Home Blog Page 80

Wat is het doel van de begroting?

1
Rutger Visser en Visser

Van Dale definieert de begroting als ‘voorlopige berekening van inkomsten en uitgaven voor het komende jaar’. Veel ondernemingen starten in december met het opstellen van de begrotingen voor het volgende boekjaar. Eigenlijk start de hele begrotingscyclus al op Prinsjesdag. Want dan biedt de minister van Financiën de Rijksbegroting aan de Tweede Kamer aan

Waarom een begroting?

De redenen voor het opstellen van een begroting kunnen heel verschillend zijn. Als je een bedrijf start en financiering nodig hebt, is de begroting een onderdeel van het ondernemersplan. Begrotingen worden ook gebruikt voor vaststellen van de budgetten per afdeling binnen het bedrijf. Vaak wordt een begroting opgesteld om te bepalen welke maatregelen moeten worden genomen om het resultaat te verbeteren. Onderzoek wijst uit dat ondernemers die actief en bewust met begrotingen werken succesvoller zijn. Ze geven immers gerichte sturing aan een bedrijf. Daarmee raken we mijns inziens aan het belangrijkste doel van begroten. Als ondernemer heb je namelijk een missie, visie en strategie. Noem het gerust een droom. Een begroting is een doel, en een doel is een droom met een deadline. Door een begroting te maken weet je als ondernemer of je jouw doelen het komende jaar kunt realiseren en wat daarvoor nodig is. Serieus nadenken over de begroting leidt automatisch tot nadenken over jouw ondernemersdroom, over het businessmodel en het verdienmodel van de organisatie.

Verbinding tussen begroting en het doel van de onderneming

Veel begrotingen die ik als accountant zie, zijn opgesteld volgens de omgekeerde kaasschaafmethode. Aan de begroting of realisatie van het huidige jaar wordt een beetje geschaafd, maar uiteindelijk worden geen echte keuzes gemaakt. Op deze manier leg je geen verbinding tussen de begroting en het doel van je organisatie. Je zult daarom als eerste jouw ondernemersdoel helder moet hebben. Vervolgens is begro-ten keuzes maken. Heb eens het lef om blanco te beginnen. Hoe zou je begroten als je volgend jaar de hele onderneming opnieuw zou mogen opzetten? Als je bijvoorbeeld de grootste wilt worden in jouw branche leg je de focus op uitbreiding van de omzet, door personeel aan te trekken en nieuwe vestigingen te openen. Mogelijk moet je voor lief nemen dat het komende jaar geen winst wordt gemaakt. Zo loop je de hele winst- en verliesrekening door. Van omzet en personeelskosten tot marketing- en huurkosten.

Business Model Canvas

Een mooie methode om over jouw ondernemingsdoel na te denken is Business Model Canvas. Met dit model breng je alle bedrijfsaspecten op een overzichtelijke en visuele manier in kaart. Aan de hand van negen bouwstenen beschrijf je de organisatie, het verdienmodel, klanten, relaties en leveranciers. Waar worden de kosten gemaakt, waar liggen de kansen, wie zijn jouw klanten, wat is jouw toegevoegde waarde en hoe kun je innoveren? Het mooie van het Canvasmodel is dat er geen dik boekwerk of heisessie voor nodig is. Je kan direct beginnen en in één overzicht in kaart brengen welke bedrijfsonderdelen essentieel zijn om succesvol te kunnen zijn. Doe dit het liefst samen met je personeel vanuit de verschillende afdelingen en betrek ook de accountant of andere adviseurs erbij.

Sturen op cijfers

Na het maken van de begroting zit het werk er niet op. Periodiek vergelijk je de gerealiseerde cijfers met de begroting om waar mogelijk en nodig op tijd bij te sturen. Anders worden de ondernemersdoelen niet gehaald. Het is wel belangrijk om vooraf de belangrijkste KPI’s te definiëren waar je de onderneming echt op stuurt. Met behulp van een financieel dashboard houdt je real time inzicht in waar je staat. Dit noemen we sturen op cijfers. Stuur jij al in de richting van jouw ondernemersdoel?

AA Lease levert duurzame mobiliteitsoplossingen op maat

1
Man zittend op bank

De groeiende economie, met als gevolg een toename van het wegverkeer, veranderende regelgeving en de toenemende behoefte naar duurzame mobiliteitsoplossingen; het zijn slechts enkele voorbeelden van de veranderende kijk op het gebied van mobiliteit waar bedrijven mee te maken hebben. AA Lease, de grootste universele en onafhankelijke leasemaatschappij in de regio, volgt alle ontwikkelingen binnen de markt op de voet en speelt daarop in. We gaan hierover in gesprek met directeur Hans de Boer van AA Lease.

De Boer begint te vertellen dat AA Lease niet alleen een leasemaatschappij is, maar ook een mobiliteitsverstrekker waarbij duurzaamheid een belangrijke rol speelt. Niet voor niets was de naam van het feestelijke evenement ter ere van de 50-jarige leasemaatschappij: ‘Duurzaamheid moet je doen’. “We merken dat vanwege de snel veranderde omstandigheden bij bedrijven en nieuwe wetgeving ook de mobiliteitsbehoefte van bedrijven veranderen. Bedrijven willen steeds vaker op een meer duurzame wijze hun mobiliteitsbehoeften realiseren. Naast de verschillende oplossingen die wij hiervoor bieden vervullen wij eveneens een sterke adviesrol om tot de meest efficiënte en duurzame aanpak te komen.”

