Home Blog Page 79

Vlaktaks?

1
Verstegen

Vergeet het maar.

Verstegen accountants en adviseurs

Eén van de fiscale speerpunten van het kabinet is de invoering van een tweeschijvenstelsel in de inkomstenbelasting. Vanaf volgend jaar – één jaar eerder zelfs dan gepland – bestaan er nog maar twee belastingschijven. Een tarief van iets meer dan 37% tot een inkomen van € 68.507 en een tarief van 49,5% voor alles wat daar bovenuit stijgt. Dit betekent dat het overgrote deel van de Nederlanders straks valt onder het basistarief van 37% (los van AOW-gerechtigden). Een ‘sociale vlaktaks’ was voor sommige politici een langgekoesterde wens. In deze column leg ik uit waarom deze wens nog steeds niet is uitgekomen; een vlaktaks lijkt verder weg dan ooit.

De vraag hoe de belastingheffing verdeeld moet worden, is van alle tijden. ‘De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten’ is een veelgehoorde uitspraak. Wie meer inkomen geniet, betaalt ook meer belasting. Wanneer het tarief daarbij gelijk blijft, spreken we over een proportionele belastingheffing (ook wel vlaktaks). Stijgt het tarief dan is de belasting ‘progressief’. In het geval van een progressief tarief neemt de gemiddelde belastingdruk toe wanneer sprake is van een hoger inkomen.

Naast de tarieven in de inkomstenbelasting zijn er verschillende financiële zaken die van invloed zijn op het nettoinkomen. Zo krijgen miljoenen Nederlanders een financiële tegemoetkoming in de vorm van zorgtoeslag of huurtoeslag. Ook gezinnen met een relatief hoog inkomen kunnen nog in aanmerking komen voor een toeslag indien zij gebruikmaken van kinderopvang. Al deze toeslagen zijn afhankelijk van het inkomen. Stijgt het inkomen dan neemt de hoogte van de toeslagen af.

Naast de toeslagen zijn ook verschillende heffingskortingen de afgelopen jaren inkomensafhankelijk gemaakt. Een heffingskorting is een bedrag dat je als belastingplichtige in mindering mag brengen op je te betalen bedrag aan belasting. Zo zal de algemene heffingskorting in 2020 bijvoorbeeld €2.711 bedragen. Een andere belangrijke heffingskorting is de arbeidskorting (voor werkenden) die kan oplopen tot € 3.819 in 2019.

Laten we nu bij wijze van voorbeeld Jan Modaal als uitgangspunt nemen (een modaal inkomen bedraagt in 2020 zo’n € 36.500). Stel dat hij in 2020 een salarisverhoging krijgt van € 1.000 bruto per jaar. Op basis van het normale belastingtarief zou hij hierover zo’n € 370 aan belasting moeten betalen, zodat hij € 630 overhoudt. Uit een brief van de staatssecretaris aan de Tweede Kamer blijkt echter dat hij een stuk minder overhoudt. In de brief wordt een marginaal tarief genoemd van 78%, hetgeen betekent dat Jan Modaal maar € 220 netto overhoudt van zijn salarisstijging. Daarbij is wel uitgegaan van een eenverdiener met kinderen en een huurwoning. Echter, ook in veel andere situaties bedraagt de extra belastingdruk al snel meer dan 50%. Dit betekent dat waarschijnlijk meer dan de helft van uw salarisstijging naar de Belastingdienst gaat… Iets wat maar weinig belastingbetalers beseffen.

Doordat het belastingstelsel inmiddels zo ingewikkeld is gemaakt, hebben veel Nederlanders niet door hoeveel ze nu echt gaan overhouden van hun salarisstijging. Zelfs de Tweede Kamer wordt nu dus apart door de staatssecretaris geïnformeerd, omdat bijna niemand het meer zelf kan uitrekenen. We mogen dan misschien met zijn allen in een vlak land leven, de belastingheffing is dat allerminst.

Bovenop de cijfers zitten

1
Florys

Natuurlijk is de jaarrekening een belangrijke rapportage voor de ondernemer. Alle cijfers van het afgelopen jaar zijn samengevat in een overzichtelijk document. Toch wringt juist daar ook vaak de schoen. Want eigenlijk is de jaarrekening niet meer dan een achteruitkijkspiegel.

