Home Blog Page 89

Brexit, een veelbesproken onderwerp met nog veel onduidelijkheid

1
Van Duijn transport

Voorbereiding desondanks noodzakelijk

Wist u dat wij in Nederland, na België en Duitsland, het meeste handelen met het Verenigd Koninkrijk? Dit varieert van farmaceutische producten tot aan groenten en fruit. Het transport hiervan wordt verzorgd door logistieke bedrijven. Wat betekent een naderende Brexit (British exit) voor deze bedrijven? Welke risico’s zijn er en welke impact heeft dit op de verzekeringen? We gaan in gesprek met Elco van Duijn, directeur bij Transportbedrijf van Duijn & Zn B.V., allround aanbieder van geconditioneerd transport en koelopslag en Danny Monjé, directeur bij Boelaars & Lambert, de specialist in logistieke en transportverzekeringen.

Van Duijn begint te vertellen: “Het uittreden van het Verenigd Koningrijk uit de Europese Unie is een veelbesproken onderwerp en nog steeds weten we niet precies hoe de Brexit eruit gaat zien. Vanaf het begin hebben wij de situatie nauwlettend gevolgd. Veel was nog onduidelijk maar toch zijn wij begonnen met het in kaart brengen van de mogelijke gevolgen en oplossingen. De Brexit heeft niet alleen impact op ons, maar ook op onze klanten. Begin dit jaar zijn wij daarom gestart met het informeren van onze relaties. Service staat bij ons immers voorop.” Monjé knikt instemmend en geeft aan dat ook zij aan de slag zijn gegaan met het informeren van transporteurs over de voorbereiding en gevolgen van de Brexit op de (transport)verzekeringen.

Vertraging

Een mogelijk gevolg is dat vrachtwagenchauffeurs door de douanecontroles te maken krijgen met dagenlange vertragingen aan de grens. Monjé: “Door het ontstaan van de wachttijden aan de grens bestaat het risico dat producten met vertragings- en bederfschade zullen worden afgeleverd bij de ontvanger. Belangrijk is dan ook om alternatieve vormen van vervoer te onder- zoeken. Lukt dit niet dan is het belangrijk dat de vervoerder duidelijk afspreekt met de verlader geen verantwoordelijkheid te aanvaarden voor de gevolgen van de wachttijden. De goederen-, transport- of vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering voorziet naar alle waarschijnlijkheid ook niet in deze schade.” Om vertraging zoveel mo- gelijk te beperken heeft Transportbedrijf van Duijn & Zn B.V. daarom de exclusieve samenwerking gezocht met een expediteur, een douane agent die alle douane documentatie verzorgt. “Samen met een expediteur hebben wij gewerkt aan een digitale oplossing en werkwijze om de afhandeling van de vereiste exportdocumenten in alle havens op een goede manier te begeleiden. Daarnaast hebben wij deze oplossing en werkwijze uitgebreid toegelicht aan en getest met onze klanten. Wij willen er immers zeker van zijn dat klanten op de hoogte zijn wat er ver- wacht wordt en aan welke eisen de informatie dient te voldoen om tot een juiste exportdocumentatie te komen. Zowel wij als transporteur als onze klanten hebben daarin een verantwoordelijkheid. Samen sterk is verbinding zoeken en werken aan een toekomst na de Brexit,” stelt Van Duijn.

Just In Time

Naast de aanzienlijke wachttijden zullen de ontvangers van de goederen waarschijnlijk noodgedwongen grotere voorraden aan gaan houden. We vragen Monjé wat dit betekent ten aanzien van de verzekeringen. Monjé antwoordt: “In vervoerscontracten zijn vaak JIT-afspraken (Just In Time) ge- maakt omdat de ontvanger nauwelijks tot geen voorraden wil aanhouden in zijn bedrijf en daarmee kosten bespaart. Door de verwachte vertragingen is het noodzakelijk om hier nadere afspraken over te maken en om risico’s (opslag) verzekeringen moge- lijk aan te passen. Het is belangrijk dat partijen helder afspreken wie verantwoordelijk is voor de voorraad en wie voor de verzekering zorgdraagt.” Van Duijn reageert hierop: “Naast deze problematiek is er ook nog de vraag hoeveel voorraad er mogelijk is. Bij versproducten blijft dit toch beperk vanwege de houdbaarheid.”

Samen sterk is verbinding zoeken en werken aan een toekomst na de Brexit”

Ontwikkelingen transportbranche

Niet alleen de Brexit is een uitdaging voor de logistieke branche. Van Duijn legt uit: “In onze branche is de uitvoering van het Klimaatakkoord een behoorlijke uitdaging. Hierbij is het belangrijk dat binnen Europa dezelfde spelregels worden gehanteerd en het dezelfde investeringen vraagt van transporteurs, niet alleen in Nederland maar ook van concurrentie in Europa. Daarnaast vraagt het structurele tekort aan medewerkers voortdurende aandacht.”