Mobiliteitskaart

Enthousiast vervolgt De Boer: “AA Lease biedt sinds dit jaar de Mobiliteitskaart met daarin verschillende vormen van mobiliteit. Zo kunnen gebruikers kiezen voor de meest geschikte vorm van reizen. Dit kan vandaag bijvoorbeeld reizen met het openbaar vervoer zijn en morgen rei-zen met een elektrische auto. Wij dragen vervolgens zorg dat alle gemaakte kosten, via ons, overzichtelijk en in één totaalfactuur bij de klant terechtkomt. Wij nemen de klant zo alles uit handen. De komende jaren zullen de vormen van mobiliteit nog verder worden uitgebreid met bijvoorbeeld (deel)fietsen en taxibedrijven.”

Deelauto

Naast de Mobiliteitskaart maakt AA Lease ook het gebruik van deelauto’s mogelijk. De Boer licht dit toe: “Wij bieden de mogelijkheid om binnen een gesloten community, zoals een bedrijf of industrieterrein gebruik te maken van deelauto’s. Het inzetten van deelauto’s is een vorm van duurzame en flexibele mobiliteit waarbij eveneens kosten worden bespaard. Het gebruik is zeer gebruiksvriendelijk door behulp van een handige en slimme app.”

Leasefiets

Tegen het einde van het gesprek vertelt De Boer meer over het concept ‘full service leasefiets’ dat volgend jaar voor de zakelijke markt geïntroduceerd zal worden. “Het fiscale klimaat ten aanzien van leasefietsen veranderd volgend jaar. Er volgt een vaste bijtelling van 7% waardoor het voor bedrijven nog interessanter wordt om gebruik te maken van leasefietsen. Wij richten ons op totale ontzorging van de klant en regelen het onderhoud, de verzekering maar ook de hulp bij pechgevallen. Bij ons staat steeds voorop een efficiënte, flexibele en duurzame mobiliteitsoplossing. Zonder omwegen.”

Bij ING krijgen klanten het beste van twee werelden

1
Mensen met robot

Na een verbouwing van vijf maanden opende de ING Bank aan de Johan de Wittstraat in Dordrecht haar deuren. In het prachtige vernieuwde en innovatieve kantoor ontmoeten we Evert de Gijsel. Hij vertelt ons alles over het ‘huis’ van ING, de trends, de economische veranderingen en hoe ING daar op inspeelt. Er volgt een open en inspirerend gesprek.

Om te beginnen legt de Directeur Zakelijk van regio Zuid-Holland Zuid uit waarom ING in een digitaal tijdperk investeert in haar kantoorgebouwen. “Wij willen niet kiezen voor het één of het ander, juist de combinatie werkt voor ons het best. Aan de ene kant bieden we een uitgekiende website en apps om het digitaal bankieren zo gemakkelijk mogelijk te maken en aan de andere kant is er sterk behoefte aan persoon-lijk contact. Klanten krijgen zo het beste van twee werelden.”

Gastvrijheid

De eigenheid van ING is goed terug te vinden in het nieuwe concept dat we treffen bij het vernieuwde bankkantoor in het centrum van Dordrecht. De warme kleuren en de openheid van de ruimte stralen gastvrijheid, rust en transparantie uit en geven een huiselijk gevoel. De lange houten tafels en zitjes zorgen voor een prettige sfeer. Een uitstraling die ons ook wel doet denken aan een grandcafé. “Onze klanten moeten zich thuis voelen als ze een bezoek brengen, vandaar ook de naam; het ‘huis’ van ING. Om de dienstverlening nog beter aan te laten sluiten op de wensen van de klanten zijn er geen balies meer, maar zijn er meerdere kleine huiskamertjes (‘Tiny houses’) gecreëerd voor individuele adviesgesprekken. Daarnaast is er ruimte voor ontmoetingen en events. Deze vinden plaats in de open ruim-te van het kantoor en dus niet achter een gesloten deur van een zaal ergens achteraf. Ook hier staat transparantie en openheid voorop. Wij staan klaar om samen met onze particuliere en zakelijke relaties prachtige en inspirerende events te organiseren”, aldus De Gijsel.

Het verschil maken

Niet alleen lokaal maar bijvoorbeeld ook het hoofd-kantoor van ING in Amsterdam is recent volledig vernieuwd. De Gijsel: “Het gebouw en haar omgeving is geheel ingericht als een campus om zo de allerbeste ICT-ers aan te trekken die onze klanten digitaal het beste kunnen bieden. ING wordt geroemd om haar digitale innovatie en gebruikersgemak. Om zo goed mogelijk aan de klanten behoeftes te kunnen voldoen is het belangrijk om te werken met de juiste personen, dat geldt ook op lokaal niveau. Ons lokale team van bijvoorbeeld Adviseurs Zakelijk is zorgvuldig samengesteld om onze klanten zo goed mogelijk te informeren, te adviseren en te inspireren. Wij werken met mensen die proactief op zoek gaan naar oplossingen. Mensen die empathisch zijn en zich kunnen inleven in de klant. De hedendaagse klanten verwachtingen zijn veranderd en dat betekent dat je als Zakelijk bankier meer moet kunnen dan goed rekenen. Met dat stukje ei-gen ondernemerschap van onze medewerkers maken we het verschil en dat wordt enorm gewaardeerd door onze relaties.”

Waardevolle financiële oplossingen

De Gijsel vervolgt: “Er spelen momenteel een aantal belangrijke economische ontwikkelingen in Nederland. Enkele voorbeelden daarvan zijn de energietransitie en uiteraard de gevolgen van Pas/Pfas voor de bouw en daaraan gerelateerde sector. Daar willen we onze klanten over informeren en op voorbereiden. Als ondernemende partner zorgen wij dat we weten wat er speelt en zetten we daarbij alle beschikbare deskundigheid in. Dat combineren we met het inzicht die we hebben in een sector, kennis van de markt en van de klant en deze kennis vertalen naar waardevolle financiële oplossingen. Als internationale bank zijn wij tevens de schakel naar het uitgebreide internationale netwerk van ING. Onze klanten kunnen een beroep doen op onze eigen International Business desk. Hierbij helpen we ondernemers onder andere met het zetten van de eerste stappen naar het buitenland en adviseren we bedrijven bij internationale betaalstromen, transactiemogelijkheden en hoe om te gaan met eventuele risico’s. Dit zijn mooie voorbeelden van hoe ING mensen verbindt en verder wil helpen.”