Bij Florys Financieel & Fiscaal vinden wij het heel belangrijk dat ondernemers bovenop hun cijfers zitten. Volgens ons zijn tussentijdse cijfers daarom belangrijker dan de jaarrekening. Door financiële prestaties scherp te monitoren houdt de ondernemer grip op zijn bedrijf.

Wij doen de financiële administraties in Exact Online. Deze gegevens maken wij voor onze klanten leesbaar door gebruik te maken van Power BI. Wij bieden een online dashboard waarin alle relevante informatie in één oogopslag beschikbaar is. Overigens kan dit dashboard eenvoudig worden verrijkt met gegevens uit andere databronnen. Zo zit de ondernemer aan het stuur en kan hij (door de) voor(r)uit kijken.

AENC ICT Solutions: Voor een ICT-infrastructuur die met u meewerkt

1
AENC Cees Marco Jan

Het vakgebied ICT is voor mij het meest ongrijpbaar. Allerlei, veelal Engelse termen vliegen me om de oren, wat gisteren nieuw was, is vandaag al bijna weer achterhaald en er gebeurt tegenwoordig van alles ‘in de lucht’, de cloud zoals dat heet in ICT-taal.

Ga al die terminologie, ontwikkelingen en lucht maar eens beschrijven, laat staan uitbeelden. Trouwens, als mijn eigen computer het een keer af laat weten, wil ik wel direct worden geholpen natuurlijk. Anders kan ik maar beter naar huis gaan. Ik lijk wel een klant bedenk ik me ineens! Die ervaren volgens mij dezelfde uitdagingen.

Ik sta er gelukkig niet alleen voor. Mijn collega’s Jan, Marco en Cees voorzien mij van input om een goed verhaal te schrijven en helpen mij als er iets met mijn computer niet goed gaat. Ze hebben er eigenlijk geen tijd voor, want dit doen ze namelijk het liefst voor onze klanten.

Jan en zijn sales team springen iedere dag hun bed uit voor persoonlijk contact en advies op maat. Ze hebben échte kennis van producten en oplossingen en adviseren en verkopen niet op basis van de meeste marge, maar wat het beste is voor de klant. Marco en zijn projectteam krijgen er energie van om modernere manieren van samenwerken binnen organisaties mogelijk te maken. Ze begeleiden klanten naar de cloud, richten nieuwe ICT-omgevingen in en vervangen verouderde systemen. Cees en zijn service- en supportteam kicken erop om klanten uit de brand te helpen, zodat ze zo snel mogelijk weer verder kunnen. In veel gevallen merkt de klant trouwens niet eens dat er iets aan de hand is. Via proactief beheer op afstand worden storingen direct opgelost of zelfs helemaal voorkomen. Managed Services noemen we dat in ICT-jargon.

Zo zorgen mijn collega’s ervoor dat onze klanten een ICT-infrastructuur hebben die met hen meewerkt. Meewerkt, zodat organisatiedoelstellingen gerealiseerd kunnen worden. Als organisaties ergens niet op zitten te wachten, is een hoop gedoe en ICT die niet klaar is voor de toekomst. Want dan verandert meewerken zomaar in tegenwerken.

NEMESYS 30 JAAR!

1
30 jaar

De afgelopen 30 jaar is Nemesys Trading Telecommunicatie B.V., dé telecomspecialist van Zuidwest Nederland, getransformeerd naar de Nemesys Groep. De Nemesys Groep bestaat uit diverse zelfstandige bedrijven, die actief zijn op het gebied van Telecom, IT, Cloud, Cybersecurity, Energie en Software.

Professionele dienstverlening en een ‘no-nonsense’ aanpak zijn kenmerkend voor onze bedrijven, welke zich onder 1 dak bevinden. Mede hierdoor hebben we besloten om vanaf 2020 onder één naam verder te gaan i.p.v. 6 bedrijfsnamen (Nemesys Telecom, Promisys IT, HostedXL, De Gezonde Digitale Organisatie, Hosted Energie Consulting en 21Software). Hiermee bieden we vanuit één organisatie totaaloplossingen, bundelen we onze kennis en zijn we nog beter in staat om onze relaties volledig te ontzorgen.