Consolidatie verzekeringsbranche

Op dit moment is er in de verzekeringsbranche volgens Monjé een grote golf van overnames en fusies gaande. “Er is een consolidatie van verzekeraars waardoor het aanbod van verzekeraars afneemt en er een standaardisatie van verzekeringsproducten volgt. De rendementen van verzekeraars zijn nog steeds flinterdun dus schaalvergroting, efficiencyslagen en kostenreductie is het credo. De resultaten van verzekeraars in schadeverzekeringen wereldwijd staan al jaren onder druk. Verder is het rendement van beleggingen afgenomen, en dragen de extreem lage rentetarieven natuurlijk ook niet positief bij. Tel daar nog eens de strikte solvency eisen die aan verzekeraars worden gesteld door toezicht- houders bij op. Hierdoor is er een zeer strikte sturing vanuit verzekeraars op schaderesultaten die niet meer zoals voorheen voldoende gecompenseerd kunnen worden door overige bedrijfsresultaten. Moeilijke risico’s, bijvoorbeeld ten gevolge van de Brexit, zijn steeds moeilijker te verzekeren omdat bepaalde zwaardere risico’s niet meer binnen hun ‘risk appetite’ vallen. Juist nu is de kwaliteit van de inkoopkracht en het ontwikkelen van slimme oplossingen samen met de ondernemer van het grootste belang”, besluit Monjé.

Transportbedrijf van Duijn & Zn B.V. heeft vestigingen in De Lier, Hansweert en Bleiswijk. Zij zorgt sinds 1946 onder alle omstandigheden voor een optimaal transport van verse, gekoelde en diepvriesproducten. Transportbedrijf van Duijn & Zn B.V. heeft een wagenpark van 150 vrachtwagens en biedt een compleet pak- ket aanvullende logistieke activiteiten, zoals op- en overslag.

Boelaars & Lambert adviseert al meer dan 100 jaar bedrijven in de logistieke sector bij het beheersen van hun risico’s. Het kantoor is ongebonden objectief bemiddelaar, dit betekent dat zij onafhankelijk kunnen adviseren, zonder verplichtingen naar verzekeraars. Daarnaast staat Boelaars & Lambert onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Nederlanders willen nieuwe manier van solliciteren

1
Pexels photo

66% van de Nederlanders is tegen een quotum voor vrouwen, omdat zij aangenomen willen worden op basis van persoonlijkheid, kennis, kunde, en kwaliteit. Dat blijkt uit recent onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch, in opdracht van unlocQed, het nieuwe platform dat solliciteren op deze manier mogelijk maakt.

De kracht van het TV-programma ‘The Voice’ is dat kandidaten uitsluitend worden beoordeeld op hun talent. Kan je goed zingen, dan wordt er gedraaid. Ongeacht je leeftijd, geslacht, uiterlijk en afkomst. Dat is precies hoe Nederlanders willen solliciteren.

UnlocQed

Het nieuwe, Nederlandse platform unlocQed werkt volgens dit principe. Werving en selectie vindt hier plaats zonder enig vooroordeel of (bewuste) aannames. In hetzelfde onderzoek werd het unlocQed-principe uitgelegd en kregen de deelnemers de vraag wat zij hiervan vinden.

Zij gaven aan dat ze geloven dat het onbewuste voorkeuren tijdens het solliciteren tegengaat, dat zij het geniaal vinden, omdat iedereen hierdoor gelijke kansen krijgt, en zijn zij ervan overtuigd dat hierdoor betere en duurzamere matches ontstaan tussen werkgever en werknemer, de juiste persoon op de juiste plek.

‘UnlocQed is een next generation platform dat werknemer en werkzoekende alleen bij elkaar brengt als er een ultieme match is. Doordat beide partijen hun interesse in elkaar moeten bevestigen, zijn de resultaten duurzaam en de kans op slagen vele malen groter. Het sollicitatieproces kan hierdoor sneller, efficiënter, voordeliger en duurzamer. Wij helpen zowel de bedrijven als kandidaten om zich optimaal te presenteren op het platform en bij het vinden van hun ideale job of kandidaat.’