Hartniveau

De Gijsel is na het afronden van zijn studie Bedrijfs-economie in Tilburg al vele jaren werkzaam bij de ING-bank. Hij geeft aan zeer content te zijn met de mensen waarmee hij mag samenwerken in het prachtige werkgebied Zuid-Holland Zuid. “Het gebied waarin ik actief ben loopt van Gorinchem tot Ouddorp. Een mooie blend van verstedelijking en provinciaal en van bescheidenheid en zelfvertrouwen. Je weet hier waar je aan toe bent en er wordt niet om de hete brij heen gedraaid en dat is prettig zakendoen. In deze regio geen wollige verhalen. Daar hou ik van!” De gedreven directeur is ervan overtuigd dat een onderscheiden-de klanten beleving zowel digitaal als in persoon de doorslag zal geven bij de keuze die iemand maakt voor een bank. “Onze klanten verwachten van een Zakelijk Adviseur dat zij in staat zijn mee te denken, dat ze proactief zijn en tevens kunnen verbinden in hun netwerken. Onze Adviseurs zijn juist daarop geselecteerd. Door niet alleen met je hoofd te verbinden maar ook met je hart, kun je in de beleving van een klant het verschil maken. Met die gedachte heb ik het team opgebouwd, een team waar ik reuze trots op ben.”

Ways2go als de Wantijbrug afgesloten is

1

De Verkeersonderneming heeft samen met Bereikbaar Haaglanden en Rijnland, een nieuwe publiekscampagne: Ways2go. Deze campagne is gericht op de reiziger in heel Zuid-Holland en mede op initiatief van de Metropool-regio Rotterdam Den Haag tot stand gekomen. Deze publiekscampagne creëert net als Filedier bewustwording en wijst mensen op alternatieven, maar Ways2go is breder dan alleen bereikbaarheid en files. Ways2go gaat ook over duurzaamheid en het feit dat sommige mensen in onze maatschappij helemaal niet mobiel zijn. In de campagne kunt u kennismaken met vier personages die allemaal een ander type reiziger vertegenwoordigen.

En we zetten die nieuwe campagne in januari direct vol in. Rijkswaterstaat heeft De Verkeersonderneming gevraagd met mobiliteitsmanagement maatregelen te komen als de Wantijbrug wordt afgesloten voor al het auto- en vrachtverkeer vanaf 20 januari 2020. En die uitdaging nemen we natuurlijk graag aan. We zijn momenteel druk bezig om een aantal maatregelen, acties en projecten te bedenken en direct op te zetten voor zowel bewoners als werkgevers. En dat doen we natuurlijk samen met de nieuwe campagne Ways2go. We zetten borden, promotieteams, ludieke acties, advertenties (on- en offline) in om iedereen op de hoogte te brengen van de alternatieven die er zijn ge-durende de afsluiting van de Wantijbrug.

Mocht u als werkgever/ondernemer nu denken: huh, gaat de Wantijbrug dicht? Ja, van 20 januari kunt u 10 weken lang met de auto en vrachtwagen geen gebruik maken van deze brug. Rijkswaterstaat pleegt in deze periode onderhoud aan de brug. Onderhoud dat hard nodig is om de Wantijbrug weer jaren mee te laten gaan.

Maar niet getreurd, want bij De Verkeersonderneming staat een team klaar om u en uw werknemers/klanten en bezoekers te voorzien van goede alternatieven! Heeft u interesse over wat u kunt doen en wat uw alternatieven zijn? Kijk op www.ways2go.nl of stuur een mail naar info@verkeersonderneming.nl.

Erik-Jan Ginjaar over uitbreiding en plannen Postillion Hotels

1
Exchange Hall ballonnen

Postillion Hotels is volop in beweging. Alleen al in onze regio staat er heel wat te gebeuren. Zo wordt er in het WTC Rotterdam hard gebouwd aan een hotel en zijn er ideeën voor een Congrestival. Ook bij Postillion Hotel Dordrecht wordt er niet stilgezeten en zijn er plannen voor uitbreiding van de kamers. En dan hebben we het nog niet gehad over de door Postillion ontwikkelde Brainbreaks en Brainfood voor tijdens een congres of vergadering. Tijd voor een ontmoeting met directeur Erik-Jan Ginjaar.

Als eerste praat hij ons bij over de het hotel dat gebouwd wordt in het WTC Rotterdam. “Per 1 april 2015 zijn wij exploitant van het congrescentrum in WTC Rotterdam en sinds die tijd hebben wij ook het plan gevat om hier een hotel te starten. De eerste voorbereidingen voor de 168 kamers zijn al getroffen. Uiterlijk december 2020 hopen we de deuren van het hotel te openen.”

Hotel een plus voor de stad

Met de komst van het Rotterdamse hotel verwacht Postillion haar positie op de (inter)nationale markt van beurzen en congressen verder te versterken. Ginjaar: “Op dit moment vinden er al veel vergaderingen en congressen plaats in het Postillion Convention Centre WTC Rotterdam, maar met de ope-ning van het hotel willen we nog meer nationale en internationale congressen, beurzen en evenementen naar Rotterdam halen. We hebben de am-bitie om op dit gebied de grootste van Nederland te worden.” Ginjaar legt uit op welke manier ook andere Rotterdamse hotels hiervan zullen profi te-ren. “Bij het plaatsvinden van grote en belangrijke congressen zullen we andere hotels betrekken. We willen het graag samendoen en dat zal tevens een enorme plus voor de stad zijn. We hebben al een aantal belangrijke congressen naar ons toe weten te trekken en zullen daarvoor intensief samenwerken met hotels in de omgeving. Samen versterk je de aantrekkingskracht. Dat zien we nu ook al in Amsterdam gebeuren, waar onlangs een nieuw Postillion Hotel met Convention Centre is ontsproten. We hebben al veel geleerd van de vestiging in een grote stad. Ik kan inmiddels wel zeggen dat Rotterdam ons ook past als een jas. Ik hou van de directe communicatie van de mensen en de down to earth mentaliteit.”