We zijn dan ook trots om via deze weg ons nieuwe logo te presenteren (zie filmpje). Gefaseerd zal het nieuwe logo worden aangepast op de diverse dragers zoals visitekaartjes, bedrijfsauto’s en het samenvoegen van de 6 websites.

Wij hebben er zin in, proost op een mooi 2020!

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Rob de Zwart van Nemesys Groep

De nominering voor de Innovation Award ZHZ 2020 is gestart…!

1
Innovation Award 2019

Op woensdag 27 mei 2020 is het grote moment aangebroken voor iedereen die innovatie als een belangrijk onderdeel met betrekking tot het ondernemerschap ervaart!

Eigenlijk zouden alle ondernemers innovatie hoog op de agenda moeten plaatsen. Bedrijven die innoveren doen het immers significant beter. Toch laten velen nog de kansen liggen om zich op het gebied van innovatie te onderscheiden. Het bestuur van de Innovation Award ZHZ 2020 wil hierin verandering brengen. Een krachtig signaal van ondernemers aan ondernemers en een prijzenswaardig samenwerkingsinitiatief van overheid, onderwijs en bedrijfsleven!

“Juist het stimuleren van innovatief denken en handelen maakt het ondernemen zo boeiend. Wij willen de samenwerking tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven optimaal activeren. Op deze wijze trachten wij alle vormen van samenwerking op het gebied van innovatie te stimuleren. Onze regio kent veel innovatieve ondernemers. Zij kunnen -door onze aanpak bij de organisatie én de opzet van de Innovation Award ZHZ- elkaar beter leren kennen en inspireren. Innovatie betekent doorzetten en volhouden, dan kan de ervaring van andere ondernemers net dat steuntje in de rug betekenen. Het resultaat is dat er hierdoor binnen het bedrijf meer creativiteit ontstaat en het de kans geeft om te excelleren in concurrentiekracht. Iets dat iedere ondernemer moet aanspreken!”, aldus de voorzitter van het bestuur Teun Muller.

De opzet van de Innovation Award ZHZ 2020

Binnen de organisatie van Innovation Award ZHZ 2020 werken de overheid, ondernemers en onderwijsorganisaties samen. Onder andere de Hoeksche Waard, de Drechtsteden, de Alblasserwaard en Gorinchem hebben op dit terrein de handen ineen geslagen. Tien gemeenten uit de regio ZHZ die samen met ‘The Economic Board’ (Drechtsteden, Zuid-Holland) en de ‘Deal Drecht Cities’ borg staan voor een goede regionale vertegenwoordiging.

Verder zijn drie Rabobanken uit de regio, de ING Bank en Amega belangrijke partners. Onderwijsinstellingen, opleidingscentra en ondernemersorganisaties uit de Drechtsteden, de Hoeksche Waard en Gorinchem vertegenwoordigen de ondernemers uit de regio. Al met al een grote en diverse groep stakeholders uit de regio ZHZ.

Sponsoring

Wilt u meer weten over mogelijke betrokkenheid, sponsoring of publicitaire mogelijkheden? Neem dan contact op met Kees van ’t Zelfde via kees@innovationawardzhz.nl.

De kandidaten. U wellicht?

Kandidaten kunnen zich vanaf heden aanmelden. Verder gaat de jury ook zelf op zoek naar kandidaten die worden aangedragen vanuit de verschillende organisaties die betrokken zijn bij de Innovation Award ZHZ 2020. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot de secretaris van de jury, Arie van den Herik, email: secretaris@innovationawardzhz.nl

Heeft u innovatieve vindingen, diensten of producten in ontwikkeling, aarzel niet om u aan te melden! Bezoek www.innovationawardzhz.nl.

Belangrijke data, prijzen en locaties

De uitreiking van de Innovation Award ZHZ 2020 zal geschieden op woensdag 27 mei 2020 in de Grote Kerk van Dordrecht.

