Home Blog Page 74

Multicopy Capelle aan den IJssel/Rotterdam Oost & Lansingerland wint Inspiratie Award 2019

0
Multicopy the communication

Multicopy Capelle/Rotterdam Oost & Lansingerland heeft de prestigieuze Inspiratie Award 2019 gewonnen. Deze prijs werd uitgereikt tijdens de 24e Conventie van Franchise Services Inc. Ondernemer Pouria Taghavi nam de award – terecht – trots in ontvangst.

“Veel ondernemers hebben behoefte aan nieuw vertrouwen, aan energie en aan ondersteuning waarmee zij weer kansen kunnen pakken. Als communicatiepartner kun je dat bieden. Met kennis, creativiteit en vooral veel inspiratie. Inspiratie geven is dan ook wat succesvolle bedrijven tot een kernactiviteit hebben gemaakt. Daarin moet je investeren. In eigen talent, in creativiteit en kwaliteit. Multicopy Capelle/Rotterdam Oost & Lansingerland heeft dat in 2019 uitmuntend gedaan. ”Aldus President en CEO van Franchise Services in Amerika, Don Lowe.

Inspiratie binnen handbereik

Ondernemer Pouria Taghavi: “We vierden afgelopen jaar ons 20-jarig jubileum en dan is deze prijs helemaal een opsteker. In al die jaren hebben we aan den lijve ondervonden dat je als ondernemer moet blijven veranderen. Daarvoor heb je energie nodig. Inspiratie. Maar ook het gevoel dat je er meteen wat mee kunt doen. Als Multicopy The Communication Company willen wij dicht bij onze klanten staan. We gaan samen met de opdrachtgever rond de tafel zitten om te kijken waar kansen liggen en hoe die gepakt kunnen worden. Dit doen we nu ook voor de regio Lansingerland.

“Het leuke is dat we ook meestal van ondernemer tot ondernemer praten. Je kent de zorgen en twijfels, maar ziet ook de kansen en ambities. Die mee helpen waar maken is natuurlijk het mooiste wat er is.”

Multicopy biedt als Multicopy The Communication Company veel meer dan druk en print. Advies en design bijvoorbeeld. Maar ook gevel- en autoreclame, billboards, direct mailings, apps, websites, e-mailings, promotionele artikelen en meer.

Van bouwplaats naar fabriekshal

0
Construction

FME

Industrieel bouwen is dé toekomst voor de bouwsector. Door activiteiten van de bouwplaats te verplaatsen naar een fabrieksomgeving neemt de efficiëntie enorm toe. Dat komt de snelheid van de woningbouw ten goede én het is één van de oplossingen voor het stikstof probleem. Dat zegt ondernemersorganisatie voor de technologische industrie FME in haar actie-agenda voor de Gebouwde Omgeving, die morgen (woensdag 29 januari) door minister Knops in ontvangst wordt genomen.

De voordelen van prefabricage in een fabrieksomgeving zijn talrijk. Door geautomatiseerde processen in lijnproductie en het gebruik van robots zullen bouwprocessen veel sneller gaan. “Een muurtje metselen wordt in de toekomst niet meer op de bouwplaats steentje voor steentje gedaan, maar in de fabriek door middel van 3D printing”, zegt FME voorzitter Ineke Dezentjé. “Bovendien worden er door automatisering veel minder fouten gemaakt en zullen de faalkosten omlaag gaan”.

Het bouwen in een fabriekshal is bovendien niet afhankelijk van weersomstandigheden, waardoor de kans op vertraging veel kleiner wordt. En de fabrieken liggen niet in de buurt van natuurgebieden, wat het stikstofprobleem ten goede komt.

