Home Blog Page 52

Ruim €500 miljoen aangevraagd voor overbruggingsfinanciering innovatieve bedrijven

0

Sinds de openstelling op 29 april hebben ruim duizend startups, scale-ups en innovatieve mkb’ers een aanvraag ingediend voor een Corona-OverbruggingsLening (COL) of het Tijdelijk Overbruggingskrediet Programma innovatieve Start- en Scaleups (TOPSS). Deze bedrijven zijn samen goed voor de werkgelegenheid van bijna 12.000 fte. De bedrijven vragen in totaal meer dan €500 miljoen aan via een van beide faciliteiten.

De nood is hoog bij startups, scale-ups en innovatieve mkb’ers

Het kabinet heeft in eerste instantie €100 miljoen uitgetrokken voor de Corona-OverbruggingsLening (COL). Ruim 1.000 bedrijven vroegen in één week tijd €385 miljoen aan via de COL. Een bedrag dat zelfs de verwachting overtreft van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) die deze regeling uitvoeren.

Invest-NL trekt voor het Tijdelijk Overbruggingskrediet Programma innovatieve Start- en Scaleups (TOPSS) €100 miljoen uit. Voor TOPSS aanvragen hanteert Invest-NL een ondergrens van €2 miljoen. In de eerste week kwamen bij Invest-NL 21 aanvragen terecht. De totale financieringsbehoefte van deze aanvragen bedraagt ruim €130 miljoen. Invest-NL moet deze aanvragen nog inhoudelijk beoordelen en zal bij een positieve beoordeling maximaal 50% van de financiering voor rekening nemen.

Rinke Zonneveld (directeur InnovationQuarter) namens de ROM’s: “Op basis van onderzoek hadden we ingeschat dat er minimaal €350 miljoen nodig zou zijn om startups, scale-ups en innovatieve mkb’ers door deze crisis te helpen. Het budget van €100 miljoen was daartoe een eerste aanzet. Dat het aangevraagde bedrag voor de COL nu al bijna 4 keer zo groot is geeft aan dat de nood bij innovatief NL hoog is. Een grove inschatting op basis van de eerste beoordelingen is dat circa 50-60% van de aanvragen zal worden toegekend en dat dankzij de cofinanciering die we vragen van aandeelhouders zo’n 35-40% van het totaal gevraagde bedrag nodig zal zijn voor de aanvragen tot nu toe. Dat zou betekenen dat de €100 miljoen al “op” is op basis van de aanvragen in de eerste week.”

Nils Beers, CEO Techleap.nl: “Deze enorme vraag bevestigt het beeld van omvang en urgentie die nodig is om deze innovatieve bedrijven in leven te houden. Middels de centrale portal zullen we aanvragen blijven faciliteren en monitoren, de data hieruit wordt ook gebruikt om continu te evalueren of de huidige maatregelen voldoende zijn.”

205 aanvragen in Zuid-Holland

InnovationQuarter behandelt momenteel 205 correcte aanvragen voor een Corona-OverbruggingsLening, voor een totaalbedrag van € 83 miljoen. Startup Warp VR uit Delft kreeg als een van de eerste startups een COL toegekend. Thijs de Vries, CEO van Warp VR: “We merkten direct een terugval in orders bij de eerste signalen van covid-19. Tegelijkertijd zijn ons platform en onze diensten nog steeds erg gewild, blijkt uit gesprekken met klanten. Voor ons het bewijs dat we na deze crisis weer snel groei zullen zien. Precies voor zo’n scenario biedt COL uitkomst. Het ging ook razendsnel: op 29 april hebben we direct onze aanvraag gedaan, op 4 mei werden we al gebeld.”

Over COL & TOPSS

De Corona-OverbruggingsLening (COL) is een noodkrediet voor innovatieve ondernemers en mkb-ers zonder bancaire kredietrelatie die in financiële problemen zijn gekomen door Covid19. Deze regeling is tot stand gekomen in intensieve samenwerking tussen het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), de gezamenlijke Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) en TechLeap.nl met ook nauwe betrokkenheid van Invest-NL. Op verzoek van EZK verstrekken de ROM’s overbruggingsleningen tussen de €50.000,- en €2 miljoen. Invest-NL wil met TOPSS de beschikbaarheid van risicokapitaal voor innovatieve start- en scaleups waarborgen. TOPSS aanvragen kennen een ondergrens van €2 miljoen. De TOPSS financiering wordt verstrekt in de vorm van een converteerbare lening en gebeurt altijd met betrokkenheid van andere professionele investeerders.