Daarnaast zullen voorafgaande aan deze uitreiking in de regio verschillen-de ‘Innovation Café’s’ worden georganiseerd. Ook komt er een ‘Innovation Challange’. Alle reden om het nieuws omtrent de Innovation Award ZHZ 2020 nauwgezet te blijven volgen.

Buiten de uitreiking van de Innovation Award ZHZ 2020 staan nog drie prijzen de NexTecH Scholarship, de Da-vinci Impact Award en Amega Super Stageplaats voor 2020 gepland.

Barbara Keuzenkamp neemt afscheid van de WD

0
Katinka Tromp Photography

“De WD zal voor altijd in mijn hart zitten”

Barbara Keuzenkamp is geen onbekend gezicht in de Drechtsteden. Zo is ze al jarenlang het aanspreekpunt van ondernemersvereniging Werkgevers Drechtsteden (WD). We blikken terug op haar mooie carrière waar volgend jaar deels een einde aan komt.

In haar geboorteplaats Zwijndrecht volgde Barbara het VWO om vervolgens in Leiden rechten te gaan studeren. Na haar kandidaats ging ze zich oriënteren op de arbeidsmarkt om een combinatie te maken tussen werken en leren. Er ging een sollicitatie de deur uit voor personeelsconsulent bij het Ministerie van Defensie, maar tussen de honderden kandidaten maakte ze geen kans. “Ik was te jong, had natuurlijk geen ervaring en zodoende kwam ik niet in aanmerking.” Toch kwam ze op het Ministerie terecht, want ze kreeg het aanbod om de functie van ‘secretaris georganiseerd overleg tussen de politieke leiding en de vakbonden voor het burgerpersoneel’ te gaan vervullen. Een hele mond vol, maar ze zei ‘ja’ en het werk beviel haar in hoge mate.

Na deze functie heeft ze diverse functies op het gebied van HRM vervuld waarvoor ze in de avonduren ook haar HBO Personeel en Organisatie behaalde. “Na een tijdje kreeg ik de kriebels om weer wat anders te gaan doen. De kleine kinderen waren inmiddels wat groter en ook de afstand naar Den Haag begon me tegen te staan. Het bedrijfsleven trok me wel. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een open sollicitatie gestuurd naar het adviesbureau STAP (later Prospectief), een personeel- en organisatieadviesbureau. De andere dag mocht ik langskomen en werd aangenomen in een P&O-functie. Tot het takenpakket behoorde eveneens secretaris van Werkgevers Drechtsteden. Dat secretariaatswerk was bijna een reden om het niet te doen, aangezien ik het gevoel had weer terug bij af te zijn in mijn eerste functie bij Defensie. Toen niet wetende dat het een van mijn meeste favoriete opdrachten zou worden.”

In 2000 begon Barbara aan een opleiding tot mediator en coach en ging ze trainingen en bemiddelingen op dit vlak verzorgen. Bij Prospectief vertegenwoordigde ze de tak ‘arbeidsrechtelijke mediations’ en alles verliep voortvarend. Begin 2002 kreeg haar leven echter een drastische wending. Er werd een darmtumor bij haar geconstateerd en ze moest hiervoor een zware operatie ondergaan. Het was kantje boord, maar ze kwam er weer bovenop. “Ik heb nooit het gevoel gehad, dat het mis zou kunnen gaan”, zegt ze. Niet lang na haar operatie lag ze alweer met een laptop op haar schoot in het ziekenhuisbed de WD Industriedag (tegenwoordig Inspiratiedag) voor te bereiden. “In de zomer van 2003 voelde ik me weer helemaal goed en zei tegen mezelf ‘ik ben er weer’, maar een paar maanden later in januari 2004 had ik weer pech. Er werd kwaadaardig borstkanker bij me geconstateerd met alle gevolgen van dien.” Daarbij kwam ook nog eens dat het bij haar werkgever Prospectief slecht ging. “In augustus 2004, tussen de chemo’s en bestralingen in, kreeg ik mijn ontslag samen met nog een aantal collega’s. Vooral die boodschap heeft me ontzettend veel pijn gedaan meer nog dan het feit dat ik kanker had. Ik had veel gegeven aan de zaak en dan word je in zo’n situatie op straat gezet.”

