Home Blog Page 60

Het recreatieseizoen is begonnen. Bent u er klaar voor?

0

Wij wonen en werken in een aantrekkelijke regio. Stadsschoon wisselt zich af met groene gebieden vol ontspanningsmogelijkheden. Stedelijke allure in een somtijds dorpse sfeer. De afgelopen jaren is de recreatiesector volop in beweging. Goed voor de regio!

Maar dat niet alleen. In onze regio vestigen zich steeds meer horecaondernemingen die zich weten te onderscheiden in kwaliteit en ambiance. Sterrenrestaurants en bruine kroegen. Gezellige terrassen in een bosrijke omgeving, mooie fietsroutes en een aantrekkelijke weidse blik over rivieren en plassen dragen eraan toe dat steeds meer mensen ontspanning dicht bij huis zoeken. Dat is een goede ontwikkeling. Stralen wij deze trots ook uit? Zijn ondernemers zich ervan bewust dat er nog veel onbenutte kansen zijn? Ergo, halen wij het maximum uit onze mogelijkheden?

Benutten we alle kansen?

Ik denk het niet! Het is een kwestie van passie en professionaliteit. Van communicatie, storytelling en promotie. Hoe is dat bij u? Niet alleen bewoners vanuit onze regio maar ook inkomend toerisme moet duidelijk worden gemaakt dat wij mooie attracties hebben, aantrekkelijke short-stay-destinaties en uitgelezen uitgaansmogelijkheden. Nieuw te vestigen ondernemers moet het makkelijk worden gemaakt om ambitieuze plannen snel te realiseren. Stimuleren van vernieuwing. In het laatste decennium zijn er veel goede initiatieven gerealiseerd. Zeker weten! Het kan echter naar mijn gevoel een tandje beter, een spade dieper. Wanneer je elders op de wereld in grootstedelijke gebieden verblijft merk je vaak het verschil. De verwachting van de gast wordt goed gemanaged. Het sprankelt en bruist. Bij u ook?

Marketing en promotie

Media investeringen betalen zich rijkelijk terug. Het gaat om beleving en attractiviteit. Door ‘top of the mind’ te zijn herinneren bezoekers zich de fijne momenten, herhalen zij hun bezoek en worden het ambassadeurs van onze regio. Ze bezoeken meer attracties en spreken erover in hun vrienden- en kennissenkring. Het gaat om het vasthouden van de beleving. Marketing en merchandising zorgen vervolgens voor extra inkomsten. Vanwege een hogere bezettingsgraad gaan ondernemers verstandig investeren. Nieuwe concepten en vernieuwende diensten. Van grootstedelijke uitgaansmogelijkheden tot het aanbieden van biologische streekproducten, we hebben het allemaal in huis. Eigenlijk gaat het om de verlenging van de beleving. Onze regio is het waard. Wat zijn uw plannen voor dit voorjaar?

Samenwerking Albeda en Roompot een win-win-win situatie

0

Het toerisme in ons land blijft groeien. Steeds meer mensen kiezen voor een vakantie in Nederland en er wordt steeds meer geld besteed aan vrijetijdsactiviteiten. Deze toename vraagt om meer aanbod en natuurlijk om meer medewerkers. Daar weten ze bij Roompot Vakanties alles van. Samen met het Albeda Travel & Leisure College zijn er oplossingen bedacht om stage- en werkplekken in te vullen en de studenten een leerzame en leuke stage met uitzicht op een interessante baan te bieden. Een prachtig voorbeeld van een goedlopende samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven.

In het gloednieuwe hoofdkantoor van Roompot in Goes ontmoeten we Iris van Houdt (manager gastbeleving Roompot), Bertho Rombout (directeur cluster Hospitality van Albeda) en Ruud Büscher (onderwijsleider Albeda Travel & Leisure College). Alle drie zijn ze enthousiast over de samenwerking die dit jaar nog verder geïntensiveerd wordt. “We zijn vier jaar geleden gestart met stageplekken aan te bieden voor de studenten van het Albeda Travel & Leisure College in Hellevoetsluis op niveau 2 en al snel volgde Albeda Maassluis. Dit is zo goed bevallen dat we nu ook starten met een samenwerking voor de opleidingen op niveau 3 en 4”, begint Van Houdt.

