Home Blog Page 26

Producentenvertrouwen industrie verbetert opnieuw

0

In januari 2021 waren industriële ondernemers voor het eerst na maart 2020 gemiddeld weer positief. Het producentenvertrouwen ging van -0,4 in december naar 0,6 in januari, aldus het CBS. Dat komt doordat het oordeel van ondernemers over de orderportefeuille en de verwachte bedrijvigheid verbeterde.

Het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar is 0,2. Het vertrouwen van de ondernemers bereikte in februari 2018 de hoogste waarde (10,9) en in april 2020 de laagste waarde (-28,7).

Oordeel over orderpositie en verwachte bedrijvigheid verbetert

Het oordeel van producenten over de orderportefeuille was voor de achtste maand op rij minder negatief. Ook oordeelden zij positiever over de verwachte bedrijvigheid. Hun oordeel over de voorraden gereed product veranderde niet.

Twee deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn positief. Zo zijn er meer ondernemers die verwachten dat hun productie de komende drie maanden zal toenemen dan ondernemers die een afname van de productie voorzien. Ook is het aantal ondernemers dat de voorraad eindproduct als te groot beschouwt kleiner dan het aantal dat de voorraden te klein vindt.

De deelindicator oordeel over de orderpositie is negatief. Het aantal ondernemers dat de orderpositie klein vindt heeft de overhand op het aantal ondernemers dat de orderportefeuille groot acht, gelet op de tijd van het jaar.

Vertrouwen neemt alleen toe in elektrotechnische en machine-industrie en metaalindustrie

In de elektrotechnische en machine-industrie en in de metaalindustrie nam het vertrouwen van de ondernemers toe, in de overige bedrijfsklassen nam het af. De ondernemers in de hout- en bouwmaterialenindustrie waren opnieuw het meest positief. De producenten in de voedingsmiddelenindustrie waren het meest negatief.

Bezettingsgraad hoger

De benutting van machines en installaties in de industrie lag bij aanvang van het eerste kwartaal van 2021 op 80,0 procent. Dat was hoger dan de 79,2 procent een kwartaal eerder, maar lager dan de 82,7 procent een jaar eerder.

Productie industrie 2,5 procent lager in november

De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie was in november 2,5 procent lager dan in november 2019. Dat is de kleinste krimp na maart 2020, toen de productie bijna 2 procent lager lag dan een jaar eerder.

Vertrouwen Duitse industrie minder positief

Duitsland is een belangrijke afzetmarkt voor de Nederlandse industrie. Na acht maanden gestegen te zijn, is het Duitse producentenvertrouwen (volgens de IFO-index) in januari gedaald. Dat komt vooral doordat het oordeel over de verwachte bedrijvigheid aanzienlijk minder positief was. Het oordeel over de huidige bedrijvigheid verbeterde echter. In Duitsland nam de bezettingsgraad toe van 80,2 naar 81,8 procent. De gemiddelde dagproductie van de Duitse industrie kromp volgens Destatis in november met bijna 4 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Provincie en Rotterdam tekenen Woon-werkakkoord Feyenoord City

0

Provincie Zuid-Holland

Rotterdam is de eerste gemeente in Zuid-Holland waarmee de provincie een nieuw bestuurlijk akkoord aangaat. De provincie bekrachtigt hiermee de invulling van het woon- en werkprogramma van Feyenoord City. Dit is een belangrijke stap voor de onherroepelijke vaststelling van het bestemmingsplan Feyenoord City, dat al door de gemeenteraad van Rotterdam is aangenomen.