Ondanks haar ziektebeeld werden er nieuwe toekomstplannen gemaakt. “Dankzij de stimulans van mijn man heb ik besloten een eigen bedrijf te gaan starten. Jan Laurijssens (vm. voorzitter WD) heeft me in die tijd enorm gesteund met adviezen en het is mede aan hem te danken dat ik me verzekerd wist van een aantal klanten. Kanker beheerst mijn lichaam, maar niet mijn leven, is het motto van Barbara en haar levenskracht leidde ertoe dat op 1 januari 2005, de datum van haar ontslag bij Prospectief, Barbara Keuzenkamp Company Support het levenslicht zag. BKCS verzorgt activiteiten op het gebied van mediation en coaching, HRM, bestuurssecretariaten, congressen en projectmanagement. “Werken was en is eigenlijk nog steeds mijn grote hobby en een goede afleiding”, zegt ze. Plannen maken op de wat langere termijn doet ze niet meer. Niet zakelijk en ook niet privé. “Uit mijn ziektes heb ik ook veel positieve dingen gehaald en daartoe behoort ook dat ik de dingen doe die ik nu wil doen. Ik leef bij de dag. Wat heeft het voor zin om te denken dat je over een jaar een mooie reis wil maken, doe het nu! Mijn omgeving houdt me goed in de gaten en trekt af en toe heel bewust aan de rem. Ze weten dat ik in mijn enthousiasme nogal eens over mijn grenzen heen ga. Ik ben een bijzonder gelukkig mens met een prachtig gezin en een netwerk bestaande uit fantastische mensen die het waard zijn om hard voor te werken.

Echter is er nu de tijd gekomen om na 23 jaar met pijn in het hart afscheid van de WD te nemen. Barbara: “Jammer genoeg betekent de bestrijding van kanker ook een aanslag op je lichaam. Daarom is het vele werken conditioneel niet meer op te brengen. Ik heb aan de weekenden niet meer genoeg om bij te tanken.” Dat betekent niet dat Barbara achter de geraniums gaat zitten. Ze zegt: “Ik wil het wat rustiger aan gaan doen maar zeker nog niet stoppen. Voorlopig blijf ik mijn coaching- en mediationpraktijk aanhouden en nog een paar kleine klanten. Ook wil ik me inzetten als vrijwilliger bij een hospice en slachtofferhulp. En niet te vergeten, ik wil mooie reizen maken met mijn man en genieten van mijn kinderen en kleinkind.” Tot slot vragen we Barbara waar ze met trots op terugkijkt. Ze kan maar moeilijk kiezen. “Ik heb zoveel mooie dingen meegemaakt. Bijvoorbeeld de bijdrage die ik heb mogen leveren aan het verder professionaliseren van het ondernemersklimaat in de regio en de verbindingen die ik heb mogen leggen. Het opvallendste is misschien wel de gedragsverandering van werkgevers en bestuurders. Twintig jaar geleden stonden ze tegenover elkaar en nu naast elkaar. Dat is mooi om te zien en levert gedragen resultaten op. Het werken voor de werkgevers van de WD was een feestje gevuld met uitdagingen en fantastische mensen. Ik zal het missen. De WD zal voor altijd in mijn hart zitten.”

KROHNE zet alles op alles tijdens afsluiting Wantijbrug

1
Wantijbrug in N3 dicht

De Wantijbrug sluit van 19 januari vanaf 19 uur tot en met 3 april 2020. Circa 80 procent van alle 600 medewerkers van KROHNE in Dordrecht maakt dagelijks gebruik van de Wantijbrug. Zij staan de komende periode dan ook voor een forse uitdaging. Liesbeth de Geus, werkzaam bij KROHNE: “Het is een heftig besluit om de Wantijbrug volledig af te sluiten voor het auto- en vrachtverkeer, maar we zetten alle alternatieven die we hebben in.”

In april 2019 startte het contact tussen KROHNE en het platform Samen Bereikbaar om te kijken naar mogelijke alternatieven tijdens de afsluiting van de N3. In november werd bekend dat deze alternatieven een stuk sneller nodig zijn, omdat de Wantijbrug dicht gaat.