Die samenwerking houdt naast het aanbieden en invullen van stageplekken meer in. Van Houdt legt uit: “Veel stagiairs blijven plakken, zoals wij dat noemen. Als ze naar volle tevredenheid stage bij ons hebben gelopen nemen wij ze graag in dienst. Wij hebben al verschillende afgestudeerden van het Albeda mogen verwelkomen, niet alleen omdat ze het bij ons naar hun zin hebben, maar ook omdat er binnen onze organisatie veel doorgroeimogelijkheden zijn.” Er zijn genoeg succesverhalen. Zoals het schuchtere meisje dat haar onzekerheid overwon en nu in haar baan bij Roompot proactief de gasten helpt. En zoals een jongen die al na twee jaar in dienst als manager sportanimatie als second best van alle parken is verkozen en dan zoals Bryan die na zijn opleiding, stage en baan bij Albeda aan het werk is als docent voor de opleiding en nu zelf de studenten begeleidt.

Ook het ‘Vakantiekrachtenproject’ is zo’n ontwikkeling binnen het partnership tussen beide organisaties. Büscher: “Om de piekenmomenten op te vangen heeft Roompot onze studenten aangeboden om nog voor hun stageperiode in loondienst te komen. De uren die ze werken gaan van hun stage-uren af en ze verdienen geld met hun bijbaantje. Een mooie kans om werken en leren te combineren.” Een win-win-win situatie volgens Büscher. “Nog voordat de stages beginnen maken de studenten kennis met het bedrijfsleven. Zowel de student, de school als Roompot zijn hierbij gebaat.”

Voor jongeren die houden van afwisseling, avontuur, uitdaging en plezier is het Albeda Travel & Leisure College erg in trek. En dat is niet voor niets. Rombout legt uit: “Na het afronden van de studie is de kans op een baan groot. Alleen al in Rotterdam komen er dit jaar nog 3000 hotelbeden bij. De toeristische groei gaat snel. Terwijl Roompot 55 jaar geleden is begonnen met een camping in Zeeland, telt de organisatie nu meer dan 150 vakantieparken en resorts. Vroeger moest men zich tijdens de vakantie zelf bezighouden, tegenwoordig zijn er parken met prachtige voorzieningen zoals een zwembad en entertainment voor iedere doelgroep, en daar zijn veel ‘goed opgeleide’ mensen voor nodig.”

We vragen Rombout en Büscher wat meer over de opleiding te vertellen. Rombout: “Een toekomst in de reiswereld of de vrijetijdssector spreekt veel jongeren aan. Wij leiden niet op voor een baan achter een bureau, maar voor een baan waar creatieve uitingen mogelijk zijn en waar geen dag hetzelfde is in een omgeving waar anderen vakantie vieren. Uiteraard kunnen de studenten al aan het vak proeven door de prachtige stageplekken in binnen- en buitenland. Ook dat spreekt aan.” Büscher vervolgt: “Uiteraard leiden we de studenten op in de travel en leisure richting, maar omdat de opleiding heel breed is kunnen onze studenten daarna alle kanten op. In bijna alle dienstverlenende beroepen kunnen ze terecht. Ze krijgen hun talen mee en zijn na de opleiding servicegericht, communicatief en commercieel vaardig. Het is een opleiding waar gastbeleving centraal staat.”

En dat is precies wat ze bij Roompot nodig hebben, aldus Van Houdt. “Een absolute focus voor Roompot is de service die we aan gasten geven. Mensen moeten zich er thuis voelen en daarom terug willen komen. Hiervoor heb je collega’s en medewerkers nodig die begrijpen wat gastvrijheid is en hoe ze een gast blij kunnen maken, vanuit verschillende rollen en met een grote mogelijkheid om door te groeien. Werken bij Roompot gaat verder dan alleen de waardevolle animatie. Ze kunnen bij ons ook terecht in de retail, de horeca, de front office of de technische dienst en zo ontdekken wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn.”

Rombout knikt instemmend en zegt: “Dit sluit naadloos bij onze opleiding aan. We groeien meer naar een model toe waarin we vanuit coaching en begeleiding jonge mensen helpen kennis te vinden en proberen in samenwerking met het bedrijfsleven zo dicht mogelijk in de buurt van de praktijk te komen. Met de samenwerking met Roompot zijn de eerste mooie stappen gezet.”