Elke HR manager heeft wel eens te veel tijd en geld geïnvesteerd om een kandidaat aan boord te krijgen, die vervolgens binnen 6 maanden weer weg was. Of herkent zich in het niet kunnen vinden van een geschikte sollicitant vanuit de ingeschakelde resources. Anderzijds worden talenten ongewenst platgebeld of benaderd door recruiters, terwijl zij hier niet voor openstaan of over functies waar zij geen interesse in hebben. De schoen wringt vaak doordat er geen perfecte match is. Bij UnlocQed hebben ze daar iets op gevonden. Zowel het bedrijf als de werkzoekenden solliciteren bij elkaar, maar de sollicitant blijft in charge. Pas als beide partijen oprecht geïnteresseerd zijn in elkaar is er een match. Géén waste (of time) en geen kapitaalderving. Wél duurzame contacten en grotere kans van slagen.

Bedrijven kunnen een bedrijfsprofiel aanmaken waar zij door middel van blogs en informatie meer kunnen vertellen over hun bedrijf en over de branche waarin zij actief zijn. Hier plaatsen zij ook hun vacatures. Gebruikers van het platform kunnen de bedrijven volgen om op de hoogte te blijven. Het platform, gebouwd door Lizard Global, ziet de kwaliteit van de match als allerbelangrijkste. Omdat UnlocQed geen last heeft van “legacies” in vergelijking met veel huidige vacatureplatformen kan alle data zonder omwegen (privacy by design) worden opgeslagen conform de nieuwe Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG)

Containervervoer met E-trucks door de haven komt in zicht

1
Vrachtwagen wegtransport

Het Havenbedrijf Rotterdam liet, in samenspraak met Transport en Logistiek Nederland (TLN), een verkennende studie uitvoeren om beter inzicht te krijgen in de haalbaarheid van het verduurzamen van het wegvervoer van containers door het gebied.

Belangrijkste uitkomst is dat in 2024 de aanschaf van een batterij-elektrische truck aantrekkelijk wordt. Vanaf dat moment kan de E-truck over de gehele levensduur goedkoper zijn dan een dieseltruck.
Het Havenbedrijf streeft naar een CO₂-neutrale haven in 2050 en richt zich hiervoor op de energietransitie in de industrie, maar ook op haven-logistieke operaties zoals onder andere het transport door het gebied. Vooral het vervoer van containers over de weg komt hierbij in het vizier. Want alleen al aan korte ritten (minder dan 30 km) vinden er door de haven dagelijks maar liefst 12.000 per plaats. Als deze ritten emissievrij zijn, kan er zo’n halve megaton CO₂ worden bespaard.

Ambitie 2040

De aanpak past geheel in de gezamenlijk vastgelegde ambitie van Deltalinqs, TLN, evofenedex en Havenbedrijf Rotterdam om in 2040 alle havengerelateerde ritten over korte afstanden via de weg emissievrij te laten zijn.

Om deze ambitie te realiseren moeten er nog veel ontwikkelingen plaatsvinden. Zo zijn er op dit moment geen elektrische vrachtwagens voor containervervoer beschikbaar. Hierin kan verandering komen door technologische ontwikkeling, prijsdaling en capaciteitsverhoging van batterijen en aandrijflijnen. De verwachting is dat de elektrische vrachtwagen op termijn voor vele afstanden de optimale vervoersvorm zal zijn. Dat vraagt om de aanwezigheid en optimaal gebruik van een goede laadinfrastructuur.

Met de overschakeling naar elektrische vrachtwagens kunnen CO₂-emissies van de motor worden voorkomen. Indien de vrachtwagens worden opgeladen met groene stroom rijden deze zelfs volledig CO₂-neutraal. Bijkomend voordeel is dat ook de geluidshinder van vrachtverkeer verder vermindert.

Bedrijven willen in 2020 samen met overheid ca. 5 mld. euro investeren in innovaties

4
Innovatie

‘Nieuw innovatiebeleid moet nu van tekentafel naar de praktijk’

‘Nederlandse bedrijven committeren zich aan meer dan 2 miljard aan investeringen in R&D op voor Nederland belangrijke maatschappelijke uitdagingen en nieuwe technologie, zoals slimme klimaatoplossingen, nieuwe medicijnen, en artificiële intelligentie.’ Dat blijkt uit de nieuwe kennis- en innovatieconvenanten die maandag 11 november door bedrijven, wetenschappelijke instellingen en het Rijk zijn afgesloten. In totaal brengen alle partners in 2020 zo’n 5 miljard euro bij elkaar op 25 belangrijke terreinen en een aantal sleuteltechnologieën. Volgens MKB-Nederland en VNO-NCW liggen er mooie afspraken, maar zullen deze zich nog wel moeten bewijzen. Zo lijkt  het nieuwe missie gedreven innovatiebeleid ingewikkeld en is sprak van vele verkokerde potjes geld, en te weinig aandacht voor het mkb. ‘Dit van de tekentafel naar echt succesvolle en langjarige uitvoering brengen is nu dé grote opgave,’ aldus de ondernemersorganisaties.