Supervet en gaaf!

Enthousiast vertelt Ginjaar vervolgens over de hotelkamers. “De kamers zijn modern en bieden gemak door bijvoorbeeld gebruik te maken van de allernieuwste technieken. Denk aan spraakbediening voor de gordijnen, de televisie en het regelen van de temperatuur. De kamers zitten vol met gadgets. We volgen de ontwikkelingen op de voet en willen iedere keer de kamer weer een stukje beter maken.” Volgens Ginjaar leert echter de ervaring dat het de gasten vooral gaat om een lekker bed en een fijne douche. “Wij willen bovenal degelijke kamers bieden waar je goed kunt slapen, zodat je goed kunt uitrusten. We kijken goed waar de zake-lijk gast behoefte aan heeft, zonder de sfeer uit het oog te verliezen.” Ginjaar is enorm trots op de stappen die er gemaakt zijn. “Het WTC is een monumentaal gebouw dus het was niet vanzelfsprekend dat het hotel gebouwd mocht worden. We hebben veel onderhandelingen en gesprekken achter de rug en zijn erg blij dat we groen licht hebben gekregen. Het WTC biedt al ruimte aan winkels, kantoren, vergaderzalen en een congrescentrum. Het hotel zal een belangrijke toegevoegde waarde zijn.” En er zijn meer voordelen volgens Ginjaar. “Door de combinatie van verschillende functies kunnen we een interessante prijs bieden. En dat alles in een iconisch en historisch gebouw. Hoe supervet en gaaf is dat! De overzichtelijke indeling en de perfecte service van het Postillion Convention Centre WTC Rotterdam zullen allemaal bijdragen aan een geslaagd en ontspannen verloop van allerlei soorten bijeenkomsten.”

Van People’s Business naar NXT Rotterdam

De sympathieke Algemeen Directeur wenst ook op een ander vlak succes te boeken. Met NXT Rotterdam hoopt hij een waardige opvolging te vinden voor het netwerkevenement People’s Business dat vele jaren in het WTC georganiseerd werd. “Bij de overname hebben wij tevens een vervolg aan People’s Business gegeven. Vier jaar lang hebben we er energie in gestopt maar het is helaas niet goed uit de verf gekomen. Uiteraard hoort dat ook bij het ondernemen, echter zijn wij het aan onze stand verplicht om een serieuze poging te doen er iets anders van te maken.” Na een lunch met aanhangers van het eerste uur zijn er mooie ideeën ontstaan. “We merkten dat zowel exposanten als bezoekers verschillende verwachtingen hadden van People’s Business. Een deel zag het als een serieus netwerk event en de ander meer als een nieuwjaarsborrel. We hebben gekeken welke ingrediënten we willen stoppen in een nieuwe variant en daar is een Congrestival genaamd NXT Rotterdam uitgekomen. Door een podium te adopteren kan ieder een eigen invulling geven aan de bijeenkomst. De één kiest bijvoorbeeld voor inhoud en de ander voor entertainment.” Ginjaar wijst erop dat NXT Rotterdam er alleen kan komen als er voldoende mensen instappen. Hij maakt van de gelegenheid gebruik om een oproep te doen aan bedrijven en organisaties hem hierover te bellen of te mailen. “Ik voel vanuit mijn vezels dat we iets terug moeten doen voor de stad waar we gevestigd zijn. Dat proberen we in elke plaats waar één van onze hotels gevestigd is. Ik hoop dat het voor Rotterdam gaat lukken met NXT.”

De schwung zit er weer in

Dat de dingen niet altijd vanzelf gaan weet Ginjaar ook als het om Postillion Hotel Dordrecht gaat. “Ons hotel in Dordrecht is na de verbouwing in 2013 een periode niet echt tot bloei gekomen. We hebben in de zomer van 2017 negen vergaderzalen verbouwd tot 21 hotelkamers. Er worden op dit moment plannen gemaakt voor een volgende uitbreiding van 40 hotelkamers. Het hotel is weer helemaal tot leven gekomen en de schwung zit er weer in. Steeds meer mensen weten het hotel en de omgeving te vinden. Dordrecht is heel centraal gelegen en dat lijken steeds meer mensen te ontdekken. Daarom zijn de voornemens om er nog eens veertig kamers bij te bouwen.” Opvallend is volgens Ginjaar ook dat steeds meer bedrijven de vergader- en event mogelijkheden bij Postillion Hotel Dordrecht ontdekken. “Met een grote zaal die ruimte biedt tot aan 900 mensen en negen grote en kleinere vergaderzalen is er voor iedereen de geschikte ruimte aanwezig. Zo staan we altijd klaar met inspiratie en creatieve ideeën, culinaire suggesties en stijlvolle sfeerimpressies voor de aankleding van een vergader- of congresruimte. ”

Creatieve en unieke concepten

Hiermee komen we op een aantal creatieve en unieke concepten van Postillion Hotels. “Ons doel is om de benchmark te zijn op het gebied van vergaderingen en congressen. Daarom willen wij vooroplopen en het net even anders doen.” Een voorbeeld hiervan is brainfood dat samen met diëtisten ontwikkeld is. Ginjaar: “Met onze brainfood doe je tijdens een vergadering of presentatie nieuwe energie op en vergroot je de prestaties. Onze chefs bereiden tal van gerechten en hapjes met dagverse producten, zoals avocado’s, noten en vers fruit. Gezonde voeding boordevol ‘langzame suikers’ en het is nog erg lekker ook.” En dan zijn er nog de brain breaks. “Samen met professionals hebben wij vijf brain breaks bedacht zoals de yoga en brass break. Tijdens een vergadering kun je zo even de hersenen resetten. Na twintig of dertig minuten kun je er weer helemaal tegenaan. Onlangs heb ik nog met een groep van 350 personen een haka break gedaan. Superleuk en een fantastische ijsbreker. Het zorgt ervoor dat deelnemers meer ontspannen met elkaar omgaan.” Ginjaar die al acht jaar betrokken is bij Postillion Hotels waarvan de laatste drie jaar als Algemeen Directeur zegt tot besluit: “We proberen ons iedere dag opnieuw uit te vinden anders verslappen we. Wij willen absoluut geen grijze muis zijn.”