Meer informatie is te vinden op:

https://www.rom-nederland.nl/corona-overbruggingslening https://www.invest-nl.nl/actueel/aanvullende-informatie-topss https://www.techleap.nl/content/bridgefinancing-portal/

Voorzieningen als extra Corona-maatregel?

0

Verstegen Accountants

Bij het schrijven van een column in deze tijd kun je niet om de huidige maatschappelijke situatie heen. En tegelijkertijd kun je er niets over schrijven. De wereld van vandaag is een andere dan die van morgen. Naast de vele fiscale maatregelen die bij iedereen inmiddels wel bekend zijn, is er mogelijk nog een andere fiscale regeling die u nog kunt toepassen in uw aangifte vennootschapsbelasting van 2019: de voorziening.

Op grond van het zogenoemde Baksteenarrest mag bij het bepalen van de winst rekening worden gehouden met bepaalde toekomstige uitgaven. Hierbij is het van belang dat: 

  1. de uitgaven hun oorsprong vinden in feiten en omstandigheden, die zich in de periode voorafgaande aan de balansdatum hebben voorgedaan, 
  2. de uitgaven aan die periode kunnen worden toegerekend, en 
  3. het redelijk zeker is dat de uitgaven zullen worden gedaan.

Voorbeelden van mogelijke voorzieningen zijn de onderhoudsvoorziening bij panden, uitgaven voor garanties, transitievergoedingen, reorganisatie of jubilea. 

Het zal u niet verbazen dat ook deze fiscale mogelijkheid nog al eens een heus strijdtoneel voor de Belastingdienst en belastingplichtigen vormt. De Belastingdienst stelt de nodige voorwaarden. Over het algemeen zal per onderdeel waar u een voorziening voor wilt vormen gedetailleerd moeten worden aangegeven welk bedrag u in de toekomst zult uitgeven, en dit jaarlijks moeten actualiseren. 

Toch loont het de moeite om eens goed te kijken of het mogelijk is om voorzieningen te vormen. Door de genoemde strijd zijn de kaders en berekeningswijze inmiddels redelijk uitgekristalliseerd. En het actueel houden van de voorziening is voor veel ondernemingen niet een grote moeite. Als de berekeningswijze staat, dan is het vaak niet meer dan ieder jaar een aantal variabelen aanpassen. 

Bij de onderhoudsvoorziening (bijvoorbeeld voor onderhoud aan een pand) is het met name van belang dat de uitgaven ook écht zien op onderhoud. Het verschil met verbeteringen is niet altijd eenvoudig te zien. Als sprake is van een verbetering dan verlagen de uitgaven het resultaat niet.  Volgens de rechtspraak kan een uitgave ten laste van het resultaat worden gebracht, als deze “niet leidt tot hogere jaarlijkse nutsprestaties of levensduurverlenging van het bedrijfsmiddel”. In normaal Nederlands: een bitumen dak vervangen is onderhoud en het isoleren van een pand is een verbetering. 

Om de voorziening voor u nog wat aantrekkelijker te maken is het mogelijk om toekomstige uitgaven die hun oorsprong vinden in het verleden in te halen. Als bijvoorbeeld uw bitumen dak zes jaar terug is vervangen en over vier jaar weer moet worden vervangen, dan kunt u nu een voorziening voor 6/10de deel van de kosten ten laste van uw resultaat brengen. 

Veel ondernemers zijn op dit moment bezig om hun huidige kosten terug te brengen. Misschien is het goed om de toekomstige uitgaven ook eens goed in kaart te brengen en na te gaan of het vormen van voorzieningen per 31 december 2019 nog mogelijk is. Dan sponsort de Belastingdienst u nog een beetje extra.  