Roompot Vakanties

Roompot Vakanties is opgericht in 1965 en is in de afgelopen 55 jaar van een eenvoudige camping uitgegroeid tot nationaal marktleider met een internationaal aanbod in Duitsland, België, Frankrijk en Spanje. Met de overname van Hogenboom Vakantieparken in 2009 en de introductie van Roompot Reizen in 2010 is Roompot met meer dan 150 parken en 14 campings en 5 hotels de grootste nationale aanbieder en internationaal een van de grootste aanbieders van vakanties. De vakantieparken zijn goed gefaciliteerd met onder meer zwembaden, bowlingbanen, sportfaciliteiten en restaurants.

Uitstel maar geen afstel

0

Innovation Award ZHZ 2020

De corona crisis heeft de organisatie doen besluiten om de datum van de Innovation Award ZHZ 2020 te verplaatsen naar 30 september 2020. Echter, het feest zal er niet minder om worden. Met enthousiasme is eenieder aan de gang om het evenement – net als bij voorgaande edities – tot een daverend succes te maken, een topevent waardig.

Al voor het zevende jaar zal de Innovation Award ZHZ worden uitgereikt aan een organisatie of een persoon die zich weet te onderscheiden op het gebied van innovatie, vernieuwing of verbetering van producten, processen of diensten in de regio Zuid-Holland Zuid. Traditiegetrouw vond voorafgaand aan de uitreiking een partnerdiner plaats.

De voorbereiding en de organisatie

De organisatie van de uitreiking van de Innovation Award ZHZ 2020 is in volle gang. Achter dit jaarlijks topevenement zit de Stichting Ondernemers-

prijzen Nederland. Op woensdag 30 september a.s. is het zover. Tot die tijd is de jury drukdoende om de kandidaten te screenen en te beoordelen. Uiteindelijk moet de beste winnen. Echter ook tussentijds is er voldoende te beleven rond dit jaarlijks terugkerend evenement. Zo is er op woensdag 27 mei een kandidatenbijeenkomst. De winnaar van vorig jaar -RoosRos Architecten te Oud-Beijerland- is die middag gastheer. Op deze manier komen genomineerden en partners met elkaar in gesprek. Dat is het doel van de organisatie.

“Wij willen een podium bieden aan innovatieve ondernemers. Het is goed als partners en sponsoren de genomineerden beter leren kennen. Interactief met elkaar communiceren over de kracht van innovatie. Op deze manier kunnen we met elkaar stimuleren dat het thema ‘innovatie’ hoog op de agenda staat bij ondernemers”, aldus voorzitter Teun Muller.

Het breed samengesteld bestuur van de Innovation Award ZHZ bestaat uit directieleden afkomstig uit het bankwezen, MBO opleidingen en het bedrijfsleven. Wij spraken met enkele van hen. Blijkens de reacties zijn zij allen niet alleen nauw betrokken bij de regio maar hebben zij ook stevige banden met het onderwijs en spelen zij -ieder op hun specifiek terrein- een belangrijke rol in de lokale economie.  Kortom, een mooie afspiegeling van hetgeen op het terrein van innovatie in onze regio plaatsvindt.

Wat is het succes van deze Innovation Award ZHZ?

Teun Muller: “Wij richten ons zoals gezegd op het bedrijfsleven, onderwijs, studenten en de overheid. Onze belangrijkste doelstelling is om technisch onderwijs te promoten en binnen ondernemingen technisch innovatie te stimuleren. Maar ook de overheid moet daar een bijdrage aan leveren. Wij stimuleren dat door communicatie, het beleggen van bijeenkomsten en het met elkaar in contact brengen van de verschillende stakeholders. Wij moeten binnen de regio ZHZ een aantrekkelijk gebied zijn waar overheid, ondernemers en onderwijs effectief samenwerken. Maar we moeten het ook met elkaar tot ons plezier doen. Passioneel en professioneel. Onze sponsoren en partners nemen hierbij een belangrijke rol in. Zij laten door hun partnership zien dat zij niet alleen de regio een warm hart toedragen maar ook innovatie en onderwijs als speerpunt in hun ondernemerschap hebben. Het succes van de Innovation Award ZHZ is derhalve mede aan hen te danken!”