De belangrijkste afspraken in het Woon-werkakkoord Feyenoord City zijn:

  • Wonen: 3.700 woningen, met 450 sociale woningen en 1480 woningen in het middensegment, waarvan de helft huur en de helft koop.
  • Compensatie bestaande bedrijven: er is compensatie voor het bedrijventerrein Maaszicht (Korte Stadionweg) op nieuwe en bestaande bedrijventerreinen. Er zijn alternatieve uitwijklocaties voor gevestigde bedrijven. Nieuwe bedrijfslocaties komen in de omgeving van Feyenoord City, zoals aan de Noorderhelling, Zuiddiepje en Hordijk. Vestigingsmogelijkheden voor watergebonden bedrijvigheid komen op bedrijventerrein Spaanse polder.
  • Nieuwe kantoorruimte: voor kantoren past 4.000 m2 nieuwe kantoren binnen de provinciale kaders. Zo ook 4.600 m2 nieuwe kantoren, door de verplaatsing naar overzijde van de Stadionweg. En 5.000 m2 nieuwe kantoren in fase 3 op het moment dat deze in de op dat moment geldende regionale kantorenvisie zijn opgenomen.

“Ik ben blij met het vertrouwen van de provincie. Met dit woon-werkakkoord is weer een stap gezet in de gebiedsontwikkeling Feyenoord City’’, zegt wethouder Bas Kurvers (Bouwen en Wonen). “Rotterdam is een werkstad. Naast wonen moet je er ook kunnen werken. Dit vergroot de kans om in dit gebied aan werk te komen, terwijl we ook veel woningen gaan bouwen.’’

Gedeputeerde Anne Koning (Wonen en Ruimtelijke Ordening): “Heel belangrijk dat we met dit akkoord nieuwe (betaalbare) woningen kunnen toevoegen en daarnaast voldoende ruimte behouden voor bedrijvigheid. Met woningen op de juiste plek, dichtbij werk, openbaar vervoer en anderen voorzieningen creëren we levendige gebieden waar mensen nu en de toekomst prettig kunnen wonen en werken.”

Oplossing voor behoud bedrijfsruimten en kantoren

De verandering van het watergebonden bedrijventerrein Maaszicht (Korte Stadionweg) en een deel van het kantorenprogramma past door de komst van Feyenoord City niet binnen de huidige provinciale beleidskaders. Daarop heeft provincie Zuid-Holland een zienswijze ingediend op het ontwerpbestemmingsplan Feyenoord City. Na goed overleg is met dit woon-werkakkoord tussen provincie en gemeente een oplossing gevonden voor het behoud van kwetsbare bedrijfsruimte.

Wethouder Barbara Kathmann (Economie, wijken en kleine kernen): “Rotterdam is als grootste havenstad van Europa een werkstad en moet dat ook blijven. Tegelijkertijd willen steeds meer mensen in de stad komen wonen. Dat is een enorme uitdaging. We moeten ruimte creëren voor fijne plekken om huizen te bouwen én voor locaties waar bedrijven de ruimte hebben om te ondernemen en te innoveren. Dat is essentieel voor banen voor Rotterdammers. Met dit akkoord hebben we een goede balans gevonden.”

Gedeputeerde Willy de Zoete (Economie): “Belangrijk is dat partijen samen zoeken naar oplossingen. Met dit akkoord zijn er goede afspraken gemaakt voor het behoud van voldoende ruimte voor bedrijvigheid naast en samen met wonen. Dit draagt bij aan welzijn en welvaart voor de inwoners, werkgevers en werknemers in Zuid-Holland.”

Feyenoord City

Feyenoord City is een kwalitatief hoogwaardige en grootschalige gebiedsontwikkeling op een belangrijke plek in de regio. Het nieuwe bestemmingsplan biedt ruimte voor een nieuw stadion voor 63.000 bezoekers, 3.733 woningen, 14.750 m2 hotel, 96.600 m2 leisure/sport/ maatschappelijk/dienstverlening, 16.800 m2 detailhandel, 16.326 m2 horeca, en 13.600 m2 kantoorruimte.
Feyenoord City versterkt de verstedelijkingsstrategie en geeft een sociaal-economische impuls aan Rotterdam-Zuid. Hierdoor vinden ook veranderingen plaats van economische functies. Het nieuwe stadion staat gepland op de locatie van het huidige bedrijventerrein Korte Stadionweg. Tegelijk en aansluitend op het nieuwe stadion komen er in het omliggende gebied andere functies. De Stadiondriehoek (huidige Kuip, omliggende parkeerterrein en aanliggende bedrijven) wordt ontwikkeld. De huidige commerciële strip op de Veranda (bestaande uit detailhandel, horeca en leisure) wordt getransformeerd naar woningbouw.