Uitdagingen

De Nederlandse gebouwde omgeving staat voor flink wat uitdagingen de komende jaren, zoals de verduurzaming van de woningvoorraad en het oplossen van de krapte op de woningmarkt. Uitdagingen waar technologie bij kan helpen. Het conventionele bouwproces is op dit moment niet opgewassen tegen de enorme bouwopgave voor de komende jaren. Tot 2025 moeten er zo’n 700.000 nieuwe woningen worden gebouwd en vanaf 2020 moeten daarnaast nog eens 200.000 huizen per jaar worden verduurzaamd om de klimaatdoelen van het kabinet te halen.

De Rijksoverheid zou als grote aanbesteder steeds de mogelijkheden van industrieel bouwen moeten bekijken.

Visser & Visser zet stip op de horizon met generaal Peter van Uhm

0
bijeenkomst met vliegtuigen

Op 23 januari was het Nationaal Militair Museum in Soesterberg het decor van een bijzondere avond voor klanten, relaties en medewerkers van Visser & Visser. Het accountantskantoor viert haar 30-jarig jubileum. Een mooie mijlpaal om bij stil te staan, trots op te zijn en om samen te vieren. Want samen komen we verder!

In 30 jaar is het kantoor gegroeid van een tweemans accountantskantoor naar een organisatie met 14 partners, ruim 300 collega’s, 12 vestigingen en verschillende diensten en specialismen, nationaal en internationaal. Daarnaast zijn er business units ontstaan, die onder hun eigen naam opereren: Growteq, Arpentus en SQALE. “Met elkaar bouwen we al 30 jaar aan relaties, mensen, klanten, organisaties en kwaliteit. Bouwen zit ons in het bloed”, aldus Ger Visser.

Het was een bijzondere avond, op een bijzondere locatie, met een bijzondere spreker. Generaal Peter van Uhm inspireerde de gasten met zijn persoonlijke verhaal en stip op de horizon. Hij sprak over leiderschap, vertrouwen, verbinding en kansen pakken. “Het gaat er niet om hoe je valt, het gaat erom hoe je weer opstaat. Als je wilt overleven moet je iets doen. Iets doen vergt lef, maar alles is beter dan niets doen. Dus wees dapper, juist als het tegenzit wordt vertrouwen gebouwd”, gaf hij de bezoekers mee.

De avond werd afgesloten met een feestelijke borrel, waarbij de aanwezigen de kans kregen om met Peter van Uhm in gesprek te gaan, van gedachten te wisselen en vragen te stellen. “Tijdens de rit naar huis moest ik nog vaak aan de inspirerende en emotionele woorden denken van Peter van Uhm. Zoals de generaal al zei: het gaat er niet om hoe je valt, het gaat erom hoe je weer opstaat. Hoewel de tegenslagen waar wij binnen de ICT detachering tegenaan lopen van een totaal ander kaliber zijn, kan ik deze les toch ook gebruiken bij de teleurstellingen waar wij soms mee te maken krijgen binnen onze branche”, vertelt Pascal van Borsum van HappyCustomers.

Vanaf 1 februari: één sterk landelijk postnetwerk voor heel Nederland

0
Pexels enveloppen

Den Haag, 30 januari 2020 – Op 1 februari wordt de samenvoeging van de postnetwerken van PostNL en Sandd afgerond. Dat betekent dat de post vanaf die dag door één sterk landelijk postnetwerk wordt bezorgd. De samenvoeging maakt het mogelijk om overal in Nederland vijf dagen per week post te kunnen blijven versturen en ontvangen. En dankzij de samenvoeging blijft de werkgelegenheid in de postsector als geheel zo veel mogelijk in stand. PostNL verwelkomt meer dan 4.300 nieuwe medewerkers van Sandd. PostNL bevestigt de strategische en financiële uitgangspunten voor waardecreatie zoals gepresenteerd op 1 oktober 2019.