Sierat Administratiekantoor in de bres voor FoodCompany Ridderkerk

0

Het coronavirus grijpt steeds verder om zich heen en raakt iedereen in Nederland. Ook bij de voedselbanken is de impact groot nu er een tekort aan eten ontstaat. Reden voor Wil Sierat van Sierat Administratiekantoor en ‘vriend’ van de FoodCompany in Ridderkerk om in de bres te springen. Er zijn immers zoveel mensen die afhankelijk zijn van de voedselpakketten die worden geleverd door FoodCompany.  

Omdat de nood hoog is heeft Sierat Administratiekantoor al haar relaties benaderd met het verzoek voor een mogelijke donatie. Reden hiervoor is om zoveel mogelijk geld in te zamelen zodat alsnog inkopen gedaan kunnen worden voor de broodnodige voedselpakketten.

Wilt u ook een bijdrage leveren? Neem dan contact op met Sierat Administratiekantoor (www.sierat.nl).

Bedrijven, bedankt voor initiatieven tijdens renovatie Wantijbrug

0
Brug over water

Tot 3 april 5 uur ’s ochtends is de Wantijbrug afgesloten voor al het auto- en vrachtverkeer. In Dordrecht was het drukker, maar overall is de regio bereikbaar gebleven. Dat is mede dankzij de inzet van bedrijven die, al dan niet met hulp van Samen Bereikbaar, allerlei initiatieven ontplooiden. Rijkswaterstaat bedankt al deze ondernemers en organisaties voor hun inzet tijdens de renovatie van de Wantijbrug!

Zo verruimde Krohne de werktijden zodat medewerkers buiten de spits konden reizen. GGZ De Hoop gebruikte de renovatie van de Wantijbrug als aanleiding om het fietsen onder medewerkers te stimuleren. Drechtwerk communiceerde vooral heel veel over de afsluiting en beschikbare alternatieven. En bij het Albert Schweitzer ziekenhuis was de OV-probeerpas een doorslaand succes te noemen.

De bedrijven en organisaties

Dit zijn de bedrijven en organisaties die tijdens de renovatie van de Wantijbrug samen met Samen Bereikbaar een positieve bijdrage leverden aan de bereikbaarheid van de regio: 50|50 Workcenter, 2MCA&P, AA Lease, ABB Bouw, Albert Schweitzer Ziekenhuis, Amega Groep, Arcus, ASVZ, BCTN, BK Ingenieurs, BOODT, Boon Food Group, Boskalis, BRING, Chez Heeren Jansen, CJBD, Da Vinci College, D&C Engineering, De Haan, De Jong Constructiewerkplaats, Dibalex, DIMCO, DOV, Drechtsteden (gemeenten), Drechtwerk, EBLO, Florensis, Fokker Technologies, Ford Wensveen, Gebr. De Koning, Hak Kraanverhuur en Grond verzet BV, HJ Media Groep, Hoek en Blok Accountants, Jiffy, Krohne Altometer, Maat Transport, MHG, Netwerk NV, Nugteren Transport, Oceanco, OKA, Ondernemersvereniging Sliedrecht, OV De Noord, OVZ, Parktrust, Pelican Rouge Coffee Roasters, Ploegam, Pon Power, Postillion Hotel, Rabobank Drechtsteden, Samenwerkingsverband VO Noordelijke Drechtsteden, Sarens, Schaffenburg, Snellevliet Touringcars, Solcon Verloskundige Praktijk, Stichting De Hoop GGZ, Transnational Blenders, Unit4, Univar, Univé, Van der Valk Hotel ARA Zwijndrecht, Van Gent Autoverhuur, Van Pelt Recycling, VAO, Vego, Veiligheidsregio ZHZ, Viking Life, Visser & Smit Hanab, Visser & Visser Accountants, VMB Automation, Waltmann Bedrijfshuisvesting, Werkgevers Drechtsteden, Woonbron, Xylem Water Solutions Nederland BV en Yulius.

En uiteraard ook alle bedrijven en organisaties die zonder enige hulp met eigen initiatieven – klein of groot – een bijdrage hebben geleverd om de regio bereikbaar te houden.