Europese webwinkels verkopen ruim 30 procent meer in Nederland

0

In het derde kwartaal van 2020 gaven Nederlanders in totaal 605 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is ruim 30 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, toen gaven de Nederlanders 464 miljoen euro uit bij Europese webwinkels. Bij Nederlandse internetverkopers steeg de omzet ten opzichte van het derde kwartaal van 2019 met ruim 38 procent. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

Het gaat in dit onderzoek om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven die buiten Nederland gevestigd zijn. De cijfers zijn exclusief btw, en berekend volgens een methode die ontwikkeld is in het CBS onderzoeksprogramma naar de interneteconomie. Omdat deze methode nog in ontwikkeling is, zijn de cijfers voorlopig.

De internetverkopen door Europese webwinkels aan Nederlandse consumenten stijgen al jaren. In vijf jaar tijd zijn de bestedingen van Nederlandse consumenten aan Europese webwinkels bijna verdrievoudigd. In het derde kwartaal van 2015 werd nog 210 miljoen euro besteed bij Europese webwinkels, nu is dat 605 miljoen euro. In het tweede kwartaal van 2020 besteedden Nederlandse consumenten een recordbedrag van 696 miljoen euro bij Europese webwinkels.

Nederlandse online-omzet 38 procent hoger

Sinds het begin van de coronacrisis zijn de internetverkopen sterk gestegen. Zo werd de hoogste groei van online-omzet gemeten in het tweede kwartaal van 2020. In vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2019 was de online-omzet toen 55 procent hoger. Naar alle waarschijnlijkheid hebben de maatregelen voor de bestrijding van het coronavirus de internetomzet omhoog gestuwd. Ook in het derde kwartaal van 2020 is de omzet van Nederlandse internetverkopers gestegen, met 38 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Bij de Nederlandse internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en zogeheten multichannelers, bedrijven die zowel via winkels als online verkopen. De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het derde kwartaal ruim 31 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de Nederlandse multichannelers was de online-omzet in deze periode bijna 48 procent hoger dan een jaar eerder.

Omzetaandeel Europese webwinkels beperkt

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. De totaalomzet (winkel-, internet- en marktomzet) van de detailhandel in Nederland was in het derde kwartaal van 2020 6,4 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2019.
Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn vaak in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

We moeten nu doorzetten!

0

Column De Verkeersonderneming |Roger Demkes

En dan bedoel ik natuurlijk in de eerste plaats dat we de coronamaatregelen moeten volhouden, hoe moeilijk soms ook. Sommige ondernemers hebben het erg zwaar en ook niet alle medewerkers vinden het thuiswerken momenteel een pretje. Laten we hopen met z’n allen dat er licht aan het eind van de tunnel schijnt en dat we elkaar ergens in 2021 weer ‘gewoon’ mogen zien. Maar ik bedoel met volhouden ook nog iets anders, namelijk het thuiswerken aan de taken waar dat voor kan. Ook als we Covid-19 zo goed en kwaad als het kan onder controle hebben. In de zomer van 2020, toen de maatregelen werden versoepeld, bleek hoe groot de behoefte bij veel werknemers was om naar het werk te gaan. De drukte op de wegen nam toe en de filemeldingen ’s ochtends en ’s avonds deden hun herintrede. Gelukkig denken steeds meer bedrijven na hoe ze de lessen van het afgelopen jaar kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van een nieuw arbeidsmodel. Een dat meer is ingesteld op hybride: soms thuis en soms op kantoor, afhankelijk van de aard van het werk, de afspraken en behoeften van de betreffende medewerker. Er komen ook verkiezingen aan en als De Verkeersonderneming hopen we dat er de komende jaren aandacht is voor mobiliteit, bereikbaarheid en het voldoende faciliteren van flexibele vergoedingen voor thuiswerken versus naar de werkplek reizen. Uit gesprekken met een aantal ondernemers blijkt dat velen verbaasd zijn dat de productiviteit bij het thuiswerken gelijk is of zelfs hoger ligt. Als een hybride werkmodel, waarbij uw medewerker soms thuis werkt en soms op de werklocatie, de productiviteit verhoogt én het scheelt u kantoorruimte; wat kan er dan op tegen zijn om daar het gesprek over aan te gaan?