Herna Verhagen, CEO van PostNL: “We verwelkomen onze nieuwe collega’s bij PostNL en zijn heel blij dat we zoveel mensen een baan, een inkomen en zekerheid kunnen bieden. Ook in de komende periode kunnen Sandd-medewerkers met voorrang blijven solliciteren op de vacatures bij PostNL. Voor klanten en consumenten betekent de samenvoeging dat zij kunnen blijven rekenen op een sterk postnetwerk dat dichtbij is en dat hoge bezorgkwaliteit biedt voor een redelijke prijs.”

Resi Becker, directeur postbedrijf van PostNL: “Post is en blijft voor iedereen een belangrijke manier om te verbinden en om contact te houden met anderen. Natuurlijk is er steeds meer digitale communicatie, maar de post die we ontvangen en versturen blijft heel relevant. Een handgeschreven verjaardagskaart, een stempas, een geboortekaartje, favoriete tijdschriften, medische zendingen: ze komen met de post in de bus, vijf dagen in de week, overal in Nederland. Post betekent daarmee niet alleen aandacht, het is ook altijd dichtbij en het is betrouwbaar.”

Becker vervolgt: “De samenvoeging is een ingewikkelde logistieke operatie waaraan hard is gewerkt. Zo hebben we voor alle 20.000 postbezorgers nieuwe roosters gemaakt. We hebben maatregelen genomen om alle post zo goed mogelijk te bezorgen. We houden er wel rekening mee dat we in de eerste weken tijd nodig hebben om het gecombineerde volume optimaal te spreiden over onze vijf bezorgdagen, maar zullen er alles aan doen om dit voor onze klanten en medewerkers goed te laten verlopen.”

Meer baanzekerheid voor medewerkers in de postsector

Deze consolidatie maakt het mogelijk om de krimp van de postmarkt op een sociale manier op te blijven vangen. Alle 11.000 postbezorgers van Sandd hebben een baan aangeboden gekregen bij PostNL. Een kleine 40% daarvan heeft direct aangegeven een andere keuze te maken, gegeven de goede mogelijkheden op de arbeidsmarkt en de sociale regeling die Sandd aanbiedt.

Ruim 60 procent gaf aan wel een arbeidsovereenkomst te willen ontvangen. Van deze groep hebben ongeveer 4.000 het aanbod geaccepteerd, zij gaan nu aan de slag bij PostNL. Zij bezorgen samen met de huidige 16.000 postbezorgers vanaf 1 februari vijf dagen in de week overal in Nederland zo’n 7 miljoen poststukken per dag*.

Ook gaan er meer dan 300 sorteerders, chauffeurs en andere medewerkers van Sandd aan de slag bij zowel het post- als pakkettenbedrijf van PostNL. Dankzij de consolidatie blijven verder de banen van ongeveer 500 medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt behouden, doordat PostNL de samenwerking met sociale werkplaatsen voortzet.

Sandd-medewerkers blijven welkom

Ook na 1 februari kunnen alle Sandd-medewerkers met voorrang blijven solliciteren op functies bij PostNL. Voor degenen die niet bij PostNL komen werken, is hulp bij het vinden van een baan elders beschikbaar. Zo zijn er banenmarkten georganiseerd op alle Sandd-locaties, waar meer dan 100 verschillende geïnteresseerde werkgevers zich presenteerden. De bemiddeling is onderdeel van de sociale regeling die Sandd is overeengekomen met zijn ondernemingsraad, net als een goede financiële regeling voor degenen die niet bij PostNL gaan werken. Ook de bezorgers van de franchise-ondernemers die in bepaalde regio’s voor Sandd werkten kunnen solliciteren op de vacatures bij PostNL.