Namens Rijkswaterstaat, het werkgeversplatform Samen Bereikbaar en De Verkeersonderneming: Dank jullie wel!

En natuurlijk hopen wij dat jullie deze initiatieven zoveel als mogelijk doorzetten in de toekomst. Want naast dat er nog meer werkzaamheden aankomen, levert minder auto’s tegelijkertijd op de weg een betere bereikbaarheid en een fijnere leefomgeving op.

Behoud toegevoegde waarde zeehavens vergt inzet havens én overheid

0

De Branche Organisatie Zeehavens (BOZ) verwelkomt de Havennota 2020-2030 “Agenda voor krachtige havens in een duurzame en digitale economie”. De overheid en de vijf zeehavens van nationaal belang delen de noodzaak om de vooraanstaande positie van de Nederlandse havens in Europa en de wereld te behouden. Evenals de ambitie dat de Nederlandse havens zich kunnen ontwikkelen naar een krachtige positie in de economie van de toekomst die duurzaam, digitaal en verbonden is.

De vijf Nederlandse zeehavens boden in 2018 direct en indirect aan 350.000 personen werk. En samen hebben ze een toegevoerde waarde van 42 mld. euro gerealiseerd, zo’n 5,8% van het BNP. Door geopolitieke ontwikkelingen, technologische wijzigingen, de noodzaak tot verduurzaming en de steeds belangrijker wordende digitalisering is het behoud van deze sterke positie niet langer vanzelfsprekend.

Steun van de havens aan prioriteiten Havennota

BOZ verwelkomt het initiatief van de Minister om tot een “delta-systeem” van samenwerkende havenbedrijven en elkaar versterkende havens te komen. Dit toekomstgericht havenbeleid vraagt om een gerichte inzet van het havenbedrijfsleven en de havenbeheerders, maar ook van de overheid. Bijvoorbeeld door een optimale bereikbaarheid van klanten en bedrijven in het Europese achterland blijvend mogelijk te maken, door klimaatprojecten voortvarend te kunnen realiseren en door een stikstofbeleid op te zetten dat ontwikkelingsruimte aan havens biedt.

Investeren in bereikbaarheid en energie transitie

De in BOZ samenwerkende zeehavenbeheerders zullen met het ministerie van IenW een investeringsprogramma uitwerken, dat bijdraagt aan het structureel verbeteren van de bereikbaarheid en duurzaamheid van de zeehavens, inclusief het versnellen van de energietransitie en de overgang naar een circulaire economie.

Een gerichte en samenhangende aanpak van de verschillende transportmodaliteiten zal de toegevoegde waarde van de Nederlandse havenclusters versterken. De BOZ-zeehavens zetten zich in voor een modal shift van weg naar water, spoor en buisleidingen. BOZ geeft daarbij prioriteit aan het verbeteren van het spoorproduct van en naar onze zeehavens en de realisatie van buisleidingen voor het transport van warmte, CO2 en waterstof.

Het uitrollen van een buisleiding-netwerk kent lange terugverdientijden, die rendabele mogelijkheden voor private investeringen overstijgen. BOZ waardeert dat de minister een publieke financiering voor het buisleiding-netwerk vanuit het Mobiliteitsfonds mogelijk wil maken. BOZ is verheugd dat de minister gericht wil investeren op de goederencorridors Oost en Zuid-Oost en een onderzoek is gestart naar een Zuid-corridor.

Een gelijk speelveld voor een goede concurrentiepositie van de havens

Voor een goede concurrentiepositie van de Nederlandse havens in Europa is een gelijk speelveld nodig. Uit aanvullend onderzoek van het ministerie van IenW blijkt dat hiervan geen sprake is. BOZ roept het Kabinet op deze ongelijkheid systematisch en voortvarend weg te werken. Of door de aangetoonde schade uit de AGVV-ruimte te compenseren ten gunste van faire concurrentieverhoudingen.

Cao-lonen 3,1 procent gestegen in eerste kwartaal 2020

0

In het eerste kwartaal van 2020 zijn de cao-lonen met 3,1 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Na het eerste kwartaal van 2009 is de loonstijging niet meer zo groot geweest. Dit meldt het CBS op grond van nieuwe cijfers over de cao-loonontwikkeling.