Wilt u een gesprek met een van onze specialisten over thuiswerken in uw organisatie? Mail dan naar info@verkeersonderneming.nl.

Het jaar van de uitgestelde plannen

0

Column FACET | Jelle Elferink

Een jonge club ondernemers die binnen een mum van tijd voor enorme (onverwachte) uitdagingen komen te staan. Dat zijn de enthousiaste eigenaren van De Huismeester; Pascal, Thijmen en Mick. De Huismeester is gevestigd in een sfeervol en historisch pand aan de Meent 115 in Rotterdam. Met een afwisselende menukaart, pinxtosplanken als signature dish en een uitgebreide drankenkaart met vrolijke cocktails is De Huismeester een graag geziene gastheer bij zijn klanten.

De Huismeester zit al vier jaar op de Meent, maar in januari 2020 nam het drietal de zaak over. Vol goede moed gingen zij van start om vervolgens na tweeën-eenhalve maand dicht te moeten. Op zo’n rare start waren zij natuurlijk niet voorbereid.

Mede dankzij Jelle Elferink, assistent-accountant bij FACET, wisten de drie ondernemers wijs te worden uit alle regelingen. FACET zorgt voor een helicopterview waarbij de planning naar de toekomst centraal staat. Voor vele ondernemers neemt FACET de ‘minst leuke kant van ondernemen voor haar rekening; de cijfers.’

Na een aantal maanden van onzekerheid, mag op 1 juni de horeca weer open. Het was onder andere door NOW 1 mogelijk om de jonge, gedreven club bij elkaar te houden. Na heropening kent De Huismeester in de zomermaanden zeer succesvolle tijden. Mensen hebben er echt zin in om op een terras te zitten. En zij merken goed dat er verder geen uitgaansleven is. Mensen komen dus vroeg en blijven tot sluitingstijd.

Na een voorbijgevlogen zomer moet op 14 oktober de horeca opnieuw sluiten. Een voor het drietal ongrijpbare beslissing. Het blijft frustrerend en moeilijk te bevatten dat zij weer dicht moeten. Extra knap om dan te zien dat Pascal, Thijmen en Mick niet bij de pakken neer gaan zitten, maar juist hun optimistische en nuchtere instelling behouden. Dit keer kan je bij De Huismeester ‘Take away lunch’ bestellen op vrijdag, zaterdag en zondag.

Zij hopen in februari 2021, maar het liefst natuurlijk eerder, de deuren van De Huismeester weer te openen. Vol goede moed zijn zij 2021 gestart om de uitgestelde plannen te gaan realiseren.

Hun boodschap voor mede-ondernemers: ‘Geef je (horeca)onderneming een gezicht, wees creatief en blijf top-of-mind in tijden van de sluiting.’ Houd vol en heel veel succes!