Havenbedrijf Rotterdam verwelkomt Europese Green Deal

1
Green deal nssr

Het Havenbedrijf Rotterdam verwelkomt de Green Deal die de Europese Commissie in december 2019 heeft gepresenteerd. “Het is goed dat Europa ambitieus is in het tegengaan van klimaatverandering, want de uitdaging is groot’, aldus Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam. “Met een doelstelling van 50 tot 55% CO2-reductie in 2030 komt Europa op een gelijk ambitieniveau als Nederland. Dat draagt bij aan een gelijk speelveld voor bedrijven binnen Europa.”

Het Havenbedrijf kan zich goed vinden in maatregelen zoals, voor de transportsector, extra investeren in spoor en binnenvaart en het versnellen van low- en zero emission transport. Voor de industrie is het Havenbedrijf positief over de plannen om belangrijke technologieën te stimuleren zoals waterstofproductie, ontwikkeling van alternatieve brandstoffen en afvang, opslag en gebruik van CO2. Ook de inzet van Europa op ontwikkeling van grensoverschrijdende infrastructuur voor (nieuwe) energie en het ontwikkelen van een circulaire economie sluiten naadloos aan op de strategie van het Havenbedrijf.

In Rotterdam is anderhalf jaar geleden de ‘in-3-stappen-duurzaam’ strategie ontwikkeld met overheden, bedrijfsleven, ngo’s en wetenschap. Bedrijfsleven en Havenbedrijf zijn nu bezig met een reeks projecten om deze strategie te realiseren. Het Havenbedrijf zoekt graag de samenwerking met de EU om deze projecten te versnellen en zo een actieve bijdrage te leveren aan de Nederlandse en Europese klimaatdoelstellingen.

Aangezien transitiemaatregelen, zeker in aanvang, veel geld kosten is het goed dat de Europese Commissie voorstelt een kwart van de EU-begroting aan maatregelen uit de Green Deal te besteden.

Een aantal van de in de Green Deal genoemde maatregelen zijn op zich logisch, maar het is nog onduidelijk hoe deze plannen worden uitgewerkt. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om de toegang van de meest vervuilende schepen tot Europese havens, het verplichten van walstroom voor schepen en een mogelijke toepassing van een emissiehandelssysteem (ETS) voor de zeevaart. Zorgvuldigheid bij de verdere uitwerking van de plannen is nodig om te zorgen dat de transitie op efficiënte en effectieve manier gerealiseerd wordt, dus toewerken naar een CO2-neutraal Europa tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten.

Renovatie Wantijbrug (N3) in Dordrecht zondagavond 19 januari vanaf 19.00 uur van start

0
Wegennetwerk met omleiding

Brug 2,5 maand afgesloten voor auto’s, vrachtwagens en motorfietsen

De Wantijbrug wordt gerenoveerd en om de werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren is de brug van zondagavond 19 januari 19.00 uur tot en met vrijdag 3 april 2020 volledig afgesloten voor auto’s, motorfietsen en vrachtwagens. In een eerder bericht werd 20 januari gecommuniceerd als startdatum voor de afsluiting, maar vanwege voorbereidende werkzaamheden is het nodig de brug al op zondagavond 19 januari 19.00 uur af te sluiten. Hulpdiensten, (brom)fietsers, voetgangers kunnen wel over de brug. Vanaf 20 januari kan ook het openbaar vervoer weer over de brug. Voor het overige verkeer worden er omleidingsroutes ingesteld. Later dit jaar zijn er nog weekend- en nachtafsluitingen nodig om de beweegbare brugdelen te vervangen en de brug te testen. Bovendien start in juni 2020 het groot onderhoud voor de N3. Naar verwachting is de renovatie in september 2020 klaar.

Voorbereidende werkzaamheden

Voorafgaand aan de afsluiting van de Wantijbrug per 20 januari 05.00 uur is er een aantal maatregelen nodig om het verkeer tijdens deze afsluiting in goede banen te leiden. Zo brengt aannemer Volkerbrug tijdens de nachtafsluiting van 19 op 20 januari tijdelijke belijning aan bij de Provincialeweg. Daarnaast wordt er op de N3 aan weerszijden van de brug een barrier als rijstrookafscheiding aangebracht van in totaal iets meer dan 4 km lengte. 
Hiervoor is de N3 vanaf zondagavond 19 januari 19.00 uur tot en met maandagochtend 20 januari 05.00 uur deels afgesloten in 1 rijrichting voor alle verkeer met uitzondering van nood- en hulpdiensten en (brom)fietsers en voetgangers.  