In de bedrijfstak verhuur en handel van onroerend goed stegen de lonen van de werknemers in het eerste kwartaal van 2020 het meest (5,6 procent). In de bedrijfstakken energievoorziening en financiële dienstverlening was de cao-loonstijging van de werknemers minder dan 2,0 procent. Van de bedrijfstak landbouw, bosbouw en visserij zijn geen uitkomsten bekend. Voor de meeste cao’s in deze bedrijfstak zijn nog geen nieuwe akkoorden afgesloten.

Laagste loonstijging bij gesubsidieerde instellingen

Van de drie onderscheiden sectoren — overheid, particuliere bedrijven en gesubsidieerde instellingen— namen de cao-lonen in het eerste kwartaal van 2020 het minst toe bij de gesubsidieerde instellingen, namelijk met 2,6 procent. Bij de particuliere bedrijven en de overheid stegen de lonen 3,2 procent. Een jaar eerder stegen de lonen bij de gesubsidieerde instellingen juist het meest (2,5 procent) en namen de lonen het minst toe bij de cao-sector particuliere bedrijven.

Contractuele loonkosten stijgen gelijk op met cao-lonen

De contractuele loonkosten, de cao-lonen plus werkgeverspremies, stegen met 3,1 procent in het eerste kwartaal van 2020. Daarmee was de stijging van de contractuele loonkosten gelijk aan die van de cao-lonen. In het algemeen ligt de stijging van de contractuele loonkosten juist boven die van de cao-lonen. In het eerste kwartaal van 2020 daalde de bijdrage werkgeversheffing Zorgverzekeringswet (ZVW), terwijl anderzijds de WAO/WIA-(basis)-premie werd verhoogd. De werkgeverspremie pensioen bleef per saldo nagenoeg gelijk.

In dit nieuwsbericht zijn de voorlopige uitkomsten over 2019 en 2020 opgenomen, zoals deze eind maart bekend waren. De uitkomsten over het eerste kwartaal van 2020 zijn gebaseerd op 87 procent van de cao’s waaruit de statistiek is opgebouwd. Daarmee was een groter deel van de cao’s afgesloten dan gebruikelijk is voor deze tijd van het jaar. Ongeveer 8 op de 10 werknemers vallen onder een cao.

Aansprakelijkheid van de executeur in een nalatenschap

0

Herik & Verhulst

In een testament kan erflater één of meer personen benoemen met een bepaalde functie. De meest voorkomende functies zijn die van executeur en bewindvoerder. De executeur heeft als taak om de boedelbeschrijving op te stellen, om de nalatenschap te beheren en om bepaalde kosten en schulden te voldoen. De executeur mag ook goederen verkopen om schulden te betalen. Zolang de executeur in functie is, kunnen de erfgenamen geen goederen van de nalatenschap verkopen of verdelen, tenzij de executeur daarmee instemt. De bewindvoerder heeft als taak om het vermogen van één of meer (minderjarige) erfgenamen te beheren totdat zij (meestal) een bepaalde leeftijd hebben bereikt. Die erfgenaam kan (goederen in) zijn erfdeel niet verkopen. Zowel de executeur als de bewindvoerder mogen de nalatenschap niet verdelen, al gebeurt dat wel regelmatig. Dat is begrijpelijk omdat de executeur goed op de hoogte is van de goederen die in de nalatenschap vallen.

De erflater kan in het testament echter ook een executeur-afwikkelingsbewindvoerder benoemen. Deze heeft dezelfde taken als de executeur, maar mag de nalatenschap ook verdelen en is daarmee niet afhankelijk van de erfgenamen. Dat brengt grote vrijheid maar ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Bij het verdelen van de nalatenschap moet de executeur-afwikkelingsbewindvoerder rekening houden met de belangen van de erfgenamen. Als die belangen worden geschaad, kan de executeur-afwikkelingsbewindvoerder aansprakelijk zijn voor de geleden schade van één of meer erfgenamen.