Initiatief voor ‘jongerenwerkplekken’ Zuid-Holland van start

0
Werkgevers Drechtsteden logo

Vanuit de Human Capital Agenda Zuid-Holland is het initiatief gestart om 150 jongeren in Zuid-Holland aan een baan te helpen. Dit zijn plekken voor jongeren die op dit moment moeilijk aan een baan kunnen komen. Via de website www.kickstartyourcareer.nl kunnen bedrijven en jongeren zich nu aanmelden.

Subsidie voor werkplek jongere beschikbaar
Bedrijven kunnen zich nu aanmelden om een startende jongere een jaar lang een arbeidscontract aan te bieden. Voor de werkplek kan het bedrijf subsidie aanvragen. Met deze subsidie kan het bedrijf een tegemoetkoming van 20% van het bruto jaarsalaris voor het eerste jaar ontvangen (met een maximum van 10.000 euro per kandidaat).

Het bedrijf moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet het bedrijf actief zijn in één van de sectoren Life Sciences & Health, cybersecurity, hightech-maakindustrie, tuinbouw of haven of een bijdrage leveren aan de transities digitalisering, energietransitie en circulaire economie. Ook mag het bedrijf er geen reguliere vacature mee invullen en moet bereid zijn om de jongere minimaal een jaar lang in dienst te nemen. Alle voorwaarden staan op www.kickstartyourcareer.nl

Iedere werkplek is een kans voor een jongere
Jongeren die op of na 1 maart 2020 minimaal een mbo-3-diploma en maximaal een hbo-diploma hebben behaald komen in aanmerking, als zij minder dan een jaar relevante werkervaring hebben.

Het gaat om jongeren die op dit moment moeizaam aan een baan komen. Dit geldt voor alle jongeren, behalve jongeren met een IT-, onderwijs- of zorg-achtergrond. In IT, onderwijs en zorg zijn er op dit moment genoeg baankansen.

Na selectie en matching wordt er gekeken of de jongere bij- of omscholing nodig heeft. Vervolgens krijgt de jongere tijdens het jaar begeleiding.

ManpowerGroup ondersteunt bij selectie en matching
ManpowerGroup verzorgt de selectie en matching met werkgevers en jongeren. Zij zijn als beste partij geselecteerd na een meervoudige onderhandse aanbesteding waar meerdere partijen voor waren uitgenodigd.

Boekrecensie | Groeien zonder te groeien

0

Welke ondernemer wil niet groeien? Omzetgroei, meer klanten, een groter marktaandeel. Het is de meeste ondernemers op het lijf geschreven. Ze liggen er wakker van en kicken op de naamsbekendheid en omvang van hun onderneming. De auteur van dit boek is voormalig bankier. Hij kent dus de klappen van de zweep. Ons financieel-economisch systeem is gericht op het ‘moeten groeien’. Wie staat er stil bij de gevolgen van deze drang naar meer? In dit boek worden alle aspecten helder uitgelegd. Entrepreneurs en succesvolle ondernemers doen hun verhaal. De keerzijde wordt belicht en zinnige vragen worden gesteld. Kortom, een boek voor hen die zich niet gedachteloos willen laten meevoeren op de ‘groei-mythe’, maar die kritische kanttekeningen waarderen en anderzijds willen profiteren van het in-zicht van anderen. Aan het begin van een nieuw jaar -met wellicht de onontkoombare nieuwe groeidoel-stellingen- zeer aanbevelenswaardig.

Groeien zonder te groeien
Auteur: Dr. Tony de Bree
Uitgever: Van Duuren Management
ISBN: 9789089654977
Aantal pagina’s: 156
Prijs: € 24,99

Terugblik 2020, vooruitblik 2021

0

Column Werkgevers Drechtsteden | Jacob Klink

Met de feestdagen achter de rug, is het jaar 2020 tot een einde gekomen. Een goed moment om nog eens terug te blikken op een bewogen jaar. Een jaar dat voor een groot aantal zeker niet makkelijk is geweest. Een jaar met lockdowns en verplichte sluitingen van ondernemingen. En toch ook een jaar waarin is gebleken dat ondernemers in de Drechtsteden naar elkaar omzien. Meer dan eens is gebleken dat wij elkaar simpelweg hard nodig hebben.