‘Het is veelbelovend dat er zoveel middelen vanuit bedrijven gecommitteerd worden om te werken aan deze belangrijke maatschappelijke onderwerpen. Dat hogescholen en de regio’s deelnemen in deze afspraken is ook winst voor bijvoorbeeld de kennisverspreiding, aldus Hans de Boer voorzitter van VNO-NCW. Wel zal het beleid zich volgens De Boer het komende jaar moeten bewijzen. Zo is het volgens De Boer opvallend dat er een groot gat zit tussen waar het bedrijfsleven in wil investeren -namelijk ruim een half miljard in nieuwe sleuteltechnologieën- en het publieke aanbod van amper 100 miljoen euro. ‘De praktijk zal moeten uitwijzen of het geld allemaal echt los komt. Het beleid vanuit Den Haag is ingewikkeld en verkokerd en moet verder begrijpelijker gebracht worden naar de mensen waar het echt om gaat; de onderzoekers van bedrijven en onderzoekcentra en kennisinstellingen.’

Meer aandacht voor brede mkb nodig!

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: ‘In de nieuwe aanpak zitten aantrekkelijke elementen voor het innovatieve mkb. Zo wordt de mkb-regeling voor de topsectoren doorgezet (MIT), worden innovatiestages opgezet door hogescholen en hanteert NWO voor het mkb aantrekkelijke co-financieringspercentages. Maar het mkb is wel teveel het sluitstuk van het beleid geweest als ik door de plannen heen kijk. Zo is er echt te weinig aandacht voor kennisverspreiding naar het bredere mkb. We pleiten er daarom bij de begrotingsbehandeling van EZK voor om de regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) op dit punt te versterken, omdat zij hier een goede rol kunnen spelen.   

Achtergronden

Het kennis- en innovatieconvenant dat vandaag is getekend, is het resultaat van eerder geformuleerde missies en kennis- en innovatieagenda’s. In deze agenda’s staat wat overheden en bedrijven en wetenschappers gezamenlijk willen bereiken. In het convenant staat wat iedereen daadwerkelijk doet en bijdraagt. De vandaag gemaakte afspraken beslaan nu op papier 30% van de totale publieke en private onderzoeksmiddelen in ons land.

Van Leeuwen viert jubileum op Dag van de Stalen Buis

0
Van Leeuwen logo

ZWIJNDRECHT, 12 november 2019 – De Van Leeuwen Buizen Groep bestaat op 12 november precies 95 jaar. Voor de handelsonderneming en specialist in stalen buizen een uitermate geschikte dag om uit te roepen tot Dag van de Stalen Buis.

Van Leeuwen werd in 1924 opgericht en heeft zich ontwikkeld van een eenmansbedrijf tot een internationale handelsonderneming en specialist in stalen buizen en buistoepassingen, met tientallen vestigingen actief in vrijwel alle industriële sectoren. In augustus kondigde het bedrijf de overname van Benteler Distribution aan, eveneens een internationaal distributiebedrijf in stalen buizen. Van Leeuwen verdubbelt daarmee het aantal werknemers en locaties wereldwijd.

Met de slogan “more than tubes” maakt Van Leeuwen duidelijk dat het meer dan buizen biedt, zoals bewerkingen op maat en toegevoegde waarde diensten. Maar het mooie stalen buisproduct is en blijft haar core business. Niet iedereen is zich ervan bewust hoe vaak je in het dagelijks leven een stalen buis tegenkomt. Of beter gezegd, in hoeveel constructies ze zitten, zoals bruggen, stadions, bouwkranen, heftrucks, auto’s, meubelen, olie- en gasleidingen… Vandaar dat Van Leeuwen 12 november, haar oprichtingsdatum, heeft uitgeroepen tot Dag van de Stalen Buis.

Peter Rietberg, Voorzitter van de Raad van Bestuur: “We hebben in 95 jaar een sterke, internationale onderneming gebouwd op basis van een langetermijnvisie, innovatief ondernemerschap, en vooral de inzet en betrokkenheid van onze mensen die een passie delen voor het mooie stalen buisproduct. Een product waarvoor we graag een Dag van de Stalen Buis uitroepen. Omdat niet iedereen zich realiseert dat onze wereld letterlijk en figuurlijk om buizen draait.”

In het kader van het 95-jarig bestaan organiseerde Van Leeuwen gedurende het afgelopen jaar diverse activiteiten en evenementen voor haar klanten, zoals een Demodag bij de regiovestiging in Ulft. Medewerkers en gepensioneerden van het bedrijf vierden vorige week een jubileumfeest op het eigen terrein in Zwijndrecht.