KROHNE zet in op de volgende zaken. Zo komt er een extra Waterbushalte waar medewerkers van KROHNE en omliggende bedrijven gebruik van kunnen maken. De werktijden worden verruimd zodat medewerkers meer mogelijkheden hebben om buiten de spits te reizen. De extra kosten die medewerkers maken als zij gebruik maken van een alternatief voor de auto worden volledig door het bedrijf vergoed. “Wij vergoeden niet de extra kilometers met de auto, maar wel alle extra kosten die gemaakt worden als iemand bijvoorbeeld gebruik maakt van de Waterbus of een e-bike om op het werk te komen. Wij hopen dat dit een extra stimulans is om alternatieve mogelijkheden te onderzoeken en te proberen”, aldus Liesbeth. Zij doet een oproep aan de omliggende bedrijven om de tijdelijke Waterbushalte ook bij hun medewerkers onder de aandacht te brengen.

Voor alle actuele informatie over de afsluiting én over de beschikbare alternatieven, zoals de Waterbushalte, staat een Toolbox klaar. Geïnteresseerde werkgevers kunnen deze Toolbox aanvragen via: info@samenbereikbaar.nl.  

Op de vraag wanneer Liesbeth tevreden is, reageert zij: “Enerzijds zijn wij natuurlijk tevreden als het bedrijf door kan blijven draaien, als de operatie en de productie door kunnen gaan en medewerkers op tijd en goed hun werk kunnen blijven doen. Anderzijds hopen wij ook dat een deel van de medewerkers die vanaf 19 januari gebruik gaat maken van een ander vervoermiddel dan de auto dat ook blijft doen als de Wantijbrug weer open gaat. Dan staat immers de afsluiting van de N3 alweer voor de deur.”

Daling werkloosheid komt tot stilstand, ook in EU

1
Voor werk perspectief

Zowel het Nederlandse als het Europese werkloosheidspercentage daalt de laatste maanden niet meer. Het gemiddelde werkloosheidspercentage van de EU-landen staat vanaf mei 2019 op 6,3, het Nederlandse percentage bedraagt vanaf augustus 3,5. Nederland hoort daarmee tot de 6 EU-landen met de laagste werkloosheid. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

In het voorjaar van 2019 werd in Nederland de laagste werkloosheid gemeten sinds de start van de crisis in 2008. In maart tot en met mei was 3,3 procent van de beroepsbevolking werkloos. Vanaf juni is dit percentage licht gestegen naar 3,5 in augustus. Daarna bleef de werkloosheid gelijk. Deze afvlakking is ook zichtbaar in de EU-28. De gemiddelde werkloosheid in de EU bedraagt vanaf mei 2019 6,3 procent.
Voor de EU zijn de werkloosheidcijfers bekend tot en met oktober 2019. Voor Nederland zijn cijfers beschikbaar tot en met november 2019.

Het werkloosheidspercentage loopt sterk uiteen in de 28 landen van de Europese Unie. Het hoogst was de werkloosheid in Griekenland en Spanje, waar respectievelijk 16,8 procent en 14,2 procent van de beroepsbevolking van 15 tot 75 jaar werkloos was. Met een werkloosheidspercentage van 3,5 behoort Nederland tot de 6 landen met de laagste werkloosheid. Alleen in Malta, Polen, Duitsland en Tsjechië was de werkloosheid lager. In Hongarije was de werkloosheid even hoog.

Vanaf mei is het werkloosheidspercentage gedaald in 12 van de 28 EU-landen. In 8 landen was er een stijging, in evenveel landen bleef het percentage gelijk. Net als in Nederland is ook in de 5 andere landen met de laagste werkloosheid het percentage in het afgelopen half jaar vrijwel niet meer veranderd. Zo is het werkloosheidspercentage in Duitsland al sinds mei 3,1 en ook in Tsjechië (2,2) is de daling van het werkloosheidspercentage tot stilstand gekomen.

Werkloosheid wordt bepaald volgens de definitie van de ILO (International Labour Organization). Iemand is werkloos die geen betaald werk heeft, daar wel recent naar heeft gezocht en daarvoor ook direct beschikbaar is. Het werkloosheidspercentage wordt bepaald door het aantal werklozen af te zetten tegen de beroepsbevolking in de leeftijd van 15 tot 75 jaar. De beroepsbevolking bestaat uit alle werkenden (alle personen die betaald werk hebben) en alle werklozen.