Ook op financieel gebied is het jaar voor velen op zijn zachtst gezegd onstuimig geweest. Waar de horeca de omzet in zag storten, daar vierden de webshops juist hoogtij. Gelukkig heeft de overheid de portemonnee getrokken in een poging de economie draaiende te houden. Termen als uitstel van betaling, de NOW, de TOZO, de TOGS en de TVL zullen u waarschijnlijk bekend in de oren klinken. Gaat er geen belletje rinkelen, dan kan ik concluderen dat u op financieel gebied een voorspoedig jaar achter de rug heeft.

2020 is ook het jaar waarin de negatieve rente bij de banken op grote schaal zijn intrede heeft gedaan. Veel ondernemers zijn hierdoor uitgeweken naar een vorm van beleggen om nog enig rendement te kunnen maken. Ook de Bitcoin heeft gewerkt aan een opvallende comeback, met als resultaat een alltime high tegen het einde van december.

Hoe het speelveld er in 2021 uit komt te zien, is uiteraard nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat wij het corona virus nog niet zomaar kwijt zijn. Daarom is mijn advies aan u om u goed te (blijven) verdiepen in de verschillende corona maatregelen vanuit de overheid. Zo is de mogelijkheid om uitstel van betaling aan te vragen inmiddels verlengd tot 1 april 2021. En ook de NOW en de TVL zijn verlengd tot halverwege 2021.

Rest mij nog u allen een voorspoedig 2021 toe te wensen. Blijf gezond!”

Rabobank helpt ondernemers groeien

0

De digitale wereld is in opmars. Een ontwikkeling die is versterkt door het coronavirus en ook banken leert om op een andere manier te functioneren. Daarbij blijven persoonlijk contact en een vertrouwensrelatie essentieel. We spreken hierover met Martin Soeteman, accountmanager MKB en Peter van Zomeren, manager MKB, beide werkzaam bij Rabobank.

Van Zomeren begint gedreven te vertellen over de veranderende behoefte van klanten: “We zien een toenemende behoefte aan toegankelijkheid en beschikbaarheid van digitale kanalen. Deze ontwikkeling is versneld door de komst van het coronavirus. Niet alleen bij particulieren voor bijvoorbeeld de aanvraag van een nieuwe pas, maar ook bij bedrijven voor een financiering of verzekering. Dit alles op een tijdstip dat voor de klant uitkomt. Investeren in digitale dienstverlening is dan ook noodzakelijk.” Soeteman vult aan: “De zakelijke markt is volop in ontwikkeling en wij versnellen mee door onze klantbediening aan te laten sluiten op de behoeften van klanten.”

SNEL EEN FINANCIERINGSVOORSTEL

Een goed voorbeeld van klantbediening die past bij deze tijd is de mogelijkheid om via rabobank.nl/bedrijven/zakelijk-financieren/bereken-aanbodbinnen vijftien minuten, een financieringsvoorstel te ontvangen voor een financiering tot één miljoen. Soeteman licht dit digitale kanaal toe met een concreet voorbeeld: “Ik heb een klant die gespecialiseerd is in het leveren van machineglas. Een prachtig bedrijf dat de mogelijkheid krijgt om het aangelegen bedrijfspand aan te kopen zodat haar ruimtetekort wordt opgelost. De ondernemer had snel duidelijkheid nodig over de financieringsmogelijkheden en wij konden via ons digitale kanaal direct voorzien in deze behoefte. Daarna heb ik nog persoonlijk contact gehad over de inhoud van zijn aanvraag. Hierdoor kon deze ondernemer nog diezelfde week met vertrouwen de onderhandeling starten.”