Pensioenfondsen krabbelen op na dieptepunt eind maart

0

– Dekkingsgraden blijven in de gevarenzone
– Aandelenkoersen herstellen, rente verder gedaald

De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in april opgelopen van 85% naar 90%. Na een opleving van de rente in maart daalde deze in april naar rond de 0%. De aandelenkoersen daarentegen begonnen aan een sterk herstel, na de enorme verliezen van maart.

Dat blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon, wereldwijd dienstverlener op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen, die dagelijks de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad bijhoudt.

De beleidsdekkingsgraad, gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden, daalde naar 99%. Deze dekkingsgraad ligt onder het aangepaste tijdelijke wettelijk vereiste minimum van 100%. Kortingen voor eind 2020 worden een realistisch scenario, zeker gezien de actuele dekkingsgraad, die onder de 100% is en balanceert op de opgerekte grens van 90%.

Rente gedaald, verplichtingen gestegen

Het coronavirus houdt wereldwijd de economie nog steeds in zijn greep. Hoe groot de economische schade uiteindelijk wordt, is nog onduidelijk. De vooruitzichten van het IMF gaan in een mild scenario al uit van een mondiale krimp van de economie van 3%. Slechte economische vooruitzichten duwden de rente in april naar beneden, na de eerdere opleving in de tweede helft van maart die veroorzaakt werd door de maatregelen van de overheden. Per saldo daalde de rente met gemiddeld 15 basispunten sinds vorige maand. De 30-jaarsrente eindigde op een niveau van -0,066%. De Ultimate Forward Rate (UFR), waarmee pensioenfondsen de waarde van hun toekomstige verplichtingen berekenen, bleef stabiel op 2,0%. Door de rentedaling nam de waarde van de verplichtingen per saldo met ruim 3% toe.

Vermogen pensioenfondsen stijgt

April stond in het teken van herstel van de financiële markten. Beleggers leefden tussen hoop en vrees. Vrees overheerste nog in het begin van de maand toen de beperkende maatregelen van overheden werden verlengd. Er was hoop omdat er in een aantal landen wat zicht kwam op mogelijke versoepeling van de maatregelen. Dit terwijl er steeds meer slechte cijfers over economie binnenkwamen zoals de vooruitzichten van het IMF, de krimp van Chinese economie, tegenvallende bedrijfsresultaten, sterk oplopende werkloosheid en een olieprijs die zelfs even negatief werd door uitvallende vraag.

Op de financiële markten herstelden de wereldwijde aandelen van ontwikkelde markten met ruim 10% en de opkomende markten met bijna 10%. Vastgoed kon met een rendement van ruim 7% het dieptepunt van maart wat achter zich laten. Daarnaast namen de kredietrisico’s iets af en daalden de spreads. Voor high yield daalde de spread van ruim 10% boven het rendement op staatsobligaties naar 8,5%. Dit leverde high yield en credits een rendement op van ongeveer 4%. De gedaalde rente had een positief effect op de vastrentende portefeuille, deze steeg ruim 6%. De totale portefeuille steeg in april met 8%.

Dekkingsgraden

De grote fondsen hebben per eind maart hun dekkingsgraad bekend gemaakt. Deze lagen, met uitzondering van BPF Bouw allen rond de 85%. Een historisch dieptepunt. In het eerste kwartaal hebben de dekkingsgraden fors ingeleverd. Miljarden pensioengeld zijn verdampt. De cijfers van afgelopen maand laten echter zien dat het ook snel weer de andere kant op kan gaan. De dekkingsgraad is erg volatiel; de rente is beweeglijk en aandelenkoersen gaan alle kanten op. Er is momenteel nog grote economische onzekerheid en het is de vraag hoe de coronacrisis zich verder ontwikkelt. Feit blijft dat veel pensioenfondsen zich momenteel in de gevarenzone bevinden. Dit heeft ook de maatschappelijke discussie doen oplaaien. Is het fair als miljoenen deelnemers aan het eind van het jaar gekort worden op hun pensioen, terwijl er allerlei pakketten aan noodmaatregelen voor anderen worden opgetuigd. Minister Koolmees heeft aangegeven dat het te vroeg is om hier uitspraken over te doen. De dekkingsgraad per jaareinde van dit jaar is immers bepalend voor eventuele kortingen. “Toch zal de druk op de politiek in het laatste kwartaal van dit jaar toenemen om kortingen te voorkomen en de rust in pensioenland te bewaren”, zegt Frank Driessen, Chief Executive Officer van Aon Retirement & Investment. “Het is de vraag of in de rest van het jaar het herstel volgt dat nodig is om kortingen te voorkomen. De komende maanden lijken nog volledig in het teken van corona te staan met alle economische consequenties van dien.”