Rotterdam Ahoy wint de Marketing Award Rotterdam 2019

1
Rotterdam Partners

Marketing Award Rotterdam Aanstormend Talent naar tv-koks Job en Perry

Rotterdam Ahoy is de winnaar van de 19e Marketing Award Rotterdam. Directeur Jolanda Jansen en haar team ontvingen de award voor hun unieke bijdrage aan de promotie van Rotterdam in binnen- en buitenland in 2019. Rotterdam Ahoy was vorig jaar een van de grote trekkers in het naar de stad halen van het Eurovisie Songfestival. Tv-koks Job en Perry wonnen de Marketing Award Aanstormend Talent. De Marketing Awards werden dinsdagavond door burgemeester Ahmed Aboutaleb uitgereikt tijdens de Nieuwjaarsborrel Rotterdam.

De Marketing Award Rotterdam wordt jaarlijks toegekend aan mensen die een belangrijke bijdrage leveren aan het imago van de stad. Volgens de jury van de Marketing Awards weet Rotterdam Ahoy al jaren ‘prachtige internationale evenementen als North Sea Jazz, League of Legends, meerdaagse concerten als Vrienden van Amstel, en natuurlijk het Eurovisie Songfestival’ aan de stad te binden. Ahoy slaagt al bijna 50 jaar erin om zowel een thuishaven te bieden aan internationale artiesten, topsporters en andere prominenten. De jury vindt het prijzenswaardig dat Ahoy als Rotterdamse organisatie daarbij altijd oog heeft voor haar omgeving en samenwerkt met kleine lokale sociale initiatieven.

Rotterdam Ahoy maakt tevens deel uit van de transformatie van Rotterdam Zuid waar ‘Hart van Zuid’ een nieuw bruisend stadscentrum moet worden. ‘Rotterdam Ahoy maakt een belangrijk onderdeel uit van deze ontwikkeling en is daarnaast een belangrijke trekpleister voor de hele stad en ver daarbuiten’, aldus de jury. Het vernieuwde en uitgebreide Rotterdam Ahoy Convention Centre wordt eind 2020 geopend, waarmee het straks een van de grotere congrescentra van Nederland is.

Aanstormend talent

De Marketing Award Rotterdam Aanstormend Talent werd dit jaar voor de vierde keer uitgereikt. Deze award is bedoeld voor iemand die aan het begin van zijn of haar carrière staat en een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan het imago van Rotterdam, of dit nu bedoeld is of niet. Met de award wil de jury de winnaar aanmoedigen om dit in de toekomst te blijven doen.

De Rotterdamse tv-koks Job Pattinasarany en Perry de Man presenteren het kookprogramma ‘Wat Eten We Vandaag’ op kookzender 24Kitchen. Dit doen ze, volgens de jury, op z’n Rotterdams. ‘Ze zetten de boel op stelten, zijn ruig, rauw en van niks onder de indruk. En zorgen voor een enorme lach op je gezicht met hun Rotterdamse tongval, nuchterheid en grappen.’ Rotterdam komt regelmatig voorbij in hun kookshow, waarmee ze volgens de jury een geweldige bijdrage leveren aan het positieve imago van de stad.

Burgemeester Aboutaleb reikte beide Marketing Awards uit tijdens de Nieuwjaarsborrel Rotterdam, georganiseerd door Rotterdam Partners, samen met de gemeente Rotterdam en Rotterdam Festivals. De nieuwjaarsborrel vond plaats in de Cruise Terminal Rotterdam.

Grens 2 miljoen ondernemingen in Nederland gepasseerd

1
Niet in NL geboren starters per provincie

Op 1 januari 2020 zijn er 2.000.404 ondernemingen in Nederland. Nooit eerder waren er zoveel bedrijven. Het aantal bedrijven nam vorig jaar met bijna 100.000 toe, een groei van 5%. Dit staat in Data over de bedrijvendynamiek, jaaroverzicht 2019, dat KVK publiceert.