Faber Audiovisuals: méér dan alleen de techniek

1
Rotterdam Topsport Geen verm fotograaf

Je zou verwachten dat ze bij Faber Audiovisuals de techniek en de apparatuur, die ze leveren voor tv shows, concerten en sportevenementen het belangrijkste vinden. “Niet dus”, zegt Sales en Marketing Manager Jasper Reijgers. “De verhuur is eigenlijk ondergeschikt aan de vraag aan de opdrachtgever waar- mee het voor ons allemaal begint: wanneer is de dag voor u geslaagd?”

Faber Audiovisuals is een toonaangevende speler in de wereld van LED-schermen en audiovisuele totaalproducties. Het bedrijf heeft alles in huis: van de materialen en crews tot de gehele organisatie en realisatie van audiovisuele producties. Dat wordt gedaan voor drie marktsegmenten: televisie (live shows, versla- gen van sportwedstrijden en evenementen), zakelijke eindgebruikers (onder andere voor beurzen, productpresentaties en vergaderingen) en live events (op het gebied van sport, muziek en cultuur).

Toppartner

Het van oorsprong kleine familiebedrijf uit Friesland – het hoofdkantoor staat nog steeds in Sint Annaparochie – groeide uit tot een wereldspeler in de audiovisuele markt met vestigingen in Nederland, Duitsland, Dubai en de Verenigde Staten. Sinds 2015 is Faber onderdeel van het Amerikaanse NEP Worldwide Network.

Twee jaar later nam NEP ook het moederbedrijf van CT Holland over, waarna de twee Nederlandse specialisten fuseerden. CT Holland was – via diens voorgangers – al meer dan twintig jaar sponsorpartner van Rotterdam Topsport. En tegenwoordig is Faber Audiovisuals dat.

De Toppartner heeft een sterke binding met de regio Rotterdam én hier veel vaste klanten. Van Luxor Theater tot Ahoy en de Erasmus Universiteit. De knowhow en apparatuur van het be- drijf wordt ook volop gebruikt bij evenementen waar Rotterdam Topsport bij betrokken is. Zo- als de Zesdaagse, het ABN AMRO-toernooi en het CHIO.

Van Nederlands Elftal tot Formule 1

Jasper Reijgers vertelt: “Sport is een belangrijke markt voor ons. Al van oudsher. Oprichter Cees Jan Faber is destijds begonnen met de live-registratie van skiwedstrijden. We doen nu nog steeds het WK en allerlei andere wedstrijd over de hele wereld. Maar ook in het voetbal doen we veel: onder meer voor het Neder- lands Elftal en we verzorgen voor alle clubs in de Eredivisie de LED-reclameborden langs de velden. Daarnaast zijn we ook heel actief in de paardensport en de Formule 1.”

Jasper Reijgers kent Faber door en door. Toen hij er vijftien jaar geleden in dienst kwam, was hij het zesde personeelslid. Inmiddels werken er circa 200 mensen.

En de groei is nog niet voorbij. Het hoofdkantoor wordt momenteel uitgebreid. Dat levert meer ruimte op voor de opslag van apparatuur en er komt een inpandig opleidingsinstituut. Daar studeren vanaf 2020 jaarlijks twaalf studenten van de mbo-opleiding AV-specialist. “Dat is in samenwerking met het ROC Drachten”, legt Reijgers uit. “Wij zijn onderdeel ge- worden van de opleiding. De studenten leren meteen de praktijk en wij zorgen zelf voor instroom van nieuwe medewerkers. Iedereen blij.”

Eindresultaat

Faber is net zo dynamisch als de branche waarin het bedrijf actief is. Dat spreekt Reijgers aan. “Ik heb het nog steeds enorm naar m’n zin. Faber is ontzettend ondernemend en als medewerker heb ik ook altijd een grote mate van vrijheid gekregen om dingen te ontwikkelen en kansen te grijpen die in het belang van het bedrijf zijn.”

Mede daardoor is er veel ruimte om kennis te delen, vertelt Reijgers. Zowel intern als extern. Daar hebben klanten baat bij – en Faber zelf ook. Het stimuleert innovatie en zorgt voor hechte relaties met opdrachtgevers, partners en leveranciers.

“Dat maakt dat we van leverancier naar een ad- viserende partnerrol zijn gegroeid. Of het nu op videogebied, lichtplannen, geluidssystemen of faciliteiten is. Daar is behoefte aan. Zodra mensen weten dat je meer doet, dat je meedenkt en creatieve oplossingen levert, gaan ze erom vragen. Dan kunnen we hen nog beter van dienst zijn. Alles ten dienste van het eindresultaat.”

VR-bril

“Om daar ook inhoudelijk aan tegemoet te komen, werd in 2018 Univate overgenomen. Deze multimedia-entertainmentstudio in Hoofd- dorp ontwikkelt allerlei content. Onder andere voor virtual reality-toepassingen,” vertelt Reijgers.