Contract zonder rente

Ondertussen wordt er verder gewerkt aan het pensioenakkoord. Het contract zonder rekenrente wordt als mogelijke oplossing gezien voor een robuuster systeem. De huidige lage dekkingsgraden laten zien dat het huidige stelsel op termijn niet houdbaar is. Als er geen rekenrente meer is, is het ook niet nodig om per dag stil te staan bij de dekkingsgraad van pensioenfondsen. “Een contract zonder rente neemt echter de huidige economische situatie niet weg’, zegt Frank Driessen, Chief Executive Officer van Aon Retirement & Investment. “De vraag is wat doe je dan met de huidige opgebouwde pensioenen? Gepensioneerden zullen in een contract zonder rente de economische schokken direct in hun portemonnee voelen. Mocht er voor een dergelijk contract gekozen worden, dan is het van groot belang hierover helder te communiceren.”

Over Aon

Aon is adviseur op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen. Wij helpen onze klanten om hun doelen makkelijker te bereiken. Dit doen we door ze verantwoord risico’s te laten nemen. Wij analyseren de risico’s, bieden daar onafhankelijke en duurzame (verzekerings)oplossingen voor aan en staan onze klant bij als een risico zich voordoet. Dit doen wij in Nederland met 2.600 collega’s in samenwerking met 50.000 collega’s in meer dan 120 landen. Ga voor meer informatie naar www.aon.nl.

Een goede bureaustoel helpt

0

De Giessen Kantoorefficiency

Gezondheid is onbetaalbaar, dat realiseren we ons vandaag de dag maar al te goed. Fit blijven en klachten voorkomen daar kunnen we zelf niet alles, maar wel veel aan doen. Door te sporten, wandelen tijdens de lunch, gezond te eten en voldoende te rusten. Maar bijvoorbeeld ook door tijdens ons (zittend) werk regelmatig van houding te wisselen.

Jan Mudde van De Giessen Kantoorefficiency hierover: “Wat enorm helpt (bij bestaande rugklachten of juist om deze te voorkomen) is het gebruiken van een bureaustoel die het dynamische zitten stimuleert. Dynamisch zitten kan door een bureaustoel met AIR-SEAT technologie. Dit is een innovatief, in het zitkussen geïntegreerde, tweekamerluchtkussen dat met microbewegingen de spieren in de onderrug zachtjes traint en de tussenwervelschijven voorziet van voedingsstoffen en zuurstof. Hiermee worden rugklachten voorkomen en bestaande klachten verminderd. De AIR-SEAT is als zitten op een gymnastiekbal, maar met ondersteuning van de onderrug. U beweegt en de zitting beweegt mee. Het werkt aan uw gezondheid zonder dat u het merkt!” 

De hardheid van het zitkussen is individueel aan te passen aan de bewegingsbehoeften en het gewicht van de gebruiker.”

Wereldhavendagen 2020 gaat niet door

0

De Wereldhavendagen 2020 gaat niet door. De 43e editie stond gepland op 4, 5 en 6 september 2020. Ondanks dat dit weekend buiten het momenteel geldende verbod op grote evenementen valt, heeft de organisatie besloten het evenement te annuleren. De Stichting Wereldhavendagen wil desondanks de Rotterdamse haven alsnog in het zonnetje zetten en beraadt zich op de mogelijkheden.