PERSOONLIJK CONTACT BLIJFT

Soeteman vervolgt door te vertellen dat niet alleen toegankelijkheid en beschikbaarheid belangrijke pijlers zijn waar klanten behoefte aan hebben, maar ook korte lijnen en persoonlijk contact. “We zijn gericht op People’s Business en persoonlijk contact is juist de kracht van de lokale Rabobank en haar medewerkers.” Van Zomeren knikt instemmend en zegt: “Rabobank staat klaar voor haar klanten en hun behoeften. Zo dienen bepaalde zaken online snel en goed geregeld te worden. We zijn er echter ook voor klanten die behoefte hebben om te sparren over impactvolle zaken of advies wensen over ingewikkelde casuïstiek. We reageren snel, dit kan digitaal of face-to-face. Binnen Rabobank zijn deze uitgangspunten zo belangrijk dat klanten mij daar persoonlijk op kunnen aanspreken.”

MEER DOEN DAN ALLEEN FINANCIEREN

Naast financieringen en kennisdeling is volgens Van Zomeren ook het delen van netwerk een belangrijke manier om van toegevoegde waarde te zijn voor klanten. “Wij zijn als bank graag betrokken bij MKB-bedrijven, nieuwe initiatieven en startups. We hebben contacten met gemeentelijke instanties en MKB verspreid over alle sectoren heen. Daarnaast weten we welke ambities er in ons gebied leven en kunnen daarin een verbindende rol spelen. Zo kunnen we klanten met nieuwe ontwikkelingen en initiatieven faciliteren in hun succes. Relatie is en blijft binnen Rabobank erg belangrijk,” aldus Van Zomeren.

DUURZAAM ONDERNEMEN

Het wordt ons duidelijk dat Rabobank meer is dan een financiële instelling. We zijn benieuwd naar een concreet voorbeeld waarin de betekenis van de coöperatie nog meer wordt verduidelijkt. Soeteman vertelt enthousiast: “Wij stimuleren de komende vijf jaar 100.000 ondernemers om hun productiviteit te vergroten en gaan met alle ondernemers in gesprek over structurele groei door vernieuwing en verduurzaming. In mijn optiek lever je dan echt toegevoegde waarde. Wij leveren niet enkel een product of dienst, maar bieden kennis en brengen partijen die elkaar kunnen helpen met elkaar in contact.” Van Zomeren zegt tot besluit: “Samen met onze klanten realiseren wij ondernemersplannen en leveren daarmee tegelijkertijd een positieve bijdrage aan de maatschappij.”

Port of BUSINESS deze week bij u op de mat

0

Deze week zijn de magazines van Port of BUSINESS op de mat gevallen. De cover voor zowel Drechtsteden BUSINESS als Rijnmond BUSINESS is voor HJ Media Groep. Directieleden Hans Klaasse en Hendrik Jan van der Rhee vertellen dat HJ Media Groep op een andere manier te werk gaat dan de traditionele web-, reclame-, media- en communicatiebureaus. Dat het bedrijf juist al deze zaken combineert omdat het alle disciplines in huis heeft. Samen met de klant wordt er gezocht naar de meerwaarde van klant-specifiek communiceren. Lees hier het volledige artikel. Naast de columns over bijvoorbeeld interessante ontwikkelingen binnen het bedrijfsleven en financiële zaken vindt u in de editie Drechtsteden onder meer boeiende artikelen en verslagen van De Verkeersonderneming, Rabobank en NexTecH. In de editie Rijnmond zijn dat onder andere het artikel van de Hogeschool Rotterdam en Rotterdam Topsport.

Omdat nieuwe tijden vragen om nieuwe vormen van communicatie zal Port of BUSINESS het eerste kwartaal met een nieuw en innovatief aanbod komen. Wilt u hier meer over weten of heeft u interesse om deel te nemen aan het vernieuwde Port of BUSINESS platform? Stuur dan een mail naar info@portofbusiness.nl.