Die techniek gebruikt Faber zelf inmiddels ook. “Univate heeft een app gemaakt die we inzetten als we ergens mogen pitchen. Het ontwerp voor een project kunnen we dan driedimensionaal laten zien met een VR-bril. Die bril zetten we bij de klant op en die kan beleven hoe het er straks uit komt te zien. Dat werkt geweldig. Ja commercieel, haha, maar ook weer om het uiteindelijke plaatje zo geslaagd mogelijk te laten zijn.”

Hoe werkbaar zijn wendbare wetten?

1
Astrid Jonker

Na de column van bestuursleden Richard Jongste en Ruud Vat van VNO-NCW Rotterdam & regio Rijnmond, is het nu mijn beurt. Als voorzitter van het HRM expert netwerk vertel ik graag wat wij voor onze leden kunnen betekenen.

Het HRM expert netwerk bestaat uit HR managers van een groot aantal ondernemingen uit de regio Rotterdam. Wie lid is, krijgt een mooi en warm netwerk en kan inhoud halen en brengen. We inspireren elkaar in visie, aanpak en oplossingen en vragen ons af welke onder- werpen dusdanig lastig uitpakken voor ondernemers dat er een lobby richting de politiek nodig is. Kortom, echt een netwerk waar je zelf beter van wordt en tegelijkertijd ook bezig bent voor alle leden. Zo maken we met elkaar de regio sterker!

Neem bijvoorbeeld de WAB (Wet arbeidsmarkt in Balans) en het Pensioenakkoord. We heb- ben gedeeld wat de consequenties zijn van de WAB en het pensioenakkoord voor onze ondernemingen en wat dit van ons vraagt. Naast het feit dat we allemaal in eerste instantie in de (Rotterdamse) oplos- en aanpak modus zijn geschoten – immers we willen en zullen compliant zijn – zetten we tegelijkertijd ook vraagtekens. In een tijd waarin verandering de enige constante is en toekomstbestendigheid van je onderneming daarmee de grootste uitdaging, voelen wet- en regelgeving niet altijd ondersteunend.

Voor wat betreft de WAB staan we uiteraard achter de intentie om gelijke kansen voor iedereen te creëren maar vragen we ons oprecht af of onderdelen van deze wet daarbij gaan helpen. Positief zijn we over de verruiming van de mogelijkheden om tijdelijke dienstverbanden aan te bieden en de cumulatieregeling voor ontslag. Daartegenover staat dat tijdelijke dienstverbanden een verhoging van de werkgeverslasten (WW premie) tot gevolg zullen hebben en de wet uit allerlei geplakte pleisters voor geconstateerde problemen bestaat, waardoor de WAB dermate complex is geworden dat uitvoering tot onbedoelde besluiten leidt. Liefst zetten we een deel van de wet on hold om mee te denken hoe wel het bedoelde effect te bereiken.

Mooi is dat er in het kader van het Pensioenakkoord een budget van € 800 miljoen beschikbaar gaat komen voor duurzame inzetbaarheid en het programma Leven Lang Ontwikkelen. Tegelijkertijd wordt afgevraagd waarom de detail-uitwerking van het Pensioenakkoord zo lang moet duren, welke overgangsregeling er komt, wat de fiscale consequenties zullen zijn en waarom de RVU afspraken pas in 2021 ingaan. Ondernemers snakken naar heldere communicatie op dit gebied, al is het maar om de werknemers helderheid te kunnen verschaffen.

Benieuwd waar onze volgende bijeenkomst over gaat of zelf een prangend onderwerp dat aan de orde moet komen? Draai een keer vrijblijvend mee in het HRM expert netwerk van VNO-NCW Rotterdam & regio Rijnmond; meer dan welkom!

Astrid Jonker
Bestuurder VNO-NCW Rotterdam & regio Rijnmond

Reisgedrag 100 Rotterdammers onder de loep

1
2019 Rotterdam Maasbeleving

Honderd Rotterdammers van verschillende leeftijd, culturele achtergrond en uit verschillende woonwijken kregen vier maanden lang een budget van tweehonderd euro om gebruik te maken van deelvervoer, ov en de watertaxi. Zo wilden we leren wanneer mensen wel én geen gebruik maken van de verschillende vormen van vervoer die de stad te bieden heeft. Een belangrijke conclusie is dat het inkomen van mensen van invloed is op hoe mensen reizen en dat culturele achtergrond hier geen invloed op heeft. Een ander opvallend resultaat is dat maar liefst tachtig procent van de autobezitters de auto liet staan om anders te reizen. Verder werd deelvervoer (fietsen, auto’s en e-scooters) volop uitgeprobeerd, maar vooral als ‘extra’ gezien. En mensen vinden het lastig om na te denken over het combineren van meerdere (deel)vervoersmiddelen in één reis. De ‘Rotterdam MaaS-beleving’ is een experiment van De Verkeersonderneming in samenwerking met de gemeente Rotterdam. Doel van het experiment is leren over het gedrag van reizigers rondom Mobility as a Service (MaaS).