Aan de hand van een recente uitspraak van het Gerechtshof ´s-Hertogenbosch volgt uit het navolgende voorbeeld op grond waarvan de aansprakelijkheid kan worden vastgesteld. Stel: er zijn vier erfgenamen en een executeur-afwikkelingsbewindvoerder (tevens erfgenaam) in een nalatenschap. In de nalatenschap valt de woning van erflater. Eén van de erfgenamen wil de woning kopen. De executeur-afwikkelingsbewindvoerder spreekt met de erfgenaam af dat deze de woning voor € 200.000,– overneemt, zonder dat de waarde van de woning door een taxateur is vastgesteld. Nadat de woning is geleverd aan de erfgenamen maken de andere erfgenamen daar bezwaar tegen en stellen en bewijzen dat de woning € 250.000,– waard was. Omdat de executeur-afwikkelingsbewindvoerder onvoldoende rekening heeft gehouden met de belangen van de andere erfgenamen en niet met hen heeft overlegd over de waarde van de woning, is de executeur-afwikkelingsbewindvoerder aansprakelijk voor de schade die de andere erfgenamen hebben geleden. De executeur-afwikkelingsbewindvoerder moet € 50.000,– betalen aan de andere erfgenamen.

Om problemen bij de afwikkeling en verdeling van een nalatenschap mogelijk te voorkomen kan in een testament een executeur-afwikkelingsbewindvoerder worden benoemd. De executeur-afwikkelingsbewindvoerder doet er goed aan om deskundigen in te schakelen voor de waardering van goederen, zodat problemen mogelijk worden voorkomen. De executeur-afwikkelingsbewindvoerder doet er ook goed aan om zich te laten adviseren en ondersteunen door een advocaat-erfrechtspecialist.

Rotterdam blijft een interessante stad voor toeristen

0

Rotterdam mag zich al een flink aantal jaren verheugen in een positieve groei van het aantal toeristen dat de stad bezoekt. 2018 was een absoluut topjaar voor Rotterdam.

Het aantal hotelgasten steeg in dat jaar met maar liefst 15 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Die snelle groei nam in 2019 weliswaar iets af, maar ten opzichte van 2017 en de jaren ervoor houdt de groei nog steeds aan. Het aantal hotelovernachtingen daalde van ruim 2,1 miljoen in 2018 naar bijna 2 miljoen in 2019. Rotterdam heeft in 2019 ruim 1,2 miljoen hotelgasten mogen verwelkomen. De gemiddelde bezettingsgraad van de hotels in de stad laat ook een positieve groei zien. De attracties en musea werden in 2019 eveneens goed bezocht. Evenals in voorgaande jaren was de stad het meest in trek bij bezoekers uit eigen land. Daarnaast brachten veel toeristen uit België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk een bezoek aan de stad.

Zakelijke reizigers nemen verder toe

Ook qua zakelijke bestemming blijft Rotterdam groeien. Bijna de helft van het aantal hotelovernachtingen komt op conto van de zakelijk reiziger, zo blijkt uit de CBS-cijfers. Rotterdam Partners was in 2019 betrokken bij het aantrekken van 28 congressen naar de stad. In aantal en omvang is dit meer dan het jaar ervoor. Dit betekent tevens dat de economische impact forser is dan in voorgaande jaren. Naar verwachting leveren deze congressen, die overigens nog moeten plaatsvinden, de economie ruim 48 miljoen euro op. De zakelijke reisindustrie is dan ook een belangrijke markt voor Rotterdam. Het gemiddelde bestedingspatroon van de zakelijke reiziger ligt hoger dan dat van de toerist.

Rotterdam is een gastvrije en aantrekkelijke stad

Wethouder Said Kasmi, die toerisme in zijn portefeuille heeft is dan ook trots dat zoveel toeristen naar Rotterdam komen en dat de langdurige groei blijft aanhouden. Volgens de wethouder is er nog volop ruimte voor groei. Dit betekent wel dat er goed moet worden nagedacht over de toekomst van toerisme in Rotterdam. In de afgelopen periode is er hard gewerkt aan de Visie Toerisme. Hierin worden duidelijke keuzes gemaakt. Rotterdam blijft Rotterdam: een gastvrije, levendige stad, met balans tussen rust en reuring.