* Dit is gebaseerd op het postvolume bij PostNL in 2018. Op 24 februari 2020 presenteert PostNL de jaarcijfers over 2019.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Investor Relations
Jochem van de Laarschot
M: +31 6 13 86 53 58 E: jochem.van.de.laarschot@postnl.nl

Inge Laudij
Manager Investor Relations
M: +31 6 10 51 96 70 E: inge.laudij@postnl.nl

Mediavoorlichting
Tahira Limon Woordvoerder
M: +31 6 10 22 82 81 E: tahira.limon@postnl.nl

Ames voor 2e jaar op rij beste SEAT-dealer van Nederland

0
Dealer van het jaar 2020

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de ‘Best Dealer Award’ is Ames Auto Casa opnieuw uitgeroepen tot beste SEAT-dealer van Nederland. Daarmee wonnen wij deze gerenommeerde onderscheiding voor het tweede jaar op rij. De uitstekende prestaties op het gebied van klanttevredenheid, deskundigheid en sales werden door Maarten Janssen, directeur van SEAT Nederland, beloond met het overhandigen van de award.

De uitreiking van de ‘Best Dealer Award’ van SEAT vond gisteravond plaats in de voormalige Prodent-fabriek in Amersfoort. Namens Ames Auto Casa nam Leen de Koning, directeur van Ames, de onderscheiding voor het tweede achtereenvolgende jaar in ontvangst uit handen van Maarten Janssen. Begin 2015 ontvingen wij de onderscheiding ook al, wat het consistente kwaliteits- en serviceniveau van de onderneming en medewerkers onderstreept.

Volgens Leen de Koning is het succes van het bedrijf gebaseerd op de inzet, motivatie en focus van de medewerkers om de klanten op de allerbeste manier van dienst te zijn. “Het waarborgen van de beste service is topsport, een prestatie die dagelijks moet worden geleverd,” aldus De Koning. ”Succes hangt aan een zijden draadje; je moet proberen elke dag beter te zijn dan een ander.”

DIERGAARDE BLIJDORP WINT MEETINGS AWARD 2019

0
Diergaarde Blijdorp logo

Rotterdamse Dierentuin beste meeting- en eventlocatie van Nederland.

Diergaarde Blijdorp is op 27 januari uitgeroepen tot winnaar van de MEETINGS Award 2019 voor beste meeting- en eventlocatie van Nederland. De prijs werd tijdens het Meetings Business Event 2020 door Hans Kazan uitgereikt in het 50|50 Hotel en Congrescentrum Belmont. Diergaarde Blijdorp won de prijs om o.a. het hoogstaande service niveau.

Een bijzondere locatie met hoog service niveau

De jury is vooral te spreken over de service en diversiteit van Diergaarde Blijdorp als evenementenlocatie. “ Met meerdere locaties, is er altijd een passende te vinden voor ieder event. Het is een fijne locatie om mee samen te werken in alle opzichten. Mensen met passie voor vak en bezoekers. Alles is mogelijk, zolang het niet ten koste gaat van dier en welzijn.”Steven Fontein, hoofd evenementen bij Diergaarde Blijdorp – Rotterdam Zoo:”We zijn enorm trots met het voor de tweede keer behalen van deze bijzondere prijs. Naast een bijzondere Dierentuin zijn we een unieke evenementenlocatie waar we met ons team dagelijks alles in het werk stellen om onze gasten een onvergetelijke dag te verzorgen. Wat deze award extra speciaal maakt is het feit dat het een publieksprijs is, een pluim van onze eigen klanten dus!”

Over de MEETINGS Award

De MEETINGS® Awards zijn publieksprijzen voor de beste MICE-locaties en -bedrijven. Het zijn de prijzen voor de beste meeting- en eventlocaties, de beste suppliers en de beste aanbieders van teambuildingactiviteiten. De awards worden in 2019 in vier categorieën uitgereikt tijdens het jaarlijkse MEETINGS BUSINESS EVENT. De organisatie is in handen van MEETINGS: het eerste (sinds 1987) en grootste vaktijdschrift voor zakelijke bijeenkomsten.