Opzet ‘Rotterdam MaaS-beleving’
Van oktober 2018 t/m eind januari 2019 deden honderd Rotterdammers mee aan een experiment met het mobiliteitsconcept MaaS. Met MaaS wordt reizen makkelijker omdat je op één online plek je reis kunt plannen, boeken en betalen. Wat het Rotterdamse experiment uniek maakt, is dat goed gekeken is of een representatieve afspiegeling van de stad kon worden gevonden. En dat is gelukt! De deelnemers kregen vier maanden lang iedere maand tweehonderd euro budget waarmee ze gebruik konden maken van het ov, deelvervoer en de watertaxi. De gemaakte reizen werden gemonitord en er werden interviews en enquêtes gehouden. Na vier maanden kregen alle deelnemers het aanbod om nog twee maanden gebruik te maken van het aangeboden vervoer, tegen betaling van een abonnement. Ze konden dan kiezen tussen een ‘pay as you go’ abonnement met 25% korting op alle reizen, of een bundel van 50, 100, 150 of 250 euro met 50% korting. Maar liefst 76 deelnemers maakten hier gebruik van. Meer dan de helft hiervan koos voor een van de bundels. Dertig deelnemers kozen voor een ‘pay as you go’ abonnement.

Conclusies Rotterdam MaaS-beleving
Inkomen beïnvloedt reisgedrag
Deelnemers in de hogere inkomensgroepen hebben vaker een eigen auto dan deelnemers met lagere inkomens. Daardoor is onder andere het ov-gebruik onder mensen met lagere inkomens hoger. Ook maakten deelnemers met hogere inkomens een groter gedeelte van hun budget op dan mensen met een laag inkomen. Ze maakten minder, maar duurdere reizen met de deelauto en de trein, terwijl deelnemers met een laag inkomen meer goedkopere ritjes maakten met de tram, metro en bus. Opvallend is dat mensen met een laag inkomen veel voorzichtiger omgingen met het budget en ook minder uitgaven. Zo gaven enkele deelnemers aan dat ze het zonde vinden om gebruik te maken van een vervoermiddel als het niet echt nodig is, of dat ze er vanwege persoonlijke problemen niet aan toe kwamen om nieuwe vervoermiddelen te proberen. Wel gaven deelnemers met een laag inkomen aan dat ze tijdens het experiment meer gereisd hadden dan ze normaal gesproken doen.

Autogebruik gaat sterk omlaag
Zeventig procent van de deelnemers ging anders reizen, van de autobezitters was dit zelfs tachtig procent. Autobezitters vervingen de ritten met hun eigen auto niet 1-op-1 door deelauto’s, maar onderzochten bewust wat het beste paste bij hun reis. Omdat ze inzicht hadden in de kosten, letten ze hier op bij het maken van keuzes voor vervoer. Ongeveer de helft van de autobezitters stapte af van de auto als hoofdvervoersmiddel. Twee deelnemers verkochten zelfs hun auto na afloop van het experiment.

Deelvervoer wordt vooral uitgeprobeerd en als ‘extra’ gezien
Deelnemers maakten vaak gebruik van deelvervoer: de helft van het budget ging op aan een deelauto, -fiets en/of –e-scooter en er waren enthousiaste reacties op het gebruik. Toch kelderde dit gebruik met 85% in de twee maanden na afloop van het experiment waarin mensen met een abonnement reisden. Deelnemers gaven bijvoorbeeld aan het zonde te vinden om gebruik te maken van een deelscooter als ze ook kunnen kiezen voor hun eigen fiets of een goedkoper ritje met het ov.

Denken over reizen met meerdere vervoersmiddelen is lastig
Mensen denken weinig na over het combineren van meerdere vervoersmiddelen voor één reis. Het zijn vaak dezelfde combinaties (en maximaal drie) die reizigers overwegen, zoals de trein plus fiets. De combinatie ov en deelauto wordt nauwelijks gebruikt. De deelauto wordt gezien als een complete vervanging van een rit met het ov. Ook als deelvervoer de reistijd kon verkorten, vergaten deelnemers dus dat dit een optie is.  