Hinder en omleidingsroute

Van zondag 19 januari 19.00 uur tot maandag 20 januari 05.00 uur:

·  afsluiting van de N3 richting Papendrecht vanaf de Copernicusweg tot aan de Staart. ·  afsluiting van de N3 richting Breda van de A15 tot aan de Provincialeweg

De omleiding staat aangegeven op borden langs de weg. Advies aan weggebruikers is om goed voorbereid op weg te gaan en voor vertrek de verkeersinformatie te checken via: https://rijkswaterstaatverkeersinformatie.nl

Hinder en omleidingsroutes tijdens afsluiting Wantijbrug

Van maandag 20 januari 2020 05.00 uur tot en met 3 april:

  • rijdt het doorgaande auto- en vrachtverkeer om via de A15 en A16. Het verkeer moet rekening houden met een extra reistijd van ± 10 minuten
  • (buiten de spits).
  • loopt de omleiding voor gevaarlijke stoffenvervoer via de A59, A27 en A15. Zij moeten rekening houden met een extra reistijd van ± 40 minuten (buiten de spits).
  • moet het lokale en bestemmingsverkeer rekening houden met extra drukte en vertragingen tijdens de afsluiting.

Verder wordt de brug voor de scheepvaart niet bediend vanaf 6 januari 2020 tot oktober 2020. Scheepvaart wordt via scheepvaartberichten op de hoogte gebracht.

Samen met de regio doen we er alles aan om de hinder tijdens de afsluiting van de Wantijbrug zo veel mogelijk te beperken. Naast omleidingen en communicatie stellen we onder andere verkeerslichten anders af om de doorstroming te bevorderen en zijn er acties om anders reizen te stimuleren. Weggebruikers roepen we op om mee te helpen aan het beperken van de hinder. Denk hierbij aan een alternatief voor de auto zoals fietsen of het openbaar vervoer, samen reizen of buiten de spitsen reizen.

Werkzaamheden

De twee beweegbare delen van de Wantijbrug (de vallen) vertonen slijtage door de toegenomen belasting door het vrachtverkeer. Rijkswaterstaat vervangt de beweegbare brugdelen voor zwaardere brugdekken. Daarvoor moet de constructie van de kelder daaronder worden versterkt. Daarnaast worden de systemen voor de bediening, besturing en bewaking vervangen omdat zij aan het einde van hun technische levensduur zitten. Om de werkzaamheden uit te voeren, moet een zijwand van de kelder gedeeltelijk worden verwijderd. Daardoor is de brug aan het begin van de renovatiewerkzaamheden onvoldoende sterk voor het (zware) vrachtverkeer. Verder voeren we reparaties uit aan het beton.

Volledige afsluiting

Er is gekozen voor een volledige afsluiting voor al het verkeer met uitzondering van de hulpdiensten, het OV, de (brom)fietsers en voetgangers, omdat dit de enige haalbare veilige optie is. De brug is in de eerste maanden onvoldoende sterk is om het gewicht van het (zware vracht)verkeer te dragen. Ervaring leert dat het scheiden van vrachtverkeer en personenauto’s in verband met de veiligheid voor wegwerkers en verkeersbegeleiders niet goed werkt. Verkeer negeert bewust of onbewust aanwijzingen van verkeersregelaars en rijdt door afzettingen waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. En door een eventuele scheiding van het verkeer ontstaan er ook files waardoor hulpdiensten vast komen te staan. Daarom ondersteunt de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid de volledige afsluiting.

Grote onderhoudsopgave 

Rijkswaterstaat heeft de komende jaren een forse opgave voor vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. De Wantijbrug is de eerste van de 13 bruggen in Zuid-Holland uit de grootste onderhoudsopgave in de geschiedenis van Rijkswaterstaat die gerenoveerd wordt. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe. Door renovatie of vervanging zorgen we ervoor dat het verkeer vlot en veilig doorstroomt. Ook in de toekomst.

Meer informatie

Kijk voor meer info over de renovatie van de Wantijbrug op rijkswaterstaat.nl/renovatiewantijbrug en vanaf 13 januari ook opN3werkzaamheden.nl.

Meer informatie over reisalternatieven en acties om anders reizen te stimuleren is te vinden op www.ways2go.nl.

Denk naast omleidingen en communicatie onder andere aan anders afstellen van verkeerslichten om de doorstroming te bevorderen en aan acties om anders reizen te stimuleren. Denk hierbij aan een alternatief voor de auto zoals fietsen of het openbaar vervoer, samen reizen of buiten de spitsen reizen.

Subsidieprojecten voor groen transport

1
A15 snelweg foto

Minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen) trekt 34,5 miljoen euro uit voor in totaal 43 transportprojecten die goed zijn voor klimaat en luchtkwaliteit. Het geld vormt onderdeel van de meerjarige subsidieregeling Demonstratie klimaattechnologie en -innovatie (DKTI).

Met deze subsidie komen kansrijke Nederlandse transportinnovaties die nog niet op de markt zijn versneld van de grond. De betrokken bedrijven dragen 47 miljoen euro bij en de EU ondersteunt met 5,9 miljoen euro. De totale investering komt daarmee op ruim 87 miljoen euro.

Uitstootvrij zwaar transport
Het gaat vooral om machines en voertuigen die draaien op waterstof of op batterijen, en om laadinfrastructuur. Nog in 2020 worden de eerste projecten gerealiseerd. Een van de projecten is van transportbedrijf Vlot Logistics uit Rotterdam, gespecialiseerd in zwaar en groot transport. Vlot bouwt met zusterbedrijf Breytner een zware kraanwagen met aanhangwagen en een trekker met oplegger voorzien van een kraan om stenen te vervoeren. Eigenaar Rokus Vlot: “Voor deze voertuigen met een gewicht tot maximaal 50 ton, waarmee we overal tussen de huizen rijden, is geen duurzaam alternatief op de markt. Iedereen zegt dat het niet kan om dit soort voertuigen uitstootvrij te maken. Veel te duur en ingewikkeld. Maar we staan in de startblokken en gaan het gewoon doen”. Bijzonder aan het project is dat er ook mobiele snelladers bij zitten. Daarmee kunnen de kraan- en stenenwagens hun batterij opladen tijdens het laden en lossen, waardoor ze ondanks hun gewicht een grote actieradius hebben. De eerste omgebouwde wagens die dus zowel tijdens het werk als tijdens het rijden geen uitlaatgassen uitstoten, komen in 2020 op de weg.