Zowel inwoners als ondernemers profiteren

In de nieuwe visie stelt Rotterdam toerisme in dienst van de stad, de inwoners en ondernemers. Toerisme en de groei zijn daarbij niet langer een doel op zich, maar een middel om de ambities van de stad te realiseren. De inkomsten uit toerisme worden geïnvesteerd in de toekomst van de stad. Verder stelt de gemeente concrete maatregelen voor die de komende periode samen met partners nader worden uitgewerkt. De gemeente stelt eveneens maatregelen voor om bezoekers te verleiden ook andere delen van de stad te bezoeken. Zo versterkt Rotterdam met het programma Stadscultuur de identiteit van wijken met onder meer evenementen en wandelroutes. Deze wijken worden daarmee aantrekkelijker voor toeristen en dus ook voor lokale ondernemers.

Leerwerkakkoord

Nog dit jaar ondertekent de gemeente samen met onderwijsinstellingen en werkgevers het Leerwerkakkoord Horeca en Toerisme. De ambitie is om tot en met 2024 meer dan 3000 mensen aan een baan te helpen in deze sector. Daarnaast worden bezoekers gestimuleerd om meer gebruik te maken van het openbaar vervoer, zowel in- als naar de stad. Maar ook om vaker lopend of fietsend de stad te verkennen.

Samen optrekken

Wilbert Lek, directeur van Rotterdam Partners en verantwoordelijk voor de citymarketing van Rotterdam, geeft aan dat de stad nog volop ruimte heeft om te groeien. De visie toerisme biedt richting en kaders om samen met de diverse partners in de stad te sturen op de juiste groei van toerisme in Rotterdam.

Toerisme & recreëren

0

Werkgevers Drechtsteden

Toeristen in de Drechtsteden… vijftien jaar geleden dachten we dan vooral aan Kinderdijk en de Biesbosch. Dat waren toen, net als nu, grote internationale trekpleisters.

De afgelopen vijftien jaar is er veel geïnvesteerd door de gemeenten. Zowel het verblijfstoerisme als de dagrecreatie heeft aandacht gekregen. De bouw van hotels, de groei van AirBnB, maar wellicht bovenal het bekend maken van de Drechtsteden middels grote evenementen: Sinterklaas die aanmeert in Dordrecht, de eerste Koningsdag wordt in deze regio gevierd, The Passion heeft veel aandacht gekregen. Ook de evenementen die jaarlijks terugkeren zijn verder gegroeid in bekendheid. Enkele belangrijke hiervan zijn natuurlijk: de grootste kerstmarkt van Nederland, de een-na-grootste boekenmarkt van Nederland, Dordt in Stoom, het Bachfestival. Allerlei grote evenementen waarbij de gehele regio betrokken is. De aandacht van de toeristen is getrokken. Dat merk je ook als je door de straten loopt. Je hoor vaker dan ooit een andere taal (Engels, Duits, Frans, Italiaans, Spaans…).

Maar nu dit allemaal is opgebouwd en de ondernemers in de Drechtsteden de vruchten mogen plukken van deze investeringen is het maar de vraag of we dit kunnen vasthouden. Op dit moment wordt de Wantijbrug gerenoveerd. Maar er staat nog veel meer te wachten. De gehele N3 wordt vernieuwd, de Heinenoordtunnel wordt gerenoveerd, evenals de Van Brienenoordbrug, de stadsbrug van Dordrecht en de brug over de Noord. De overlast die we nu ervaren is nog maar een fractie van wat er te wachten staat. Natuurlijk lastig voor de ondernemers, werknemers en bewoners van de Drechtsteden maar hoe moet dit met de toeristen? Een dagje Dordrecht komen bekijken en dan urenlang in de file moeten staan is immers geen leuk vooruitzicht. Aangezien het openbaar vervoer hier ook last van heeft en het treinstation al een tijdje geen internationale stopplaats is moeten we hier meer aandacht aan besteden.

We benadrukken dan ook het belang van de evaluatie van de genomen maatregelen tijdens de renovatie van de Wantijbrug. Hier kunnen we alleen maar van leren. Wat werkt wel en welke maatregelen moet worden heroverwogen of behoeft verbetering? De Waterbus, beschikbaar stellen van een app en een toolbox van Samen Bereikbaar. Is dat genoeg om het toerisme op peil te houden? Het zou zonde zijn om de investering van afgelopen jaren te laten verwateren.