Over Blijdorp Events

Blijdorp Events is de event- en productietak van Diergaarde Blijdorp. Jaarlijks organiseert Diergaarde Blijdorp zo’n 900 zakelijke events, van intieme vergaderingen tot personeelsuitjes tot 10.000 deelnemers. Wat Diergaarde Blijdorp bijzonder maakt als evenementenlocatie is de unieke omgeving met mooie thematiseerde locaties, moderne faciliteiten en bijzondere ontmoetingen met haar dieren. Een ervaren team van eventplanners, partymanagers en bediening staat garant voor een hoogwaardig culinair en service product.

Over Diergaarde Blijdorp

Met 1,5 miljoen bezoekers per jaar is Diergaarde Blijdorp één van de best bezochte attracties van Nederland. Blijdorp wil natuur beschermen, herstellen en bewaren en zo veel mogelijk mensen inspireren hetzelfde te doen. De gasten krijgen een leerzame, inspirerende natuurbeleving in een officieel erkende botanische tuin. Bijzonder zijn de 21 rijksmonumenten van architect Van Ravesteyn waarvan een groot deel al is gerestaureerd. Hierbij wordt goed gekeken naar de inzet van duurzame materialen en slimme technieken om energie te besparen. Diergaarde Blijdorp investeert namelijk ook in een duurzame toekomst en draagt het GreenKey-keurmerk Goud.

Wat brengt 2020 voor de CFO?

0
Sage logo

2020 is nog pril, maar, een ding staat nu al vast: ook dit jaar zullen digitalisering en transformatie onverminderd verdergaan. 

Wat zijn de laatste trends, hoe pakt u de digitale transformatie van uw bedrijf best aan, en welke andere zaken mag u als financieel directeur niet uit het oog verliezen?

Consument is koning

Kijken we terug naar het afgelopen jaar, dan zien we vooral bevestiging van het feit dat alles wat naar nieuwe technologieën ruikt aan belang blijft winnen: mobile, social, cloud, AI en machine learning… Die aanhoudende technologische ontwikkeling en innovatie brengt een oneindig aantal nieuwe toepassingen en gebruiksmogelijkheden met zich mee. Daarbij valt op dat de eindgebruikers of consumenten steeds veeleisender worden, en net als in hun privéleven een gepersonaliseerde benadering wensen die dankzij Big Data op hun noden is afgestemd, met professionele tools die even eenvoudig en intuïtief bruikbaar zijn als de smartphone die ze in hun dagelijks leven gebruiken.

Verder is het duidelijk dat de shift naar SaaS en abonnementsmodellen à la Netflix en Spotify zich nu ook in B2B doorzet, met een ‘on demand’-aanbod dat afgestemd is op het ritme van de klant. Bedrijven moeten, tot slot, steeds meer agile kunnen reageren, in een wereld waar de cyclussen en trends elkaar steeds sneller opvolgen.

Digitale transformatie, hoe begin je eraan?

Onze ondernemingen kunnen dus niet anders dan hun toevlucht nemen tot technologie om de veranderende verwachtingen van de markt en consumenten te blijven beantwoorden. Maar hoe doe je dat? Hoe begin je aan iets ingrijpends als de digitale transformatie van je hele business?

Een eerste stap draait rond het bepalen van hoe die nieuwe technologieën het aanbod – de value proposition – van uw bedrijf kunnen versterken en welke meerwaarde ze uw klanten kan bieden. Technologie op zich mag immers nooit een doel zijn, maar biedt hulpmiddelen en instrumenten die u toelaten uw zaak beter te doen draaien – denk bijvoorbeeld aan de voordelen in flexibiliteit en toegang die Cloud biedt, of de mogelijkheden die AI en Machine Learning bieden om de noden en wensen van klanten te voorspellen.