De groei komt vooral door het toenemend aantal zzp’ers: het aantal fulltime zzp’ers nam met 6% toe tot 1.045.283 en het aantal parttime zzp’ers nam met 11% toe tot 185.647 ondernemingen. Parttime zzp’ers hebben bij hun inschrijving in het Handelsregister aangegeven dat ze voor minder dan 15 uur per week ondernemen. Het aantal mkb’ers groeit in 2019 met 1.313 tot 443.842 bedrijven.
Snel groeiende sectoren in 2019 ten opzichte van 2018 zijn Bouw (+8%), Gezondheid (+7%) en de sectoren Detailhandel, Horeca en Logistiek (alle +6%).
In 2 provincies groeit het aantal ondernemingen met 7%: Flevoland en Zuid-Holland. In Noord-Holland is de groei 6%. In alle overige provincies groeit het aantal ondernemingen met 4 tot 5 procent. De groei van het aantal ondernemingen is in Limburg het laagst: daar bedraagt de groei 3%.

Gemiddelde leeftijd startende ondernemers daalt

De gemiddelde leeftijd van ondernemers in Nederland is nog steeds 46 jaar. Wel daalt de gemiddelde leeftijd van starters: van 36 jaar oud in 2018 naar 35 jaar oud in 2019.
De gemiddelde leeftijd van de ondernemers verschilt niet veel per provincie. In de provincies Flevoland, Noord-Holland en Zuid-Holland wonen gemiddeld de jongste ondernemers (45 jaar) en in de provincies Drenthe, Friesland, Limburg en Zeeland zijn de ondernemers gemiddeld het oudst (48 jaar).

Aandeel vrouwelijke ondernemers blijft vrijwel gelijk

Het aandeel mannelijke ondernemers ten opzichte van het aandeel vrouwelijke ondernemers is in 2019 niet gewijzigd ten opzichte van 2018: 64% van de ondernemers is man en 36% is vrouw. Bij de starters is het aandeel vrouwen in 2019 een procentpunt gedaald ten opzichte van 2018: in 2018 was 38% van starters vrouw en in 2019 was 37% van de starters vrouw.

Aandeel niet in Nederland geboren ondernemers neemt toe

Het percentage niet in Nederland geboren ondernemers nam in 2019 met een procentpunt toe tot 16%. Bijna een kwart (24%) van de starters in 2019 is niet in Nederland geboren.
Het aandeel niet in Nederland geboren ondernemers is het hoogst in de sectoren Horeca (30%), Logistiek (27%) en Bouw (22%). Ten opzichte van 2018 is er een sterke toename van het aandeel in de sectoren Land- en tuinbouw (16%) en Bouw (12%).
Het aandeel niet in Nederland geboren starters is in Zuid-Holland het hoogst: 34%, daarna volgen Noord-Holland en Flevoland met respectievelijk 30 en 29%. In Friesland en Drenthe is het percentage starters dat niet in Nederland is geboren het laagst: 9 respectievelijk 8%.

Het aantal faillissementen neemt met bijna 1% toe

Het aantal faillissementen nam in 2019 met bijna 1% toe ten opzichte van 2018: van 3.067 in 2018 naar 3.084 in 2019.
Met name in de sectoren Bouw (+9%, 40 bedrijven meer) en de Zakelijke diensten (+8%, 47 bedrijven meer) is het aantal faillissementen in 2019 toegenomen ten opzichte van 2018. Daartegenover staan forse dalingen in 2019 ten opzichte van 2018 in de sectoren Financiële instellingen (-41%, 17 bedrijven minder), Cultuur, Recreatie en Sport (-26%, 16 bedrijven minder) en de Land- en tuinbouw (-25%, 10 bedrijven minder).
In Friesland (+15%, 11 bedrijven meer), Drenthe (+14%, 10 bedrijven meer) Gelderland (+8%, 25 bedrijven meer) nam het aantal faillissementen in 2019 het sterkst toe ten opzichte van 2018. In Groningen (-8%, 7 bedrijven minder) en Noord-Holland (-7%, 38 bedrijven minder) was de daling van het aantal faillissementen het grootst.