Andere bedragen
Het kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd hebben ten opzichte van 1990. Transport dient daar een wezenlijke bijdrage aan te leveren. De DKTI-subsidieregeling stimuleert de benodigde innovaties. TLN onderstreept het belang van een innovatiesubsidie maar benadrukt gelijktijdig dat met deze 37 miljoen euro niet de invoering van elektrische vrachtauto’s in gang gezet kan worden. Dat vergt heel andere bedragen.

Honderden elektrische vrachtauto’s
Het Klimaatakkoord voorziet daarnaast ook in een subsidieregeling van 40% van de meerkosten voor de aanschaf van elektrische vrachtauto’s die de opschaling voor ondernemers mogelijk moet maken. Die regeling wordt de komende maanden uitgewerkt en zal op z’n vroegst eind 2020 beschikbaar komen. Gelet op de ambities voor zero emissie stadsdistributie vanaf 2025 kan de aanschafsubsidie voor TLN niet vroeg genoeg komen. ‘De huidige prijzen voor elektrische vrachtauto’s zijn 3 tot 4 keer hoger dan de dieselversies. Om de transitie op gang te brengen is opschaling nodig zodat er honderden elektrische vrachtauto’s in de dagelijkse praktijk ingezet worden. Dat vergt in de komende jaren een adequate subsidieregeling, stimulerende afspraken met opdrachtgevers van transport en de maatschappelijke acceptatie dat duurzaam transport een reële prijs verdient.’

Bron: TLN

(Financiële) ontwikkelingen, kansen en bedreigingen

1
Blije mensen op een rij

Het rondetafelgesprek over ondernemerschap vond plaats op de prachtige vestiging van Baker Tilly in Rotterdam. Aan tafel namen plaats de deelnemers Nathalie van Huet (directeur AGIN Timmermans), Wim Tieleman (kantoordirecteur Handelsbanken), Pieter Perdijk (senior manager Baker Tilly), Frits von Römer (register makelaar in assurantiën bij Schreuder Verzekert), Rob Uytdewilligen (directeur AGIN Timmermans), Arnold Vredenbregt (partner Baker Tilly) en Bram Wingens (eigenaar Renewd). Het leverde een boeiend gesprek op over het belang van eigen kracht bij ondernemerschap, kansen en (internationale) bedreigingen.

Voordat het gesprek daadwerkelijk begon, bedankte Van ’t Zelfde de deelnemers hartelijk voor hun komst alsook voor de gastvrijheid van Baker Tilly. Na een korte voorstelronde vroeg Van ’t Zelfde de genodigden als eerste hoe zij terugkeken op afgelopen jaar. Von Römer kreeg als eerste het woord en vertelde dat voor Schreuder Verzekert het een dubbel jaar is geweest. “Een grote opgave van af-gelopen jaar was, door verschillende overnames, het integreren van vijf verschillende bedrijven tot één bedrijf. Daarnaast is er eveneens ingezet op groei en hebben wij onze doelstellingen gehaald.” Uytdewilligen reageerde door te vertellen over de positieve groei van AGIN Timmermans. “Begin dit jaar is onze directie uitgebreid met de komst van Van Huet en daarmee is ook op het gebied van HR nóg sterker ingezet op talentontwikkeling van medewerkers. Daarnaast houden wij als gerechtsdeurwaarder en incassobureau gedegen rekening met sociale en maatschappelijke aspecten in onze incasso-aanpak.”

Eigen kracht

Van Huet gaf aan dat er bij AGIN Timmermans voortdurend aandacht is voor doorontwikkeling. “In een branche waar veel reuring is gaan wij uit van eigen kracht en varen we onze eigen koers. Dat wil zeggen: transparant en klantgericht ondernemen.” Vredenbregt haakt daarop in en vertelde: “Kwaliteit bereik je ook door focus aan te brengen, keuzes te maken en om misschien dan iets niet meer te doen. Met Baker Tilly hebben wij dit afge-lopen jaar ook gedaan. Wij richten ons bijvoorbeeld niet meer op de accountantscontrole van grote bedrijven die op de beurs van Amsterdam zijn genoteerd.” Tieleman gaf aan dat bij ondernemerschap het belangrijk is om geen onderdeel te zijn van de massa. “De Handelsbanken wil geen universele bank zijn en heeft een bewuste keuze gemaakt om een aantal klantgroepen te bedienen,”aldus Tieleman. Wingens knikte instemmend en gaf aan dat klanten die keuze juist waarderen. “Klanten zijn heel loyaal op het moment dat zij zich bewust zijn van een toegevoegde waarde dat een bedrijf levert. Een prijsvechter levert geen toegevoegde waarde. Renewd, specialist refurbished iPhones, iPads en MacBooks, kiest bijvoorbeeld voor originele onderdelen en daardoor liggen de prijzen hoger dan gemiddeld maar de producten zijn wel van hoge kwaliteit.”

Bedreigingen

Met de Nederlandse economie is het goed gesteld. In de wereld zijn er echter ontwikkelingen die zorgen baren. Van ’t Zelfde vroeg op welke wijze dit invloed heeft op de Nederlandse economie. Vredenbregt antwoordde: “Er zijn op dit moment verschillende bedreigingen waaronder de Brexit maar ook internationale handelsconflicten. Deze bedreigingen geven vertraging in de economie. Gelukkig is er op dit moment sprake van een hoogconjunctuur en hebben bedrijven wat reserves.” Tieleman vulde aan dat er niet alleen buitenlandse bedreigingen zijn maar dat het vinden van goede arbeidskrachten evenals schaarste van mobiliteit bedreigingen zijn voor ondernemers.