De Stichting Wereldhavendagen volgt de ontwikkelingen rond de uitbraak van het coronavirus op de voet. We laten ons daarbij leiden door de aanwijzingen van de Nederlandse regering en het RIVM. De Wereldhavendagen 2020 stond gepland voor het weekend van 4, 5 en 6 september en viel vooralsnog buiten het verbod op grote publieksevenementen, dat in ieder geval tot 1 september geldt.

Desondanks is de Stichting Wereldhavendagen van mening dat met inachtneming van de beperkingen die momenteel en waarschijnlijk straks gelden, het niet realistisch is dat we een dergelijk groot publieksevenement kunnen laten plaatsvinden op de manier die onze deelnemers en bezoekers van ons gewend zijn. Hierover is uitgebreid overleg gevoerd met de hoofdsponsors en -partners.

“De organisatie streeft er echter wel naar om ook in 2020 de Rotterdamse haven traditiegetrouw in het zonnetje te kunnen zetten,” zegt Sabine Bruijnincx, directeur van de Stichting Wereldhavendagen. “Hoe dat eruit kan komen te zien, beraden we ons momenteel over. We streven ernaar om voor eind mei duidelijkheid te geven.”

Over de Wereldhavendagen
De Wereldhavendagen in Rotterdam trekt jaarlijks honderdduizenden bezoekers en is daarmee het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland. De 43e editie stond gepland voor 4, 5 en 6 september 2020. De hoofdsponsors/-partners van de Wereldhavendagen zijn Port of Rotterdam, de Koninklijke Marine en Rotterdam Festivals.

Kijk voor meer informatie op wereldhavendagen.nl.

Renske Satijn nieuwe directeur Rotterdam Festivals

0

Vanaf 10 augustus 2020 is Renske Satijn de nieuwe directeur van Rotterdam Festivals. Dat maakte de raad van toezicht bekend. Satijn volgt directeur Johan Moerman op die de organisatie na ruim 27 jaar, in september, zal verlaten.

Renske Satijn (42) is geen onbekende in Rotterdam. Ze is geboren aan de Bergsingel, studeerde Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit en werkt sinds 2001 vanuit verschillende invalshoeken aan de ontwikkeling van de vrijetijdsector en de Rotterdamse economie. Sinds 2014 is zij werkzaam voor Rotterdam Partners waar zij als Manager Rotterdam Tourist Information & Hospitality verantwoordelijk is voor het gastvrijheidsklimaat van de stad. Vanuit die rol was zij tevens nauw betrokken bij de organisatie van het Eurovisie Songfestival 2020.

Renske Satijn: “De organisatie Rotterdam Festivals ken ik goed en ik zie er enorm naar uit om samen met het gedreven team van Rotterdam Festivals en alle partners te werken aan een onderscheidend, gevarieerd aanbod van (inter)nationaal aansprekende evenementen en een prachtig aansprekend cultuuraanbod. Evenementen en cultuur voor iedereen, die omarmd worden door alle Rotterdammers en die tot in de haarvaten van de stad doordringen.”

Salima Belhaj, voorzitter van de raad van toezicht, is erg enthousiast over de aanstelling van Satijn: “De raad van toezicht heeft een zorgvuldig proces doorlopen. Met Renske Satijn hebben we een echt Rotterdams, inspirerend, nieuw boegbeeld gevonden die Rotterdam en Rotterdam Festivals nationaal en internationaal kan vertegenwoordigen. Satijn heeft een belangrijke taak om zich de komende jaren in te zetten voor een proactief én dienstverlenend beleid ten aanzien van culturele organisaties en festivalorganisatoren. De raad van toezicht is zich bewust van het feit dat dit vanwege de coronacrisis extra uitdagingen met zich meebrengt en heeft er alle vertrouwen in dat Satijn als ondernemende en verbindende netwerker er bezielend mee aan de slag zal gaan.”

Passie voor de klant

0

Hans Klaasse

Klanten! Juist in deze tijd van crisis merk je dat zij aan de hoofdschakelaar van uw inkomstenbron zitten. Staat deze uit dan komt er geen geld in het laatje. Hoe kunt u toch het maximale resultaat behalen uit uw klantinspanningen ondanks deze stagnatie en op welke wijze krijgt u enig grip op de orderstroom of omzet? Of heeft u daar geen last van? Ik merk dat sommige branches, vooral die een uitstekende webshop hebben met een goed aanbod, profiteren van deze crisis. Dat kan dus ook. Maar het merendeel van de ondernemers heeft last van de stagnatie in de bereidwilligheid om te kopen of te shoppen.  