Een volgende etappe bestaat erin de interne processen te herbekijken, om zo tot ‘operational excellence’ te komen. Concreet gaat het erom ‘goede’ processen en best practices te bepalen, die toelaten om de onderneming te besturen en te focussen op het creëren van waarde voor klanten. Net zoals in het voetbal, waar de beste scheidsrechters diegene zijn die zich zo min mogelijk laten opmerken, zijn goede processen de processen die je niet ziet, omdat ze zo goed geïntegreerd zijn in de dagelijkse werking. Ze maken het mogelijk de juiste beslissingen te maken en proactief te zijn op basis van reële feiten. Opnieuw bieden AI en machine learning hier verschillende mogelijkheden voor significante efficiëntiewinsten: automatisering van repetitieve administratieve taken en processen; optimaliseren van leveringsrondes; anticiperen van pannes; terugdringen van productieuitval… Mobiele en responsieve technologie zorgen daarnaast voor vloeiendere processen en oplossingen die altijd en overal toegankelijk zijn. 

Die focus op technologie zorgt er paradoxaal genoeg voor dat we de mens terug in het hart van de onderneming en zijn processen kunnen plaatsen, door bepaalde taken en processen te automatiseren en medewerkers zo meer tijd te geven om te doen waar ze echt goed in zijn. Belangrijk daarvoor is natuurlijk dat ze die technologie omarmen, en niet als een bedreiging zien. Het nut en gebruiksgemak spelen daarin een belangrijke rol. Ook maakt technologie het mogelijk om meer bruggen te slaan en de betrokkenheid binnen het bedrijf te verhogen. Zo laten samenwerkingstools, een deelplatform of chatfunctie toe de krachten te bundelen over de grenzen van verschillende afdelingen heen, en het maximum te halen uit de diverse talenten en competenties van elke collega of dienst. Zij zullen zich op slag meer gewaardeerd voelen, doordat ze het belang van hun rol en functie binnen het geheel – de zin van hun werk – sterker bevestigd zien. Zingeving door technologie: wie had dat ooit verwacht?

Een laatste, allesomvattende stap bestaat erin het juiste businessmodel te kiezen. Dat rust hoofdzakelijk op de juiste pricing, en een aantal gemeenschappelijke pijlers: klanten fideliseren; inspelen op de fluctuerende noden van de klanten; het gemiddelde winkelmandje vergroten; en de afzetmarkt uitbreiden, bijvoorbeeld via nieuwe verkoopkanalen.

Uitdagingen voor CFO’s

Temidden van die transformatie, komt er voor de CFO vooral op aan het hoofd koel te houden en de juiste beslissingen te blijven nemen. Daarvoor is het belangrijk de juiste analyses te maken, vanuit een goede voeling met de operationele kant van de business. KPI’s, key drivers en groeimotoren dienen nauwkeurig in kaart gebracht te worden en moeten eenvoudig monitorbaar zijn, en idealiter met iedereen in het bedrijf gedeeld worden, zodat iedereen het belang ervan inziet en ze zich kan toe-eigenen. Als CFO doet u er ook goed aan verschillende scenario’s op te stellen, die u snel en accuraat kunt simuleren, om zo te anticiperen en, op basis van de laatste gegevens, bij te sturen waar nodig. Doet u dat, dan bent u alvast goed gewapend om uw bedrijf veilig door haar digitale transformatie te loodsen.

Omgevingsplan Buitengebied Westvoorne unaniem vastgesteld

0
Westvoorne

Vanaf 2016 werkt de gemeente Westvoorne aan het herzien van verschillende bestemmingsplannen voor het landelijk gebied. Na een lang en intensief traject zijn deze bestemmingsplannen nu omgezet in het omgevingsplan Buitengebied Westvoorne. Dit omgevingsplan is gisteren unaniem vastgesteld door de gemeenteraad van Westvoorne.

Het nieuwe omgevingsplan vervangt diverse geldende bestemmingsplannen. Het bijzondere aan het nieuwe plan is dat, net als bij de omgevingsvisies die in 2016 zijn vastgesteld, vooruit wordt gelopen op de komst van de Omgevingswet in 2021.