Bereikbaarheid

Het is algemeen bekend dat de bereikbaarheid van de regio behoorlijk onder druk staat. Van ’t Zelfde was benieuwd naar de ervaring op dit gebied van de deelnemers. Von Römer vertelde: “De reistijd van het woon werkverkeer van medewerkers neemt ontzettend toe. Wij denken dan ook na over mogelijke oplossingen zoals flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken.” Tieleman haakte daarop in en vertelde dat zij met kleine teams werken en reeds werken met flexibele arbeidstijden. Volgens hem is vertrouwen daarbij van essentieel belang. Wingens: “Ik ben niet perse voorstander van flexibele werktijden tegelijkertijd ben ik bewust van het feit dat de lange reistijden ontzettend veel energie kosten. Renewd biedt dan ook de mogelijkheid van thuiswerken onder de voorwaarde dat medewerkers tijdens kantoortijden telefonisch bereikbaar zijn.”

Aansluiting bedrijfsleven en onderwijs

Vervolgens was het tijd om een ander onderwerp tijdens dit rondetafelgesprek aan te snijden namelijk de aansluiting van bedrijfsleven en onderwijs. Uytdewilligen vertelde: “Het is belangrijk om als bedrijfsleven steeds de aansluiting te zoeken met en te investeren in het onderwijs. Zo hebben studenten van de opleiding Communicatie onlangs strategische communicatieplannen voor AGIN Timmermans gepresenteerd. Dit geeft zoveel energie!” Van Huet vulde aan dat ook vanuit de Hogeschool Rotterdam voor de verschillende opleidingen steeds gezocht wordt naar de verbinding met het bedrijfsleven. Vredenbregt beaamde dit en zei: “Vanuit het onderwijs is er zoveel belangstelling voor het bedrijfsleven om de opleiding zoveel mogelijk af te stemmen op de praktijk. Studenten zijn tenslotte toekomstige medewerkers.” Tieleman gaf aan dat studenten ook toekomstige klanten kunnen zijn. Het is essentieel om aansluiting te zoeken met wat zij als klant verwachten en welke eisen zij stellen. Perdijk vertelde verder dat de jongeren vaak geen beeld hebben van het vak. “Wij geven vanuit Baker Tilly gastcolleges om aan eerstejaars studenten uit te leggen wat het vak accountant inhoudt en dat dit geen negen tot vijf baan is.”

Vooruitblik 2020

Van ’t Zelfde was ook benieuwd naar de ontwikkelingen die op stapel staan voor 2020. Vredenbregt vertelde: “In algemene zin is er in 2020 een gematigde economische groei. Op fiscaal gebied zijn er boeiende ontwikkelingen zoals verschillende wetsvoorstellen waarvan de tekst nog niet helemaal bekend is.” Ook op het gebied van verzekeringen zijn er vol-gens Von Römer interessante ontwikkelingen. Von Römer zei: “In de branche is er sprake van veel overnames waardoor de algehele capaciteit voor verzekeringen afneemt. Er is immers minder keuze. Een andere trend is dat met name MKB-bedrijven kiezen voor gemak en verzekeringen vooral online afsluiten. Hierdoor is men niet goed op de hoogte over de dekking en voorwaarden van een verzekering. Mijn vak heeft veelal geen prioriteit, tot dat het misgaat. Dan is goedkoop, vaak duurkoop. Als verzekeraar hebben wij niet alleen kennis van zaken maar ook een vergaande zorgplicht.” Tieleman is optimistisch en wil ook in 2020 toegevoegde waarde aan klanten blijven bieden.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Tot slot vertelde Perdijk dat maatschappelijk verantwoord ondernemen eveneens belangrijk blijft bij de klanten van Baker Tilly. Van Huet gaf vervolgens aan dat wanneer schuldeisers maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel hebben, ook de keuze van een incasso-intermediair belangrijk is. Uytdewilligen vulde aan dat opdrachtgevers zich niet altijd bewust zijn van het feit dat een incasso intermediair het bedrijf van de opdrachtgever representeert. “Renewd biedt eveneens een duurzame oplossing. Wij bieden refurbished producten van hoge kwaliteit en dit vraagt van ondernemers geen extra investering maar is juist een voordelige oplossing,” besloot Wingens.

Aankondiging Topvrouwen 2020

1

Eerder deden wij mededeling van het event ‘TOPVROUWEN 2020’. Op dit event zal de ‘Award TOPVROUWEN 2020’ worden uitgereikt. Wat zijn de criteria? Het gaat om vrouwen die zich onderscheiden op politiek-, maatschappelijk-, of wetenschappelijk terrein. Maar uiteraard ook vrouwen die op bijzondere posities binnen het bedrijfsleven of de overheid het verschil weten te maken. Kortom: TOPVROUWEN! Geen SUPERVROUWEN!

Als er al supermensen zouden bestaan is het zeker niet de bedoeling van de organisatie om alleen oog te hebben voor superprestaties. Ieder ambitieus mens levert immers al op zijn of haar niveau- superprestaties. Vrouwen kunnen echter nét dat beetje extra toevoegen. Waar de glazen plafonds worden doorbroken ontstaat er vaak nieuw licht op de zaak. Vrouwen beschikken over capaciteiten die mannen soms knarsetandend- versteld doen staan. Uit respect en bewondering voor al die vrouwen organiseren wij in april 2020 het event ‘TOPVROUWEN 2020!’ Inmiddels is de organisatie doende om alle criteria vast te stellen. Er is een eerste lijst van kandidaten. De samenstelling van een deskundige jury grotendeels bestaande uit vrouwen is in volle gang. Het moet een echt vrouwenevent worden. U kunt vanaf heden vrouwen waarvan u denkt dat zij in aanmerking komen voor deze award onder de aandacht van de jury brengen. In de Port of BUSINESS bladen en op de website van Port of BUSINESS wordt u op de hoogte gehouden van de voortgang en de ervaring van de jury. Ook komen in de komende maanden regelmatig een aantal vrouwen aan het woord.