Ik spreek bewust over klanten. Zijn het echter klanten? Of zijn het gasten? Mensen die bij u in het bedrijf te gast zijn? Gasten die meer dan klant zijn! Vrienden, ambassadeurs en fans. Dat maakt wel het verschil. Behandelt u ze ook zo? Dat is meer dan aangepast gedrag vanwege de crisis. Wanneer je vanuit de totale organisatie de klantcultuur wilt verbeteren is het denken en handelen een eerste stap. Het mooie ervan is dat het weinig moeite kost. U kunt er vandaag nog mee beginnen. Het is relatief eenvoudig, kost weinig en het effect is direct merkbaar. Het gaat om passie, inspiratie en betrokkenheid van uw medewerkers.  

Hoe kunt u deze -op korte termijn te realiseren- positieve verandering snel rendabel maken? Wel, u dient de klantkennis te vergroten. Wat moet u allemaal weten over de klant? Wie is de klant eigenlijk? Wat vindt hij belangrijk? Wat zijn de pijnpunten in deze periode van crisis? Waar liggen op dit moment zijn primaire behoeften? Dat is belangrijke informatie die u kunt omzetten in gerichte acties. U moet dus op de hoogte zijn van het wel en wee van de klant. Wat zijn de trends binnen zijn branche? En vooral; u moet deze informatie en kennis niet voor uzelf houden maar breed uitdragen binnen uw organisatie.  

Op deze wijze kan uw organisatie creatief aan de slag met de communicatie richting de klant. Interne communicatie moet leiden tot creatieve klantacties. Dat noemen we gemakshalve maar even verpersoonlijking van de klantgroep. Weten wat er speelt bij uw klant. Communicatie op maat, gericht op interacties met de klant. Is dat moeilijk? Nee, zeker niet wanneer u zorgt voor evaluatiemomenten en goede doelgerichte feedback. Zo ontstaat er intern passie voor de klant. Zo ontstaat er rond de klant een andere houding en klantgericht gedrag. Zo is ieder contact met de klant een kans op een waardevol moment. 

Collega’s worden gemist maar de files niet

0

De Verkeersonderneming

Het is een rare, verdrietige en bezorgde tijd. Het coronavirus maakt steeds meer slachtoffers en mensen in de vitale sectoren werken zich drie slagen in de rondte. Veel bedrijven en sectoren zijn gedeeltelijk of helemaal stil komen te liggen. Wellicht geldt dit ook voor u. 

Misschien heeft u werktijdverkorting voor uw personeel aan moeten vragen of maakt u zich zorgen over de toekomst van uw bedrijf. Het is voor veel ondernemers een zeer onrustige tijd. Dat realiseer ik mij terdege. Ook een aantal leveranciers waar De Verkeersonderneming mee werkt heeft het moeilijk. We doen ons uiterste best om waar het kan het werk door te laten gaan. Desalniettemin hoeven we in deze tijd geen fietscircussen te organiseren en ook files verminderen is even niet aan de orde. Maar waar voor ons momenteel wel een enorme kans ligt is het thuiswerken. Velen van u werken momenteel vanuit huis. We onderzoeken de voor- en nadelen en gebruiken die informatie en inzichten om het thuiswerken beter te faciliteren en stimuleren als deze crisis voorbij is. Onlangs lieten we een korte enquête uitvoeren onder meer dan 500 mensen in de regio. Daaruit kwam naar voren dat het overgrote deel thuis werkt en dat heel veel mensen vooral hun collega’s missen. Als grootste voordeel werd genoemd dat mensen niet meer in de file hoeven te staan. Daar ligt voor een organisatie als de onze, gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid een mooie kans voor de toekomst.  