Omgevingswet en omgevingsvisies

Het Omgevingsplan Buitengebied Westvoorne is Omgevingswet 2021-proof. Dit betekent onder meer dat de systematiek van het omgevingsplan anders is dan van de huidige bestemmingsplannen. Een omgevingsplan is meer ontwikkelingsgericht dan de oude bestemmingsplannen die veel meer uitgingen van het veilig stellen van functies. De bestaande planologische rechten en mogelijkheden zijn in de nieuwe systematiek verwerkt. Ook is het beleidskader uit de omgevingsvisies gekoppeld aan het omgevingsplan. Hiermee wil de gemeente bijdragen aan een flexibeler gebruik van haar buitengebied, binnen de kaders zoals die in de omgevingsvisies zijn vastgelegd.

Digitale planvorming

De Omgevingswet gaat uit van een digitale werkwijze. De systematiek van het omgevingsplan is hier op afgestemd. Dit betekent onder andere dat er niet meer met een papieren versie van het nieuwe plan gewerkt kan worden. Wanneer u geen computer heeft, kunt u het omgevingsplan in het gemeentehuis in Rockanje digitaal komen inzien. Ook wanneer u door een ambtenaar van de gemeente begeleid wilt worden in het plan is dat uiteraard mogelijk.

Omgevingsplannen Buitengebied

Het omgevingsplan Buitengebied is gezamenlijk met gemeente Brielle opgesteld, ieder voor het eigen grondgebied. Zo is er nu een omgevingsplan Buitengebied Westvoorne en een omgevingsplan Buitengebied Brielle. Het omgevingsplan voor het buitengebied van Brielle wordt behandeld in de raadsvergadering op 28 januari.

Vragen?

Heeft u vragen over het omgevingsplan Buitengebied Westvoorne? Neemt u dan gerust contact op met de gemeente via het algemene nummer. Zij zullen u dan doorverbinden met de behandeld ambtenaar. Uw vraag per mail versturen kan ook. Mail uw vragen naar buitengebied@westvoorne.nl

GGZ De Hoop over de afsluiting Wantijbrug

0
Fietsenstalling
In opdracht van Rijkswaterstaat plaatste De Verkeersonderneming 5 Overbruggingshubs rond de Wantijbrug waar mensen het laatste stukje over de brug met de fiets of e-bike kunnen afleggen.

De Wantijbrug is voor al het auto- en vrachtverkeer afgesloten tussen 19 januari en 3 april. GGZ De Hoop is een van de bedrijven die hinder ondervindt van de renovatie. “Bij ons komen gemiddeld zestig medewerkers via de Wantijbrug. Toen wij eind november hoorde dat de brug afgesloten zou worden, zijn we gaan nadenken over alternatieven voor onze mensen,” aldus Hans Sprong, werkzaam bij GGZ De Hoop. De organisatie zet vooral in op fiets de komende periode.

“Ons fietsenplan was al vrij ruim, met een werkgeversbijdrage van honderd euro per drie jaar. We hebben dat nu opgehoogd naar vijfhonderd euro. En we hadden twee weken voor aanvang van de renovatie al twintig aanmeldingen binnen. Dus eigenlijk zijn wij nu al tevreden over het resultaat. Want, naast het feit dat wij onze medewerkers willen helpen tijdens de afsluiting van de brug past dit ook in een bredere ambitie op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast zijn we aangesloten bij het platform Samen Bereikbaar waarbij we ons hebben gecommitteerd aan duurzaam 10% uit de auto.

Deze wegafsluiting was voor ons een goede aanleiding om het fietsen onder medewerkers verder te stimuleren. en de resultaten overtreffen de verwachtingen. Het intranetbericht over de fietsstimulering en ophoging van het budget in het Fietsenplan is het best gelezen bericht ooit.”

