mogelijkheid om een AOW’er onder een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd te laten doorwerken. De werkgever ondervindt geen last van de zogenoemde Ragetlie-problematiek (die inhoudt dat in bepaalde gevallen de aansluitende arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet van rechtswege eindigt) indien de voorafgaande arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is geëindigd op de hiervoor omschreven wijzen. Wel moet rekening worden gehouden met een (verruimde) ketenbepaling ter voorkoming van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Voor alle arbeidsovereenkomsten die na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd tot stand zijn gekomen, gelden in beginsel de reguliere ontslagregels, inclusief de opzegverboden. Een transitievergoeding is overigens niet verschuldigd aan AOW’ers.

Per 1 januari 2016 gelden verdere afwijkingen ten aanzien van AOW’ers. De totstandkoming van deze wet is ingegeven door de wens enige arbeidsrechtelijke belemmeringen voor het werken na de AOW-gerechtigde leeftijd weg te nemen, maar daarbij wel het risico op verdringing van nog niet AOW-gerechtigde werknemers te beperken. Dit heeft geleid tot het volgende pakket aan maatregelen. Allereerst is de opzegtermijn die de werkgever in acht dient te nemen voor AOW-plussers beperkt tot één maand. Daarnaast is de Wet aanpassing arbeidsduur niet van toepassing op AOW’ers. Een werkgever is dus niet meer verplicht om in te gaan op een verzoek van een AOW’er tot vermeerdering van het aantal werkuren. Verder zijn de loondoorbetalingsverplichting tijdens ziekte en de werking van het opzegverbod tijdens ziekte beperkt tot maximaal 13 weken (vanaf 2018 wordt deze termijn na evaluatie mogelijk zelfs teruggebracht naar 6 weken). Ook gelden er beperktere re-integratieverplichtingen in geval van ziekte van een AOW’er. Bovendien is de ketenregeling voor contracten aangegaan na het bereiken van de AOW-leeftijd verruimd naar maximaal 6 arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd in maximaal 48 maanden. Dit betekent dus dat werkgevers meer ruimte hebben om AOW’ers (eventueel na rechtsgeldige beëindiging van een eerdere arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd) in te zetten onder een bepaalde tijdscontract. AOW’ers hebben voortaan wel ten minste recht op het minimumloon en minimumvakantiebijslag, en in geval van een toepasselijke CAO, het CAO-loon.

Al met al biedt de hiervoor genoemde wetgeving meer ruimte om AOW’ers door te laten werken.

Het nieuwe belastingverdrag met Duitsland

0

Op 1 januari is na lang wachten het nieuwe belastingverdrag met Duitsland in werking getreden. Het vorige verdrag dateerde uit 1959 en was inmiddels een vreemde eend in de rij Nederlandse belastingverdragen. Hoog tijd voor een nieuwe versie dus.

In deze bijdrage een paar wijzigingen op het gebied van arbeidsinkomsten.

Arbeid in loondienst

Belastingheffing over inkomsten uit dienstbetrekking volgt in principe de arbeid van de werknemer. Werkt u gedeeltelijk in Duitsland, dan is het loon dat op die arbeid ziet in Duitsland belast. Hierop bestaat een belangrijke uitzondering: Wanneer u niet langer dan 183 dagen in Duitsland werkt of verblijft, is het loon volledig belast in woonland Nederland, tenzij uw loon wordt gedragen door een Duitse werkgever of ten laste komt van een Duitse ‘vaste inrichting’.

Tot zover geen nieuws. Wel nieuw is de periode waarover de 183 dagen geteld moeten worden. Onder het oude verdrag was belastingheffing in Duitsland te voorkomen (mits aan de overige voorwaarden voldaan), wanneer u per kalenderjaar minder dan 183 dagen in Duitsland werkte of verbleef. In het nieuwe verdrag geldt “een tijdvak van twaalf maanden”. Dit is een verschuivende periode dus moet u ervoor zorgen dat u continue aan de eis van minder dan 183 dagen voldoet, wilt u belastingheffing in Duitsland vermijden. Een jaargrens helpt niet meer om onder dit maximum te blijven.

Bestuurdersbeloningen

In tegenstelling tot het oude belastingverdrag bevat het nieuwe verdrag een specifieke bepaling over de belastingheffing van bestuurders- en commissarisbeloningen. Dat heeft tot gevolg dat de beloning die u ontvangt als geregistreerd bestuurder of lid van het toezichthoudend orgaan van een Duitse vennootschap, voortaan geheel in Duitsland belast wordt. Tot vorig jaar was belastingheffing in Duitsland voor u in die functie afhankelijk van uw Duitse werkdagen.

Belastingheffing in Duitsland hoeft niet nadeliger voor u uit te pakken. De nieuwe regeling kan bijvoorbeeld wel gevolgen hebben voor het effectueren van hypotheekrenteaftrek op uw Nederlandse woning. Goede fiscale planning is belangrijk!

Compensatieregeling

De grensarbeidersregeling is vervangen door een compensatieregeling. Op verzoek kunt u in aanmerking komen voor een belastingvermindering in Nederland wanneer u door het belastingverdrag meer belasting en sociale zekerheidspremies betaalt dan wanneer uw inkomen uitsluitend in Nederland belast was geweest.

Fiscale tegemoetkoming Duitsland

Wanneer tenminste 90% van uw persoonlijke inkomen in Duitsland belast is, kunt u op verzoek in Duitsland belast worden als inwoner. U kunt gebruik maken van een hogere belastingvrije voet en van mogelijkheden tot reducering van het progressieve belastingtarief. Dit kan een interessante belastingbesparing opleveren, bijvoorbeeld voor u als bestuurder van een Duitse vennootschap.

Personeel werkend aan boord van schepen en vliegtuigen

Voor u verandert er uiteindelijk niets ten opzichte van het oude verdrag. Het nieuwe verdrag wijst, anders dan het oude, belastingheffing toe aan het land waar u woont. Er is echter al weer een wijziging bekendgemaakt, waardoor belastingheffing teruggaat naar het land waar uw werkgever is gevestigd. Dat biedt planningsmogelijkheden. Wanneer deze wijziging in werking treedt is nog onduidelijk, vermoedelijk in 2017.

Kortom, diverse belangrijke wijzigingen. U doet er wijs aan zich goed te laten adviseren, zodat niet straks uw netto inkomensplaatje onverwachte verrassingen oplevert.