Thuiswerktips en ervaringen van mensen in de regio kunt u vinden op www.ways2go.nl. Heeft u als bedrijf behoefte aan ondersteuning bij het thuiswerken? Stuur dan een mail naar info@verkeersonderneming.nl. 

Ik wens u nu en de komende periode veel succes, sterkte en vooral gezondheid toe.  

Omslag van Albeda naar digitaal afstandsleren bewonderingswaardig

0

Het coronavirus heeft vergaande gevolgen voor alles en iedereen in Nederland. Zo ook voor het onderwijs omdat alle scholen verplicht gesloten zijn. We spreken Suzanne Langbroek, directeur College Economie & Ondernemen van Albeda over de enorme omslag naar digitaal afstandsleren en de positieve gevolgen.

Langbroek: “Nadat hogescholen en universiteiten hun deuren hadden gesloten volgden één week later ook de scholen in het primair-, voortgezet onderwijs en het mbo. Na deze beslissing moesten we binnen de organisatie direct omschakelen naar het op afstand werken en digitaal afstandsleren. Dit laatste hebben we voortvarend geïntroduceerd bij zowel alle docenten als studenten. Zo konden studenten al snel aan de slag met bijvoorbeeld digitale opdrachten.”  

Kwalitatief onderwijs 

Volgens Langbroek was het introduceren van afstandsleren het eerste doel om vervolgens in te zetten op kwalitatief onderwijs. “In de tweede week na de sluiting was ons doel om kwalitatief onderwijs te realiseren met klassikale lessen, regelmatig contact tussen docenten en studenten, maar ook met studieloopbaangesprekken. Daarbij is om het overzicht en de structuur te behouden het rooster veelal intact gebleven en wordt er geprobeerd om zoveel mogelijk voor afwisseling in de lessen te zorgen, zodat de studenten gemotiveerd en geboeid blijven. Het is van studenten te veel gevraagd om volgens lesrooster bijvoorbeeld vijf uur klassikale lessen achter elkaar te volgen.”  

Oog voor welzijn studenten 

In een korte tijd is het Albeda gelukt om het onderwijs op afstand te organiseren. Trots vertelt Langbroek verder dat Albeda hierbij veel oog heeft voor het welzijn van studenten. “In een kort tijdbestek zijn er laptops beschikbaar gesteld aan kwetsbare studenten die niet beschikken over een laptop en normaal digitale opdrachten in een computerlokaal uitvoerden. Ook maken docenten in hun vrije tijd filmpjes die naar studenten worden gestuurd om ze een hart onder de riem te steken.” Daarnaast is er volgens haar ook een goede monitoring van de leerprestaties en aanwezigheid tijdens de digitale lessen en wordt er hard gewerkt aan aanpassing van onderwijsprogramma’s doordat bijvoorbeeld stages uitvallen. 

Ouderbetrokkenheid 

Alle activiteiten van Albeda zijn gericht op de studenten. Langbroek vindt het mooi om te zien dat ouders eveneens nauw betrokken bij het onderwijs aan hun kind. “Doordat het onderwijs veelal aan de keukentafel wordt gevolgd is de ouderbetrokkenheid sterk toegenomen. Ook zijn er digitale ouderavonden ingepland zodat de voortgang van een student wordt besproken. Deze gesprekken vinden individueel plaats en wordt door de ouders zeer op prijs gesteld.”  

Initiatieven 

Door de bijzondere omstandigheden zijn er ook andere initiatieven ontstaan. Langbroek licht toe: “Doordat studenten niet meer fysiek in één pand zijn, zien zij elkaar veel minder. Er ontstaan daardoor allerlei nieuwe initiatieven om contact te houden, al is het dan op afstand. Zo worden er nu door studenten digitale evenementen georganiseerd waar mensen digitaal bij elkaar worden gebracht.”  

“Albeda heeft oog voor het welzijn van haar studenten.”

Tevens is er volgens Langbroek een enorme betrokkenheid van studentenraden. Zij zetten bijvoorbeeld enquêtes uit onder de studenten, waarbij de uitkomst voor Albeda van toegevoegde waarde is. “Als managementteam hebben wij een wekelijkse digitale vrijdagmiddagborrel geïntroduceerd waarbij iedereen aanwezig is: vanuit de tuin of vanaf de bank. De week wordt dan doorgenomen, maar we willen vooral graag weten hoe het met iedereen gaat. Deze periode vraagt immers veel van iedereen en het is goed om daar aandacht aan te schenken,” zegt Langbroek tot besluit.  