Voor alle actuele informatie over de afsluiting én over de beschikbare alternatieven, zoals de Waterbushalte, staat een Toolbox klaar. Geïnteresseerde werkgevers kunnen deze Toolbox aanvragen via: info@samenbereikbaar.nl

Voortijdige schoolverlaters tekenen werkcontract van 1,5 jaar dankzij extra opleiding

0
jonge mensen

“Onze jongeren zijn onze toekomst.”

In 2018 stonden er maar liefst 300 jongeren op de voortijdige schoolverlaterslijst. Dankzij veel tijd, energie en investering van traject begeleiders jeugd in de Rotterdamse wijk Delfshaven zijn maar liefst 190 van deze jongeren inmiddels weer terug naar school of begonnen aan een baan. “Onze jongeren zijn onze toekomst, daarom is het belangrijk dat we in hen investeren.”, zegt Simone Klink, traject begeleider jeugd bij wmo radar. Haar geloof in jongeren maakte dat ze het zelfs voor elkaar kreeg om vijf jongeren met  een detentie achtergrond (en dus een strafblad) van een mooie toekomst te voorzien. Voor jongeren met een strafblad is het zeer moeilijk een ‘Verklaring omtrent gedrag (VOG)’ aan te vragen, terwijl deze bij bijna iedere baan wel wordt gevraagd door de werkgever. De jongeren worden continu geconfronteerd met keuzes die zij in het verleden hebben gemaakt, terwijl ze juist volwaardig mee willen draaien in de maatschappij en hebben geleerd van het verleden. De praktijk toont aan dat de intensieve inzet van traject begeleiders jeugd baat: deze vijf jongeren hebben onlangs een werkcontract van 1,5 jaar ondertekend. “Het was een langdurig proces, vooral omdat het verkrijgen van een VCA voor deze jongens niet makkelijk was.” Peggy Manikus-Mak, domeincoördinator jeugd en gezin bij wmo radar, had meteen vertrouwen in de missie om de jongens aan de bak te krijgen. Zij verzorgde de gift voor de VCA’s – Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers diploma die de kans op een baan vergroot – voor de jongeren vanuit wmo radar. Naast het faciliteren van het behalen van de VCA’s, is er door Simone contact gelegd met verschillende werkgevers. Na vele gesprekken en duidelijke afspraken zijn twee werkgevers opgestaan die deze jongeren een kans wilden bieden door niet te kijken naar het verleden, maar naar het talent van de jongeren. 

Succesvolle begeleiding

Na een investering van langdurige begeleiding, het bekostigen van VCA’s en het zoeken naar geschikte werkgevers heeft wmo radar een proefperiode van drie maanden voor de jongeren kunnen regelen. De werkgevers waren zo tevreden over de gemotiveerde instelling van de jongens, dat ze alle vijf een werkcontract van 1,5 jaar hebben ondertekend. Dit praktijkvoorbeeld toont aan dat een strakke manier van aanpak, een flinke dosis aandacht en de juiste begeleiding het verschil maken voor jongeren. Met deze kennis in het achterhoofd zet wmo radar dit project voort. De Rotterdamse zorginstelling is momenteel in gesprek met twee nieuwe werkgevers om meer jongeren op weg te helpen naar een nieuwe kans.

Over wmo radar

Van hulp bij schuldafbetaling tot het terug begeleiden van vroegtijdse schoolverlaters en het aanbieden van leerzame trainingen. Jongerenwerk wordt vaak onderbelicht, terwijl de werkzaamheden van jongerencoaches bijdragen aan het verwezenlijken van dromen. Dromen van jongeren die door de bomen het bos niet meer zien en handvaten nodig hebben. Wmo radar biedt deze handvaten, óók in de moeilijkste gebieden van Rotterdam. Wmo radar werkt dagelijks aan de nieuwe samenleving; een samenleving waarin we klaarstaan voor elkaar. Door bewoners, bedrijven en organisaties in Rotterdamse wijken aan elkaar te verbinden wordt er een betere omgeving gecreëerd waarin iedereen meetelt, meedoet én van betekenis is.