Het volledige rapport kunt u vinden op: www.verkeersonderneming.nl/100rotterdammers.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Monique Monster Monster van De Verkeersonderneming

RABOBANK ROTTERDAM OPENT NIEUW KANTOOR AAN HET WEENA

1
Cheque ontvangst

Deze week woensdag opende Rabobank Rotterdam haar nieuwe kantoor aan het Weena. Tijdens de opening in het teken van zelfredzaamheid, overhandigden burgemeester Ahmed Aboutaleb en Rabo-topman Wiebe Draijer, een cheque aan Maria Molenaar van Woonstad en Ron Kooren en Philippe Raets van TechniekCollegeRotterdam. Een flinke bijdrage voor het project ‘Nieuwe Energie voor de Bouw’. Doel: 20 tot 40 jongeren van 16 tot 27 jaar werven, selecteren en begeleiden naar werk en/of scholing. Ger Wolfs, projectleider vanuit Techniek College Rotterdam: “We kijken vooral naar de groep jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze gaan aan het werk in renovatie en verduurzaming bij o.a. Woonstad Rotterdam. Met een begeleidingsprogramma van zes maanden kunnen ze praktijkverklaringen behalen, geplaatst worden in een leerwerktraject, een reguliere baan vinden of doorstromen naar een fulltime opleiding. Het betreft vooral werkzaamheden in de bouw, de techniek en de energietransitie, waar volop mogelijkheden zijn.” Het project ‘Nieuwe Energie voor de Bouw’ wordt een onderdeel van de Leerwerkakkoorden van de gemeente, het bedrijfsleven en het onderwijs.

Voorbereidende werkzaamheden A15-N3 gestart

1
Snelweg A15

Rijkswaterstaat is gestart met de voorbereidende werkzaamheden  voor de aanleg van de nieuwe aansluiting van de N3 op de A15. Met de nieuwe aansluiting verbetert Rijkswaterstaat de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de regio. Bouwbedrijf Strukton gaat vanaf medio november  de huidige drie carpoollocaties bij de aansluiting van de A15 met de N3 en de N214 vervangen door één nieuwe  carpoollocatie. Tegelijk met de verhuizing wordt het aantal beschikbare carpoolplaatsen verhoogd naar 120.

Nieuwe aansluiting A15 op de N3

Voor een goede verkeersafwikkeling vanuit Papendrecht, Dordrecht en de N214 en het verbeteren van de doorstroming op de A15 moet de de aansluiting van de N3 op de A15 meer verkeer kunnen verwerken. Hiervoor wordt de aansluiting van de toe- en afritten van de A15 (richting Rotterdam) op de N3 aangepast. De huidige rotonde op de N214 wordt vervangen door een kruispunt met verkeerslichten. De huidige drie carpoollocaties worden samengevoegd tot één grote carpoollocatie aan de Parallelweg, ten oosten van de N3/N214 met in totaal 160 plaatsen. Het project is naar verwachting medio 2021 gereed. 

Verplaatsen bestaande carpoollocaties

Half november sluiten  de bestaande 3 carpoollocaties langs de N3 en N214 in Papendrecht. Deze worden verplaatst naar een nieuwe tijdelijke carpoolplaats aan de Veerweg. Op gele borden wordt de exacte datum van afsluiten aangegeven.De huidige locaties zijn nodig voor de uitvoering van de werkzaamheden. Op de nieuwe locatie gaat het aantal parkeerplaatsen omhoog naar 120. De tijdelijke carpoolplaats is in gebruik totdat de definitieve carpoollocatie aan de Parallelweg, ten oosten van de N3/N214, beschikbaar is. 

Vleermuizen

Om ruimte te maken voor de werkzaamheden moeten de populieren rond de huidige carpoolplaatsen verwijderd worden.

Vleermuizen gebruiken deze bomen als oriëntatiepunten op de vliegroutes naar hun winterverblijf. Daarom wordt gewacht met het weghalen van de bomen tot eind november 2019 als de vleermuizen naar elders vertrokken zijn om hun winterslaap te houden.  In het voorjaar worden vleermuisschermen geplaatst. Daarmee  kunnen de vleermuizen hun oorspronkelijke vliegroute volgen, ook als de bomen weg zijn. Ter compensatie van de weggehaalde bomen worden elders nieuwe bomen geplant.

Beter bereikbaar

In de regio Drechtsteden werkt Rijkswaterstaat aan verschillende infrastructurele projecten. Zo verbetert Rijkswaterstaat de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de Drechtsteden. De voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe aansluiting van de A15 op de N3 is gestart in oktober en loopt door tot medio 2021.  

Rijkswaterstaat verbetert ook de aansluiting van de N3 op de A16 en verbreedt een deel van de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht. Daarnaast zorgen we door groot onderhoud aan de N3 en diverse bruggen en tunnels binnen de Drechtsteden voor veilige en betrouwbare wegen.