Toekomst 

De omslag naar digitaal afstandsleren geschiedt bij Albeda bewonderingswaardig en is waardevol voor de toekomst. Langbroek vertelt hierover: “Wanneer de scholen weer opengaan, kijken we terug op een bijzondere periode waarin in een relatief korte tijd een verplichte en enorme omschakeling heeft plaatsgevonden. Dit is voor de toekomst van betekenis. Zo biedt het afstandsleren voor studenten, als aanvulling zeker voordelen en hoeft een docentenvergadering wellicht helemaal niet meer fysiek in het pand plaats te vinden, dit blijkt prima digitaal te realiseren.” 

Samen thuiswerken, maar dan wel veilig!

0

Avantage

Ook voor de coronacrisis was thuiswerken al aan een opmars bezig. Alleen was het kort geleden nog een keuze voor organisaties om het medewerkers wel of niet te laten doen. Nu lijkt het wel alsof heel Nederland op thuiswerken is aangewezen. 

“Als de voortekenen niet bedriegen, blijft die situatie nog wel even bestaan”, vertelt Eric Carree. De CEO van IT-partner Avantage raadt organisaties dan ook aan om het thuiswerkproces gedegen in te richten. “Thuiswerken heeft niet alleen grote gevolgen voor organisaties die medewerkers moeten faciliteren, maar ook voor de thuiswerkers zelf én de kantoorwerkers die contact moeten houden met de thuiswerkers. Het is belangrijk om de juiste stappen te zetten om van thuiswerken een succes te maken.” 

Digitale veiligheid 

”In de eerste weken ging het vooral om het beschikbaar maken van bedrijfsapplicaties, zoals logistieke systemen, boekhoud- en CRM-systemen voor thuiswerkers, waarvan een groot deel thuis geen pc of laptop van de zaak heeft. Bovendien kwam er een enorme vraag naar programma’s om online te kunnen samenwerken en naar ondersteuning van gebruikers. Onze online spreekuren over het gebruik van Microsoft Teams zijn dan ook massaal bezocht. Tegelijk zorgt die explosieve groei van het aantal thuiswerkers voor potentiële problemen op het gebied van digitale veiligheid. Om die zo goed mogelijk te voorkomen, moet je als organisatie dus om te beginnen zorgen voor een veilige IT-thuiswerkomgeving, zeker nu cybercriminelen hun kans schoon zien om de ontstane situatie te misbruiken. 

“Je moet investeren in het veiligheidsbewustzijn van je medewerkers.”

Met behulp van technologie kan al veel onheil worden voorkomen. “Je mag van thuiswerkers in elk geval verwachten dat ze een actieve firewall hebben en dat de software-updates op tijd worden uitgevoerd. Daarnaast raad ik aan om een fatsoenlijke antivirusscanner te laten draaien en te zorgen voor een adequate back-upoplossing. Maar je moet absoluut ook investeren in het veiligheidsbewustzijn van je medewerkers. Ze moeten weten én begrijpen welke risico’s ze online lopen. Binnen je organisatie moet je daarom niet alleen afspraken maken over het gebruik van de thuiswerkomgeving en die afspraken met alle medewerkers delen maar ook voorlichting geven over veiligheidsrisico’s. Het gaat erom dat je de beveiligingsbasis versterkt door beveiligingsmaatregelen te optimaliseren. Dat gaat niet alleen over techniek. Dat gaat ook, en misschien wel vooral, over mensen.” 

Informatie 

Avantage biedt alle relevante informatie over veilig thuiswerken aan op een speciale landingspagina van de eigen website: avantage.nl/veilig-thuiswerken. “We proberen onze klanten optimaal te helpen om geen slachtoffer te worden van cybercriminaliteit. En als anderen ook van onze informatie of diensten gebruik willen maken, zijn ze uiteraard van harte welkom.”