Overig

Omslag van Albeda naar digitaal afstandsleren bewonderingswaardig

2412

Het coronavirus heeft vergaande gevolgen voor alles en iedereen in Nederland. Zo ook voor het onderwijs omdat alle scholen verplicht gesloten zijn. We spreken Suzanne Langbroek, directeur College Economie & Ondernemen van Albeda over de enorme omslag naar digitaal afstandsleren en de positieve gevolgen.

Langbroek: “Nadat hogescholen en universiteiten hun deuren hadden gesloten volgden één week later ook de scholen in het primair-, voortgezet onderwijs en het mbo. Na deze beslissing moesten we binnen de organisatie direct omschakelen naar het op afstand werken en digitaal afstandsleren. Dit laatste hebben we voortvarend geïntroduceerd bij zowel alle docenten als studenten. Zo konden studenten al snel aan de slag met bijvoorbeeld digitale opdrachten.”  

Kwalitatief onderwijs 

Volgens Langbroek was het introduceren van afstandsleren het eerste doel om vervolgens in te zetten op kwalitatief onderwijs. “In de tweede week na de sluiting was ons doel om kwalitatief onderwijs te realiseren met klassikale lessen, regelmatig contact tussen docenten en studenten, maar ook met studieloopbaangesprekken. Daarbij is om het overzicht en de structuur te behouden het rooster veelal intact gebleven en wordt er geprobeerd om zoveel mogelijk voor afwisseling in de lessen te zorgen, zodat de studenten gemotiveerd en geboeid blijven. Het is van studenten te veel gevraagd om volgens lesrooster bijvoorbeeld vijf uur klassikale lessen achter elkaar te volgen.”  

Oog voor welzijn studenten 

In een korte tijd is het Albeda gelukt om het onderwijs op afstand te organiseren. Trots vertelt Langbroek verder dat Albeda hierbij veel oog heeft voor het welzijn van studenten. “In een kort tijdbestek zijn er laptops beschikbaar gesteld aan kwetsbare studenten die niet beschikken over een laptop en normaal digitale opdrachten in een computerlokaal uitvoerden. Ook maken docenten in hun vrije tijd filmpjes die naar studenten worden gestuurd om ze een hart onder de riem te steken.” Daarnaast is er volgens haar ook een goede monitoring van de leerprestaties en aanwezigheid tijdens de digitale lessen en wordt er hard gewerkt aan aanpassing van onderwijsprogramma’s doordat bijvoorbeeld stages uitvallen. 

Ouderbetrokkenheid 

Alle activiteiten van Albeda zijn gericht op de studenten. Langbroek vindt het mooi om te zien dat ouders eveneens nauw betrokken bij het onderwijs aan hun kind. “Doordat het onderwijs veelal aan de keukentafel wordt gevolgd is de ouderbetrokkenheid sterk toegenomen. Ook zijn er digitale ouderavonden ingepland zodat de voortgang van een student wordt besproken. Deze gesprekken vinden individueel plaats en wordt door de ouders zeer op prijs gesteld.”  

Initiatieven 

Door de bijzondere omstandigheden zijn er ook andere initiatieven ontstaan. Langbroek licht toe: “Doordat studenten niet meer fysiek in één pand zijn, zien zij elkaar veel minder. Er ontstaan daardoor allerlei nieuwe initiatieven om contact te houden, al is het dan op afstand. Zo worden er nu door studenten digitale evenementen georganiseerd waar mensen digitaal bij elkaar worden gebracht.”  

“Albeda heeft oog voor het welzijn van haar studenten.”

Tevens is er volgens Langbroek een enorme betrokkenheid van studentenraden. Zij zetten bijvoorbeeld enquêtes uit onder de studenten, waarbij de uitkomst voor Albeda van toegevoegde waarde is. “Als managementteam hebben wij een wekelijkse digitale vrijdagmiddagborrel geïntroduceerd waarbij iedereen aanwezig is: vanuit de tuin of vanaf de bank. De week wordt dan doorgenomen, maar we willen vooral graag weten hoe het met iedereen gaat. Deze periode vraagt immers veel van iedereen en het is goed om daar aandacht aan te schenken,” zegt Langbroek tot besluit.  

Toekomst 

De omslag naar digitaal afstandsleren geschiedt bij Albeda bewonderingswaardig en is waardevol voor de toekomst. Langbroek vertelt hierover: “Wanneer de scholen weer opengaan, kijken we terug op een bijzondere periode waarin in een relatief korte tijd een verplichte en enorme omschakeling heeft plaatsgevonden. Dit is voor de toekomst van betekenis. Zo biedt het afstandsleren voor studenten, als aanvulling zeker voordelen en hoeft een docentenvergadering wellicht helemaal niet meer fysiek in het pand plaats te vinden, dit blijkt prima digitaal te realiseren.”